Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
2756210_0001.png
Erhvervsfremmebestyrelsen modargumenter
Sekretariatet for Erhvervsfremmebestyrelsen ifm. oplæg til bestyrelsesmøde 8.juni 2023:
”Omvendt taler det for fravalg, at området har relativt få SMV’er, der er kernen i en klyngeindsats, og at
dets vækst og innovation i høj grad drives af få store virksomheder inden for høreapparater. Det taler
yderligere for fravalg, at data indiker en relativt lav performance hos klyngeorganisationen, der bl.a. ses i et
lavt deltager- og medlemsantal, begrænset konkret innovationsudbytte hos virksomhederne og lille
økonomisk opbakning fra anden side. ”
1. ”Området har relativt få SMV’er, der er kernen i en klyngeindsats, og at dets vækst og innovation
i høj grad drives af få store virksomheder inden for høreapparater. ”
Der er ca. 600 virksomheder i alt i den danske lydindustri, hvoraf 319 har deltaget i aktiviteter i DSC
i de forløbne 2 år dvs. over halvdelen af samtlige virksomheder. Af disse er 88% SMV’er.
Danishs Sound Cluster har pt. 103 medlemmer, hvoraf 86 er virksomhedsmedlemmer. Af disse er
83% SMV’er mellem 0-250 ansatte.
https://danishsoundcluster.dk/members/
Fordelingen blandt aktive virksomheder ser sådan ud:
Medlemmer
38
15
18
9
6
86
Aktive ialt
185
48
49
19
18
319
0-10 ansatte (Micro Enterprise)
11-50 ansatte (Small Enterprise)
51-250 ansatte (SME Enterprise)
251-1000 ansatte (Medium Enterprise)
1001+ ansatte (Large Enterprise)
Hovedtotal
44%
17%
21%
10%
7%
58%
15%
15%
6%
6%
(vi har ikke relevante brancheopdelte tal til sammenligning)
Hertil kommer et anseeligt antal aktive internationale deltagere (144 virksomheder hhv. 67
videnspartnere fra 34 lande), som har deltaget i DSC aktiviteter –
se kort.
Da branchen er meget
eksportorienteret, har det opbyggede netværk en stor værdi for de danske medlemmer.
DSC kan derfor ikke genkende billedet at innovationen i lydbranchen drives af ganske få (større)
virksomheder. Tværtimod er oplevelsen, at de mindre virksomheder har kreativitet og
eksekveringsvilje til at afprøve nye produkter og koncepter – ofte i dialog med internationale aktører.
2. ”Data indiker en relativt lav performance hos klyngeorganisationen, der bl.a. ses i et lavt
deltager- og medlemsantal, begrænset konkret innovationsudbytte hos virksomhederne”
Hvad har vi leveret??
Medlemsantal:
Det har været strategien at starte med de ”tunge” virksomheder først og derefter arbejde på flere
mindre medlemmer med stort vækstpotentiale efterfølgende. Strategien er således lykkedes:
Virksomhedsmedlemmerne repræsenterer +90% af den samlede omsætning (+70 Mia DKK i 2021) i
1
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756210_0002.png
lydindustrien jf. DSC’s brancheanalyse 2022
https://danishsoundcluster.dk/brancheanalyse-af-den-
danske-lydbranche-2021-2022/
.
DSC har et stigende antal medlemmer med tilgang på et nyt medlem hver uge siden reel opstart i
sommeren 2021.
6 vidensinstitutioner, der alle har forskning og undervisning inden for lydområdet, er medlemmer.
Disse vidensinstitutioner repræsenterer store dele af over 60 udbudte længerevarende uddannelser
i Danmark, der indeholder store eller mindre dele omkring lyd. Se uddannelsesoversigten her:
https://danishsoundcluster.dk/en/uddannelser-inden-for-lyd/
Der foregår løbende dialog med alle vidensinstitutioner på listen og det forventes at flere tegner
DSC medlemskab snarest.
Deltagerantal på events:
I de forløbne to år har DSC arrangeret 63 events (webinarer, konferencer og ekskursioner) med 3002
deltagere (2396 herboende hhv. 606 udenlandske).
Danish Sound Day 2022 – det årlige medlemsmøde - blev afholdt på i november DTU Skylab med
200 deltagere.
DSC har igangsat 3 netværk for lydvirksomheder med temaerne: Akustikmaterialer, Bæredygtighed,
Startups- I alt har været afholdt 16 netværksmøder med +20 deltagere i gennemsnit.
DSC har etableret 4 faglige arbejdsgrupper, hvor deltagerne giver indspark til kommende events og
innovationsprojekter. Det er blevet til i alt 55 møder i disse arbejdsgrupper over de sidste 2 år.
Hertil kommer bilaterale møder med nuværende og potentielle medlemmer og samarbejdspartnere
– ca. 400 registrerede møder, men de reelle antal er langt større.
Innovations-udbytte / -projekter:
DSC har igangsat 13 innovationsprojekter (hvoraf 7 allerede er afsluttet) på baggrund af de midler
som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har bevilliget. Brobygningsprojekterne har minimum en
videnspartner og to virksomheder (SMV’er) som deltagere. Ca. 10 innovationsprojekter er i pipeline.
Information om de aktive innovationsprojekter kan ses her:
https://danishsoundcluster.dk/innovationsprojekter/
DSC har aktivt deltaget i det fælles Startup projekt, Beyond Beta, med sparring 13 startups siden
februar 2022. DSC bidrager med et specialdesignet forløb med 3x3 dages camps for lyd startups. De
13 startups indgår nu i en række innovationsaktiviteter på tværs af sektoren.
Hertil kommer det opbyggede uformelle netværk mellem deltagerne i DCS’s events og
netværksaktiviteter, som vi af gode grunde ikke kan kortlægge præcist.
Med DSC reelle opstart foråret 2021, er der i den 2-årige periode gået med etablering, ansættelser,
relationsopbygning til industrien, indgåelse af medlemskaber med virksomheder og
vidensinstitutioner, afholdelse af events, netværksfacilitering, iværksætterprogram, opstart af
innovationsprojekter, guldcertificering samt løbende afrapportering til ERST/UFS.
Ovenstående aktivitetsniveau er håndteret inden for en gennemsnitlig ressourceramme på 4,3
fuldtidsstillinger (FTE), hvilket giver følgende nøgletal siden opstart 2021:
Nye medlemmer/FTE = 24,0
Afholdte Events/FTE = 14,6
Innovationsprojekter/FTE = 3,0
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756210_0003.png
Hvordan har vi performet ?
DEB har målt klyngernes performance i 2021 / 2022 – både på en række områder,
sektorsammenligning, finansiering / privat deltagelse, tilfredshed og konkret innovation
(kilde – DEB Bilag
6.1.4. ”Dashboard”).
Lydområdet performer blandt de 4 bedste af de 13 områder (målt på produktivitet, størrelse og
vækst).
Finansiering / privat deltagelse – lydområdets andel på privatfinansiering ligger på
gennemsnittet af de 13 klynger. Innovationskraft programmets andel af den samlede
finansieringen ligger dårligere endd gennemsnittet – men det gør 6 af de 13 klynger. På både
andelen af private medlemsvirksomheder og andel af private virksomheder under
Innovationskraft programmet ligger vi lige med de bedste i top 6
Tilfredshed – vi scorer tredje højst af de 13 klynger.
Konkret innovation – her ligger vi under gennemsnittet, men 9 af de 13 klynger ligger under
gennemsnittet
Delkonklussion:
Set under et, performer vi IKKE under gennemsnittet ift. de øvrige klynger, hverken på leverancer eller på
ren performance. Vi kan derfor IKKE genkende konklusionen om at vi performer dårligt, og slet ikke set i
lyset af at vi er den nyest tilkommende klynge og har den lavest finansiering med 21 mio. ud af samlet
619 mio. svarende til 3,4 %
3. ”Lille økonomisk opbakning fra anden side”.
Det stigende antal medlemmer har medført opbygning af egenfinansiering på 800.000 DKK/årligt
(+50% ift. 2022) i medlemskontingenter svarende til 12% af den samlede omsætning for klyngen,
suppleret med anden privatfinansiering der samlet bringer den private andel op på 20% - hvilket er
højt sammenlignet med de øvrige klyngeorganisationer.
DSC har modtaget økonomisk støtte fra GN- og Demant-fondene til bl.a. brancheanalyse til
afholdelse af Danish Sound Day. De øvrige (få) fonde i lydindustrien har givet mundtlige tilsagn på
yderligere støtte til tværgående innovationsprojekter og andre aktiviteter faciliteret af DSC.
Med medlemskontingenter og genforhandlet kassekredit er det pr. januar 2023 blevet muligt at
ansætte ny deltidsmedarbejder med fokus på projektudvikling og ekstern fundraising. Dialog med
øvrige private fonde / EU-midler er således påbegyndt. Pt. arbejdes der på to eksterne finansierede
projekter: 1) innovationsprojekt mellem lyd- og arkitektbranchen samt 2) et fælles ”employer
branding” projekt for at tiltrække (internationale) talenter, der skal sikre fremtidig
innovationskapacitet.
Der er – klyngeorganisationens alder taget i betragtning – opnået en fornuftigt økonomisk
opbakning fra medlemskredsen og der arbejdes nu fokuseret på en projektportefølje finansieret
med eksterne mider fra anden side, der kan supplere midlerne fra erhvervsfremmesystemet.
JN/2023-08-08
3