Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 27
Offentligt
2649368_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselska-
ber
(Implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv
1
)
§1
I lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 2067 af 12. november 2021, foretages følgende ændringer:
1.
2.
I
§ 1, stk. 2,
indsættes efter » i henhold til § 5,«: »jf. dog stk. 3,«.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Fonden skal yde dækning til skadelidte, der er bosat i Danmark,
for tingsskade og personskade forvoldt af et køretøj, som er dækket af
en motoransvarsforsikring i et forsikringsselskab, som har fået Finans-
tilsynets tilladelse til at udøve forsikringsvirksomhed, eller som har fået
tilsvarende tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union
eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle om-
råde, fra det tidspunkt, hvor
1) forsikringsselskabet bliver taget under konkursbehandling, eller
2) forsikringsselskabet træder i likvidation.«
Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter stk. 4, 5 og 6.
3.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »for risici i Danmark«: », jf. dog stk. 2«.
4.
I
§ 2
indsættes som
stk. 2:
1
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2021/2118 af 24. novem-
ber 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og
kontrollen med forsikringspligtens overholdelse
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0002.png
UDKAST
»Stk.
2.
Fonden dækker skadelidte bosat i Danmark for skader forvoldt
af et køretøj med en motoransvarsforsikring tegnet i et forsikringssel-
skab, som har fået Finanstilsynets tilladelse til at udøve forsikringsvirk-
somhed, eller som har fået tilsvarende tilladelse i et andet land inden
for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale
med på det finansielle område.«
5.
Efter § 14 indsættes i
kapitel 7:
Ȥ 14 a.
Fonden kan indgå aftale om forpligtelser, funktioner og proce-
durer for refusion med:
1) erstatningsorganer med hjemland i et land inden for Den Europæi-
ske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det
finansielle område, der har til opgave at yde erstatning til skade-
lidte for tingsskade eller personskade forvoldt af et køretøj, som er
forsikret af et forsikringsselskab, eller
2) andre enheder med hjemland i et land inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det fi-
nansielle område, der er bemyndiget til at forhandle og indgå en af-
tale om forpligtelser, funktioner og procedurer for refusion, som
det pågældende lands erstatningsorgan bliver part i, når organet er
oprettet eller godkendt.
Stk. 2.
Fonden skal orientere Finanstilsynet om aftaler indgået i henhold
til stk. 1.«
§2
Stk. 1.
§ 1, nr. 1-4, træder i kraft den 23. december 2023.
Stk. 2.
§ 1, nr. 5, træder i kraft den 23. juni 2023.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Garantifondens dækning af motoransvarsforsikringer
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Nærværende lovforslag har til formål at gennemføre dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om æn-
dring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og
kontrollen med forsikringspligtens overholdelse (6. motoransvarsforsik-
ringsdirektiv).
6. motoransvarsforsikringsdirektiv skal som udgangspunkt være implemen-
teret af medlemsstaterne den 23. december 2023. Langt de fleste af direkti-
vets bestemmelser forventes således implementeret ved et lovforslag i efter-
året 2023.
6. motoransvarsforsikringsdirektiv har dog enkelte bestemmelser, der skal
være implementeret i medlemsstaterne 23. juni 2023. Disse bestemmelser
indebærer blandet andet, at der på nationalt plan skal udpeges eller oprettes
erstatningsorganer til dækning af forsikringstagere og de sikrede under mo-
toransvarsforsikringer i tilfælde af et skadesforsikringsselskabs konkurs el-
ler likvidation. De udpegede eller oprettede erstatningsorganer i medlems-
landene, eller andre udpegede enheder med bemyndigelse hertil, skal til-
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0004.png
UDKAST
stræbe at indgå en aftale om erstatningsorganernes funktioner og forpligtel-
ser og om procedurerne for refusion senest den 23. december 2023, således
at aftalen er på plads og kan finde anvendelse samtidig med direktivets øv-
rige regler den 23. december 2023.
Med henblik på at sikre tid til forhandling og indgåelse af den krævede aftale
er der i direktivet forskudte krav til medlemsstaternes implementering af
direktivets bestemmelser, idet medlemsstaterne senest den 23. juni 2023
skal have oprettet eller bemyndiget et erstatningsorgan til at kunne indgå
den krævede aftale, eller udpege en anden enhed til at varetage indgåelsen
af aftalen på vegne af et kommende erstatningsorgan i det pågældende med-
lemsland. Der vil således være 6 måneder til at indgå en aftale om erstat-
ningsorganernes funktioner og forpligtelser og om procedurerne for refu-
sion.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de ændringer, der er nødvendige
for at udpege Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden) som
erstatningsorgan i henhold til motoransvarsdirektivet, og bemyndige Fon-
den til at indgå den krævede aftale med de øvrige erstatningsorganer, eller
andre udpegede enheder i medlemslandene.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Garantifondens dækning af motoransvarsforsikringer
2.1.1. Gældende ret
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden) blev oprettet ved
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, som blev vedtaget
den 10. juni 2003 og trådte i kraft den 1. oktober 2003.
Fonden dækker forsikringstagerne og de sikrede under visse forbrugerfor-
sikringer og forsikringer der kan sidestilles hermed, i tilfælde af et forsik-
ringsselskabs konkurs. Fonden dækker risici i Danmark, uanset om en for-
sikringsaftale er tegnet i et dansk eller udenlandsk forsikringsselskab med
tilladelse til at udøve forsikringsvirksomhed i Danmark.
Fondens dækningsområde omfatter erstatningskrav til tredjemænd, der er
sikret mod person- eller tingsskade ifølge motoransvarsforsikringer.
Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM) er tidli-
gere udpeget af Justitsministeriet som erstatningsorgan i Danmark i henhold
4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0005.png
UDKAST
Motorkøretøjsdirektiv 2009/103/EF, hvorefter medlemsstaterne skulle op-
rette et erstatningsorgan til at yde erstatning til de skadelidte i tilfælde af et
uforsikret eller ukendt motorkøretøj forvolder skade i Danmark. DFIM er
endvidere udpeget som informationskontor, hvorefter DFIM efter en skade
forvoldt af et motordrevet køretøj skal bistå med at skaffe de grundlæggende
oplysninger, som er nødvendige for behandlingen af skadesager. Det gør sig
gældende hvis skadelidte er bosat i Danmark, køretøjet er forsikret eller
hjemmehørende i Danmark eller skaden er sket i Danmark.
Der har ikke i de tidligere motoransvarsforsikringsdirektiver været krav om
etablering af en garantiordning på motoransvarsforsikringsområdet i til-
fælde af et forsikringsselskabs konkurs eller likvidation. Der er i dag endvi-
dere ikke en EU-retlig forpligtelse til at etablere garantiordninger i tilfælde
af et forsikringsselskabs konkurs på forsikringsområdet generelt. Forsik-
ringstagerne og de sikrede er derfor i dag dækket forskelligt ind i tilfælde af
et forsikringsselskabs konkurs på tværs af EU.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november
2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motor-
køretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse (6. motoran-
svarsforsikringsdirektiv) indebærer blandet andet, at medlemsstaterne skal
udpege eller oprette et erstatningsorgan til dækning af skadelidte for tings-
skade eller personskade forvoldt af et køretøj, som er forsikret af et forsik-
ringsselskab fra det tidspunkt, hvor forsikringsselskabet bliver taget under
konkursbehandling, eller træder i likvidation.
Erstatningsorganerne skal udbetale erstatning til skadelidte, der er bosat i
det land, hvor erstatningsorganet er beliggende. Erstatningsorganerne har
derefter ret til at kræve denne erstatning godtgjort af det erstatningsorgan,
der er oprettet eller godkendt til samme formål i forsikringsselskabets hjem-
land, hvis det insolvente forsikringsselskab har hjemland i et andet land in-
den for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale
med på det finansielle område. Erstatningsorganerne som er oprettet eller
udpeget i medfør af reglerne i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv skal der-
med dække krav efter hjemlandsprincippet.
Direktivets bestemmelser om udbetaling af erstatning skal ifølge direktivet
finde anvendelse fra den 23. december 2023.
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0006.png
UDKAST
For at sikre, at kravene i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv vedrørende er-
statning til skadelidte i tilfælde af et forsikringsselskabs insolvens gennem-
føres effektivt, skal de udpegede eller oprettede erstatningsorganer i med-
lemsstaterne tilstræbe, at indgå en aftale om deres funktioner og forpligtel-
ser og om procedurerne for refusion. Medlemsstaterne kan alternativt ud-
pege en enhed og bemyndige denne til at forhandle om og indgå den pågæl-
dende aftale, som det udpegede eller oprettede erstatningsorgan vil blive
part i, når de senere er oprettet eller godkendt.
Aftalen om erstatningsorganernes funktioner og forpligtelser og om proce-
durerne for refusion skal i henhold til 6. motoransvarsforsikringsdirektiv
indgås senest den 23. december 2023.
I det tilfælde, at der ikke er indgået en aftale om erstatningsorganernes funk-
tioner og forpligtelser og om procedurerne for refusion senest den 23. de-
cember 2023, følger det af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv, at Kommis-
sionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik
på, at definere de proceduremæssige opgaver og proceduremæssige forplig-
telser for de udpegede eller oprettede erstatningsorganer vedrørende refu-
sion.
Danmark har i dag en forsikringsgarantiordning på skadesforsikringsområ-
det, Fonden, som er oprettet i medfør af lov om en garantifond for skades-
forsikringsselskaber. Fonden er en forsikringsgarantiordning for visse for-
brugerforsikringer og forsikringer, der kan sidestilles hermed. Fonden yder
således dækning til forbrugere m.fl. i tilfælde af et skadesforsikringssel-
skabs konkurs.
Erhvervsministeriet finder det hensigtsmæssigt, at Fonden, som allerede er
en eksisterende forsikringsgarantiordning i tilfælde af et skadesforsikrings-
selskabs konkurs, udpeges som erstatningsorgan i tilfælde af et skadesfor-
sikringsselskabs konkurs eller likvidation i henhold til 6. motoransvarsfor-
sikringsdirektiv. Erhvervsministeriet finder det i den forbindelse også hen-
sigtsmæssigt, at Fonden bemyndiges til at kunne forhandle og indgå en af-
tale med de øvrige erstatningsorganer eller udpegede enheder, da det er Fon-
den, der efterfølgende vil skulle agere inden for aftalen mellem erstatnings-
organerne.
6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0007.png
UDKAST
Med lovforslaget foreslås det at udpege Fonden som erstatningsorgan i til-
fælde af et forsikringsselskabs insolvens i henhold til 6. motoransvarsfor-
sikringsdirektiv. Lovforslaget ændrer ikke Fondens dækningsområde for de
øvrige forsikringer, som er omfattet af Fondens dækning.
Det foreslås endvidere, at Fonden bemyndiges til at indgå en aftale med de
øvrige erstatningsorganer, eller andre udpegede enheder, i medlemsland-
ende inden den 23. december 2023.
6. motoransvarsforsikringsdirektivs bestemmelser om oprettelse eller ud-
pegning af et erstatningsorgan samt bemyndigelse til at indgå en aftale med
andre erstatningsorganer eller udpegede enheder foreslås gennemført i lov
om en garantifond for skadeforsikringsselskaber.
6. motoransvarsforsikringsdirektivs øvrige bestemmelser forventes imple-
menteret med et lovforslag i efteråret 2023, således at bestemmelserne i 6.
motoransvarsforsikringsdirektivs finder anvendelse fra den 23. december
2023.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1-5, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for stat, kom-
muner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Fonden er en selvejende institution, og Fonden er reguleret ved lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber med tilhørende bekendtgørelser.
Lovforslagets § 1, nr. 5, om at Fonden skal indgå en aftale med erstatnings-
organer eller andre udpegede enheder med hjemland i et land inden for Den
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det
finansielle område, har begrænsede økonomiske og administrative konse-
kvenser for Fonden.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at lov-
forslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0008.png
UDKAST
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at få administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv ved
at udpege Fonden som erstatningsorgan i medfør af 6. motoransvarsforsik-
ringsdirektiv, samt bemyndige Fonden til at indgå aftale om funktioner og
forpligtelser og om procedurerne for refusion med de øvrige udpegede er-
statningsorganer i andre medlemslande.
6. Motoransvarsforsikringsdirektivet er vedtaget efter den almindelig lov-
givningsprocedure efter traktaten om den Europæiske Unions funktions-
måde, herunder særligt artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivninger vedrørende det indre markeds funktion.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. januar 2023 til den 26.
januar 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Akademisk Arki-
tektforening, Akademikerne Andelskassen, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), CBS, CEPOS, Computershare, DAFINA, Danish
Venture Capital and Private Equity Association (DVCA), Danmarks Nati-
onalbank Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Byggeri Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International Motorkø-
retøjsforsikring (DFIM), Dansk Industri Dansk Iværksætter forening,
Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Ma-
nagement Råd, Dansk Metal, Dansk Standard, Danske Advokater, Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime, Danske Rede-
rier, Danske Regioner, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dom-
8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0009.png
UDKAST
merforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fonds-
mæglerforening, Det nationale netværk af virksomhedsledere, Det økono-
miske råds sekretariat (DØRS), Drivkraft Danmark, Ejendomsforeningen,
Experian, Fagbevægelsens Hovedorganisation, FDFA
Foreningen af
Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen
for Distance- og Internethandel, FinansDanmark, Finans og Leasing, Fi-
nansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening, First North, Forbrugerrådet Tænk, For-
brugsforeningen Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsik-
ringsselskaber, Foreningen af Interne Revisorer v/ Kim Stormly Hansen,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for platformsøkonomi, FOREX
Forsikring & Pension, Forsikringsforbundet, Forsikringsmæglerforenin-
gen, v/ Direktør Flemming Kosakewitsch, FSR
danske revisorer, Garan-
tiformuen, Garban-Intercapital Scandinavia, HK, Horesta Arbejdsgiveror-
ganisation, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-
sation (ISOBRO), Intertrust (Denmark), ISACA Denmark Chapter, IT-
branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening, Komiteen for
god selskabsledelse, Kromann Reumert, Kuratorforeningen, Københavns
Universitet Landbrug & Fødevarer, Landsdækkende banker, Landsforenin-
gen af forsvarsadvokater, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Le-
dernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Mybanker, NASDAQ Copenhagen
A/S, Nets A/S, Nokas Kontantservice P/S, Nordic Blockchain Association,
Oxfam IBIS, Parcelhusejernes Landsforening, Postnord Juridiske afdeling
Revisornævnet, Roskilde Universitetscenter, Skibs- og Bådebyggeriets Ar-
bejdsgiverforening, Syddansk Universitet, Telekommunikationsindustrien
i Danmark, Udbetaling Danmark, VP Securities A/S, Western Union,
Thomson Reuters Nordic, Transparency International Danmark, Ørsted
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0010.png
UDKAST
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Forslaget vil medføre begrænsede
økonomiske konsekvenser for Fon-
den som følge af forhandling med er-
statningsorganer eller andre udpe-
gede enheder med hjemland i andre
lande inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle
område.
Forslaget vil medføre begrænsede
administrative konsekvenser for
Fonden som følge af forhandling
med erstatningsorganer eller andre
udpegede enheder med hjemland i
andre lande inden for Den Europæi-
ske Union eller et land, som Unionen
har indgået aftale med på det finan-
sielle område.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Ingen
Ingen
Nej
X
10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0011.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber)
Det følger af den gældende § 1, stk. 2, i lov om en garantifond for skades-
forsikringsselskaber, at Fonden skal yde dækning til et direkte tegnende ska-
desforsikringsselskab, der har fået Finanstilsynets tilladelse til at drive for-
sikringsvirksomhed, eller som via filial eller grænseoverskridende tjeneste-
ydelsesvirksomhed driver forsikringsvirksomhed i Danmark i henhold til lo-
vens § 5, når skadesforsikringsselskabet bliver erklæret konkurs, og skades-
forsikringsselskabet får inddraget sin tilladelse til at drive arbejdsulykkes-
forsikringsvirksomhed, og Finanstilsynet har truffet beslutning om, at ar-
bejdsulykkesforsikringsbestanden skal tages under administration af Fon-
den, jf. § 226, stk. 3, § 242 a eller § 243, stk. 2, i lov om finansiel virksom-
hed.
Det foreslås, at der i § 1,
stk. 2,
indsættes »jf. dog stk. 3,« efter » i henhold
til § 5,«.
§ 1,
stk. 3,
er ny, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
For motoransvarsforsikringer foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 2, at Fon-
den fremadrettet skal yde dækning til skadelidte, der er bosat i Danmark, for
tingsskade eller personskade forvoldt af et køretøj, som er dækket af en mo-
toransvarsforsikring en motoransvarsforsikring i et forsikringsselskab, som
har fået Finanstilsynets tilladelse til at udøve forsikringsvirksomhed, eller
som har fået tilsvarende tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område, fra det tidspunkt, hvor forsikringsselskabet bliver taget under kon-
kursbehandling, eller forsikringsselskabet træder i likvidation.
Henvisningen til § 1, stk. 3, vil medføre, at lovens § 1, stk. 2, som regulerer
Fondens formål, ikke fremadrettet vil omfatte dækning af motoransvarsfor-
sikringer, som derimod vil blive reguleret af lovens nye § 1, stk. 3.
11
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0012.png
UDKAST
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 1, stk. 3, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber)
Den gældende § 1 fastsætter Fondens status og formål.
Det følger af den gældende § 1, stk. 2, i lov om en garantifond for skades-
forsikringsselskaber, at Fonden skal yde dækning til et direkte tegnende ska-
desforsikringsselskab, der har fået Finanstilsynets tilladelse til at drive for-
sikringsvirksomhed, eller som via filial eller grænseoverskridende tjeneste-
ydelsesvirksomhed driver forsikringsvirksomhed i Danmark i henhold til lo-
vens § 5, når skadesforsikringsselskabet bliver erklæret konkurs, og skades-
forsikringsselskabet får inddraget sin tilladelse til at drive arbejdsulykkes-
forsikringsvirksomhed, og Finanstilsynet har truffet beslutning om, at ar-
bejdsulykkesforsikringsbestanden skal tages under administration af Fon-
den, jf. § 226, stk. 3, § 242 a eller § 243, stk. 2, i lov om finansiel virksom-
hed.
Det foreslås i § 1 at indsætte et nyt
stk. 3,
hvorefter Fonden skal yde dækning
til skadelidte, der er bosat i Danmark, for tingsskade og personskade for-
voldt af et køretøj, som er dækket af en motoransvarsforsikring i et forsik-
ringsselskab, som har fået Finanstilsynets tilladelse til at udøve forsikrings-
virksomhed, eller som har fået tilsvarende tilladelse i et andet land inden for
Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område, fra det tidspunkt, hvor forsikringsselskabet bliver
taget under konkursbehandling, eller forsikringsselskabet træder i likvida-
tion.
Bestemmelsen gennemfører sammen med lovforslagets § 1, nr. 4, artikel 10
a, stk. 1 og artikel 25 a, stk. 1, i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv.
Det foreslåede stk. 3 vil indføre en pligt for Fonden til at yde dækning til
skadelidte, der er bosat i Danmark, for tingsskade og personskade forvoldt
af et køretøj, som er dækket af en motoransvarsforsikring i et forsikrings-
selskab, som har fået Finanstilsynets tilladelse til at udøve forsikringsvirk-
somhed, eller som har fået tilsvarende tilladelse i et andet land inden for Den
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det
finansielle område, fra det tidspunkt, hvor forsikringsselskabet bliver taget
under konkursbehandling, eller forsikringsselskabet træder i likvidation.
12
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0013.png
UDKAST
Til forskel for Fondens øvrige dækning vil forslaget medføre, at Fondens
dækning for så vidt angår motoransvarsforsikringer, også vil omfatte, når et
forsikringsselskab med hjemland i Den Europæiske Union eller et land, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, træder i likvida-
tion. Forpligtelsen for Fonden vil indtræde uanset, om den indtrådte likvi-
dation er baseret på insolvens, og uanset om den er frivillig eller tvungen.
Efter reglerne i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv kan Fonden søge refu-
sion for den ydede erstatning hos et tilsvarende oprettet organ i forsikrings-
selskabets hjemland, hvis forsikringsselskabet har hjemsted i et andet land
inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået
aftale med på det finansielle område.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1 og 4.
Til nr. 3 (§ 2, stk. 1, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber)
Det følger af den gældende § 2 i lov om en garantifond for skadesforsik-
ringsselskaber, at Fonden dækker den virksomhed, som de forsikringssel-
skaber, der er nævnt i lovens § 3, stk. 1, har i Danmark, for risici i Danmark.
Det foreslås i
§ 2
at indsætte », jf. dog stk. 2« efter »for risici i Danmark«.
Den foreslåede henvisning i § 2 til stk. 2, vil medføre, at Fondens dæknings-
område for motoransvarsforsikringer ikke fremadrettet vil omfatte den virk-
somhed, som de forsikringsselskaber, der er nævnt i lovens § 3, stk. 1, har i
Danmark, for risici i Danmark, men derimod, at fonden for motoransvars-
forsikringer skal dække skadelidte bosat i Danmark i forbindelse med tings-
skade eller personskade forvoldt af et køretøj, der er dækket af en motoran-
svarsforsikring tegnet i et forsikringsselskab med tilladelse i Danmark eller
med hjemsted i et andet land inden for Den Europæiske Union eller et land,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område.
Den foreslåede henvisning til stk. 2 vil sikre overensstemmelse med hjem-
landsprincippet, som er forudsat i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, som
lovforslagets § 1, nr. 3, har sammenhæng med.
Til nr. 4 (§ 2, stk. 2, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber)
13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0014.png
UDKAST
Det fremgår af § 2 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber,
at Fonden dækker den virksomhed, som de forsikringsselskaber, der er
nævnt i lovens § 3, stk. 1, har i Danmark, for risici i Danmark.
Det foreslås i § 2 at indsætte et nyt
stk. 2,
hvorefter Fonden dækker skade-
lidte bosat i Danmark for skader forvoldt af et køretøj med en motoransvars-
forsikring tegnet i et forsikringsselskab, som har fået Finanstilsynets tilla-
delse til at udøve forsikringsvirksomhed, eller som har fået tilsvarende tilla-
delse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller et land, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle område.
Bestemmelsen gennemfører sammen med lovforslagets § 1, nr. 2, artikel 10
a, stk. 1 og artikel 25 a, stk. 1, i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv.
Det foreslåede stk. 2 vil medføre, at Fonden skal dække skadelidte, bosat i
Danmark, for skader forvoldt af et køretøj med en motoransvarsforsikring
tegnet i et forsikringsselskab med tilladelse i Danmark, eller som har fået
tilsvarende tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller
et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område.
Formålet med bestemmelsen er, at motoransvarsforsikringer ikke længere
vil være omfattet af anvendelsesområdet i lovens § 2, stk. 1, hvorefter Fon-
dens dækning sker på baggrund af det såkaldte værtslandsprincip. Forslaget
medfører, at Fonden for så vidt angår dækning af motoransvarsforsikringer
vil ske efter hjemlandsprincippet som forudsat i 6. motoransvarsforsikrings-
direktiv.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 5 (§ 14 a i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber)
De gældende regler vedrørende Fondens ledelse og administration fremgår
af kapitel 7 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Det foreslås at indsætte en ny
§ 14 a.
Det foreslåede
stk. 1,
fastslår, at Fonden kan indgå aftale om forpligtelser,
funktioner og procedurer for refusion med erstatningsorganer med hjemland
i et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, der har til opgave at yde er-
statning til skadelidte for tingsskade eller personskade forvoldt af et køretøj,
14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0015.png
UDKAST
som er forsikret af et forsikringsselskab, eller andre enheder med hjemland
i et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, der er bemyndiget til at for-
handle og indgå en aftale om forpligtelser, funktioner og procedurer for re-
fusion, som det pågældende lands erstatningsorgan bliver part i, når organet
er oprettet eller godkendt.
Bestemmelsen gennemfører artikel 10 a, stk. 13, andet afsnit, litra a og arti-
kel 25 a, stk. 13, andet afsnit, litra a, i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Fonden er bemyndiget til at
indgå aftale med andre erstatningsorganer, der har til opgave at yde erstat-
ning til skadelidte for tingsskade eller personskade forvoldt af et køretøj,
som er forsikret af et forsikringsselskab beliggende i et andet land inden for
Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område, eller andre udpegede enheder, om organernes for-
pligtelser, funktioner og procedurer for refusion, når et skadeforsikringssel-
skab går konkurs eller træder i likvidation.
Aftalen skal gennemføre de forpligtelser, som erstatningsorganerne pålæg-
ges i artikel 10 a og 25 a i 6. motoransvarsforsikringsdirektiv. Disse forplig-
telser indeholder blandt andet krav om underretning af erstatningsorganerne
imellem om en indtrådt konkurs eller likvidation, underretning af erstat-
ningsorganerne imellem om udbetalt erstatning, krav om samarbejde mel-
lem erstatningsorganerne og krav om refusion af udbetalt erstatning mellem
erstatningsorganerne samt tidsfrister herfor.
Aftalen, der skal indgås mellem de pågældende erstatningsorganer, eller an-
dre udpegede enheder på vegne af erstatningsorganerne skal sikre, at der
sker en effektiv og virkningsfuld beskyttelse af skadelidte i tilfælde af et
forsikringsselskabs insolvens. Dette vurderes at blive gennemført bedst,
hvis de pågældende organer, eller andre udpegede enheder, har indgået af-
tale om deres funktioner og forpligtelser og om procedurerne for refusion,
så organerne har faste procedurer, hvis organerne indbyrdes skal udveksle
oplysninger eller betale refusion til hinanden.
Aftalen mellem Fonden og de tilsvarende organer skal være indgået senest
den 23. december 2023. Såfremt aftalerne ikke er indgået inden den pågæl-
dende frist, tillægges Kommissionen ifølge 6. motoransvarsforsikringsdi-
rektiv beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at definere
15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0016.png
UDKAST
de proceduremæssige opgaver og forpligtelser vedrørende refusion for de
organer, der ikke har indgået fornødne aftaler.
Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM) er i med-
før af færdselslovens § 115 a udpeget som erstatningsorgan i Danmark i
henhold til Motorkøretøjsdirektiv 2009/103/EF, hvorefter medlemsstaterne
skulle oprette et erstatningsorgan til at yde erstatning til de skadelidte i til-
fælde af, hvis et uforsikret eller ukendt motorkøretøj forvolder skade i Dan-
mark. DFIM er endvidere i medfør af færdselslovens § 115 b udpeget som
informationskontor, der efter en skade forvoldt af et motordrevet køretøj
skal bistå med at skaffe de grundlæggende oplysninger, som er nødvendige
for behandlingen af skadesager, hvis skadelidte er bosat i Danmark, køretø-
jet er forsikret eller hjemmehørende i Danmark eller skaden er sket i Dan-
mark.
DFIM har i praksis, også i tilfælde af forsikringsselskabers konkurser, vare-
taget den praktiske håndtering af sager med de øvrige medlemslandes er-
statningsorganer oprettet i henhold til Motorkøretøjsdirektiv 2009/103/EF.
Den aftale, som Fonden skal indgå med andre erstatningsorganer, der har til
opgave at yde erstatning til skadelidte for tingsskade eller personskade for-
voldt af et køretøj, som er forsikret af et forsikringsselskab beliggende i et
andet land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, eller andre udpegede enheder,
skal derfor også indeholde stillingtagen til den nærmere rollefordeling mel-
lem erstatningsorganer oprettet i henhold til Motorkøretøjsdirektiv
2009/103/EF og erstatningsorganer oprettet i henhold til 6. motoransvars-
forsikringsdirektiv.
Det foreslås i
stk. 2,
at Fonden skal orientere Finanstilsynet om aftaler ind-
gået i henhold til stk. 1.
Finanstilsynet fører tilsyn med Fonden, og formålet med det foreslåede stk.
2 er at sikre, at Finanstilsynet kan påse, at lovens regler, regler udstedt i
medfør af loven og bestemmelser i Fondens vedtægter overholdes. Det for-
ventes endvidere i medfør af bestemmelsen, at Fonden løbende holder Fi-
nanstilsynet orienteret om de forhandlinger, som Fonden er del af for at
indgå aftaler i henhold til stk. 1.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at § 1, nr. 1-4, træder i kraft den 23. december 2023.
16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber (implementering af dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv), fra erhvervsministeren
2649368_0017.png
UDKAST
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1, nr. 5, træder i kraft den 23. juni 2023.
Da lovforslaget implementerer 6. motoransvarsforsikringsdirektiv, fraviges
de fælles ikrafttrædelsesdatoer for de bestemmelser i lovforslaget, der im-
plementerer dele af 6. motoransvarsforsikringsdirektiv.
De foreslåede bestemmelser sikrer i overensstemmelse med 6. motoran-
svarsforsikringsdirektiv, at bestemmelserne oplistet i stk. 1 træder i kraft den
23. december 2023, og bestemmelserne i stk. 2 træder i kraft den 23. juni
2023. De nævnte ændringer er en konsekvens af 6. motoransvarsforsikrings-
direktiv, som skal finde anvendelse fra henholdsvis den 23. juni 2023 og 23.
december 2023.
Til § 3
Lovforslagets § 3 angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kon-
gelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber jf. lovbekendtgørelse
nr. 2067 af 12. november 2021, gælder ikke for Grønland men kan sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Loven indeholder imidlertid ikke anordningshjemmel for Færøerne, da for-
sikringsområdet på Færøerne er hjemtaget og dermed reguleres af færøske
love. Ændringerne i lovforslagets § 1 skal derfor ikke kunne sættes i kraft
for Færøerne.
17