Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 89
Offentligt
2676612_0001.png
EU-forslagspakke om
at lette adgangen til
kapital for SMV’er
Erhvervsudvalget den 16. marts 2023
Folketinget
| 16. marts 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0002.png
Dagsorden
1. Forslagspakke om at lette adgangen
til kapital for SMV’er
2. Proceduren med nærhedstjek
Folketinget
Side 2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0003.png
EU-lovpakke om at lette adgangen til
kapital for SMV’er
Kommissionens forslagspakke fra den 7. december 2022 omfatter tre EU-lovforslag, der alle
skal gøre offentlige kapitalmarkeder i EU mere attraktive for selskaber og lette adgangen til
kapital for små og mellemstore virksomheder (SMV’er):
• KOM (2022) 760: forslag til ændringsdirektiv
• KOM (2022) 762: forslag til ændringsforordning
• KOM (2022) 761: direktivforslag om aktiestrukturer med aktier med flere stemmer på SMV-
vækstmarkeder
To af forslagene – KOM (2022) 760 og KOM (2022) 762 - ændrer i eksisterende retsakter, mens
det tredje forslag KOM (2022) 761 om aktieklasser på SMV-vækstmarkeder er et nyt forslag.
• Udspringer af handlingsplanen for kapitalmarkedsunionen fra september 2020.
• Forslagspakken er én af Folketingets prioriterede sager fra Kommissionens arbejdsprogram
for 2022.
Folketinget
Side 3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0004.png
Lovpakken
Fælles titel: ændringsforslag med henblik på at gøre
offentlige kapitalmarkeder i EU mere attraktive for
selskaber og lette adgangen til kapital for små og
mellemstore virksomheder.
KOM (2022) 762
• Ændringsforordning,
der ændrer:
• Prospektforordningen
• Markedsmisbrugs-
forordningen
• Forordningen om
markeder for
finansielle
instrumenter (MiFIR)
Folketinget
KOM (2022) 760
• Ændringsdirektiv, der
ændrer:
• Direktiv om markeder
for finansielle
instrumenter (MiFID)
• Ophæver direktiv om
børsnotering
KOM (2022) 761
• Nyt direktivforslag om
aktiestrukturer med
aktier med flere
stemmer i selskaber
der optages til handel
på et SMV-
vækstmarked
Side 4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0005.png
Retsgrundlag
Alle tre forslag: artikel 114 om det indre marked i Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF)
Herudover:
• KOM (2022) 761: artikel 50 (TEUF) om selskabsret
• KOM (2022) 760: artikel 50 (TEUF) om selskabsret og artikel 53 (TEUF) om gensidig
anerkendelse
• Alle tre forslag skal vedtages af Rådet i samarbejde med Europa-Parlamentet under
den almindelige lovgivningsprocedure.
• Skal vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.
Folketinget
Side 5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0006.png
Hovedindhold i forslagspakken
Forslagene vil bl.a.:
• forenkle den dokumentation (prospekt), som virksomhederne skal registrere på offentlige
markeder, og strømline de nationale tilsynsmyndigheders kontrolprocesser
• forenkle og præcisere visse af markedsmisbrugsreglerne
• tilskyde til flere investeringsanalyser, så særligt SMV’er blive mere synlige for investorer
• give muligheden for virksomhedsejere til at registrere sig på SMV-vækstmarkeder med
aktiestrukturer med flere stemmer, så kontrollen over virksomheden kan bevares efter
børsnoteringen.
Kommissionen vurderer, at det vil give virksomhederne i EU en samlet besparelse på
167 mio. euro om året, hvoraf de 100 mio. euro skyldes lavere overholdelses-
omkostninger og 67 mio. euro skyldes forenklede prospektregler.
Folketinget
Side 6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0007.png
Hvorfor et særligt fokus på SMV’er?
SMV’er beskæftiger i EU i dag ca. 100 millioner mennesker.
Tegner sig for mere end halvdelen af EU's bruttonationalprodukt (BNP)
Spiller en central rolle med hensyn til at skabe merværdi i alle økonomiske sektorer
SMV’er udgør 99,8 pct. af alle virksomheder i EU.
I prospektforordningen defineres SMV’er som:
• selskaber, der opfylder mindst to af følgende tre kriterier:
1) et gennemsnitligt antal ansatte på mindre end 250,
2) en samlet balance på maksimalt 43 mio. euro, og
3) en årlig nettoomsætning på maksimalt 50 mio. euro.
• selskaber, der har en gennemsnitlig markedsværdi på under 200 mio. euro.
Folketinget
Side 7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0008.png
De to ændringsforslag
• KOM (2022) 762: Forordningsforslaget ændrer på prospektforordningen 2017/1129,
markedsmisbrugsforordningen 596/2014 samt forordningen om markedet for
finansielle instrumenter (MiFIR) 600/2014.
• KOM (2022) 760: Direktivforslaget ændrer på direktivet 2014/65/EU om markeder for
finansielle instrumenter (MiFID) og ophæver et ældre direktiv 2001/34/EF om
børsnotering.
Formål:
• lempe de krav, der gælder i forbindelse med både selve børsnoteringen, og når
børsnoteringen er gennemført
• gøre kravene mere proportionale i forhold til selskaber af forskellig størrelse
Det skal medvirke til lette adgangen til kapital for bl.a. små og mellemstore
virksomheder (SMV’er). Samtidig skal lempelserne gennemføres uden at sætte
hensynet til investorernes sikkerhed over styr.
Folketinget
Side 8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0009.png
Ændring af regler for udarbejdelse af
prospekter
Formål: at gøre det lettere og billigere for udstedere af værdipapirer at udarbejde et
prospekt og dermed rejse kapital, bl.a. for SMV’er.
• EU-tærskel for prospektpligt: harmoniseres og hæves fra 8 mio. euro til 12 mio. euro.
• Standardisering og strømlining af prospektkrav:
• Primære udstedelser: standardformat og standardrækkefølge for informationer og
prospektresuméet – ved aktieprospekter maks. 300 sider.
• Risikofaktorer: begrænset antal kategorier, ingen forpligtigelse til at rangordne de
væsentligste risikofaktorer.
• Begrænsning af sprogkrav: f.eks. nok med engelsk (undtagen resuméet)
• Fjerner mulighed for at investorer kan anmode om prospektet i en papirudgave
• Ny prospekttype:
vækstorienteret EU-udstedelsesdokument:
standardformat og
standardrækkefølge, kan udarbejdes på et sprog undtagen resuméet. Ved
aktieprospekter maks. 75 sider. Obligatorisk for SMV’er og udstedere med
værdipapirer til optagelse på et SMV-vækstmarked
Folketinget
Side 9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0010.png
Ændring af regler for udarbejdelse af
prospekter (fortsat)
• Udvidet mulighed for at blive fritaget for at udarbejde prospekter ved sekundære
udstedelser af ombyttelige værdipapirer:
grænse hæves fra 20-40 pct. af det samlede antal værdipapirer
Ny undtagelse for værdipapirer der har været optaget til handel på et reguleret
marked eller SMV-vækstmarked i mindst 18 måneder (skal dog udarbejde kort
dokument på højst 10 A4-sider til de nationale myndigheder)
• Nyt prospekt:
EU-opfølgningsprospekt
ved sekundære udstedelser: enkelt dokument
med et standardiseret format og standardiseret rækkefølge af informationer. Kan
udarbejdes på et enkelt sprog, undtagen resuméet. Ved aktieudstedelser maks. 50
sider.
• Strømlining af de nationale myndigheders kontrol i en delegeret retsakt (specifikation
af hvornår, en tilsynsmyndighed må kræve ekstra oplysninger og hvor lang tid en
godkendelse må tage samt konsekvenser ved overskridelse.
Folketinget
Side 10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0011.png
Oversigt over nye prospekttyper
Primær udstedelse
Standardprospekt (IPO)
Aktier: maks. 300 sider
Vækstorienteret EU-
udstedelsesdokument
SMV-vækstmarkeder
Aktier: maks. 75 sider
(erstatter det nuværende EU-
vækstprospekt)
Folketinget
Side 11
Sekundær udstedelse
EU-opfølgningsprospekt
Aktier: maks. 50 sider
(erstatter den nuværende
forenklede oplysningsordning
for sekundære udstedelser
og EU-genopretnings-
prospektet ifm. covid-19)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0012.png
Ændring af reglerne omkring
markedsmisbrug
• Indsnævrer anvendelsesområdet for oplysningspligten om intern viden for udstedere, men
fastholder selve det brede begreb ”intern viden” (ikke offentliggøre information om
mellemliggende skridt i en langvarig proces, selvom de mellemliggende skridt udgør intern
viden – Kommissionen udarbejder delegeret retsakt med ikke-udtømmende liste).
• Præciserer kravene for, hvornår udsættelse af offentliggørelse af intern viden ikke er
vildledende (må ikke adskille sig væsentligt fra tidligere bekendtgørelser, må ikke angår
tidligere bekendtgjorte finansielle mål, der ikke kan nås, må ikke være i strid med markedets
forventninger).
• Begrænsning af den personkreds, der skal medtages på listen over personer med
insiderviden (regelmæssig adgang til intern viden pga. funktion eller stilling hos udsteder)
• Tærsklen hæves for, hvornår ledende medarbejders transaktioner med værdipapirer fra
udstederen skal underrettes til de nationale myndigheder fra 5.000 til 20.000 euro (mulighed
nationalt for tærskel på op til 50.000 euro)
• Opretter en mekanisme til overvågning af ordre på tværs af markeder, så nationale
myndigheder kan udveksle såkaldte ordrebogsdata på tværs af EU-landene.
Folketinget
Side 12
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0013.png
Ændring af regler om
investeringsinformation
Der er i dag krav om, at omkostninger opdeles i henholdsvis omkostninger forbundet
med ordreudførelser, som investor betaler for, og omkostninger til analysetjenester,
som værdipapirudstederen betaler for.
• Udvider den gældende undtagelse til kravet om at adskille omkostninger forbundet
med ordreudførelsesydelser og analysetjenesteydelser, når analyserne vedrører
SMV’er med en markedsværdi op til 10 mia. euro (før var grænsen 1 mia. euro).
• Fremme udviklingen af investeringsanalyser betalt af udstederen
(”udstedersponsoreret analyse”) på baggrund af et adfærdskodeks udviklet eller
godkendt af en markedsoperatør eller en ansvarlig myndighed i EU.
Folketinget
Side 13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0014.png
Nærhedsprincippet
I forhold til KOM (2022) 760 og KOM (2022) 762, er der alene tale om ændringer i
eksisterende bestemmelser i EU-retsakter. Kommissionen fremfører, at gældende
regler for udstedere og handelspladser i høj grad allerede er harmoniserede på EU-
niveau med begrænset fleksibilitet for nationale tilpasninger.
Regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Folketinget
Side 14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0015.png
Høringssvar
Følgende interessenter er blevet hørt om de to forslag:
Advokatsamfundet, Nasdaq København (Nasdaq), Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI) og Finans Danmark (FIDA). Green Building Council Denmark havde ingen
bemærkninger.
De er generelt positive i forhold til de fleste elementer i forslagene.
Folketinget
Side 15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0016.png
SMV-vækstmarked
• Introduceret med direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II) i 2018
• Krav: mindst 50 pct. af de udstedere, hvis finansielle instrumenter handles, skal
være SMV’er.
• Lempelser i forhold til bestemmelserne i markedsmisbrugs- og prospektforordningen
med det formål at mindske de administrative byrder for SMV’erne ved at være
optaget til handel på en markedsplads.
• SMV’erne kan eksempelvis i visse tilfælde være undtaget for at udarbejde en
insiderliste.
• SMV’erne har i visse tilfælde også mulighed for at udarbejde betydelig lettere
prospekter end standardprospektet i form af et EU-vækstprospekt (der nu bliver til et
vækstorienteret EU-udstedelsesdokument) ved udbud af værdipapirer til
offentligheden eller et forenklet prospekt (der nu bliver til et EU-opfølgningsprospekt)
i forbindelse med sekundære udstedelser
• Nasdaq First North Growth Market blev pr. september 2019 registreret som et SMV-
vækstmarked.
Folketinget
Side 16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0017.png
Direktivforslag om strukturer med aktier
med flere stemmer på SMV-vækstmarkeder
• Formål: give stiftere og familier mulighed for at bevare kontrollen over selskabet efter
børsintroduktion, da tab af denne kontrol ifølge Kommissionen afholder mange
særligt SMV’er fra at blive børsnoterede.
• Krav til medlemslande om at tillade aktiestrukturer med aktier med flere stemmer ved
anmodning om optagelse af et selskabs aktier på et SMV-vækstmarked i et eller
fleres medlemslande. Selskaberne må ikke i forvejen have aktier optaget til handel.
• Minimumsharmonisering: medlemslandene kan indføre eller opretholde nationale
bestemmelser, der giver selskaber mulighed for at indføre aktieklasser i andre
tilfælde end på SMV-vækstmarkeder, men kan også opretholde forbud.
• Forskellige regler i EU: aktieklasser reguleres i øjeblikket udelukkende på nationalt
plan -12 medlemslande tillader i dag aktiestrukturer med aktier med flere stemmer.
(Tjekkiet, Danmark, Finland, Ungarn, Irland, Italien, Malta, Nederlandene, Polen,
Portugal, Rumænien og Sverige).
Folketinget
Side 17
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0018.png
Situation i EU-landene i dag
EU-land
(tilladt)
Østrig
Belgien
Bulgarien
Aktier
med flere
stemmer
nej
nej
nej
Max.
stemme-
ratio
-
-
-
Loyalitets-
aktier
nej
ja
nej
Aktier
uden
stemmer
ja
ja
ja
EU-land
(tilladt)
Italien
Letland
Litauen
Aktier
med flere
stemmer
ja
nej
nej
Max.
stemme
-ratio
3:1
-
-
Loyalitets- Aktier
aktier
uden
stemmer
ja
nej
nej
ja
ja
ja
Cypern
Kroatien
Tjekkiet
nej
nej
ja
-
-
nej
nej
nej
nej
ja
ja
ja
Luxembourg
Malta
Nederlandene
nej
ja
ja
-
-
-
nej
nej
ja
ja
ja
nej
Danmark
Estland
Finland
ja
nej
ja
nej
-
nej
ja
nej
nej
ja
ja
ja
Polen
Portugal
Rumænien
ja
ja
ja
2:1
5:1
-
nej
nej
nej
ja
ja
ja
Frankrig
Tyskland
nej
nej
-
-
-
ja
nej
nej
ja
ja
ja
Slovakiet
Slovenien
Spanien
nej
nej
nej
-
-
-
nej
nej
nej
ja
ja
ja
Grækenland nej
Ungarn
Folketinget
Irland
ja
ja
10:1
-
nej
nej
ja
ja
Sverige
ja
10:1
nej
nej
Side 18
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0019.png
Obligatoriske beskyttelsesforanstaltninger
Af hensyn til de øvrige aktionærer og selskabets interesser skal EU-landene sikre, at:
• Selskabers beslutninger om at indføre en struktur med aktier med flere stemmer skal træffes
af selskabets generalforsamlingen og godkendes med kvalificeret flertal som fastsat i den
nationale lovgivning. Hvis der er flere aktieklasser skal der være en særskilt afstemning for
hver klasse.
• Begrænsning på hvor store forskellen i aktiernes stemmevægte må være => EU-landene skal
indføre ét af følgende krav:
en maksimal vægtet stemmeration: stemmeværdien af visse aktier må ikke overstige X
gange stemmeværdien af nogen anden aktie og krav om at aktier med flere stemmer
maksimalt kan udgøre en fast procentdel af aktiekapitalen.
en begrænsning i udøvelsen af de øgede stemmerettigheder, der er knyttet til aktier med
flere stemmer, ved afstemninger om spørgsmål, der skal træffes beslutning om på en
generalforsamling, og som kræver godkendelse med kvalificeret flertal.
Folketinget
Side 19
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0020.png
Frivillige beskyttelsesforanstaltninger
Af hensyn til de øvrige aktionærer og selskabets interesser kan EU-landene sikre:
en overdragelsesbaseret solnedgangsklausul:
en bestemmelse om at undgå, at de
øgede stemmerettigheder, der er knyttet til aktier med flere stemmer, overføres til
tredjemand eller fortsat eksisterer ved den oprindelige indehavers død,
uarbejdsdygtighed eller pensionering
en tidsbaseret solnedgangsklausul:
en bestemmelse om at undgå, at de øgede
stemmerettigheder, der er knyttet til aktier med flere stemmer, fortsat eksisterer efter en
bestemt periode
en hændelsesbaseret solnedgangsklausul:
en bestemmelse om at undgå, at de øgede
stemmerettigheder, der er knyttet til aktier med flere stemmer, fortsat eksisterer efter en
given hændelse
• et krav om at sikre, at de øgede stemmerettigheder ikke kan anvendes til at blokere for
generalforsamlingens vedtagelse af beslutninger, der har til formål at forebygge,
reducere eller fjerne negative indvirkninger på menneskerettigheder og miljøet i
forbindelse med selskabets drift.
Folketinget
Side 20
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0021.png
Yderligere indhold
• Selskaber med strukturer med aktier med flere stemmer på et SMV-vækstmarked skal
offentliggøre en række informationer om aktiestrukturen og identiteten på aktionærer
med aktier med flere stemmer i det vækstorienterede EU-udstedelsesdokument eller i et
optagelsesdokument og årsrapporten.
• Medlemslandene vil have to år til at gennemføre direktivet, efter det er trådt i kraft.
Betydning i en dansk kontekst:
• Det gældende danske forbud mod aktieklasser med stemmeretsforskelle i forbindelse
med finansielle virksomheder i lov om finansiel virksomhed vil ifølge regeringen ikke
kunne opretholdes for finansielle virksomheder, der skal optages på et SMV-
vækstmarked.
• Forslaget vil i øvrigt medføre ændringer i selskabsloven (herunder krav der stilles til
indførelse af aktieklasser samt beskyttelsesforanstaltninger for øvrige aktionærer).
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget ikke medfører negative konsekvenser for
eksisterende nationale systemer med aktieklasser.
Regeringen finder det centralt, at der ikke indføres krav om solnedgangsklausuler eller
begrænsning for, hvor stor forskellen i aktiernes stemmevægt må være.
Folketinget
Side 21
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0022.png
Nærhedsprincippet
Kommissionen argumenterer i forhold til forslaget om aktieklasser på SMV-
vækstmarkeder, at det er usandsynligt, at medlemslande, som i øjeblikket ikke tillader
aktieklasser, ensidigt og uden eksterne incitamenter vil ændre deres regler i den
nærmeste fremtid, med mindre der træffes foranstaltninger på EU-plan.
Det skyldes ifølge Kommissionen i høj grad historiske årsager, modstand fra
interessenter i disse lande og det forhold, at det ofte er vanskeligt at ændre
selskabsretten, som er blevet udformet gennem århundreder. Selv hvis
medlemslandene beslutter at træffe foranstaltninger, kan der være store forskelle i
regelsættet, hvilket kan føre til yderligere fragmentering af det indre marked.
Regeringen er enig i, at Kommissionens forslag er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Folketinget
Side 22
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0023.png
Høring
Høringssvar fra Advokatrådet, Dansk Erhverv (DE), Dansk Industri (DI), Danske
Advokater, Danske Rederier, Komitéen for god Fondsledelse, Nasdaq Copenhagen,
Finans Danmark (FiDa) og Professor, dr.jur., Jesper Lau Hansen, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet.
Generel opbakning til direktivets formål om at give særligt SMV’er et styrket
incitament til at søge finansiering på kapitalmarkederne, herunder ved at give
selskaberne ret til at indføre aktieklasser.
Udtrykker en række bekymringer, herunder f.eks. at forslaget blander sig unødigt i
EU-landenes nationale selskabsretlige traditioner for aktieklasser.
Enkelte interessenter mener, at forslaget ikke er i overensstemmelse med nærheds-
og proportionalitetsprincippet.
Folketinget
Side 23
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0024.png
Høring (fortsat)
• Dansk Industri (DI): advarer kraftigt imod forslaget om minimumsharmonisering af EU-
landenes regulering af stemmedifferentierede aktier (problem med nærheds- og
proportionalitetsprincippet)
• Danske Advokater: ikke behov for begrænsning i størrelsen eller struktureringen af
aktieklasserne (problem med proportionalitetsprincippet)
• Komitéen for god Fondsledelse: Direktivet er en unødig indblanding i national lovgivning, og
stemmerettigheder bør alene reguleres af det enkelte EU-lands lovgivning (problem med
nærhedsprincippet)
• Danske Rederier: finder forslaget bekymrende (problem med proportionalitetsprincippet)
• Finans Danmark: stemmer i aktieklasser henhører under selskabsretten og nationale
governance-forhold og dermed under national kompetence (nærhedsprincippet).
• Professor dr.jur.,Jesper Lau Hansen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet:
ikke det nødvendige empiriske og juridiske grundlag for forslaget, variation i
selskabsledelsessystemer er ikke begrundelse nok (problem med nærhedsprincippet).
Folketinget
Side 24
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0025.png
Det videre forløb
De to ændringsforslag behandles samlet i Rådet, hvorimod forslaget om aktieklasser
med forskellige stemmerettigheder behandles separat.
• Behandling af de to forslag på arbejdsgruppeniveau i Rådet (næste møde 27. marts)
• Det går hurtigere med forslaget om aktieklasser på SMV-vækstmarkeder.
Folketinget
Side 25
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0026.png
Nærhedstjek
• Folketinget udvælger årligt 5-10 EU-forslag fra Kommissionens arbejdsprogram på
baggrund af fagudvalgenes indstillinger som såkaldte prioriterede sager.
• Nærhedsprincip: EU må ikke lovgive, hvis det bedre kan gøres på nationalt eller regionalt
niveau.
• Hvis 1/3 af de nationale parlamenter finder nærhedsproblemer, får Kommissionen et
gult kort, og forslaget skal så tages op til fornyet overvejelse.
Kommissionen kan så fastholde, ændre eller forkaste forslaget.
• Fristen er den
29. marts 2023
for svar til Kommissionen
• Frist til EUU den
23. marts 2023.
• 9 nationale parlamenter har foruden Folketinget valgt at indlede en nærhedsbehandling af
hele Kommissionens lovpakke: Belgien, Finland, Tyskland, Irland, Litauen, Polen, Slovakiet,
Spanien og Sverige (Spanien og Irland har afsluttet og finder ikke et nærhedsproblem).
Folketinget
Side 26
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0027.png
Hvordan kan ERU behandle forslaget
• Begrundet udtalelses om brud på nærhedsprincippet -
frist den 23. marts
Kræver at et flertal i Erhvervsudvalget finder, at der er brud på nærhedsprincippet!
• Politisk udtalelse til Kommissionen og Parlamentet –
ingen frist
• Skriftlige spørgsmål til Kommissæren eller til den danske minister
• Samråd eller teknisk gennemgang
Folketinget
Side 27
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 89: Præsentation fra EU/konsulentens gennemgang af EU-forslagspakke om at lette adgangen for kapital til SMVére
2676612_0028.png
Mere information
www.ft.dk
Martin Jørgensen
EU-konsulent
Tlf.
61 62 43 07
E-mail: [email protected]
Folketinget