Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 246
Offentligt
2743948_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2024
i forhold til finansloven for 2023
August 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
FFL24 sammenlignet med FL23
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2024
sammenlignet med finansloven for 2023 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2023. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2024.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2024, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2023 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2024 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2024 i forhold til finansloven for 2023,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2023 til finanslov-
forslaget for 2024.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
§ 8. Erhvervsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 29,4 mio. kr. skyldes primært en budgetregulering på 25,0 mio. kr. til
finansiering af bl.a. IT-systemer i Søfartsstyrelsen. Derudover kan mindreudgiften hen-
føres til en række mindre dispositioner (§ 08.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 1.007,6 mio. kr. skyldes udløb af bevillingen til indefrysningsordnin-
gen, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Al-
ternativet og Moderaterne om vinterhjælp af september 2022 (§ 08.21.22.).
Mindreudgiften på 30,0 mio. kr. skyldes udløb af bevillingen til gældsrådgivningsenheden
for tidligere minkavlere, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 af januar 2021 (§ 08.23.07.).
Merindtægten på 400,0 mio. kr. skyldes et nyt skøn for udbytte fra Nordsøfonden i
2024 som følge af højere gas- og oliepriser (§ 08.25.03.).
Mindreudgiften på 411,4 mio. kr. skyldes primært en faldende profil for bevillingen til
tilskud til dansk deltagelse i især grønne og digitale EU-projekter (IPCEI). Derudover
kan mindreudgiften henføres til en række mindre dispositioner (§ 08.32.08.).
Mindreudgiften på 69,0 mio. kr. skyldes udløb af bevillingen til en støtteordning til min-
dre købmænd mv. i landdistrikterne og andre energiudsatte fødevareforretninger i små
byer, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om inflationshjælp af
februar 2023 (§ 08.32.13.).
Merudgiften på 745,0 mio. kr. skyldes et nyt skøn for tilbagebetaling af merudbetalt kom-
pensation i forbindelse med efterkontrollen af COVID-19 kompensationsordningerne
(§ 08.32.21.).
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
Mindreudgiften på 1.224,0 mio. kr. skyldes primært, at der ydes et lavere kapitalindskud
i Danmarks Eksport- og Investeringsfond målrettet en accelerationsindsats til danske
vækstvirksomheder i henhold til den aftalte bevillingsprofil for kapitalindskuddet, jf. Af-
tale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af 21.
januar 2022. Mindreudgiften skyldes derudover, at der ydes et lavere kapitalindskud i
Danmarks Eksport- og Investeringsfond målrettet storskala demonstrationsanlæg i hen-
hold til den aftalte bevillingsprofil for kapitalindskuddet, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Kristendemo-
kraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af 21. januar 2022. Endvidere ydes
der et lavere kapitalindskud i Danmarks Eksport- og Investeringsfond til mere risikovillig
finansiering til eksportører i henhold til den aftalte bevillingsprofil, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti og Alternativet om udbetaling af resterende to ugers inde-
frosne feriemidler, eksportpakke og reserve til forlængelse af hjælpepakker af december
2020 (§ 08.33.12.).
Mindreudgiften på 529,6 mio. kr. skyldes primært udløb af bevillingen på 400,0 mio. kr.
til en statslig låne- og garantiordning i Danmarks Eksport- og Investeringsfond målrettet
genopbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine gennem dansk eksport. Derudover skyl-
des mindreudgiften en faldende profil for små vækstkautioner samt udløb af bevillingen
til en grøn projekt- og markedsmodningsfacilitet og bevillingen til matchfinansierings-
ordningen (§ 08.33.13.).
Mindreindtægten på 96,0 mio. kr. skyldes et lavere skøn for udbytte fra Danmarks Ek-
sport- og Investeringsfond (§ 08.33.26.).
Mindreudgiften på 471,9 mio. kr. og mindreindtægten på 464,9 mio. kr. skyldes, at der
er optaget udgifter og indtægter i tilknytning til projekter og teknisk bistand under EU-
programmerne for programperioden 2021-2027, herunder Den Europæiske Fond for
regionaludvikling og Fonden for Retfærdig omstilling (§ 08.35.01.).
Mindreudgiften og mindreindtægten på 46,2 mio. kr. skyldes, at der er optaget udgifter
og indtægter i tilknytning til projekter og teknisk bistand under Brexit-tilpasningsreser-
ven, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Frie Grønne,
Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af Brexittilpasningsreserven til
dansk erhvervsliv af januar 2022 og Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristen-
demokraterne om udmøntning af Brexittilpasningsreserven til fiskerisektoren af decem-
ber 2021 (§ 08.35.02.).