Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2675897_0001.png
NOTAT
Evaluering af § 122, stk. 2, i lov om betalinger
Indledning
En bred kreds af partier indgik i september 2019 en politisk aftale om at
styrke indgrebsmulighederne over for gebyrer mv. på betalingsserviceløs-
ninger.
1
Det fremgår af aftaleteksten, at den efterfølgende udvidelse af § 122 i lov
om betalinger skulle evalueres to år efter lovændringens ikrafttræden. Dette
notat udgør denne evaluering.
Det fremgår endvidere af gældende lovgivning (§ 19, stk. 7, i lov nr. 1374
af 13. december 2019, som ændret ved § 12, nr. 1 i lov nr. 570 af 10. maj
2022), at
”Erhvervsministeren fremsætter senest i folketingsåret 2022-23
forslag om revision af § 122, stk. 2, i lov om betalinger, jf. denne lovs § 7,
nr. 5
2
”.
De skal derfor tages stilling til, om udvidelsen af § 122 skal opretholdes.
Denne evaluering udgør beslutningsgrundlaget herfor. Under alle omstæn-
digheder skal revisionsbestemmelsen (§19, stk. 7 mv. som nævnt ovenfor)
fjernes ved en lovændring.
Der lægges på baggrund af denne evaluering op til at opretholde udvidelsen
af § 122, som styrkede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens mulighed for
at gribe ind over for urimelige priser og avancer i forbindelse med løsninger
til direkte debitering (fx Betalingsservice). Lovforslaget vedr. revisionsbe-
stemmelsen forventes fremsat MARTS I 2023 i forbindelse med et finan-
sielt samlelovsforslag.
Baggrund
Det fremgår videre af den politiske aftale, at
1
Kilde:
https://em.dk/media/13282/aftale-om-styrkelse-af-indgrebsmulighederne-over-for-geby-
rer-mv-paa-betalingsserviceloesninger.pdf
2
Jf. § 19, stk. 7, i lov nr. 1374 af 13. december 2019, som ændret ved § 12, nr. 1 i lov nr. 570 af 10.
maj 2022.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2/9
”I
Danmark skal det være sådan, at vi som forbrugere, virksomheder, vel-
gørende organisationer og andre, der bruger betalingsserviceløsninger
mv. er sikret mod urimeligt høje gebyrer og avancer på disse ydelser. Det
er en opgave for konkurrencemyndigheden i Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen at sikre os mod netop dette.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nuværende indgrebsmuligheder på
området vurderes imidlertid at være for svage set i lyset af den konkurren-
cesituation, der er på markedet. På den baggrund er regeringen (Socialde-
mokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og Alternativet enige om, at der er
behov for at styrke Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indgrebsmulig-
heder over for gebyrerne på direkte debiteringsløsninger. Styrkelsen af
myndigheden betyder, at forbrugere, virksomheder, velgørende organisa-
tioner og alle andre sikres mod urimeligt høje priser og avancer på bl.a.
betalingsserviceløsninger, hvorved priserne ikke kommer ud af trit med de
priser, der vil være på et marked med virksom konkurrence.”
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens mulighed for at gribe ind over for
urimelige priser og avancer blev med aftalen styrket. Det skete ved at ud-
vide den eksisterende bestemmelse i § 122 i lov om betalinger, så forbuddet
mod urimelige priser og avancer i § 122 i lov om betalinger, med virkning
fra 1. januar 2020, også kom til at omfatte opkrævninger via direkte debi-
tering, fx Betalingsservice, jf. boks 1.1 nedenfor (udvidelsen af § 122, stk.
2 med fed).
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2675897_0003.png
3/9
Boks 1.1: Den gældende § 122 i lov om betalinger
§ 122.
Ved fastsættelse af gebyr m.v. i forbindelse med gennemførelse
af betalingstransaktioner med et betalingsinstrument må der
ikke anvendes urimelige priser og avancer. Ved urimelige priser
og avancer forstås priser og avancer, der er højere, end hvad der
ville være tilfældet under virksom konkurrence.
§ 122, stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved fastsæt-
telse af gebyr m.v. i forbindelse med gennemførelse af di-
rekte debitering, jf. § 7, nr. 23.
§ 122, Stk. 3.
Erhvervsministeren kan i overensstemmelse med artikel 3 i in-
terbankgebyrforordningen fastsætte nærmere regler for størrel-
sen af det interbankgebyr, som udbydere af betalingstjenester
må tilbyde eller kræve i forbindelse med gennemførelse af en
indenlandsk debetkorttransaktion.
Baggrunden for aftalen var blandt andet en debat om de gebyrer, der betales
for at benytte Betalingsservice, herunder de velgørende organisationers be-
taling.
Konkurrencerådet har i en analyse fra 2020 konstateret, at
”Betalingsser-
vice er relativt billig at anvende for kreditorer, som har betalinger med
høje købsbeløb, men relativt dyr for kreditorer med lave købsbeløb”
3
.
Nye priser for Betalingsservice generelt
Mastercard annoncerede 1. juli 2022 nye generelle priser for Betalingsser-
vice med ikrafttræden 1. oktober 2022.
4
Herefter skal alle betalingsmodta-
gere betale et månedligt abonnement på 149 kr.
og
en pris pr. opkrævning
mellem 2,49 og 4,89 kr., der afhænger af transaktionsbeløbet.
Til sammenligning betalte betalingsmodtagere tidligere et abonnement på
495 kr. pr. kvartal (165 kr. pr. måned)
5
og 4,32 kr. pr. opkrævning
eller
3
Kilde: Konkurrencerådets analyse fra september 2020,
https://www.kfst.dk/me-
dia/nkwpc2vb/20200915-automatisk-betaling-af-regninger.pdf,
side 6.Konkurrencerådet gjorde i
oktober 2021 status på anbefalingerne i analysen. Det fremgår bl.a. heraf, at Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen vil følge de kommende forhandlinger mellem Mastercard og pengeinstitutterne om
Betalingsservice tæt.
4
Kilde:
https://www.betalingsservice.dk/prismodel
5
Det tidligere abonnement på 495 kr. betaltes kvartalsvist.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2675897_0004.png
4/9
intet abonnement og 5,32 kr. pr. opkrævning uanset transaktionsbeløbet, jf.
tabel 1.
Tabel 1: Priser for at benytte Betalingsservice
før og efter 1. oktober
2022
Før 1. oktober 2022
Efter 1. oktober 2022
Med abonnement
Uden abonnement Med abonnement
Månedlig
Betaling pr. op- Betaling pr. opkræv- Månedlig
abonne- Betaling pr. opkræv-
abonnements- krævning (kr.)
ning (kr.)
mentsudgift (kr.)
ning (kr.)
udgift (kr.)
165
4,32
5,32
149
2,49-4,89*
Anm.: Efter 1. oktober 2022 skal alle betalingsmodtagere betale et månedligt abonnement
på 149 kr.
*Afhængig af transaktionsbeløbet, jf. tabel 2.
Hvilken effekt prisændringen har for den enkelte betalingsmodtagers sam-
lede udgift ved Betalingsservice, afhænger således af de beløb, der opkræ-
ves, og om betalingsmodtageren tidligere betalte et abonnement.
Prisen pr.
opkrævning er udformet som en ”pristrappe”, hvor
mindre op-
krævninger koster et forholdsvist mindre beløb (fra 2,49 kr.), mens større
opkrævninger koster et forholdsvist højere beløb (op til 4,89 kr.). Pristrap-
pen ses nedenfor.
Tabel 2: Priser for at benytte Betalingsservice efter 1. oktober 2022
Betaling pr. op-
Opkrævnings-
krævning før 1.
beløb (kr.)
oktober 2022 u.
abonnement (kr.)
0-50
2,49
5,32
51-100
2,98
5,32
101-200
3,52
5,32
201-300
3,96
5,32
301-400
4,29
5,32
401-600
4,46
5,32
601-1.000
4,57
5,32
1.001-1.500
4,68
5,32
1.501-2.000
4,78
5,32
2.001-
4,89
5,32
Kilde:
https://www.betalingsservice.dk/prismodel
Betaling pr. opkræv-
ning efter 1. oktober
2022 (kr.)
Betaling pr. opkræv-
ning før 1. oktober
2022 m. abonnement
(kr.)
4,32
4,32
4,32
4,32
4,32
4,32
4,32
4,32
4,32
4,32
Det ses af tabellen, at stykprisen for opkrævning af regninger op til 400 kr.
er blevet billigere pr 1. oktober 2022, da betalingen pr. opkrævning er la-
vere end de 4,32 kr., det før kostede, hvis man havde abonnement. Tilsva-
rende bliver det dyrere at opkræve regninger over 400 kr. via Betalingsser-
vice isoleret set. Hertil kommer abonnementsbetalingen, som i den nye
prisstruktur er pålagt betalingsmodtager.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2675897_0005.png
5/9
Det kan således ikke generelt konkluderes, om den nye prisstruktur på
tværs af segmenter er til fordel for betalingsmodtagerne. Det vil afhænge
af antal transaktioner, størrelsen på disse og om betalingsmodtagerne tidli-
gere har betalt abonnement eller ej.
Nedenfor illustreres effekten ved den ændrede prisstruktur for tre fiktive
betalingsmodtagere benævnt
realkreditinstitut, mobilselskab
og
mindre
forening.
Tabel 3: Priseksempel for realkreditinstitut
Prisstruktur
Månedlige
opkrævninger og beløb
Antal opkrævninger
Transaktionsbeløb opkrævet
Abonnementsbetaling
Betaling pr. opkrævning
250.000
10.000 kr.
149 kr.
4,89 kr.
250.000
10.000 kr.
0 kr.
5,32 kr.
250.000
10.000 kr.
165 kr.
4,32 kr.
Nye priser
Gamle priser,
u. abonnement
Gamle priser,
m. abonnement
Samlet pris for betalings-
1.222.649 kr.
1.330.000 kr.
1.080.165 kr.
modtager
Forskel fra den laveste, tidli-
+13 pct.
-
-
gere pris (pct.)
Anm.: Den samlede pris er beregnet som:
Samlet pris = Antal opkrævninger * Betaling pr. opkrævning + Abonnementsbetaling.
Kilde: Egne beregninger. Der er tale om eksempler.
Tabel 4: Priseksempel for mobilselskab (betalingsmodtager)
Prisstruktur
Månedlige
opkrævninger og beløb
Antal opkrævninger
Transaktionsbeløb opkrævet
Abonnementsbetaling
Betaling pr. opkrævning
Samlet pris for betalings-
modtager
Forskel fra den laveste, tidli-
gere pris (pct.)
100.000
199 kr.
149 kr.
3,52 kr.
352.149 kr.
-19 pct.
100.000
199 kr.
0 kr.
5,32 kr.
532.000 kr.
100.000
199 kr.
165 kr.
4,32 kr.
432.165 kr.
Nye priser
Tidligere pri-
ser, u. abonne-
ment
Tidligere priser,
m. abonnement
Anm.: Den samlede pris er beregnet som:
Samlet pris = Antal opkrævninger * Betaling pr. opkrævning + Abonnementsbetaling.
Kilde: Egne beregninger. Der er tale om eksempler.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2675897_0006.png
6/9
Tabel 5: Priseksempel for mindre forening (betalingsmodtager)
Prisstruktur
Månedlige
opkrævninger og beløb
Antal opkrævninger
Transaktionsbeløb opkrævet
Abonnementsbetaling
Betaling pr. opkrævning
100
99 kr.
149 kr.
2,98 kr.
100
99 kr.
0 kr.
5,32 kr.
100
99 kr.
165 kr.
4,32 kr.
Nye priser
Tidligere pri-
ser, u. abonne-
ment
Tidligere priser,
m. abonnement
Samlet pris for betalings-
447 kr.
532 kr.
597 kr.
modtager
Forskel fra den laveste, tidli-
-16 pct.
gere pris (pct.)
Anm.: Den samlede pris er beregnet som:
Samlet pris = Antal opkrævninger * Betaling pr. opkrævning + Abonnementsbetaling.
Kilde: Egne beregninger. Der er tale om eksempler.
Eksempelvis skal en betalingsmodtager, der opkræver beløb op til 50 kr.
(det laveste pristrin) udsende flere end 52 opkrævninger pr. måned for ikke
at opleve en samlet udgiftsstigning, mens en betalingsmodtager, der typisk
opkræver beløb over 2.000 kr. (det højeste pristrin), i fremtiden skal ud-
sende flere end 346 opkrævninger pr. måned, for ikke at opleve en prisstig-
ning som følge af, at abonnementet er gjort obligatorisk.
6
Tidligere kunne
et abonnement svare sig, hvis betalingsmodtager opkrævede flere end 165
regninger pr. måned.
Generelt kan det konstateres, at betalingsmodtagere, der har mange op-
krævninger og opkræver store beløb, vil opleve en prisstigning for brugen
af Betalingsservice. Omvendt vil betalingsmodtagere, der opkræver mindre
beløb mange gange, generelt opleve, at prisen sænkes for at benytte Beta-
lingsservice. Det er i dette segment, Konkurrencerådet tidligere har frem-
hævet, at der er størst udfordringer.
Nye priser for de velgørende organisationer
Den daværende ejer af Betalingsservice, Nets, og indsamlingsorganisatio-
nernes brancheorganisation, ISOBRO har tidligere haft indgået en aftale
om prisen på Betalingsservice. Den indebar, at de velgørende organisatio-
ner betalte 2,98 kr. pr. opkrævning via Betalingsservice. Rabatten var da på
31 pct. i forhold til listeprisen på 4,32 kr., som andre brugere af Betalings-
service betalte.
6
En betalingsmodtager, der typisk opkræver beløb mellem 400 og 600 kr. skal i fremtiden ud-
sende 175 opkrævninger pr. måned, for at ændringen i priserne ikke medfører en samlet pris-
stigning, hvis betalingsmodtager tidligere havde fravalgt abonnement.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2675897_0007.png
7/9
Mastercard overtog ved købet af Betalingsservice mv. tidligere aftaler, som
Nets havde indgået med bl.a. pengeinstitutterne og ISOBRO. Disse aftaler
havde begge udløb den 30. juni 2022. Aftalen mellem Mastercard og pen-
geinstitutterne er imidlertid flere gange blevet forlænget, og senest har par-
terne aftalt, at aftalen udløber, når parterne indgår en ny aftale og senest
ved udgangen af 2023.
I april 2022 offentliggjorde Mastercard og ISOBRO, at de havde indgået
en ny prisaftale om brug af Betalingsservice.
7
Den nye aftale indebærer, at
ISOBROs medlemmer fra den 1. juli 2022 skal betale 0,99 kr. pr. opkræv-
ning via Betalingsservice, hvilket betyder en besparelse på 67 pct. i forhold
til den tidligere aftale (2,98 kr.) og en besparelse på 77 pct. i forhold til
listeprisen på aftaletidspunktet (4,32 kr.), som andre betalingsmodtagere
betalte for Betalingsservice.
ISOBRO har vurderet, at aftalen vil sikre ca. 41 mio. kr. årligt til medlems-
organisationernes arbejde.
Vurdering
Mastercards aftale med ISOBRO (indsamlingsorganisationernes branche-
organisation) og Mastercards nye generelle priser for Betalingsservice in-
dikerer, at udvidelsen af § 122 har haft en effekt i retning af at lægge et pres
på aktørerne på området, om end andre forhold, herunder Betalingsservices
ejerskifte, givetvis også kan have spillet en rolle. Det taler for at beholde
bestemmelsen (§122 stk. 2).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at der fortsat er grundlag for
at bevare den øgede beskyttelse for virksomheder og forbrugere, der er ind-
ført med den nye tilsynsbeføjelse i § 122, stk. 2 i lov om betalinger. Styrel-
sen vil med udvidelsen af bestemmelsen fortsat have mulighed for at føre
et aktivt tilsyn med området, herunder når resultatet af forhandlingerne
mellem Mastercard og pengeinstitutterne foreligger.
Konkurrencerådet vurderede i 2020 generelt, at konkurrencen om automa-
tisk regningsbetaling
herunder Betalingsservice
kan forbedres, og at
priserne på Betalingsservice hidtil har været relativt høje målt i forhold til
omkostningerne ved at drive systemet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker dog, at den udmeldte pris-
ændring for opkrævning af mindre beløb, dvs. de nedre pristrin, kan med-
virke til at øge konkurrencen i markedssegmenter, hvor betalingsmodtage-
res brug af MobilePay Subscriptions og automatiske kortbetalinger hidtil
har været mere udbredt end for opkrævninger af større beløb.
7
Kilde:
https://isobro.dk/nyheder/ny-aftale-mellem-isobro-mastercard.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
8/9
Yderligere er lancering af den fælles nordiske betalingsinfrastruktur, P27,
udskudt til 2025. Denne løsning vil, når den lanceres, kunne bidrage til at
ændre billedet på markedet, da flere aktører på markedet øger konkurren-
cen på området.
Afgørelsessag
Selv om konkurrencen på et marked ikke er optimal, betyder det dog ikke
nødvendigvis, at der er grundlag for en afgørelsessag. Konkurrencerådet
meldte den 19. oktober 2021 ud, at Rådet ikke havde påbegyndt en sag efter
§ 122, stk. 2, og Rådet bad i den forbindelse Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen om at følge de igangværende forhandlinger mellem Mastercard
og pengeinstitutterne om Betalingsservice tæt. Det skal blandt andet ses i
lyset af de dengang forestående forhandlinger mellem Mastercard og de
øvrige aktører om priserne på området, samt at den nye bestemmelse under
§ 122 alene har virkning fra og med 2020. En eventuel sag ville desuden
tage mindst 1-2 år at gennemføre og ville i givet fald bygge på et grundlag,
som de igangværende forhandlinger ville ændre på.
Mastercard og pengeinstitutterne har endnu ikke meldt offentligt ud, at de
har indgået en ny aftale om Betalingsservice mellem parterne. Den eksiste-
rende aftale er derimod blevet forlænget maksimalt til udgangen af 2023.
Indgås en ny aftale inden udløb af 2023, træder den i stedet for den forlæn-
gede aftale på indgåelsestidspunktet.
Aftalen mellem ISOBRO (betalingsmodtager, jf. figur 1) og Mastercard
angår specifikt betalingen for velgørende organisationers brug af Beta-
lingsservice.
Aftalen mellem Mastercard og pengeinstitutterne angår derimod, hvilke
ydelser institutterne i fremtiden skal
”levere” til Mastercard i forbindelse
med Betalingsservice, og hvad Mastercard skal betale for disse ydelser. Det
vil sige, at der er tale om en forhandling om fordeling af overskuddet på
Betalingsservice, og ikke den pris, betalingsmodtagerne betaler pr. opkræv-
ning.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at styrelsen således ikke
har mulighed for at vurdere Mastercards fremtidige indtjening ved Beta-
lingsservice, før virksomhedens aftale med pengeinstitutterne er på plads.
Mastercard har således både indgået prisaftalen med ISOBRO og annonce-
ret nye generelle priser for Betalingsservice, mens § 122, stk. 2, har sat den
retlige ramme i Mastercards forhandlinger med pengeinstitutterne.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Evaluering af § 122, stk. 2 i lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2675897_0009.png
9/9
Figur 1. Gebyrer og afregning ved Betalingsservice
Konklusion
Det er på baggrund af ovenstående vurderingen, at det på nuværende tids-
punkt er hensigtsmæssigt at bevare udvidelsen af forbuddet i § 122, stk. 2.,
da prisaftalen mellem ISOBRO og Mastercard og de nye generelle priser
afspejler, at bestemmelsen har en effekt og sætter den retlige ramme for
Mastercards forhandlinger og prissætning. Det er dog for tidligt endnu at
vurdere, om effekten af lovændringen fra 2020 er tilstrækkelig til at sikre,
at hverken Mastercard eller pengeinstitutterne anvender urimelige priser.
Det vil blandt andet afhænge af resultatet af forhandlingerne mellem pen-
geinstitutterne og Mastercard.
Der lægges derfor op til at:
1) Bevare §122 stk. 2 i lov om betalinger, som trådte i kraft 1. januar
2020 som opfølgning på den politiske aftale fra september 2019.
2) Fjerne revisionsbestemmelsen § 19, stk. 7, i lov nr. 1374 af 13. de-
cember 2019, som ændret ved § 12, nr. 1, i lov nr. 570 af 10. maj
2022) i forbindelse med samlelovforslag på det finansielle område,
som har været i offentlig høring, men endnu ikke er fremsat.