Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 249
Offentligt
2744348_0001.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
28-08-2023
Issue date
30-08-2023
Page
1(4)
Document Id
1019-015-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren Replik
Til Erhvervsminister
Morten Bødskov
Slotsholmsgade 10-12
1612 København K
Sags #2023-9985
Mail:
[email protected]
Til Social- Bolig & Ældre Minister
Pernille Rosenkrantz-Theil
Holmens kanal 22
1060 København K
Mail:
[email protected]
Kopi til rette vedkommende
Direktør Maibrit Brandt
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30, 6700 Esbjerg
Mail:
[email protected]
til fordeling i Erhvervsudvalget, ERU
v/ Udvalgssekretær
Tina Grønlund
mail:
[email protected]
til fordeling i
Boligudvalget
, BOU
v/ Udvalgssekretær
Mikkel Bjerregaard
mail:
[email protected]
Baggrund for replik / spørgsmål til Ministeren,
Tak for svar. Deres sags# 2023-9985.
Da det er min opfattelse at det politiske Danmark, ikke i et tilstrækkeligt omfang efterspørg
den nødvendige tekniske indsigt før der udarbejdes love og bekendtgørelser, har jeg set mig
nødsaget til denne fortsatte opfølgning. En opfølgning jeg normal er berettiget til betaling for.
Indledningsvis må jeg opfordre Dem som Minister/ Regeringen til at overveje om ikke De og
Deres ministerie som Politisk chef for Sikkerhedsstyrelsen, og forbrugerens bolværk, også er
den rette tovholder, i denne sammenhæng.
Som jeg ser det:
Erhvervsminister, Morten Bødskov
= Sikkerhedsstyrelsen
1
Social- Bolig & Ældre Minister, Pernille Rosenkrantz-Theil = Bolig & Planstyrelsen
2
Forsvarsminister, Troels Lund Poulsen
= Beredskabsstyrelsen
3
Transportminister, Thomas Danielsen
= Færdselsstyrelsen
4
Jeg mener ikke samfundet kan være tjent med at jeg som privat person agerer projektleder,
og for at blive kastet rundt i diverse styrelser for at påpege og bibringe det politiske Danmark
faglig rådgivning. Alle bør have en interesse i at vi sikrer en forsvarlig og sikker introduktion af
disse eksperimenterende teknologier.
Citat 1019-011-2023 side 2.
Spørgsmål #1: Vil ministeren sikre:
- at Sikkerhedsstyrelsen og eller anden myndighed udarbejder bekendtgørelse, eller instruktion,
der anbefaler
ikke at oplade/aflade
private el-køretøjer i lukkede og / eller lokationer op til
beboelse / soverum? Besvar gerne JA / NEJ.
Må jeg opfatte deres svar som et NEJ, som begrundes med at Sikkerhedsstyrelsen forventelig
opfatter el-biler, og de pyrotekniske løsninger som sikrer, hvis forbrugeren efterlever de
genelle råd om sikker opladning. Hvad er så sikker opladning? Uddyb gerne:
Det er min opfattelse f.s.v.a. mit notat Pyroteknik, Seest = Fyrværkeriloven, at sikkerhedsstyrelsen ikke begrænses
til alene at se på installation, men også som ved fyrværkeriloven se på import, anvendelsesbegrænsninger og
brugsadfærd i og omkring de pyrotekniske batteriløsninger.
2
Opdragsgiver til DBI-rapport, Brandsikkerhed oplag af Litium-Ion batterier i bygninger af 14 jan 2022.
3
B 286 -
Bilag 3: Temahæfte ’Indsats ved brand i el-
og hybridbiler'
”Brand
i elbiler kan bevirke en anderledes og
mere kompleks indsats end ved traditionelle bilbrande, idet der foruden problemstillingen med høj spænding også kan
udvikles et andet og
mere voldsomt brandforløb
med større koncentration af sundhedsskadelig brandrøg. Det er
nødvendigt, at indsatsstyrken er bekendt med disse særlige forhold der gør sig gældende ved brande i elbiler”.
4
https://fstyr.dk/da/Om-styrelsen.
Hjemmeside fortsat ikke opdateret, f.s.v.a. organisation og viden om ev-biler. Det
har ikke været muligt at fremtage relevant information. Team-leder for Klima & Ny mobilitet, er René Jensen.
1
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 1 af 4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 249: Henvendelse af 28/8-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen om Sikkerhed - Pyrotekniske batterier - Bek 181 Bolig og Planstyrelsen.
2744348_0002.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
28-08-2023
Issue date
30-08-2023
Page
2(4)
Document Id
1019-015-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren Replik
Henvisninger til el-sikkerhedsloven
5
/ stærkstrømsloven, og de fælles Europæiske standard,
begrænses til installationen, og omfatter ikke materiel endsige brug af materiel efter hr. og fru
Jensens Lade-stik. Sikkerheden omkring opladning og brug af et el-køretøj på
stopper ALTSÅ
IKKE ved hr, og fru Jensens lade-stik i gavlen.
De mange utilsigtede hændelser med ev-
køretøjer sker både ved provokerede (uhensigstmæssig brug) såvel som ved de uprovokerede
hændelser (uheld). Ofte er det
”Battery
Management System”, BMS, der er årsag, uden at
ejeren / brugeren har ageret uforsvarligt. Ejerne af ev-bilerne følger tilgængelige almene råd
og sikkerhedsregler, der er i dag kun er tilgængelig på sociale medier.
Supplerende Spørgsmål #1a: Vil ministeren sikre:
-
at Sikkerhedsstyrelsen udarbejder, instruktioner/ vejledninger i hvad man ser
som en forsvarlig brug og sikker opladning af ev-køretøjer. Besvar gerne JA /
NEJ.
Hvis NEJ
Begrund gerne, hvorledes nutidens batteri til energi lagre adskiller sig fra pyroteknisk
fyrværkeri, hvor sikkerhedsstyrelsen aktiv valgte at udarbejde vejledninger, fulgt op med en
regulering af brugen. Fyrværkeriloven.
Hvis Ja.
Kan man forvente lignende landsdækkende kampagne der udbreder kendskabet til rette brug
og omgang med de Pyrotekniske løsninger vi finder f.eks. i el-køretøjer. Besvar gerne JA/NEJ
Jeg forstår at Sikkerhedsstyrelsen vil drøfte behovet for vejledningsvideo begrænset
til den elektriske installation. Derfor:
Supplerende Spørgsmål #3a: Vil ministeren sikre:
- Sikkerhedsstyrelsens kompetence som det sket med Seest uheld, trækker på og/eller
udvikler egen kompetence således at vejledningsvideo
ikke begrænses til den
elektriske installation
men også drift og brug af de mangeartede
pyrotekniske batteriløsninger.
Besvar gerne JA/NEJ.
Hvis NEJ
- Hvem af ovenstående 3 ministerkollegaer mener ministeren bør løfte denne opgave
I spørgsmål 4 spørges ind til om Danmark burde iværksætte en godkendelsespraksis, henført
til de mange eksperimenterende batteriløsninger der sælges enten ved at være implementeret
i El-køretøjer, eller som husstands løsninger. Var det ikke sikkerheds-styrelsen der tidligere
bidrog til regulering og importforbud af eks. pyrotekniske produkter. Derfor:
Supplerende Spørgsmål #4a:
- Mener ministeren at der en EU-forordning der kan hindrer sikkerhedsstyrelsen at
genoptage denne praksis? Uddyb gerne:
Ministerens henvisning til Færdselsstyrelsen, har ikke en eventuel import regulering som deres
opdrag. Særegent at De påpeger dette som et anliggende for Færdselsstyrelsen. Har
Ministeren den opfattelse at alle importerede el-køretøjer er underlagt et ordinært bilsyn.
Derfor:
Supplerende Spørgsmål #4b:
- Arbejder Ministeren eller Regeringen på at el-køretøjer skal underlægges et ordinært
bilsyn. Svar gerne JA / NEJ
Hvis NEJ
- Hvilke tiltag mener Ministeren at Transportministeren burde bidrage med. Uddyb gerne.
Ministeren henviser til en kommende EU-batteriforordning, der regulerer import og brug at
pyrotekniske batteriløsninger.
5
Elsikkerhedsloven (retsinformation.dk)
LBK #26 af 10 jan. 2019
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 2 af 4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 249: Henvendelse af 28/8-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen om Sikkerhed - Pyrotekniske batterier - Bek 181 Bolig og Planstyrelsen.
2744348_0003.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
28-08-2023
Issue date
30-08-2023
Page
3(4)
Document Id
1019-015-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren Replik
Supplerende Spørgsmål #4c:
- Kan De tydeliggøre, eller bekræfte om det er vedlagte batteri-forordning, Der henvises
til >>
www.eu.dk/samling/20201/kommissionsforslag/kom(2020)0798/index.htm
6
Svar Gerne JA / NEJ
Hvis NEJ
- Hvilken EU-forordning, tænker Ministeren så på?
Hvis JA
- Vil jeg gerne henlede Ministerens opmærksomhed på at batteriforordningen der er
vedtaget den 14. juni 2023, citat >
”Sigter
mod at skabe en cirkulær økonomi for
batterisektoren ved at fokusere på alle faser af batteriers livscyklus, lige fra
konstruktion til affaldsbehandling.”
ALTSÅ batteriforordningen
er rettet imod Miljø, cirkulær økonomi, og intet med sikkerhed
ved import, installation og sikkerhed ved brug af pyrotekniske batteri løsninger. Det nærmeste
man kommer, er endnu en mærknings ordning i
for at imødekomme det stærkt miljø-
belastende problem der opstår ved brug af pyrotekniske batteriløsninger.
Også det absolut vigtigste svar som De formidler på vegne af Social- Bolig & Ældre Minister,
Pernille Rosenkrantz-Theil. Svaret på mit spørgsmål #2, 1019-011-2023. Med fokus på bek.
#181,
”Bekendtgørelse
om forberedelse til og etablering af lade-standere i forbindelse med
bygninger”, såvel som Deres eftersendte rapport
”Brandsikkerhed
i garageanlæg, og oplag af
litium-ion batterier og batterier til solcelle anlæg i bygninger udarbejdet under ledelse af
Carsten Møller dateret den 14 jan. 2020. (Desk Research)
DBI’s opdrag indeholdt opgaven at afdække
sektionsstørrelse,
dvs. oplags / parkeringstæt-
heden, der konkluderes til at være 6-7 el-køretøjer for garager per 150 m
2
.
Dette til trods, og opfordret af Ministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, udsteder Bolig og
Planstørrelsen, at alle pladser i et garageanlæg ved beboelse skal etableres således at alle
pladser ved ombygning og eller nybyggeri, kan/ skal anvendes af el-køretøjer.
Altså i strid med DBI’s anbefaling og konklusion.
Supplerende Spørgsmål #2a:
-
Billiger De som Erhvervsminister at Deres kollega afstår at følge anbefalinger
af professionelle
Svar Gerne JA / NEJ.
Hvis NEJ
- Vil de på eget initiativ opfordre Deres Ministerkollega til ændring/ tilpasning af bek.
#181.
Hvis Ja
- Er det en praksis de som politisk chef for sikkerhedsstyrelsen, arbejder ud fra.
Opdrag blev først overdraget til DBI efter længere forudgående forhandlingsforløb mellem
Bolig og Planstyrelsen og DBI om indhold, hvorfor udenforstående kan få opfattelsen at man
forsøgte at overdrage en konklusion, som DBI fik til opdrag at underbygge.
At dette kun delvis er lykkedes og at DBI generelt holder sig til hvad de fagligt formår at
underbygge, er tilfredsstillende. At DBI undlader de mest
”sprængfarlige”
fakta, såsom at
pyrotekniske batterier, er selvoxiderende, og ikke kan slukkes med vand eller vandtåger, må
ligge i opdraget, fra Bolig og Planstyrelsen.
www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2023/07/10/council-adopts-new-regulation-on-batteries-
and-waste-
batteries/#:~:text=Batteriforordningen%20sigter%20mod%20at%20skabe%20en%20cirkul%C3%A6r%20%C
3%B8konomi,betragtning%20af%20den%20massive%20udvikling%20inden%20for%20elektromobilitet
.
6
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 3 af 4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 249: Henvendelse af 28/8-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen om Sikkerhed - Pyrotekniske batterier - Bek 181 Bolig og Planstyrelsen.
2744348_0004.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
28-08-2023
Issue date
30-08-2023
Page
4(4)
Document Id
1019-015-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren Replik
I dag må Beredskabsstyrelsen se
på imens den pyrotekniske
batteribrand brænder ud. Følg
Fodnote
7
side 15 kopieret >>
Derfor må jeg på det KRAFTIGSTE
opfordre Dem Erhvervsminister,
med støtte fra Sikkerhedsstyrelsen,
anmode Bolig- og Planstyrelsen at
trække bek. 181 tilbage, eller
revidere denne kraftigt.
Igen vil jeg gerne om Ministeren vil
besvare, mig som privat person,
uopfordret til orientering i ERU, eller
ved at ERU-udvalget fremsender
samme eller lignende som et §20
spørgsmål.
I håb om at disse overvejelser
medtages i det fremtidige arbejde, og
om nødvendigt at regeringen er klar
med et importforbud af særlig kritiske
produkter.
Med dette har jeg i rigeligt omfang, og
Figur 1 Kopi af side 15, Beredskabsstyrelsens Temahæfte feb 2021
indtil videre gratis, bidraget til faglig
oplysning og viden, og forventer at
Ministeren/ Regeringen, professionelt
følger op. Vi bør og skal drage læring af eks. hændelsen i Seest
Venligste Hilsner
Bjarne Engelbrecht Larsen
+45 4062 6213
Vedlagt Bilag.
Bør indgå i den fortsatte sikkerhedsudredning som jeg forventer Regeringen iværksætter.
Bilag 1,
37s: P. Sun, R. Bisschop, H. Niu, X. Huang* (2020)
A Review of Battery Fires in Electric
Vehicles,
Fire Technology,
56 Invited Review
https://doi.org/10.1007/s10694-019-00944-3
Bilag 2,
92s: T0194
Covered car parks - fire safety guidance for electric vehicles
Interim guidance to support parking and/or charging of electric vehicles and the installation of electric
vehicle chargepoints in covered car parks. Issue | July 2023 | Ove Arup & Partners Limited
Ikke vedlagt som bør læses
til sammenligning med vedlagte
Bek. 181 Lade-stander bekendtgørelsen.
DBI rapport af 14 jan. 2022 version 2, Brandsikkerhed i garageanlæg oplag af litium-ion batterier og
batterier til solcelleanlæg i bygninger. 68 sider
Ps: Jeg har tidligere understøttet Indenrigsministeriets afdækning af den / de pyrotekniske risici. Rapport
bør være arkiveret, ikke mindst tilgængelig i ministeriet. Der er altid en kop kaffe på kanden om
sikkerhedsstyrelsen, og eller ministeren have lyst/ behov for yderligere uddybning.
7
*B 286 -
Bilag 3: Temahæfte ’Indsats ved brand i el-
og hybridbiler'
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 4 af 4