Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 443
Offentligt
1. maj 2023
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om regeringens svar
på Europa-Kommissionens evaluering af EU’s forbrugerlovgivning
Europa-Kommissionen har den 17. maj 2022 offentliggjort processen for
Kommissionens høring om en evaluering af EU’s forbrugerlovgivning.
Evalueringen omfatter følgende EU-lovgivning:
-
-
-
Direktiv 2005/29/EU om urimelig handelspraksis.
Direktiv 2011/82/EU om forbrugerrettigheder (forbrugerret-
tighedsdirektivet).
Direktivet 91/13/EF om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler.
Formålet med evalueringen er at undersøge, om ovenstående direktiver
sikrer et tilstrækkeligt højt niveau af forbrugerbeskyttelse i den digitale
sfære. Med evalueringen vil Kommissionen således undersøge, om den ek-
sisterende EU-lovgivning er tilstrækkelig til at beskytte forbrugere i for-
bindelse med bl.a. digitale designpraksisser (såkaldte ”dark patterns”),
abonnementer, markedsføring af virtuelle genstande og afhængighedsska-
bende brug af digitale produkter.
I dag opererer særligt de store sociale medier ud fra datadrevne forretnings-
modeller. Dette kan føre til mere optimerede brugeroplevelser, men præ-
senterer også risici ved, at medierne løbende opdaterer deres grænseflader
for at sikre yderligere engagement fra forbrugernes side gennem fasthol-
delsesmekanismer, manipulerende digitale designpraksisser og andre for-
mer for personlig overtalelsespraksis. Dette sker også offline, men i et da-
tadrevet miljø kan det være mere udfordrende for forbrugerne at træffe in-
formerede valg.
Dette øger kun behovet for effektiv håndhævelse af reglerne i databeskyt-
telses- og forbrugerbeskyttelsesreglerne, men den stadigt konstante udvik-
ling inden for nye datadrevne forretningsmodeller kan gøre det vanskeligt
for myndighederne at følge med. Regeringen ønsker at styrke den demo-
kratiske kontrol med tech-giganterne og skærpe ansvaret for sociale me-
dier. Der er derfor behov for en tværgående og konsolideret tilgang til at
tackle tech-giganternes forretningsmodeller. Det betyder bl.a., at man må
anerkende datadrevne forretningsmodeller som ”the new normal”, når man