Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
2756209_0001.png
Objektive kriterier for sanering af
erhvervsstøtteordninger
Perspektiver og udfordringer for dansk lydindustri på vegne af Danish
Sound Cluster
1
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0002.png
Indhold
1.
2.
Executive summary
............................................................................................................
3
Situationsbeskrivelse
.........................................................................................................
4
2.1 Dansk lydindustri
..........................................................................................................
4
2.2 Udmeldinger fra Dansk Erhverv
...................................................................................
4
2.3 Udmeldinger fra Dansk Industri
...................................................................................
4
2.4 Politiske positioner ift. sanering af erhvervsstøtteordningssystemet
..........................
5
2.5 Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses kommende strategi
.......................................
5
3.
Udfordringer....................................................................................................................... 6
3.1 Opfattelse af erhvervsstøtteordningerne – dyre og ineffektive?
.................................
6
3.2 Selskabsskattelettelser frem for erhvervsstøtteordninger – hold diskussionerne
adskilt
.................................................................................................................................
6
3.3 Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses argumentation for fravalg af DSC
..................
7
4.
Opsummering: gevinster ved DSC...................................................................................... 8
4.1 Fremmer vækst, beskæftigelse og eksport
..................................................................
8
4.2 Fremmer geografisk sammenhængskraft
....................................................................
8
4.3 Høj selvfinansieringsgrad
.............................................................................................
8
5.
Policy-anbefalinger
.............................................................................................................
9
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0003.png
1. Executive summary
Lydindustrien udgør en vigtig del af dansk økonomi. Danske virksomheder inden for
lydteknologi omsætter for 70 mia. kr. årligt (2021), beskæftiger 52.000 ansatte med en høj
gennemsnitsløn og står for over 4% af Danmarks samlede eksport.
1
Samtidig bidrager de til
forskning og udvikling af nye produkter som bl.a. løser støjproblemer i byer og bygninger,
skaber bedre velfærd for hørehandicappede, og tilbyder oplevelsesformidling inden for
musik, film og gaming.
Den danske lydindustri understøttes af erhvervsklyngen Danish Sound Cluster (DSC), som
faciliterer vidensdeling, bidrager til SMV’ers vækst og styrker samarbejdet mellem danske
lydvirksomheder. Over halvdelen af den danske lydindustris over 600 virksomheder har
deltaget i aktiviteter i regi af DSC, og klyngen har trods sin relativt nylige oprettelse og
beskedne størrelse modtaget et europæisk guldcertifikat for sin indsats. Qua sin placering er
klyngen desuden en kilde økonomisk aktivitet i Midt- og Vestjylland og bidrager dermed til
geografisk sammenhængskraft i Danmark.
Trods klyngens resultater står den ud fra nylige udmeldinger fra Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse til ikke at indgå i det nye klyngesamarbejde fra 2025 (Dette taler
ind i den overordnede debat om sanering af erhvervsstøtteordninger, som for nylig blev sat
på dagsordenen af Dansk Erhvervs forslag om en sanering på 4,5 mia. kr. og regeringens
opdatering af kommissoriet for ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte.
DSC støtter, at vi åbent diskuterer erhvervsstøtteordningerne og hvordan systemet eventuelt
kan forbedres. Men såfremt erhvervsstøtten saneres, er det vigtigt, at det sker på
transparent vis og er baseret på objektive kriterier, så vi får mest muligt ud af den resterende
erhvervsstøtte og belønner høj performance. På den baggrund anbefaler nærværende notat
følgende:
Anbefaling 1: En eventuel sanering af erhvervsstøtten bør baseres på objektive
kriterier. Følgende kriterier foreslås som grundlag for sanering af erhvervsstøtten:
-
Hvad er gevinsten ved den givne erhvervsstøtte sammenholdt med
omkostningerne?
-
Går erhvervsstøtten til et område, som er strategisk vigtigt for dansk
konkurrenceevne?
Anbefaling 2: Indretningen af fremtidens klynger bør foregå i fuld åbenhed.
1
https://danishsoundcluster.dk/about-us/
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0004.png
2. Situationsbeskrivelse
2.1 Dansk lydindustri
Lydindustrien spiller en central rolle for dansk økonomi og udgør et af landets stærkeste
tech-områder. Danske virksomheder inden for lydindustrien omsætter tilsammen for 70
milliarder kr. årligt (2021); De beskæftiger 52.000 ansatte med en gennemsnitsløn på 1,17
mio. kr. årligt; Og lydindustrien alene står for 4,1% af den samlede danske eksport og udgør
dermed en vigtig del af Danmarks udenrigshandel.
2
Givet lydindustriens betydelige bidrag til beskæftigelse, eksport mv. er det fra et
samfundsøkonomisk perspektiv afgørende, at der tages initiativer til at fastholde og fremme
danske lydvirksomheders førende position. Dette understøttes i dag af den offentlige
erhvervsstøtte og erhvervsklyngen DSC, som på to år har afholdt et større antal
arrangementer, har fået inddraget over halvdelen af branchens virksomheder og har opnået
betydelig økonomisk finansiering fra betalende medlemmer.
2.2 Udmeldinger fra Dansk Erhverv
Hvorvidt erhvervsstøtten til dansk erhvervsliv og herunder lydindustrien bør reduceres er
kommet i fokus med Dansk Erhvervs nylige forslag om sanering af erhvervsstøtte-
ordningssystemet. Dansk Erhvervs formand Brian Mikkelsen foreslog i juni 2023, at en række
erhvervsstøtteordninger sløjfes for at frigive 4,5 mia. kr. til at sænke selskabsskatten fra 22%
til 19% og indføre en flad aktieavancebeskatning på 27%. Derudover kan forslaget ifølge
Mikkelsen ”finansiere en lettelse af generationsskifteskatten, et retskrav for værdiansættelse
og et permanent FoU-fradrag på 130 procent”.
3
2.3 Udmeldinger fra Dansk Industri
Også Dansk Industri har meldt sig ind i debatten om sanering af erhvervsstøtteordninger.
Politisk chef i Dansk Industri Emil Fannike Kjær skrev i Altinget i 2022, at ”[vi] bidrager fra
Dansk Industris side meget gerne konstruktivt til at underlægge erhvervsstøtteordningerne
endnu en gennemgang med tættekammen”.
4
På den baggrund vil Dansk Industri anbefale en
sanering af erhvervsstøtten såfremt man finder frem til ”rene støtteordninger, som tilmed er
ineffektive”.
5
2
3
https://danishsoundcluster.dk/about-us/
https://www.linkedin.com/in/brianamikkelsen/recent-activity/all/
4
https://www.altinget.dk/erhverv/artikel/di-erhvervsstoetteordningerne-har-ikke-meget-med-erhvervsstoette-
at-goere
5
Ibid.
4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0005.png
2.4 Politiske positioner ift. sanering af erhvervsstøtteordningssystemet
Parallelt med de store erhvervsorganisationers udmeldinger er debatten om erhvervsstøtte
intensiveret på det politiske niveau. SVM-regeringen har meldt ud, at den ønsker at ændre
erhvervsstøtteordningssystemet med et mål om en sanering på 2 mia. kr. årligt.
6
Regeringens
konkrete initiativer på området vil bl.a. basere sig på anbefalinger fra ekspertgruppen for
fremtidens erhvervsstøtte, som ventes at præsentere disse medio 2023. Erhvervsminister
Morten Bødskov sagde i den forbindelse i juni 2023: ”i Danmark har vi mange forskellige
erhvervsstøtteordninger, og vi bruger mange midler på erhvervsstøtte. Derfor skal systemet
slet og ret give mening. Vi er i regeringen bevidste om, at det ikke er nogen let øvelse at
ændre erhvervsstøttesystemet. Vi ser meget frem til at modtage ekspertgruppens første
anbefalinger medio 2023”.
7
Også andre partier er kommet med udmeldinger vedrørende erhvervsstøtteordningerne.
Formand for Det Konservative Folkeparti Søren Pape udtalte på vegne af KLAR-alliancen (Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Radikale Venstre), at Dansk Erhvervs udspil om at
afvikle en række erhvervsstøtteordninger til gengæld for skattelettelser er en god idé: ”Vi
ved, at vi bliver rigere i Danmark generelt, hvis vi sænker selskabsskatten og giver gode
rammevilkår for virksomhederne (…) vi synes, det er rigtig stærkt, dét der kommer her
[Dansk Erhvervs forslag, red.]”.
8
Hermed tegner der sig et bredt, politisk flertal for en større
sanering af erhvervsstøtten, såfremt også regeringen vil bakke op om et sådan forslag, efter
ekspertgruppen fremlægger sine anbefalinger.
2.5 Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses kommende strategi
En mulig nedprioritering af erhvervsstøtten kan ses helt konkret på lydområdet. DSC er én ud
af i alt 13 erhvervsklynger under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som snart vil udgive
sin strategi for 2024-27. Allerede nu har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse lagt op til, at
”lydteknologi (…) ikke skal indgå i det videre arbejde med at udforme strategien”, hvormed
DSC ikke længere vil kunne fortsætte som erhvervsklynge under det nuværende setup.
9
Ifølge Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse taler det for fravalg af lydteknologiområdet, at
”området har relativt få SMV’er (…) og at data indikerer en relativt lav performance hos
klyngeorganisationen”,
10
om end DSC er en relativt ny organisation og bl.a. har formået at
inddrage en stor del af virksomhederne i industrien og afholdt en række aktiviteter med høj
deltagelse (jf. afsnit 3.3).
6
https://em.dk/nyhedsarkiv/2023/juni/regeringen-opdaterer-kommissorium-for-ekspertgruppe-for-
fremtidens-erhvervsstoette/
7
https://em.dk/nyhedsarkiv/2023/juni/regeringen-opdaterer-kommissorium-for-ekspertgruppe-for-
fremtidens-erhvervsstoette/
8
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE16118320/partier-bakker-op-om-at-veksle-erhvervsstoette-til-
skattelettelser/
9
https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/bestyrelsesmoeder-i-2023
10
Ibid.
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0006.png
3. Udfordringer
3.1 Opfattelse af erhvervsstøtteordningerne – dyre og ineffektive?
Ved argumentation for sanering af erhvervsstøttesystemet fremhæves det ofte, at
erhvervsstøtteordningerne har en høj økonomisk omkostning for samfundet og er
ineffektive. Kigger vi på omkostningerne til erhvervsstøtte er den samlede erhvervsstøtte
ifølge Erhvervsministeriet i 2023 på 42 mia. kr.
11
Ifølge politisk direktør i Dansk Industri Emil
Fannike Kjær er den samlede erhvervsstøtte dog på under 20 mia. kr. når man tager højde
for adfærd, tilbageløb og EU-bindinger, og tilmed går en del af pengene ikke til direkte støtte
men i stedet skattefritagelse og lignende for bestemte grupper af virksomheder.
12
Endelig
har en del af erhvervsstøtten ikke primært et kommercielt fokus, men i stedet et geografisk
eller socialt fokus. Der er derfor ifølge Fannike Kjær en betydelig del af de 42 mia. kr., som
ikke udelukkende går til egentlig erhvervsstøtte.
13
Hvorvidt erhvervsstøtten er effektiv, afhænger af, hvilket område man kigger på og på hvilke
parametre man måler effekt. På lydteknologiområdet har DSC trods sin korte levetid og lille
sekretariatsstørrelse opnået guldcertificering og opnået resultater på ’world-performance’-
niveau. Tilmed bidrager klyngen til den geografiske sammenhængskraft i Danmark ved at
have sit hovedkvarter i Struer, som har valgt at prioritere lydteknologi som satsningsområde.
Store dele af dansk lydindustri er lokaliseret i Midt-og Vestjylland med et betydeligt antal
arbejdspladser, men også udfordringer med at tiltrække den højtuddannede arbejdskraft,
som branchen efterspørger. Med netværksaktiviteter og tværgående samarbejder arbejder
DSC på at synliggøre karriere- og udviklingsmuligheder i hele Danmark. Efterhånden som
klyngen ’modnes’ vil der forventeligt ses flere resultater af dens indsatser for
lydvirksomheder, hvorfor der ved første øjekast er en betydelig effekt ved klyngens arbejde
sammenholdt med de givne ressourcer.
Ved den fremtidige indretning af erhvervsklyngerne og erhvervsstøttesystemet generelt vil
det ifølge nærværende dokument være fordelagtigt at foretage en nuanceret analyse, som
tager højde de enkelte erhvervsstøtteordningers og tilknyttede organisationers effekt,
betydning for konkurrenceevne mv., jf. Anbefaling 1 i afsnit 5.1.
3.2 Selskabsskattelettelser frem for erhvervsstøtteordninger – hold diskussionerne adskilt
Dansk Erhvervs forslag om at sløjfe en række erhvervsstøtteordninger og bruge de frigivne
midler til selskabsskattelettelser vidner om, at diskussionerne om hhv. selskabsskattelettelser
og erhvervsstøtte er blevet sammenblandet. Selskabsskattelettelser og erhvervsstøtte er dog
forskellige størrelser, som det følgelig vil være fordelagtigt at diskutere adskilt.
11
https://www.altinget.dk/erhverv/artikel/opsamling-paa-temadebat-her-er-aktoerernes-oensker-til-nyt-
erhvervsstoettesystem
12
https://www.altinget.dk/erhverv/artikel/di-at-finde-milliarder-paa-erhvervsstoetten-er-et-politisk-
fatamorgana
13
Ibid.
6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0007.png
Selskabsskatten rammer alle selskaber, og en sænkning af selskabsskatten kan skabe bedre
vilkår dansk erhvervsliv, inklusive virksomheder inden for lydindustrien, ved at gøre det mere
profitabelt at drive virksomhed. Hvor høj selskabsskatten skal være er således et spørgsmål
om rammevilkår for erhvervslivet generelt og effekten på de samlede skatteindtægter.
Erhvervsstøtteordningerne er derimod rettet mod bestemte områder og industrier, som vi af
en række årsager har valgt at understøtte med statslige midler – fx pga. lignende
støtteordninger i udlandet der påvirker konkurrencen, sociale, geografiske eller kulturelle
hensyn mv. Af samme årsag vil der ved afskaffelsen af bestemte erhvervsstøtteordninger
være koncentrerede tab hos de påvirkede virksomheder og sektorer, som ikke nødvendigvis
kan få en tilsvarende kompensation ved forbedrede rammevilkår via lavere selskabsskat og
lignende initiativer, hvormed dele af dansk erhvervsliv med særlig betydning for Danmarks
konkurrenceevne, den geografiske og sociale sammenhængskraft mv. kan blive svækket.
Hvis man ønsker at reducere eller afskaffe bestemte erhvervsstøtteordninger, vil det derfor
være centralt, at dette sker efter objektive kriterier, så grundlaget for en evt. sanering står
klart for alle og der ikke er tale om en arbitrær eller politiseret proces, der kan være
kontraproduktiv for f.eks. Danmarks konkurrenceevne eller sammenhængskraft.
3.3 Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses argumentation for fravalg af DSC
Som nævnt har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse argumenteret for, at DSC ikke skal
indgå som erhvervsklynge når den nye strategi træder i kraft på klyngeområdet fra 2025. Et
af argumenterne herfor er, at DSC har ”relativt få SMV’er, der er kernen i en klyngeindsats”.
14
Langt størstedelen af de teknologibaserede brancher (fx life science, fødevarer, IT, energi,
m.fl.) er ligesom lydbranchen sammensat af et økosystem af få, store spillere og en
underskov af SMV’ere. DSC kan ikke genkende billedet af, at innovationen i lydbranchen
drives af ganske få, større virksomheder.
DSC har aktuelt 103 klyngemedlemmer, hvoraf 86 er virksomheder. Af disse er hele 83%
SMV’er med mellem 0-250 ansatte. Tilmed har over halvdelen af målgruppens 600
virksomheder deltaget i en eller flere af klyngens aktiviteter, hvilket vidner om en betydelig
deltagelse fra også SMV’er inden for lydindustrien. Fordelingen af medlemsvirksomheder og
aktivitetsdeltagelse fremgår nedenfor:
Tabel 1: Oversigt over medlemmer og aktive fordelt efter virksomhedskategori
14
https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/bestyrelsesmoeder-i-2023
7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0008.png
Yderligere argumenterer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse for, at ”data indikerer en
relativt lav performance hos klyngeorganisationen” på baggrund af deltager- og medlemstal,
innovationsudbytte og økonomisk opbakning.
15
DEB har udarbejdet performanceregnskaber
på alle 13 klynger. Ud fra en samlet score ligger DSC i et pænt midterfelt og falder ikke
igennem på performance. DSC har desuden leveret på alle aftalte måleparametre i
bevillingerne, haft stor tilslutning til sine aktiviteter og høj tilfredshed blandt brugerne.
Klyngen har en stigende finansieringsgrad fra brugerne, og her medio 2023 er den
økonomiske opbakning på niveau med de øvrige klynger.
4. Opsummering: gevinster ved DSC
4.1 Fremmer vækst, beskæftigelse og eksport
DSC understøtter Danmarks lydteknologiske industri ved at facilitere vidensdeling og læring
på tværs af virksomhederne. Det er bl.a. sket via webinarer, innovationsprojekter og fysiske
events med høj deltagelse, og klyngen har haft succes med at inddrage en stor del af
lydindustriens virksomheder i sine aktiviteter. Denne vidensdeling til navnlig SMV’erne er
afgørende på et hightech-område som lydteknologi for at bidrage til udvikling og vækst i
branchen, som kan styrke lydindustrien i Danmark yderligere og understøtte dansk
beskæftigelse, eksport og økonomi.
4.2 Udbygger international styrkeposition
Danmark har gennem de senest 100 år positioneret sig som en af verdens absolut førende
områder for lydteknologi, og hele lydindustrien er med til internationalt at brande Danmark
som et hi-tech område på lige fod med f.eks. vindenergi og bioteknologi. DSC medvirker til at
fastholde og udbygge denne position ved bl.a. at skabe større sammenhængskraft i
branchen og medvirke til ny innovation.
4.3 Fremmer geografisk sammenhængskraft
Qua sit hovedsæde i Struer bidrager DSC desuden til den geografiske sammenhængskraft i
Danmark ved at tiltrække virksomheder og medarbejdere til området, hvilket kan bidrage til,
at Midt- og Vestjylland er og vedbliver med at være en vigtig motor for udviklingen af den
danske lydindustri.
4.4 Har opnået høj selvfinansieringsgrad
Som nævnt har DSC fokuseret på at få betalende medlemmer og har i dag en relativt høj
selvfinansieringsgrad på 20% fra medlemskontingenter og anden privat finansiering. Klyngen
modtager 5 mio. kr. årligt fra offentlige myndigheder, hvilket svarer til blot 3,4% af det
samlede klyngeprogram. De øvrige klynger modtager væsentligt større, offentlig finansiering.
15
Ibid.
8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 278: Henvendelse af 27/9-23 fra Danish Sound Cluster om opfølgning på foretræde for udvalget den 27. september 2023 vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger
2756209_0009.png
Der vil således kun være en beskeden, økonomisk gevinst ved at fjerne støtten til DSC, og
sammenholdt med de nuværende og forventede, fremtidige gevinster ved en fastholdelse
og videreudbygning af DSC kan det samlede økonomiske resultat ved et sådant initiativ være
negativt.
5. Policy-anbefalinger
Anbefaling 1: Sanering bør ske efter objektive kriterier
Såfremt det besluttes, at erhvervsstøtteordningssystemet skal saneres, bør saneringen ske
efter objektive kriterier så vi undgår en arbitrær eller politiseret proces. Det vil kunne
bidrage til en bedre løsning for dansk erhvervsliv og økonomi og mindske risikoen for
kontraproduktive effekter på bl.a. konkurrenceevneevne ved en sanering af erhvervsstøtten.
Det foreslås i nærværende dokument, at følgende, objektive kriterier danner grundlag for
overvejelserne vedrørende sanering af erhvervsstøtteordninger:
Hvad er gevinsten ved den givne erhvervsstøtte sammenholdt med
omkostningerne?
Går erhvervsstøtten til et område, som er strategisk vigtigt for dansk
konkurrenceevne?
Anbefaling 2: Indretningen af fremtidens klynger bør foregå i fuld åbenhed
I forlængelse heraf anbefales det, at indretningen af klyngerne fra 2024 og frem sker i fuld
åbenhed, så der er transparens om processen og argumenterne for og imod prioriteringen af
bestemte klynger. Det vil give både interessenter og offentligheden kendskab til hvad der
ligger til grund for indretningen af fremtidens klynger, skabe grundlag for en konstruktiv
debat om samme og kan danne grundlag for en større legitimitet omkring
erhvervsstøtteordningssystemet.
9