Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2655653_0001.png
EU og Erhvervsudvalget
Erhvervsudvalget den 2. februar 2023
Folketinget
| 2. februar 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0002.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Erhvervsudvalget og EU-sager
EU’s svar på Inflation Reduction Act (IRA)
Kommissionens arbejdsprogram 2023
Lovgivningsforslag relevante for ERU
Fremgangsmåden for prioriterede forslag
Hvordan kan ERU behandle forslagene?
Prioriterede forslag i 2022 på ERU’s område
Folketinget
Side 2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0003.png
Erhvervsudvalget og EU-sager
ERU-fokus på EU-sager:
• Kapitalmarkedsunionen
• Bankunionen
• Hvidvask
• Basel
• Regulering af tech-giganter: Digital Markets Act (DMA)
• Bæredygtig selskabsledelse
Svenske EU-formandskab:
• Fortsatte arbejde med bekæmpelse af hvidvask, herunder lokation af en fælles EU-
hvidvasktilsynsmyndighed
• Åben og konkurrencedygtig kapitalmarkedsunion med høj forbruger- og
investorbeskyttelse
• Finansiel stabilitet, herunder banker og forsikring mht. bl.a. internationale standarder
og krisehåndtering
Folketinget
Side 3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0004.png
EU’s svar på Inflation Reduction Act (IRA)
Den amerikanske Inflation Reduction Act (IRA) blev vedtaget i august 2022 og trådte i
kraft den 1. januar 2023.
• IRA indeholder støtteordninger til fremme af klimavenlige investeringer og produktion
i USA, der strækker fra brint og elektriske bilbatterier til solpaneler og bæredygtig
flybrændstof.
• Der er afsat ca. 369 mia. $ (ca. 339 mia. euro) over en 10 årig periode i form af bl.a.
skatterabatter og støtte til den grønne omstilling.
EU’s kritik af IRA’en:
• Konkurrenceforvridende og i strid med WTO-regler ved at begunstige amerikansk
indhold og produktion
• Kan trække investeringer og produktion inden for vedvarende energi væk fra Europa
til USA som følge af de mere lukrative og mindre omstændige støtteordninger.
• EU har ikke haft synderlig succes med at forhandle med USA om IRA
Folketinget
Side 4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0005.png
EU’s svar på Inflation Reduction Act (IRA)
1. februar 2023: Kommissionens oplæg til EU-topmødet den 9.-10. februar, hvor EU’s
stats- og regeringschefer skal drøfte EU’s reaktion på IRA’en
Hvad foreslår Kommissionen?
En industriplan for den grønne pagt (Green
Deal Industrial Plan)
som skal forbedre
konkurrenceevnen i EU’s CO2-neutrale industrier og støtte den hurtige omstilling til
klimaneutralitet.
Kommissionens industriplan og IRA-modsvar består af 4 elementer:
1. Forudsigelig og forenklet lovgivning
2. Hurtigere adgang til finansiering
3. Fremme af kvalifikationer inden for grøn omstilling
4. Åben handel og stærke forsyningskæder
Folketinget
Side 5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0006.png
EU’s svar på Inflation Reduction Act (IRA)
Forudsigelig og forenklet lovgivning
• Kommissionen vil foreslå en ”Net-Zero Industry Act”.
• Simplere, hurtigere og mere forudsigelig ramme
• Sikre simpel, hurtigere og mindre bureaukratisk procedure for tilladelser til
emissionsfri teknologier
• Identifikation mål for nuludledningskapaciteten frem til 2030
Rammen vil blive suppleret af:
• Forslaget om kritiske råstoffer, der skal sikre adgangen til de materialer der er vitale
for nøgleteknologierne
• Forslaget om en reform af elektricitetsmarkedet, som skal sikre at forbrugerne får
udbytte af de lavere omkostninger for vedvarende energi.
Folketinget
Side 6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0007.png
EU’s svar på Inflation Reduction Act (IRA)
Hurtigere adgang til finansiering
• Yderligere lempelse af den midlertidige ramme for statsstøtte (frem til 31/12-2025) :
Mulighed for støtte til alle vedvarende energikilder under de lempede regler
Støtte til mindre udviklede teknologier som f.eks. vedvarende brint uden udbud
Fremme investeringer der fører til reduktion af udledninger ved at hæve støtteloftet
Støtte til produktion af batterier, solpaneler, vindmøller, varmepumper, CO2-lagring og
relaterede kritiske råstoffer, der er nødvendige for produktionen af sådant udstyr.
I særlige tilfælde mulighed for at matche støtten fra tredjelande for at sikre, at investeringen
bliver gennemført i EU (mindre udviklede regioner eller investering omfatter flere EU-lande)
Hæve tærsklen for hvornår Kommissionen skal notificeres og give forhåndstilladelse under
den generelle gruppefritagelsesforordning for støtte til bl.a. brint, CO2-lagring,
nuludledningsbiler og bygningers energimæssige ydeevne
• Kort sigt: udnytte REPowerEU (20 mia. euro + lån), InvestEU og Innovationsfonden
• Europæisk suverænitetsfond: forslag vil blive fremsat i forbindelse med evalueringen af den
flerårige budgetramme (MFF) for 2021-2027 inden sommer 2023
Folketinget
Side 7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0008.png
EU’s svar på Inflation Reduction Act (IRA)
Fremme af kvalifikationer inden for grøn omstilling:
• 35-40 pct. af alle jobs kan være påvirket af den grønne omstilling.
• Vigtigt at sikre de rette kvalifikationer
• Opkvalificerings- og omskolingsprogrammer for strategiske industrier
• Fremme adgangen for borgere fra tredjelande i prioriterede sektorer
• Fremme offentlig og privat finansiering af udvikling af kvalifikationer
Åben handel og stærke forsyningskæder:
• Globalt samarbejde og samhandel for at fremme den grønne omstilling
• Fortsat udvikling af EU’s netværk af frihandelsaftaler og andre samarbejder
• Etablering af en klub for kritiske råstoffer, der bringer ”forbrugere” af kritiske råstoffer
og ressourcestærke lande sammen for at sikre den globale forsyning
• Sikring af det indre marked mod unfair handel, så udenlandsk støtte ikke forstyrrer
konkurrencen i det indre marked
Folketinget
Side 8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0009.png
Reaktioner
Tyskland og Frankrig har stået for 77 pct. af de 672 mia. euro i statsstøtte, der er blevet
godkendt af Kommissionen under de nuværende lempede statsstøtteregler.
• Tyskland: 356 mia. euro (53 pct.) svarende til 4 pct. af BNP
• Frankrig: 162 mia. euro (24 pct.) svarende til 6 pct. af BNP
• Italien: 51 mia. euro (7,5 pct.) svarende til mindre end 3 pct. af BNP
=> Frygt for ulige konkurrencevilkår i det indre marked ved yderligere lempelser
=> en række EU-lande ønsker yderligere fælles finansieringsmuligheder, hvis
statsstøttereglerne skal lempes yderligere
Yderligere fælles EU-låntagning:
• Italien, Spanien og Frankrig er tilhængere af fælles EU-midler for de EU-lande, der
ikke selv har ressourcerne
• Fælles brev der advarer mod permanent og overdreven statsstøtte fra
finansministrene fra Finland, Tjekkiet, Danmark, Estland, Irland, Østrig og Slovakiet,
der efter sigende støttes af Holland og Tyskland.
Folketinget
Side 9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0010.png
Kommissionens arbejdsprogram for 2023
Kommissionens arbejdsprogram blev fremsat den 18. oktober 2022 under titlen
”En
beslutsom og forenet Union”
KOM (2022) 548.
6 overordnede ambitioner
43 politiske målsætninger
51 initiativer (lovgivning, meddelelser, handlingsplaner og strategier m.v.)
37 nye forslag til lovgivning
Folketinget
Side 10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0011.png
De 6 ambitioner og 43 politiske målsætninger
En europæisk grøn
pagt
Elektricitetsmarkeder
Vedvarende brint
Affaldsreduktion
Nye genomteknikker
Dyrevelfærd
Bæredygtige
fødevaresystemer
• Sund jordbund
• Pakke om miljøvenlig
godstransport
• Bæredygtig transport
Et Europa klar til
den digitale
tidsalder
Kritiske råstoffer
Hjælp til SMV’er
Virtuelle verdener
Patentlicenspakke
Folkesundhed
Det indre marked
Frekvensforvaltning
for det digitale årti
• Digitalisering af EU-
selskabsret
• Mobilitetspakke
• Bekæmpelse af
piratkopiering
En økonomi, der
tjener alle
• Den flerårige
finansielle ramme
• Økonomisk styring
• Egne indtægter
• Selskabsbeskatning
• Dataadgang inden for
finansielle tjeneste-
ydelser
• Styrkelse af euroens
rolle
• Detailinvesterings-
pakke
• Pakke om social
økonomi
• Fremme af bedre
praktikophold
• Lufthavnskapacitet
Et stærkere Europa
i verden
• Sikkerheds- og
forsvarsdimensionen I
rummet
• Forbindelserne med
Latinamerika og
Caribien
• Søfartssikkerhed
• God
forvaltningspraksis
Fremme af vores
europæiske levevis
• Mental sundhed
• Lovlig migration
• Et modstandsdygtigt
Schengenområde
• Bekæmpelse af
seksuel misbrug af
børn
• Cybersikkerhed
• Læringsmobilitet
• Forebyggelsespakke
Nyt skub i det
europæiske
demokrati
• Pakken om forsvar af
demokratiet
• Antikorruptionspakke
• Rettigheder for
personer med
handicap
9 målsætninger
11 initiativer
11 lovgivningsforslag
Folketinget
10 målsætninger
12 initiativer
8 lovgivningsforslag
10 målsætninger
13 initiativer
12 lovgivningsforslag
4 målsætninger
4 initiativer
1 lovgivningsforslag
7 målsætninger
8 initiativer
2 lovgivningsforslag
3 målsætninger
3 initiative
3 lovgivningsforslag
Side 11
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0012.png
De 37 lovforslag
En europæisk grøn pagt
Revision af reglerne for EU’s indre elmarked
EU-brintbank
Revision af aspekter af EU’s affaldsrammedirektiv vedrørende fødevareaffald og tekstiler
Lovgivning om planter produceret ved hjælp af visse nye genomteknikker
Dyrevelfærd – revision af EU-lovgivningen
Lovgivningsmæssig ramme for bæredygtige fødevaresystemer
Initiativ om beskyttelse, bæredygtig forvaltning og genopretning af jordbunden i EU
International gods- og passagertransport: forøgelse af jernbanetrafikkens andel
Revision af direktivet om vægt og dimensioner
Revision af direktivet om kombineret godstransport
Initiativ om forgrønnelse af virksomheders vognparker
Europæisk retsakt om kritisk vigtige råstoffer
Revision af direktiv om forsinkede betalinger
Tvangslicens i forbindelse med patenter
Standard-essentielle patenter
Screening for og registrering af asbest i bygninger
Nyt radiofrekvenspolitikprogram (RSPP 2.0)
Direktiv om yderligere udvidelse og opgradering af anvendelse af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
EU-lovramme for hyperloop
Evaluering af, hvordan den flerårige finansielle ramme fungerer, hvilket kan omfatte en revision
Evaluering af den økonomiske styring
Anden pakke med nye egne indtægter
Erhvervslivet i Europa: ramme for indkomstbeskatning (BEFIT)
Rammen for åben finans
Revision af EU’s regler om betalingstjenester
Digital euro
Omfang og virkninger af eurosedlers og –mønters status som lovligt betalingsmiddel
Forbedring af rammen for detailinvesteringer
Lovgivningsinitiativ om foreningers grænseoverskridende aktiviteter
Styrket kvalitetsramme for praktikophold
Revision af forordningen om lufthavnsslots
Fastsættelse af en sanktionsramme rettet mod korruption
Digitalisering af rejsedokumenter og lettelse af rejser
Revision af direktivet om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
Pakken om forsvar af demokratiet, herunder initiativer til beskyttelse af EU’s demokratiske sfære mod skjult udenlandsk indflydelse
Ajourføring af den lovgivningsmæssige ramme for bekæmpelse af korruption
EU-handicapkort
Side 12
Et Europa klar til den digitale
tidsalder
En økonomi, der tjener alle
Et stærkere Europa i verden
Fremme af vores europæiske levevis
Folketinget
Nyt skub i det europæiske demokrati
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0013.png
Lovgivningsforslag
Et Europa klar til den digitale tidsalder
Europæisk retsakt om kritisk vigtige råstoffer
Revision af direktiv om forsinkede betalinger
Tvangslicens i forbindelse med patenter
Standard-essentielle patenter
Direktiv om yderligere udvidelse og opgradering
af anvendelsen af digitale værktøjer og
processer inden for selskabsret
En økonomi, der tjener alle
Rammen for åben finans
Revision af EU’s regler for betalingstjenester
Forbedring af rammen for detailinvesteringer
Lovgivningsinitiativ om foreningers
grænseoverskridende aktiviteter
Folketinget
Side 13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0014.png
Lovgivningsforslag
Europæisk retsakt om kritisk vigtige råstoffer
Et Europa klar
til den digitale
tidsalder
Formålet er at styrke forsyningssikkerheden af råstoffer nødvendige for den grønne og
digitale omstilling, så der ikke skabes nye afhængigheder af tredjelande. Det skal ske
ved at fremme udvinding (hvor det er relevant), forarbejdning og genbrug, mens der
samtidig sikres efterlevelse af høje miljøstandarder og fortsat forskning og udvikling for
at reducere materialeforbruget og udvikle alternativer.
Offentlig
høring:
30. september – 25. november 2022
Retsgrundlag: artikel 114 TEUF (indre marked), almindelige lovgivningsprocedure
Forventes den 8. marts 2023
Høringssvar fra Erhvervsministeriet (oversendt 19. januar 2023)
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0015.png
Lovgivningsforslag
Europæisk retsakt om kritisk vigtige råstoffer
Forslaget forventes at være baseret på fire overordnede søjler:
1.
2.
3.
4.
Fokus på strategisk anvendelse af kritiske råstoffer
Europæisk vidensdeling
Styrkede forsyningskæder for kritiske råstoffer
Et bæredygtigt og fair marked for kritiske råstoffer.
Et Europa klar
til den digitale
tidsalder
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0016.png
Lovgivningsforslag
Revision af direktiv om forsinkede betalinger
Et Europa klar
til den digitale
tidsalder
Formålet med forslaget er at fjerne de hindringer, der stadig holder små og mellemstore
virksomheder (SMV’er) tilbage, herunder forsinkede betalinger, der særligt rammer SMV’er.
• Revisionen af det eksisterende direktiv
2011/7/EU
om bekæmpelse af forsinkede
betalinger skal derfor mindske byrderne for SMV'er ved at fremme et definitivt skift i
retning af en kultur med "hurtig betaling".
• Det kan bl.a. ske ved et loft over betalingsfrister mellem virksomheder (B2B) og brug af
moderne digitale betalingsværktøjer samt øget brug af mæglingsordninger til at behandle
betalingstvister hurtigere.
• Retsgrundlag: artikel 114 TEUF (indre marked), almindelig lovgivningsprocedure
• Offentlig
høring:
12. januar – 17. marts 2023
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Folketinget
Side 16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0017.png
Lovgivningsforslag
Patentlicenspakke: tvangslicens i forbindelse med patenter
og standard-essentielle patenter
Et Europa klar
til den digitale
tidsalder
Formålet er ifølge Kommissionen, at bidrag til at sikre stabile lovgivningsmæssige
rammer for EU’s virksomheder.
• Kommissionen vil arbejde hen imod en effektiv ramme for standard-essentielle
patentlicenser (dvs. et patent, der beskytter teknologi, som er essentiel for en
standard) for bedst muligt at afspejle deres indehaveres og ibrugtageres interesser.
• For øjeblikket er lovgivningen om tvangslicenser til patenter fragmenteret i EU og
Kommissionen vil fastsætte klare regler for tvangslicenser til udnyttelse af patenter.
• Forventes den 26. april 2023
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 17
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0018.png
Lovgivningsforslag
Direktiv om yderligere udvidelse og opgradering af anvendelsen af
digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
Et Europa klar
til den digitale
tidsalder
Formålet er ifølge Kommissionen, at øge gennemsigtigheden med hensyn til
virksomheder i det indre marked, forenkle de administrative og retlige procedurer og lette
virksomhedernes ekspansion på tværs af grænserne ved at lette den grænseoverskridende
anvendelse af pålidelige virksomhedsdata.
• Nuværende direktiv
2019/1151
og direktiv
2019/2121
omfatter brugen af digitale værktøjer
og processer inden for selskabsret.
• Retsgrundlag: artikel 50, stk. 1 og 2 TEUF (selskabsret), almindelig lovgivningsprocedure
• Forventes den 29. marts 2023
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Folketinget
Side 18
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0019.png
Lovgivningsforslag
Rammen for åben finans
En økonomi,
der tjener alle
Formål er at muliggøre datadeling og tredjepartsadgang for en lang række finansielle
sektorer og produkter i overensstemmelse med databeskyttelses- og forbrugerbeskyttelses-
reglerne. Det er baseret på princippet om, at kunder inden for finansielle tjenesteydelser ejer
og kontrollerer de data, de deler, og de data, der genereres på deres vegne.
• Forslaget omhandler adgang til og genanvendelse af kundedata med samtykke på tværs
af en række finansielle tjenesteydelser.
• Øge tredjepartsleverandørers mulighed for at skabe skræddersyede tjenesteydelser,
hvilket kan føre til bedre løsninger for forbrugerne.
• Retsgrundlag: artikel 114 TEUF (indre marked), almindelige lovgivningsprocedure
• Forventes den 28. juni 2023
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 19
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0020.png
Lovgivningsforslag
Revision af EU’s regler for betalingstjenester
En økonomi,
der tjener alle
Formålet med revisionen af betalingstjenestedirektivet er at støtte innovation og
samtidig sikre lettere og sikrere brug af onlinebetalingstjenester og beskytte brugerne
bedre mod svig og misbrug.
• Det seneste direktiv om betalingstjenester i det indre marked (2366/2015) blev
vedtaget i 2015 (PSD2)
• Betalingstjenester omfatter bl.a. fysisk pengeoverførsel, mobile betalinger eller
betalinger via internettet.
• Retsgrundlag: artikel 114 TEUF (indre marked), almindelige lovgivningsprocedure
• Forventes den 28. juni 2023
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 20
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0021.png
Lovgivningsforslag
Forbedring af rammen for detailinvesteringer
En økonomi,
der tjener alle
Formålet med forslaget er at fremme forbrugernes investeringer på kapitalmarkedet.
• Forslaget forventes at fremme gennemsigtighed, enkelthed, fairness og
omkostningseffektivitet for detailinvesteringsprodukter på det indre marked.
• Retsgrundlag: artikel 114 TEUF (indre marked), almindelige lovgivningsprocedure
• Forventes den 5. april 2023
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 21
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0022.png
Lovgivningsforslag
Lovgivningsinitiativ om foreningers grænseoverskridende aktiviteter
En økonomi,
der tjener alle
Forslag om en statut for europæiske grænseoverskridende foreninger for
at sætte dem i stand til fuldt ud at udnytte de friheder, som det indre marked giver.
Fremsættes på baggrund af et forslag fra Europa-Parlamentet om “En
statut for
europæiske grænseoverskridende foreninger og nonprofitorganisationer”
(art. 225):
Europa-Parlamentet fremhæver bl.a.:
• at nonprofitorganisationer mangler en retlig form på EU-plan
• at juridiske, kulturelle, politiske og økonomiske forskelle mellem EU-landene fortsat
gør nonprofitorganisationers grænseoverskridende aktiviteter meget komplekse
• at der også er behov for EU-lovgivning, som støtter nonprofitorganisationer, med
sigte på at fuldføre det indre marked
• Retsgrundlag: artikel114 TEUF (indre marked), almindelige lovgivningsprocedure
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 22
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0023.png
Fremgangsmåde for prioriterede forslag
Formelt sker udvælgelsen for at kontrollere for overholdelse af nærhedsprincippet, som
EU-traktatens protokol nr. 2 giver de nationale parlamenter i EU mulighed for, men i
praksis udvælges forslagene også ud fra politisk relevans.
Udvælgelse:
• Fagudvalg udvælger forslag på baggrund af Kommissionens arbejdsprogram
• Europaudvalget udvælger 5-10 forslag som Folketingets prioriterede forslag
Behandling:
• De udvalgte forslag behandles i fagudvalgene
• Fagudvalgene kan på baggrund af behandlingen indstille til:
Begrundet udtalelse til Kommissionen (hvis et flertal finder brud på
nærhedsprincippet)
Politisk udtalelse til Kommissionen om forslagets indhold
Folketinget
Side 23
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0024.png
Hvordan kan ERU behandle forslagene?
Nærhedstjek (begrundet udtalelse om brud på nærhedsprincippet)
Politisk dialog (politisk udtalelse om forslagets indhold)
Sende en delegation til Bruxelles
Invitere en kommissær til Folketinget
Skriftlige spørgsmål til Kommissionen
Tiltag rettet mod regeringen:
Samråd med ministeren
Forespørgselsdebat i Folketingssalen
Teknisk gennemgang ved ministeriet
Skriftlige spørgsmål til regeringen
Side 24
Folketinget
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0025.png
Prioriterede forslag i 2022 på ERU’s område
Bæredygtig virksomhedsledelse: KOM (2022) 71:
• Fremsat af Kommissionen den 23. februar 2022
• Udtalelse fra ERU vedtaget den 19. maj 2022
• Enighed i Rådet om forslaget (efter 8 kompromisforslag) den 1. december 2022
• Afventer behandling i Europa-Parlamentet
Fremme af små og mellemstore virksomheders adgang til kapital: KOM (2022) 760-762:
• Fremsat i december 2022 og omhandler børsnotering
• Lette oplysningskrav ved børsnotering og strømline nationale kontrolprocedurer
• Give virksomhedsejere mulighed for at registrere sig på vækstmarkeder for små og
mellemstore virksomheder ved hjælp af aktiestrukturer med flere stemmer, så de kan
bevare tilstrækkelig kontrol over deres virksomhed efter børsnoteringen.
Folketinget
Side 25
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Præsentationer fra EU-konsulentens intro til udvalgets arbejde med EU-sager og vigtige EU-sager på Erhvervsudvalgets område
2655653_0026.png
Mere information
www.ft.dk
Martin Jørgensen
EU-konsulent
Tlf.
3622
E-mail: [email protected]
Folketinget