Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 238
Offentligt
2741259_0001.png
Til Folketingets erhvervsudvalg
Nikotinbranchen har i en længere periode været i dialog med myndighederne
relevante
ministerier såvel som styrelser
om et nyt krav om komplette ingredienslister på røgfrie
nikotinprodukter uden muligheder for samlebetegnelser.
Det har imidlertid ikke været muligt at få fyldestgørende svar på de konkrete såvel som
principielle problemstillinger, der følger af praksisændringen, hvor virksomheder
påtvinges at offentliggøre forretningshemmeligheder. Således appellerer vi nu til
Folketingets erhvervsudvalg om at undersøge begrundelsen for praksisændringen
herunder den juridiske vurdering, der ligger til grund, og tage stilling til følgerne heraf.
Kravet om fulde ingredienslister er et nybrud, der vil give konkurrenter fuld indsigt i
produktopskriften, idet den som følge af den ændrede praksis skal offentliggøres på selve
produktet. Denne praksis er ikke tidligere kendt fra andre produktområder, f.eks.
fødevarer, og bryder med virksomheders ret til at fastholde forretningshemmeligheder.
Det er i strid med principperne bag lovgivningen om forretningshemmeligheder og
beskyttelsen af immaterielle rettigheder i almindelighed at kræve offentliggørelse af fulde
ingredienslister, og det vil skade producenternes mulighed for produktudvikling og
konkurrence, idet konkurrenter vil kunne kopiere produktopskriften.
Myndighederne kender allerede til den fulde ingrediensliste, der skal oplyses når
produkterne indberettes. Det er muligt at markere ingredienser som
forretningshemmeligheder i indberetningen. Praksisændringen er derfor i strid med
tobaksvaredirektivet, idet der skal tages højde for producenternes
forretningshemmeligheder.
Det er et grundlæggende demokratisk princip, at lovgivning skal indebære proportionalitet
mellem omkostninger og gevinster i såvel overført som konkret betydning. I denne sag er
det vanskeligt at få øje på gevinsterne for forbrugerne, idet kontrolmyndighederne i
forvejen kender til produktindholdet og derved yder en mere vidtrækkende beskyttelse,
end den enkelte forbruger har adgang til ved at orientere sig i en ingrediensliste påklistret
produktet.
Kravet om fulde ingredienslister vil kunne spredes til andre områder under henvisning til
ny praksis, og det vil bringe yderligere brancher i en lignende situation, hvor muligheden
for at udvikle produkter, have forretningshemmeligheder og konkurrere vil hæmmes til
skade for forbrugerne.
Nikotinbranchen mener, at denne praksisændring er disproportional, skadeligt for
konkurrencemulighederne og dermed for forbrugerne i sidste ende, og vi vil derfor
opfordre Folketingets erhvervsudvalg til at tage stilling til praksisændringen.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 238: Henvendelse af 24/8-23 fra Nikotinbranchen om praksisændringen, hvor virksomheder påtvinges at offentliggøre forretningshemmeligheder
2741259_0002.png
Med venlig hilsen
Inger Schroll-Fleischer, direktør
Nikotinbranchen