Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 44
Offentligt
UDKAST
Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del - Bilag 44
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om
dansk turisme
(Regulering af det nationale standardiseringsorgan i Dan-
mark og udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes
Advisory Board)
§1
I lov om erhvervsfremme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1518 af 18. december
2018, som ændret ved lov nr. 796 af 9. juni 2020, lov nr. 782 af 4. maj 2021,
lov nr. 2381 af 14. december 2021 og lov nr. 2601 af 28. december 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 8 a
Det nationale standardiseringsorgan
§ 21 a.
Det nationale standardiseringsorgan varetager opgaver fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1025/2012 af 25. okto-
ber 2012 om europæisk standardisering, eksempelvis ved deltagelse i det
europæiske standardiseringssystem og salg og udvikling af europæiske stan-
darder. Derudover deltager det nationale standardiseringsorgan også i det
internationale standardiseringssystem, samt varetager øvrige internationale
forpligtelser.
Stk. 2.
Erhvervsministeren udpeger det organ, der varetager rollen som
det nationale standardiseringsorgan. Det nationale standardiseringsorgan
skal følge reglerne, der er fastsat i dette kapitel, for at kunne varetage op-
gaven som nationalt standardiseringsorgan i henhold til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) nr. 1025/2012 om europæisk standardise-
ring.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Stk. 3.
Aktiviteter, som det nationale standardiseringsorgan udfører eller
har bestemmende indflydelse på andre organers udførelse af, ud over de
pligtmæssige opgaver, og som afledes eller opnås i kraft af rollen som stan-
dardiseringsorgan, omfattes ligeledes af reglerne i dette kapitel.
Stk. 4.
Det nationale standardiseringsorgan vil ikke i kraft af denne lov
blive omfattet af forvaltningsloven eller offentlighedsloven.
§ 21 b.
Bestyrelsen for det nationale standardiseringsorgan skal bestå af
6 medlemmer, som udpeges af erhvervsministeren.
Stk. 2.
Af de i stk. 1 nævnte medlemmer udpeges ét medlem efter ind-
stilling fra Dansk Industri, ét medlem efter indstilling fra Dansk Erhverv,
ét medlem efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk og ét medlem efter
indstilling fra Danmarks nationale standardiseringsorgan. Medlemmet, der
indstilles af Danmarks nationale standardiseringsorgan, skal være uaf-
hængigt af denne.
Stk. 3.
Bestyrelsen skal sammensættes således, at den har et væsentligt
og relevant erfaringsgrundlag og kendskab til bl.a. erhvervsforhold og
standardisering. De udpegede medlemmer skal være i en ledelsesstilling
med ledelsesansvar eller have væsentlig og relevant erfaring med ledelse.
De udpegede medlemmer bør have kendskab til erhvervslivets vilkår. Det
er derudover en fordel, hvis de udpegede medlemmer også har kendskab til
erhvervslivets anvendelse af standarder.
Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode op til 3 år. Er-
hvervsministeren kan genudpege et bestyrelsesmedlem, indtil bestyrelses-
medlemmet har siddet i samlet 9 år. Genudpegning af de i stk. 2 nævnte
medlemmer sker efter indstillingsproceduren i stk. 2.
§ 21 c.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med det nationale standardise-
ringsorgan.
Stk. 2.
Det i stk. 1, nævnte tilsyn, føres som et supplement til andet lov-
reguleret tilsyn, som det nationale standardiseringsorgan måtte være un-
derlagt som følge af sin organisationsform. Hvis det nationale standardise-
ringsorgan efter anden lovgivning er underlagt et offentligt tilsyn, finder
reglerne herfor fortsat anvendelse, uanset at det nationale standardiserings-
organ også er omfattet af reglerne i dette kapitel.
Stk. 3.
Det nationale standardiseringsorgan skal årligt rapportere fyl-
destgørende til Erhvervsstyrelsen om varetagelsen af sine myndighedsop-
gaver og følgeindtægter heraf.
§ 21 d.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om vederlag for
direktionen i den organisation, der varetager opgaven som nationalt standar-
diseringsorgan, og kan i den forbindelse fastsætte regler om en maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte medlemmer i direktionen.
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler for tilsynet med det
nationale standardiseringsorgan, herunder til regnskab og revision, spar-
sommelighed, samt regler om at fællesomkostninger skal holdes på et rime-
ligt niveau, som fastlægges som en nærmere angivet procentandel af den
totale omsætning.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om, at der skal ske
årlig rapportering til Erhvervsstyrelsen af de forhold, der er nævnt i stk. 2,
og § 21 c, stk. 3. Endvidere kan Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at det
nationale standardiseringsorgan årligt skal oplyse om størrelsen på det sam-
lede vederlag til de enkelte direktionsmedlemmer.
§ 21 e.
Erhvervsstyrelsen kan bestemme, at der skal foretages granskning
af nærmere angivne forhold vedrørende det nationale standardiseringsorgan,
dets forvaltning eller årsrapporter. Ved iværksættelse af granskning skal det
nationale standardiseringsorgan afgive de oplysninger til styrelsen, som sty-
relsen efterspørger.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan udpege en eller flere personer på det natio-
nale standardiseringsorgans vegne til at foretage den i stk. 1 nævnte gransk-
ning. Udgifterne til granskning godkendes og udredes foreløbigt af Er-
hvervsstyrelsen, men afholdes af det nationale standardiseringsorgan.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for granskningen,
herunder om hel eller delvis offentliggørelse af granskningens resultater.«
§2
I lov om dansk turisme, jf. lovbekendtgørelse nr. 242 af 15. marts 2019,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 4, stk. 1,
affattes således:
»Det Nationale Turismeforum består af 1 formand og 9 andre medlem-
mer. Formanden og medlemmerne udpeges af erhvervsministeren for
en periode på op til 4 år. De pågældende kan genudpeges.«
2.
§ 6, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Medlemmerne i Dansk Turismes Advisoryboard udpeges for
en periode på op til 4 år. De pågældende kan genudpeges.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Stk. 2.
Lovens § 2, nr. 1 og 2, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 3.
Den bestyrelse, der er udpeget i det nationale standardiseringsor-
gan på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, jf. stk. 1, kan blive siddende
indtil udløbet af deres udpegningsperiode, hvorefter medlemmer udpeges i
henhold til § 21 b.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og/eller Grønland med
de ændringer, som henholdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Repræsentation af bestyrelsen mv.
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
3.2. Krav til sparsommelighed og lønniveauer samt tilsyn mv.
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.2.3. Den foreslåede ordning
3.3. Udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Ad-
visory Board
3.2.1 Gældende ret
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.2.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Nærværende lovforslag har både til formål at regulere relationen mellem det
nationale standardiseringsorgan og den ansvarlige myndighed, samt fore-
tage de nødvendige administrative ændringer for, at erhvervsministeren kan
genudpege medlemmerne og formændene i Det Nationale Turismeforum og
i det hertil hørende Advisory board.
Det nationale standardiseringsorgan
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1025/2012, at Danmark skal udpege et nationalt standardiseringsorgan, som
repræsenterer medlemsstaten i det europæiske standardiseringssystem CEN,
CEN-ELEC og ETSI.
I dag er relationen mellem det nationale standardiseringsorgan og den an-
svarlige myndighed reguleret med ophæng i EU-forordning nr. 1025/2012.
Der indgås derudover årligt en mål- og resultatkontrakt mellem myndighe-
den og det nationale standardiseringsorgan, hvor rammerne for udmøntnin-
gen af det årlige tilskud efter finanslovens § 08.31.05 til det nationale stan-
dardiseringsorgan, fastlægges.
Erhvervsministeren ønsker at skabe klare rammer for styringen af det nati-
onale standardiseringsorgan, og at sikre en omkostningsbevidst og kvalifi-
ceret opgaveløsning i organets samlede organisation. Forudsætningen for at
skabe de nævnte rammer er, at ministeren i denne lov fastsætter, hvad der
til enhver tid gælder for organisationen, der i medfør af EU-forordning
1025/2012 udpeges som nationalt standardiseringsorgan.
Med lovforslaget lægges der op til at fastsætte to centrale elementer for sty-
ringen af det nationale standardiseringsorgan.
Bestyrelsen for organisationen, som er udpeget som nationalt standardise-
ringsorgan, skal have den fornødne viden, erfaring og kompetencer til at
kunne understøtte varetagelsen af organets opgaver som nationalt standar-
diseringsorgan. Erhvervsministeren finder det nødvendigt, at bestyrelsens
sammensætning skal understøtte det nationale standardiseringsorgan i sin
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
særlige forpligtelse til på Danmarks vegne at varetage erhvervslivets og det
omgivende samfunds interesser indenfor standardisering.
Det foreslås derfor, at der indføres særlige regler for bestyrelsens udpeg-
ning, samt hvilke kompetencer bestyrelsen skal besidde. Udpegningen fore-
slås at ske af erhvervsministeren, og af erhvervsministeren efter indstilling
fra Dansk Industri, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og Danmarks na-
tionale standardiseringsorgan.
Det foreslås yderligere at bemyndige erhvervsministeren til at fastsætte nær-
mere regler om vederlag for direktionsmedlemmerne i den organisation, der
varetager opgaven som nationalt standardiseringsorgan, og herunder fast-
sætte regler om en maksimal størrelse på det samlede vederlag til de enkelte
direktionsmedlemmer.
Endvidere foreslås det at bemyndige Erhvervsstyrelsen til at fastsætte nær-
mere regler for tilsynet med det nationale standardiseringsorgan, herunder
til regnskab og revision, og sparsommelighed samt til årlig rapportering til
Erhvervsstyrelsen.
De foreslåede ændringer skal sikre en styring af det nationale standardise-
ringsorgan, der afspejler brugernes interesser, så standardiseringsydelser
gøres så tilgængelige for danske virksomheder så effektivt og omkostnings-
bevidst som muligt til gavn for dansk erhvervslivs konkurrenceevne, og det
øvrige samfunds interesser.
Det Nationale Turismeforum
For så vidt angår lov om dansk turisme, oprettede Erhvervsministeren i 2015
Det Nationale Turismeforum, der har til formål at styre og koordinere den
statslige, regionale og kommunale turismefremmeindsats. Forummet blev
oprettet som en følge af vedtagelsen af Lov om Dansk Turisme.
Det Nationale Turismeforum har til opgave at udarbejde en national strategi
for dansk turisme, som skal fastsætte den overordnede strategiske retning
for dansk turisme. Det Nationale Turismeforum har endvidere ansvaret for
at indsamle viden og igangsætte og udarbejde analyser, herunder en større
årlig analyse af udviklingen i dansk turisme.
Forummet har desuden til opgave at udarbejde en årlig rapport til erhvervs-
ministeren om udviklingen i dansk turisme og status for udmøntningen af
6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
den nationale strategi med henblik på, at der kan foretages de nødvendige
justeringer.
Den offentlige turismefremmeindsats forudsætter en stærk erhvervsmæssig
forankring, der kan bidrage til at løfte de turismemæssige tiltag fra offentlig
side.
Dette sker ved, at erhvervslivet repræsenteres direkte i Det Nationale Turis-
meforum og ved oprettelse af Dansk Turismes Advisory Board, hvor turis-
meerhvervet er repræsenteret. Dansk Turismes Advisory Board har til op-
gave at rådgive Det Nationale Turismeforum, herunder i forhold til udarbej-
delsen af den nationale strategi for dansk turisme
Medlemmerne i både Det Nationale Turismeforum og i Dansk Turismes
Advisory Board udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra forskel-
lige organisationer og myndigheder, hvor det tilstræbes, at medlemmerne
besidder turismefaglige kompetencer og erhvervserfaring, som gør dem eg-
nede til varetagelse af posten. De respektive medlemmer og forpersoner kan
udpeges for en periode på fire år i de to fora, hvorefter de pågældende kan
genudpeges én gang. Det skaber flere udfordringer, at der kun kan ske gen-
udpegning én gang.
Det er blandt andet fastsat i lov om dansk turisme, at tre af de ni medlemmer
i Det Nationale Turismeforum skal bestå af bestyrelsesforpersonerne i orga-
nisationerne Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst- og Na-
turturisme. Da bestyrelsesforpersonerne kan sidde længere end otte år i de
respektive organisationer, er der risiko for, at der opstår uoverensstemmelse
mellem de lovbestemte medlemmer af Det Nationale Turismeforum og den
lovmæssige tidsbegrænsning der gælder i forhold til genudpegning af med-
lemmerne. Desuden er der risiko for, at udpegningsperioden på maksimalt
otte år kan tvinge indstillingsberettigede organisationer til at udpege mindre
egnede kandidater til posterne i de to fora.
Med lovforslaget foretages de nødvendige administrative ændringer for, at
erhvervsministeren kan genudpege medlemmerne og forpersonerne i Det
Nationale Turismeforum og i det hertil hørende Advisoryboard.
2. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget skal sikre, at det nationale standardiseringsorgan styres med
fokus på erhvervslivet og det omgivende samfunds interesser, og derudover
7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
opererer omkostningseffektivt og til gavn for dansk erhvervsliv og det øv-
rige samfunds interesser. Dette er særligt aktualiseret af, at der i 2022 har
været offentlig omtale af den forhenværende direktørs uforholdsmæssige
løn og vilkår, samt bestyrelsens håndtering af dette i den organisation, der
er udpeget som nationalt standardiseringsorgan.
For så vidt angår lov om dansk turisme, er det i loven fastsat, at tre af de ni
medlemmer i Det Nationale Turismeforum skal bestå af bestyrelsesforper-
sonerne i organisationerne Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk
Kyst- og Naturturisme. Da bestyrelsesforpersonerne kan sidde længere end
otte år i de respektive organisationer, er der risiko for, at der opstår uover-
ensstemmelse mellem de lovbestemte medlemmer af Det Nationale Turis-
meforum og den lovmæssige tidsbegrænsning der gælder i forhold til gen-
udpegning af medlemmerne. Desuden er der risiko for, at udpegningsperio-
den på maksimalt otte år kan tvinge indstillingsberettigede organisationer til
at udpege mindre egnede kandidater til posterne i de to fora.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Repræsentation i bestyrelsen mv.
3.1.1. Gældende ret
I henhold til artikel 27, jf. artikel 2, nr. 10, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1025/2012 skal hver medlemsstat underrette Kommis-
sionen om deres nationale standardiseringsorgan. På baggrund heraf udpe-
ges det nationale standardiseringsorgan af Erhvervsministeriet.
Der er derudover ikke en nærmere regulering i forordningen eller i dansk
ret, som fastsætter rammer for det nationale standardiseringsorgan.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Standarder er frivillige aftaler mellem en gruppe af virksomheder og andre
interessenter, der specificerer krav og egenskaber ved et produkt, en proces
eller en serviceydelse. Standarder kan bidrage til økonomiske gevinster for
virksomheder, forbrugere og samfundet, gennem øget specialisering der gi-
ver effektivitet, udnyttelse af stordriftsfordele, skærpet konkurrence samt
ved at reducere transaktionsomkostninger. Samfundsøkonomien understøt-
tes ved udvikling af internationale standarder, særligt for et lille land som
Danmark, hvor ressourcerne til selv at udvikle standarder er begrænsede.
Internationale standarder er samtidig af væsentlig betydning for danske
virksomheder, fordi mulighed for anvendelse og udvikling af internationale
standarder ofte kan være afgørende for virksomhedernes konkurrencevilkår
på et internationalt marked.
8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Dansk Standardiseringsråd har siden sin etablering i 1926 fungeret som
Danmarks standardiseringsorgan. Samtidig har Dansk Elektroteknisk Ko-
mité og Dansk Ingeniørforenings Normorganisation (Norm A/S) også fun-
geret som dansk standardiseringsorgan på hvert deres fagområde frem til
1992, hvor de tre organisationer fusionerede til Fonden Dansk Standard. Si-
den 1992 har Fonden Dansk Standard årligt modtaget en bevilling på finans-
loven til at varetage de opgaver, der følger af rollen som nationalt standar-
diseringsorgan. Det daværende Ministerie for Videnskab, Teknologi og Ud-
vikling (VTU) havde frem til 2008 ressortansvar for Fonden Dansk Stan-
dard. I forbindelse med overførsel af ressortansvar til det daværende Øko-
nomi- og Erhvervsministerie i 2008 blev Fonden Dansk Standard registreret
som erhvervsdrivende fond.
Det nationale standardiseringsorgan har med udpegningen som dansk med-
lem i det internationale og europæiske standardiseringssystem (ISO, IEC,
CEN, CENELEC og ETSI) eneret i Danmark på bl.a. sælge standarder og
nedsætte udvalg for standardisering med brugerbetaling.
Det har betydning for udvikling af standarder, at interessenter på området
deltager i arbejdet med at udvikle og anvende internationale standarder,
samt at det nationale standardiseringsorgan varetager og styres efter de sam-
fundsinteresser, der er på området for standardisering. Det nationale stan-
dardiseringsorgan har i lyset af dette en vigtig opgave i at sikre, at brugernes
interesser på behørig vis er en del af opgaveløsningen.
I lyset af ovenstående er det Erhvervsministeriets vurdering, at der er behov
for at skabe klare rammer for styringen af det nationale standardiseringsor-
gan, ved at bestyrelsen besidder kompetencer og faglighed således, at sty-
ringen af det nationale standardiseringsorgan afspejler interessenters og det
omgivende samfunds interesser.
3.1.3. Den foreslåede ordning
For at styrke de styringsmæssige rammer for det nationale standardiserings-
organs virke og omkostningseffektivitet hos organet, foreslås det at indføre
særlige regler for bestyrelsens udpegning samt hvilke kompetencer besty-
relsen skal besidde. Udpegningen foreslås at ske af erhvervsministeren, og
af erhvervsministeren efter indstilling fra Dansk Industri, Dansk Erhverv,
Forbrugerrådet Tænk og Danmarks nationale standardiseringsorgan. Dette
er for at sikre, at personer med ledelseserfaring fra erhvervslivet samt med
9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
relevant viden om bl.a. erhvervslivets vilkår er repræsenteret i bestyrelsen
for det nationale standardiseringsorgan.
Den siddende bestyrelse i det nationale standardiseringsorgan bør endvidere
årligt gennemføre en bestyrelsesevaluering som bl.a. har fokus på bestyrel-
sens arbejde, effektivitet, sammensætning og organisering. Her skal besty-
relsen også vurdere, om sammensætningen af bestyrelsen gør den i stand til
at varetage opgaver af strategisk, ledelsesmæssig og kontrolmæssig art, her-
under om sammensætningen og kompetencerne repræsenteret i bestyrelsen
afspejler de krav, organisationens forhold stiller til at varetage organisatio-
nens interesser.
Afhængigt af det nationale standardiseringsorgans vedtægter og dets juridi-
ske konstruktion kan der udpeges medarbejderrepræsentanter, såsom det er
tilfældet i dag, hvor det nationale standardiseringsorgan er organiseret som
en erhvervsdrivende fond efter reglerne i lov om erhvervsdrivende fonde.
Det bemærkes, at det fremgår af det nuværende standardiseringsorgan, Fon-
den Dansk Standards vedtægter, at Standardiseringspolitisk Forum udpeger
2 medlemmer til fondens bestyrelse. En ændring af denne ret forudsætter
ændringer i fondens vedtægter.
Det er hensigten med lovforslaget at sikre, at det øverste ledelsesorgan i or-
ganisationen, der er udpeget som nationalt standardiseringsorgan i Dan-
mark, træffer beslutninger der afspejler de forventninger, interessenterne har
til det nationale standardiseringsorgan og Danmarks tilgang til international
standardisering.
Udpegede medlemmer sidder i bestyrelsen i deres personlige egenskab og
ikke som repræsentanter for deres respektive organisation. Den styrkede sty-
ring opnås dermed i kraft af deres erhvervserfaring og kompetencer.
3.2. Krav til sparsommelighed og lønniveauer samt tilsyn mv.
3.2.1. Gældende ret
Det nationale standardiseringsorgan er i dag i sin helhed ikke underlagt sær-
lige regler eller tilsyn vedr. sparsommelighed, produktivitet og effektivitet
eller lignende. Fonden Dansk Standard, der aktuelt varetager opgaven som
nationalt standardiseringsorgan, er som erhvervsdrivende fond underlagt de
generelle regler, der følger af lov om erhvervsdrivende fonde.
10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Fonden Dansk Standard modtager aktuelt som nationalt standardiseringsor-
gan årligt et tilskud fra Erhvervsministeriet fastsat på finansloven til vareta-
gelse af opgaver i forhold til national og europæisk eller international stan-
dardisering, herunder til sekretariatsbetjening, rejser, udviklingsopgaver,
formidling af information om standarder mv. Af kontoen kan endvidere af-
holdes udgifter til implementering af initiativer samt til udviklingsopgaver,
analyser, faglige aktiviteter mv. Ydelser afsat på finansloven til det natio-
nale standardiseringsorgan præciseres i forbindelse med indgåelse af årlige
resultatkontrakter med Erhvervsministeriet.
Fonden Dansk Standard modtager endvidere tilskud fra Miljøministeriet til
drift af Miljømærkning Danmark via en resultatkontrakt med Dansk Stan-
dard om administrationen af EU's miljømærke Blomsten og det nordiske
miljømærke Svanen. Miljømærkning Danmark administreres som et sær-
skilt aktivitetsområde i Dansk Standard. Lovgrundlaget herfor er lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, be-
kendtgørelse om det nordiske og europæiske miljømærker, jf. bekendtgø-
relse nr. 1277 af 6. juni 2021, samt de til enhver tid gældende regler og nor-
diske regelsæt for ordningerne.
Erhvervsministeriets tilskud til det nationale standardiseringsorgan admini-
streres af Erhvervsstyrelsen i overensstemmelse med Økonomistyrelsens
Vejledning om effektiv tilskudsforvaltning. I tilskudsvilkårene er der bl.a.
fastsat betingelser om, at Fonden Dansk Standard er forpligtet til at udvise
økonomisk sparsommelighed, herunder at det tilstræbes, at Fonden Dansk
Standard ikke er lønførende i forhold til sammenlignelige private brancher
og virksomheder, og at Fonden Dansk Standard kan begrunde sine lønni-
veauer, samt at rejser for mål- og resultatplanmidler gennemføres omkost-
ningsbevidst.
Vilkårene for det statslige tilskud til standardisering i dag omfatter imidler-
tid ikke fondens eller det nationale standardiseringsorgans samlede virke,
ligesom det nationale standardiseringsorgan aflægger et særskilt tilskuds-
regnskab til godkendelse i Erhvervsstyrelsen, som udelukkende omfatter
forbruget af tilskudsmidlerne. Erhvervsstyrelsen eller andre statslige myn-
digheder fører således ikke tilsyn med Fonden Dansk Standards samlede
regnskab eller dispositioner mv. i Fonden Dansk Standards egenskab af at
være nationalt standardiseringsorgan samt afledte indtægter og opgaver som
følge heraf.
11
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Som erhvervsdrivende fond er det nuværende nationale standardiseringsor-
gan, Fonden Dansk Standard, underlagt Erhvervsstyrelsen generelle fonds-
tilsyn, som fører tilsyn og kontrol med, at de erhvervsdrivende fonde admi-
nistreres forsvarligt i overensstemmelse med fondens formål og erhvervs-
fondsloven, og at ledelsen varetager fondens interesse. Styrelsen foretager
også af egen drift en risikobaseret og temabaseret kontrol af de erhvervsdri-
vende fonde. Kontrollen indebærer en gennemgang af den enkelte fonds års-
rapport, vedtægt og registrerede oplysninger.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det nationale standardiseringsorgan er udpeget til at være det danske med-
lem i det europæiske og internationale standardiseringssystem og har derved
eneret i Danmark på at udføre en lang række standardiseringsopgaver. Stan-
dardiseringsområdet er af væsentlig betydning for danske virksomheder,
fordi internationale standarder ofte kan være afgørende for virksomhedernes
konkurrencevilkår på et internationalt marked.
Derfor er det Erhvervsministeriets vurdering, at det bør sikres, at det natio-
nale standardiseringsorgan styres og kontrolleres på en måde, så standardi-
seringsydelser gøres tilgængelige for danske virksomheder så effektivt og
sparsommeligt som muligt af hensyn til dansk erhvervslivs konkurrence-
evne og til gavn for det øvrige samfunds interesser. Det underbygges af det
forhold, at der som følge af det nationale standardiseringsorgans position på
standardiseringsområdet i Danmark kan være risiko for, at organet kan op-
bygge et omkostningsniveau, som ikke ville være konkurrencedygtigt i en
situation med fuld konkurrence.
På baggrund af dette vurderes der behov for større tilsyn end hidtil med det
nationale standardiseringsorgans omkostningsniveauer m.v.
3.2.3. Den foreslåede ordning
For at sikre at det nationale standardiseringsorgan styres og kontrolleres på
en måde, der gør standardiseringsydelser tilgængelige så effektivt og spar-
sommeligt som muligt foreslås det, at der indføres regler for at sikre, at ve-
derlag til direktionsmedlemmer og fællesomkostninger holdes på et rimeligt
niveau, samt at der kan føres et effektivt tilsyn med det nationale standardi-
seringsorgan.
Det foreslås konkret, at der indsættes en ny bestemmelse i lovforslagets §
21 d, som bemyndiger erhvervsministeren til at fastsætte nærmere regler om
12
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
vederlag for direktionsmedlemmerne i den organisation, der varetager op-
gaven som nationalt standardiseringsorgan. I den forbindelse kan erhvervs-
ministeren også fastsætte regler om en maksimal størrelse på det samlede
vederlag til de enkelte direktionsmedlemmer.
Derudover foreslås det, at Erhvervsstyrelsen bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for tilsynet med det nationale standardiseringsorgan, herun-
der til regnskab og revision, sparsommelighed samt regler om, at fællesom-
kostninger skal holdes på et rimeligt niveau som fastlægges som en nærmere
angivet procentandel af den totale omsætning samt om årlig rapportering til
Erhvervsstyrelsen. Endelig foreslås det, at Erhvervsstyrelsen bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om, at det nationale standardiseringsorgan årligt
skal oplyse om størrelsen på det samlede vederlag til de enkelte direktions-
medlemmer.
Det er hensigten, at Erhvervsstyrelsen i medfør af en bekendtgørelse fast-
sætter krav via en revisionsinstruks om, at det nationale standardiseringsor-
gan skal underlægges forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision af or-
ganisationens samlede årsregnskab, herunder at revisor skal kontrollere løn-
niveauerne i organisationen i henhold til de af erhvervsministeren fastsatte
regler om vederlag for direktionsmedlemmer, herunder regler om maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte direktionsmedlemmer.
Endelig lægges der med den foreslåede § 21 e op til, at tilsynet kan be-
stemme, at der skal foretages granskning af nærmere angivne forhold ved-
rørende det nationale standardiseringsorgan, dets forvaltning eller årsrap-
porter. Det er hensigten, at denne bestemmelse kun skal bringes i anvendelse
som foranstaltning i de tilfælde, hvor det nationale standardiseringsorgan
måtte undlade at efterkomme de regler, som følger af dette lovforslag. Det
kan eksempelvis være i form af en ekstern revisionsundersøgelse af kon-
krete forhold i organisationens forvaltning, regnskaber eller en ekstern bud-
getanalyse af organisationens økonomi. Udgifter forbundet med gransknin-
ger i medfør af den foreslåede bestemmelse afholdes af det nationale stan-
dardiseringsorgan medmindre andet bestemmes af tilsynet.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for granskningen.
3.3. Udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes
Advisory Board.
3.3.1. Gældende ret
13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Lovforslaget skal gennemføre enkelte, administrative ændringer i lov om
dansk turisme, der fremadrettet kan sikre, at den lovbestemte medlemssam-
mensætning i Det Nationale Turismeforum kan overholdes.
3.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der er behov for at bemyndige er-
hvervsministeren med muligheden for at genudpege medlemmer og forper-
soner mere end én gang. Det skyldes, at der er risiko for, at der opstår uover-
ensstemmelse mellem de lovbestemte medlemmer af Det Nationale Turis-
meforum og den lovmæssige tidsbegrænsning der gælder i forhold til gen-
udpegning af medlemmerne. Desuden er der risiko for, at udpegningsperio-
den på maksimalt otte år kan tvinge indstillingsberettigede organisationer til
at udpege mindre egnede kandidater til posterne i Det Nationale Turismefo-
rum og Dansk Turismes Advisory Board.
3.3.4. Den foreslåede ordning
Forslagets del om ændring af lov om dansk turisme skal sikre, at de indstil-
lingsberettigede organisationer kan indstille de mest egnede og kvalifice-
rede medlemmer til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advi-
sory Board, og sikre at erhvervsministeren kan genudpege medlemmerne og
forpersonerne for perioder af op til fire år. Erhvervsministerens genudpeg-
ning skal kunne ske et ubegrænset antal gange.
Ændringen betyder ikke, at det med lovforslaget er tiltænkt, at medlemmer
eller formanden i Dansk Turismes Advisory Board kan sidde uendeligt på
posterne. Det vil fortsat være erhvervsministerens politiske beslutning at ud-
pege de af organisationerne indstillede medlemmer.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser og implementerings-
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. ud over de med lovforslaget tilsigtede konsekvenser for
det nationale standardiseringsorgan.
Lovforslaget skal medvirke til at sikre, at adgangen til standardiseringsydel-
ser skal være så tilgængelig og omkostningseffektiv for danske virksomhe-
der som muligt til gavn for erhvervslivet og det øvrige samfunds interesser.
14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
2658055_0015.png
UDKAST
For så vidt angår forslagets ændringer af genudpegningsreglerne i Det Na-
tionale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board, vurderes lov-
forslaget ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, da ændringerne ikke påvirker, hvor ofte organisationerne skal
indstille medlemmer til sekretariatet. Yderligere vurderes det at have posi-
tive konsekvenser for erhvervslivet, da der gives større frihed til at indstille
medlemmer, som organisationen selv finder mest egnede og kvalificerede.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Det nationale standardiseringsorgan udpeges i henhold til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) nr. 1025/2012 om europæisk standardi-
sering.
Der er med dette lovforslag ikke tale om implementering af EU-regulering.
Der er tale om en indførelse af nationale regler for det i henhold til forord-
ningen udpegede standardiseringsorgan.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
til den
været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen.
15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
2658055_0016.png
UDKAST
Implemente-
Ingen.
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen.
Økonomiske
Forslaget vedr. genudpegningsregler Ingen.
konsekvenser for vurderes at have positive konsekven-
erhvervslivet
ser for de enkelte organisationer og
myndigheder, da forslaget giver større
frihed til at indstille medlemmer, som
organisationen selv finder mest eg-
nede og kvalificerede.
Administrative Ingen ud over for det nationale stan- Ingen ud over for det nationale stan-
konsekvenser for dardiseringsorgan.
dardiseringsorgan.
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(Til § 21 a)
16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Det nationale standardiseringsorgan udpeges i henhold til forordning nr.
1025/2012 af 25. oktober 2012 om europæisk standardisering, om ændring
af Rådets direktiv 89/686/EØF og 93/15/EØF og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 94/9/EF, 94/25/EF, 95/16/EF, 97/23/EF, 98/34/EF,
2004/22/EF, 2007/23/EF, 2009/23/EF og 2009/105/EF og om ophævelse af
Rådets beslutning 87/95/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
nr. 1673/2006/EF (herefter EU-forordning 1025/2012).
Det følger af artikel 27 i EU-forordning 1025/2012, at hver medlemsstat
underretter Kommissionen om deres standardiseringsorgan. Dette lov-
forslag indeholder ikke en implementering af EU-regulering. Der er tale om
en indførelse af nationale regler for det i henhold til forordningen udpegede
standardiseringsorgan.
Ved nationalt standardiseringsorgan forstås et organ, som en medlemsstat
har underrettet Kommissionen om i overensstemmelse med artikel 27 i EU-
forordning 1025/2012 om europæisk standardisering, jf. artikel 2, nr. 10 i
forordningen.
Et nationalt standardiseringsorgan har en række forpligtelser i forordningen,
herunder at inddrage og lette virksomheders, myndigheder og interessenters
adgang til arbejdet med udvikling af standarder samt deltage i det internati-
onale standardiseringssystem på vegne af Danmark, jf. præambel nr. 2 i for-
ordningen.
Reglerne i forordningen for det nationale standardiseringsorgan er ikke efter
gældende ret suppleret med nationale regler og er derved ikke underlagt sær-
lige regler for styring og udførelse af opgaven som nationalt standardise-
ringsorgan. Der er endvidere ikke en regulering af, om det nationale stan-
dardiseringsorgan er en del af den offentlige forvaltning i medfør af offent-
lighedsloven.
Det nationale standardiseringsorgan er i dag udpeget af erhvervsministeren
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 1025/2012/EU om europæisk standardisering. Det nationale standardi-
seringsorgan modtager årligt et tilskud på finansloven på konto 08.31.05 til
varetagelse af opgaven, som udmøntes af Erhvervsstyrelsen pba. en mål- og
resultatkontrakt. Se i øvrigt pkt. 3.2.3. i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
17
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Det følger af den foreslåede § 21 a,
stk. 1,
at det nationale standardiserings-
organ varetager opgaver fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1025/2012, eksempelvis deltagelse i det europæiske standardise-
ringssystem, salg og udvikling af europæiske standarder. Det følger videre
af det foreslåede § 21 a, stk. 1, at det nationale standardiseringsorgan delta-
ger i det internationale standardiseringssystem samt varetager øvrige inter-
nationale forpligtelser.
Det nationale standardiseringsorgan kan varetage andre opgaver foruden de
opgaver, som er reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1025/2012/EU.
Det følger af den foreslåede § 21 a,
stk. 2,
at erhvervsministeren udpeger det
organ, der varetager rollen som det nationale standardiseringsorgan. Det na-
tionale standardiseringsorgan skal følge reglerne, der er fastsat i dette kapi-
tel, for at kunne varetage opgaven som nationalt standardiseringsorgan i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1025/2012/EU.
Efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1025/2012, præ-
ambel nr. 15, bør medlemsstaternes forpligtelse til at underrette Kommissi-
onen om deres nationale standardiseringsorganer ikke indebære krav om
vedtagelse af særlig national lovgivning til anerkendelse af disse organer.
Det er muligt at dele opgaven op, således at der er flere aktører, der varetager
opgaven som nationalt standardiseringsorgan.
Det følger af det foreslåede § 21 a,
stk. 3,
at aktiviteter, som det nationale
standardiseringsorgan udfører, eller har bestemmende indflydelse på andre
organers udførelse af, ud over de pligtmæssige opgaver, og som afledes eller
opnås i kraft af rollen som standardiseringsorgan, ligeledes omfattes af reg-
lerne i dette kapitel, som foreslås indsat i erhvervsfremmeloven.
Det nationale standardiseringsorgan får med udpegningen eneret på bl.a. at
deltage som repræsentant for Danmark i det europæiske og internationale
standardiseringssystem, specifikt CEN, CEN-ELEC og ETSI samt ISO og
IEC, herunder nedsætte nationale standardiseringsudvalg og hjemtage for-
mandskab for europæiske og internationale standardiseringsudvalg. Det na-
tionale standardiseringsorgan har videre en særlig forpligtelse til at udbrede
anvendelse af standarder, og er derudover ansvarlig for at udvikle nye stan-
darder af samfundsmæssig interesse, hvorfor offentlige opgaver vedrørende
standardisering tilfalder det nationale standardiseringsorgan finansieret af
en årlig bevilling på finansloven.
18
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Med forslaget til stk. 3, er hensigten, at loven skal gælde for hele organisa-
tionen, der varetager rollen som nationalt standardiseringsorgan og omfatte
det nationale standardiseringsorgans følgeindtægter, der følger med den
særlige eneret, som det nationale standardiseringsorgan har i Danmark. Ved
følgeindtægter forstås indtægter som følge af de aktiviteter (f.eks. indtægter
fra varetagelse af europæiske og internationale sekretariatsopgaver) og salg
af europæiske og internationale standarder, som kun et nationalt standardi-
seringsorgan har adgang til. Det indebærer, at de fordele, der opnås ved
denne eneret til en række opgaver på standardiseringsområdet i Danmark,
som følger med udpegningen, omfattes af reguleringen fastsat i denne lov.
Det nationale standardiseringsorgan skal således ikke gennem en særlig sel-
skabskonstruktion, med f.eks. opsplitning i særskilte selskaber, kunne helt
eller delvis undgå at være omfattet af denne lov.
Det følger af den foreslåede § 21 a,
stk. 4,
at det nationale standardiserings-
organ ikke i kraft af loven vil blive omfattet af forvaltningsloven eller of-
fentlighedsloven. Den foreslåede bestemmelse har til formål at fastslå, at
dette lovforslag ikke indebærer bestemmelser, der medfører, at det nationale
standardiseringsorgan bliver en del af den offentlige forvaltning i medfør af
offentlighedsloven. Dette udelukker imidlertid ikke, at det nationale stan-
dardiseringsorgan i medfør af anden lovgivning er omfattet af forvaltnings-
loven eller offentlighedslovens anvendelsesområde.
(Til § 21 b)
Der er ikke efter gældende ret særlige krav til udpegning og sammensætning
af ledelsen af det nationale standardiseringsorgan, hverken i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning nr. 1025/2012 eller efter dansk ret.
Det følger af den foreslåede § 21 b,
stk. 1,
at bestyrelsen for det nationale
standardiseringsorgan skal bestå af 6 medlemmer, som udpeges af erhvervs-
ministeren.
Det skal bemærkes hertil, at der efter den selskabsretlige regulering endvi-
dere kan udpeges to til tre medarbejderrepræsentanter, da antallet af disse
kan udgøre op til halvdelen af de vedtægtsudpegede bestyrelsesmedlemmer,
jf. selskabslovens § 140. Hvis medarbejderne vælger at gøre brug af retten
til udpegning af medarbejdere til bestyrelsen, vil der således være mere end
6 medlemmer af bestyrelsen.
Udpegede medlemmer sidder i bestyrelsen i deres personlige egenskab og
ikke som repræsentanter for deres respektive organisation. Det nuværende
19
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
standardiseringsorgan, Fonden Dansk Standard, har givet udpegningsret til
Standardiseringspolitisk Forum, så de udpeger 2 medlemmer. En ændring
af denne ret forudsætter ændringer i fondens vedtægter.
Det bemærkes, at bestyrelsen årligt bør evaluere, om bestyrelsen er i stand
til at varetage opgaver af strategisk, ledelsesmæssig og kontrolmæssig art,
samt om bestyrelsen samlet set har kompetencer, som afspejler de krav, or-
ganisationens forhold stiller til at varetage organisationens interesser. Be-
styrelsen for den organisation, der er udpeget som nationalt standardise-
ringsorgan, kan orientere erhvervsministeren om den del af konklusionerne
fra den årlige bestyrelsesevaluering, der vedrører bestyrelsens kompetencer.
Det følger videre af den foreslåede § 21 b,
stk. 2, første pkt.,
at der udpeges
ét bestyrelsesmedlem efter indstilling fra Dansk Industri, ét medlem efter
indstilling fra Dansk Erhverv, ét medlem efter indstilling fra Forbrugerrådet
Tænk og ét medlem efter indstilling fra Danmarks nationale standardise-
ringsorgan. Den foreslåede stk. 2 vil medføre, at relevant myndighed og ak-
tører får mulighed for at præge hvilke medlemmer, der sidder i bestyrelsen
for det nationale standardiseringsorgans organisation. Udpegningerne vil
give bestyrelsen en styrket legitimitet og interessenterne et større ejerskab
ift. at sikre, at det nationale standardiseringsorgan drives omkostningsbe-
vidst og afspejler interessenternes interesser.
Det følger af den foreslåede § 21 b, stk. 2,
sidste pkt.,
at det medlem, der
indstilles af Danmarks nationale standardiseringsorgan, skal være uaf-
hængigt af denne. Dette indebærer, at det indstillede medlem ikke må have
haft tidligere ansættelsesforhold i standardiseringsorganet.
I tilfælde af at en indstilling om genudpegning af et medlem ikke imøde-
kommes af erhvervsministeren, kan de indstillingsberettigede organisatio-
ner på ny indstille en anden person til erhvervsministeren efter reglerne i §
21 b.
Det følger af det foreslåede § 21 b,
stk. 3,
at bestyrelsen skal sammensættes
således, at den har et væsentligt og relevant erfaringsgrundlag og kendskab
til bl.a. erhvervsforhold og standardisering. De udpegede medlemmer skal
være i en ledelsesstilling med ledelsesansvar eller have væsentlig og rele-
vant erfaring med ledelse, herunder bestyrelsesarbejde. De udpegede med-
lemmer bør have kendskab til erhvervslivets vilkår. Det er derudover en for-
del, hvis de udpegede medlemmer også har kendskab til erhvervslivets an-
vendelse af standarder.
20
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Med det foreslåede stk. 3, skal det sikres, at erhvervslivets interesser i højere
grad repræsenteres i bestyrelsen, hvilket vil medføre, at bestyrelsen kan
træffe beslutninger, som styrker det nationale standardiseringsorgan, og at
standardiseringsarbejdet foregår til gavn for erhvervslivet og samfundet.
Det følger af det foreslåede § 21 b,
stk. 4,
at bestyrelsesmedlemmerne udpe-
ges for en periode op til 3 år. Erhvervsministeren kan genudpege et besty-
relsesmedlem, indtil bestyrelsesmedlemmet har siddet i samlet 9 år. Genud-
pegning af de i stk. 2 nævnte medlemmer sker efter indstillingsproceduren,
der følger af den foreslåede § 21 b, stk. 2.
Erhvervsministeren vil løbende kunne udpege nye medlemmer, herunder
kan medlemmer genudpeges to gange.
(Til § 21 c)
Det nationale standardiseringsorgan er ikke i dag i sin helhed underlagt et
tilsyn, herunder vedr. sparsommelighed, produktivitet og effektivitet eller
lignende. Fonden Dansk Standard, der aktuelt varetager opgaven som nati-
onalt standardiseringsorgan, er som erhvervsdrivende fond underlagt de ge-
nerelle regler, der følger af lov om erhvervsdrivende fonde.
Det følger af det foreslåede § 21 c,
stk. 1,
at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn
med det nationale standardiseringsorgan.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 21 c, stk. 1, vil medføre, at
Erhvervsstyrelsen fremover bliver tilsynsførende med det nationale standar-
diseringsorgan. Erhvervsstyrelsen vil efter den foreslåede § 21 d, stk. 2,
kunne fastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse om tilsynet, herunder til
regnskab, revision og sparsommelighed.
Det følger af det foreslåede § 21 c,
stk. 2,
at tilsynet efter stk. 1, føres som
et supplement til andet lovreguleret tilsyn, som det nationale standardise-
ringsorgan måtte være underlagt som følge af sin organisationsform. Hvis
det nationale standardiseringsorgan efter anden lovgivning er underlagt et
offentligt tilsyn, finder reglerne herfor fortsat anvendelse, uanset at det na-
tionale standardiseringsorgan også er omfattet af reglerne i dette kapitel.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 21 c, stk. 2, vil medføre, at
tilsynet efter stk. 1, ikke tilsidesætter andre offentlige tilsyn, det nationale
21
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
standardiseringsorgan måtte være underlagt. Det kan eksempelvis være til-
synet med erhvervsdrivende fonde, som Fonden Dansk Standard, der i dag
varetager rollen som nationalt standardiseringsorgan, er underlagt som er-
hvervsdrivende fond, eller tilsynet med tilskudsmidler, resultatkontrakter og
lignende, som det nationale standardiseringsorgan måtte modtage.
Det følger af det foreslåede § 21 c,
stk. 3,
at det nationale standardiserings-
organ årligt skal rapportere fyldestgørende til Erhvervsstyrelsen om vareta-
gelsen af sine myndighedsopgaver og følgeindtægter heraf.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 21 c, stk. 3, vil medføre, at det
nationale standardiseringsorgan årligt skal indsende en rapport til Erhvervs-
styrelsen, der redegør for standardiseringsorganets varetagelse af sine myn-
dighedsopgaver som nationalt standardiseringsorgan samt de indtægter, som
organisationen genererer i den forbindelse, herunder følgeindtægter ved ak-
tiviteter og salg af europæiske og internationale standarder, som kun et na-
tionalt standardiseringsorgan har adgang til. Rapporteringen vil for eksem-
pel kunne ske i form af det nationale standardiseringsorgans samlede års-
rapport. Erhvervsstyrelsen vil fastsætte nærmere regler om rapporteringen i
en bekendtgørelse, jf. lovforslagets § 21 d, stk. 3.
(Til § 21 d)
Det nationale standardiseringsorgan er i dag i sin helhed ikke underlagt sær-
lige regler eller tilsyn vedr. sparsommelighed, vederlag, regnskab eller lig-
nende.
Det følger af det foreslåede § 21 d,
stk. 1,
at erhvervsministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om vederlag for direktionsmedlemmerne i den
organisation, der varetager opgaven som nationalt standardiseringsorgan,
herunder regler om en maksimal størrelse på det samlede vederlag til de
enkelte direktionsmedlemmer.
Ved
’direktion’
skal forstås det første ledelsesniveau under det øverste le-
delsesorgan direktionen og de personer, der organisatorisk er på samme le-
delsesniveau som direktionen i overensstemmelse med § 41, stk. 4, i lov om
erhvervsdrivende fonde og selskabslovens § 139 c, stk. 4.
Det samlede vederlag skal forstås således, at det omfatter fast og variabel
løn, bonus og lignende ordninger samt eventuelle indbetalinger til pension,
men også andre ydelser, som f.eks. fri bil, bolig, telefon, internet eller lig-
nende.
22
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
I forhold til fastlæggelse af vederlaget for direktionen foreslås det, at der i
en bekendtgørelse fastsættes krav til vederlaget for direktionen i den orga-
nisation, der er udpeget som nationalt standardiseringsorgan, herunder at
lønniveauerne skal være på et rimeligt niveau set i forhold til de statslige
overenskomster for tilsvarende arbejder under hensyntagen til de særlige
forhold, herunder konkurrenceforhold, som det nationale standardiserings-
organ måtte være underlagt. Der kan i bekendtgørelsen også fastsættes en
maksimal størrelse på det samlede vederlag til de enkelte direktionsmed-
lemmer.
Det følger af det foreslåede § 21 d,
stk. 2,
at Erhvervsstyrelsen bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler for tilsynet med det nationale standardise-
ringsorgan, herunder til regnskab og revision, sparsommelighed, samt regler
om at fællesomkostninger skal holdes på et rimeligt niveau, som fastlægges
som en nærmere angivet procentandel af den totale omsætning.
Det er hensigten med den foreslåede bestemmelse, at Erhvervsstyrelsen i
medfør af en bekendtgørelse kan fastsætte krav via en revisionsinstruks om,
at det nationale standardiseringsorgan skal underlægges forvaltningsrevi-
sion og juridisk-kritisk revision af organisationens samlede årsregnskab,
herunder at revisor skal kontrollere, at lønniveauerne for direktionsmedlem-
merne følger de af erhvervsministeren fastsatte regler, jf. den foreslåede stk.
1.
Krav om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision har grundlag i
rigsrevisorlovens § 3, som fastsætter, at revision af offentlige midler blandt
andet skal omfatte juridisk-kritisk revision, hvor det efterprøves, om de di-
spositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede af-
taler og sædvanlig praksis, og forvaltningsrevision, hvor det undersøges, om
der er taget skyldige økonomiske hensyn i forvaltningen, dvs. om virksom-
hederne har taget hensyn til sparsommelighed, produktivitet og effektivitet,
når de løser deres opgaver.
Erhvervsstyrelsen vil i en bekendtgørelse endvidere kunne fastsætte øvrige
krav til sparsommelighed mv., herunder at rejser skal gennemføres omkost-
ningseffektivt, og at der i relevant omfang skal indhentes tilbud på underle-
verandører, samt at fællesomkostninger holdes på et rimeligt niveau, som
fastlægges som en nærmere angivet procentandel af den totale omsætning.
23
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Fællesomkostninger omfatter de udgifter, der er beskrevet i Økonomistyrel-
sens vejledning Regelgrundlag for generelle fællesomkostninger. Dette om-
fatter f.eks. rejser relateret til generel ledelse og støttefunktioner, IT-syste-
mer der anvendes administrativt m.v.
Det følger af det foreslåede § 21 d,
stk. 3,
at Erhvervsstyrelsen fastsætter
nærmere regler om, at der skal ske årlig rapportering til Erhvervsstyrelsen
af de forhold, der er nævnt i stk. 2 og § 21 c, stk. 3. Endvidere kan Erhvervs-
styrelsen fastsætte regler om, at det nationale standardiseringsorgan årligt
skal oplyse om størrelsen på det samlede vederlag til de enkelte direktions-
medlemmer.
Erhvervsstyrelsen vil med det foreslåede stk. 3,
første pkt.,
kunne fastsætte
nærmere regler i en bekendtgørelse vedrørende den årlige rapportering til
Erhvervsstyrelsen om myndighedsopgaver og følgeindtægter heraf samt de
nærmere regler for tilsyn, der er fastsat i en bekendtgørelse efter stk. 2.
Det er hensigten med det foreslåede stk. 3,
sidste pkt.,
at Erhvervsstyrelsen
effektivt kan føre tilsyn med, at det nationale standardiseringsorgan over-
holder de i stk. 1 fastsatte regler om samlet vederlag til de enkelte direkti-
onsmedlemmer.
Det samlede vederlag for hvert enkelt ldirektionsmedlem skal forstås såle-
des, at det omfatter fast og variabel løn, bonus og lignende ordninger samt
eventuelle indbetalinger til pension, men også andre ydelser, som f.eks. fri
bil, bolig, telefon, internet eller lignende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
(Til § 21 e)
Det nationale standardiseringsorgan er i dag i sin helhed ikke underlagt et
tilsyn og er dermed heller ikke underlagt særlige regler vedr. granskning
eller lignende.
Det følger af det foreslåede § 21 e,
stk. 1,
at Erhvervsstyrelsen kan be-
stemme, at der skal foretages granskning af nærmere angivne forhold ved-
rørende det nationale standardiseringsorgan, dets forvaltning eller årsrap-
porter. Ved iværksættelse af granskning skal det nationale standardiserings-
organ afgive de oplysninger til styrelsen, som styrelsen efterspørger.
24
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 21 e, stk. 1, vil medføre, at
tilsynet kan igangsætte en granskning af nærmere angivne forhold vedrø-
rende det nationale standardiseringsorgan, dets forvaltning eller årsrappor-
ter. Bestemmelsen er tiltænkt som en foranstaltning i de tilfælde, hvor det
nationale standardiseringsorgan måtte undlade at efterkomme de regler, som
følger af dette lovforslag. Det kan for eksempel være ved at pålægge det
nationale standardiseringsorgan at gennemføre en ekstern revisionsundersø-
gelse af konkrete forhold i organisationens forvaltning eller regnskaber eller
en ekstern budgetanalyse af organisationens økonomi.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Det følger af det foreslåede § 21 e,
stk. 2,
at Erhvervsstyrelsen kan udpege
en eller flere personer til at foretage granskning på det nationale standardi-
seringsorgans vegne. Udgifterne til granskning godkendes og udredes fore-
løbigt af Erhvervsstyrelsen, men afholdes af det nationale standardiserings-
organ.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 21 e, stk. 2, vil medføre, at
tilsynet får beføjelse til at bestemme, hvem der konkret skal gennemføre
granskninger igangsat efter reglerne i § 21 e, stk. 1, samt at udgifterne hertil
skal afholdes af det nationale standardiseringsorgan. Granskning kan ek-
sempelvis foretages af revisor i forbindelse med en regnskabsundersøgelse
eller af en advokat i forbindelse med en advokatundersøgelse.
Det følger af det foreslåede § 21 e,
stk. 3,
at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler for granskningen, herunder om hel eller delvis offentliggø-
relse af granskningens resultater.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 21 e, stk. 3, vil medføre, at
tilsynet kan bestemme, at resultaterne af en granskning af det nationale stan-
dardiseringsorgan skal offentliggøres helt eller delvist. Det kan eksempel
være i form af offentliggørelse af revisionsundersøgelse eller budgetanalyse
på det nationale standardiseringsorgans hjemmeside.
Til § 2
Til nr. 1
25
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Det følger af den gældende bestemmelse i § 4, stk. 1, at formanden og med-
lemmerne i Det Nationale Turismeforum udpeges af erhvervsministeren for
en periode på op til fire år, og at de pågældende kan genudpeges én gang.
Det vil sige, at formanden og medlemmerne i Det Nationale Turismeforum
kan sidde for en periode på maksimalt otte år.
Det foreslås i § 2, nr. 1 at nyaffatte
§ 4, stk. 1.
Nyaffattelsen medfører, at
erhvervsministeren mindst hvert fjerde år skal udpege og genudpege med-
lemmer. Udpegningsperioden følger det enkelte medlem. Med nyafattelsen
af bestemmelsen kan der ske genudpegning det antal gange, som det ønskes.
Det sikrer, at der ikke opstår situationer, hvor de udpegede personer efter §
4 ikke kan indgå i Det Nationale Turismeforum, fordi der er en begrænsning
i, hvor mange gange de pågældende kan genudpeges. Nyaffattelsen sikrer
desuden, at de indstillingsberettigede organisationer og myndigheder kan
indstille de mest egnede og velkvalificerede personer til posterne.
Ændringen betyder ikke, at det med lovforslaget er tiltænkt, at medlemmer
eller formanden i Det Nationale Turismeforum kan sidde uendeligt på po-
sterne. Det vil fortsat være erhvervsministerens politiske beslutning at ud-
pege de af organisationerne indstillede medlemmer.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 6, stk. 3, i lov om dansk tu-
risme, at formanden og medlemmerne i Dansk Turismes Advisory Board
udpeges af erhvervsministeren for en periode på op til fire år, og at de på-
gældende kan genudpeges én gang.
Det foreslås i § 2, nr. 2 at nyaffatte
§ 6, stk. 3.
Nyaffattelsen medfører, at
erhvervsministeren mindst hvert fjerde år skal udpege og genudpege med-
lemmer. Udpegningsperioden følger det enkelte medlem. Med nyafattelsen
af bestemmelsen kan der ske genudpegning det antal gange, som det ønskes.
Nyaffattelsen sikrer, at de indstillingsberettigede organisationer og myndig-
heder kan indstille de mest egnede og velkvalificerede personer til posterne.
Ændringen betyder ikke, at det med lovforslaget er tiltænkt, at medlemmer
eller formanden i Dansk Turismes Advisory Board kan sidde uendeligt på
posterne. Det vil fortsat være erhvervsministerens politiske beslutning at ud-
pege de af organisationerne indstillede medlemmer.
Til § 3
I
stk. 1,
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
26
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Det er hensigten, at reglerne fastsat med hjemmel i den foreslåede § 21 d
vedr. tilsynet med det nationale standardiseringsorgans regnskab og revision
får virkning fra regnskabsår, der begynder d. 1. januar 2024 eller senere.
I
stk. 2,
foreslås det, at lovens § 2, nr. 1 og 2, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Lovforslagets § 2 skal træde i kraft så hurtigt som muligt begrundet i beho-
vet for at kunne udpege nye medlemmer til Det Nationale Turismeforum og
Dansk Turismes Advisory Board, således at foraene kan fortsætte deres
virke og opretholde mødekadencen. Derfor er det hensigtsmæssigt, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
I
stk. 3,
foreslås det, at den bestyrelse, der er udpeget i det nationale stan-
dardiseringsorgan på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, jf. stk. 1, kan
blive siddende indtil udløbet af deres udpegningsperiode, hvorefter med-
lemmer udpeges i henhold til § 21 b.
Der foreslås således indført en overgangsordning, hvoraf det følger, at for
hvert medlems periode der udløber, udpeges et nyt medlem i henhold til den
i § 21 b, stk. 1, fastsatte rækkefølge for udpegning af medlemmer, dvs. er-
hvervsministeren udpeger de første to bestyrelsesmedlemmer der skal ud-
skiftes, herefter efter indstilling fra Dansk Industri osv. Det bemærkes, at
den bestyrelse, der er udpeget i det nationale standardiseringsorgan på tids-
punktet for lovens ikrafttrædelse, derved ikke kan genudpeges.
Det er hensigten med overgangsreglen, at eksisterende aftaler vedrørende
enkelte medarbejderes aflønning, der ikke er i overensstemmelse med kravet
om rimelige lønniveauer, ikke medfører behov for afskedigelse eller lig-
nende. I stedet er det hensigten, at det ved udløb af sådanne aftaler eller ved
vakance i pågældende stillinger sikres, at den pågældende stillings lønni-
veau fremover holder sig inden for det fastsatte niveau.
Til § 4
Det foreslås i forslagets § 4, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland,
men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
27
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
UDKAST
Det følger af den gældende § 29 i lov om erhvervsfremme, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt el-
ler delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Den nugældende erhvervsfremmelov er ikke sat i kraft på hverken Færøerne
eller i Grønland.
Det bemærkes at det nationale standardiseringsorgan varetager opgaven i
Danmark og deltager i det internationale standardiseringssystem på vegne
af Danmark, hvorfor de tilføjede bestemmelser til lov om erhvervsfremme
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
28
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Lovudkast - Høring vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
2658055_0029.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov
om …,
jf. lovbekendtgørelse
nr.
… af …,
som ændret ved lov
nr.
af
…,
foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
§2
I lov
om …,
jf. lovbekendtgørelse
nr.
… af …,
som senest ændret ved
lov nr.
af
…,
foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§3
I lov
om …,
jf. lovbekendtgørelse
nr.
… af …,
som ændret bl.a. ved
lov nr.
af
… og senest ved lov
nr. … af …,
foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
29