Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 345
Offentligt
2681278_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
24. marts 2023
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
T-868/19
Titel og kort sagsresumé
Nouryon Industrial Chemicals m.fl. mod Kommissionen
Emne:
REACH-forordningen
og
annullation
af
Kommissionens
gennemførelsesafgørelse af 16. oktober 2019 om kontrollen af en registrering
af dimethylether, forelagt Kommissionen af Det Europæiske
Kemikalieagentur.
Påstande:
—Sagen
antages til realitetsbehandling og sagsøgerne gives medhold.
—Den
anfægtede afgørelse annulleres i sin helhed.
—Europa-Kommissionen
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
—Der
træffes sådanne andre eller yderligere foranstaltninger, som måtte være
retligt påkrævede.
Lietuvos Respublikos generaline prokuratura
Spørgsmål:
Skal artikel 15, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF
af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor, sammenholdt med
artikel 7, 8 og 11 samt artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, fortolkes således, at disse bestemmelser er til
hinder for, at de kompetente offentlige myndigheder anvender data, som er
lagret af udbydere af elektroniske kommunikationstjenester, og som kan
tilvejebringe oplysninger om en brugers data og den kommunikation, som
denne har foretaget ved hjælp af et elektronisk kommunikationsmiddel, i
efterforskningen af embedsmisbrug i forbindelse med korruption, uanset om
der i det konkrete tilfælde er givet adgang til de nævnte data med henblik på
bekæmpelse af grov kriminalitet og forebyggelse af alvorlige trusler mod den
offentlige sikkerhed?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Proces-
skridt
Dom
Dato
29.03.23
C-162/22
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
GA
30.03.23
1
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 345: Liste over judicelle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 24/3-23
2681278_0002.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
C-260/22
Titel og kort sagsresumé
Seven.One Entertainment Group
Spørgsmål:
1. Skal direktiv 2002/29/EF fortolkes således, at radio- og
fjernsynsforetagender er direkte og originært berettigede med
hensyn til retten til rimelig kompensation i henhold til artikel 5, stk.
2, litra b), i direktiv 2001/29/EF, som er fastsat i forbindelse med
den såkaldte undtagelse for privatkopiering?
2. Kan radio- og fjernsynsforetagender med hensyn til deres ret i
henhold til artikel 2, litra e), i direktiv 2001/29/EF udelukkes fra
retten til rimelig kompensation som omhandlet i artikel 5, stk. 2, litra
b), i direktiv 2001/29/EF, fordi de også i deres egenskab af
filmproducenter kan have en ret til rimelig kompensation som
omhandlet i artikel 5, stk. 2, litra b), i direktiv 2001/29/EF?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende:
Er det lovligt at udelukke radio- og fjernsynsforetagenderne generelt,
selv om radio- og fjernsynsforetagender afhængigt af deres konkrete
programtilrettelæggelse til dels kun i meget ringe omfang erhverver
rettigheder som filmproducenter (navnlig fjernsynsprogrammer
med en stor andel af programmer, som tredjeparter har
licensrettighederne til), og til dels ikke erhverver rettigheder som
filmproducenter (navnlig arrangører af radioprogrammer)?
Ligue des droits humains
Spørgsmål:
1. »Kræver artikel 47 og artikel 8, stk. 3, i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder, at der indføres retsmidler
over for en uafhængig tilsynsmyndighed som f.eks. Organe de
contrôle de l’information policière,
når denne udøver den
registreredes rettigheder over for den registeransvarlige?
2. Er artikel 17 i direktiv 2016/680 i overensstemmelse med artikel
47 og artikel 8, stk. 3, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, således som Domstolen har fortolket
disse bestemmelser, for så vidt som den nævnte artikel 17 ikke
pålægger tilsynsmyndigheden
der udøver den registreredes
rettigheder over for den registeransvarlige
at informere denne
person om, at »den har foretaget den nødvendige kontrol eller
undersøgelse«, og »om adgangen til retsmidler«, når denne
information ikke muliggør nogen efterfølgende kontrol af
tilsynsmyndighedens indsats og vurdering af den registreredes
personoplysninger og de forpligtelser, der påhviler den
registeransvarlige?«
X
Spørgsmål:
1. Skal artikel 1 i Rådets direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om
rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er indgået af
EFS, UNICE og CEEP såvel som § 1 og § 4 i ovennævnte
rammeaftale fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder for
national lovgivning, hvorefter arbejdsgiveren udelukkende er
forpligtet til skriftligt at begrunde en opsigelse af en tidsubegrænset
ansættelseskontrakt, hvorved lovligheden af opsigelsesgrundene
vedrørende tidsubegrænsede ansættelseskontrakter er underlagt
domstolsprøvelse, uden at der samtidig er fastsat en sådan
forpligtelse for arbejdsgiveren (dvs. en pligt til at angive en
begrundelse [org. s. 13], for kontraktens ophør) i relation til
tidsbegrænsede ansættelseskontrakter (hvorfor det kun er
opsigelsesvarslet overholdelse af bestemmelserne om opsigelse af
kontrakter, der er underlagt domstolsprøvelse)?
2. Kan § 4 i ovennævnte rammeaftale og det generelle princip i EU-
retten om forbud mod forskelsbehandling (artikel 21 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder)
påberåbes inden for rammerne af en retstvist mellem private parter,
og har de ovennævnte regler dermed horisontal virkning?
Hauptpersonalrat der Lehrerinnen und Lehrer
Spørgsmål:
1. Skal artikel 88, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
Interessent
Udenrigsministeriet
Kulturministeriet
Sags-
type
F-sag
Proces
-skridt
MF
Dato
29.03.23
C-333/22
Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet
Justitsministeriet
F-sag
MF
29.03.23
C-715/20
Miljøministeriet
Beskæftigelsesministeriet
O-sag
GA
30.03.23
C-34/21
Miljøministeriet
Justitsministeriet
O-sag
Dom
30.03.23
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 345: Liste over judicelle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 24/3-23
2681278_0003.png
C-556/21
C-27/22
C-134/22
C-143/22
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) fortolkes
således, at en bestemmelse for at være en mere specifik bestemmelse
for at sikre beskyttelse af rettighederne og frihedsrettighederne i
forbindelse med behandling af arbejdstageres personoplysninger i
ansættelsesforhold som omhandlet i artikel 88, stk. 1, i forordning
(EU) 2016/679 skal opfylde de krav, der stilles til sådanne
bestemmelser i henhold til artikel 88, stk. 2, i forordning (EU)
2016/679?
2. Kan en national bestemmelse, som åbenbart ikke opfylder kravene
i henhold til artikel 88, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF, alligevel fortsat finde anvendelse?
Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Spørgsmål:
Skal artikel 27, stk. 3, og artikel 29 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international
beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs i en af medlemsstaterne (EUT 2013, L 180) fortolkes således,
at de ikke er til hinder for, at appelinstansen, når afgørelser i sager
som de her omhandlede efter medlemsstatens retssystem kan
appelleres, under sagens behandling på begæring af medlemsstatens
kompetente myndighed træffer en foreløbig foranstaltning om
udsættelse af fristen for overførsel?
Volkswagen Group Italia et Volkswagen Aktiengesellschaft
Spørgsmål:
1) Kan sanktioner for ukorrekt handelspraksis som omhandlet i den
nationale lovgivning til gennemførelse af direktiv 2005/29/EF
kvalificeres som administrative sanktioner af strafferetlig karakter?
2) Skal artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fortolkes således, at den er til hinder for
en national lovgivning, hvorefter en administrativ bøde af
strafferetlig karakter, som en juridisk person er blevet pålagt for
ulovlig adfærd i form af ukorrekt handelspraksis, kan stadfæstes
under en retssag og blive endelig, såfremt samme person i
mellemtiden i en anden medlemsstat er blevet domfældt ved en
straffedom, som er blevet endelig, før retsafgørelsen i søgsmålet til
anfægtelse af den første administrative bøde af strafferetlig karakter
har fået retskraft?
3) Kan bestemmelserne i direktiv 2005/29, navnlig artikel 3, stk. 4,
og artikel 13, stk. 2, litra e), begrunde en fravigelse af forbuddet mod
dobbelt strafforfølgning (ne bis in idem), der er fastsat i artikel 50 i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
(efterfølgende inkorporeret i traktaten om Den Europæiske Union
ved artikel 6 TEU) og Schengen-konventionens artikel 54?
GmbH
Spørgsmål:
Hvilket formål tjener artikel 2, stk. 3, andet afsnit, i Rådets direktiv
98/59/EF af 20. juli 1998 om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivninger vedrørende kollektive afskedigelser, hvorefter
arbejdsgiveren skal sende en genpart af i det mindste den i første
afsnit, litra b), nr. i) til v), nævnte skriftlige meddelelse til den
kompetente offentlige myndighed?
ADDE e.a.
Spørgsmål:
Kan en udlænding, som indrejser direkte fra en stat, der er part i den
konvention, der blev undertegnet i Schengen den 19. juni 1990, hvis
der på de betingelser, der er fastsat i kapitel II i afsnit III i forordning
(EU) 2016/399, midlertidigt genindføres grænsekontrol ved de indre
grænser, nægtes indrejse i forbindelse med den kontrol, der foretages
ved den pågældende grænse, i medfør af denne forordnings artikel
14, uden at direktiv 2008/115/EF finder anvendelse?
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
O-sag
Dom
30.03.23
Justitsministeriet
Rigsadvokaten
O-sag
GA
30.03.23
Miljøministeriet
F-sag
GA
30.03.23
Justitsministeriet
O-sag
GA
30.03.23
3