Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 299
Offentligt
2673877_0001.png
Europaudvalget
Referat af 14. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 24. februar 2023
Tidspunkt:
kl. 11.15
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
Den 23. februar 2023
1. Rådsmøde nr. 3934 (konkurrenceevne
indre marked og industri) den 2. marts 2023
Forelæggelse ved erhvervsministeren
EUU alm. del (20222) - Bilag 237 (kommenteret dagsorden)
L
2. Henvisning af følgende forslag til behandling og nærhedstjek i Erhvervsudvalget:
a) Forslag til direktiv om børsnoteringer (regler om adskillelse)
KOM (2022) 0760
b) Forslag til direktiv om strukturer med aktier med flere stemmer i selskaber
KOM (2022) 0761
c) Forslag til ændring af forordning om børsintroduktionsfasen i offentlige kapitalmarkeder
(Prospektforordningen)
KOM (2022) 0762
L
L
3. Orientering om forårets rejser 2023
4. Eventuelt
Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 1 nævnte møde.
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FF =Forventet forhandlingsoplæg
FO =Forhandlingsoplæg
FL =Forventet lukket behandling
L
=Lukket behandling
Side 430
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
Rådsmøde nr. 3934 (konkurrenceevne
indre marked og industri) den 2. marts 2023
1. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om indsamling og
videregivelse af data i forbindelse med korttidsudlejning af indkvartering og om ændring af
forordning (EU) 2018/1724
Generel indstilling
KOM (2022) 0571
Rådsmøde 3934 - Bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2022) 0571 - Bilag 3 (beslutningsreferat fra EUU-møde 10/2-23)
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/83/EU for
så vidt angår aftaler om finansielle tjenesteydelser indgået ved fjernsalg og om ophævelse
af direktiv 2002/65/EF
Generel indstilling
KOM (2022) 0204
Rådsmøde 3934 - Bilag 1 (samlenotat side 20)
KOM (2022) 0204 - Bilag 5 (opfølgning på skriftlig forelæggelse af FO 15/12-22)
KOM (2022) 0204 - Bilag 4 (beslutningsreferat vedr. skriftlig forelæggelse 15/12-
22 af FO)
KOM (2022) 0204 - Bilag 3 (skriftlig forelæggelse 15/12-22 af FO)
3. Konkurrenceevne i det indre marked
30 året for det indre marked og frem
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3934 - Bilag 1 (samlenotat side 39)
4. Eventuelt
5. Siden sidst: Orientering om
a) Forslag til Designreform (forslag til modernisering af designlovgivning i EU)
KOM (2022) 0667, KOM (2022) 0666
KOM (2022) 0666 - Bilag 1 (grund- og nærhedsnotat)
b) Forslag til direktiv om aktieklasser i aktieselskaber
KOM (2022) 0761
c) Forslag om standarder for bæredygtighedsrapportering
Dagsordenspunkt 1 hører under Kirkeministeriet, Ministeriet for Landdistrikter og Minister for
nordisk samarbejde. Dagsordenspunkt 2 hører under Justitsministeriets ressort. Dagsordens-
punkt 3 samt siden sidst hører under Erhvervsministeriets ressort.
Side 431
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
Europaudvalget
Referat af 14
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 24. februar 2023
kl. 11.15
vær. 2-133
Niels Flemming Hansen (KF) formand, Henrik Møller (S), Kim Valen-
tin (V), Karin Liltorp (M), Jens Henrik Thulesen Dahl (DD), Alexander
Ryle (LA), Marianne Bigum (SF) og Sofie Carsten Nielsen (RV).
Erhvervsminister Morten Bødskov.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3934 (konkurrenceevne
indre marked og industri) den 2. marts
2023
EUU alm. del (20222)
Bilag 237 (kommenteret dagsorden)
Erhvervsministeren:
Jeg ser frem til at drøfte de erhvervspolitiske sager på EU-dagsordenen,
hvor der er stort fokus på at skabe rammerne for virksomhedernes grønne omstilling. Det sker i en
tid med store geopolitiske opbrud, hvor globaliseringen, som vi kender den, er under pres, samt på
en skelsættende årsdag for den russiske invasion af Ukraine.
Der er to sager på dagsordenen til generel indstilling, hvor det er forventningen, at der vil være op-
bakning blandt medlemslandene. Derudover vil der være drøftelser om EU’s
langsigtede konkur-
renceevne i lyset af 30-året for det indre marked.
Alle sager forelægges til orientering.
1. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om
indsamling og videregivelse af data i forbindelse med korttidsudlejning af
indkvartering og om ændring af forordning (EU) 2018/1724
Generel indstilling
KOM (2022) 0571
Rådsmøde 3934
Bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2022) 0571
Bilag 3 (beslutningsreferat fra EUU-møde 10/2-23)
Erhvervsministeren:
Forslaget skal sikre adgang til ensrettede data på tværs af EU med henblik
på at styrke og effektivisere tilsynet med korttidsudlejning gennem online udlejningsplatforme. Det
skal samtidig lette administrative udfordringer for både udlejere og udlejningsplatforme som f.eks.
Airbnb, der kan have svært ved at indberette pålidelige data til myndighederne.
Side 432
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
Sagen hører under Kirkeministeriets ressort, og der blev forelagt forhandlingsoplæg den 10. fe-
bruar 2023. Derfor vil jeg ikke gå i dybden med forslaget, men jeg vil orientere om, at det forelig-
gende udkast til generel indstilling imødekommer de danske prioriter i forhandlingerne, som bl.a. er
at bevare den danske tilsynspraksis uden at blive låst af forordningens forpligtelser.
Vi forventer, at man i Rådet vil nå til enighed om en generel indstilling på rådsmødet. Regeringen
forventer at støtte den generelle indstilling.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 433
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2011/83/EU for så vidt angår aftaler om finansielle tjenesteydelser indgået ved
fjernsalg og om ophævelse af direktiv 2002/65/EF
Generel indstilling
KOM (2022) 0204
Rådsmøde 3934
Bilag 1 (samlenotat side 20)
KOM (2022) 0204
Bilag 5 (opfølgning på skriftlig forelæggelse af FO 15/12-22)
KOM (2022) 0204
Bilag 4 (beslutningsreferat vedr. skriftlig forelæggelse 15/12-
22 af FO)
KOM (2022) 0204
Bilag 3 (skriftlig forelæggelse 15/12-22 af FO)
Erhvervsministeren:
Forslaget omfatter aftaler om bl.a. bank-, investerings- eller individuelle pen-
sionstjenester, der er indgået over f.eks. telefon eller e-mail.
Forslaget har til formål at forenkle og modernisere lovgivningen på området. Reglerne skal gøre
det nemt at indgå fjernsalgsaftaler om finansielle tjenesteydelser i EU, og det vil samtidig sikre et
højt beskyttelsesniveau for forbrugerne.
Forslaget hører under Justitsministeriets ressort. Der blev forelagt forhandlingsoplæg på forslaget
den 16. december 2022.
Danmark har bl.a. arbejdet for, at forslaget ikke gælder produkter, hvor der allerede findes produkt-
specifik lovgivning, for vi skal sikre, at særlige danske regler, der fungerer, fortsat kan bestå.
I Danmark har vi eksempelvis valgt at udbrede reglerne i forbrugerkreditdirektivet til også at gælde
usikrede kreditter på mindre end 1.500 kroner, selvom de ikke som udgangspunkt er omfattet af
forbrugerkreditdirektivet.
Vi har også haft fokus på, at den nuværende undtagelse fra fortrydelsesretten for realkreditlån be-
vares. Disse aftaler er særlige, fordi prisen på lånene afhænger af udsving på det finansielle mar-
ked. Vi er lykkedes med at få indført en klar undtagelse for fortrydelsesrettens anvendelse på real-
kreditlån.
Derudover er regeringen positiv over for, at forbrugeren kan benytte en fortrydelsesknap. Fortrydel-
sesknappen skal give en genvej til
inden for en vis periode
at fortryde aftaler, man har indgået
online. Vi er dog skeptiske over for, om fortrydelsesknappen skal gælde for andre produkter end
finansielle tjenesteydelser, da konsekvenserne ikke er undersøgt nærmere. Vi har derfor arbejdet
for, at det bør være valgfrit for EU-landene, om fortrydelsesknappen skal gælde for andre produkter
end finansielle tjenesteydelser
Vi forventer, at man i Rådet vil nå til enighed om en generel indstilling på rådsmødet. Regeringen
forventer at støtte den generelle indstilling.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 434
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
3. Konkurrenceevne i det indre marked
30 året for det indre marked og frem
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3934
Bilag 1 (samlenotat side 39)
Erhvervsministeren:
Der er lagt op til en strategisk drøftelse af, hvordan det indre marked kan
styrke EU’s langsigtede konkurrenceevne. Det sker i lyset af de tiltagende geopolitiske udfordringer
og det indre markeds 30-årsjubilæum i 2023.
Der er god grund til at drøfte, hvordan det indre marked kan styrkes. Vores virksomheder har i 30
år haft gavn af et veludviklet og integreret indre marked, og vi skal sikre os, at det også er tilfældet
fremover. For det indre marked står over for nogle kendte udfordringer, såsom fortsatte handels-
barrierer mellem EU-landene, men også over for nye udfordringer som bl.a. forsyningsudfordringer
og et eksternt pres forårsaget af det teknologiske kapløb med USA og Kina.
I drøftelserne i Bruxelles vil jeg lægge vægt på, at EU selvfølgelig stadig skal have et stærkt fokus
på at udvikle det indre marked for at gøre det endnu mere attraktivt for investeringer og innovation.
Vi skal sikre, at vores virksomheder får endnu bedre rammevilkår, muligheden for at tiltrække dyg-
tig arbejdskraft, mindre bøvl og færre byrder. Og at vores virksomheder har de bedste muligheder
for at omstille sig til de globale udfordringer, samtidig med at vi holder os konkurrencedygtige på
tværs af sektorer.
Derfor er der behov for at revidere vores politiske retning for det indre marked, så det tilpasses den
nye virkelighed, hvor de globale rammevilkår er under forandring. Den nye globalisering kræver en
robust industripolitik. En industripolitik, der sikrer, at EU bliver førende globalt på grønne teknolo-
gier. Grønt lederskab vil styrke vores konkurrenceevne og sikre grøn stabil energiforsyning til virk-
somheder og borgere i EU. Derfor skal vi have målrettede indsatser, der fjerner de barrierer, der
forsinker og hæmmer udviklingen af banebrydende grønne teknologier.
Vi skal desuden sikre, at EU ikke er alt for afhængig af enkelte lande for at sikre stabile forsynings-
kæder, for et stærkt indre marked og en robust industripolitik er to sider af samme mønt.
Marianne Bigum:
Jeg blev så glad, da ministeren i sin tale sagde, at vi skal være førende på
grønne teknologier og grønt lederskab
det kan jeg kun bakke varmt op om. Jeg studsede over
netop det, da jeg læste den kommenterede dagsorden, for i den står det ikke så specifikt, som mi-
nisteren heldigvis lagde op til her. Der står meget om det indre marked og markedsvilkår, og aller-
sidst står der, at vi skal balancere miljøhensyn. Jeg vil indtrængende opfordre til, at spørgsmålet
om klima, miljø og vores naturbeskyttelse, som vi står over for at skulle rykke rigtig hurtigt på, bliver
grundigt indtænkt og samtænkt med vores industripolitik, så det bliver kernen i industripolitikken.
Det kan sagtens lade sig gøre, så vi får en reel grøn omstilling og en ny type virksomheder.
Jeg er meget enig i, at tredjelandsvirksomheder, der opererer på det indre marked, skal mødes
med krav om ansvar og åbenhed. Jeg vil tilføje, at det er et vigtigt aspekt i relation til udviklingspoli-
tikken, at vi ikke lukker os om os selv. Vi bør ikke bare se det som en del af udviklingspolitikken,
men egentlig også noget, der kan være med til at adressere det, ministeren også bragte op som
værende vigtigt, nemlig de geopolitiske spændinger.
Side 435
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
Erhvervsministeren:
EU er entydigt den største grønne driver for industripolitikken i EU lige nu.
Der er ikke andre organisationer, som tager et større grønt ansvar og har højere grønne ambitioner
end EU. Det er virkeligheden. Kernen
i EU’s industripolitik
er netop Net-Zero Industry Act, som er
beskrevet i samlenotatet. Det er grøn industripolitik, som handler om at sikre, at EU er i den grønne
førertrøje. Det er vigtigt for Danmark, ikke mindst i disse tider, hvor vi går mod en anden form for
globalisering, end den vi så fra
begyndelsen af 00’erne
og 10-15 år frem. Vi går mod en geopolitisk
regionalisering, hvor vi kommer til at stå over for nogle udfordringer
både som EU, men også
som lille land med en meget åben og digitaliseret grøn økonomi.
Vi har interesse i et velfungerende indre marked med en stærk grøn profil, som understøtter styrke-
positionerne i dansk erhvervsliv på det grønne område. Det er det, vi går til drøftelserne om Net-
Zero Industry Act med. Danmark har enorme styrkepositioner på det grønne område, og det skal vi
selvfølgelig bruge vores EU-muskler til at styrke
ikke bare inden for det indre marked, men også i
samarbejde med amerikanerne og i konkurrencen om at komme ind
og fortsætte
på det kinesi-
ske marked med grønne produkter. Så vi skal ikke lukke os om os selv. Vi skal ikke have ulige kon-
kurrence og statsstøtte, som fremmer ulige konkurrence, tværtimod. Vi er et land, som tager kon-
kurrencen op, fordi vi er dygtige
bl.a. på det grønne område.
4. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 436
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
5. Siden sidst: Orientering om
a) Forslag til Designreform (forslag til modernisering af designlovgivning i EU)
KOM (2022) 0667, KOM (2022) 0666
KOM (2022) 0666
Bilag 1 (grund- og nærhedsnotat)
Erhvervsministeren:
Kommissionen præsenterede i november 2022 et forslag til en modernise-
ring af designlovgivningen i EU. Dansk design har længe positioneret Danmark som en førende
designnation, og dansk design udgør en væsentlig del af dansk eksport. Regeringen støtter derfor
Kommissionens forslag, og regeringen vil fortsætte arbejdet for, at danske virksomheder har gode
rammer for at beskytte deres designs i EU.
b) Forslag til direktiv om aktieklasser i aktieselskaber
KOM (2022) 0761
Erhvervsministeren:
Kommissionen har præsenteret sit forslag til direktiv om aktieklasser i aktie-
selskaber, der anmoder om, at deres aktier optages til handel i et SMV-vækstmarked.
Regeringen støtter generelt set forslaget, men finder det også vigtigt, at det ikke skal få negative
konsekvenser for eksisterende nationale systemer. I Danmark har vi f.eks. et velfungerende sy-
stem for aktieklasser.
Jeg vil vende tilbage til jer snarest og forelægge forslaget til forhandlingsoplæg, da vi forventer, at
forhandlingerne kommer til at gå hurtigt.
Kim Valentin:
Danmark har jo sådan set allerede de muligheder, der ligger i forslaget, men det er
godt at se, at resten af EU kommer med. Kunne man arbejde på at inkorporere den specifikke
grønne finansiering som en del af disse børsnoteringer i langt højere grad, end man gør i dag?
Man kunne opfordre til at gå endnu videre med ambitionerne for den grønne finansiering, sådan at
der er særlige krav til den grønne finansiering, når vi børsnoterer mindre virksomheder.
Erhvervsministeren:
Jeg er ikke på stående fod parat til at gå ind i en specifik diskussion om nye
finansieringsanordninger til grøn finansiering, men
helt generelt er der jo mange penge i EU’s bud-
getter til det grønne område. Og også i dansk sammenhæng
Danmark har eksempelvis afsat
1,25 mia. kr. til udvikling af grøn brint. I EU er pengene møntet på en række strategiske fokusområ-
der. En af diskussionerne i forbindelse med industripolitikken drejer sig om, hvordan vi får effektivi-
seret beslutningsprocedurerne og sagsbehandlingstiderne, og hvordan vi får penge ud at virke hur-
tigst muligt, således at det kommer til at understøtte den grønne omstilling. Det er den vigtigste ud-
fordring lige nu, så vi kan fremme, at privatkapital i langt højere grad vil koncentrere sig om grønne
investeringer.
Ser man på nogle af de enorme projekter, vi selv har sat i gang, er der stor interesse fra privatkapi-
tal i at investere i grønne løsninger. Så kan vi temmelig sikkert også diskutere specifikke finansie-
ringsinstrumenter, men det er jeg ikke i stand til at svare på nu. Kim Valentin er meget velkommen
til at stille et skriftligt spørgsmål om det.
Side 437
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 299: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/2-23
14. europaudvalgsmøde 24/2 2023
c) Forslag om standarder for bæredygtighedsrapportering
Erhvervsministeren:
Direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering er nu vedtaget. I
den forbindelse skal der snart vedtages meget omfattende standarder for bæredygtighedsrapporte-
ring. Standarderne vedtages som delegerede retsakter, og den første skal vedtages senest ved
udgangen af juni 2023. Omfanget af den kommende delegerede retsakt gør, at jeg vil vende til-
bage til udvalget og forelægge et forhandlingsoplæg.
Mødet sluttede kl. 11.48.
Side 438