Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 324
Offentligt
2678327_0001.png
KOMITÉNOTAT
20. marts 2023
2022-1211
Europa-Kommissionens forslag til revision af
kommissionsforordninger om tekniske speci-
fikationer for interoperabilitet (TSI) på jern-
baneområdet (Komitésag)
1. Resumé
Det er et krav i EU-lovgivningen, at de Tekniske Specifikationer
for Interoperabilitet på jernbanen (TSI'erne) jævnligt skal revide-
res, så de afspejler udviklingen på jernbaneområdet. TSI’erne
er
EU-harmoniserede standarder for tekniske krav, der skal under-
støtte en åben jernbane over landegrænser.
Europa-Kommissionens forslag
til en revision af TSI’erne
forven-
tes behandlet og besluttet på et møde i Jernbanesikkerhedskomi-
teen (RISC) den 29. og 30. marts 2023 som gennemførselsretsak-
ter i undersøgelsesproceduren.
Kommissionens forslag
til en revision af TSI’erne
forventes ikke at
have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark. Det vur-
deres, at én af de reviderede TSI'er fra 2027 vil have statsfinan-
sielle konsekvenser i form af en ekstraomkostning for Banedan-
mark hvert andet år på estimeret ca. 52 mio. kr. og erhvervsøko-
nomiske konsekvenser for jernbanevirksomheder, når de i fremti-
den køber nyt togmateriel uden Banedanmark-ejet signaludstyr.
En anden af de reviderede TSI'er kan muligvis fordyre fire jern-
baneprojekter, men det vurderes mest sandsynligt, at projekterne
ikke påvirkes. Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
Regeringen støtter overordnet set revisionens formål, men mener,
at det er nødvendigt at fokusere på tiltag, der forsimpler EU-re-
guleringen af jernbaneområdet og mindsker de omkostninger,
der er forbundet med at anlægge, vedligeholde, drive og anvende
jernbaneinfrastruktur i Europa. Regeringen har på den baggrund
til hensigt at stemme imod forslaget til TSI-revisionspakken på
mødet den 29./30. marts, såfremt den reviderede TSI-pakke sam-
let set fortsat vil medføre meromkostninger for staten.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 324: Notat om komitésag om Kommissionens revision af tekniske specifikationer for interoperabilitet
2678327_0002.png
Side 2/7
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
De Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet på jernbanen
(TSI'er) fremgår af bilag til en række kommissionsforordninger og
indeholder forskellige krav til infrastrukturen og det rullende ma-
teriel. Kravene skal opfyldes og verificeres i forbindelse med anlæg
af infrastruktur eller indkøb af rullende materiel samt ved opgrade-
ringer eller fornyelser af den eksisterende infrastruktur og rullende
materiel.
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/797 af 11. maj 2016 om interoperabilitet i jernbanesystemet i
Den Europæiske Union, at TSI'erne skal revideres regelmæssigt, så
de afspejler udviklingen i de europæiske jernbaner og opdatering af
referencer til standarder.
Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) og Europa-Kommissionen
har arbejdet på at revidere TSI'erne i samarbejde med de europæi-
ske jernbaneorganisationer og nationale eksperter. Den samlede
pakke med de reviderede TSI'er er sat til afstemning den 29.-30.
marts 2023 i Jernbanesikkerhedskomiteen (RISC), hvor Trafiksty-
relsen repræsenterer Danmark.
3. Formål og indhold
Revisionen
af TSI’erne
skal ifølge ERA og Kommissionen under-
støtte effektiviteten af EU's jernbanesystem. Det skal ske ved at ud-
vide det geografiske driftsområde for lokomotiver, vogne og per-
sonvogne samtidigt med, at støj reduceres og tilgængeligheden
øges. Det skal også ske ved at harmonisere minimumsparametre
for anlæg og opgradering af jernbaneinfrastruktur og strømforsy-
ning.
Et hovedformål med 2023-revisionen
af TSI’erne
er desuden at di-
gitalisere jernbanerne, gøre godstransport via jernbane mere at-
traktivt i tråd med Den Europæiske Grønne Pagt og at styrke inter-
operabiliteten på jernbaneområdet i almindelighed.
De altovervejende tekniske regler og standarder, der nu vil blive
ændret af den foreslåede revision, er:
Kommissionens forordning (EU) 2019/773 om tekniske
specifikationer for sammenkobling til drift og trafikstyring
i Den Europæiske Unions jernbanesystem (TSI OPE)
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 324: Notat om komitésag om Kommissionens revision af tekniske specifikationer for interoperabilitet
2678327_0003.png
Side 3/7
Kommissionens forordning (EU) 2016/919 om delsystemet
"Togkontrol- og kommunikation" i Den Europæiske Unions
jernbanesystem (TSI CCS)
Kommissionens forordning (EU) nr. 321/2013 af 13. marts
2013 om den tekniske specifikation for interoperabilitet,
der gælder for delsystemet "Rullende materiel -godsvogne'
i Den Europæiske Unions jernbanesystem og om ophæ-
velse af afgørelser 2006/861/EF (TSI WAG)
Kommissionens forordning (EU) nr. 1299/2014 af 18. no-
vember 2014 om det tekniske specifikationerne for inter-
operabilitet for delsystemet "Infrastruktur" i Den Europæi-
ske Union Unionens jernbanesystem (TSI INF)
Kommissionens forordning (EU) nr. 1300/2014 af 18. no-
vember 2014 om den tekniske specifikationerne for inter-
operabilitet med hensyn til adgang til Unionens jernbane
til personer med nedsat funktions- eller bevægelseshæm-
ning (TSI PRM)
Kommissionens forordning (EU) nr. 1301/2014 af 18. no-
vember 2014 om de tekniske specifikationer for interopera-
bilitet, der gælder
for delsystemet Energi i EU’s jernbane-
net (TSI ENE)
Kommissionens forordning (EU) nr. 1302/2014 af 18. no-
vember 2014 om en teknisk specifikation for interoperabili-
tet med hensyn til delsystemet "Rullende materiel - loko-
motiver og rullende materiel til passagertrafik« i Den Euro-
pæiske Union jernbanesystem (TSI LOC&PAS)
Kommissionens forordning (EU) nr. 1304/2014 af 26. no-
vember 2014 om den tekniske specifikation for interopera-
bilitet, der gælder for delsystemet "Rullende materiel -
støj", om ændring af beslutning 2008/232/EF og om op-
hævelse af beslutning 2011/229/EU (TSI NOI)
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/777
af 16. maj 2019 om fælles specifikationer for registeret over
jernbaneinfrastruktur og om ophævelse af gennemførelses-
afgørelse 2014/880/EU (RINF)
4. Europa- Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 324: Notat om komitésag om Kommissionens revision af tekniske specifikationer for interoperabilitet
2678327_0004.png
Side 4/7
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene medfører ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den reviderede TSI for togkontrolsystemer (CCS) vil medføre øko-
nomiske konsekvenser i form af afledte nationale merudgifter hos
Banedanmark på estimeret ca. 52 mio. kr. hvert andet år fra 2027
og frem. Det skyldes et nyt krav om toårige softwareopdateringer af
de digitale signalsystemer, der er installeret i danske tog som følge
af Signalprogrammets udrulning. Merudgifterne vil blive afholdt
inden for Banedanmarks eksisterende bevillinger.
Afhængig af fortolkningen af anvendelsesbestemmelserne i den re-
viderede TSI for Infrastruktur (INF) kan også denne TSI medføre
merudgifter for staten. En udvidet fortolkning kan således med-
føre, at opgraderingsprojekter, der ændrer på anlægselementer på
en mindre del af en jernbanestrækning, vil nødvendiggøre, at alle
anlægselementer på hele jernbanestrækningen skal gøres TSI INF-
konforme.
En udvidet fortolkning af TSI INF kan medføre fordyrelser for pro-
jektet Dobbeltspor Tinglev-Padborg på op til estimeret 760 mio. kr.
Projektet er vedtaget med Infrastrukturplan 2035.
En udvidet fortolkning af TSI INF kan påvirke følgende ikkeved-
tagne projekter:
Hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus (eventuel på-
virkning kan ikke prissættes endnu).
Dobbeltspor Køge-Køge Nord (eventuel påvirkning kan
ikke prissættes endnu).
Kapacitet Herning-Holstebro (påvirkes i form af merom-
kostning på estimeret op til 50 mio. kr.).
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 324: Notat om komitésag om Kommissionens revision af tekniske specifikationer for interoperabilitet
2678327_0005.png
Side 5/7
Projekter, der allerede er udbudt til detailprojektering, vil uanset
fortolkning kunne undtages fra den reviderede TSI INF i henhold
til interoperabilitetsdirektivets
1
undtagelsesmulighed for projekter
på avanceret udviklingstrin.
Hvis anvendelsesbestemmelserne i TSI INF fortolkes indskræn-
kende, er det Transportministeriets vurdering, at de fire oven-
nævnte projekter ikke vil blive fordyret som følge af den reviderede
TSI INF. Med en indskrænkende fortolkning skal opgraderingspro-
jekter fortsat afgrænses til de delstrækninger, og de spor, som pro-
jektet ændrer. Hvis der for eksempel etableres flere spor på en
strækning, og der ikke foretages ændringer ved eksisterende spor,
skal eksisterende spor ikke være omfattet af opgraderingen og der-
med af krav om verificering af alle grundparametre efter TSI INF.
Det er Transportministeriets vurdering, at revisionsforslaget til TSI
INF skal tolkes indskrænket, men der skal med nærværende komi-
ténotat gøres opmærksom på ovenfor nævnte risiko for fordyrelser.
Der forventes ikke statsfinansielle konsekvenser ved de øvrige revi-
derede TSI’er.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der forventes erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af omkost-
ninger til de softwareopdateringer, der introduceres med TSI CCS,
til det togmateriel, som i fremtiden købes med signaludstyr instal-
leret. I dag ejer Banedanmark det signaludstyr, der installeres i
jernbanevirksomhedernes eksisterende togmateriel, men signalud-
styr i fremtidige, nyindkøbte tog vil ikke være ejet af Banedanmark
og vil dermed være jernbanevirksomhedernes ansvar at software-
opdatere. Det er ikke muligt at estimere økonomiske konsekvenser.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/797 af 11. maj
2016 om interoperabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske
Union.
1
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 324: Notat om komitésag om Kommissionens revision af tekniske specifikationer for interoperabilitet
2678327_0006.png
Side 6/7
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark.
8. Høring
Trafikstyrelsen har 3. januar 2023 informeret nedenstående parter
om den af Europa-Kommissionen iværksatte høring, offentliggjort
30. december 2022,
vedrørende revisionen af TSI’erne.
Arriva Skandinavien A/S, Atkins Danmark A/S, CFL Cargo, Cowi,
DANAK, Dansk Industri, Dansk Jernbaneforbund, Danske Handi-
caporganisationer, Danske Regioner, Danske Veterantogsoperatø-
rers Fællesrepræsentation, DB Cargo Scandinavia, DSB, Havari-
kommissionen, Hector Rail, HK Trafik & Jernbane, Jernbanenæv-
net, Kommunernes Landsforening, Lokaltog, Midtjyske Jernbaner,
Midttrafik, NIRAS, Nordjyske Jernbaner, Rambøll, TÜV SÜD Dan-
mark og Øresundsbro Konsortiet.
Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Forslagene
til de reviderede TSI’er
har været drøftet i såvel Jernba-
nesikkerhedskomiteen (RISC) som i en række ekspertgrupper.
Derudover har Kommissionen ultimo 2022 til primo 2023 gen-
nemført en åben høring af forslagene.
Danmark har ligesom en række andre lande fremført bekymringer
for de økonomiske konsekvenser af forslagne. På denne baggrund
er der foretaget en lang række tilpasninger af revisionsforslagene,
som dog ikke fuldstændig imødekommer bekymringerne. Der på-
går derfor fortsat drøftelser om særligt TSI CCS. Det er dog umid-
delbart forventningen, at forslagene vil blive vedtaget på det kom-
mende komitémøde i RISC den 29. og 30. marts 2023 med det for-
nødne flertal.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på tiltag, der styrker et sammenhængende
og effektivt jernbanesystem i EU ved at harmonisere kravene til an-
læg og opgradering af jernbaneinfrastruktur og ved at øge digitali-
seringen.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 324: Notat om komitésag om Kommissionens revision af tekniske specifikationer for interoperabilitet
2678327_0007.png
Side 7/7
Regeringen mener dog særligt, at det er nødvendigt at fokusere på
tiltag, der forsimpler EU-reguleringen af jernbaneområdet og
mindsker de meget store omkostninger, der er forbundet med at
anlægge, vedligeholde, drive og anvende jernbaneinfrastruktur i
Europa.
Regeringen mener, at sådanne tiltag i endnu højere grad vil kunne
bidrage til et effektivt jernbanesystem, idet omkostningerne på
jernbaneområdet generelt set i dag er væsentligt højere end tilsva-
rende omkostninger for de konkurrerende transportformer. Rege-
ringen ser dette som jernbanens væsentligste udfordring.
Regeringen noterer sig, at den reviderede TSI for togkontrolsyste-
mer (CCS) og muligvis den reviderede TSI for Infrastruktur (INF)
medfører ekstraomkostninger for Banedanmark, og ikke i tilstræk-
kelig grad forsimpler den eksisterende regulering af jernbanen.
Regeringen har på den baggrund til hensigt at stemme imod forsla-
get til TSI-revisionspakken på mødet den 29./30. marts, såfremt
den reviderede TSI-pakke samlet set fortsat vil medføre merom-
kostninger for staten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.