Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2674496_0001.png
Design Delivers
Undersøgelsen
Design Delivers
Dansk Design Center og Dansk Industri har i 2022 kortlagt danske virk-
somheders anvendelse af design. Undersøgelsen er en gentagelse af
undersøgelser gennemført i 2016 og 2018.
Resultaterne i 2022 viser, at virksomhederne i stigende grad mener, at
designanvendelsen har betydning for den økonomiske bundlinje. Under-
søgelsen viser, at flere virksomheder i dag arbejder systematisk med at
integrere design i vitale dele af deres forretning, herunder forretningsud-
vikling, produktionsudvikling og marketing. Samtidig peger flere virksom-
heder på, at beslutninger om design i stigende grad er placeret i flere dele
af forretningen.
Analysen, som er gennemført af Epinion, er baseret på en telefonisk spør-
geskemaundersøgelse blandt 744 virksomhedsledere, der træffer beslut-
ninger om enten forretningsudvikling, produktudvikling eller innovation
i danske virksomheder med mindst 10 ansatte. Det indsamlede data er
vægtet således, at det er repræsentativt på branche, antal ansatte og ge-
ografi.
Hvad er design?
En systematisk, skabende proces. Processen er vi-
suel og eksperimenterende og har menneskers op-
levelser og adfærd som omdrejningspunkt. Resulta-
terne kan være grafiske eller fysiske produkter, nye
serviceydelser, systemer eller forretningsmodeller.
ddc.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Faktaark fra Dansk Design Center (DDC) som opfølgning på foretræde den 23. februar 2023
2674496_0002.png
Designanvendelse
90%
af virksomhederne,
der anvender design,
mener, at design har
positiv indflydelse på
bundlinjen.
54%
af virksomhederne mener,
at den positive effekt på
bundlinjen har været stigen-
de de seneste fem år.
68%
af virksomhederne peger
på, at evnen til at imøde-
komme differentierede
behov blandt deres kun-
der motiverer dem til at
anvende design.
81%
mener, at design
styrker deres brand.
73%
mener, at design
øger deres
konkurrenceevne.
75%
af virksomhederne peger
på, at øget konkurrence-
dygtighed motiverer dem
til at anvende design.
59%
af virksomhederne
mener, at design bliver
et vigtigere konkurren-
ceparameter i løbet af
de næste fem år.
73%
mener, at design øger
kundetilfredsheden.
Side 2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Faktaark fra Dansk Design Center (DDC) som opfølgning på foretræde den 23. februar 2023
2674496_0003.png
Design Delivers Green
Cirkulær
omstilling
I 2022 indeholder undersøgelsen Design Delivers Green et fokus på de-
signs betydning i relation til cirkulær økonomi.
Undersøgelsen viser, at en tredjedel af danske virksomheder i høj eller
meget høj grad arbejder med cirkulær omstilling af deres virksomhed,
mens mere end hver tredje endnu er på helt tidlige stadier af omstillingen.
Undersøgelsen viser, at langt de fleste virksomheder gerne vil omstille
deres forretning til cirkulær økonomi, men at det for mange kræver nye
kompetencer. Mindre end halvdelen af danske virksomheder vurderer, at
de kan nå i mål med omstillingen med deres nuværende kompetencer og
peger derfor på, at de mangler nye kompetencer. Flere virksomheder, der
arbejder med cirkulær omstilling, efterspørger de kompetencer, som de-
signere har. Det er fx kompetencer inden for materialeforståelse, viden om
brugere og kunders efterspørgsel og værktøjer til at udvikle nye cirkulære
forretningsmodeller, produkter eller services.
Hvad er cirkulær økonomi?
Cirkulær økonomi dækker over en samfundsmodel, hvor økonomisk
vækstskabelse er afkoblet fra ressourceforbrug. Midlet er en mere effek-
tiv anvendelse af ressourcer. Cirkulær økonomi bryder med idéen om en
lineær værdikæde, der starter med udvinding af ressourcer, og som efter
endt brug, ender som affald. I stedet skal produkter og værdikæder ind-
gå i en cirkulær økonomi og designes således, at ressourcerne anvendes
effektivt, produkters liv forlænges, og kan genbruges, genfremstilles og
genanvendes uden at tabe værdi.
Kilde: DAKOFA
ddc.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Faktaark fra Dansk Design Center (DDC) som opfølgning på foretræde den 23. februar 2023
2674496_0004.png
52%
33%
arbejder i høj eller
meget høj grad med
cirkulær omstilling af
deres virksomhed.
af virksomhederne, der er i
gang med cirkulær omstil-
ling, oplever, at tiltagene har
positiv effekt på den økono-
miske bundlinje.
Designanvendelse
Kompetencebehov i den
cirkulære omstilling:
61%
peger på behov for
viden om bæredygtige
materialer.
82%
58%
42%
tilgår den cirkulære
omstilling gennem
etablering af nye værdi-
kædesamarbejder:
af virksomhederne med
en fuldt implementeret
cirkulær forretningsmodel,
mener, at cirkularitet har en
positiv effekt på den økono-
miske bundlinje.
peger på behov for viden
om kunder og brugeres
efterspørgsel efter cirku-
lære løsninger.
66%
etablerer nye samarbej-
der med leverandører.
92%
af virksomhederne har
placeret beslutninger om
cirkulær økonomi i deres
direktion.
49%
mener, at de har de nød-
vendige kompetencer til
cirkulær omstilling.
52%
etablerer nye samarbej-
der med kunder.
38%
mener ikke, at de har de
nødvendige kompetencer.
32%
etablerer nye samarbej-
der i produktionen.
14%
ved ikke, om de har
kompetencerne.
Side 4