Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 509
Offentligt
2714440_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
16. maj 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 243 (Alm. del) af 11. maj
2023
Spørgsmål
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra den tekniske gennemgang i
Skatteudvalget den 11. maj 2023 om EU’s fælles sortliste over skattely
Svar
Talepapir til den tekniske gennemgang 11. maj 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister
Økonomiministeriet · Ved Stranden 8 · 1061 København K
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 509: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 243 om talepapir fra den tekniske gennemgang i Skatteudvalget den 11. maj 2023 om EU’s fælles sortliste over skattely.
Side 2 af 7
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til den tekniske gennemgang i SAU 11.
maj 2023
Tak for muligheden for, at vi kan holde denne lukkede drøf-
telse om EU’s fælles sortliste over skattely uden for EU. Jeg
vil
starte med at orientere Udvalget om status for arbejdet med
sortlisten, hvorefter der vil være mulighed for en uformel drøf-
telse.
Vi har i den forbindelse også fået selskab af Skatteministeriet,
som repræsenterer Danmark i arbejdet med sortlisten i Bru-
xelles og kan hjælpe med at svare på spørgsmål.
Arbejdet med sortlisten sker i tråd med de Rådskonklusioner,
som EU-landene vedtog 5. december 2017, og hvor dansk til-
slutning skete på baggrund af et bredt mandat i Europaudval-
get.
Med rådskonklusionerne udvalgte man
med afsæt i tredjelan-
denes økonomiske aktivitet og forbindelser til EU
–mere
end
90 lande, som skulle undersøges mhp. at afgøre, om de efterle-
vede sortlistens kriterier. Kriterierne vedrører informationsud-
veksling for at sikre skattegennemsigtighed, retfærdig beskat-
ning (dvs. at landet bl.a. ikke må facilitere aggressiv skatteplan-
lægning) og implementering af OECD’s minimumsstandarder
for selskabsbeskatning (dvs. man skal opfylde såkaldte BEPS-
standarder, som der er enighed om i OECD og G20).
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 509: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 243 om talepapir fra den tekniske gennemgang i Skatteudvalget den 11. maj 2023 om EU’s fælles sortliste over skattely.
Side 3 af 7
De lande, som ikke efterlevede kriterierne, blev opført på sort-
listen. De lande, som ikke efterlevede kriterierne, men som på
tilstrækkeligt politisk niveau forpligtede sig til at efterleve kra-
vene inden for aftalte tidsfrister, blev opført på observationsli-
sten. Der blev oprindeligt i 2017 opført 17 lande på sortlisten
og 47 lande på observationslisten.
Formålet med sortlisten er at fremme efterlevelse af internatio-
nale skattestandarder og god skattepraksis blandt tredjelande.
Arbejdet med sortlisten har bidraget til, at mere end 40 tredje-
lande har ændret adfærd og nu vurderes at efterleve samtlige
kriterier og dermed har kunne fjernes helt fra sortlisten eller
observationslisten.
Sortlisten opdateres løbende, og der er siden 2017 både tilføjet
og fjernet flere tredjelande fra sortlisten og observationslisten.
Aktuelt opdateres listerne to gange årligt, typisk i februar og ok-
tober. Listerne blev senest opdateret ifm. ECOFIN 14. februar
2023. Efter denne opdatering er 16 lande opført på sortlisten,
mens 18 lande er opført på observationslisten.
Den fælles sortliste over skattely er fortsat en central dansk pri-
oritet. Vi arbejder generelt for et højt ambitionsniveau mht.
sortlisten og dens resultater og for styrkede krav til tredjelan-
dene. Fra dansk side har vi arbejdet for, at kriterierne er blevet
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 509: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 243 om talepapir fra den tekniske gennemgang i Skatteudvalget den 11. maj 2023 om EU’s fælles sortliste over skattely.
Side 4 af 7
udvidet
senest med bl.a. kriterium 3.2, som indebærer udveks-
ling af store koncerners skatteoplysninger land-for-land (CbCR-
oplysninger). Ligeledes er kriterierne 2.1 og 2.2 om fair beskat-
ning løbende blevet udvidet og dækker nu flere potentielt ska-
delige skatteordninger end ved sortlistens indførelse i 2017. Fra
dansk side har vi også arbejdet for, at sortlistens anvendelses-
område blev udvidet, således at antallet af lande, som undersø-
ges af Adfærdskodeksgruppen, er steget.
Sortlisten har derfor også løbende leveret resultater. Det har
medvirket til, at flere tredjelande har forbedret deres skattestan-
darder i dialogen med EU.
Det er godt nyt, men det skærper selvfølgelig behovet for over-
vejelser om, hvorvidt der er behov for yderligere at styrke krite-
rierne. Det har Danmark som bekendt løbende arbejdet for,
men desværre står vi ret isoleret med vores prioriteter, og det er
derfor uklart, om vi
trods stor indsats
kan indfri det danske
ambitionsniveau. De andre EU-lande ønsker generelt også at
bekæmpe skatteundgåelse via skattely uden for EU, men har ge-
nerelt den opfattelse, at sortlisten virker og leverer resultater.
Jeg vil understrege over for Udvalget, at vi fra dansk side i Rå-
det arbejder målrettet for
styrkelser af kriterierne
og
de såkaldte de-
fensive foranstaltninger,
dvs. sanktioner mod lande på sortlisten.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 509: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 243 om talepapir fra den tekniske gennemgang i Skatteudvalget den 11. maj 2023 om EU’s fælles sortliste over skattely.
Side 5 af 7
Men jeg kan omvendt ikke garantere Udvalget, at vi kan levere
de ambitiøse forbedringer, som vi fra dansk side har ønske
om, men som vi
ud over her i Udvalget
desværre ofte står
alene med.
Ifm. de seneste opdateringer har der
som Udvalget er bekendt
med
været tvivl om Tyrkiets tilstrækkelige efterlevelse af kri-
terium 1.1., som vedrører automatisk udveksling af oplysninger
mhp. beskatning, fx oplysninger om penge, som borgere fra an-
dre EU-lande har stående i banker i Tyrkiet, og som Tyrkiet skal
udveksle med skattemyndighederne i disse borgeres hjemlande.
Adfærdskodeksgruppen har ifm. de seneste opdateringer vurde-
ret, at Tyrkiet har gjort substantielle fremskridt. Tyrkiet udveks-
ler nu oplysninger effektivt efter gældende standard med alle
EU-lande undtagen Cypern.
Kriterierne er vedtaget af ECOFIN, og Adfærdskodeksgruppen
vurderer på den baggrund tredjelandenes efterlevelse af kriteri-
erne. Når Gruppen har færdiggjort sin faglige vurdering af tred-
jelandes efterlevelse af sortlistens kriterier, indstiller Gruppen
sine anbefalinger til Rådet, som vedtager opdateringen uden vi-
dere drøftelse. Selv om det er en faglig vurdering, er det ikke
altid muligt entydigt at konstatere, om tredjelandene efterlever
kriterierne eller ej. Det er ikke nødvendigvis et ”enten-eller”-
spørgsmål. Nogle gange er der tale om et gradsspørgsmål, hvor
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 509: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 243 om talepapir fra den tekniske gennemgang i Skatteudvalget den 11. maj 2023 om EU’s fælles sortliste over skattely.
Side 6 af 7
Adfærdskodeksgruppen må foretage vurderinger af, om krite-
rier efterleves i tilstrækkelig grad.
Fra dansk side vurderer vi, at Tyrkiet ikke fuldt ud efterlever
kriterium 1.1., fordi Tyrkiet ikke udveksler information med
samtlige
27 EU-lande. Derfor mener regeringen, at Tyrkiet prin-
cipielt bør opføres på sortlisten.
Det har vi fra dansk side derfor arbejdet målrettet for.
Men det er desværre en vurdering, som de fleste EU-lande, in-
klusiv Cypern, ikke deler. Størstedelen af EU-landene har
modsat Danmark vurderet, at Tyrkiets efterlevelse er tilstræk-
kelig, og at Tyrkiet derfor helt bør fjernes fra observationsli-
sten. De vurderer ligeledes, at udfordringer med det diplomati-
ske samarbejde og anerkendelse af Cypern ikke er et sortliste-
anliggende og bør håndteres i anden sammenhæng.
Ifm. de seneste opdateringer har dansk indsats bidraget til at
sikre, at Tyrkiet nu udveksler informationer effektivt med 26
EU-lande, og at der løbende følges op på landets forpligtelser.
Ifm. den aktuelle opdatering har dansk indsats bidraget til, at
Tyrkiet fortsat opføres på observationslisten. Det er usikkert,
om vi fra dansk side kan fastholde dette kompromis ifm. frem-
adrettede opdateringer.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 509: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 243 om talepapir fra den tekniske gennemgang i Skatteudvalget den 11. maj 2023 om EU’s fælles sortliste over skattely.
Side 7 af 7
Jeg vil endeligt igen understrege over for Udvalget, at man fra
dansk side vil fastholde det høje ambitionsniveau mht. sortli-
sten og dens resultater og for styrkede krav til tredjelandene.
Tak for ordet.