Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 499
Offentligt
2712424_0001.png
Europaudvalget
Referat af
15.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 20. januar 2022
kl. 12.30
vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Henrik Møller (S), næstformand, Jens
Joel (S), Anne Valentina Berthelsen (SF), Rasmus Nordqvist (SF),
Søren Søndergaard (EL), Kim Valentin (V), Alex Ahrendtsen (DF),
Katarina Ammitzbøll (KF) og Peter Seier Christensen (NB).
Udenrigsminister Jeppe Kofod.
Desuden deltog:
Kim Valentin fungerede som formand under hele mødet.
L
Punkt 1. Opfølgning på COSAC-formandsmøde den 13.-14. januar 2022
EUU alm. del (20211)
Bilag 233 (brev fra Europaudvalgets formand til det
franske COSAC-formandskab)
EUU alm. del (20211)
Bilag 232 (notat fra det franske COSAC-formandskab
vedr. nye arbejdsmetoder for COSAC)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 576
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
L
Punkt 2. Opdatering om markeringen af 50-året for dansk EU-medlemskab
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 579
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
L
Punkt 3. Henvisning af sager til fagudvalg:
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 582
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
L
Punkt 4. Meddelelser fra formanden
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 583
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Punkt 5. Rådsmøde nr. 3844 (udenrigsanliggender) den 24. januar 2022
EUU alm. del (20211)
Bilag 219 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Libyen
Politisk drøftelse/Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3844
udenrigsanliggender
Bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20201)
Bilag 620 (udvalgsmødereferat side 1362, senest
behandlet i EUU 18/9-20)
Udenrigsministeren:
Fokus vil i høj grad være på de udskudte præsident- og parlamentsvalg og
på EU’s støtte til valgenes afholdelse. Valgene var sat til at blive afholdt den 24. december
2021. 2
dage før valgdagen blev valgene dog udskudt. Det skyldtes, at en række centrale elementer af for-
fatningsmæssig og juridisk karakter fortsat var
og er
uafklarede. Det omhandler bl.a. godken-
delsen af valgloven og offentliggørelsen af de opstillede præsidentkandidater. Derudover udgjorde
en skærpet sikkerhedssituation en yderligere udfordring for valgenes afholdelse.
Desværre er der ikke udsigt til, at valgene vil blive afholdt inden for en nær fremtid. Det er i den
grad beklageligt, ikke mindst for de 2,8 millioner libyere
næsten 40 pct. af befolkningen
der har
registreret sig til at stemme. Det er også skuffende i lyset af den store internationale opbakning,
hvor især FN og EU aktivt har støttet op om valgafholdelsen.
Samtidig er den libyske nationale enheds- og overgangsregerings mandat udløbet ved årsskiftet. I
realiteten er Libyen nu uden en siddende legitim regering. Om regeringens mandat vil blive forlæn-
get, eller det libyske parlament vil udpege en anden regering, er uvist. Libyen står altså lige nu over
for en skillevej, hvor det er afgørende, at den politiske proces opretholdes, og valgene afholdes så
snart muligt.
På rådsmødet er
der lagt op til at drøfte EU’s handlingsmuligheder for at fremme en politisk løsning
på konflikten, hvor afholdelsen af præsident- og parlamentsvalg står centralt.
Regeringen støtter den FN-ledede proces, der bl.a. arbejder for fuld implementering af våbenhvilen
fra oktober 2020 og tilbagetrækning af de fremmede styrker og lejesoldater, der fortsat er til stede i
Libyen. Det er vigtigt, at et samlet EU bedst muligt støtter op om dette og arbejder for implemente-
ringen af konklusionerne fra de internationale konferencer i Berlin og Paris.
Alternativt risikeres en underminering af den politiske proces og de gode resultater, som er opnået i
Libyen over de seneste 15 måneder. Dertil kommer risikoen for en eskalering af sikkerhedssituati-
onen, der vil kunne få konsekvenser
ud over Libyens grænser. Det er derfor i regeringens og EU’s
klare interesse, at der
i samarbejde med FN
arbejdes for at støtte Libyen bedst muligt på vejen
mod afholdelse af valgene.
Katarina Ammitzbøll:
Det er tre komplicerede og langvarige konflikter, der er på rådsmødedags-
ordenen. I Libyen startede det, da man gik ind i landet for at fjerne Muammar Gadaffi i 2011. Dan-
Side 584
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
mark havde en meget aktiv rolle
jeg tror, at vi stod for 19 pct. af bombningerne. Lige nu ser vi ind
i et scenarie, hvor der igen er potentiale for konflikt.
FN’s særlige udsending til Libyen, Ján Kubiš,
indgav sin opsigelse i december 2021, og jeg ville høre, om der er kommet en ny?
Vi siger, at vi skal støtte FN, men hvordan kan man støtte FN andet end med midler eller politisk,
og hvad kan FN egentlig gøre? Det er jo et meget militariseret og på flere måder ureguleret land.
Der er mange, der presser på for afholdelse af valg. Der er også meldt om flere tusind observatø-
rer, som gerne vil ind og se på det. Kan man sørge for deres sikkerhed, så vi kan følge med i val-
get, og hvem står for analysen af udfaldet af valget? For ét er, at det afholdes, men vi har tidligere
set, hvordan konflikterne eskalerer bagefter. Hvad kan man gøre for at dæmme dem ind?
Udenrigsministeren:
Situationen i Libyen er alvorlig, og valget skulle være afholdt. Jeg tror, at
opgaven er at sikre, at valget bliver afholdt så snart som muligt. EU er meget engageret. Der har
været et format i Berlin med Tyskland for bordenden, som også har presset på. Der er nu en ny,
midlertidig særlig FN-repræsentant for Libyen, og jeg tror, at den særlige udsending forventes at
blive foreslået snarest. Problemet er, at der er uenighed i FN’s Sikkerhedsråd, og som med så
mange andre områder spiller Rusland desværre en kedelig rolle.
I dansk optik er det vigtigt, at vi støtter, og at EU er engageret. Jeg vil også fremhæve
EU’s højt-
stående repræsentant, Josep Borrells, besøg i Libyen den 8. september 2021, og at EU har haft en
valgobservation i starten af december 2021. Desuden drøftes udsendelse af valgobservatører. Det
er vigtigt, at vi på forskellige måder kan være på den bold, for det klart, at Libyens stabilitet og Eu-
ropas sikkerhed i den grad hænger sammen.
Side 585
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
2. Syrien
Politisk drøftelse/Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3844
udenrigsanliggender
Bilag 1 (samlenotat side 4)
Rådsmøde 3760
udenrigsanliggender
Bilag 1 (senest forelagt ved skriftlig
forelæggelse af ekstraordinært udenrigsanliggender 6/3-20)
Udenrigsministeren:
Der skal være en drøftelse af den aktuelle situation i Syrien, og hvordan EU
bedst muligt kan understøtte den ellers fastlåste politiske proces. FN’s særlige udsending, Geir
Pedersen, vil deltage og orientere Rådet om den seneste udvikling.
På den ene side er den politiske og sikkerhedsmæssige situation i store træk uændret: Bashar al-
Assads regime kontrollerer størstedelen af Syrien med hjælp fra hans russiske allierede, men dele
af landet er fortsat uden for regimets kontrol. Det gælder især i det nordøstlige og det nordvestlige
Syrien.
I det politiske spor deltager regimet formelt i FN-faciliterede møder mellem parterne om den syriske
forfatning, men de har endnu ikke engageret sig konstruktivt, hverken her eller mere generelt i den
politiske proces. Der er derfor fortsat ingen nævneværdige fremskridt på den front.
Geir Pedersen har i længere tid advokeret for, at der bør fokuseres på at opnå konkrete fremskridt
på afgrænsede områder for at skabe fremdrift i processen. På rådsmødet er der bl.a. lagt op til at
diskutere, hvordan EU kan understøtte Geir Pedersens bestræbelser. På den anden side ser vi lige
nu mindre bevægelser på en række områder: Nogle lande i regionen har indikeret en øget villighed
til at normalisere forholdet til det syriske regime.
Derudover er der et øget politisk fokus på at afhjælpe de stadig stigende humanitære behov i lan-
det. Der er derfor lagt op til en diskussion af, hvordan EU og medlemsstaterne mest effektivt kan
hjælpe de mange nødlidende i Syrien, uden at man derved kommer til at understøtte det syriske
regime. Danmark er fortsat en af de største humanitære donorer til Syrienkrisen. Vi bidrager også
gennem vores freds- og stabiliseringsprogram samt vores nærområdeprogram til at forbedre for-
holdene for civilbefolkningen i Syrien og nabolandene.
Jeg vil på rådsmødet fokusere på vigtigheden af, at EU’s fælles Syrienpolitik fastholdes. Tiden er
ikke inde til at slække på det pres, vi sammen har lagt på det syriske regime. Det pres består i, at vi
i fællesskab fastholder målrettede sanktioner, at vi ikke bidrager til genopbygning i Syrien, og at vi
afstår fra skridt, der kan tolkes som en normalisering af forholdet til regimet. Det er de ting, vores
politik hviler på. Vi må samtidig ikke glemme, at varig fred og forsoning i Syrien vil kræve, at de, der
har begået forfærdelige forbrydelser under konflikten, stilles til ansvar, og det skal EU bidrage til at
sikre.
Jeg vil på rådsmødet bakke op om, at EU fortsat gør det klart over for lande i regionen, at man bør
afstå fra at normalisere forholdet til regimet. Assads regime står bag forfærdelige forbrydelser mod
det syriske folk, og det skal han ikke belønnes for. Det er derfor vigtigt at sende et signal til især
Den Arabiske Liga om, at en eventuel genindlemmelse af Syrien i ligaen vil vanskeliggøre samar-
bejdet med EU.
Side 586
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Derudover er det essentielt, at eventuelle projekter, der skal afhjælpe den forfærdelige humanitære
situation i Syrien, ikke får karakter af genopbygning. EU skal fortsat ikke foretage genopbygning i
Syrien, før vi har set regimet engagere sig konstruktivt i den politiske proces i overensstemmelse
med Sikkerhedsrådets resolution 2254.
Alex Ahrendtsen:
Jeg har forståelse for, at regeringen bliver nødt til at gå på to ben
der er hen-
synet til de berørte syreres menneskerettighedssituation, den forfærdelige sociale katastrofe. På
den anden side er der også et sikkerhedsaspekt for Europa og især for Danmark, så vi ikke genop-
liver år 2015. Derfor har vi en interesse i, at Syrien bliver optaget i Den Arabiske Liga, og at Syrien
bliver normaliseret, selv om vi ikke kan lide den siddende diktator. Bør det ikke vægtes højere i den
danske udenrigspolitiske indsats vedrørende Syrien?
Udenrigsministeren:
Selv om man ikke hører meget fra Syrien, er det rigtig vigtigt at forstå, at der
stadig væk er borgerkrig, og der er stadig væk en diktator, der har gjort de mest vanvittige ting mod
sin egen befolkning, inklusive brug af kemiske våben. Der er ikke nogen militær løsning på situati-
onen, og det er ikke en løsning, at styret bare kan fortsætte. Der skal være en politisk løsning, hvor
alle parter og de forskellige befolkningsgrupper i Syrien skal indgå i en politisk proces, der kan føre
til en ny forfatning og en politisk proces i Syrien, der ender krigen og åbner et nyt kapitel for landet.
Der er vi ikke endnu. For at komme dertil skal presset på Assad fastholdes med sanktioner og
med en ikkenormaliseringspolitik. Hvis Syrien bliver optaget i Den Arabiske Liga, vil det blive set
som en normalisering af styret trods deres forbrydelser. Det vil i øvrigt også gøre udsigten til en
politisk løsning endnu vanskeligere. Det ønsker vi ikke, fordi vi både har den syriske befolkning
kær, og vi har vores egne interesser i Europa. Vi ønsker ligesom Alex Ahrendtsen også at stoppe,
at mennesker bliver drevet på flugt bl.a. til Europa, og det kan en politisk løsning gøre. Det vil fort-
sat krig og konflikt ikke gøre
det vil gøre det modsatte. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at EU-
landene samler sig omkring de fundamentale principper om, hvad vores Syrienspolitik er, og det
gør alle 27 EU-lande også på rådsmødet på mandag. Det er også vigtigt, i lyset af at nogle af de
arabiske lande begynder at have mere kontakt med Assad.
Søren Søndergaard:
Der står i samlenotatet, at man skal udveksle synspunkter. Derfor er der mu-
lighed for at tage det op, man ønsker. Vil udenrigsministeren tage Afrin op? Udenrigsministeren
antydede, at Assad havde kontrol med store del af Syrien, og det er rigtigt, at han har kontrol med
størstedelen af Syrien, men der er også en meget stor del af Syrien, han ikke har kontrol med. Det
gælder de kurdisk dominerede områder bortset fra den del, som Tyrkiet har besat, nemlig Afrin.
Der underviser man nu i tyrkisk i skolerne, vejskiltene står på tyrkisk, og folk bliver etnisk udrenset.
Derfor tænker jeg, at det vil være underligt at diskutere Syrien uden at tage Tyrkiets besættelse af
Afrin op. Kan udenrigsministeren fortælle os, om han vil rejse det spørgsmål? Skulle udenrigsmini-
steren meddele, at han ikke vil rejse det, kunne jeg godt tænke mig at høre begrundelsen for det.
Jeg synes også, at det er vigtigt, at vi ikke glemmer Islamisk Stat. Jeg er meget enig med uden-
rigsministeren i, at Assad ikke skal have en lillefinger, men det skal Islamisk Stat heller ikke
og
heller ikke dem, der støttede Islamisk Stat. Der er en tendens til, at det bliver glemt. Islamisk Stat
blev jo støttet bl.a. af lande uden for Syrien. Der er også brug for et retsopgør. Der er brug for et
retsopgør med dem, der brugte giftgas, men også med de folk, som begik alle de forbrydelser, som
Islamisk Stat begik.
Side 587
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Hvordan går det med retsopgøret med Islamisk Stats forbrydere i Syrien? Nogle af dem er jo
tilgængelige, fordi de sidder i fængsler i de kurdisk kontrollerede områder, så det må være ligetil for
EU at komme med konkrete forslag til, hvordan man får retsforfulgt dem. I øjeblikket sker det ikke,
hvilket efter min mening er en total skandale. Vores venner har fat i nogle forbrydere af værste
skuffe, men de bliver ikke retsforfulgt. Vil ministeren tage op, at det er meget vigtigt at få retsforfulgt
forbryderne fra Islamisk Stat og dem, der har hjulpet dem?
Er den FN-faciliterede politiske proces åben for alle parter i konflikten, eller er nogen udelukket fra
den?
Katarina Ammitzbøll:
Det er en virkelig vanskelig situation, og Vesten kommer altid til at stå i di-
lemmaet mellem at stå stærkt på vores frihedsrettigheder og spørgsmålet om, hvorvidt man bør
indgå i dialog med diktaturer. Ni ud af ti lever nu under fattigdomsgrænsen i Syrien, og sådan er det
også i bl.a. Afghanistan. Det er jo en frygtelig situation. Den humanitære situation er også virkelig
udfordret
der er så mange, der nu er afhængige af humanitær hjælp.
Vil man rejse spørgsmålet i EU om, hvordan gør vi situationen bedre for syrerne? Gør vi det ved at
stå udenfor, ved at indføre sanktioner, og hvad sker der så ellers? Hvordan kommer genopbygnin-
gen ellers til at ske
hvor får Assad milliarderne fra?
Jeg havde møde med en gruppe syriske kvinder i Danmark for et par år siden gennem et netværk
med kvinder om konfliktløsning. Allerede der advarede de imod at legitimere en genopbygning,
fordi den stort set var designet, som Assad gerne ville have, at fremtidens Syrien skulle se ud, og til
at legitimere hans egen magtposition. Genopbygning kan anvendes af et hvilket som helst regime
til at styrke sig selv. Selvfølgelig er det også vanskeligt, men hjælper vi ved at stå udenfor, og har
sanktionerne egentlig hjulpet? Hvad kan man gøre
vil man rejse det?
Kim Valentin:
Kan ministeren fortælle, hvilke målrettede sanktioner man kan forestille sig?
Udenrigsministeren:
Jeg tror, at Assad kontrollerer 75 pct. af landet i dag. Det er rigtigt, at der er
en tyrkisk besættelse af Afrin samt en offensiv i Nordøstsyrien, som vi har drøftet mange gange.
Danmark har bl.a. etableret sanktioner på den foranledning.
Søren Søndergaard siger, at formålet på mødet er at udveksle synspunkter. Jeg vil gerne tage det
lidt længere og sige, at formålet på mødet er at sikre, at de 27 EU-lande har en fælles koordineret
og stærk holdning til det, der foregår i Syrien. Der findes ikke en militær løsning på konflikten, men
kun en politisk løsning efter den borgerkrig, der har varet alt for længe. Derfor er det vigtigt, at vi
holder fast i vores hårde linje og presset på Assad, når nogle lande i den arabiske verden eksem-
pelvis normaliserer forholdet til Assad eller gør tiltag, der kan ligne det. Det forstår jeg også, at Sø-
ren Søndergaard er enig i. Det er ikke nye sanktioner, vi taler om. Vi har allerede sanktioner. Dem
skal vi fastholde, og vi skal ikke begynde at slække på dem, hvis der måtte være sådan et ønske.
Til Søren Søndergaard: Det er rigtigt, at det desværre ikke er alle repræsentanter fra den syriske
befolkning, som er til stede i processen. Vi arbejder for at have flere med, men der ligger en bloke-
ring fra Assad og hans repræsentanters side. Det er også nogle kendte problemstillinger. Men jeg
tror, at det er rigtig vigtigt, at vi har drøftelsen med Geir Petersen, og at vi har opbakning til den del.
Formålet er at sikre, at vi har en fælles og stærk europæisk tilgang, også med hensyn til retsopgør.
Side 588
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Indsamling af beviser for de forbrydelser, som er begået af Islamisk Stat, og strafforfølgelse er en
af de ting, som vores stabiliseringsprogram støtter. Der er også organisationer, der indsamler bevi-
ser, som kan bruges i senere retsopgør for at få retfærdighed for ofrene. Det skal vi fortsætte med,
for hvis vi lader bevismaterialet gå tabt nu, fordi tiden går, risikerer vi, at det bliver endnu sværere.
Vi støtter også FN’s
undersøgelsesmekanisme
og civilsamfundet, som netop indsamler og opbe-
varer beviser for forbrydelser begået under konflikten. Det kunne man gå meget mere ned i, men
jeg tror, at det er vigtigt.
Med hensyn til den forfærdelige humanitære situation har Katarina Ammitzbøll fuldstændig ret i, at
ni ud af ti lever i dyb fattigdom i store dele af landet. For det første er Danmark en af de største bila-
terale donorer til den humanitære hjælp, men det skal gives på en måde, hvor man ikke kommer til
at legitimere og genopbygge et land, som gavner Assad. For det andet er det også vigtigt, at EU
har en koordineret indsats, og at EU-landene fortsætter og styrker sin humanitære bistand, men
samtidig gør det på den her måde. For det tredje skal vi støtte FN-processen. Geir Pedersen er
inviteret med til rådsmødet, og han vil fortælle om, hvor vi er i processen.
Katarina Ammitzbøll:
Vi har sanktionerne, og man vil gerne opnå en fælles position hvad angår
Syrien
det er meget fint. Jeg vil være meget interesseret i at høre, hvad der kommer ud af brie-
fingen fra FN, men det er jo ikke sådan, at der ikke har været en politisk proces om Syrien. Der var
jo utallige fredsprocesser inden, og så kom krigen. Hvordan tror man overhovedet, at det kan æn-
dre noget på Assads position? Pres kan selvfølgelig være den rigtige vej at gå politisk, men vi har
ikke set, at det har ændret noget
tværtimod har der f.eks. været en stærk syrisk-russisk alliance.
Det er fint, at vi giver humanitær hjælp, men spørgsmålet er, om sanktionerne ændrer noget som
helst? Lader vi ikke bare syrerne synke mere og mere ned i armod, fordi vi ikke gør noget? Hvor-
dan tænker man overhovedet, at der lægges noget pres på politisk?
Søren Søndergaard:
Jeg er ked af, at ministeren ikke vil tage Afrin op. Den danske position med
hensyn til Afrin har ikke været særlig glorværdig, specielt ikke når man sammenligner med de me-
get principielle holdninger til Ukraine. Vi kunne ikke få den danske regering til at fordømme det, da
invasionen i Afrin fandt sted, fordi der var noget med Tyrkiets legitime sikkerhedspolitiske interes-
ser. Men det kan ikke forklare, hvorfor børnene i Afrin i dag skal lære tyrkisk i skolerne, og hvorfor
vejnavnene står på tyrkisk
det handler om noget helt andet. Det er jo en besættelse for ikke at
sige en annektering, og jeg synes ikke, at det er særlig hensigtsmæssigt, hvis man ikke kan disku-
tere det og nævne det i forbindelse med, at man diskuterer fred i Syrien
hvor man så ovenikøbet
holder en tredjedel af landet ude af forhandlingerne. Men vi får andre lejligheder til at diskutere det.
Udenrigsministeren:
Jeg vil på ingen måde tages til indtægt for, hvad Tyrkiet foretager sig i Afrin
der er mange eksempler på grusomheder begået mod befolkningen. Min generelle pointe med
Syrien er bare, at der desværre kun en politisk løsning på det, hvis vi skal stoppe den borgerkrig,
der jo har varet alt for længe og afføder den humanitære katastrofe. Vi skal sætte alle sejl til for at
finde en politisk løsning, fordi de militære interventioner kun skaber større problemer. Jeg synes, at
det, som Søren Søndergaard er inde på med Tyrkiet og Afrin, er et godt eksempel på det. Det er
både de mennesker, der lever i Syrien og i nabolandene til Syrien og Rusland, som har nøglen til at
løse det på en fredelig måde.
Side 589
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
3. Sikkerhedssituationen i Østeuropa
Politisk drøftelse/ udveksling af synspunkter/ Evt. rådskonklusioner
Rådsmøde 3844
udenrigsanliggender
Bilag 2 (supplerende samlenotat)
Udenrigsministeren:
En drøftelse af den anspændte situation forårsaget af Ruslands fortsatte
styrkeopbygning i og omkring Ukraine er også blevet tilføjet dagsordenen. Vi står midt i en krise,
der meget vel kan få alvorlige konsekvenser ikke alene for Ukraine, men også for europæisk sik-
kerhed. Jeg var derfor i Ukraine den 15.-16. januar 2022 for at markere vores solidaritet og fulde
opbakning til Ukraines suverænitet og territorielle integritet. Det er et vigtigt signal at sende i den
nuværende situation. Både til ukrainerne, der står helt ude ved kontaktlinjen og dagligt udsættes for
angreb, men så sandelig også til Kreml.
Vores tilgang til Rusland er fortsat tosporet: Vi er åbne over for en konstruktiv dialog med Rusland
kombineret med en stærk afskrækkelsespolitik. I dialogsporet har der i løbet af de seneste par uger
været afholdt møder i både NATO-Rusland Rådet (NRC), i OSCE-regi og bilateralt mellem USA og
Rusland. Vi afventer fortsat at se, om Rusland vil engagere sig reelt i et diplomatisk spor. Der er
lang vej endnu, og intet kan tages for givet.
Det er gjort klart over for Rusland, at vi ikke kommer til at gå på kompromis med de helt fundamen-
tale principper for den europæiske sikkerhedsorden, som Rusland også selv var med til at etablere
efter den kolde krigs afslutning.
I EU-regi støttes der naturligvis fuldt ud op om Ukraines suverænitet. Det er også blevet kommuni-
keret til Ukraine af Den Høje Repræsentant Josep Borrell, da han var på besøg i starten af januar
2022. Vi vil ikke acceptere russiske forsøg på at ændre Ukraines grænser med magt. Alle lande i
Europa har ret til frit at vælge deres sikkerhedsarrangementer. Det skal Rusland selvsagt ikke be-
stemme. Der skal heller ikke herske nogen tvivl om, at en fornyet russisk militær aggression vil bli-
ve mødt med omfattende konsekvenser og alvorlige økonomiske omkostninger for Rusland.
Jeg forventer, at der vil blive vedtaget rådskonklusioner på rådsmødet, som skal bekræfte EU's
fulde støtte til de kerneværdier, europæisk sikkerhed er bygget på, fordømme den aggressive rus-
siske adfærd og understrege EU’s parathed til at vedtage sanktioner, såfremt situationen eskalerer.
Kommissionen arbejder netop nu på højtryk for at forberede robuste og skalerbare sanktioner i tæt
koordination med USA og andre partnere, såfremt der skulle blive behov herfor. Det bakker Dan-
mark op om. Det er vigtigt, at vi kan reagere hurtigt og samlet, hvis situationen eskalerer. Den linje
var der også bred opbakning til, da vi mødtes til det uformelle Gymnich-møde i den forgangne uge.
Der er blandt EU-landene en klar erkendelse af, at Rusland søger at udfordre Europas sikkerheds-
arkitektur
og dermed udfordrer alle EU-landenes sikkerhed. Derfor er der også forståelse for, at
der om nødvendigt meget klart skal siges fra over for Kreml. Det er samtidig vigtigt, at EU også er
forberedt til at reagere på en ikkemilitær eskalering. Det blev understreget af cyberangrebet mod
Ukraine den 14. januar 2022, der er endnu et eksempel på, hvordan hybride aktiviteter kan skabe
ustabilitet og potentielt eskalere den allerede anspændte situation.
Side 590
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at Danmark støtter fuldt op om de diplomatiske spor med
Rusland, men vi vil ikke gå på kompromis med de fundamentale principper i den europæiske sik-
kerhedsorden, som vi har opbygget
sammen med Rusland
– siden den kolde krig. NATO’s åben
dør-politik er ikke til diskussion, ligesom NATO naturligvis også fremover skal kunne forsvare alle
dele af alliancen, inklusive de østlige allierede.
EU skal spille en aktiv rolle. I forberedelsen af robuste sanktioner, i koordinationen af de videre
skridt sammen med USA, NATO og i OSCE-regi samt i styrkelsen af vores østlige partnerlandes
og ikke mindst Ukraines
modstandskraft mod Ruslands undergravende handlinger.
Anne Valentina Berthelsen:
Det er en voldsom udvikling, vi ser med Ukraine lige nu. Hvad er der
af muligheder i de diplomatiske spor? Jeg noterede mig Tysklands udenrigsminister, Annalena
Baerbocks, besøg, men har ikke rigtig kunnet få et dækkende overblik over, hvad der kom ud af
det. Kan ministeren sætte nogle ord på, hvad resultatet var af det besøg? Og hvad var formålet
med det i det hele taget?
Måske kan ministeren ved samme lejlighed kommentere på den franske præsident Emmanuel
Macrons udmelding om, at Frankrig gerne ser, at der igangsættes drøftelser med Frankrig og Tysk-
land som repræsentanter for EU sammen med Rusland for at forfølge en diplomatisk tilgang fra
europæisk side. Macron er jo i valgkamp og vil formentlig benytte dette også i den kontekst, lige-
som han vil benytte andre dele af Frankrigs rolle i EU i sin egen valgkamp. Hvad skaber det af pro-
blemer for vores muligheder for fra fælleseuropæisk side at danne samlet front i denne situation?
Det er jo først og fremmest et NATO-anliggende, fordi NATO er den centrale aktør i striden. Men
der ligger også et implicit ønske fra Rusland om at splitte os internt i Europa, og Rusland har lø-
bende fået små sejre i det forsøg. Hvad har EU af muligheder, og hvordan ser ministeren på
Frankrigs udmelding fra i dag og på Tysklands tidligere besøg?
Alex Ahrendtsen:
Jeg har ganske enkelt svært ved at gennemskue, hvor alvorlig truslen er, og
regeringen og ministeren har i langt højere grad adgang til oplysninger, som vi andre ikke har. Hvis
ministeren skal give et billede af, hvor alvorlig truslen er, kunne ministeren så sige, om klokken er
et, fem, ni, eller er den fem minutter i tolv?
Udenrigsministeren:
Jeg vil gerne understrege, at forhistorien til hele øst-vest-spændingen, som
Rusland har sat sig i spidsen for at skabe, er Ruslands ageren over for Ukraine. Man har i fredstid
opmarcheret over 100.000 styrker og kapaciteter ved grænsen til Ukraine og truer med en invasion
af et suverænt frit europæisk land
direkte i strid med både folkeretten og den europæiske sikker-
hedsordning.
Rusland har spillet ud med det, de selv kalder udkast til aftaler, som er bindende traktater, der går
ud på, at man skal forpligte sig på ikke at udvide NATO, og at
NATO’s
måde at være repræsente-
ret på skal tilbage til før 1998. Altså tilbage til 1997, hvor man optog en masse baltiske lande. En
masse fuldstændig vilde krav, som er direkte i strid med den europæiske sikkerhedsorden, hvor
ethvert frit europæisk land selv kan bestemme sine sikkerhedsalliancer. Det er fuldstændig uspise-
ligt. Det er en rød linje for hele Europa og i øvrigt også for USA og Canada og for alle, som har fol-
keretten og internationale principper kær. Så det har vi afvist.
Side 591
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Det er vigtigt f.eks. at sikre transparens om øvelsesaktiviteter og våbenkontrol, som gør alle euro-
pæere mere sikre for at undgå misforståelser af hinanden og for at læse hinanden korrekt. Det vil vi
meget gerne også have en dialog om. Vi havde jo NATO-Rusland Rådet
det er ikke på dagsor-
denen
men det var et forum, hvor man kunne gå i dialog om de ting. Der er også OSCE, hvor alle
de 57 lande fra Europa, Nordamerika og Asien, kan drøfte de spørgsmål, som gavner alles sikker-
hed. Det vil vi gerne i diplomatisk dialog med Rusland om, men den røde linje er klart, at man ikke
skal ændre på den europæiske sikkerhedsorden og helt fundamentale folkeretlige principper.
Anne Valentina Berthelsen spørger til Annalena Baerbocks besøg, og hvad der kom ud af det. Det
vigtige for Danmark er, at EU, NATO og vores transatlantiske partnere, altså USA og Canada, er
fuldstændig koordinerede
og det er vi. Derfor synes jeg også, at det er rigtig fint, at vi har forsøg
på dialog. Bolden ligger på Ruslands side med hensyn til at deeskalere deres trusler mod Europa
og mod Ukraine i særdeleshed og komme tilbage til konstruktive drøftelser. Jeg ved ikke, hvad der
kom ud af mødet ud over, hvad man kan se af pressekonferencer, men det er jo et meget fint for-
søg på dialog.
Jeg tror desværre ikke, at vi skal gøre os nogen naive forhåbninger. På den korte bane kan vi i
hvert fald ikke se, at Rusland har ændret noget eller har trukket nogen af deres helt urimelige krav
tilbage, så der er ikke kommet noget nyt og afgørende igennem i de dialoger, der har været. Der
har også været dialog mellem USA og Rusland, der har været dialog mellem Rusland og NATO,
og i OSCE. Desuden har nogle ministre og udenrigsministre været i direkte dialog med Rusland.
Det, vi har på dagsordenen, er, hvad vi kan gøre i EU-kontekst. Der er sanktioner et rigtig vigtigt og
stærkt våben at have i redskabskassen. Måtte Rusland gøre alvor af sine vilde trusler over for
Ukraine, skal vi være klar til at svare igen, også fra
EU’s
side med omfattende sanktioner, både
politisk og økonomisk, der vil ramme de ansvarlige i Kreml. Det er vigtigt, og vi har arbejdet tæt
ikke bare internt i EU, men også med vores partnere på at koordinere det. Rusland skal vide, at
omkostningerne for dem vil være gigantiske både politisk, økonomisk og på anden led, hvis de
måtte gøre alvor af deres trusler. Det arbejder vi på, og det vil være et tema på mødet på mandag.
Det var et langt svar, men det er en vigtig problematik.
Det var nok også svaret til Alex Ahrendtsen, med hensyn til hvor alvorligt vi skal tage truslen. Må-
ske skal jeg gøre NATO’s generalsekretær
Jens Stoltenbergs ord til mine: Vi kan håbe og arbejde
for det bedste, men vi er nødt til at forberede os på det værste. Altså at Rusland gør alvor af sine
trusler og invaderer Ukraine helt eller delvist
og det gør vi. Der er jo ikke nogen, der kan sige med
sikkerhed, om det ender der. Så vi skal gøre det så svært som muligt, for at det ikke ender der, så
vi kan beskytte Ukraine, som lige nu
undskyld mit højtidelige sprog
står forrest i en frihedskamp
på vegne af alle europæere. Europa ikke er sikkert, før Ukraine er sikkert. Ikke bare Ukraines sik-
kerhed, men hele Europas sikkerhed er kompromitteret, hvis der kommer til at ske det i Ukraine,
som Rusland truer med, og så skal vi selvfølgelig tage de nødvendige forholdsregler.
Søren Søndergaard:
Jeg er fuldstændig enig i, at enhver form for militært overfald på et andet
land er totalt uantageligt, og jeg er også fuldstændig enig i, at der selvfølgelig skal forberedes sank-
tioner og modsvar i det omfang, det måtte ske alligevel. Men hele pointen består jo i at undgå, at
det sker. Det må være hovedopgaven. Selv ikke udenrigsministeren er jo villig til at sende danske
soldater til Ukraine for at forsvare den frihedskamp, som det blev kaldt, der bliver ført i Ukraine på
Side 592
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
vegne af Europa. Man holder det altså trods alt lidt ude i strakt arm. Det bedste er at undgå konflik-
ten, ikke mindst af hensyn til alle de mennesker, som ellers vil omkomme.
Jeg studser lidt over den formulering, som bruges i samlenotatet. Nemlig, at man har gjort det klart:
»at man ikke vil gå på kompromis med de fundamentale principper for den europæiske sikker-
hedsorden.« Ethvert land har ret til at ansøge om at blive medlem af en hvilken som helst sikker-
hedsalliance, de måtte ønske. Men det er ikke nødvendigvis givet, at enhver sikkerhedsalliance
eller anden alliance skal optage dem. Mig bekendt optager EU ikke lande, hvor der er større uafkla-
rede grænseproblematikker i forhold til nabolandene, og det er jo nok meget klogt. At et land har ret
til at søge om at blive medlem, betyder ikke, at det er politisk eller sikkerhedsmæssigt klogt at op-
tage dem, og at det ville fremme freden. Jeg kunne godt forestille mig lande, som NATO under in-
gen omstændigheder ville optage, selv om de måtte ønske det. Hvad menes der mere præcist
med, at vi skal stå vagt om de fundamentale principper for den europæiske sikkerhedsorden
hvad er det?
Katarina Ammitzbøll:
Ministeren nævner hele tiden redskabskassen, men vi har indført sanktioner
mod Rusland siden 2014, og hvor meget har de hjulpet? Vi snakker om en fælles EU-kurs, og det
er jo rigtig vigtigt, men i nyhederne og efter Anthony Blinkens besøg virker det ikke, som om Ve-
sten står særlig styrket sammen. Er det i øvrigt en fælles europæisk vej, når den ene og den anden
udenrigsminister tager derover bilateralt? Den ene taler med russerne, den anden tager ud til ukra-
inerne.
Hvordan får vi en fælles position, og hvad er positionen for at prøve at deeskalere? Vi er jo alle
sammen med til at eskalere nu f.eks. med flere våben. Det er klart, at det er bekymrende, og at vi
skal passe på, og det er også bekymrende med f.eks. droneoverflyvninger i Sverige. Men hvad gør
vi for, at vi også deeskalerer? Vi er med til at skabe stor frygt i vores egen befolkning
det hører
jeg tydeligt rundt omkring. Folk er meget bekymrede over situationen. Hvad vil man gøre der?
Hvis Europa ikke er sikkert, før Ukraine er sikkert, har Europa så været usikkert de sidste 8 år på
grund af russisk tilstedeværelse i Ukraine? Synes ministeren ikke, at det måske er lidt hårdt sat op?
Hvilke konsekvenser har det for Europa, hvis man stiller det så hårdt op? Ligger der noget implicit i,
om Rusland vil gå endnu videre, eller er det ikke, fordi Rusland vil have sit territorium tilbage, gen-
vinde sit USSR, sin magtposition, være fra kyst til kyst og sikre, at der ikke optages flere lande i
NATO, eller hvad tror man, Vladimir Putin har af øvrige mål? Jeg tvivler på, at Putin vil gå længere
ind end Ukraine.
Kim Valentin:
Det er lidt underligt, at vi ser Rusland sælge gas til Europa til en kæmpehøj pris,
hvilket giver dem flere penge i kassen til at købe våben, så de kan bekrige Europa. Det er da en
underlig måde at agere på, og så vidt jeg kan se, må vi have stoppet det med det samme. Ud over
det har Rusland ikke en økonomi, som på nogen måde kan tåle en krig lige nu, og jo længere tid
der går med de høje gaspriser, jo mere gør vi dem i stand til, at de kan gennemføre en krig. Det
kunne jeg godt tænke mig at høre ministerens holdning til.
Hvordan passer Nord Stream ind i det billede? Er det noget, vi skal drøfte i Folketinget med det
samme? Hvis jeg læser Rusland ret over de sidste mange årtier, har de aldrig forstået venlighed og
diplomati på anden måde, end at man skal slå i bordet og råbe højt fra start, for hvis ikke man gør
Side 593
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
det, sker der absolut ingenting. De respekterer ikke venlighed, tolerance og alle de værdier, vi har i
den vestlige verden, og derfor er vi simpelt hen nødt til at spille på en anden bane. I forbindelse
med det ser vi jo, at Sverige og Finland opruster, fordi de er tæt på Rusland, og de også er bange.
Hvad planlægger vi i den sammenhæng? Skal vi lægge flere penge i en eller anden form for værn
på Østersøområdet? Hvad planlægger ministeren?
Endelig har vi jo et forsvarsforbehold. Er der nogen refleksioner fra regeringen om forsvarsforbe-
holdet som følge af konflikten i Ukraine, som kan trappes op?
Udenrigsministeren:
Kim Valentin opsummerer meget godt situationen, og jeg forstår hundrede
procent ønsket om og behovet for at diskutere den aktuelle situation i forhold til øst-vest-
spændinger, Rusland-Ukraine og Rusland-europæisk og transatlantisk sikkerhed, som også Søren
Søndergaard og Katarina Ammitzbøll spørger til.
Jeg vil først sige til Søren Søndergaard, at det er rigtigt, at opgaven er at undgå, at der kommer
krig i Europa igen
eller rettere, at den eskalerer. Der er jo en krig i dag. Siden 2014 har 14.000
mennesker mistet livet som følge af den russiske intervention i Ukraine. Nærmest dagligt er der
træfninger fra russisk side med våben, som i øvrigt er ulovlige i henhold til Minskaftalen. Der er
snigskytter, der skyder på soldater på den ukrainske side, og der er artilleriangreb osv. Forleden
blev en læge skudt under arbejdet med at hjælpe en soldat, som var blevet skudt af en snigskytte.
Så der er allerede en konflikt, som verdenssamfundet måske desværre ikke har haft nok fokus på.
Det er klart, at vi skal fokusere på at undgå, at det eskalerer. Men vi skal samtidig være forberedt
på, at det kan ske, og tage de nødvendige forholdsregler.
Vi skal også gøre det synligt for russerne og for Putin, at hvis man går den vej og truer med at in-
vadere Ukraine, så får det kæmpe omkostninger. Det er vi er enige om i Europa og Vesten. Det
tror jeg er rigtig vigtigt, så man ikke tror, at man omkostningsfrit kan ændre grænserne i Europa
endnu en gang med militær magt, som man gjorde det i 2014. Der er to spor
dels afskrækkelse
og at vise omkostningerne med sanktionerne, dels dialogsporet.
Så spørges der til de fundamentale principper i europæisk sikkerhed, og jeg kan bekræfte, at jeg er
enig med Søren Søndergaard. Hvis man tager Helsingforserklæringen fra 1975, og hvis man går
tilbage til Parischartret i 1990 osv., ligger der i det, at ethvert europæisk land frit må søge de allian-
cer, man ønsker. Men hvis man skal optages i NATO eller i EU for den sags skyld, er det ikke nok
at søge optagelse. Landene i klubben skal også godkende, men pointen er, at det alene må være
et anliggende for Ukraine og de 30 NATO-lande f.eks., hvorvidt Ukraine skal optages i NATO
det
er ikke et anliggende for Rusland. Det er det, der er helt fundamentalt for friheden i Europa.
Til Kim Valentin: Finland og Sverige reagerer med rette så stærkt, når Rusland advarer dem som
såkaldt neutrale lande, der ikke er med i NATO, mod at søge optagelse i NATO. Sverige og Fin-
land siger klart til russerne, at de ikke skal blande sig, for det er direkte brud med de fundamentale
principper for europæisk sikkerhed. Ikke mindst Sverige tager meget synlige forholdsregler som
konsekvens af de øgede spændinger med Rusland.
Jeg oplever i øvrigt, at der er fuldstændig sammenhold om de fundamentale principper for europæ-
isk sikkerhed i EU's 27 medlemslande og i NATO's 30 medlemslande, for her er der virkelig fun-
damentale principper på spil. Vi vil også gerne drøfte sikkerhedsspørgsmål for at gøre Europa me-
Side 594
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
re sikkert i OSCE, hvor alle 57 lande i denne store region inklusive den transatlantiske del er med.
Det vil være rigtig godt, hvis russerne vil accepterer det
det vil vi meget gerne drøfte med dem,
ligesom NATO-Rusland Rådet kan være et godt forum for det.
Opgaven på rådsmødet er at bekræfte, at vi er klar til at iværksætte meget omfangsrige politiske og
økonomiske sanktioner, såfremt Rusland vil gøre alvor af deres trusler
meget mere end man
gjorde i 2014. Det er et vigtigt signal at stå sammen om, og så koordinerer vi i øvrigt tæt mellem EU
og NATO. Denne konflikt viser, hvor vigtigt samarbejdet mellem EU og NATO er, f.eks. de erklæ-
ringer man har skrevet sammen, og hvor man nu arbejder på endnu en. Der en arbejdsdeling, fordi
NATO ikke har økonomiske sanktioner som et redskab, men det har EU-landene. Det er rigtig vig-
tigt, at man koordinerer de forskellige midler, man har i værktøjskassen.
Jeg er meget enig i, at dette accelererer behovet for at få etableret den klima-energi-union, som
gør, at vi får produceret vores egen energi på en bæredygtig måde og dermed stoppet afhængig-
heden af import af russisk gas og mellemøstlig olie. Det har en geopolitisk konsekvens, at Europa
er så energiafhængig, så der er et kæmpe arbejde at gøre. Jeg er fuldstændig enig i, at geopolitik-
ken og energipolitikken hænger fuldstændig sammen, så jeg håber, at vi kan skubbe på sammen
for, at det lykkes.
Til Katarina Ammitzbøll: Ukraine sætter stor pris på de enkelte udenrigsministres besøg i Ukraine
jeg var selv i Ukraine i søndags, min tyske kollega var der mandag og Antony Blinken i går. At vi
viser politisk støtte til dem ved også at besøge deres land under de særlige udfordringer, man står
i, er et synligt bevis på, at deres konflikt ikke er glemt, og at vi står vagt også om deres rettigheder.
Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at vi er så synlige fra hele Europas side.
Kim Valentin:
Jeg manglede en refleksion over forsvarsforbeholdet, og om det giver anledning til,
at vi optrapper vores patruljering. Det følger så også med, at forsvarsbudgettet skal revideres i
Østersøregionen. Det er en lille smule uden for dagsordenen, men spørgsmålet følger af konflikten,
og jeg synes, at ministeren selv lægger lidt op til snakken.
Katarina Ammitzbøll:
Jeg vil gerne spørge lidt mere til redskabskassen og sanktionerne. Jeg ved
godt, at der hele tiden har været sanktioner, også mod Syrien. Spørgsmålet var derfor egentlig, om
de har virket. Hvad har vi i redskabskassen, der også kan være med til at deeskalere? Det kan
være fint, at man tager på besøg og viser sin opbakning til ukrainerne, men jeg tror ikke ligefrem, at
det er det, der er med til at deeskalere konflikten, som den står nu.
Udenrigsministeren:
Til Kim Valentin: Jeg mener ikke, at den nuværende situation foranlediger, at
vi skal have en lang drøftelse af forsvarsforbeholdet. Situationen er en anden, hvis forsvarsforbe-
holdet står i vejen for den udenrigs- og sikkerhedspolitik, vi gerne vil føre. Lige nu handler det om,
at EU og NATO med hver deres kapaciteter rykker sammen om, hvordan vi lægger pres på Rus-
land, så jeg vil advare mod, at vi får fokus et andet sted hen. NATO er verdens stærkeste militære
alliance, og jeg tror, at det står for over halvdelen af verdens militærudgifter.
Dermed også sagt, at Danmark meget gerne vil have, at EU og NATO som organisationer bygger
videre på mange af de indgåede samarbejdsaftaler og skriver nye erklæringer, hvor man kommer
endnu tættere sammen og finder ud af, hvad hinandens roller er. Den militære sikkerhed ligger
selvfølgelig hos NATO og den økonomiske i høj grad hos EU, men der er jo også alle de hybride
Side 595
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
trusler, vi ser, som cyberangreb og misinformation. Det er forsøg på at destabilisere vores demo-
krati, og det er helt afgørende, at vi har større politisk sammenhold i de vestlige alliancer i denne
tid. Vi har ingen planer om at sætte forsvarsforbeholdet til afstemning, men debatten er sindssygt
vigtig.
Til Katarina Ammitzbøll: Da vi indførte sanktionerne i 2014, havde det en effekt på russisk økonomi
og på Putin osv. Det er klart, at der er en tendens til, at effekten af nogle af sanktionerne aftager
over tid, fordi det sanktionerede land måske finder andre veje, f.eks. et kinesisk marked, man kan
afsætte ting på eller få forsyninger fra. Vi vil ikke indføre sanktioner nu, men vi truer med omfatten-
de politiske og økonomiske sanktioner, såfremt Rusland gør alvor af at invadere Ukraine helt eller
delvist.
Vi glemmer hele tiden, at vi har Minskaftalen og Normandietformatet, hvor Rusland, Ukraine samt
Frankrig og Tyskland drøfter nogle af de ting. Rusland har forpligtet sig på ting, man skal gøre i
henhold til Minskaftalen, som man ikke gør. Bl.a. er det i hvert fald chokerende for mig at se, at der
i Østukraine fra russisk side ugentligt bliver brugt nogle af de våben, som man er enige om, at man
ikke må bruge i konflikten, f.eks. morterer og snigskytter.
Vores ønske er helt sikkert deeskalering og ønsket om dialog. Men det vil også kræve, at Rusland
går væk fra det ultimatum, de har stillet i særdeleshed Ukraine overfor
og man kan også sige
hele Europa og Vesten
nemlig at man skulle kunne opgive et lands frihed til selv at vælge sine
alliancer
det vil være helt horribelt at gå ind på den slags tanker.
Jeg kan ikke komme ind på konkrete sanktioner, men der kan være ting, der kan få stor effekt,
f.eks. det finansielle system, banker osv. Altså noget, der rammer Kreml og de folk, der er ansvarli-
ge for den vanvittige politik. Dilemmaet med sanktioner er altid, at der også i Rusland er nogle, der
ønsker, at Rusland går en anden vej. P.t. sidder Aleksej Navalnyj, som man forsøgte at dræbe
med gift, i et fængsel i Rusland, så det er vigtigt at finde den rette måde at gøre det på. Det skal
være målrettet de ansvarlige, og så skal vi i øvrigt støtte dem, der vil en anden vej for Rusland, for
vi har selvfølgelig en interesse i at leve i fred og sikkerhed med vores naboer, inklusive Rusland.
Kim Valentin:
Jeg forstår stadig ikke, hvorfor man ikke sætter tommelskruerne på Rusland lidt
hårdere fra start, men det behøver vi ikke at snakke mere om i dag.
Søren Søndergaard:
Det er ikke alt, der er rigtigt eller lovligt, der nødvendigvis også er klogt. Det
ville formentlig være fuldstændig legalt, hvis Cuba indgik en militæralliance med Kina og opstillede
kortrækkende atommissiler på Cuba. Men det ville være rigtig dumt, og vi skal gå imod og advare
imod det. I modsætning til Kim Valentin tror jeg, at man undervurderer konflikten, hvis man tror, at
det bare er et spørgsmål om Putins personlige ambitioner eller et lille lag af den russiske befolk-
ning. Der er en reel sikkerhedspolitisk dimension i det, som ligger dybt i den russiske befolkning.
Det hænger sammen med anden verdenskrig og alle de mennesker, man ofrede for at slå fascis-
men og hitlerinvasionen tilbage. Det betyder, at man har en angst for at blive omringet.
Nogle lande som f.eks. Finland forstod i mange år at tackle det. Havde Finland ret til at melde sig
ind i NATO? Selvfølgelig havde de ret til det. Skulle vi have sagt nej? Selvfølgelig skulle vi ikke det,
men det er ikke det samme som, at det havde været klogt at gøre det. Jeg synes, at den diskussi-
on mangler i ministerens fremlæggelse. Det bliver meget enkelt.
Side 596
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Vi deler modstanden mod Putin, og jeg er fuldstændig enig, når ministeren nævner Navalnyj. Pu-
tins ofre er først og fremmest hans egen befolkning. Menneskerettighedsgruppen Memorial, som
lige er blevet forbudt, afdækkede stalinismens forbrydelser og bliver derfor nu beskyldt for at med-
virke til antinational antirussisk virksomhed. Der er derfor mange grunde til at kritisere Rusland,
men jeg synes, at perspektivet om det lovlige og det kloge mangler i diskussionen fra ministerens
side.
Udenrigsministeren:
Refleksionen er, at man kan gøre to ting, når helt fundamentale principper i
folkeretten og i den europæiske sikkerhedsorden er på spil. Man kan enten sige, at det er til for-
handling, eller man kan sige, at det er fundamentalt, og at vi ikke forhandler om et lands ret til frit at
vælge sin alliance. Det er da et lands egen suveræne ret. Tænk, hvis Danmark var blevet udsat for
det samme. Jeg tror faktisk, at det er rigtig vigtigt, at vi gør det meget markant og meget klart over
for Rusland. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis man gik ind på den tankegang, som jeg er dybt
uenig i, så ville en forhandling om noget så fundamentalt som den europæiske sikkerhedsorden og
folkeretten bare være første skridt. Hvad ville Ruslands næste skridt være? Man vil jo have skabt
præcedens, som ville have uhyggelige konsekvenser og være et direkte opgør med det Europa,
som vi skabte efter den kolde krigs ophør. Derfor er regeringen og jeg så principfaste, og det vil vi
vedblive med at være i lyset af den russiske konfrontation med Ukraine.
Vi har heldigvis fora som OSCE, som i 2025 kan fejre 50 år. Der har vi nogle redskaber, hvor vi
gerne vil tale om våbenkontrol, transparens og tillidsskabende foranstaltninger mellem NATO, EU-
lande og selvfølgelig Rusland og andre lande. Jeg synes, at det er et godt forum. Problemet er, at
det ikke virker, som om der er så meget appetit fra russisk side til at tale inden for de rammer, der
ligger i OSCE, og som man selv har tilsluttet sig.
Kim Valentin:
Det er jo lidt interessant, at det egentlig er russerne, der har slået flest russere ihjel,
hvis man ser historisk på det, som Søren Søndergaard var inde på. Josef Stalin slog 27 millioner
ihjel, og Bashar Al-Assad har jo også slået, jeg ved ikke hvor mange syrere ihjel. Problemerne er
mange gange interne, og så skal vi komme og løse det. Men det er en lang og spændende snak,
som vi kan tage en anden gang.
Side 597
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
4. Eventuelt
Søren Søndergaard:
Hvorfor er Bosnien-Hercegovina ikke på dagsordenen? Jeg synes, at det er
lidt underligt, at et så stort spørgsmål ikke er på dagsordenen, når udenrigsministrene mødes
især fordi EU trasker rundt med udvidelseskommissæren, der forhandler med Milorad Dodik om
fuldstændig absurde planer, som vil fremkalde en borgerkrig i Bosnien-Hercegovina, nemlig opret-
telsen af en serbisk hær. Det er en total skandale. Er emnet ikke på dagsordenen, fordi man sim-
pelt hen er for uenige, i og med at der er for mange lande i EU, som sådan set støtter tendenserne
til en selvstændig serbisk og kroatisk del af Bosnien-Hercegovina?
Udenrigsministeren:
Spørgsmålet om Bosnien-Hercegovina er i den grad relevant, og jeg tror
også, vi har berørt det før. Emnet er ikke på dagsordenen denne gang, fordi der er andre store,
vigtige ting på dagsordenen, men det er løbende på dagsordenen. Jeg deler bekymringen over
udviklingen også med hensyn til Republika Srpska og Dodik og mulig opsplitning af den fælles
hær. Det er meget bekymrende træk.
Daytonaftalen fra 1995 går nu ind i sit 26. år, og den fik bilagt en forfærdelig borgerkrig, men jo ikke
løst problemet med at overkomme etniske delingslinjer og spændinger. Tværtimod har den i virke-
ligheden opretholdt det. Med den korruption og nepotisme og det system, som ikke fungerer, er det
for længst på høje tid, at man får indført reformer, inklusive valgreformer, og får skabt en egentlig
fungerende sammenhængende stat. Det er vi fuldstændig enige om.
Vestbalkan er kommet mere på dagsordenen i EU, hvilket er godt og noget, regeringen har arbej-
det for. Vi havde Vestbalkantopmøde for et par måneder siden,
og vi vil gerne have øget EU’s en-
gagement markant. Den høje repræsentant for Bosnien-Hercegovina er Christian Schmidt, som er
udpeget fra EU. Så vi har en rolle at spille. Vi skal nok vende tilbage, og vi følger det løbende, men
på grund af de aktuelle kæmpestore sager på dagsordenen, er det ikke et selvstændigt dagsor-
denspunkt denne gang. Jeg vil ikke udelukke, at det bliver nævnt under Current affairs, og så skal
jeg nok fremføre de synspunkter.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 598
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Punkt 6. Rådsmøde nr. 3845 (almindelige anliggender) den 25. januar 2022
EUU alm. del (20211)
Bilag 219 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Præsentation af det franske formandskabs prioriteter
Præsentation
EU-note (20211)
E 14 (EU-note af 13/1-22 om det franske EU-formandskab)
EUU alm. del (20211)
Bilag 181 (fortrolig ambassadøranalyse af 17/12-21)
Rådsmøde 3845
Bilag 1 (samlenotat side 2)
Udenrigsministeren:
Jeg forventer, at formandskabet kort vil præsentere sine hovedprioriteter,
som udgør pejlemærkerne for Rådets arbejde i indeværende halvår.
Generelt forventer jeg et meget ambitiøst fransk formandskab, der vil presse hårdt på for at skabe
så mange resultater som muligt. Samtidig er vi er godt inde i Kommissionens embedsperiode med
mange igangværende lovgivningssager. Derfor tror jeg, at både Europaudvalget og regeringen kan
se frem til nogle travle måneder under fransk ledelse.
Formandskabsprogrammet bærer titlen »Genopretning, styrke og tilhørsforhold« og er centreret
omkring tre overordnede ambitioner:
Et mere suverænt Europa.
En ny europæisk model for vækst.
Et mere humant Europa.
Det skal understreges, at programmet allerede er fastlagt af det franske formandskab og ikke er til
forhandling. Der er derfor primært tale om en orientering fra formandskabet, og jeg forventer ikke
en større drøftelse af punktet på rådsmødet. De enkelte forslag, der vil blive fremlagt eller behand-
let under fransk formandskab, vil
som vanligt
løbende blive forelagt udvalget.
Anne Valentina Berthelsen:
Noget af det, som vi især i Socialistisk Folkeparti følger tæt, er dis-
kussionen om mindsteløn og forventningerne til forslaget. Kommer Emmanuel Macron i mål med
det? For der er ingen tvivl om, at han kommer til at presse enormt meget på for mindstelønsdags-
ordenen med den situation, som udspiller sig i Frankrig med gule veste og social uro. I lyset af at
han selv står i en valgkamp, forventer jeg, at han kommer til at bruge enormt meget energi på det
det tror jeg, at vi alle sammen gør og ser bekymrede til. Kan ministeren give sin vurdering af det?
Derudover er der en anden dagsorden, som kommer til at have enorm påvirkning på os i Danmark,
men sådan set på hele Europa, altså Schengenreformen, som er en svær diskussion. Hvad kom-
mer der til at ske med Schengenreformen
hvad er regeringens tilgang til den diskussion?
Søren Søndergaard:
Jeg er enig med hensyn til mindstelønnen.
Side 599
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Kim Valentin:
Vi er nået til det tidspunkt i Europa-Parlamentets mandat, hvor der ikke er så meget
tid til nye forslag, og hvor fokus derfor er på at forhandle det der allerede er fremsat. Det er vold-
somt spændende, hvor meget man kan få ud af 2,5 måneders arbejde. Noget af det er mere aktu-
elt at få gennemført end andet.
Det franske formandskab har sagt genstart eller »Relance, Puissance, Appartenance«, som er
oversat lidt frit i samlenotatet. Man kunne godt undersøge, hvor de største udfordringer er for det
franske formandskab. Jeg synes, at det mest interessante for Danmark må være den nye europæ-
iske vækstmodel, for det er dér, vi får mest at skulle have sagt. Der er selvfølgelig også sikkerheds-
og forsvarspolitikken, men der har vi et forsvarsforbehold, som vi ikke skal røre ved, har vi jo hørt
tidligere i dag. Men det skal vi ikke snakke mere om nu
det er Afrika, og det er typisk fransk. Der
lægges op til, at vi skal gøre noget på den nye europæiske vækstmodel, og det gælder bl.a. digita-
le techgiganter. Jeg kunne jeg godt tænke mig, at ministeren fortalte, hvad regeringens holdning er
til det.
I den interne EU-note E 14 2021 ligger i øvrigt også en vurdering af, hvor store chancer det franske
formandskab har for at opnå konkrete resultater. Det er ikke alt, der er lige opløftende. Der er f.eks.
70 pct. sandsynlighed for det for Fit for 55-pakken og kun 20 pct. sandsynlighed for grænsetilpas-
ningsmekanismen, mens der også er 70 pct. sandsynlighed for forslaget om mindsteløn. Det læg-
ger franskmændene nok stor vægt på, så det er lidt spændende, hvad der kommer til at ske. Vi har
jo meget modsatrettede målsætninger.
Der står også, at det franske formandskab vil fokusere på social bæredygtighed i den europæiske
vækstdagsorden. Det kan vi godt kan have det lidt svært med en gang imellem, for det rører ved
vores velfærdssystem og den måde, vi gør det på. Hvordan har regeringen det med det?
Udenrigsministeren:
De finder ikke på formandskabsprioriteter ud af det blå. De baserer sig på
den lovgivningsmæssige programmering i Kommissionens arbejdsprogram og selvfølgelig også
Rådets strategiske ramme for den pågældende periode. Man prioriterer inden for det, og Anne Va-
lentina Berthelsen spørger til mindstelønsdiskussionen, som Søren Søndergaard også nævner.
Jeg ved jeg, at beskæftigelsesministeren er fuldstændig på den bold i alle aspekter, men jeg tør
simpelt hen ikke svare på, om de når i mål under det franske formandskab. Vores holdning, som
Socialistisk Folkeparti deler, er fuldstændig kendt
vi frygter i den grad, at forslaget kan undergra-
ve den danske arbejdsmarkedsmodel, og det skal vi derfor undgå. Hele formålet med at skabe
bedre lønmodtagerrettigheder og -forhold i Europa er fint, men den foreslåede model om mindste-
løn er vi inderligt imod. Jeg vil henvise til beskæftigelsesministeren.
Schengenreform er også med i formandskabsprogrammet, og vi deler nogle af de franske priorite-
ter. Om det kommer igennem, og hvad sandsynligheden er for det, er også et godt spørgsmål. Her
må jeg henvise til udlændinge- og integrationsministeren. Men det er vigtigt, at Europa har styr på
vores grænser, og at vi imødegår irregulær migration. Vi har set eksempler på, hvordan migration
er blevet brugt som hybridvåben i forsøg på at presse Europa i udenrigspolitiske problemstillinger,
så det er simpelt hen så vigtigt, at vi ruster os.
Til Kim Valentin: Det er meget interessant, men det bliver ikke drøftet detaljeret på næste møde.
Formandskabet orienterer, og så bliver det taget til efterretning. Den konkrete drøftelse vil blive
Side 600
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
fremlagt særskilt også i Europaudvalget. Jeg kunne komme med mange bemærkninger, men jeg
synes, det er et rigtig vigtigt spørgsmål, hvordan vi får skabt en vækstmodel, der reelt bidrager til
den grønne omstilling, så vi leverer på bl.a. klimamål og Parisaftale. Det skal være på en klog må-
de, hvor vi bruger de styrker, vi har i EU, bl.a. EU's indre marked med gode regler om konkurrence
osv., som er en motor med hensyn til udvikling. Vi vender tilbage til det i konkret form.
Sandsynligheden for at få gennemført ting under det franske formandskab er jo ikke en del af sam-
lenotatet. Det er meget svært at sige noget om det, f.eks. med hensyn til Schengen. Jeg tror, at
vurderingerne, Kim Valentin fremlægger, sikkert er lige så gode som dem, jeg kan komme med i
den forbindelse.
Side 601
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
2. Konferencen om Europas fremtid
Status/Politisk drøftelse
Rådsmøde 3845
Bilag 1 (samlenotat side 4)
KOM (2020) 0027
Bilag 6 (forretningsorden for Konferencen om Europas
fremtid)
KOM (2020) 0027
Bilag 5 (brev fra EUU til udenrigsministeren om nationale
parlamenters rolle i Konferencen om Europas fremtid)
KOM (2020) 0027
Bilag 4 (non-paper om Konferencen om Europas fremtid)
KOM (2020) 0027
Spørgsmål 4 (om initiativer for øget åbenhed)
KOM (2020) 0027
Bilag 3 (svar fra DER's formand på brev fra en række
nationale parlamenter vedr. Konferencen om Europas fremtid)
KOM (2020) 0027
Bilag 2 (Kommissionens og EP's svar på breve om nationale
parlamenters inddragelse)
KOM (2020) 0027
svar på spm. 3 om, hvem der repræsenterer Danmark i de
fire borgerpaneler i Konferencen om Europas fremtid, fra udenrigsministeren
KOM (2021) 0027
svar på spm. 2, om hvordan de "europæiske borgerpaneler"
er blevet udpeget, fra udenrigsministeren
KOM (2020) 0027
svar på spm. 1 om, hvad regeringen gør for at leve op til
folketingsvedtagelse V61 (samling 2019-20)
om EU’s fremtid, fra
udenrigsministeren
Udenrigsministeren:
Jeg forventer, at formandskabet på rådsmødet vil orientere om status og det
videre arbejde under fransk formandskab. I morgen og lørdag afvikles konferencens tredje plenar-
forsamling. Det har været en vanskelig proces grundet covid-19 og flere hybride møder. Nu er vi
dog endelig kommet dertil, at de europæiske borgerpaneler skal fremlægge deres anbefalinger.
Borgerpanel 2 vil fremlægge anbefalinger om demokrati, værdier og retsstat, og borgerpanel 3 om
klimaforandringer, miljø og sundhed. Anbefalingerne omhandler mange vigtige emner, herunder
åbenhed i EU og betydningen af retsstatsprincippet, som jeg også selv lægger meget stor vægt på.
Jeg glæder mig til at høre borgerne præsentere deres anbefalinger, som i øvrigt er offentligt til-
gængelige på konferencens hjemmeside.
For regeringen er det fortsat centralt, at konferencen fokuserer på at levere konkrete politiske resul-
tater på de områder, som betyder noget for borgerne. Det gælder klima, bekæmpelse af social
dumping og migrationsspørgsmålet.
Endelig kan jeg oplyse om den videre proces for konferencen, at det er besluttet, at den planlagte
plenarforsamling i februar 2022 udskydes til marts. Til gengæld vil der efter planen blive afholdt to
plenarforsamlinger i marts. Udskydelsen skyldes, at flere af borgerpanelernes arbejde er blevet
forsinket som følge af covid-19.
Anne Valentina Berthelsen:
Konferencen om Europas fremtid er jo et positivt lyspunkt. Vi får lov
til at diskutere, hvad der skal ske med Europa. I den forbindelse har Socialistisk Folkeparti sammen
med andre været hovedinitiativtagere til en åbenhedsalliance i september, som er blevet taget rig-
Side 602
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
tig godt imod. Forventer ministeren, at det kommer til at udmønte sig i mere konkrete tiltag og re-
sultater, når konferencen på et tidspunkt skal afrapportere? Det kunne være enormt interessant, og
vi er i Socialistisk Folkeparti meget optagede af, at vi får mere åbenhed om, hvad der sker i EU og
EU's arbejdsgange generelt. Jeg tror også, det kan være med til at skabe en større opbakning til alt
det gode, vi får ud af vores EU-samarbejde.
I forlængelse af det har jeg set, at ministeren har givet nogle rigtig fine interviews for nylig om en
kommende diskussion om Europas fremtid og vores europapolitiske aftale. Den skal jo drøftes på
et tidspunkt
det står i hvert fald i forståelsespapiret, så det går jeg ud fra, at vi kommer til. Kan
ministeren sætte lidt ord på, hvilken proces han forventer? Det spiller jo sammen med Konferencen
om Europas fremtid, at vi også her i Danmark skal tale om, hvad vi har tænkt os at sigte efter i vo-
res EU-samarbejde og Danmarks rolle i det. Vi har nydt rigtig godt af de foreløbige drøftelser, vi har
haft spredt i forskellige temaer. Det har været meget givende, men hvad så nu?
Udenrigsministeren:
Jeg ved, at Socialistisk Folkeparti med rette går rigtig meget op i åbenheds-
alliancen og åbenhed generelt, og jeg er helt enig i det, der bliver sagt om åbenhed. Det vil vi ar-
bejde videre med. Lige nu fokuserer jeg meget på at få afrapporteringer fra borgerpanelerne fra
Konferencen om Europas fremtid, for jeg synes jo, at hele formålet med at have en konference, og
det, der var lagt op til, var, at man skulle lytte til borgerne og deres prioriteter. Det sker så i morgen
og i overmorgen langt om længe, så jeg håber også, at de vil lægge vægt på det. Jeg har i hvert
fald hørt, at flere civilsamfundsrepræsentanter har lagt vægt på åbenhed. Regeringen vil gøre alt,
hvad vi kan, for at holde det fokus og også se på de konkrete forslag.
Med hensyn til processen for den europapolitiske aftale ved jeg, at ordførerne er indkaldt til møde
vist nok i næste uge, så jeg vil henvise til det. Men jeg synes jo også, at der i den grad er behov for
at drøfte Europas fremtid. Vi står over for kæmpe geopolitiske udfordringer. Vi står over for en kli-
makrise, en udenrigs- og sikkerhedspolitisk krise, og en demokrati- og værdikamp, så jeg tror, at
det er rigtig vigtigt, at vi tager os af det. Vi var også inde på det sidste år til møde med ordførere for
partierne, og Socialistisk Folkeparti er kommet med rigtig mange vigtige ting til bordet. Parallelt
med, at vi forbereder vores egen europapolitiske aftale, skal vi også lytte til, hvad borgerne siger og
få deres betragtninger med. Det synes jeg, at vi skylder ikke bare danskerne, men også det, der
kondenserer sig som nogle fælles europæiske prioriteter for borgerne for alle 27 EU-lande.
Side 603
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
3. COVID-19 EU-koordination
Status
Rådsmøde 3845
Bilag 1 (samlenotat side 7)
Udenrigsministeren:
Jeg forventer, at fokus for drøftelserne primært vil være på tre forhold:
For det første forventer jeg, at vi vil gøre status for den generelle udvikling i epidemien. Omikronva-
riantens hurtige spredning i Europa betyder, at vi lige nu ser rekordhøje smittetal i flere medlems-
lande. Heldigvis bliver færre af de smittede indlagt. Dels fordi omikron ikke rammer så hårdt som
andre varianter, dels på grund af den succesfulde vaccineudrulning i EU.
Over 80 pct. af alle voksne EU-borgere har fået 2 stik, og mange medlemslande er kommet rigtig
langt med at få udrullet det tredje stik. Her i Danmark er vi helt i front
over 57 procent af alle dan-
skere har fået det tredje boosterstik. Det er et af de absolut højeste tal i EU. Vaccinerne giver sta-
dig den bedste beskyttelse, selv hvis omikron er mere resistent over for dem. Men fra Kommissio-
nens og medlemslandenes side har vi samtidig forberedt os på det værste og allerede nu bestilt
over 180 millioner vacciner tilpasset til omikronvarianten.
For det andet forventer jeg, at vi vil drøfte mobilitet og rejserestriktioner. Den reviderede rådshen-
stilling om indre grænser forventes vedtaget på rådsmødet. Vi har arbejdet for, at rådshenstillingen
i videst muligt omfang skulle flugte med dansk tilgang, hvilket i vidt omfang er lykkedes. Der er så-
ledes lagt op til en mere personbaseret tilgang, hvor coronapasset står centralt.
Samtidig har vi sikret en effektiv nødbremsemekanisme, der kan trækkes, hvis situationen pludse-
lig forværres, som vi så det med omikrons fremkomst. Fra dansk side hilser vi det desuden vel-
kommen, at gyldigheden af vaccinecertifikaterne i det europæiske coronapas fra næste måned vil
være på 9 måneder efter fuldendt vaccination med 2 stik. Det er positivt, at vi med en fælles tilgang
kan skabe større forudsigelighed for de europæiske rejsende.
For det tredje forventer jeg, at vi vil drøfte vaccinesolidaritet. Når det kommer til donation af vacci-
ner, har EU leveret flest med over 255 millioner doser. Der er i alt givet tilsagn om at levere 700
millioner doser inden midten af 2022. Danmark har givet tilsagn om at levere 10 millioner doser, og
6 millioner af dem er allerede leveret. Vi vil understrege vigtigheden af, at EU får leveret på donati-
on af vacciner til tredjelande, og vi vil igen opfordre Kommissionen til, i dialog med vaccineprodu-
centerne, at løse de udfordringer, som vanskeliggør donation.
Søren Søndergaard:
Vi har passeret 40.000 smittede i dag, og det kan vi måske leve med, fordi
det er en relativt mild variant, men det kunne have været en meget mere alvorlig variant, som ka-
stede folk på sygehuset i hobetal. Virussen muterer derude, og det sker først og fremmest, fordi
verden ikke er vaccineret. At få verden vaccineret er helt afgørende for ikke at få en variant, der lige
pludselig rammer for alvor. Det har vi diskuteret tit, og jeg skal ikke rejse spørgsmålet om WTO-
TRIPS-waiveren i denne sammenhæng, men jeg vil spørge, hvad der menes, når man i samleno-
tatet skriver, at man ønsker, at Kommissionen har en direkte dialog med vaccineproducenterne for
at få fjernet de juridiske hindringer, der forsinker eller står i vejen for medlemslandenes vaccinedo-
nationer? Kan ministeren mere konkret forklare, hvad vaccineproducenterne gør, der betyder, at
Side 604
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
lande, f.eks. Danmark, ikke kan gøre noget ved den største epidemikatastrofe, vi har haft i nyere
tid?
Kim Valentin:
WHO har sagt, at rejserestriktioner ikke giver nogen merværdi, og at de bidrager til
økonomisk og social stress i nogle lande. De anbefaler derfor, at man fjerner eller lemper dem. De
peger desuden på, at mundbind, isolation, karantæne og vaccination kun skal ske ud fra en kon-
kret risikovurdering. Det kunne jeg godt tænke mig at få en aktuel holdning til fra ministeren.
Udenrigsministeren:
Jeg er helt enig med Søren Søndergaard i, at vi er ikke ude af pandemien,
før hele verden er vaccineret, fordi der kan komme nye bekymrende varianter. Vi har set eksem-
pler på det med omikron og delta.
Der spørges til vaccineproducenterne, og hvilke udfordringer der refereres til i notatet. Det er flere
ting, men især i udviklingslande kan kapaciteten til at modtage vaccinerne fra producenterne være
begrænsede. Producenterne stiller forskellige krav til, hvordan vaccinerne skal behandles for, at de
kan anvendes, f.eks. for at man kan garantere for virkningen af dem. Det gælder f.eks. Astra Zene-
cavacciner, hvor der i øvrigt også er en vaccineskepsis i en række lande. EU og europæiske lande
inklusive Danmark har doneret, men så ønskede man alligevel ikke at modtage i det pågældende
land, fordi der er en skepsis specifikt over for den vaccine. Det tager desuden tid at forhandle de
juridiske aftaler om ansvar med vaccineproducenterne
der stilles selvfølgelig også meget høje
krav.
Vi ønsker
og jeg tror også, at det er det, Søren Søndergaard spørger til
mere smidige proces-
ser, og vi har brug for, at Kommissionen træder i karakter og bruger deres magt til at presse på.
Det er ikke rimeligt, at vacciner, vi har bestilt og betalt for hos vaccineproducenterne, ikke kommer
ud til lande uden for Europa, som har behov for dem.
Til Kim Valentin: Vi baserer os på sundhedsfaglige vurderinger og anbefalinger, og jeg kan ikke gå
ind i det, som WHO siger generelt. Jeg vil henvise til vores egne sundhedsmyndigheder, og hvad
de siger og anbefaler os politikere at gøre i forskellige sammenhænge. Men jeg har også noteret
mig, at WHO anbefaler, at lande bør overveje at fjerne eller lempe internationale rejserestriktioner,
især indrejseforbud. Vi har allerede ophævet det indrejseforbud, som vi indførte over for lande i det
sydlige Afrika som følge af omikron, og regeringen følger løbende udviklingen og er i tæt dialog
med andre europæiske lande og EU om behovet for rejserestriktioner.
Vi er også meget opmærksomme på, om restriktionerne generer borgere og erhvervsliv. Det skal vi
i videst muligt omfang undgå, samtidig med at vi følger de sundhedsfaglige vurderinger. Det er og-
så baggrunden for, at regeringen med et flertal af partierne den 12. oktober 2021 aftalte en forenk-
let rejsemodel, der så vidt muligt bevæger sig mod normalisering. Også i det lys er det glædeligt, at
den nye rådshenstilling for de indre grænser i store træk flugter med den danske tilgang. Regerin-
gen ønsker ikke at opretholde rejserestriktioner et sekund længere, end det er nødvendigt i denne
situation.
Side 605
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
4. Status for forholdet mellem EU og UK
Status/Politisk drøftelse
Rådsmøde 3845
Bilag 1 (samlenotat side 10)
EUU alm. del (20201)
Bilag 207 (notat af 29/12-20 vedr. aftalen mellem EU og
Storbritannien)
EUU alm. del (20191)
Bilag 428 (udvalgsmødereferat side 640 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 6/2-20)
Udenrigsministeren:
Jeg forventer, at vi på rådsmødet vil gøre status over forhandlingerne mel-
lem EU og Storbritannien om Nordirlandsprotokollen. De er forsat særdeles vanskelige. Kommissi-
onens chefforhandler,
Maroš Šefčovič,
forventes samtidig at afrapportere fra sine møder med den
britiske udenrigsminister, der er ny britisk chefforhandler, efter David Frost trak sig fra stillingen før
jul.
Kommissionen fremlagde den 13. oktober 2021 en samlet pakke for Nordirlandsprotokollen, der
har til formål at løse helt konkrete, praktiske udfordringer med protokollen. Senest kom Kommissi-
onen den 22. december med yderligere konkrete forslag, der vil sikre den fortsatte forsyning af
medicin fra Storbritannien til især Nordirland. Alle forslagene bygger på ønsker fra den nordirske
befolkning og erhvervsliv. Forslagene
er fra EU’s side ikke blevet gjort betingede af en samlet løs-
ning på Nordirlandsprotokollen.
Kommissionen har samtidig etableret de nødvendige systemer, som har til formål at sikre, at ikke-
EU-godkendte lægemidler fra Storbritannien ikke kommer videre ind i de andre EU-lande. Der er
med andre ord tale om en fleksibel løsning, som sikrer, at der ikke opstår problemer med forsynin-
gen af medicin til befolkningen i Nordirland. Men som samtidig er skruet sådan sammen, at der
ikke opstår en utilsigtet bagdør
til EU’s indre marked, og at der ikke skabes tvivl om sikkerheden for
forbrugerne i Nordirland.
Fra britisk side har man erklæret sig klar til at se på de løsningsforslag, som Kommissionen har
fremlagt. Det er en positiv udvikling
også i lyset af, at der er tale om en løsning inden for Nordir-
landsprotokollens rammer, som den britiske regering jo ellers generelt har problematiseret.
Danmark støtter forslagene, der ligger inden for de generelle principper for dansk tilgang til for-
handlingerne, som jeg redegjorde for over for udvalget den 18. november 2021: Nemlig at anvise
praktiske løsninger på konkrete udfordringer inden for Nordirlandsprotokollens rammer.
Desværre har Storbritannien indtil nu ikke rykket sig nævneværdigt på andre områder. Og den bri-
tiske regering truer forsat med at aktivere artikel 16, som kan suspendere dele af Nordirlands-
protokollen, hvis den ikke opnår en tilfredsstillende aftale med EU.
Vi håber og arbejder fortsat for en aftale. Men et forhandlingssammenbrud eller en længere perio-
de med stilstand i forhandlingerne kan
som følge af den britiske tilgang
desværre stadig ikke
udelukkes. Hvis briterne fortsat insisterer på at genåbne den aftale, som vi indgik for bare 1 år si-
den, og hvis de fremprovokerer et forhandlingssammenbrud, må EU være klar med et robust mod-
svar for at forsvare egne interesser.
Side 606
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
Jeg håber naturligvis fortsat meget på, at det ikke kommer dertil, og at der findes en snarlig løsning
ikke mindst af hensyn til befolkningen og virksomhederne i Nordirland. Det vil være det bedste for
alle parter, og det vil skabe grundlaget for at komme videre med at udvikle et godt samarbejde mel-
lem EU og Storbritannien.
Jeg vil henvise til min forelæggelse for udvalget den 18. november 2021 for så vidt angår de gene-
relle principper, som Danmark vil pejle efter i det videre forløb.
Kim Valentin:
For Danmark er det voldsomt bekymrende, at det ikke fungerer, for en stor del af de
aftaler, vi indgik under brexit, påvirker faktisk danske forhold. Det bliver også nævnt her. Sidder vi
med ved bordet, når der forhandles? Hvad gør vi rent faktisk for at få det til at virke? Jeg synes, at
det vil være en katastrofe, hvis de bruger artikel 16 i denne sammenhæng. Vi skal have det på
plads nu.
Udenrigsministeren:
Vi koordinerer selvfølgelig tæt med Kommissionen. Jeg havde selv møde i
efteråret med
Šefčovič, som står for forhandlingerne fra
Kommissionens side, hvor vi var meget
grundigt nede i substansen, og jeg har fuld tillid til, at Kommissionen i den grad leverer på vores
prioriteter.
Kommissionen har præsenteret en samlet pakke for Nordirlandsprotokollen, der har til formål at
løse de helt konkrete praktiske udfordringer med inddragelse af f.eks. nordirske institutioner, told
på fødevarer og lægemiddelkontrol. Pakken vil ifølge Kommissionen bl.a. halvere papirarbejdet
knyttet til import af varer fra Storbritannien til Nordirland og reducere kontrolbyrden knyttet til dyr og
animalske produkter med 80 pct. Kommissionen har desuden foreslået en lempeligere håndtering
af transport af levende dyr mellem Storbritannien og Nordirland.
Danmark bakker fuldt op om Kommissionens pakke og målet om at finde helt konkrete og prakti-
ske løsninger, men det er klart, at det ikke kan komme på tale at genforhandle Nordirlandsprotokol-
len. Det er også klart, at vi ikke kan acceptere løsninger, som sætter EU's høje standarder for fø-
devaresikkerhed, der jo gælder alle vores egne producenter i Danmark, og forbrugerbeskyttelsen
på spil. Gjorde vi det, ville vi ende med også at udsætte vores egne forbrugere for fare.
Side 607
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
5. Lovgivningspakke: Styrkelse af demokratiet og af valgintegritet
Præsentation
KOM (2021) 0730
Rådsmøde 3845
Bilag 1 (samlenotat side 14)
Udenrigsministeren:
Jeg forventer, at Kommissionen vil præsentere sin nye såkaldte demokrati-
pakke. Pakken indeholder fire lovgivningsmæssige forslag samt en meddelelse. Der er tale om et
forslag om regulering af politisk reklame, et forslag om omarbejdning af forordningen om europæi-
ske politiske partier og europæiske politiske fonde samt forslag om omarbejdning af direktiverne
om valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg og lokale valg.
Det franske formandskab lægger op til en første, overordnet drøftelse af hele demokratipakken.
Det er vigtigt at understrege, at Rådets behandling af demokratipakken befinder sig i en meget ind-
ledende fase. De sidste danske sprogversioner blev modtaget for få dage siden, og der skal natur-
ligvis ikke træffes beslutninger på rådsmødet.
Vi er i stadig i gang med at nærlæse forslagene og vil oversende særskilte grund- og nærhedsno-
tater for de enkelte dele af pakken. Derfor vil jeg på nuværende tidspunkt give jer en helt foreløbig
og overordnet præsentation. Jeg forventer, at vi kommer tilbage til de enkelte forslag i udvalget, i
takt med at de skal behandles individuelt.
Samtidig vil jeg for en god ordens skyld nævne, at to af forslagene hører under indenrigs- og bo-
ligministeren. Det gælder forslagene om EU-borgeres ret til at opstille og stemme ved henholdsvis
lokal- og EP-valg, mens et hører under kulturministeren. Det gælder forslaget om regulering af poli-
tisk reklame. Jeg har til gengæld ansvaret for forslaget vedrørende de europæiske politiske partier
og fonde.
Helt overordnet kan man sige, at Kommissionen med demokratipakken har både en defensiv og
en offensiv dagsorden. Den defensive dagsorden handler om at sikre frie og demokratiske valg i en
tid, hvor vi oplever forsøg på indblanding i vores demokratiske processer
også fra kræfter i ud-
landet. Det gælder bl.a. andet bedre beskyttelse mod forskellige former for manipulation. Her er der
et stort fokus på den rolle, som digitale platforme har fået i forhold til demokratiet. Derfor ønsker
man f.eks. at regulere politisk reklame. Samtidig vil man også beskytte mod mere direkte angreb
bl.a. i form af desinformation, cyberangreb og misbrug af personlige data. I den forbindelse bliver
der lagt op til et styrket samarbejde mellem forskellige myndigheder og eksperter på tværs af med-
lemslandene.
Den offensive dagsorden handler om at fremme deltagelsen ved lokale valg og valg til Europa-
Parlamentet for de mange mobile EU-borgere, der lever i et andet medlemsland end deres hjem-
land. Samtidig lægger forslaget op til at give de europæiske politiske partier mulighed for at spille
en større rolle, men også til at skabe øget transparens og kontrol omkring partierne og deres an-
vendelse af EU-midler.
Hvis vi dykker ned i de enkelte retsakter, så har det første forslag om politisk reklame til hensigt at
øge gennemsigtighed i politisk reklame og relaterede tjenester. Reglerne skal gælde for udbydere
Side 608
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
af politiske reklametjenester. Formålet er dels at bidrage til et velfungerende indre marked for poli-
tisk reklame med en høj grad af gennemsigtighed, dels at beskytte borgernes personoplysninger
ved at fastsætte regler for anvendelse af såkaldte målretnings- og forstærkningsteknikker i politisk
reklame.
Det andet forslag er en omarbejdning af forordningen vedrørende europæiske politiske partier og
fonde. Formålet er bl.a. at øge kravet til transparens om anvendelsen af midler samt at skærpe
kravet til kontrol med modtagelse af større donationer. Det stiller vi os umiddelbart positive over for
vi har også herhjemme stiftet bekendtskab med problematisk anvendelse af EU-midler. Forslaget
stiller også tydeligere krav om efterlevelse af EU’s grundlæggende
værdier.
Kommissionen lægger med forslaget også op til at ophæve det hidtidige eksplicitte forbud mod, at
europæiske politiske partier kan føre kampagne i forbindelse med nationale EU-folkeafstemninger.
Selv om vi er meget tidligt i processen, må jeg sige, at jeg er ganske bekymret for det forslag. Vi er
i gang med at afklare og analysere, hvad det konkret indebærer. Alt i alt er der tale om et omfatten-
de forslag, som vi skal analysere i dybden. Det er vi i fuld gang med.
Det tredje og fjerde forslag i demokratipakken handler om at omarbejde to direktiver, som vedrører
valgret og valgbarhed for såkaldte mobile EU-borgere. Dvs. borgere, der er bosiddende i et andet
EU-medlemsland end deres hjemland. Kommissionen skønner, at det drejer sig om flere end 13
millioner mennesker. De mobile EU-borgere skal bl.a. oplyses bedre om deres muligheder for at
stemme og stille op til Europa-Parlamentsvalg og lokale valg, så de nemmere kan udnytte deres
rettigheder.
Helt overordnet støtter regeringen demokratipakkens hovedformål. Det gælder ikke mindst ønsket
om at beskytte vores demokratiske processer på et tidspunkt, hvor vi ser flere og flere forsøg på
indblanding. Vi synes, at den berører en række relevante problemstillinger. Men som nævnt befin-
der vi os stadig meget tidligt i forhandlingerne.
Vi vil vurdere og tage stilling til pakkens konkrete lovgivningsmæssige forslag, i takt med at de be-
handles. Lige nu er der brug for at få afklaret en lang række spørgsmål med Kommissionen, så vi
kan komme til bunds i alle detaljerne, og vi vil løbende vende tilbage til udvalget både på skrift og
på vores møder. Hvis der er interesse for det, stiller jeg desuden gerne op til en teknisk briefing
vedrørende forslaget om politiske partier og fonde.
Søren Søndergaard:
Jeg vil godt starte med at give ministeren fuldstændig opbakning til at være
kritisk over for forslaget om, at EU-politiske partier og fonde økonomisk skal kunne blande sig i lo-
kale eller nationale valgkampe og folkeafstemninger. Og måske netop fordi vi er tidligt i processen,
synes jeg, at det er vigtigt, at den melding, som ministeren antydede, også bliver sagt.
Danmark er jo et relativt rigt land, men der er små lande, der økonomisk har meget færre ressour-
cer til deres rådighed. Man kan risikere, at der lige pludselig udbryder stedfortræderkrig, hvor milli-
arder af kroner kan blive kastet ind fra de store politiske partier og fonde i lokale folkeafstemninger,
eller måske endnu værre
at kun den ene part blander sig. Jeg kan simpelt hen ikke forstå, hvorfor
de europæiske skatteborgere skal bidrage til det.
Kim Valentin:
Der er indkommet høringssvar fra DR, TV2 og Dansk Industri, som vi ikke har fået.
Kunne vi få dem tilsendt? Det ville være ganske rart at kunne få lov at læse det. Jeg ved godt, at de
Side 609
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 499: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-22
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab..
europaudvalgsmøde 20/1 2022
kommer i forbindelse med grund- og nærhedsnotatet, men det kunne være dejligt, at de var lagt
med nu.
Udenrigsministeren:
Til Søren Søndergaard: Jeg vil gerne studere forslaget meget nærmere,
men min umiddelbare holdning er, at en folkeafstemning er en national beslutning, som man natio-
nalt organiserer, finansierer og finder en ordning på. Det har vi gjort i Danmark ad nogle omgange
med varierende resultat, afhængigt af hvordan man ser på det.
Vi har lige modtaget demokratipakken, men jeg vil umiddelbart udtrykke fuldstændig enighed i den
udtrykte skepsis med hensyn til forslaget om politiske partier og fonde. Jeg vil også søge at finde
ud af, hvad der er sket i Kommissionen, siden de lige pludselig synes, at det er en god idé. Med
min og Søren Søndergaards fortid i Europa-Parlamentet frygter jeg lidt, at vi godt ved, hvor idéen
blev pushet fra
det ville ikke være overraskende, hvis det kom fra Europa-Parlamentet. Apropos
Konferencen om Europas fremtid og borgerpaneler og afrapporteringer er jeg også spændt på at
se, om det er borgerne, der får lov til at få deres budskaber igennem, eller om det er visse euro-
paparlamentarikere, der har brugt denne ramme til at sætte deres egen dagsorden. Det bliver
spændende
jeg vil ikke være overrasket, hvis det i høj grad er det sidste.
Til Kim Valentin: Høringssvarene kommer sammen med grund- og nærhedsnotatet inden så læn-
ge, og som jeg nævnte før, er der to andre ministre involveret, kulturministeren og bolig- og inden-
rigsministeren.
Kim Valentin:
Det er rart for os at få høringssvarene, når de foreligger, så vi kan læse dem igen-
nem
vi er jo et meget læsende udvalg.
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 15.10.
Side 610