Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2750921_0001.png
NOTAT
Orienteringsnotat til Erhvervsudvalget vedrørende konkurrenceev-
nerådsmøde 25. september
1. Sager til forhandlingsoplæg
Forslag til den maritime sikkerhedspakke
Kommissionen har den 1. juni 2023 præsenteret den maritime sikkerheds-
pakke. Hensigten er at modernisere og styrke EU-reglerne for maritim
sikkerhed og miljøbeskyttelse.
Den maritime sikkerhedspakke indeholder forslag til revision af fire
retsakter på Erhvervsministeriets ressort:
Direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater
Direktiv om havnestatskontrol
Direktiv om undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren
Forordning om oprettelse af det europæiske agentur for
søfartssikkerhed (EMSA)
Det femte forslag i pakken
direktiv om forurening fra skibe og om
indførelse af sanktioner for overtrædelser
vil blive forelagt af
miljøministeren.
Kommissionen ønsker med forslagene at tilpasse EU-regelsættet til de
internationale bestemmelser, der er fastsat i bl.a. FN’s Søfartsorganisation
(IMO); at styrke sikkerhed til søs, miljøbeskyttelse og digitalisering; og at
fremme tillid og samarbejde mellem medlemslandene, Kommissionen og
interessenter.
Det Blå Danmarks konkurrenceevne og internationale anerkendelse går
hånd i hånd med Danmarks ry for kvalitetsskibsfart. Det kræver, at EU-
reguleringen er ambitiøs og stemmer overens med den internationale
regulering.
Regeringen hilser derfor formålet med den maritime sikkerhedspakke
velkomment sammen med Kommissionens ambition om at styrke
implementering og håndhævelse af internationale regler. Regeringen er
enig i, at revisionen skal facilitere digitalisering, reducere administrative
byrder og fremme grøn skibsfart. Grundet søfartens globale karakter finder
regeringen, at reglerne som udgangspunkt skal følge de internationale
forpligtelser, og at eventuelle supplerende europæiske krav skal være
velbegrundede og stå mål med formålet. Regeringen finder det vigtigt, at
medlemslandene be-varer muligheden for selv at tilrettelægge arbejdet med
sikring af maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse.
4. september 2023
2023 - 9933
davchi
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Orienteringsnotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023
2750921_0002.png
2/7
Forslag til forordning om en platform for strategiske teknologier i Eu-
ropa
Europæisk industris konkurrenceevne er udfordret af en hurtigt foran-
drende geopolitisk landskab. Europa er for eksempel blevet for afhængige
af enkelte aktører, når det kommer til specifikke råvarer og materialer.
Samtidig står EU over for en bunden opgave om at levere på den grønne
omstilling.
Der er derfor brug for at opskalere og styrke EU's position inden for en
række kritiske teknologier, ikke mindst for at kunne understøtte målsætnin-
gerne om den grønne og digitale omstilling og nedbringe vores strategiske
afhængigheder.
Europa-Kommissionen har derfor fremsat forslag til forordning om Plat-
form for Strategiske Teknologier i Europa, som skal danne en ramme for
investeringer via EU’s budget i innovation og produktion af strategisk di-
gitale-, grønne- og boiteknologi. Forslaget er fremsat som del af Kommis-
sionens pakke vedrørende midtvejsevalueringen af EU’s flerårige finan-
sielle ramme (MFF).
Forslaget indebærer ny finansiering på 10 mia. euro, som kanaliseres ud i
eksisterende programmer. Midlerne forhandles i regi af Kommissionens
forslag til revision af MFF
1
. Herudover forslås det, at 2,13 mia. euro allo-
keres til European Innovation Council (EIC) under Horizon Europe.
Der ændres dertil i en række eksisterende EU-programmer, så de også vil
kunne støtte projekter som falder inden for platformens formål. Der åbnes
for fleksibilitet i reglerne for tildeling af støtte via EU's Regionalfond, Fon-
den for Retfærdig Omstilling og Den Europæiske Socialfond Plus til STEP-
projekter, for at skabe incitament for at rette støttemidler mod STEP-for-
mål.
Forslaget vil oprette et såkaldt suverænitetsmærke ("Sovereignty Seal”).
Mærket skal fungere som en kvalitetsmarkør og indikere, at et projekt fal-
der ind under de formål, som platformen opstiller vedrørende støtte til stra-
tegisk vigtige teknologiområder.
Regeringen hilser forslaget velkomment og støtter ambitionen om at styrke
EU's position inden for strategisk vigtige teknologier, herunder både i for-
hold til udvikling og fremstilling af de omfattede teknologier samt øget for-
syningssikkerhed i værdikæder. I lyset af en skærpet geopolitisk situation
1
KOM(2023) 337
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Orienteringsnotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023
3/7
og en global konkurrence om strategiske teknologier kan forslaget med-
virke til EU’s langsigtede
konkurrenceevne og et mere robust og mod-
standsdygtigt samfund i EU og Danmark.
Det er samtidig væsentligt, at offentlige midler anvendes målrettet og ef-
fektivt. Regeringen finder, at forhandlingerne om STEP ikke bør foregribe
forhandlingerne om revision af den flerårige finansielle ramme (MFF),
hvor regeringen er skeptisk over for en genåbning af MFF-aftalen, herunder
yderst skeptisk over for at justere i de aftalte udgiftslofter. Regeringen fin-
der således, at forslaget i stedet finansieres eksempelvis via omprioriterin-
ger inden for de nuværende programmer. Forøgelser i rammerne for de en-
kelte programmer bør under alle omstændigheder målrettes dem med højest
potentiale for inddragelse af private investeringer.
Endeligt finder regeringen det vigtigt, at forslaget medfører reelle simplifi-
ceringer for virksomhedernes mulighed for at søge støtte, fx via suveræni-
tetsmærket, for derved at reducere bryder for erhvervslivet.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Orienteringsnotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023
4/7
Net Zero Industry Act
EU-Kommissionen fremsatte den 16. marts 2023 forslag til Net Zero Indu-
stry Act. Forslaget er
et centralt element i EU’s grønne industripolitik og
er kommet som reaktion på den amerikanske Inflation Reduction Act, glo-
bale udsving i forsyningskæder, krigen i Ukraine og det grønne teknologi-
kapløb mellem USA og Kina.
EU’s
industripolitik har til formål at skabe bedre erhvervspolitiske ramme-
vilkår for at fastholde og opskalere virksomheders produktion af grønne
nøgleteknologier i EU. Der er to hovedelementer. Det ene er støtte til virk-
somheders etablering og opskalering af grønne teknologier, som bl.a.
adresseres i de lempede og midlertidige statsstøtteregler. Det andet hoved-
element er regulering, forsyningskæder mv., som NZIA omhandler.
Konkret indeholder NZIA et mål om, at EU-landene i 2030 skal have etab-
leret fremstillingskapacitet
til at dække 40 pct. af EU’s årlige udrulning af
såkaldte net-zero teknologier. Det er teknologier, som anses for at være
særligt kritiske for EU’s konkurrenceevne, indfrielse af klimamålene og
forsyningssikkerheden i det europæiske energisystem
blandt andet vind
og solceller. Forslaget indeholder en række administrative og regulerings-
mæssige tiltag for at nå målet
såsom hurtigere og mere enkle tilladelses-
procedurer, nye udbudsregler og tiltag til at starte et europæisk marked for
CO
2
-fangst, -transport og -lagring.
Regeringen finder det i lyset af skærpet global konkurrence vigtigt at øge
indsatsen for at gøre EU mere attraktivt for grønne virksomheder. Samtidig
gør den geopolitiske virkelighed det nødvendigt at mindske EU’s strategi-
ske afhængigheder af tredjelande, når det gælder teknologier, der er kritiske
for EU’s energiforsyning og indfrielse af klimamålene.
Særligt formålet om at forenkle regler og reducere sagsbehandlingstider er
et konkurrenceparameter, som kan styrke EU i det globale teknologikapløb.
Øget miljømæssig bæredygtighed og modstandsdygtighed i offentlige ud-
bud om grønne teknologier kan medføre en betydelig konkurrencefordel
for europæiske virksomheder, fx vindmølleindustrien, som i højere grad vil
kunne konkurrere med virksomheder fra tredjelande.
Derfor lægges der op til, at regeringen overordnet støtter forslaget, som
indeholder flere tiltag, der kan få positiv effekt for europæisk og dansk grøn
industri og konkurrenceevne, men arbejder for at sikre at forslagets om-
kostninger i højere grad står på mål med dets formål.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Orienteringsnotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023
2750921_0005.png
5/7
2. Dagsordenspunkter for rådsmødet
Vedtagelse af Rådets generelle indstilling til Kommissionens forslag
til en designreform
På konkurrenceevnerådsmødet den 25. september 2023 forventes Rådet, at
vedtage politisk enighed om den generelle indstilling for forslaget til en
designreform. Danmark vil støtte dette, fordi det aktuelle kompromisfor-
slag indeholder harmonisering af designreglerne, der gør designregistrering
mindre tungt for SMV’ere og individuelle designere, samt fordi at forslaget
kan styrke konkurrencen på reservedelsmarkedet til gavn for forbrugerne.
Det er i tråd med forhandlingsmandatet, som regeringen indhentede i maj.
Herefter vil Rådet indgå i forhandlinger med Europa-Parlamentet om sa-
gen.
Kommissionen fremsatte d. 28. november 2022 forslag om ændring af Rå-
dets forordning (EF) nr. 6/2002 om EF-design og om ophævelse af Kom-
missionens forordning (EF) nr. 2246/200 om de gebyrer, der er ved regi-
strering af EF-design, samt om ophævelse og erstatning af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 98/71/EF om retlig beskyttelse af mønstre. For-
slaget består af to retsakter, en forordning og et direktiv, og fremsættes som
én sammenhængende pakke.
Pakken indeholder ændringer af både procesmæssig og materiel karakter.
Hovedformålet er at modernisere og yderligere harmonisere den nuvæ-
rende EU-lovgivning om designbeskyttelse ved bl.a. at fjerne hindringer i
det indre marked på designområdet
og gøre det lettere for SMV’er og indi-
viduelle designere at registrere designs.
Forslaget lægger op til at liberalisere markedet for reservedele ved at udfase
designbeskyttelsen af reservedele til bl.a. biler over en 10-årig periode.
Dette vil medføre en øget konkurrence på markedet for reservedele til gavn
for forbrugerne. Herudover lægger forslaget op til at harmonisere proces-
sen hos Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret
(EUIPO).
Regeringen støtter en modernisering af designreglerne. Regeringen finder
det vigtigt at harmonisere reglerne på designområdet og lette processen for
designbeskyttelse i EU, således at særligt SMV’er og individuelle desig-
nere får bedre adgang til designbeskyttelse.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Orienteringsnotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023
6/7
Opfølgning på EU’s langsigtede
konkurrenceevne og produktivitet i
lyset af Kommissionens meddelelser ’EU’s konkurrenceevne på lang
sigt efter 2030’ og ’30 året for det indre marked’:
Politisk drøftelse af
betydningen af konkurrenceevnetjekket i formuleringen af lovgiv-
ningsforslag.
Der er på konkurrenceevnerådsmødet den 25. september 2023 lagt op til en
drøftelse af ’konkurrenceevnetjekkets’ rolle i formuleringen af ny EU-lov-
givning, og hvordan dette kan være med til at sikre EU’s konkurrenceevne
på lang sigt.
Kommissionen har i juli 2023 udarbejdet et udkast til konkurrenceevne-
tjekket. Det er Kommissionens redegørelse for, hvordan et givent lov-
forslag påvirker europæiske virksomheders konkurrenceevne, og udkastet
baserer sig på fire parametre: Pris- og omkostninger, international konkur-
rence, innovationsevne og et særskilt fokus på SMV’erne.
Drøftelsen tager udgangspunkt i Det Europæiske Råds konklusioner fra
marts og juni 2023, som opfordrede til at styrke det indre marked og den
europæiske konkurrenceevne bl.a. gennem konkrete værktøjer som kon-
kurrenceevnetjekket.
Drøftelsen skal derudover ses i lyset af Kommissionens meddelelser fra
marts 2023 om ’EU’s konkurrenceevne på lang sigt efter 2030’ og ’30 året
for det indre marked’, samt Kommissionens fremsatte målsætning om, at
virksomheders rapporteringsforpligtigelser fra EU-lovgivning skal reduce-
res med 25 pct.
Regeringen hilser drøftelsen velkommen og støtter fuldt ud ambitionen om
at styrke EU’s langsigtede konkurrenceevne gennem konkrete værktøjer
som et konkurrenceevnetjek. Regeringen vil i den forbindelse arbejde for,
at konkurrenceevnetjekket i tilstrækkelig grad belyser et lovforslags betyd-
ning for EU’s konkurrenceevne, og at der tages højde for dette i fremsæt-
telsen af nye lovforslag. Regeringen støtter derudover målsætningen om en
25 pct. reduktion i virksomhedernes rapporteringsforpligtigelser og vil ar-
bejde for, at der fremsættes ambitiøse tiltag, der kan sikre, at målsætningen
opnås.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Orienteringsnotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023
7/7
Forslag til forordning om typegodkendelse af motorkøretøjer og
motorer samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder
til sådanne køretøjer med hensyn til emissioner og batteriers
holdbarhed (Euro 7)
Sagen sorterer under Miljøministeriets ressort. Derfor vil miljøministeren
forelægge sagen for Folketinget.