Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2656357_0001.png
Den 2. februar 2023
FVM 244
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for
rester
af
pesticiderne
Bacillus
amyloliquefaciens
AH2,
Bacillus
amyloliquefaciens IT-45 og Purpureocillium lilacinum PL 11 i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for tre
aktivstoffer (mikroorganismer) i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
(komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye
anvendelser i EU. Mikroorganismerne Bacillus amyloliquefaciens AH2, Bacillus amyloliquefaciens IT-
45 og Purpureocillium lilacinum PL 11 tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en maksimalgrænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko.
Mikroorganismerne er under EU’s pesticidregler
godkendt som lavrisiko-
aktivstoffer. Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA og
efterfølgende review-rapporter. Det er på den baggrund vurderet, at de foreslåede ændringer
vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere. Forslaget
forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 13.-14. februar 2023.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter forordningen om pesticidrester).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 14, stk. 1 i forordningen om pesticidrester.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne Bacillus amyloliquefaciens AH2, Bacillus amyloliquefaciens IT-45 og Purpureocillium lilacinum PL 11
2656357_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger
Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter
samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal
forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 13.-14. februar 2023.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om
pesticidrester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-
godkendelse som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009. Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke
er færdigvurderede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig
risiko. Disse stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke
alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er
pesticider, som opføres i bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet eller nye oplysninger om toksikologi.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne Bacillus amyloliquefaciens AH2, Bacillus amyloliquefaciens IT-45 og Purpureocillium lilacinum PL 11
2656357_0003.png
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under
FN’s Fødevare-
og
Landbrugsorganisation
FAO og Verdenssundhedsorganisation
WHO).
5) Stoffet er ikke længere godkendt til brug i EU.
6) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og
ændringen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet
fremgår, at grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde
DTU’s
risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier,
herunder f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes
ned. Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis
DTU Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil
Fødevarestyrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er
sundhedsmæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at
beskyttelsesniveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA og efterfølgende
review-rapporter, at bilag IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for mikroorganismerne
Bacillus amyloliquefaciens AH2, Bacillus amyloliquefaciens IT-45 og Purpureocillium lilacinum PL 11.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
1
Bacillus
amyloliquefaciens
AH2
Alle fødevarer.
Bacillus
amyloliquefaciens
IT-45
Purpureocillium
lilacinum PL 11
Alle fødevarer.
Mikroorganismen tilføjes til bilag IV,
som er en liste over pesticider, der ikke
skal fastsættes en
maksimalgrænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko.
Mikroorganismen tilføjes til bilag IV.
1
Alle fødevarer.
Mikroorganismen tilføjes til bilag IV.
1
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne Bacillus amyloliquefaciens AH2, Bacillus amyloliquefaciens IT-45 og Purpureocillium lilacinum PL 11
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, og vurderes ikke at have
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s
budget.
Forslaget
skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Mikroorganismerne Bacillus amyloliquefaciens AH2, Bacillus amyloliquefaciens IT-45 og
Purpureocillium lilacinum PL 11
er under EU’s pesticidregler godkendt som lavrisiko-aktivstoffer.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA og efterfølgende review-
rapporter. Det er på den baggrund vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksimal-
grænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable.
Miljøstyrelsen
har
vurderet
mikroorganismerne
Bacillus
amyloliquefaciens
AH2,
Bacillus amyloliquefaciens IT-45 og Purpureocillium lilacinum PL 11 sikre at anvende som
plantebeskyttelsesmiddel, hvorfor mikroorganismerne vurderes at kunne optages på bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal fastsættes en maksimalgrænseværdi for, fordi restindhold af
pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
En vedtagelse af forslaget vurderes på ovenstående baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag
II, III, IV og V.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne Bacillus amyloliquefaciens AH2, Bacillus amyloliquefaciens IT-45 og Purpureocillium lilacinum PL 11
Det er vurderet, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5