Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 230
Offentligt
2737007_0001.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
31-07-2023
Issue date
02-08-2023
Page
1(3)
Document Id
1019-011-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren
Til Erhvervsminister
Morten Bødskov
Slotsholmsgade 10-12
1612 København K
Kopi til rette vedkommende
Direktør Maibrit Brandt
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30, 6700 Esbjerg
til fordeling i Erhvervsudvalget, ERU
v/ Udvalgssekretær
Tina Grønlund
[email protected]
Baggrund for spørgsmål til Ministeren:
Under overskriften ”Krise”, ” Grøn Omstilling”, har nuværende og
den tidligere regering ønsket
at fremme udfordre den energitekniske omkalfatring, hvorfor vi ser løsninger præsenteret og
introduceret på dansk jord, uden at disse, som det tidligere var praksis, er afprøvet og testet.
Som det er ministeren bekendt, har det undret mig at man til fremme af en politisk dagsorden
har og fortsat tilsidesætter forsynings- og ikke mindst forbrugerens sikkerhed.
Sikkerhedsstyrelsen bør være samfundets bolværk imod ikke afprøvede/ testede og potentielt
farlige produkter.
Da batteriteknologien, er det absolut vigtigste element i den energitekniske omkalfatring, er
det særegent at bolværket, der skal sikre imod import af farlige teknologier / produkter, er
fraværende. Dette ikke mindst når det kommer til test / brugsvejledning og om nødvendigt
forbud imod import af farlige teknologier/ produkter, der stort set alle tager udgangspunkt i
pyrotekniske labile teknologier.
Da det globale markedet for eldrevne køretøjer, er overophedet, og konkurrence udsat til det
ekstreme, introduceres og importeres der løsninger fra producenter / nationer hvor den
vestlige
forsigtighed og hensyn til forbrugerbeskyttelse er en ”By i Rusland
1
”.
Med unuanceret Global dagsorden, følger der altså en accelereret, og eksperimenterende
teknologiudvikling, og jeg må medgive at Sikkerhedsstyrelsen ressourcemæssigt afstår at gå i
detaljer, for alle tænkelige design af batterier. Ikke mindst når det også omfatter styring dvs.
Battery Management System, BMS en platform der desforuden en del af en totale data-
opsamlingsplatform, hvor også el-bilens omfattende sensor pakke indgår. Se spørgsmål til EU-
kommissær Margrethe Vestager, 1019-009-2023, af 24 juli 2023. Børsen 16 juli 2023 side 6-7.
Dette retfærdiggør ikke Sikkerhedsstyrelsens totale fravær f.s.v.a. batteriteknologien, og dens
implementering i eldrevne køretøjer.
Generelt:
Med en stræben efter en højeste grad af energitæthed, kWh/kg, kWh/m
3
anvendes, pyro-
tekniske/ Pseudopyrotekniske kemikalier alle kendetegnende ved at være selvoxiderende og
labile med ”brand hastigheder” i størrelsesorden af 7,2 km/sek.
Trotyl har en brandhastighed
på 3,5 km/sek.
Selvom der er +1000 tilgængelige rapporter om emnet, begrænser jeg mig med dette til en
enkelt test serie for, med dette at for at
tydeliggøre alvoren af Sikkerhedsstyrelsens
passivitet ved at afstå
at rådgivning / regulering markedet.
1
Undskylder udtrykket, der kan være upassende, med en væbnet konflikt i nærområdet.
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 1 af 3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 230: Henvendelse af 2/8-23 vedrørende Sikkerhedsstyrelsens kontrol med batterier til elbiler mv, fra Bjarne Engelbrecht Larsen, Fredericia
2737007_0002.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
31-07-2023
Issue date
02-08-2023
Page
2(3)
Document Id
1019-011-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren
Reference
2
er ikke vedlagt endsige udskrevet med dette
hvorfor, De som Minister, Sikkerhedsstyrelsen, og ERU
medlemmer opfordres til selv at følge link, udskrive læse
og forstå, alvoren når man nationalt ikke tester og
godkender eldrevne køretøjer før brug i de danske
husholdninger.
Ved test af flg. katode typer:
(a) LiFePO
4
,
(b) Li(Ni
0,45
Mn
0.45
Co
0.10
)O
2
(c) blanding af LiCoO
2
& Li(Ni
0.50
Mn
0.25
Co
0.25
)O
2
.
blev det kendt, at man ved fuldt opladede batterier kunne
få termisk ustabilitet indenfor 1 min. ligesom det nu
syntes at være en praksis at el-biler
3
ikke længere leveres
fuldt opladet. Hvad så når min egen søn lader sin Tesla
fuldt op, for at komme frem og tilbage fra Ålborg til sit
arbejde på Brøndums Hotel i Skagen
Et andet meget væsentligt element i el-køretøjets labilitet
er celletemperaturen: Som det fremgår af Whiteboard
illustration kan man ved simpel eksponentiel regning
udrede, at en temperaturstigning på 10% (10K) fra 25
o
C
(298K) til 56
o
C (330K) vil se en reaktionshastighed stige
med en faktor 350. Tankevækkende men ikke overraskende for fagpersoner.
Opsummering:
Det er nu daglige hændelse med spontane brande i eldrevne køretøjer, om det så skyldes
fabrikation, og/ eller brugs fejl, eller andet er det tydeligt at disse brande er markant
voldsommere og sværere at håndtere. En Pyroteknisk brand som alle husker, er Seest
ulykken, der trods alt førte til en ændring af fyrværkeriloven. Sikkerhedsstyrelsens passivitet
indikerer at de ikke har den tilstrækkelige viden til at håndtere en sikker regulering, og opsyn
af de mange meget forskellige løsninger der anvendes i eldrevne køretøjer.
Med seneste hændelse ved Hollands kyst, se vedlagte bilag 1, foruden en af mange
dokumentarer om samme
4
, må det være tydeligt, at der et behov for Ministerens indgriben /
regulering, med politisk ansvar for sikkerhedsstyrelsen.
Spørgsmål som ønskes besvaret af ministeren:
Henført til Styrelsens egen hjemmeside, behandler styrelsen kun test, installation og sikring
ved fejlstrømsrelæ af lade boksen installeret ved hr. og fru Jensen, ligesom det ikke advares
imod at lade el-køretøjet i lukket bygninger tæt på beboelse, sove/ opholdsrum.
Spørgsmål #1: Vil ministeren sikre
-
at Sikkerhedsstyrelsen og eller anden myndighed udarbejder bekendtgørelse,
eller instruktion, der anbefaler
ikke at oplade/aflade
5
private el-køretøjer i
lukkede og / eller lokationer op til beboelse / soverum? Besvar gerne JA / NEJ
Hvis Ja
hvornår kan man forvente dette implementeret.
Hvis NEJ
begrund gerne hvorfor Ministeren ikke finder det nødvendigt.
Thermal-runaway experiments on consumer Li-ion batteries with metal-oxide and olivin-type cathodes -
RSC Advances (RSC Publishing)
3
Efter levering | Tesla Support Danmark
4
https://youtu.be/-biwc2NLwtw
5
Vehicle to Grid, VTG, løsninger
2
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 2 af 3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 230: Henvendelse af 2/8-23 vedrørende Sikkerhedsstyrelsens kontrol med batterier til elbiler mv, fra Bjarne Engelbrecht Larsen, Fredericia
2737007_0003.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
31-07-2023
Issue date
02-08-2023
Page
3(3)
Document Id
1019-011-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren
Spørgsmål #2: Vil ministeren / regeringen og eventuelt i samarbejde med
forsvarsministeren (beredskabsstyrelsen)
-
lovgive imod større
ophobninger af eldrevne køretøjer i offentlig tilgængelige
bygninger,
parkeringskældre, Busterminaler, offentlige parkeringspladser ex.
Besvar gerne JA / NEJ
Hvis Ja
Vil ministeren oplyse om hvilket ministerie, ministeren forventer vil være tovholder.
Hvis NEJ
begrund gerne hvorfor, da et eldrevet køretøj ikke formodes at kende forskel på en
”bilfærge”, og parkeringskælderen
f.eks. i Industriens hus.
Henført til den voldsomme og eksperimenterende teknologiske udvikling af batteri løsninger.
Spørgsmål #3: Vil ministeren
-
anmode sikkerhedsstyrelsen om at udarbejde uvildige vejledninger /
instruktions video der minimerer risikoen ved at bruge, håndtere og omgås
eldrevne køretøjer, såvel som fast installeret batteri løsninger. Besvar gerne
JA / NEJ
Bemærk gerne at jeg anvender betegnelsen el køretøjer da det ikke må begrænses til elbiler /
busser, men også scootere, cykler, palleløftere, gaffeltrucks mm.
Spørgsmål #4: Vil ministeren
-
anmode sikkerhedsstyrelsen om at beskytte de danske forbrugere af el-
køretøjer ved at genoptage en godkendelses praksis før el-køretøjerne / og de
forskellige relaterede batteriløsninger før de frigives på det danske marked.
Besvar gerne JA / NEJ
Hvis ja
Hvornår kan dette arbejde forventes genoptaget
Hvis Nej
Har ministeren anden strategi, anden styrelse der bør træde i karakter for at
beskytte den danske forbruger.
Jeg er sikker på at ministeren med dette forstår min bekymring, hvorfor jeg er sikker på at
ministeren og ministeriets selv kan forsætte rækken af spørgsmål der bør besvares.
Jeg afslutter og begrænser mig her ved kun at stille disse 4 spørgsmål, som jeg så håber
ministeren vil besvare, enten uopfordret til orientering i ERU, eller ved at ERU-udvalget
fremsender samme eller lignende som et §20 spørgsmål.
I håb om at disse overvejelser medtages i ministeriets/ sikkerhedsstyrelsens fremtidige
arbejde, om nødvendigt importforbud af særlig kritiske produkter, frem til der er styr på
sikkerhed såvel som miljøbelastende faktorer.
Venligste Hilsner
Bjarne Engelbrecht Larsen
Ps: Tidligere fremsendte video bør ikke ses som uddybende, men alene fremsendt da der
henvises til en række konsoliderede kildehenvisninger
Pps: Jeg har tidligere understøttet indenrigsministeriets afdækning af den / de pyrotekniske
risici. Rapport bør være arkiveret, ikke mindst tilgængelig i ministeriet.
Der vil til enhver tid være en kop kaffe på kanden om sikkerhedsstyrelsen, og eller ministeren have lyst/
behov for yderligere uddybning.
4062 6213
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 3 af 3