Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 459
Offentligt
SAMLENOTAT
Danske prioriteter for WTO-reform og arbejdet i organisationen de kommende år
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forhandlingsoplæg fra Folketingets Europaudvalg, en række folketingsvedtagelser og rådskonklusioner har si-
den 1999 udstukket Danmarks linje i WTO. Med igangsættelsen af bl.a. WTO-reformprocessen finder rege-
ringen, at de gældende mandater bør opdateres og samles til ét mandat, som dækker emner, der ventes at blive
genstand for forhandlinger i WTO de kommende år.
Det regelbaserede multilaterale handelssystem er unikt og har været en succes for økonomisk vækst og udvikling,
tvistbilæggelse og forebyggelse af handelskrige. WTO-systemet har bidraget og bidrager fortsat til global vækst og
velstand. En stor del af dansk eksport foregår på WTO-vilkår. Derfor er det vigtigt for Danmark og danske
interesser, at organisationen fungerer og fortsat udvikler sig. WTO har i en længere årrække været i krise. De
seneste 20
–
30 års forskydninger i verdenshandlen og i de globale magtforhold spiller en central rolle, og systemet
er udfordret af fundamental uenighed mellem WTO-medlemmerne om vejen frem for organisationen.
WTO’s
12. ministerkonference i Genève (MC12) i juni 2022, hvor der blev opnået flere resultater end ventet,
gav anledning til nogen optimisme. På konferencen blev WTO-reformprocessen igangsat, og det er vigtigt, at der
leveres resultater på i første omgang på den 13. ministerkonference (MC13) i Abu Dhabi til februar 2024, om
end reformprocessen meget vel kan komme til at strække sig længere.
Regeringen vil generelt arbejde for en mere robust handels- og industripolitik, der skaber vækst og velstand, men
samtidig understøtter europæisk forsyningssikkerhed og sikrer EU’s rolle i morgendagens teknologier –
uden at
EU lukker sig om sig selv. Regeringen ønsker at værne om åbne globale markeder og det regelbaserede multilate-
rale handelssystem. Derfor finderregeringen det vigtigt, at der gennemføres passende reformer af WTO, herunder
samarbejdsformerne, og at der åbnes for, at ”nye” emner kan diskuteres
ud over de emner, som allerede drøftes.
F.eks. bør reglerne for industrisubsidier og statsejede virksomheder tilpasses mhp at skabe mere lige konkurrence
(”level playing field”), og der bør ske en stærkere integration af miljø, klima og arbejdstagerrettigheder
i WTO.
En reform der bringer tvistbilæggelsessystemet tilbage på sporet og om muligt udvikler og styrker dets arbejde er
en central prioritet for regeringen. Regeringen ønsker endvidere, at der kommer passende resultater på landbrugs-
området, vedrørende tjenesteydelser / digital handel, fiskerisubsidier, intellektuelle ejendomsrettigheder / TRIPS
og på udviklingsområdet
2. Baggrund
Verdenshandelsorganisationen WTO har til opgave at udvikle, tilpasse, administrere, monito-
rere og håndhæve de fælles globale spilleregler for international handel og blev stiftet som aflø-
ser for GATT i 1995 efter afslutningen af Uruguay-forhandlingsrunden, der var den seneste
store bredtfavnende multilaterale handelsaftale. Det regelbaserede multilaterale handelssystem,
som WTO repræsenterer, er unikt og har været en succes for økonomisk vækst og udvikling,
tvistbilæggelse og forebyggelse af handelskrige. WTO-systemet har bidraget og bidrager fortsat
til global vækst og velstand og har været med til at løfte hundreder af millioner af mennesker ud
af fattigdom. Grundlæggende og vigtige principper om ikke-diskrimination som det såkaldte
mest-begunstigelsesprincip (MFN) og princippet om national behandling udgør sammen med