Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 537
Offentligt
2720730_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
6. juni 2023
Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse om årlige ud-
ledningslofter uden for kvote 2023-2025 i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2018/842 af 30. maj
2018, som ændret
m
ed Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2023/857 af 19. april 2023, om bindende årlige reduktioner af driv-
husgasemissioner for medlemsstaterne fra 2021 til 2030.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 30. maj 2023 fremsat et forslag til en gennem-
førelsesafgørelse vedrørende årlige udledningslofter 2023-2025 uden for kvo-
tesektoren. Gennemførelsesafgørelsen er en teknisk udmøntning af medlems-
staternes reduktionsforpligtelser uden for kvotesektoren, som følger af seneste
ændring af byrdefordelingsforordningen. Danmark er forpligtet til en reduktion
på 50 pct. fra 2005 til 2030 af drivhusgasudledningerne. Forpligtelsen skal ud-
møntes som absolutte årlige udledningslofter i perioden fra 2021 til 2030 efter
nærmere bestemte regler. Det fremsatte forslag omhandler alene årlige udled-
ningslofter 2023-2025, idet lofterne for 2021-2022 er uændrede og forslag til
lofterne for 2026-2030 først kan fremsættes i 2025.
Gennemførelsesafgørelsen forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller
væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget til gennemførelsesafgørelse er til afstemning via skriftlig undersøgel-
sesprocedure i Klimakomitéen med frist den 13. juni 2023.
Regeringen agter at stemme for forslaget til gennemførelsesafgørelse.
2. Baggrund
I medfør af forordning 2018/842 af 30. maj 2018, som ændret med Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning 2023/857 af 19. april 2023, om bindende årlige reduk-
tioner af drivhusgasemissioner for medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til
klimaindsatsen med henblik på opfyldelse af forpligtelserne i Parisaftalen (byrdefor-
delingsforordningen)
1
har EU-kommissionen den 30. maj 2023 fremsat et forslag til
en gennemførelsesafgørelse vedrørende årlige udledningslofter 2023-2025 uden for
kvotesektoren.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
1
Forordningen
om reduktion af drivhusgasudledninger, som ikke er omfattet af EU’s kvotedirektiv
(med
seneste ændringer vedtaget 19. april 2023):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CE-
LEX%3A02018R0842-20230516
Holmens Kanal 20
DK-1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 537: Notat om komitésag om årlige udledningslofter uden for kvote 2023-2025
2720730_0002.png
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Udvalget for Klimaændringer (Klimakomitéen)
med frist den 13. juni 2023. Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren.
Kommissionen vedtager dermed forslaget, hvis Klimakomitéen afgiver en positiv ud-
talelse.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at gennemføre den første tekniske udmøntning
af medlemsstaternes skærpede reduktionsforpligtelser under byrdefordelingsforord-
ningen vedtaget den 19. april 2023.
Byrdefordelingsforordningen fra 2018 (2018/842) tog sigte på at sikre reduktion af
EU’s
drivhusgasudledning uden for kvotesektoren som bidrag til at nå det fælles EU
reduktionsmål på 40 pct. reduktion i 2030 ift. 1990 indmeldt under Parisaftalen. Dan-
marks forpligtelse, som i den forbindelse var en reduktion af drivhusgasudlednin-
gerne uden for kvotesektoren på 39 pct. fra 2005 til 2030, blev i december 2020
udmøntet i absolutte årlige udledningslofter 2021-2030 (reduktionsstien).
På baggrund det nye fælles EU reduktionsmål på 55 pct. reduktion i 2030 ift. 1990
indmeldt under Parisaftalen i december 2020 fremsatte Kommissionen i juli 2021 den
såkaldte ”Fit for 55”-pakke,
som også indeholdt forslag til ændring af byrdefordelings-
forordningen, så det skærpede fælles mål også blev byrdefordelt. Med ændringerne
til byrdefordelingsforordningen endeligt vedtaget den 19. april 2023 er Danmark nu
forpligtet til 50 pct. reduktion af drivhusgasudledningerne uden for kvotesektoren fra
2005 til 2030.
I medfør af ændringerne af byrdefordelingsforordningen opdeles udmøntningen i
form af konkrete årlige udledningslofter i følgende tre dele:
2021-2022: De tidligere fastlagte udledningslofter ændres ikke.
2023-2025: Nye udledningslofter fastlægges i 2023 i overensstemmelse med byr-
defordelingsforordningens artikel 4.
2026-2030: Nye udledningslofter fastlægges i 2025 i overensstemmelse med byr-
defordelingsforordningens artikel 4.
Forslaget forpligter således Danmark til skærpede absolutte årlige udledningslofter
2023-2025 og udmønter dermed den del af Danmarks forpligtelse på 50 pct. reduk-
tion fra 2005 til 2030 af udledningerne uden for kvotesektoren, der omfatter de årlige
udledninger i 2023, 2024 og 2025.
Forslagets bilag 1 indeholder de beregnede nye årlige udledningslofter 2023-2025
for medlemsstaterne. De tidligere vedtagne og fortsat gældende lofter for 2021 og
2022 har Kommissionen også vist i forslagets bilag 1. Lofterne for Danmark er gen-
givet i tabel 1.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 537: Notat om komitésag om årlige udledningslofter uden for kvote 2023-2025
2720730_0003.png
Tabel 1.
Første udmøntning af ændret byrdefordelingsforordning
- i form af konkrete nye årlige udledningslofter 2023-2025
2021*
2022*
2023**
2024**
2025**
Udledningsloft i ton CO
2
-ækvivalenter
32 127 535
2026***
31 293 868
2027***
29 905 140
2028***
28 516 412
2029***
27 127 684
2030***
Udledningsloft i ton CO
2
-ækvivalenter
* Uændret: Lofterne for 2021 og 2022 er de samme, som blev fastlagt ved komitéprocedure i december 2020.
** Ændret fra følgende lofter fastlagt i december 2020: 30.460.202 (2023), 29.626.535 (2024) og 28.792.868 (2025).
*** Lofterne for 2026-2030 vil først kunne opdateres i 2025, da der i beregningerne vil indgå historiske udledninger 2021-
2023, der først foreligger i marts 2025.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesretsakt med henblik på at supplere en allerede
vedtaget retsakt
(EU’s
byrdefordelingsforordning). Det er derfor regeringens vurde-
ring, at det følger heraf, at forslaget til gennemførelsesafgørelse er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den eksisterende byrdefordelingsforordning er direkte gældende i dansk ret. Nær-
værende gennemførelsesafgørelse med hjemmel i forordningen er dermed også di-
rekte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesafgørelsen vil ved vedtagelse være direkte gældende i dansk ret.
Det vurderes, at den ikke vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Da gennemførelsesafgørelsen alene er en teknisk udmøntning af byrdefordelings-
forordningen, vurderes den ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Statsfinansielle konsekvenser
Da gennemførelsesafgørelsen alene er en teknisk udmøntning af byrdefordelings-
forordningen, vurderes den ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 537: Notat om komitésag om årlige udledningslofter uden for kvote 2023-2025
2720730_0004.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da gennemførelsesafgørelsen alene er en teknisk udmøntning af byrdefordelings-
forordningen, vurderes den ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Gennemførelsesafgørelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Gennemførelsesafgørelsen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har bilateralt konsolideret datagrundlaget med medlemsstaterne i
regi af arbejdsgruppen om virkemidler, fremskrivninger og non-ETS-regulering
(WG2) under Klimakomitéen. Det er forventningen, at alle medlemsstater vil stemme
for forslaget i den skriftlige afstemning i Klimakomitéen.
10. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse, som gen-
nemfører den tekniske udmøntning af medlemsstaternes årlige reduktionsforpligtel-
ser 2023-2025 under byrdefordelingsforordningen efter den procedure, der er fast-
lagt i forordningen.
Da Kommissionen har fulgt den i forordningen fastlagte procedure, benyttet de kor-
rekte input-data og gennemført beregningerne korrekt, kan regeringen støtte Kom-
missionens forslag.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget i Klimakomitéen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4