Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2680667_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
§ 8. Erhvervsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 1.007,6 mio. kr. skyldes oprettelsen af en indefrysningsordning på
energiområdet, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Danmarksde-
mokraterne, Alternativet og Moderaterne om vinterhjælp af september 2022. Samtidig
forventes der renteudgifter på 7,6 mio. kr. i 2023 (§ 08.21.22.).
Merudgiften på 30,0 mio. kr. skyldes oprettelsen af en gældsrådgivningsenhed for tidli-
gere minkavlere, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 af januar 2021 (§ 08.23.07.).
Merudgiften på 2.138,0 mio. kr. skyldes oprettelsen af Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond, som overtager kapitalindskuddene i hhv. Vækstfonden og EKF Danmarks
Eksportkredit, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for
dansk økonomi af januar 2022 (§ 08.33.12.).
Merudgiften på 124,5 mio. kr. skyldes oprettelsen af Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond, som overtager ordningerne under hhv. Vækstfonden og EKF Danmarks
Eksportkredit, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for
dansk økonomi af januar 2022 (§ 08.33.13.).
Mindreudgiften på 244,1 mio. kr. skyldes oprettelsen af Danmarks Eksport- og Inve-
steringsfond, som overtager ordningerne under Vækstfonden, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af januar 2022. Sam-
tidig skyldes merudgiften, at der ikke ydes et kapitalindskud i Grøn Landsbrugskapital i
2023, og at der er en faldende profil for bevillingen til Matchfinansieringsordningen. I
modsat retning er der tilført midler til videreførsel af ordningen om små vækstkautio-
ner i Vækstfonden, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke
for dansk økonomi af januar 2022 (§ 08.33.15.).
Mindreindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes, at der i 2022 blev omprioriteret midler fra
Dansk Landbrugskapital til et kapitalindskud i Grøn Landbrugskapital. Dette gøres ik-
ke i 2023 (§ 08.33.15.).
Mindreudgiften på 195,0 mio. kr. og mindreindtægten på 52,0 mio. kr. skyldes oprettel-
sen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, som overtager kapitalindskuddene mv.
i EKF Danmarks Eksportkredit, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny
reformpakke for dansk økonomi af januar 2022 (§ 08.33.16.).
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
Mindreudgiften på 21,3 mio. kr. skyldes oprettelsen af Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond, som overtager ordningerne under EKF Danmarks Eksportkredit, jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af janu-
ar 2022 (§ 08.33.17.).
Mindreudgiften på 1.600,0 mio. kr. skyldes oprettelsen af Danmarks Eksport- og Inve-
steringsfond, som overtager kapitalindskuddene i Vækstfonden, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af januar 2022 (§
08.33.28.).
Reserver
Merudgiften på 85,2 mio. kr. skyldes primært, at der oprettes en reserve til støtte til
mindre købmænd og andre energiudsatte fødevareforretninger i små byer på 75,0 mio.
kr., jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radi-
kale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om inflationshjælp af
februar 2023 samt 19,8 mio. kr. til en DUT-reserve. I modsat retning er der en negativ
budgetregulering på 9,6 mio. kr. sfa. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om vinterhjælp af september
2022 (§ 08.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 91,5 mio. kr. skyldes Rejsegarantifondens tilbagebetaling af lån for-
bundet med den afsatte statsgaranti til rejseudbydere vedr. afbestilte rejser relateret til
COVID-19 for 2022-2027. Fra januar 2023 begynder rejsegarantifonden at tilbagebeta-
le på lånet (§ 08.21.06.).
Merindtægten på 600,0 mio. kr. skyldes en opjustering af skønnet for udbytte fra Nord-
søfonden i 2023 som følge af højere olie- og gaspriser (§ 08.25.03.).
Mindreudgiften på 4.620,0 mio. kr. skyldes, at bevillingerne til kompensationsordninger
som følge af COVID-19 udløber, idet ordningerne er lukket, samt skøn for tilbagebeta-
ling af merudbetalt kompensation (§ 08.32.21.).
Mindreudgiften på 80,0 mio. kr. skyldes, at der ikke skal ydes et kapitalindskud i Dan-
marks Grønne Investeringsfond i 2023 iht. den aftalte bevillingsprofil for kapitalind-
skuddet til Danmarks Grønne Investeringsfond, jf. Aftale mellem den daværende S-
regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om fi-
nansloven for 2020 af december 2019 (§ 08.33.25.).
Merindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes en opjustering af udbyttepolitikken fra Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Soci-
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
alistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en
ny reformpakke for dansk økonomi af januar 2022 og Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen af de-
cember 2020 (§ 08.33.26.).
Mindreudgiften på 701,9 mio. kr. skyldes primært en reduktion af risikopræmierne til-
knyttet COVID-19-garantiordningerne, hvor garantirammerne er justeret til det fakti-
ske træk på rammerne efter frist for ansøgning. I modsat retning trækker en risikopræ-
mie afsat til en indefrysningsordning på energiområdet, jf. Aftale mellem den daværen-
de S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om
vinterhjælp af september 2022 (§ 08.33.27.).
Merudgiften og mindreudgiften på 53,6 mio. kr. skyldes, at der er optaget udgifter i til-
knytning til projekter og teknisk bistand under Brexittilpasningsreserven, jf. Aftale mel- lem
den daværende S-regering og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Frie Grønne, Alternati- vet og
Kristendemokraterne om udmøntning af Brexittilpasningsreserven til dansk er- hvervsliv af
januar 2022 og Aftale mellem den daværende S-regering og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristende- mokraterne om
udmøntning af Brexit-reserven til fiskerisektoren af december 2021 (§ 08.35.02.).