Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2675247_0001.png
NOTAT
7. marts 2023
2022 - 4706
otfruh
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar vedrørende
Kommissionens høring af Medlemsstatsekspertgruppen vedrørende
bæredygtig finansiering (MSEG) og Regnskabskontroludvalget
(ARC).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) af 14. december 2022 om
virksomheders bæredygtighedsrapportering
1
(CSRD) indeholder krav om,
at alle store virksomheder og børsnoterede virksomheder (med undtagelse
af mikrovirksomheder) skal rapportere bæredygtighedsoplysninger efter
kommende europæiske standarder for bæredygtighedsrapportering.
De kommende europæiske standarder for bæredygtighedsrapportering
(ESRS) skal vedtages af Europa-Kommissionen (Kommissionen) som dele-
gerede retsakter over flere omgange. Kommissionen skal tage hensyn til den
tekniske rådgivning fra den Europæiske Rådgivende Regnskabsgruppe
(EFRAG), der har fået til opgave at udarbejde udkast til standarderne.
Den første delegerede retsakt, omfatter ikke-sektorspecifikke bæredygtig-
hedsstandarder. Kommissionen skal vedtage denne senest den 30. juni
2023. Der er tale om de grundlæggende standarder, som omfatter alle de
store virksomheder og virksomheder inden for alle sektorer. Standarderne
omfatter de overordnede emner: Miljø (Environment), sociale fakto-
rer/samfund (Social) og ledelse (Governance)
også kendt som ESG. Ud-
kastet til standarderne er udarbejdet af EFRAG og oversendt til Kommis-
sionen den 23. november 2022, og indeholder 82 overordnede oplysnings-
krav med godt 1.100 datapunkter, som er de enkelte elementer, der rappor-
teres efter.
Inden Kommissionen vedtager de delegerede retsakter, skal Kommissionen
høre Medlemstatsekspertgruppen vedrørende bæredygtig finansiering
(MSEG) og regnskabskontroludvalget (ARC).
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af
forordning (EU) nr. 537/12014, direktiv 2004/109/EU, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU
for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 311: Notat og høringssvar vedr. Kommissionens høring af Medlemsstatsekspertgruppen om bæredygtig finansiering (MSEG) og Regnskabskontroludvalget (ARC)
2/3
Kommissionen vil tillige som følge af retningslinjerne for bedre regulering
iværksætte en offentlig høring af fire ugers varighed over de forskellige
udkast til delegerede retsakter. Det forventes, at høringen af de ikke-sek-
torspecifikke standarder iværksættes i april måned 2023.
Regeringens holdning
I høringssvaret støtter regeringen en ambitiøs tilgang til bæredygtigheds-
standardisering som et effektivt værktøj til at sikre gennemsigtighed og
sammenlignelighed af bæredygtighedsrapportering og derved understøtte
overgangen til en bæredygtig økonomi.
Det fremhæves i høringssvaret, at det er af stor betydning, at standarderne
er meningsfulde, forståelige og giver vejledning til, at virksomhederne kan
opfylde kravene.
I høringssvaret fokuseres der på vigtigheden af, at de endelige rapporte-
ringsstandarder er eksekverbare for de rapporterende virksomheder, hvis
CSRD skal blive en succes. Regeringen anerkender, at det antal rapporte-
ringskrav, som er indeholdt i udkastet til den delegerede retsakt, er reduce-
ret i forhold til det antal oplysningskrav og datapunkter, som EFRAG
sendte i høring hen over sommeren 2022. (Fra mere end godt 130 overord-
nede rapporteringskrav til 82 overordnede rapporteringskrav). Regeringen
er dog stadig bekymret over omfanget af rapporteringskravene og den ad-
ministrative byrde for de rapporterende virksomheder.
Regeringen finder, at det skal sikres, at rapporteringskravene ikke er for
omfattende, og at rapporteringskravene skal være afbalancerede og føre til
pålidelig rapportering, således at den kommende bæredygtighedsrapporte-
ring leder til konkrete resultater og hjælper virksomhederne med at gå foran
i den grønne omstilling.
Derudover har regeringen i høringssvaret inkluderet en lang række meget
specifikke og tekniske kommentarer til de enkelte oplysningskrav, herun-
der forslag til tekstnære ændringer i standarderne, forslag til indfasning af
krav med høj detaljegrad og anmodninger om opklaring i forhold til visse
krav samt format i standarderne. Formålet med disse kommentarer er at
sikre, at oplysningskravene er klare og operationaliserbare for virksomhe-
derne og har sammenhæng med øvrige EU-regler, således at eksempelvis
definitioner ikke strider mod eller afviger fra anden EU-lovgivning.
Yderligere peger regeringen på, at det er vigtigt at bistå virksomhederne
ved implementeringen af de nye rapporteringsstandarder. Regeringen ser
derfor et behov for et organ, der kan bistå med fortolkninger og vejledning
ift. standarderne. EFRAG, der er anerkendt som et europæisk center for
ekspertise inden for virksomhedsrapportering, kunne være et sådant organ
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 311: Notat og høringssvar vedr. Kommissionens høring af Medlemsstatsekspertgruppen om bæredygtig finansiering (MSEG) og Regnskabskontroludvalget (ARC)
3/3
med Kommissionen som den organisation, der formelt offentliggør fortolk-
ninger og vejledningsmateriale.
Desuden foreslår regeringen, at Kommissionen overvejer forskellige måder
at hjælpe virksomhederne på. For eksempel ved at igangsætte pilotprojek-
ter med frivillige virksomheder med det formål at lave en fuldstændig rap-
porteringsøvelse og efterfølgende offentliggøre casestudier om pilotprojek-
tet.