Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2757224_0001.png
Åben høring om
iværksætteri
Erhvervsudvalget
Onsdag den 27. september 2023 kl. 14.00-16.00
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0002.png
Velkomst
Lars-Christian Brask (LA), næstformand for
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0003.png
Toke Reichstein
Professor, CBS
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0004.png
Høring om iværksætteri i Folketingets Erhvervsudvalg
Human Kapital, Erfaring og Unicorns
Prof. T
oke Reichstein
Department of Strategy and Innovation
Copenhagen Business School
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0005.png
Hvilke startups bliver til Unicorns?
Der er flere omstændigheder der sættes i forbindelse med Unicorns
• ”Venture” Kapital
• Erhvervserfaring
• Iværksætter er CEO
• Geografi
• Human kapital
• Acceleratorer
• Inkubatorer
• Industri
• Erfaren iværksætter
• Køn
• Ecosystems
• etc.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0006.png
Hvilke startups bliver til Unicorns?
Nogle omstændigheder er der imidlertid begrænset belæg/evidens for
• ”Venture” Kapital
• Erhvervserfaring
• Iværksætter er CEO
• Geografi
• Human kapital
• Acceleratorer
• Inkubatorer
• Industri
Erfaren iværksætter
Køn
• Ecosystems
etc.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0007.png
Hvilke startups bliver til Unicorns?
Der er nogle omstændigheder det er svært at gøre noget ved politisk
• ”Venture” Kapital
• Erhvervserfaring
Iværksætter er CEO
Geografi
• Human kapital
• Acceleratorer
• Inkubatorer
Industri
Erfaren iværksætter
Køn
• Ecosystems
etc.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0008.png
Hvilke startups bliver til Unicorns?
Nogle omstændigheder ved vi ikke nok til at designe
• ”Venture” Kapital
• Erhvervserfaring
Iværksætter er CEO
Geografi
• Human kapital
Acceleratorer
Inkubatorer
Industri
Erfaren iværksætter
Køn
Ecosystems
etc.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0009.png
Hvilke startups bliver til Unicorns?
Og så er der dem som er oplagte kandidater
”Venture” Kapital
Erhvervserfaring
Human kapital
Acceleratorer
Inkubatorer
Ecosystems
Iværksætter er CEO
Geografi
Industri
Erfaren iværksætter
Køn
etc.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0010.png
Unicorns -Erhvervserfaring
• Blandt Unicorns er der en overvægt etableret af individer med erfaring i
teknologien/industrien/markedet
• Ofte er Unicorns etableret af flere individer med forskellig erfaring
Eberhard & Tarpenning
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0011.png
Initiale medarbejdere -Shel Kaphan – #1 Amazon medarbejder
”Without hiring Shel Kaphan in 1999, Amazon doesn’t become the thing it is today;
a $1.7 T
rillion giant”–
Jeff Bezos
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0012.png
Unicorns – Arbejdskraftens fri bevægelighed
Det er essentielt at arbejdskraften er fri til at søge netop iværksætteri og anvende
deres erfaring til at etablere de mest lovende og vækstpotente
opstartsvirksomheder – de er favorabelt placeret til enten at identificere de mest
lovende forretningsmuligheder, at vide hvad det kræves for at få virksomhed til at
fungere i den pågældende kontekst eller forstå den underliggende teknologi og
dens potentiale
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0013.png
Vi skal derfor:
Politik
Fordring og positiv effekt
• Vi skal sikre at de mest lovende og
bedst placeret individer søger
iværksætteri
• Vi skal sænke barrieren for at
forlade kerne stillinger med henblik
på at etablere en ny virksomhed
• Vi skal sikre at netop den kilde der
fordrer Unicorns alle mest ikke
begrænser men i stedet fordrer
Unicorns
”Forbyde” anvendelsen
non-compete covenants
af
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0014.png
Unicorns – ”Venture” kapital
Ved at ”forbyde” non-comptee covenants kan det også tænkes at den etableret
industri i større omfang begynder at undersøge andre muligheder for at undgå
fremtidig konkurrence fra tidligere medarbejdere ved at investere i deres
iværksætter planer (corporate venture capital) – og det er der behov for i
Danmark
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0015.png
Unicorns – Human kapital
• Langt de fleste Unicorn iværksættere bygger på human kapital indenfor
naturvidenskab eller teknik- og ingeniørområdet
• Få er fra PhD niveauet og også relativt få indenfor MBA-området.
• Den oplagte konklusion er at vi skal styrke de områder i universitetsområdet
,
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0016.png
Unicorns – Human kapital
• Langt de fleste Unicorn iværksættere bygger på human kapital indenfor
naturvidenskab eller teknik- og ingeniørområdet
• Få er fra PhD niveauet og relativt få indenfor MBA-området
• Den oplagte konklusion er at vi skal styrke de områder i universitetsområdet
Men CBS ligger faktisk højest blandt de danske Universiteter når det kommer til
antallet af Unicorns – delvist fordi iværksætterne søger kompetencer fra det
merkantile for at få defineret forretningsdelen af virksomheden - således syntes
der et behov for større samspil mellem de tekniske fag og forretningsomårdet
(e.g. Tesla)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0017.png
Forhold vi også skal værne om
Politik
Beskyttelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder
Fordring og positiv effekt
Fordre investering i opstartsvirksomheder og
innovation
Faciliterer økonomisk handel og udveksling og
social tillid
Faciliterer opstartsvirksomheder og begrænser
de etablerede virksomheders evne til at be-
grænse konkurrence
Et velfungerende retssystem
Frie og åbne markeder
Et flydende arbejdsmarked
(nemt at hyre og fyre)
Mindre ”switching cost” og faciliterer op-
startsvirksomheders mulighed for at hyre
14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0018.png
Kasper Munk Rasmussen
Chefkonsulent, SMVdanmark
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0019.png
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0020.png
Kasper Munk Rasmussen,
Ansvarlig for iværksætterpolitik i SMVdanmark
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0021.png
Status
20.000 selvstændige er forsvundet på de sidste 13 år
Antallet af SMV’er i landdistrikter er faldet med 11 pct. i samme periode
Andelen af iværksættervirksomheder, der overlever, er faldet
Kilde: SMVdanmarks egne analyser
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0022.png
Udfordringer med iværksætter-definition
1) Generel definition og udelukkelse
"på forhånd"
2) Som i dag: Vurdering af
idé/potentiale og evt. særlige krav
ved de enkelte indsatser
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0023.png
30 iværksætterforslag
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0024.png
1. Gør adgangen til kapital nemmere med crowdfunding
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0025.png
1. Gør adgangen til kapital nemmere med crowdfunding
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0026.png
Ulige beskatning:
Skat på afkast på Tesla-aktie via
aktiesparekonto = 17%
Skat på afkast ved investering i
danske iværksættere via
crowdfunding = 25,6-42,7%
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0027.png
2. Bureaukrati – en bremse på iværksætteriet
78%
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0028.png
2. Bureaukrati – en bremse på iværksætteriet
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0029.png
2. Bureaukrati – Løsning
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0030.png
2. Bureaukrati – Løsning
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0031.png
3. Omlæg erhvervsstøtten
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0032.png
3. Omlæg erhvervsstøtten
Resultat
Omlægning
12
7
28
15
ERHVERVSSTTØTTE (CA. ANTAL MIA. KR.)
S E L S K A B S S K A T T E P R OC E N T
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0033.png
Tak for opmærksomheden
Høring om iværksætteri 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0034.png
Peter Kofler
Bestyrelsesformand, Danske Iværksættere
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0035.png
Hvordan får vi en bæredygtig
iværksætterkultur i Danmark
og kan vi styrke netværket omkring
iværksætteri.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0036.png
Hvem er Danske Iværksættere
I Danske Iværksættere arbejder vi hver dag for mere end 17.000
iværksættere.
Vi omfavner en bred vifte af iværksættere når de står med
innovative ideer og når de står over for udfordringer og skal
træffe svære beslutninger.
Den offentlige debat og politisk interessevaretagelse er
afgørende for at skabe et gunstigt iværksættermiljø. Derfor
arbejder vi aktivt sammen med politikere og beslutningstagere, så
de forstår jeres hverdag, jeres udfordringer og jeres fremtid.
Vi prioriterer at bygge bro mellem virkelighedens iværksættere og
politikerne, andre virksomheder, organisationer og myndigheder,
der alle er med til at sætte rammerne for iværksætterscenen i
Danmark.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0037.png
Hvad er en iværksættervirksomhed og
hvem vil vi hjælpe med ny strategi?
Stigende fokus
på iværksætteri
og innovation i
Danmark
Regerings fokus
på at definere
iværksætter-
virksomheder
Dansk
styrkeposition
globalt
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0038.png
Det ER hensigtsmæssigt at lave en definition
Giver mulighed for at føre en mere fokuseret iværksætterpolitik, hvor initiativer kan målrettes de mindre,
innovative virksomheder.
De begrænsede økonomiske ressourcer (til fx skattelettelser) kan prioriteres, så pengene gør en langt
større forskel for de udfordringer, som man ønsker at løse. Eksempelvis har det forhøjede fradrag på
130% inden for forskning og udvikling har i praksis fungeret som en skjult skattelettelse for store
virksomheder, i stedet for at fremme innovation og iværksætteri.
Lempelser af øvrige rammevilkår fx rekruttering af talent, afbureaukratisering mv. kan gøres målrettet for
iværksættervirksomheder uden, at lempelserne nødvendigvis gælder alle.
Og endelig kan vi se, at en række andre lande, som ønsker at skabe mere innovation og flere
vækstiværksættere ligeledes har indført, eller er i gang med, at indføre tilsvarende definitioner.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0039.png
Konkret:
Vores bud på
en definition
“Iværksættervirksomheder er
små, nystartede
danskbaserede virksomheder,
som har potentiale til at vokse,
fordi deres produkt er
innovativt og skalérbart.”
1
Små
= Virksomheder med en omsætning på under
75 millioner kroner
2
3
4
Nystartede
= Virksomheder som er under 7 år
(For deeptech og biotech 10 år)
Danskbaserede
= Virksomheder som er
registreret i Danmark og ikke børsnoteret
Innovativt
= Virksomheder, som demonstrerer
accelererende vækst, gennem en nytænkende tilgang
til deres forretningsmodel, produkt eller service.
5
Skalérbart
= Virksomheder som tiltrækker
investeringer og talent
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0040.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0041.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0042.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0043.png
Spørgsmål
Folketinget
| 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0044.png
Steen Donner
Direktør, DTU Science Park
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0045.png
Susanne Toftgård Nielsen
Partner, Nordic Female Founders
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0046.png
Oplæg
Høring om iværksætteri i Erhvervsudvalget
Susanne Toftgård Nielsen
PARTNER HOS NORDIC FEMALE FOUNDERS
Diversitet er centralt for vores samfund og også
for skabelsen af vækstvirksomheder
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0047.png
Oplæg
Høring om iværksætteri i Erhvervsudvalget
Nordic Female Founders
• Investerer i startups med kvindelige
founders
• Understøtter feminin erhvervskultur i
Female Founders House
• Uddanner og understøtter kvindelige
iværksættere gennem vores Boost-
program
• Aktiverer kvindelige investorer
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0048.png
Diversitet er centralt for vores samfund
- Hvorfor er der behov for kvindelige iværksættere?
ØKONOMISK VÆKST
• Flere virksomheder
• Større afkast ved startups med kvindelige stiftere
BSG: 2,5 gange højere afkast
VC Fund First Round: 63% bedre performance
Dansk Erhverv: 25% højere omsætning pr. investeret krone
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0049.png
Diversitet er centralt for vores samfund
- Hvorfor er der behov for kvindelige iværksættere?
BEDRE PRODUKTER
• Nye typer produkter og ydelser
Produkter rettet mod kvindekroppen
• Bedre produkter
Airbags til gravide, stemmegenkendelse mm.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0050.png
Diversitet er centralt for vores samfund
- Hvorfor er der behov for kvindelige iværksættere?
FORLØSNING AF POTENTIALER
• Nye virksomhedsformer
• Nye ledelsesformer
• Nye netværk og fællesskaber
• Selvforsørgelse og selvstændighed
• Fest og ballade
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0051.png
Hvor er kvinderne i dag?
FÅ KVINDELIGE IVÆRKSÆTTERE
• 27%
• Sådan har det været de sidste 15 år
DE FÅR IKKE RET MANGE PENGE
• 0,1% til kvindelige iværksættere
• 10,8% til teams med begge køn
• 89,1% til mandlige iværksættere
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0052.png
Hvorfor er det sådan?
DET ER KVINDERNES SKYLD
• Halvt så mange kvinder, som mænd, har intention om at starte
egen virksomhed i 2022 (Dansk Erhverv)
• Kvinder tror mindre på egne evner end mænd
• Kvinder er perfektionister
• Kvinder tør ikke
• 20% af danske kvinder ønsker ikke at starte ny virksomhed pga.
afhængigheden af en fast personlig indkomst (Dansk Erhverv)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0053.png
Hvorfor er det sådan?
DET ER SAMFUNDETS SKYLD
‘Huset’ er bygget af mænd
Normer, spilleregler og sprog er maskuline
10% af danske Business Angels er kvinder (Kraka)
15% af partnerne i europæiske VC-fonde er kvinder (Kraka)
Få rollemodeller og spejlbilleder
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0054.png
Hvorfor er det sådan?
VI ER ALLE FORDOMSFULDE
• Vi vurderer mænd og kvinder forskelligt
Kvinder vurderes på deres nuværende evner, og mænd på
deres potentiale (Return on Diversity rapporten)
Mænd opleves som mere troværdige (Cambridge Study)
Mænd spørges om potentialer - kvinder spørges om
risikostyring (Undersøgelser blandt VC Funds)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0055.png
Hvad kan vi gøre?
VI LADER DET VÆRE
• Markedet vil regulere sig selv - om 131 år (World Economic Forum)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0056.png
Hvad kan vi gøre?
OFFENTLIG REGULERING
• Kvoter, uddannelse og øremærkede investeringspuljer
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0057.png
Hvad kan vi gøre?
UDVIDE OG OMBYGGE ‘HUSET‘
• Fokus på andre tilgange til iværksætteri
Mere bundlinje end vækst
Mere formål end profit
Ingen exit-plan
Et helt liv
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0058.png
Hvad kan vi gøre?
UDVIDE OG OMBYGGE ‘HUSET‘
• Understøtte feminin erhvervskultur
Nye normer
Udvidet sprog
Plads til forskellige spilleregler
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0059.png
Hvad kan vi gøre?
UDVIDE OG OMBYGGE ‘HUSET‘
• Understøtte hele økosystemet
Fremme kvindelige investorer
Fremme kvindekapital
Fremme kvindelige bestyrelsesmedlemmer
Fremme rollemodeller og spejlbilleder
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0060.png
Høring om iværksætteri i
Erhvervsudvalget
Tak for
jeres tid
SUSANNE TOFTGÅRD NIELSEN
PARTNER HOS NORDIC FEMALE FOUNDERS
Diversitet er centralt for vores samfund og også for
skabelsen af vækstvirksomheder
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0061.png
Kilder
• Dansk Erhverv 2023: “Kvindelige Iværksættere 2023 - Analyse om barrierer og tendenser”
• Kraka 2023: “Der er samfundsøkonomisk potentiale i at intensivere indsatsen for at fremme
kvindelige iværksættere”
• World Economic Forum 2023: “Global Gender Gap Report 2023“
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0062.png
Thomas Black-Petersen
Direktør, Foreningen for Børsnoterede
Vækstvirksomheder
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0063.png
Børsnoteringer er lig med kapital og
opskalering.
Hvordan får vi flere
børsnoteringer i Danmark?
THOMAS BLACK-PETERSEN - DIREKTØR FBV
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0064.png
IVÆRKSÆTTER
BAGGRUND
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0065.png
1) Der skal børsnoteres flere
succesfulde danske
virksomheder
Vi skal fremme, at flere danske Vi har behov for en lovgivning
iværksættere skalerer deres
virksomheder i Danmark og
skaber velfærd og danske
arbejdspladser til fremtidige
generationer
som motiverer dem, der bygger
virksomheder til at notere
virksomheden i Danmark
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0066.png
Virksomheder noteret på vækstbørsen
Nasdaq First North har en samlet
børsværdi på 4,9 milliarder kroner
Det er 0,1% af det samlede danske
børsmarked, som udgør en værdi på 4,8
billioner kroner
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0067.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0068.png
2) Vi skal stoppe med at bede, dem
der bygger vækstvirksomhederne,
om
at risikere at skulle betale skat
af penge de ikke har tjent
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0069.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0070.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0071.png
Aktieavancebeskatningsloven
Unoterede virksomheder
F.eks. venturefinansierede vækstvirksomheder:
Ejerskab < 10 %
(porteføljeaktier)
Udbytte
Gevinst
Tab
Beskatning på 22% af 70%
(15,4 %)
Fritaget for beskatning
Ingen fradragsret
Ejerskab på mindst
10%
(datterselskabsaktier)
Fritaget for beskatning
Fritaget forbeskatning
Ingen fradragsret
Udbytte
Gevinst
Tab
Børsnoterede virksomheder
Inklusiv virksomheder på en vækstbørs som First North
Ejerskab < 10 %
(porteføljeaktier)
Beskatning på 22%
Beskatning på 22%
Fradragsret
Ejerskab på mindst
10%
(datterselskabsaktier)
Fritaget for beskatning
Fritaget for beskatning
Ingen fradragsret
Realisationsprincippet
Lagerprincippet
Bemærk:
Beskatning af
selskabers
ejerbesiddelse i kapitalandele
Ejerne af selskaberne betaler 42% i udbytteskat. OECD-gennemsnittet er 24 pct.
“SKATTEN FRA HELVEDE”
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0072.png
Vi har to forslag så politikerne let
kan løse problemet med
lagerbeskatning
for dem, der
bygger vækstvirksomheder, og
samtidig styrke det danske
vækstbørsmarked
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0073.png
Vi foreslår derfor:
A) ”Ensret selskabers beskatning af aktier på
vækstbørser, med aktier i unoterede
virksomheder”
Estimeret årligt provenutab: 20 mio. kroner
Det vil fjerne en stor forhindring for børsnoteringer og for at investere i
vækstlaget.
Forslaget kræver at: Aktieavancebeskatningslovens definitionen af skattefri
porteføljeaktier i § 4 C stk 1 ændres ved at slette ”eller en multilateral
handelsfacilitet”
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0074.png
Vi foreslår, at dem bygger virksomheder,
aldrig kan risikere at betale skat, af penge de
ikke har tjent
B)
”Selskaber kan vælge, at aktieavancer
realisationsbeskattes i mindst 7 og gerne 10
efter børsnotering”
Provenueffekten vil ikke være nævneværdig, da der alene er tale om en
likviditetsforskydelse i maximalt 10 år og kun når nye selskaber børsnoteres.
Kan indføres som en undtagelse, hvor iværksættere og investorer kan ansøge om
tilladelse til at bruge denne frem for lagerbeskatning på en konkret aktie.
Det bør indføres, således at et vi fungere med tilbagevirkende kraft.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0075.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0076.png
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0077.png
Vi foreslår at medarbejdere, aldrig kan risikere
at betale skat, af penge de ikke har tjent.
C) ”Regler for medarbejderaktier skal
og beskatning skal først ske, når der er en
realiseret gevinst”
Ligningslovens §7P skal derfor lempes yderligere, så det er billigere og lettere for startups og
vækstvirksomheder at tilbyde og administrere medarbejderaktier og tegningsretter.
Eksisterende medarbejderaktieordninger (LL §28) skal kunne ændres, så medarbejderen først
skal betale skat, når der er realiseret en gevinst
Fordi medarbejderaktionærer også tager en risiko og måske aldrig får en gevinst, så skal skatten
på medarbejderaktier (LL §28) altid være aktieindkomst og ikke en personbeskatning på 56%.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0078.png
Fra 0% til 42% - 55% i skat
på iværksætternes aktier
Vi skal have et opgør med hovedaktionærproblemet som
argument for den høje dansk aktieavancebeskatning
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0079.png
I Norge, Sverige og Finland har
man løst
hovedaktionærproblemet
-
og
derfor ikke parallelitet mellem den højeste
højeste marginalskat for lønindkomst og
den kombinerede selskab- og
aktieindkomstbeskatning
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0080.png
3)
Vi skal begynde med at
motivere danskere
til
og støtte op om iværksætteri
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0081.png
Vi foreslår:
A) ”Sænk aktieavance-beskatningen med
mindst 10% point”
– og ”find en anden løsning på
hovedaktionærproblemet
end parallelitet”
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0082.png
Vi foreslår:
B) ”Fjern lagerbeskatning på aktiesparekonti
hæv loftet til mindst kr. 375.000”
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0083.png
Fælles nationale
målsætninger
for iværksætteri
Kan blive til et langsigtet
ambitiøst fælles nationalt
projekt som samler
organisationer, politikere,
virksomheder, uddannelses-
institutioner og befolkningen
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0084.png
Fælles nationale
målsætninger
for iværksætteri
Vi foreslår at:
c) ”der fastsættes et antal
fælles nationale målsætninger
for iværksætteri, som samler
Danmark om initiativer”
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0085.png
MÅLSÆTNINGER FOR IVÆRKSÆTTERI
– som sikrer velfærd og arbejdspladser til fremtidige generationer
Mere iværksætteri på
uddannelser
(fra grundskoler til universiteter)
Flere virksomheder som
overlever de første 5 år
(som senere kan bliver
store danske arbejdspladser)
Flere kvindelige iværksættere
– og investorer
(fokus på diversitet i
iværksætterteams)
Øget medarbejderejerskab
(demokratisering af ejerskab)
Flere danskere med aktier
(en styrket aktiekultur giver ejerskab
og andel i værditilvækst)
Flere danske børsnoteringer
(forankring af succesfulde
virksomheder i Danmark)
Øget kapital til klima
og grøn omstilling
(vi skal have flere grønne
virksomheder)
Flere store venture
investeringer
(få virksomheder fra
100 til 1000+ ansatte)
Øgede incitamenter til
investering
(lavere skat på investeringer i
vækstlaget)
Lettere at investere i
iværksætteri
(både for personer
og pensionskasser)
DANMARKS NATIONALE MÅL FOR IVÆRKSÆTTERI KAN BESTÅ
AF EN RÆKKE MÅLSÆTNINGER OG DELMÅL OG BLIVE DEN TIL
DATO MEST AMBITIØSE DAGSORDEN FOR IVÆRKSÆTTERE OG
DET DANSKE VÆKSTLAG
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0086.png
MÅLSÆTNINGER FOR IVÆRKSÆTTERI
– som sikrer velfærd og arbejdspladser til fremtidige generationer
Mere iværksætteri på
uddannelser
(fra grundskoler til universiteter)
Flere virksomheder som
overlever de første 5 år
(som senere kan bliver
store danske arbejdspladser)
Flere kvindelige iværksættere
– og investorer
(fokus på diversitet i
iværksætterteams)
Øget medarbejderejerskab
(demokratisering af ejerskab)
Flere danskere med aktier
(en styrket aktiekultur giver ejerskab
og andel i værditilvækst)
Flere danske børsnoteringer
(forankring af succesfulde
virksomheder i Danmark)
Øget kapital til klima
og grøn omstilling
(vi skal have flere grønne
virksomheder)
Flere store venture
investeringer
(få virksomheder fra
100 til 1000+ ansatte)
Øgede incitamenter til
investering
(lavere skat på investeringer i
vækstlaget)
Lettere at investere i
iværksætteri
(både for personer
og pensionskasser)
DANMARKS NATIONALE MÅL FOR IVÆRKSÆTTERI KAN BESTÅ
AF EN RÆKKE MÅLSÆTNINGER OG DELMÅL OG BLIVE DEN TIL
DATO MEST AMBITIØSE DAGSORDEN FOR IVÆRKSÆTTERE OG
DET DANSKE VÆKSTLAG
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0087.png
MÅLSÆTNINGER FOR IVÆRKSÆTTERI
– som sikrer velfærd og arbejdspladser til fremtidige generationer
Mere iværksætteri på
uddannelser
(fra grundskoler til universiteter)
Flere virksomheder som
overlever de første 5 år
(som senere kan bliver
store danske arbejdspladser)
Flere kvindelige iværksættere
– og investorer
(fokus på diversitet i
iværksætterteams)
Øget medarbejderejerskab
(demokratisering af ejerskab)
Flere danskere med aktier
(en styrket aktiekultur giver ejerskab
og andel i værditilvækst)
Flere danske børsnoteringer
(forankring af succesfulde
virksomheder i Danmark)
Flere danske børsnoteringer
Øget kapital til klima
og grøn omstilling
Flere store venture
investeringer
(få virksomheder fra
100 til 1000+ ansatte)
Øgede incitamenter til
investering
Lettere at investere i
iværksætteri
(både for personer
og pensionskasser)
(forankring af succesfulde
DANMARKS NATIONALE MÅL FOR IVÆRKSÆTTERI KAN
virksomheder Danmark)
AF EN RÆKKE MÅLSÆTNINGER OG
i
DELMÅL OG BLIVE
(vi skal have flere grønne
virksomheder)
(lavere skat på investeringer i
vækstlaget)
BESTÅ
DEN TIL
DATO MEST AMBITIØSE DAGSORDEN FOR IVÆRKSÆTTERE OG
DET DANSKE VÆKSTLAG
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0088.png
Flere danske børsnoteringer
(forankring af succesfulde
virksomheder i Danmark)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0089.png
FBVs forslag til nødvendige
tiltag:
1.
2.
Der skal
børsnoteres flere
succesfulde danske virksomheder
Vi skal stoppe med at bede dem, der bygger vækstvirksomheder om
at risikere at skulle betale skat af penge de ikke har tjent.
a)
b)
c)
Ensret selskabers beskatning
af aktier noteret på vækstbørser, med aktier i unoterede
virksomheder
Selskaber kan vælge, at aktieavancer
realisationsbeskattes
i mindst 7 og gerne 10 år efter
børsnotering.
Regler for
medarbejderaktier
skal lempes og beskatning skal først ske, når der er en realiseret
gevinst
3.
Vi skal begynde med at
motivere danskere
til investere og støtte op om iværksætteri
a)
b)
c)
Aktieavancebeskatning
skal sænkes og find en anden løsning på hovedaktionærproblemet
Fjern lagerbeskatning på
aktiesparekonti
og hæv loftet til mindst kr. 375.000
Fælles
nationale målsætninger
for iværksætteri, som samler Danmark om initiativer
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0090.png
Mere information:
Thomas Black-Petersen
[email protected]
Telefon: 22 21 22 11
www.fbv.dk
lagerskat.fbv.dk
stop-start.fbv.dk
LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/fbv-foreningen
E-mail: [email protected]
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0091.png
Spørgsmål
Folketinget
| 27. september 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0092.png
Afrunding
Hans Andersen (V), formand for
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 2. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Samlet præsentation fra udvalgets høring om iværksætteri den 27. september 2023
2757224_0093.png
Åben høring om
iværksætteri
Erhvervsudvalget
Onsdag den 27. september 2023 kl. 14.00-16.00
Folketinget
| 2. oktober 2023