Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
Fra:
Sendt:
27. september 2023 13:26
Emne:
Danish Sound Cluster: Opfølgning på foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg
Kære medlem af Folketingets Erhvervsudvalg.
På vegne af Danish Sound Cluster skal jeg takke for et godt og konstruktivt foretræde for udvalget i går
vedr. objektive kriterier for sanering af erhvervsstøtteordninger, idet Dansk Erhvervsfremmebestyrelses
kommende strategi udgør en trussel for dansk lydindustri, der er en af Danmarks styrkepositioner.
Situationen helt kort:
•
•
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse arbejder på sin strategi, der drøftes sidst i september og
besluttes endeligt senere i efteråret.
Dette arbejde er tilsyneladende
ikke koordineret med arbejdet i den regeringsnedsatte
ekspertgruppe,
der ifølge
kommissoriet
skal komme med anbefalinger til fremtidens
erhvervsstøtte.
Konsekvensen er, at flere
erhvervsklynger står til at miste deres støtte og dermed har udsigt til at
lukke
– herunder ikke mindst Danish Sound Cluster, erhvervsklyngen, der understøtter den danske
lydindustri, der samlet set omsætter for 70 mia. kr. årligt og beskæftiger 52.000.
Konsekvensen er yderligere, at det – foruden at koste ift. vækst og innovation – kan
koste
arbejdspladser og velfærd
i de kommuner, hvor virksomheder i lydindustrien er placeret.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses beslutning kan med andre ord ende med at kortslutte
arbejdet vedr. regeringens udspil om en revurdering af det samlede erhvervsfremmesystem endnu
før det for alvor er gået i gang.
•
•
•
Vi har modtaget følgende svar fra ministeren (vedhæftet) og er ærgerlige over, at ministeren og ministeriet
blot reproducerer indholdet af et mødereferat i regi af Erhvervsfremmebestyrelsen, der i den grad er
fejlbehæftet. Af samme årsag fremsender jeg også modargumenter til Erhvervsfremmebestyrelsens
beslutning om ikke at medtage lydområdet i den fremadrettede strategi (se vedhæftede).
Særligt følgende påstande er i den grad udokumenterede og tilbagevises i det vedhæftede dokument med
modargumenter:
1. ”Området har relativt få SMV’er, der er kernen i en klyngeindsats, og at dets vækst og innovation i
høj grad drives af få store virksomheder inden for høreapparater. ”
2.
”Data
indiker en relativt lav performance hos klyngeorganisationen, der bl.a. ses i et lavt deltager- og
medlemsantal, begrænset konkret innovationsudbytte hos virksomhederne”
En sanering af erhvervsstøtten bør baseres på klare, objektive kriterier, herunder eksempelvis med afsæt
i nedenstående spørgsmål:
•
•
•
Hvad er
effekten
af den givne erhvervsstøtte sammenholdt med omkostningerne?
Går støtten til et område, som har
strategisk betydning
for Danmarks konkurrenceevne?
Tjener støtten særlige
geografiske eller sociale hensyn?
Anbefalinger – det videre arbejde
Vi vil på den baggrund være udvalget taknemmelige, såfremt du/I vil: