Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2659767_0001.png
Erhvervsministeren
Lov for Færøerne om gennemførsel af restriktive foranstaltninger over for
Rusland og Belarus (Mar I)
Lovforslaget har til formål at give erhvervsministeren bemyndigelse til på eget område, at
fastsætte regler om, at EU’s sanktioner
over for Rusland og Belarus gælder for Færøerne på de
områder, som ikke er overtaget af Færøerne.
Ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, kreditaftaleloven, lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber og forskellige andre love (Indgreb
over for kreditter, der ydes rentefrit og uden andre omkostninger, udvidelse af
dækningsområde for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber m.v.) (Mar
I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer af den finansielle regulering for
blandt andet at styrke forbrugerbeskyttelsen. Der foreslås bl.a. en ændring vedrørende regulering
af forbrugslånsvirksomheder, der udbyder de såkaldte ”Køb nu
- betal senere-lån”
(BNPL).
Derudover
foreslås
det,
at
Garantifonden
for
skadesforsikring
dækker
arbejdsulykkesforsikringer, uafhængigt af om forsikringen er tegnet i et livs- eller
skadesforsikringsselskab, hvilket sikrer en ensartet beskyttelse af de sikrede under
arbejdsulykkesforsikringer. Ligeledes at Garantifonden for skadesforsikring udpeges som
erstatningsorgan, som vil yde dækning til skadelidte for skader forvoldt af motorkøretøjer i
tilfælde af et forsikringsselskabs konkurs eller likvidation. Endeligt implementerer lovforslaget en
række EU-retsakter på det finansielle område.
Ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere og lov om
markedsføring (Skærpelse af regler om markedsføring af lattergas til beruselse
og indførelse af mulighed for fængselsstraf) (Mar II)
Lovforslaget har til formål at styrke forbrugerbeskyttelsen ved for det første at skærpe reglerne
for markedsføring af lattergas til forbrugere, sikre elektronisk aldersverificering, sætte fokus på
salg til beruselsesformål og tilpasse reglerne til ændrede salgskanaler. Denne del af lovforslaget er
en opfølgning på aftalen om opfølgning på evaluering af lattergasloven mellem den daværende
regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet fra januar 2022. For det
andet har lovforslaget til formål at skærpe sanktionerne i markedsføringsloven med henblik på at
sanktionere grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens forbud mod
vildledning med henblik på at øge den præventive effekt.
Ændring af lov om formidling af fast ejendom (Skærpelse af
sanktionsmulighederne til Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere) (Mar II)
Lovforslaget indfører nye og skærpede sanktionsmuligheder, som skal have en
adfærdsregulerende effekt i ejendomsmæglerbranchen og skabe større incitament til at overholde
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 46: Oversigt over forventede fremsættelser i den resterende del af folketingsåret 2022-23 som forventes fremsat af erhvervsministeren (februar-redegørelse)
reglerne. De nye og skærpende sanktionsmuligheder foreslås på baggrund af en række
anbefalinger fra arbejdsgruppen om eftersyn af sanktionsmuligheder for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere.
Lov om forsikringsvirksomhed (Mar II)
Lovforslaget vil i en ny hovedlov udskille og videreføre gældende regler for
forsikringsvirksomhed fra lov om finansiel virksomhed. Formålet er at skabe et bedre overblik
over lovgivningen og dermed gøre den mere brugervenlig. Forslaget indgår i opsplitningen af lov
om finansiel virksomhed i sektorlove. Lovforslaget vil finde anvendelse på forsikringsselskaber
og stort set alle danske pensionsselskaber, som i dag reguleres som forsikringsvirksomhed.
Ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme
(Regulering af det nationale standardiseringsorgan i Danmark og udpegninger
til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turisme Advisory Board) (Apr I)
Lovforslaget har til formål at stille krav til bestyrelsessammensætningen i den nationale
standardiseringsorganisation (NSO) og stille krav til vederlag for direktionen samt krav til
økonomisk sparsommelighed, revision og regnskab mv. Med ændringsforslaget til lov om dansk
turisme foretages de nødvendige administrative ændringer for, at erhvervsministeren kan
genudpege medlemmer og formænd i Det Nationale Turismeforum og i det hertil hørende
Advisoryboard.
Ændring af lov for Grønland om kapital og tilsynsmæssige krav for
kreditinstitutter
og
investeringsselskaber
(Gennemførsel
af
visse
ændringsforordninger til forordning (EU) nr. 575/2013) (Apr I)
Lovforslaget har til formål at sætte EU-forordning om ændring af kapitalkravsforordningen (CRR
II), EU-forordning om ændring af kapitalkravsforordningerne, for så vidt angår visse justeringer
som reaktion på covid-19-pandemien (CRR Covid-19 relaterede justeringer), og EU-forordning
om ændring af kapitalkravsforordningen, for så vidt angår krav til minimumsdækning af tab for
misligholdte eksponeringer (NPE) i kraft på Grønland. CRR II, CRR Covid-19 relaterede
justeringer og NPE er direkte gældende i EU-medlemslande. Grønland er ikke medlem af EU,
hvorfor forordningerne ikke er direkte gældende. Reglerne sættes i kraft for at understøtte
samhandlen inden for rigsfællesskabet og for at sikre den grønlandske finansielle sektors
mulighed for at tilbyde tjenesteydelser internationalt.
Ændring af lov om screening af visse udenlandske direkte investeringer m.v. i
Danmark og lov om klagenævnet for udbud (Udvidelse af lovens
anvendelsesområde bl.a. med fokus på tidlig screening ifm. udbud af
infrastrukturprojekter samt indførelse af bemyndigelsesbestemmelse til
administration af EU-sanktioner om offentlige kontrakter) (Apr II)
Lovforslaget har til formål at justere anvendelsesområdet for lov om screening af visse
udenlandske direkte investeringer m.v. i Danmark. Efter den oprindelige lov trådte i kraft 1. juli
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 46: Oversigt over forventede fremsættelser i den resterende del af folketingsåret 2022-23 som forventes fremsat af erhvervsministeren (februar-redegørelse)
2021, er der identificeret yderligere områder, hvor screening af investeringer m.v. kan være
relevant., hvorfor anvendelsesområdet udvides bl.a. med fokus på udbudsområdet. Lovforslaget
har endvidere til formål at indføre en bemyndigelsesbestemmelse i lov om klagenævnet for udbud
med henblik på at kunne udstede administrative forskrifter om supplerende nationale regler til
brug for at administrere EU-sanktioner om offentlige kontrakter.
Ændring af lov om likviditetslån mv. (Opfølgning på indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder mv.) (Apr II)
Lovforslaget har til formål at gøre det muligt for Erhvervsstyrelsen at overtage fordringer fra
konkursramte energiselskaber, ensrette forældelsesfrister for renter og øvrige dele af fordringen
samt give udvidet adgang til kontrol med ordningen ved whistleblower-henvendelser og
hvidvaskunderretninger. Lovforslaget følger op på aftalen om vinterhjælp mellem den daværende
regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne fra
september 2022.
Ændring af årsregnskabsloven (Gennemførelse af EU-direktiv om land-for-land
rapportering) (Apr II)
Lovforslaget har til formål at indføre krav om, at de største multinationale virksomheder årligt
skal oplyse offentligheden om deres aktiviteter i hele verden, herunder belyse indtægter og
skattebetalinger m.v. I den forbindelse stilles krav om, at den pågældende revisor skal udtale sig
i tilknytning til sin erklæring vedrørende årsregnskabet, om virksomheden har offentliggjort de
krævede oplysninger. Den øgede gennemsigtighed skal bidrage til at fremme et fair og effektivt
skattesystem, der understøtter gode vækstbetingelser baseret på princippet om, at virksomheder
betaler skatter i det land, hvor deres indtægter genereres.
Redegørelse til Folketinget:
-
Redegørelse om bedre regulering for erhvervslivet 2022 (Mar II)