Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2662708_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i præjudi-
ciel sag for EU-Domstolen C-658/22,
Sąd Najwyższy
Indledning og baggrund
Afdelingen for civile sager ved den polske højesteret (Sąd
Najwyższy)
har ved kendelse af
2. september 2021 forelagt EU-Domstolen tre præjudicielle spørgsmål om fortolkningen
af navnlig artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) om
retsstatsprincippet,
artikel 19, stk. 1, 2. afsnit TEU om
domstolenes uafhængighed
og artikel 47 i Den Eu-
ropæiske Unions charter (Chartret) om
adgang til effektive restmidler
og til en
upartisk
domstol.
Spørgsmålene er rejst i en sag, hvor den polske højesteret skal tage stilling til en række
spørgsmål vedrørende urimelige kontraktvilkår i indekserede og denominerede låneaftaler.
Forud for besvarelsen af disse spørgsmål, har den forelæggende ret (afdelingen for civile
sager ved den polske højesteret) imidlertid forelagt tre præjudicielle spørgsmål for EU-
Domstolen vedrørende udnævnelsen af en del af de dommere i afdelingen for civile sager
ved den polske højesteret, der behandler hovedsagen.
Det
første
spørgsmål angår, hvorvidt EU-retten skal fortolkes således, at en domstol ikke
er uafhængig, upartisk og oprettet ved lov, såfremt domstolen i sidste instans
i dette
tilfælde den polske højesteret
er sammensat af dommere, der er udnævnt efter en pro-
cedure, der strider imod national lovgivning. Den forelæggende ret peger på tre omstæn-
digheder ved proceduren, der er i uoverensstemmelse med polsk lovgivning, herunder bl.a.
at Domstolsrådet (Krajowa
Rada Sądownictwa)
har gennemført udnævnelsesproceduren.
Det
andet
spørgsmål angår, hvorvidt EU-retten er til hinder for anvendelsen af nationale
bestemmelser, der
under trussel af disciplinære sanktioner i form af afsættelse
forbyder
den polske højesteret at foretage domstolsprøvelse af lovligheden af dommerudnævnelser.
Det
tredje
spørgsmål angår, hvorvidt EU-retten skal fortolkes således, at den polske forfat-
ningsdomstols (Trybunał
Konstytucyjny)
dom, der konkluderer, at en dom afsagt af den pol-
ske højesteret er uforenelig med den polske forfatning, ikke kan udgøre en hindring for
vurderingen af, om den polske højesteret er uafhængig, upartisk og oprettet ved lov.
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Thomas Svenningsen
Dato:
13-02-2023
Sagsnummer:
2023-6337
Kontekst
Den forelagte sag skal ses i lyset af en række sager forelagt af polske domstole og anlagt af
Kommissionen vedrørende kerneværdierne om EU’s retsstatsprincip og domstolenes uaf-
hængighed, som fastsat i artikel 2 TEU, artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU og Chartrets artikel
47.
1
Jf. navnlig dom af 27. februar 2018 i sag C-64/16, Associação Sindical dos Juízes Portugueses, præmis
43-45, dom af 24. juni 2019 i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, præmis 71-77, dom af 19.
november 2019 i de forenede sager C-585/18, C-624/18 og C-625/18, A.K. m.fl., præmis 120-126 samt
dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, præmis 58-60.
1
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 229: Notat vedr. afgivelse af indlæg i præjudiciel sag for EU-domstolen C-658/22, Sąd Najwyższy
2662708_0002.png
EU-Domstolen har flere gange dømt Polen for traktatbrud i sager om retsstatsprincippet.
Det skete første gang ved Domstolens dom af 24. juni 2019 i sag
C-619/18,
Kommissio-
nen mod Polen om netop den polske højesterets uafhængighed. Senere fulgte dom af 5.
november 2019 i sag
C-192/18
om de almindelige domstoles uafhængighed og dom af 15.
juli 2021 i sag
C-791/19
om den polske disciplinærordning for dommere. Hertil kommer
den verserende sag
C-204/21,
hvor der er afsagt kendelse om midlertidige foranstaltnin-
ger, og hvor manglende overholdelse af kendelsen har resulteret i dagbøder på 1 mio. EUR
til Polen. I sidstnævnte sag fremsatte generaladvokaten sit forslag til afgørelse den 15. de-
cember 2022.
De grundlæggende principper og krav om uafhængighed for nationale dommere er derud-
over gentaget og uddybet i en række præjudicielle sager, herunder i dom af 19. november
2019 i de forenede sager
C-585/18, C-624/18
og
C-625/18, A.K.
m.fl. vedr. Domstols-
rådet, der ikke anses for at være et organ uafhængigt af den lovgivende og udøvende magt.
Dertil kommer sag
C-824/18, A.B.
m.fl. om udnævnelse af dommere ved den polske hø-
jesteret, sag
C-487/19,
W.Ż.
om offentlige sager ved den polske højesteret og de forenede
sager
C-748
C-754/19, WB
m.fl. om forflyttelse af dommere. I samtlige af disse domme
udtaler EU-Domstolen sig kritisk om reformerne og karakteren af det polske domstolssy-
stem.
2
Regeringens interesse i den forelagte sag
Det er regeringens opfattelse, at regeringen i tråd med tidligere indlæg i retssager om rets-
statsprincippet bør afgive indlæg i den forelagte sag.
Retsstatsprincippet er en hjørnesten i EU-samarbejdet, som alle medlemslande har tilslut-
tet sig. Overholdelse af princippet er
afgørende for EU’s
legitimitet og en nødvendig for-
udsætning for
EU’s retsorden og
et funktionsdygtigt samarbejde inden for unionen.
Deltagelse i sagen skal derudover ses i lyset af, at EU-Domstolens domme vil kunne bi-
drage til at opretholde presset på den
polske regering i relation til overholdelsen af EU’s
fundamentale retsstatsprincip i både det juridiske spor ved EU-Domstolen og i en bredere
politisk kontekst. Ud over retssagerne er bl.a. den igangværende artikel 7 TEU-procedure
mod Polen medvirkende til, at dette pres fastholdes.
På linje med argumenterne i regeringens tidligere indlæg
3
bør der i det danske indlæg med
henvisning til EU-Domstolens domme i tidligere sager om retsstatsprincippet
4
lægges vægt
på vigtigheden af overholdelse af EU-traktatens bestemmelser, herunder de grundlæg-
gende principper om domstolenes uafhængighed og retsstatsprincippet. Der bør således
lægges vægt på, at artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU, der udmønter retsstatsprincippet i artikel
2 TEU, forpligter medlemsstaterne til at sikre domstolenes uafhængighed.
Der verserer tillige de forenede sager C-615/20 og C-671/20, YP m.fl., de forenede sager C-647/21
og C-648/21, D.K. m.fl., sag C-718/21, L.G., sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich, de forenede
sager C-181/21 og C-269/21, G. m.fl. samt sag C-225/22, AW, hvor regeringen har afgivet indlæg.
3
Jf. sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, forenede sager C-615/20 og C-671/20, YP m.fl., sag C-
521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich, forende sager C-647/21 og C-648/21, D.K. m.fl., sag C-718/21,
L.G. samt de forenede sager C-181/21 og C-269/21, G. m.fl.
4
Jf. dom af 24. juni i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, særlig præmis 42-43 og 71-77, dom af
5. november 2019 i sag C-192/18, Kommissionen mod Polen, præmis 98-112, A.K.-dommen, samt
dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 229: Notat vedr. afgivelse af indlæg i præjudiciel sag for EU-domstolen C-658/22, Sąd Najwyższy
2662708_0003.png
I forhold til det første spørgsmål, der vedrører betydningen af Domstolsrådets rolle, bør
det ligesom i regeringens indlæg i bl.a. sag
C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich
og
de forenede sager
C-181/21 og C-269/21, G. m.fl.
anføres, at der ikke er tale om et uaf-
hængigt organ.
5
Der bør argumenteres for, at Domstolsrådets rolle i dommerudnævnel-
sesproceduren sammenholdt med de to andre omstændigheder, som den forelæggende ret
fremhæver, bevirker, at der vil være grundlag for at kunne konkludere, at den polske hø-
jesteret ikke er en ret, der lever op til kravene i artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU, som
fortolket af EU-Domstolen, dvs. om en domstol er uafhængig, upartisk og oprettet ved
lov.
For så vidt angår det andet spørgsmål bør der ligesom i regeringens skriftlige indlæg i sag
C-225/22, AW,
argumenteres for, at de polske bestemmelser, der
under trussel af disci-
plinære sanktioner i form af afsættelse
forbyder den polske højesteret at foretage dom-
stolsprøvelse af lovligheden af dommerudnævnelser, er uforenelig med EU-retten.
6
For så vidt angår det tredje spørgsmål bør der i lighed med regeringens argumentation i
både sag
C-225/22
og sag
C-521/22
argumenteres for, at en dom fra den polske forfat-
ningsdomstol, der konkluderer, at en dom afsagt af den polske højesteret er uforenelig
med den polske forfatning, ikke afskærer en vurdering af den polske højesterets uafhængig-
hed og upartiskhed.
7
Det er bl.a. blevet fastslået af den polske højesteret ved afgørelser af 5. december 2019 og 15. januar
2020 på baggrund af EU-Domstolens fortolkningsbidrag i A.K.-dommen. Det er ligeledes fastslået i
domme af 6. maj og 13. maj 2021 afsagt af Polens forvaltningsdomstol på baggrund af EU-Domsto-
lens fortolkningsbidrag i A.B.-dommen.
Derudover følger det af EMD’s praksis, jf. sagen Reczkowicz
mod Polen, de forenede sager Dolinska-Ficek og Ozimek mod Polen samt sagen Advance Pharma
mod Polen.
6
Jf. regeringens retlige stillingtagen til det første og det andet forelagte spørgsmål i det skriftlige indlæg
i sag C-225/22, AW.
7
Jf. regeringens retlige stillingtagen til det første og det andet forelagte spørgsmål i det skriftlige indlæg
i sag C-225/22, AW, samt regeringens retlige stillingtagen til det andet forelagte spørgsmål i det skrift-
lige indlæg i sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich.
5