Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 470
Offentligt
2705948_0001.png
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg
12. maj 2023
Orientering om udvidelse af EBRD's operationsområde til Irak og
Afrika syd for Sahara
Resumé:
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) afholder
årsmøde for 2023 den 16.-18. maj i Samarkand, Usbekistan.
På årsmødet skal
EBRD’s
medlemslande bl.a. stemme om et forslag om en
begrænset og gradvis udvidelse af
EBRD’s
operationsområde til at omfatte
Irak og lande i Afrika syd for Sahara. Udvidelsen begrænses i første om-
gang til Irak og et begrænset antal lande syd for Sahara. Begrænsningen
foreslås
i lyset af, at EBRD’s primære fokusområde i de kommende
år bør
være Ukraine, og at EBRD skal kunne opretholde sine aktiviteter i nuvæ-
rende operationslande. Udvidelsen kræver en ændring af aftalen om op-
rettelse af banken.
Hertil foreslås en modernisering af aftalens afsnit om bankens risiko- og
kapitalstyring, hvor der skabes mulighed for, at den eksisterende, nomi-
nelle grænse for EBRD’s samlede finansieringer kan erstattes af en
grænse, der tager højde for risikoen tilknyttet de enkelte finansieringer.
Folketinget har godkendt Danmarks ratificering af aftalen om oprettelse
af EBRD. De nu foreslåede ændringer af aftalen indebærer ikke nye for-
pligtelser for Danmark. Erhvervsministeren kan i henhold til aftalen til-
træde forslag om efterfølgende ændringer af aftalen i sin egenskab af Dan-
marks guvernør i banken og vil på Danmarks vegne godkende ændrin-
gerne.
Baggrund om EBRD
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) blev op-
rettet i 1991 for at støtte transitionsprocessen fra planøkonomi til åben mar-
kedsbaseret økonomi i de Central- og Østeuropæiske lande. EBRD er ejet
af 71 lande samt Europa-kommissionen og Den Europæiske Investerings-
bank (EIB). Blandt medlemslandene er bl.a. EU-landene, USA, Canada og
Japan, ligesom alle operationslande er medejere.
EBRD’s mandat er at operere i
lande, der bekender sig til demokrati og
markedsøkonomi. EBRD opererer ved at yde lån og egenkapitalindskud til
virksomheder i den private sektor og til privatisering af statsejede virksom-
heder i operationslandene. Hertil kan EBRD formidle donormidler fra ejer-
landene
direkte eller sammen med EBRD’s
egen finansiering.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 470: Orientering om udvidelse af EBRD's operationsområde til Irak og Afrika syd for Sahara
2705948_0002.png
2/4
EBRD arbejder samtidig med finansieringen aktivt med udviklingen af vel-
fungerende kapitalmarkeder i operationslandene og indgår i dialog med
operationslandene om reformer, der kan styrke udviklingen af operations-
landenes økonomi og integration i verdensøkonomien.
EBRD’s operationsområde er siden 1991 gradvist blevet udvidet med
lande øst og syd for de oprindelige central- og østeuropæiske lande. Det er
sket i takt med, at de oprindelige operationslande har fået mere veludvik-
lede økonomier og finansielle markeder. EBRD opererer i dag i 38 lande i
Central- og Østeuropa, Balkan, Kaukasus, Centralasien, Mellemøstlige
lande langs middelhavets sydøstlige kyster (samt Jordan) og Nordafrika.
Aftalen om oprettelse af EBRD er i Danmark oprindeligt ratificeret i tråd
med Folketingets vedtagelse i marts 1991 af B 54, Forslag til folketingsbe-
slutning om Danmarks ratifikation af overenskomsten om oprettelse af Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling.
1
Aftalen om oprettel-
sen af EBRD fastlægger, at bankens guvernører kan træffe beslutning om
eventuelle ændringer af aftalen. Guvernørerne er
EBRD’s øverste styrende
organ (repræsentantskabet). Guvernørerne udgøres af ministrene fra de en-
kelte medlemslande, i Danmark erhvervsministeren. I henhold til aftalen
om oprettelse af EBRD skal ændringer af aftalen godkendes af medlems-
landene, men ikke formelt ratificeres. Da ændringerne ikke indebærer nye
forpligtelser for Danmark, kan Erhvervsministeren tiltræde og godkende
ændringerne på Danmarks vegne uden fornyet ratificering.
EBRD’s prioriteter
EBRD har i tråd med sit operationsområde længe været aktiv i Ukraine og
er pt. den største institutionelle investor i Ukraine. EBRD spiller i øjeblik-
ket en stor rolle i Ukraine ved på den ene side at have prioriteret egen ka-
pital til investeringer og på den anden side ved med sit kendskab til landet
at kanalisere donormidler fra ejerlandene til Ukraine til bl.a. at understøtte
energiforsyningen. EBRD forventes endvidere at spille en stor rolle i gen-
opbygningen af Ukraine.
EBRD er herudover fortsat aktiv i sine øvrige operationslande for at un-
derstøtte deres udvikling.
Forslag om begrænset og gradvis udvidelse af operationsområde til
Irak og lande syd for Sahara
Det er foreslået, at guvernørerne på årsmødet kan vedtage en resolution om
en
begrænset og gradvis udvidelse af EBRD’s
operationsområde til at om-
fatte Irak og lande i Afrika syd for Sahara. En begrænset og gradvis udvi-
delse indebærer, at udvidelsen vil ske i et tempo, hvor EBRD fortsat vil
kunne opretholde sine aktiviteter i de nuværende operationslande.
1
B 54 - 1990-91 (2 (oversigt): Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks ratifikation
af overenskomsten om oprettelse af Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvik-
ling. / Folketingstidende
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 470: Orientering om udvidelse af EBRD's operationsområde til Irak og Afrika syd for Sahara
3/4
Forslaget indebærer at:
-
EBRD’s
nuværende operationsområde i den sydøstlige middel-
havnsregion udvides til at omfatte Irak
- Afrika syd for Sahara bliver nyt operationsområde for banken
Udvidelsen indebærer, at Irak samt lande i Afrika syd for Sahara kan an-
søge om at blive operationslande i EBRD og dermed modtage finansiering
fra banken. For at blive godkendt som operationsland er det en forudsæt-
ning, at landet bekender sig til markedsøkonomi og vurderes at have poli-
tiske og økonomiske forhold, der giver banken mulighed for at operere in-
den for sit mandat.
Udvidelsen foreslås med afsæt i de geopolitiske og udviklingsmæssige pri-
oriteter i at sikre udvikling i landene syd for Sahara og i Irak,
da EBRD’s
operationer med fokus på understøttelse af velfungerende private finan-
sielle markeder og reformer kan være komplementære til udviklingsbi-
stand i regionen.
Forslag om justering af bestemmelse om fastlæggelsen af grænser for
bankens kapitalgearing
Det er foreslået, at guvernørerne på årsmødet kan vedtage en resolution
om, at den faste grænse for gearing af bankens kapitalgrundlag, der i dag
fremgår af aftalen om oprettelse af EBRD, erstattes af en bestemmelse om,
at EBRD’s bestyrelse skal fastsætte passende grænser for kapitaldækning
af bankens aktiviteter, der sikrer bankens finansielle soliditet og bæredyg-
tighed. Guvernørerne vil fortsat have det overordnede ansvar for rammerne
for bankens kapitalanvendelse i forbindelse med, at guvernørerne godken-
der bankens flerårige strategiske kapitalplaner.
Det er fastlagt i artikel 12, stk. 1, i aftalen om oprettelsen af EBRD, at
EBRD ikke må yde finansieringer ud over en volumen, der svarer til den
samlede kapital i banken, der består af den oprindeligt indskudte kapital
fra ejerlandene, bankens reserver og løbende tilskrevne overskud fra ban-
kens aktiviteter.
Forslaget om at overgå til risikobaserede grænser for bankens eksponering
indebærer en modernisering af bankens risiko- og kapitalstyring, hvor den
eksisterende, nominelle grænse for EBRD’s samlede finansieringer kan er-
stattes af grænser, der tager højde for risikoen tilknyttet de enkelte finan-
sieringer.
Forslaget skal ses i lyset af, at den aktuelle regulering er fra 1991. Siden da
er metoderne til risikostyring i banker blevet udviklet betragteligt, herun-
der på baggrund af Basel-standarderne, der også er implementeret i euro-
pæisk regulering.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 470: Orientering om udvidelse af EBRD's operationsområde til Irak og Afrika syd for Sahara
4/4
Konsekvenser
EBRD opererer ikke i Danmark og ændringer i bankens operationsområde
vil derfor ikke have konsekvenser i Danmark. Bankens operationer og fi-
nansiering har imidlertid positive udviklingsmæssige konsekvenser i
EBRD’s operationslande.
Statsfinansielle konsekvenser
Danmark har som medejer af EBRD indskudt kapital i banken. Udvidelsen
af EBRD’s operationsområde vurderes ikke at have statsfinansielle konse-
kvenser for Danmark, da udvidelsen vil være afgrænset og ske gradvist, så
den kan rummes inden for bankens økonomiske ramme. Med den planlagte
initiale afgrænsning forventes udvidelsen kun at få marginal betydning for
EBRD’s kapitalanvendelse.
Ift. modernisering af bankens risiko- og kapitalstyring vurderes dette lige-
ledes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark, da rammerne
fortsat vil blive fastlagt ud fra et hensyn om, at bankens skal kunne fast-
holde sin AAA-rating. Moderniseringen vil imidlertid understøtte mulig-
heden for en mere effektiv kapitalanvendelse i banken, hvor banken kan
tilpasse gearingen af sin kapital i henhold til de risici, der er knyttet til de
konkrete finansieringer, banken yder.
Dansk holdning
Udvidelsen af operationsområdet til Irak og lande syd for Sahara
Fra dansk side er der lagt vægt på, at udvidelsen skal kunne ske uden behov
for en kapitaludvidelse til banken, at EBRD skal kunne opretholde sine ak-
tiviteter i det nuværende operationsområde, samt at banken de kommende
år fortsat vil kunne have et markant fokus på Ukraine. Det er vurderingen,
at den begrænsede og gradvise
udvidelse af EBRD’s operationsområde til
at omfatte Irak og lande i Afrika syd for Sahara lever op til disse kriterier.
Justering af bestemmelse om grænser for
EBRD’s
kapitalgearing
Danmarks udgangspunkt er, at banken skal have sund risikostyring, der le-
ver op til moderne standarder og i så høj grad som muligt svarer til den
regulering, den finansielle sektor i øvrigt omfattes af. Det er vurderingen,
at den foreslåede justering er i tråd med disse principper.
Erhvervsministeren har i tråd hermed til hensigt på Danmarks vegne at til-
træde ændringerne af aftalen om oprettelsen af EBRD.