Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 249
Offentligt
2744351_0001.png
Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, 7000 Fredericia
[email protected]
ERHVERVSMINISTEREN
25. august 2023
Henvendelse vedr. sikkerhed ved elbiler
Kære Bjarne Engelbrecht Larsen
Tak for din henvendelse til Erhvervsministeriet og Sikkerhedsstyrelsen,
hvori du beskriver en problemstilling vedr. sikkerheden ved elbiler og
batterierne i elbiler.
Jeg har forelagt dine spørgsmål til Sikkerhedsstyrelsen, som har ansva-
ret for teknisk sikkerhed i Danmark, herunder bl.a. kontrol og tilsyn in-
den for el og forbrugersikkerhed. Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med
at elinstallationer, som ladestandere, til både privat og erhvervsbrug er
korrekt installeret. Sikkerhedsstyrelsen oplyser, at risikoen for fare ved
brug af eldrevne køretøjer bør være minimal, så længe man følger pro-
duktets sikkerheds- og brugsanvisning.
Spørgsmål 1:
I din henvendelse spørger du til, om Sikkerhedsstyrelsen eller en anden
myndighed, vil udarbejde bekendtgørelse eller instruktion, der anbefa-
ler ikke at oplade/aflade private elkøretøjer i lukkede og/eller lokationer
op til beboelse/soverum. Sikkerhedsstyrelsen oplyser, at elsikkerheds-
loven, der gælder for elektriske anlæg og elektriske installationer, hvor
der kan opstå fare grundet høj spænding eller stor strømstyrke, gælder
til og med eldrevne motorkøretøjers ladestik.
Under elsikkerhedsloven findes der bekendtgørelser for elektriske in-
stallationer og elektriske anlæg, som henviser til fælles europæiske stan-
darder, som enten er frivillige eller obligatoriske f.eks. HD 60364-7-722
– Forsyning af elkøretøjer.
Sikkerhedsstyrelsen finder det derfor ikke nødvendigt at udarbejde
endnu en bekendtgørelse på området, idet produkterne forventeligt vil
være sikre, hvis forbrugeren efterlever de generelle råd om sikker op-
ladning af elprodukter.
Spørgsmål 2:
Du spørger endvidere ind til, om regeringen vil lovgive imod større op-
hobninger af eldrevne køretøjer i offentlig tilgængelige bygninger. Da
Social- og Boligstyrelsen under Social-, Bolig- og Ældreministeriet er
rette myndighed til at svare på dette, har jeg bedt dem om at svare herpå.
De oplyser følgende angående brandsikkerhed i parkeringsanlæg:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 249: Henvendelse af 28/8-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen om Sikkerhed - Pyrotekniske batterier - Bek 181 Bolig og Planstyrelsen.
2744351_0002.png
”Det er Social- og Boligstyrelsens vurdering, at bekendtgørelsen om
bygningsreglementets nugældende bestemmelser fastlægger et tilstræk-
keligt sikkerhedsniveau for garageanlæg i brand- og konstruktionsmæs-
sig henseende, også når el- og hybridbilers udbredelse tages i betragt-
ning.
El- og hybridbiler medfører ikke en øget brandrisiko, da sandsynlighe-
den for brand heri er mindre end for biler med forbrændingsmotor, lige-
som el- og hybridbilers brandbelastning ikke adskiller sig fra tilsvarende
biler med forbrændingsmotor. Det understøttes af en undersøgelse, som
Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) og Teknologisk Institut
(TI) har udarbejdet på vegne af styrelsen. Rapporten er vedhæftet som
bilag til dette svar.
For nuværende er der således ikke planer om at ændre reglerne, men
styrelsen følger udviklingen i bilparken og dens betydning i relation til
sikkerhed i garageanlæg.”
Spørgsmål 3:
I din henvendelse spørger du ind til mulighederne for, om Sikkerheds-
styrelsen vil udarbejde vejlednings- eller instruktionsvideoer, der mini-
merer risikoen ved at bruge, håndtere og omgås eldrevne køretøjer. Jeg
har forhørt mig om mulighederne hos Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser,
at de vil drøfte behovet for vejledningsvideoer med fokus på den elek-
triske installation.
Spørgsmål 4:
Slutteligt spørger du ind til en godkendelsespraksis for elkøretøjer og de
forskellige batteriløsninger før de frigives på det danske marked. Sik-
kerhedsstyrelsen oplyser, at godkendelse af elkøretøjer ikke er et anlig-
gende for Sikkerhedsstyrelsen, men Færdselsstyrelsen.
Sikkerhedsstyrelsen henviser til, at elkøretøjer hører under reglerne for
EU’s typegodkendelser, der sikrer, at reglerne på tværs af EU bliver
harmoniseret. EU er kontinuerligt ved at opdatere regler og love, herun-
der er der en ny batteriforordning på vej, der sætter nye krav til bl.a.
producenter og importører af batterier. Disse regler, der også berører
batterier i elkøretøjer, skal implementeres i dansk lov.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2