Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
Erhvervsfremmebestyrelsen modargumenter
Sekretariatet for Erhvervsfremmebestyrelsen ifm. oplæg til bestyrelsesmøde 8.juni 2023:
”Omvendt taler det for fravalg, at området har relativt få SMV’er, der er kernen i en klyngeindsats, og at
dets vækst og innovation i høj grad drives af få store virksomheder inden for høreapparater. Det taler
yderligere for fravalg, at data indiker en relativt lav performance hos klyngeorganisationen, der bl.a. ses i et
lavt deltager- og medlemsantal, begrænset konkret innovationsudbytte hos virksomhederne og lille
økonomisk opbakning fra anden side. ”
1. ”Området har relativt få SMV’er, der er kernen i en klyngeindsats, og at dets vækst og innovation
i høj grad drives af få store virksomheder inden for høreapparater. ”
•
•
•
Der er ca. 600 virksomheder i alt i den danske lydindustri, hvoraf 319 har deltaget i aktiviteter i DSC
i de forløbne 2 år dvs. over halvdelen af samtlige virksomheder. Af disse er 88% SMV’er.
Danishs Sound Cluster har pt. 103 medlemmer, hvoraf 86 er virksomhedsmedlemmer. Af disse er
83% SMV’er mellem 0-250 ansatte.
https://danishsoundcluster.dk/members/
Fordelingen blandt aktive virksomheder ser sådan ud:
Medlemmer
38
15
18
9
6
86
Aktive ialt
185
48
49
19
18
319
0-10 ansatte (Micro Enterprise)
11-50 ansatte (Small Enterprise)
51-250 ansatte (SME Enterprise)
251-1000 ansatte (Medium Enterprise)
1001+ ansatte (Large Enterprise)
Hovedtotal
44%
17%
21%
10%
7%
58%
15%
15%
6%
6%
(vi har ikke relevante brancheopdelte tal til sammenligning)
•
Hertil kommer et anseeligt antal aktive internationale deltagere (144 virksomheder hhv. 67
videnspartnere fra 34 lande), som har deltaget i DSC aktiviteter –
se kort.
Da branchen er meget
eksportorienteret, har det opbyggede netværk en stor værdi for de danske medlemmer.
DSC kan derfor ikke genkende billedet at innovationen i lydbranchen drives af ganske få (større)
virksomheder. Tværtimod er oplevelsen, at de mindre virksomheder har kreativitet og
eksekveringsvilje til at afprøve nye produkter og koncepter – ofte i dialog med internationale aktører.
2. ”Data indiker en relativt lav performance hos klyngeorganisationen, der bl.a. ses i et lavt
deltager- og medlemsantal, begrænset konkret innovationsudbytte hos virksomhederne”
Hvad har vi leveret??
Medlemsantal:
•
Det har været strategien at starte med de ”tunge” virksomheder først og derefter arbejde på flere
mindre medlemmer med stort vækstpotentiale efterfølgende. Strategien er således lykkedes:
Virksomhedsmedlemmerne repræsenterer +90% af den samlede omsætning (+70 Mia DKK i 2021) i
1