Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 369
Offentligt
2685901_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 326
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. marts 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2023-0030-8419
Dok.:
2759565
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 326 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 326 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 369: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 326 om, hvorvidt det er Justitsministeriets vurdering, at skiftende danske regeringer har handlet ulovligt siden november 2017 ved at have forlænget grænsekontrollen
Spørgsmål nr. 326 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt det er Justitsministeriets
vurdering, at skiftende danske regeringer set i lyset af dommen
ved EU-Domstolen i sagerne C-368/20 og C-369/20 må antages
at have handlet ulovligt ved siden november 2017 at have for-
længet grænsekontrollen med enslydende begrundelser?”
Svar:
Indledningsvis henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets orien-
tering om EU-Domstolens dom af 26. april 2022, som oversendt til Folke-
tingets Retsudvalg den 27. maj 2022 (REU Alm. del
Bilag 262).
Det følger af den nævnte dom fra EU-Domstolen, at spørgsmålet om, hvor-
vidt den trussel, som medlemsstaten står over for, efter udløbet af den i
Schengengrænsekodeksens artikel 25, stk. 4, omhandlede maksimale peri-
ode på seks måneder fortsat er den samme, eller om der er tale om en ny
trussel, der gør det muligt for denne medlemsstat at fortsætte grænsekon-
trollen ved de indre grænser umiddelbart efter udløbet af denne seksmåne-
ders periode med midlertidig grænsekontrol, må vurderes i forhold til de
omstændigheder, der gør det nødvendigt at genindføre grænsekontrol ved
de indre grænser og de begivenheder, der udgør en alvorlig trussel mod den
pågældende medlemsstats offentlige orden eller indre sikkerhed.
EU-Domstolen har imidlertid ikke forholdt sig nærmere til, hvad der kon-
kret skal til af nye omstændigheder og begivenheder, for at der kan siges at
foreligge en
”ny
trussel”. EU-Domstolen har således heller ikke forholdt sig
til, om der kunne være andre omstændigheder i de nævnte perioder, der
kunne give grundlag for midlertidigt at genindføre grænsekontrol.
Det bemærkes i den forbindelse, at medlemsstaterne er overladt et skøn i
vurderingen af, hvilke forhold der udgør trusler, herunder om truslen vurde-
res til at være ny. Det gør sig i særdeleshed gældende for så vidt angår trusler
mod den nationale sikkerhed.
Hvis en medlemsstat midlertidigt genindfører grænsekontrol ved de indre
grænser i henhold til artikel 25 i forordning 2016/399 om en EU-kodeks for
personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks), skal EU-Kommissio-
nen og de øvrige medlemsstater underrettes herom inden genindførelsen.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 369: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 326 om, hvorvidt det er Justitsministeriets vurdering, at skiftende danske regeringer har handlet ulovligt siden november 2017 ved at have forlænget grænsekontrollen
Det følger i den forbindelse bl.a. af artikel 25, stk. 4, i Schengengrænseko-
deksen, at EU-Kommissionen, såfremt den på grundlag af oplysningerne i
underretningen eller af andre yderligere oplysninger, den har modtaget, har
betænkeligheder med hensyn til, hvorvidt den planlagte genindførelse af
grænsekontrol ved de indre grænser er nødvendig og står i et rimeligt for-
hold til truslen, eller såfremt den er af den opfattelse, at en høring om visse
aspekter ved underretningen er hensigtsmæssig, afgiver udtalelse herom.
Kommissionen har ikke afgivet sådanne udtalelser vedrørende Danmark.
Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark ikke er det eneste land, der har
genindført midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser. Udover
Danmark har Norge, Sverige, Tyskland, Østrig og Frankrig også midlerti-
digt genindført intern grænsekontrol.
Justitsministeriet kan endelig henvise til Justitsministeriets besvarelse af 9.
marts 2023 af spørgsmål nr. 266 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 369: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 326 om, hvorvidt det er Justitsministeriets vurdering, at skiftende danske regeringer har handlet ulovligt siden november 2017 ved at have forlænget grænsekontrollen
2685901_0004.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 326
Offentligt
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - Bilag 262
Offentligt
Orientering om EU-Domstolens dom af 26. april 2022 i de forenede præjudicielle
forelæggelsessager C-368/20 og C-369/20, Landespolizeidirektion Steiermark
m.fl.
27. maj 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1. Indledning
EU-Domstolen afsagde den 26. april 2022 dom i to forenede præjudicielle forelæg-
gelsessager fra Østrig om, i hvilket omfang en medlemsstat kan blive ved med at
genindføre grænsekontrol ved de indre grænser.
Danmark afgav sammen med en række ligesindede lande indlæg i sagerne med
henblik på at gøre danske synspunkter gældende om fortolkningen af artikel 25,
stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/399 om en EU-kodeks for
personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) om midlertidig genindførelse
af grænsekontrol ved de indre grænser, herunder i forhold til medlemsstaternes
muligheder for flere på hinanden følge gange at genindføre midlertidig grænsekon-
trol ved de indre grænser, hvorved det samlede tidsrum for grænsekontrol oversti-
ger det maksimale tidsrum, der gælder for hver enkelt genindførelse af grænsekon-
trol i Schengengrænsekodeksen.
2. Danmarks genindførelse af midlertidig grænsekontrol på de indre grænser
Danmark har siden den 4. januar 2016 genindført midlertidig grænsekontrol ved
grænsen mod Tyskland med henvisning til først migrationssituationen og siden pri-
mært den alvorlige terrortrussel mod Danmark. Siden den 12. november 2019 har
Danmark desuden genindført midlertidig grænsekontrol ved grænsen mod Sverige
med henvisning til truslen fra organiseret grænseoverskridende kriminalitet og ter-
ror. Den 13. april 2022 har Danmark notificeret Kommissionen og de øvrige med-
lemslande om, at grænsekontrollen genindførtes i en ny periode på yderligere seks
måneder fra den 12. maj 2022. Den nuværende periode for grænsekontrollen løber
til og med den 11. november 2022. Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg blev
orienteret om beslutningen ved brev af 13. april 2022 (2021-2022 REU, Alm. del,
Bilag 228 og EUU, Alm. del, bilag 455).
Den midlertidige grænsekontrol i Danmark er de seneste år genindført efter den
såkaldte normalprocedure i Schengengrænsekodeksen. Det samlede tidsrum, hvori
der genindføres grænsekontrol efter denne procedure, må ikke overstige seks må-
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 14
[email protected]
2020 - 19359
1987481
Side
1/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 369: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 326 om, hvorvidt det er Justitsministeriets vurdering, at skiftende danske regeringer har handlet ulovligt siden november 2017 ved at have forlænget grænsekontrollen
neder. Det har hidtil været Danmarks forståelse, at normalproceduren kan anven-
des flere på hinanden følgende gange, forudsat at der ved hver genindførelse fore-
tages en fornyet helhedsvurdering af, om betingelserne for at genindføre midlerti-
dig grænsekontrol er opfyldt.
3. EU-Domstolens dom af 26. april 2022 i de forenede præjudicielle forelæggel-
sessager C-368/20 og C-369/20, Landespolizeidirektion Steiermark m.fl.
EU-Domstolen, sat i Store Afdeling, fastslår, at muligheden for at genindføre græn-
sekontrol er en undtagelse til princippet om fri bevægelighed og følgelig skal fortol-
kes strengt (præmis 64). EU-Domstolen anfører, at selv om en trussel ikke nødven-
digvis er tidsbegrænset, fremgår det, at EU-lovgiver har vurderet, at en periode på
seks måneder er tilstrækkelig til, at den pågældende medlemsstat – i givet fald i
samarbejde med andre medlemsstater – vedtager foranstaltninger, der gør det mu-
ligt at imødegå en sådan trussel (præmis 77).
EU-Domstolen fastslår samtidig, at fremkomsten af en ny trussel, der adskiller sig
fra den oprindeligt identificerede trussel, kan begrunde en ny periode med midler-
tidig grænsekontrol. EU-Domstolen udtaler herom, at en sådan ny periode kun kan
anvendes, hvis den pågældende medlemsstat er i stand til at godtgøre, at der fore-
ligger en ny alvorlig trussel mod den offentlige orden eller indre sikkerhed (præmis
79).
Hvad angår de betingelser, hvorunder det kan lægges til grund, at en given trussel
er ny, bemærker EU-Domstolen, at der skal henvises til de omstændigheder, der
gør det nødvendigt at genindføre grænsekontrol ved de indre grænser og til de be-
givenheder, der udgør en alvorlig trussel mod den pågældende medlemsstats of-
fentlige orden eller indre sikkerhed (præmis 80). Domstolen går ikke yderligere ind
i, hvad der kan karakteriseres som en ny trussel, men fastslår, at fremkomsten af
en ny trussel, der adskiller sig fra den oprindeligt identificerede trussel, kan be-
grunde en ny anvendelse af de i Schengengrænsekodeksens artikel 25 fastsatte pe-
rioder for genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser (præmis 81). Skøns-
vurderingen overlades således til medlemsstaterne.
4. Vurderingen af Danmarks muligheder for fortsat at genindføre midlertidig
grænsekontrol
Det er vurderingen, at dommen ikke umiddelbart har betydning for Danmarks be-
slutning om at genindføre grænsekontrol fra den 12. maj 2022 i en ny periode på 6
måneder.
Som grundlag for Danmarks beslutning om genindførelse af grænsekontrol i en ny
periode fra den 12. maj 2022 er der således henvist til bl.a. den mulige trussel mod
Danmark, der udgår fra migrationsstrømme som følge af krigen i Ukraine. Disse be-
givenheder er nye i forhold til tidligere og vurderes umiddelbart at udgøre sådanne
nye omstændigheder, at der er grundlag for genindførelsen af grænsekontrol fra
den 12. maj 2022.
Side
2/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 369: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 326 om, hvorvidt det er Justitsministeriets vurdering, at skiftende danske regeringer har handlet ulovligt siden november 2017 ved at have forlænget grænsekontrollen
På baggrund af dommen har regeringen den 11. maj 2022 fremsendt uddybende
oplysninger om Danmarks begrundelse for genindførelse af grænsekontrol, hvori
der nærmere redegøres for ovenstående omstændigheder.
Ud over Danmark har Norge, Østrig, Tyskland, Sverige og Frankrig genindført græn-
sekontrol i en ny periode efter dommens afsigelse. Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet udveksler løbende informationer om den nærmere vurdering af dommen
og dens konsekvenser med de enkelte lande, herunder i forbindelse med de aktu-
elle forhandlinger om en revision af Schengengrænsekodeksen.
Side
3/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 369: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 326 om, hvorvidt det er Justitsministeriets vurdering, at skiftende danske regeringer har handlet ulovligt siden november 2017 ved at have forlænget grænsekontrollen
2685901_0007.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 326
Offentligt
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 266
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. marts 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2023-0030-8350
Dok.:
2729532
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 266 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 266 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 369: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 326 om, hvorvidt det er Justitsministeriets vurdering, at skiftende danske regeringer har handlet ulovligt siden november 2017 ved at have forlænget grænsekontrollen
Spørgsmål nr. 266 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Jurister: Danmark har
handlet ulovligt, når grænsekontrollen gang på gang er blevet
forlænget”, Information, den 7. februar 2023, og vil ministeren
herunder forholde sig til eksperternes kritik af, at også den se-
neste forlængelse af grænsekontrollen i efteråret 2022 er i strid
med EU-retten, da der reelt ikke er tale om en ny begrundelse,
og desuden ikke er påvist den nødvendige proportionalitet?”
Svar:
Som det fremgår af Danmarks notifikation til Kommissionen den 14. okto-
ber 2022, som oversendt til Folketingets Retsudvalg (2022-23 REU Alm.
del
Bilag 7), er det vurderingen, at betingelserne for at genindføre græn-
sekontrol i en ny midlertidig periode er til stede. Den i artiklen omtalte dom
fra EU-Domstolen af 26. april 2022 har selvsagt været inddraget i forbin-
delse med denne vurdering, og det er en vurdering, som regeringen lægger
til grund. Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark ikke er det eneste
land, der har genindført midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengræn-
ser. Udover Danmark har Norge, Sverige, Tyskland, Østrig og Frankrig også
midlertidigt genindført intern grænsekontrol. For så vidt angår de tidligere
midlertidige genindførelser af grænsekontrol
og begrundelserne herfor
henvises der til de respektive notifikationer til Kommissionen herom.
Side 2/2