Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 284
Offentligt
2757593_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. september 2023
2023 - 11409
otfruh
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 og forordning (EU) 2018/1724 for så
vidt angår anvendelse af informationssystemet for det indre marked
og den fælles digitale portal med henblik på visse krav, der er fastsat
ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) …/… om europæi-
ske grænseoverskridende foreninger (KOM(2023/515)
Nyt notat.
1.
Resumé
Kommissionen har den 5. september 2023 fremsat et forslag til forordning
om ændring af forordning 1024/2012 om det indre markeds informationssy-
stem (IMI-forordningen) og forordning 2018/1724 om den fælles digitale
portal (SDG-forordningen). Forslaget har til formål at lette samarbejdet mel-
lem medlemsstaterne om implementering af direktivforslaget om europæiske
grænseoverskridende foreninger samt sikre de grænseoverskridende forenin-
gers adgang til den fælles digitale portals fordele som fx adgang til oplys-
ninger og procedurer online på lige fod med unionsborgere og virksomhe-
der. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslagets æn-
dring af IMI-forordningen ventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser,
mens ændringen af SDG-forordningen ventes at have væsentlige statsfinan-
sielle konsekvenser.
Regeringen er overordnet positiv overfor at lette samarbejdet mellem med-
lemsstaterne om at implementere hovedforslaget om europæiske grænseover-
skridende foreninger. Regeringen ønsker, at der ved implementeringen er
fokus på et effektivt system med få byrder, samt at der tages højde for erfarin-
ger fra eksisterende systemer for administrativt samarbejde. Regeringen fin-
der det særligt vigtigt, at elementet om SDG-forordningen fjernes fra forsla-
get, og at man undersøger mulighederne for en alternativ løsning.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 5. september fremsat forslag ”om ændring af for-
ordning 1024/2012 og forordning 2018/1724 for så vidt angår anvendelsen
af informationssystemet for det indre marked og den fælles digitale portal
med henblik på visse krav, der er fast ved Europa-Parlamentets og rådets
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: Grund- og nærhedsnotat angående forordning om ændring af forordning 1024/2012 forordning 2018/1724 ifm. forslag om europæiske grænseoverskridende foreninger
2757593_0002.png
2/5
direktiv (EU) … /… om europæiske grænseoverskridende foreninger
(KOM(2023)516) ”. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den
5.sep-
tember 2023.
Forslaget understøtter hovedforslaget om europæiske grænseoverskridende
foreninger (KOM(2023)516), som Kommissionen fremsatte samme dag.
Hovedforslaget blev fremsat som opfølgning på Europa-Parlamentets reso-
lution af den 17. februar 2022. Europa-Parlamentet efterspurgte heri, at
Kommissionen fremsatte et forslag til en forordning for etableringen af eu-
ropæiske foreninger som selskabsform.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 21 og 114 i Traktaten om den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og skal behandles efter den almin-
delige lovgivningsprocedure i artikel 294 i TEUF.
Forslaget medfører en ændring i bilaget til forordning 1024/2012 om Infor-
mationssystemet for det Indre Marked (IMI-forordningen) og forordning
2018/1724 om den fælles digitale portal (SDG-forordningen).
Informationssystemet for det indre marked (IMI) er et sikkert, flersproget on-
lineværktøj, der gør det lettere at udveksle oplysninger mellem offentlige
myndigheder, der er involveret i den praktiske gennemførelse af EU-lovgiv-
ning. Det har medvirket til at modernisere det grænseoverskridende admini-
strative samarbejde og sikre, at det indre marked fungerer i praksis. Slutbru-
gerne af IMI er de nationale offentlige myndigheder, men i sidste ende er det
virksomhederne og borgerne, der har gavn af dette forbedrede samarbejde.
SDG-forordningens formål er at gøre det lettere for EU-borgere og EU-virk-
somheder at betjene sig digitalt på tværs af EU. Forordningen skal blandt an-
det sikre EU-brugere adgang til information og danske offentlige selvbetje-
ningsløsninger, mens der skal oprettes et nyt system til udvekslingen af do-
kumentation, også kaldet engangsprincippet. Implementeringen af SDG-for-
ordningen skal være afsluttet inden december 2023, og der pågår i øjeblikket
arbejde om at klarlægge, hvordan implementeringen vil foregå i Danmark.
3.
Formål og indhold
Forslaget om ændring af forordning 1024/2012 og forordning 2018/1724 skal
læses i sammenhæng med hovedforslaget om europæiske grænseoverskri-
dende foreninger (KOM(2023)516). Ændringsforslaget har til formål at lette
samarbejdet mellem medlemsstaterne om implementering af hovedforslaget
samt sikre, at disse grænseoverskridende foreninger får adgang til oplysnin-
ger, procedurer og bistands- og problemløsningstjenester på lige fod med uni-
onsborgere og virksomheder.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: Grund- og nærhedsnotat angående forordning om ændring af forordning 1024/2012 forordning 2018/1724 ifm. forslag om europæiske grænseoverskridende foreninger
2757593_0003.png
3/5
Forslaget medfører en ændring i bilaget til forordning 1024/2012 om Infor-
mationssystemet for det Indre Marked (IMI-forordningen), så der gives hjem-
mel til udvikling af et nyt IT-modul. Det nye modul skal benyttes til notifika-
tion og verifikation af ansøgninger om registrering som europæisk grænse-
overskridende organisation samt udveksling af oplysninger om afregistrering
og ændringer. Kommissionen estimerer, at der vil være omkostninger for 1,8
mio. euro forbundet med forslaget, herunder 0,9 mio. euro til udvikling af nye
it-systemer samt 0,9 mio. euro til administration. Udgifterne finansieres via
omprioritering inden for eksisterende programmer under udgiftsområde 1
(Det indre marked, innovation og det digitale område).
Derudover medfører forslaget ændringer i forordning 2018/1724 om den fæl-
les digitale portal (SDG-forordningen), som bringer europæiske grænseover-
skridende foreninger inden for forordningens anvendelsesområde. Det fore-
slås, at engangsprincippet skal finde anvendelse, og at det tekniske system til
automatisk udveksling af dokumentation skal kunne benyttes af ansøgere til
at frembringe deres eksisterende dokumentation fra andre myndigheder, jf.
ændringen til artikel 14. Desuden foreslås en række tilføjelser til SDG-for-
ordningens bilag I som medfører, at den fælles digitale portal skal indeholde
oplysninger om en række områder af relevans for europæiske grænseover-
skridende foreninger, herunder opstart, drift og lukning, ansatte, skatter og
afgifter, varer, tjenesteydelser, finansiering, offentlige kontrakter samt sund-
hed og sikkerhed på arbejdspladsen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ingen udtalelser fra Europa-Parlamen-
tet vedrørende forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til, at hovedforslaget om europæiske grænseover-
skridende foreninger håndterer en problemstilling med en tydelig grænse-
overskridende dimension, eftersom forslaget skal nedbryde barrierer for
grænseoverskridende aktiviteter for non-profit-foreninger. Kommissionen
har ikke foretaget en særskilt vurdering af nærhedsprincippet for forslaget om
ændring af forordning 1024/2012 og forordning 2018/1724.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget om ændring af forordning 1024/2012 og forordning 2018/1724
har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
7.
Konsekvenser
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: Grund- og nærhedsnotat angående forordning om ændring af forordning 1024/2012 forordning 2018/1724 ifm. forslag om europæiske grænseoverskridende foreninger
2757593_0004.png
4/5
Lovgivningsmæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Forslagets ændring af IMI-forordningen (1024/2012) forventes ikke at
have samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark, da ansvaret for udvikling og drift af et nyt modul til IMI-systemet
ligger hos Kommissionen og finansieres via omprioritering.
Forslagets ændring af SDG-forordningen (2018/1724) vurderes at have væ-
sentlige statsfinansielle konsekvenser, da tilføjelsen af juridiske personer
(foreninger) vil betyde, at de enkelte myndigheder vil skulle foretage til-
pasninger af deres selvbetjeningsløsninger, hvis de er omfattet af SDG-for-
ordningen. Det er endnu ikke muligt at give et estimat herfor. Det bemær-
kes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden
for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejled-
ningens bestemmelser herom.
Forslaget ventes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget om ændring af forordning 1024/2012 og forordning 2018/1724
medfører ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet og medfører ikke i
sig selv administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
8.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 20.
september 2023. Der er ikke indkommet høringssvar.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
medlemsstaters holdninger til forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for at lette samarbejdet mellem med-
lemsstaterne om at implementere hovedforslaget om europæiske grænseover-
skridende foreninger. Regeringen ønsker, at der ved implementeringen er fo-
kus på et effektivt system med få byrder, samt at der tages højde for erfaringer
fra eksisterende systemer for administrativt samarbejde, herunder IMI-syste-
met, og udveksling af virksomhedsdata, herunder registersammenkoblings-
systemet (BRIS).
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de stats-
finansielle, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: Grund- og nærhedsnotat angående forordning om ændring af forordning 1024/2012 forordning 2018/1724 ifm. forslag om europæiske grænseoverskridende foreninger
2757593_0005.png
5/5
finder derfor, at der bør fremlægges en anvendelig konsekvensanalyse, som
kan belyse de forventede afledte omkostninger i Danmark.
Fsva. ændringerne til SDG-forordningen forventes disse dog at medføre en
ny opgave for offentlige myndigheder, hvor der vurderes at være begrænset
merværdi. Regeringen finder det særligt vigtigt, at dette element fjernes fra
forslaget, og at man undersøger mulighederne for en alternativ løsning.
Regeringens holdning til hovedforslaget om europæiske grænseoverskri-
dende foreninger (KOM(2023)516) beskrives i et separat grund- og nær-
hedsnotat.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.