Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 246
Offentligt
2743949_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2024 i forhold til finansloven for 2023
August 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2743949_0002.png
10
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
§ 8. Erhvervsministeriet
8.11.79.
Reserver og budgetregulering
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 29,4 mio. kr. skyldes primært
en negativ budgetregulering på 25,0 mio. kr. til fi-
nansiering af bl.a. IT-systemer i Søfartsstyrelsen.
DUT-reserven er reduceret med 15,0 mio. kr. sfa.
et reduceret behov samt kompensation til kommu-
ner og regioner ifm. udbudsloven.
Nævnenes Hus
(Driftsbev.)
..................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 16,9 mio. kr. skyldes primært be-
villing til et beredskab til klagesagsbehandling af
vedvarende energiprojekter, jf. Klimaaftale mel-
lem den daværende S-regering, Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om grøn strøm og varme af juni 2022 samt
bevilling til oprettelse af en klageadgang sfa. in-
defrysningsordningen, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokra-
terne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre og Alternativet om serviceefter-
syn og omlægning af indefrysningsordningen af
marts 2023.
Indefrysningsordning på energiområdet ...........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.007,6 mio. kr. skyldes udløb
af bevillingen til indefrysningsordningen, jf. Afta-
le mellem den daværende S-regering, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne
om vinterhjælp af september 2022.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
10,2
-19,2
-29,4
8.21.10.
132,2
149,1
16,9
8.21.22.
1.007,6
-
-1.007,6
7,6
-
-7,6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2743949_0003.png
11
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
8.23.07.
Gældsrådgivningsenhed for tidligere minkavlere
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 30,0 mio. kr. skyldes udløb af
bevillingen til en gældsrådgivningsenhed for tidli-
gere minkavlere, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning
mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af CO-
VID-19 af januar 2021.
Udbytte fra Nordsøfonden (tekstanm. 124) ......
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 400,0 mio. kr. skyldes et nyt skøn
for udbytte fra Nordsøfonden i 2024 som følge af
højere gas- og oliepriser.
Iværksætteri- og innovationsinitiativer (tekstanm.
100, 131, 133, 165 og 168) ....................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 411,4 mio. kr. skyldes primært
en faldende profil for bevillingen til tilskud til
dansk deltagelse i strategisk vigtige projekter, især
grønne og digitale EU-projekter (IPCEI). Derud-
over udløber bevillingen til patentvoucheren, be-
villingen til styrket rådgivning om bæredygtige og
socialt ansvarlige værdikæder samt bevillingen til
Fonden for Entrepenørskab. Fonden for Entrepe-
nørskab finansieres typisk med fordelingen af
forskningsreserven i efteråret.
Støtteordning til mindre købmænd mv. i landdi-
strikterne og andre energiudsatte fødevareforretnin-
ger i små byer .......................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 69,0 mio. kr. skyldes udløb af
støtteordning til mindre købmænd mv. i landdi-
strikterne og andre energiudsatte fødevareforret-
ninger i små byer, jf. Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternative
og Nye borgerlige om inflationshjælp af februar
2023.
Pulje under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 18,0 mio. kr. skyldes opregningen
fra 2023- til 2024-priser.
30,0
-
-30,0
8.25.03.
600,0
1.000,0
400,0
8.32.08.
453,9
42,5
-411,4
8.32.13.
69,0
-
-69,0
8.32.19.
351,4
369,4
18,0
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2743949_0004.png
12
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
8.32.21.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(tekstanm. 140, 143, 145, 147, 150, 155 og 159) .
Udgift............................................................................ 1.445,0
Merudgiften på 745,0 mio. kr. skyldes et nyt skøn
for tilbagebetaling af merudbetalt kompensation i
forbindelse med efterkontrollen af COVID-19
kompensationsordningerne
Pulje til innovative indkøb i sundhedsvæsenet
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes udløb af
bevilling til en pulje til innovative indkøb i sund-
hedsvæsenet, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet om strategi for life sci-
ence af maj 2021.
Pulje til lokal mikroinfrastruktur i Grønland (tekst-
anm. 161) ..............................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,4 mio. kr. skyldes en falden-
de profil for bevillingen til pulje til lokal mikroin-
frastruktur i Grønland, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Ra-
dikale Venstre og Dansk Folkeparti om finanslo-
ven for 2023 af april 2023.
-700,0
745,0
8.32.26.
5,0
-
-5,0
8.32.28.
6,5
1,1
-5,4
8.33.12.
Kapitalindskud - Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond ...............................................................
Udgift............................................................................ 2.138,0
Mindreudgiften på 1.224,0 mio. kr. skyldes pri-
mært, at der ydes et lavere kapitalindskud i Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond målrettet en
accelerationsindsats til danske vækstvirksomheder
i henhold til den aftalte bevillingsprofil for kapi-
talindskuddet. Derudover ydes der et lavere kapi-
talindskud i Danmarks Eksport- og Investerings-
fond målrettet storskala demonstrationsanlæg i
henhold til den aftalte bevillingsprofil for kapita-
lindskuddet. Endvidere ydes der et lavere kapita-
lindskud i Danmarks Eksport- og Investeringsfond
til mere risikovillig finansiering til eksportører i
henhold til den aftalte bevillingsprofil.
914,0
-1.224,0
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2743949_0005.png
13
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
8.33.13.
Ordninger under Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond ...............................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 529,6 mio. kr. skyldes udløb af
bevillingen til en statslig låne- og garantiord- ning
i Danmarks Eksport- og Investeringsfond målrettet
genopbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine
gennem dansk eksport. Derudover er der en
faldende profil for små vækstkautioner samt udløb
af bevillingen til en grøn projekt- og mar-
kedsmodningsfacilitet og bevillingen til matchfi-
nansieringsordningen.
Udbytte - Danmarks Eksport- og Investeringsfond
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 96,0 mio. kr. skyldes et lavere
skøn for udbytte fra Danmarks Eksport- og Inve-
steringsfond.
Danmarks deltagelse i verdensudstillinger
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat
5,0 mio. kr. til Danmarks deltagelse i EXPO25 i
Tokyo, Japan.
Regionaludvikling mv. (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 471,9 mio. kr. skyldes, at der er
optaget udgifter og indtægter i tilknytning til
projekter og teknisk bistand under EU-program-
merne for programperioden 2021-2027, herunder
Den Europæiske Fond for regionaludvikling og
Fonden for Retfærdig omstilling.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
542,3
12,7
-529,6
8.33.26.
350,0
254,0
-96,0
8.34.03.
-
5,0
5,0
8.35.01.
1.113,4
641,5
-471,9
1.077,6
612,7
-464,9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2743949_0006.png
129
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
8.35.02.
Brexittilpasningsreserven (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 46,2 mio. kr. skyldes, at der er
optaget udgifter og indtægter i tilknytning til pro-
jekter og teknisk bistand under Brexittilpasnings-
reserven, jf. Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Frie Grønne, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om udmøntning af
Brexittilpasningsreserven til dansk erhvervsliv af
januar 2022 og Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristende-
mokraterne om udmøntning af Brexittilpasnings-
reserven til fiskerisektoren af december 2021.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
53,6
7,4
-46,2
53,6
7,4
-46,2
8.71.01.
Søfartsstyrelsen (tekstanm. 6 og 7)
(Driftsbev.)
.
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 19,4 skyldes primært, at der af-
sættes 25,0 mio. kr. til finansiering af bl.a. IT-sy-
stemer i Søfartsstyrelsen samt tilførsel af midler til
nye opgaver i medfør af lov om sikkerhed til søs.
I modsat retning trækker en generel rammereduk-
tion på 2,3 mio. kr. samt en række mindre dispo-
sitioner.
239,2
258,6
19,4