Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2649862_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
20. januar 2023
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
T-390/20
Titel og kort sagsresumé
Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod
Kommissionen
Emne:
Finansiering af Femern Bælt-forbindelsen (statsstøtte)
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse af 20. marts 2020 om
statsstøtte SA.39078
2019/C (ex 2014/N), som Danmark
har iværksat til fordel for Femern A/S med henblik på
planlægningen og anlæggelsen af den faste Femern Bælt-
forbindelse mellem Danmark og Tyskland, annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsøgernes
omkostninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (forelagt af
Østre Landsret)
Emne:
Fortabelse af statsborgerskab grundet mangelende ophold i
Danmark
Spørgsmål:
1. Er TEUF artikel 20 sammenholdt med EU-Chartrets
artikel 7 til hinder for en medlemsstats ordning som den i
hovedsagen omhandlede, hvorefter statsborgerskab i denne
medlemsstat som udgangspunkt fortabes ex lege ved det
fyldte 22. år for personer, der er født uden for
medlemsstaten, aldrig har boet i medlemsstaten og heller
ikke har opholdt sig i medlemsstaten under forhold, der
tyder på samhørighed med denne medlemsstat, hvilket for
personer, der ikke også har statsborgerskab i en anden
medlemsstat, medfører fortabelse af deres status som
1
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transportministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
Til orientering:
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og fiskeri
Proces-
skridt
MF
Dato
24.01.23
C-689/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministier
Kammeradvokaten
GA
26.01.23
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 151: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/1-23
2649862_0002.png
C-634/21
unionsborger og de dertil knyttede rettigheder, når henses til,
at det følger af den i hovedsagen omhandlede ordning,
a) at samhørighed med medlemsstaten navnlig antages at
foreligge ved samlet 1 års ophold i medlemsstaten,
b) at der, såfremt ansøgning om bevarelse af
statsborgerskabet indgives inden det fyldte 22. år, kan opnås
tilladelse til at beholde statsborgerskabet i medlemsstaten
efter lempeligere betingelser, og de kompetente myndigheder
i den forbindelse prøver følgerne af en fortabelse af
statsborgerskab, og
c) at generhvervelse af et fortabt statsborgerskab efter det
fyldte 22. år alene kan ske ved naturalisation, hvorunder der
stilles en række krav, herunder om et uafbrudt ophold i
medlemsstaten af længere varighed, dog således at kravet til
længden af opholdet i nogen grad kan lempes for tidligere
statsborgere i medlemsstaten?
SCHUFA HOLDING
Emne:
Det nationale råderum til at regulere privates behandling af
personoplysninger (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk.
2 og 3)"
Sagen vedrører:
1. Skal artikel 22, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel
forordning om databeskyttelse, EUT 2016, L 119, s. 1[,
berigtiget i EUT 2018, L 127, s 2]) fortolkes således, at
allerede en automatisk udarbejdelse af en
sandsynlighedsværdi om en registrerets evne til at
tilbagebetale et lån udgør en afgørelse, der alene er baseret på
automatisk behandling, som har retsvirkning eller på
tilsvarende vis betydeligt påvirker den pågældende, hvis
denne værdi, som er beregnet ved hjælp af
personoplysninger om den pågældende, af den dataansvarlige
videregives til en dataansvarlig tredjemand, og denne
tredjemand anvender denne værdi som det afgørende
grundlag for sin beslutning om at indgå, gennemføre eller
afslutte et aftaleforhold med den pågældende?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
artikel 6, stk. 1, og artikel 22 i forordning (EU) 2016/679
(generel forordning om databeskyttelse) fortolkes således, at
de er til hinder for en national bestemmelse, hvorefter
anvendelsen af en sandsynlighedsværdi
i det foreliggende
tilfælde vedrørende en fysisk persons betalingsevne og
betalingsvilje under inddragelse af oplysninger om fordringer
vedrørende en bestemt fremtidig adfærd for en fysisk
person med henblik på beslutningen om at indgå,
gennemføre eller afslutte et aftaleforhold med denne person
(scoring) kun er lovlig, hvis visse yderligere betingelser, som
er nærmere beskrevet i begrundelsen for forelæggelsen, er
opfyldt?
Lietuvos Respublikos generaline prokuratura
Spørgsmål:
Skal artikel 15, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor, sammenholdt med
artikel 7, 8 og 11 samt artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Til orientering:
Erhvervsministeriet
Miljøministeriet
Finanstilsynet
Udlændinge- og
Integrationsministeri
et
MF
26.01.23
C-162/22
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Til orientering:
Erhvervsstyrelsen
MF
02.02.23
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 151: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/1-23
2649862_0003.png
T-525/20
Unions charter om grundlæggende rettigheder, fortolkes
således, at disse bestemmelser er til hinder for, at de
kompetente offentlige myndigheder anvender data, som er
lagret af udbydere af elektroniske kommunikationstjenester,
og som kan tilvejebringe oplysninger om en brugers data og
den kommunikation, som denne har foretaget ved hjælp af et
elektronisk kommunikationsmiddel, i efterforskningen af
embedsmisbrug i forbindelse med korruption, uanset om der
i det konkrete tilfælde er givet adgang til de nævnte data med
henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet og forebyggelse af
alvorlige trusler mod den offentlige sikkerhed?
ITD og Danske Fragtmænd mod Kommissionen
Emne:
Spørgsmål om annullation af Kommissionens afgørelse om
statsstøtte ydet til PostNord
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse C(2020) 3006 final af
12. maj 2020 i statsstøttesag SA.52489 (2018/FC)
Danmark, og i statsstøttesag SA.52658 (2018/FC)
Sverige
(Påstået statsstøtte til PostNord Logistics) annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsøgernes
omkostninger.
Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid e.a.
Emne:
Spørgsmål:
1. Kan tyrkiske statsborgere, der har rettigheder som
omhandlet i artikel 6 eller 7 i afgørelse nr. 1/80, også
påberåbe sig artikel 13 i afgørelse nr. 1/80?2. Følger det af
artikel 14 i afgørelse nr. 1/80, at tyrkiske statsborgere
ikkelængere kan påberåbe sig artikel 13 i afgørelse nr. 1/80,
når de på grund af derespersonlige adfærd udgør en aktuel,
reel og tilstrækkelig alvorlig trussel, derberører en
grundlæggende samfundsinteresse?
3. Kan den nye begrænsning, hvorefter tyrkiske statsborgeres
opholdsret ogsåefter 20 år kan inddrages af hensyn til den
offentlige orden, begrundes med enhenvisning til den
ændrede samfundsopfattelse, der har ført til den
nyebegrænsning? Er det herved tilstrækkeligt, at den nye
begrænsnings formål er attjene den offentlige orden, eller
kræves det også, at begrænsningen er egnet til at nå dette mål
og ikke går videre end nødvendigt herfor?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transportministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
MF
02.02.23
C-402/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeri
et
Dom
09.02.23
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
T-163/21
Titel og kort sagsresumé
De Capitani mod Rådet
Påstande:
Rådets afgørelse om afslag på aktindsigt i visse dokumenter, hvori
der var begæret aktindsigt i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter, som meddelt
Interessent
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Sags-
type
O-sag
Proces
-skridt
Dom
Dato
25.01.23
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 151: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/1-23
2649862_0004.png
C-205/21
C-403/21
C-817/21
sagsøgeren ved brev af 14. januar 2021 med referencen SGS
21/000067, med bilag, annulleres.
Rådet tilpligtes at betale sagsøgerens omkostninger i henhold til
artikel 134 i Rettens procesreglement, herunder eventuelle
intervenerende parters omkostninger.
Ministerstvo na vatreshnite raboti, Glavna direktsia za borba s
organiziranata prestapnost
Sagen vedrører:
1. Gennemføres artikel 10 i direktiv 2016/680 korrekt, idet der i den
nationale lov
artikel 25, stk. 3, og artikel 25a i Zakon za
ministerstvo na vatresjnite raboti [lov om indenrigsministeriet]
henvises til den lignende bestemmelse i artikel 9 i forordning
2016/679?
2. Er betingelsen i artikel 10, litra a), i direktiv 2016/680,
sammenholdt med chartrets artikel 52 og artikel 3 og 8, om, at en
begrænsning i den personlige integritet og i beskyttelsen af
personoplysninger skal være hjemlet i lovgivning, opfyldt, når der
findes indbyrdes modstridende nationale retsforskrifter vedrørende
behandlingen af genetiske og biometriske data med henblik på
politimæssig registrering?
3. Er en national lov
artikel 68, stk. 4, i lov om indenrigsministeriet
–hvorefter
retten er forpligtet til at træffe afgørelse om obligatorisk
indsamling af personoplysninger (optagelse af kartoteksfotografier
og fingeraftryk, prøvetagning med henblik på at lave en DNA-
profil), når en person, som er sigtet for at have begået en forsætlig
strafbar handling, nægter at medvirke frivilligt til indsamlingen af
disse personoplysninger, uden at retten kan vurdere, om der er
væsentlig grund til at tro, at personen har begået den strafbare
handling, som vedkommende er sigtet for, forenelig med artikel 6,
litra a), i direktiv 2016/680, sammenholdt med chartrets artikel 48?
4. Er en national lov
artikel 68, stk. 1-3, i lov om
indenrigsministeriet
–hvorefter
optagelse af kartoteksfotografier og
fingeraftryk og prøvetagning med henblik på at lave en DNA-profil
skal foretages for alle personer, som er sigtet for at have begået en
forsætlig strafbar handling, forenelig med artikel 10, artikel 4, stk. 1,
litra a) og c), og artikel 8, stk. 1 og 2, i direktiv 2016/680?
NV Construct
Sagen vedrører:
1) Skal bestemmelserne i artikel 58 i direktiv [2014/24],
proportionalitetsprincippet og princippet om ansvar fortolkes
således, at den ordregivende myndighed med hensyn til aktiviteter,
som inden for rammerne af kontrakten har en mindre vægt, er
berettiget til at fastsætte kriterierne for den tekniske formåen, dvs. at
vurdere nødvendigheden af i udbudsdokumenterne at lade indgå
eller ikke at lade indgå kriterier for teknisk og faglig formåen og den
evne til at udføre teknisk og faglig aktivitet, der følger af
bestemmelser i særlovgivningen[?]
2) Er gennemsigtighedsprincippet og proportionalitetsprincippet til
hinder for, at den ordregivende myndighed i udbudsdokumenterne
fuldt ud lader indgå kvalifikationskriterier, som følger af den
særlovgivning, der finder anvendelse på de aktiviteter, der er knyttet
til den kontrakt, der skal tildeles, og som ikke er fastsat i
udbudsdokumenterne, og som den ordregivende myndighed har
besluttet ikke at pålægge de økonomiske aktører[?]
3) Er direktivets artikel 63 og proportionalitetsprincippet til hinder
for, at en tilbudsgiver
der ikke ved navn har udpeget en aktør som
underleverandør med henblik på at godtgøre, at visse kriterier
vedrørende teknisk og faglig formåen og evnen til at udføre teknisk
og faglig aktivitet, som følger af særlovgivningen, og der ikke er
fastsat i udbudsdokumenterne, er opfyldt
udelukkes fra
[udbuds]proceduren, når den pågældende tilbudsgiver har valgt en
anden kontraktform for deltagelse af specialister i udbuddet, dvs. [et]
udbud om levering af tjenesteydelser, eller har fremlagt [en]
erklæring, om at disse specialiser står til rådighed[?] Tilkommer
retten til at bestemme organisationen og kontraktforholdene inden
for koncernen den økonomiske aktør, idet det muligt at inddrage
visse tjenesteydere/leverandører i kontrakten, når den pågældende
tjenesteyder ikke er en del af de enheder, hvis formåen
tilbudsgiveren ønsker at gøre gældende med henblik på at godtgøre,
at de relevante kriterier er opfyldt[?]
Inspectia Judiciara
Spørgsmål:
Skal artikel 2 og artikel 19, stk. 1, andet afsnit, i traktaten om Den
Europæiske Union, beslutning 2006/928 (om oprettelse af en
mekanisme for samarbejde og kontrol vedrørende Rumæniens
fremskridt med opfyldelsen af specifikke benchmarks på områderne
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Justitsministeriet
O-sag
Dom
26.01.23
Erhvervsministeriet
O-sag
Dom
26.01.23
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
O-sag
GA
26.01.23
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 151: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/1-23
2649862_0005.png
C-682/21
C-649/20 P
C-658/20 P
C-662/20 P
retsreform og bekæmpelse af korruption) samt de garantier for
uafhængighed og upartiskhed, som kræves efter EU-retten, fortolkes
således, at de er til hinder for en national lovgivning, ifølge hvilken
retsinspektoratets chefinspektør kan udstede administrative
retsakter af regulerende karakter (trinlavere end en lov) og/eller af
individuel karakter, hvormed denne selvstændigt bestemmer
organiseringen af retsinspektoratets institutionelle ramme for
udvælgelse af retsinspektører og evalueringen af disses arbejde,
gennemførelsen af inspektionsaktiviteterne samt udnævnelsen af
den assisterende chefinspektør, såfremt disse personer i henhold til
den relevante organiske lov er de eneste, som har beføjelse til at
gennemføre, godkende eller anfægte foranstaltninger bestående i
disciplinære undersøgelser af chefinspektøren?
HSC Baltic e.a.
Spørgsmål:
1. Skal artikel 18, stk. 1, artikel 57, stk. 4, litra g), o artikel 57, stk. 6,
i direktiv 2014/24 og artikel 1, stk. 1, fjerde afsnit, og artikel 1, stk.
3, i direktiv 89/665 (sammen eller hver for sig, men ikke begrænset
til disse bestemmelser) fortolkes således, at en ordregivende
myndigheds afgørelse, hvorefter en relevant økonomisk aktør
optages på listen over upålidelige leverandører og dermed i en vis
periode er forhindret i at udnytte muligheden for at deltage i
udbudsprocedurer, der bekendtgøres efterfølgende, som følge af
væsentlig misligholdelse fra den relevante økonomiske aktørs side af
en kontrakt, der er indgået med samme ordregivende myndighed, er
en foranstaltning, der kan prøves ved en domstol?
2. Hvis det første spørgsmål besvares bekræftende, skal de
ovennævnte EUretlige forskrifter (sammen eller hver for sig, men
ikke begrænset til disse bestemmelser) da fortolkes således, at disse
bestemmelser er til hinder for nationale bestemmelser og en praksis,
hvorefter: a) den ordregivende myndighed i tilfælde, hvor den
opsiger en offentlig indkøbskontrakt som følge af væsentlig
misligholdelse af denne, ikke træffer en formel (særskilt) afgørelse
om at optage økonomiske aktører på listen over upålidelige
leverandører; b) en økonomisk aktør ikke på forhånd informeres om
den efterfølgende optagelse på listen over upålidelige leverandører
og derfor ikke har mulighed for at indgive relevante oplysninger og
dermed reelt gøre indsigelse mod optagelsen; c) den ordregivende
myndighed ikke foretager en konkret vurdering af
omstændighederne for mangelfuld opfyldelse af en kontrakt,
hvorved den økonomiske aktør, der bærer det retlige ansvar for
misligholdelsen i tilfælde, hvor den offentlige indkøbskontrakt er
blevet retmæssigt opsagt som følge af væsentlig misligholdelse af
denne, automatisk optages på listen over upålidelige leverandører?
3. Hvis de to første spørgsmål besvares bekræftende, skal de
ovennævnte EUretlige forskrifter da (sammen eller hver for sig, men
ikke begrænset til disse bestemmelser) fortolkes således, at partnere
i en fælles aktivitet (enheder, der udgør en fælles leverandør) under
opfyldelsen af en offentlig indkøbskontrakt, der retmæssigt opsiges
som følge af væsentlig misligholdelse, kan godtgøre, at de er
pålidelige og dermed opnå at blive fjernet fra listen over upålidelige
leverandører, begrundet i bl.a. deres andel (værdi) af den udførte
kontrakt, den ledende partners insolvens, denne partners handlinger
og den ordregivende myndigheds medvirken til den manglende
opfyldelse af kontrakten?
Kongeriget Spanien m.fl. mod Europa-Kommissionen
Påstande:
Rettens dom af 23. september 2020, Kongeriget Spanien m.fl.
mod Kommissionen, forenede sager T-515/13 RENV og T-719/13
RENV, EU:T:2020:434, ophæves.
Kommissionens afgørelse 2014/200/EU af 17. juli 2013 om
Spaniens støtteordning SA.21233 c/11 (ex NN/11, ex CP 137/06)
Skatteordning for finansielle leasingaftaler, også kendt som den
spanske leasingbeskatningsordning, annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
26.01.23
Skatteministeriet
O-sag
Dom
02.02.23
5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 151: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/1-23
2649862_0006.png
C-676/21
T-295/20
Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö
Spørgsmål:
1. Kan bestemmelserne om varernes frie bevægelighed i tredje del,
afsnit II, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
eller artikel 110 TEUF være til hinder for nationale bestemmelser,
som fastsætter, at den motorkøretøjsafgift, der er indeholdt i et
køretøjs værdi som omhandlet i Autoverolaki (1482/1994) (lov om
motorkøretøjsafgifter (1482/1994)), under omstændigheder som i
hovedsagen ikke tilbagebetales til køretøjets ejer, når denne
eksporterer køretøjet til permanent anvendelse i en anden
medlemsstat, og er det i denne forbindelse væsentligt, om det var
hensigten permanent primært at anvende køretøjet i den
medlemsstat, som opkrævede motorkøretøjsafgiften, og om det også
faktisk permanent primært blev anvendt i denne medlemsstat?
2. Såfremt den planlagte anvendelse og den faktiske anvendelse af
køretøjet relevante for besvarelsen af det første spørgsmål: Hvordan
skal den omhandlede ikke-permanente anvendelseshensigt og
anvendelse dokumenteres, såfremt det private køretøjs
anvendelsesperiode i medlemsstaten ikke kan konstateres på
forhånd?
3. Såfremt nægtelsen af eksportrestitutionen som omhandlet i
motorkøretøjsafgiftsloven under omstændigheder som i hovedsagen
udgør begrænsning af varernes frie bevægelighed: Kan denne
begrænsning begrundes med målsætningen om at begrænse
eksporten af gamle køretøjer, som ofte er i dårlig stand og
miljøforurenende? Skal begrænsningen af eksportrestitutionen til
køretøjer, som er mindre end ti år gamle, anses for uforenelig med
EU-retten af den grund, at der alligevel opkræves
motorkøretøjsafgift på importerede brugte køretøjer uafhængigt af
deres anvendelsesperiode?
Aquind m.fl. mod Kommissionen
Påstande:
Den anfægtede foranstaltning, dvs. den delegerede forordning,
annulleres, for så vidt som den fjerner AQUIND Interconnector fra
EU-listen.
Subsidiært annulleres den delegerede forordning i sin helhed.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Erhvervsstyrelsen
O-sag
Dom
02.02.23
Klima-, Energi. Og
Forsyningsministeriet
O-sag
Dom
08.02.23
6
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 151: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/1-23
2649862_0007.png
C-342/21
Europa-Kommissionen mod Den Slovakiske Republik
Påstande:
—Det
fastslås, at Den Slovakiske Republik har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til artikel 13, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/50/EF (1) af 21. maj 2008 om luftkvaliteten
og renere luft i Europa, sammenholdt med bilag XI til dette direktiv,
ved siden 2005 systematisk og vedvarende at overskride den daglige
grænseværdi for PM10 i zonen SKBB01 Banská Bystrica-regionen
(Banskobystrick�½ kraj) (med undtagelse af 2016) og i det bymæssige
område SKKO0.1 Košice (med undtagelse af 2009, 2015 og 2016).
—Det
fastslås, at Den Slovakiske har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 23, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2008/50/EF,
sammenholdt med bilag XV til dette direktiv, ved ikke at have
udarbejdet luftkvalitetsplaner, der fastsætter egnede foranstaltninger,
så overskridelsesperioden bliver kortest mulig i zonen SKBB01
Banská Bystrica-regionen, det bymæssige
område SKKO0.1 Košice
og zonen SKKO02 Košice-regionen (Košick�½ kraj).
—Den
Slovakiske Republik tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Miljøministeriet
O-sag
Dom
09.02.23
C-444/21
Europa-Kommissionen mod Irland
Påstande:
—Det
fastslås, at Irland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
artikel 4, stk. 4, og artikel 6, stk. 1, i Rådets direktiv 92/43/EØF af
21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (1)
(herefter »direktivet«),
—ved
ikke hurtigst muligt og inden for højst seks år at have udpeget
217 lokaliteter ud af de 423 lokaliteter af fællesskabsbetydning på
Irlands område i det atlantiske biogeografiske område, som blev
opført i Kommissionens beslutning 2004/813/EF af 7. december
2004 (2), som ajourført ved Kommissionens beslutning
2008/23/EF af 12. november 2007 (3) og Kommissionens
beslutning 2009/96/EF af 12. december 2008 (4), som særlige
bevaringsområder,
—ved
ikke at have fastsat lokalitetsspecifikke detaljerede
bevaringsmålsætninger for 140 lokaliteter ud af de 423 lokaliteter,
som er opført i de førnævnte beslutninger fra Kommissionen,
—og
ved ikke at have iværksat de nødvendige
bevaringsforanstaltninger, der opfylder de økologiske behov for
naturtyperne i bilag I og arterne i bilag II til direktivet for nogen af
de 423 lokaliteter, der er opført i de førnævnte beslutninger fra
Kommissionen.
—Irland
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Miljøministeriet
O-sag
GA
09.02.23
7
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 151: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/1-23
2649862_0008.png
C-668/21
C-156/22
C-158/22
Druvnieks
Spørgsmål:
1. Er anvendelsen af artikel 60 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om
finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik berettiget, når en anden virksomhed, der er ejet af
ejeren af det ansøgende selskab, har begået en uregelmæssighed, hvis
økonomiske følger ikke er blevet afhjulpet, og det selskab, der
ansøger om støtte, faktisk har overtaget sig denne virksomheds
landbrugsaktivitet?
2. Kan artikel 60 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering, forvaltning og
overvågning af den fælles landbrugspolitik anvendes på en sådan
måde, at det kan fastslås, at en person har unddraget sig den
administrative sanktion i henhold til forordningens artikel 64, stk. 4,
litra d), selv om der ikke er truffet en afgørelse om pålæggelse af en
administrativ sanktion over for det sagsøgende selskab eller dennes
indehaver, som medfører selskabets udelukkelse som potentiel
støtteansøger?
3. Kan artikel 60 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1306/2013 af 17. december 2013 anvendes således, at den
myndighed, der er ansvarlig for undersøgelsen af projektforslaget,
skal undersøge, om andre virksomheder, der tidligere har tilhørt
ejeren af det støtteansøgende selskab, opfylder bestemmelserne i
artikel 2, nr. 14), i Kommissionens forordning (EU) nr. 702/2014 af
25. juni 2014 om fastsættelse af visse kategorier af støtte inden for
landbrugs- og skovbrugssektoren og i landdistrikterne, der er
forenelige med det indre marked i henhold til artikel 107 og 108 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, og i tilfælde
af, at betingelserne ikke er opfyldt, skal afvise projektforslaget uden
en individuel vurdering af de faktiske omstændigheder?
TAP Portugal m.fl.
Spørgsmål:
Skal artikel 5, stk. 3, i forordning (EF) nr. 261/2004 fortolkes
således, at der foreligger en usædvanlig omstændighed i denne
bestemmelses forstand, hvis en flyvning fra en lufthavn uden for det
transporterende luftfartsselskabs base aflyses, fordi et
besætningsmedlem på denne flyvning (her andenpiloten), som har
bestået de foreskrevne regelmæssige lægelige undersøgelser uden
begrænsninger, kort før flyvningens påbegyndelse pludselig, og uden
at det kunne have været forudset af luftfartsselskabet, dør eller bliver
så syg, at vedkommende ikke er i stand til at gennemføre flyvningen?
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
09.02.23
Transportministeriet
O-sag
GA
09.02.23
8