Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2639010_0001.png
Den 25. november 2022
MIM 125-2022
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning xx/2022 af
dd.mm.2022 om fornyet godkendelse af aktivstoffet rapsolie, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af bilaget til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011 (Komitésag)
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet rapsolie, gives fornyet godkendelse i henhold til forordning
1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitésag). Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
stoffet forbliver opført på bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår
listen over godkendte aktivstoffer. Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for
planter, dyr, fødevarer og foder den 8.
9. december 2022.
Der er godkendt midler med aktivstoffet i Danmark. Der er ingen væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner, kommuner, staten eller erhvervet. Forslaget vil
umiddelbart påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, da aktivstoffet allerede er godkendt i
Europa.
Miljøstyrelsen vurderer, at der er vist sikker anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed,
miljøet og grundvand for de repræsentative anvendelser. Regeringen agter på den baggrund at
støtte Kommissionens forslag om fornyet godkendelse af rapsolie.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning xx/2022
af dd.mm.2022 om fornyet godkendelse af aktivstoffet rapsolie jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af
bilaget til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 14 og 20 som
fastlægger, at aktivstoffer skal fornyes i henhold til forordningen, og at Kommissionen skal foreslå
enten en fornyet godkendelse eller en ikke fornyet godkendelse af et aktivstof, når vurderingen af dette
er foretaget.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af rapsolie
2639010_0002.png
Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 8.
og 9. december 2022.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om fornyet godkendelse af aktivstoffet rapsolie i henhold til forordning
om plantebeskyttelsesmidler.
Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), hvor flere EU-staters pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at forny godkendelsen af aktivstoffet i henhold til
forordning 1107/2009.
EFSA har udarbejdet konklusionsrapport over risikovurderingen for aktivstoffet. Rapporten er
tilgængelig på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapport, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet
opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-3 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at der
ifølge Kommissionen ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder i bilag II er:
Aktivstof
Rapsolie
Anvendelsesområde
Insekt- og midebekæmpelse i kartofler på friland, og i
bærbuske, grøntsager, prydplanter og planteskolekulturer i
væksthus.
Når aktivstoffer er godkendt i henhold til forordning 1107/2009, er det efterfølgende en national
opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug
i den pågældende stat. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper”
samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet i
den vurderingsrapport, som er knyttet til forordningsforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skal
der ifølge udkastet til vurderingsrapporten for nogle stoffer tages særligt hensyn til visse risici. Det kan
for eksempel være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets
nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være
angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af rapsolie
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstoffet rapsolie er godkendt i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, som
er direkte gældende i Danmark. Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler indeholdende rapsolie i
Danmark til insekt- og midebekæmpelse i grøntsager, frugt, bær og prydplanter i væksthuse og på
friland.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet fortsat være opført på bilaget til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vil kun have erhvervsøkonomiske mindre konsekvenser, hvis der søges om
godkendelse af midler indeholdende rapsolie i Danmark. Godkendelser af midler er gebyrbelagte, og
vil derfor medføre mindre omkostninger for ansøgeren. Hvis et middel godkendes, må det antages, at
det har positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervet.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil umiddelbart påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, da aktivstoffet allerede er
godkendt i Europa.
Fremtidige konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en fornyet godkendelse af
aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009, vil afhænge af, om der konkret søges om nye
godkendelser af midler med det pågældende aktivstof i Danmark, og af den efterfølgende nationale
vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.
EU vurderingen har vist, at rapsolie ikke skal klassificeres for sundhedseffekter. Stoffet er af lav akut
giftighed og det vurderes ikke at være hud- eller øjenirriterende eller allergifremkaldende. Stoffet
skader ikke arveanlæggene, er ikke kræftfremkaldende og det er ikke skadeligt for forplantningsevnen.
Da rapsolie er af lav giftighed, anvendes i fødevare og der ikke findes litteratur som angiver skadelige
effekter af rapsolie er de fleste sundhedsstudier ikke påkrævet. EFSA har vurderet, at det ikke er
relevant at sætte referenceværdier for sundhed. En risikovurdering for sprøjteførere, arbejdstagere,
naboer og forbipasserende er derfor hverken mulig eller påkrævet. Miljøstyrelsen er enig i EFSAs
vurdering i dette tilfælde.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af rapsolie
Miljøstyrelsen vurderer, at der er sikker anvendelse for så vidt angår sundhed.
EU-vurderingen har vist, at rapsolie ikke skal miljøfareklassificeres.
Rapsolie nedbrydes hurtigt i jord og danner en række forskellige fedtsyrer, som ligeledes nedbrydes
hurtigt. EU vurderingen har vist, at der er sikker anvendelse i forhold til risiko for udvaskning til
grundvand.
EU vurderingen har vist, at der er sikker anvendelse i forhold til landlevende ikke-mål organismer
herunder bier. For vandorganismer viser EU-vurderingen at med de doseringer, der bruges, udgør
anvendelse i kartofler ikke nogen risiko, mens der for anvendelse i frugttræer, bærbuske, prydplanter
og grøntsager kan opnås sikker anvendelse ved brug af risikobegrænsende foranstaltninger, såsom
bufferzoner til vandmiljøet. For ikke-mål leddyr (nytteinsekter m.m.) er der på baggrund af tilgængelig
data ikke vist sikker anvendelsen i kernefrugter, bærbuske, grøntsager, prydplanter og
planteskolekulturer på friland.
Miljøstyrelsen vurderer, at der er kan vises sikker anvendelse for så vidt angår miljø og grundvand for
anvendelse i væksthuse og i kartofler på friland. Miljøstyrelsen er jf. EFSAs konklusion enig med EU
Kommissionen i at der pba. den tilgængelige dokumentation ikke er vist sikker anvendelse for så vidt
angår ikke-mål organismer i kernefrugter, bærbuske, grøntsager, prydplanter og planteskolekulturer
på friland.
Da rapsolie ikke er klassificeret, og da anvendelsen i væksthuse ikke kræver risikobegrænsende
foranstaltninger, kan det overvejes, om stoffet kan godkendes som et lav-risiko aktivstof. Alle
udendørs anvendelser kræver dog risiko begrænsende foranstaltninger.
Det vurderes derfor på linje med Kommissionen, at stoffet opfylder kriterierne for godkendelse i
henhold til i artikel 4, stk. 1-4 i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler. Det vil sige, at der
er vist sikker anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed, miljø og grundvand.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det vurderes, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktivstoffet
rapsolie. Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget om fornyet godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4