Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2735053_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om standardes-
sentielle patenter og om ændring af forordning (EU) 2017/1001
KOM(2023)232
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 27. april forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om standardessentielle patenter og om æn-
dring af forordning (EU) 2017/1001.
Forslaget er en del af en samlet patentpakke bestående af, foruden nærvæ-
rende forslag, et forslag vedrørende tvangslicens til krisestyring, to forslag
vedrørende supplerende beskyttelsescertifikater for lægemidler og plante-
beskyttelsesmidler, samt to forslag vedrørende enheds-certifikater for læ-
gemidler og plantebeskyttelsesmidler. Forslagene skal bidrage til gennem-
førelsen af Kommissionens handlingsplan for immaterielle rettigheder,
hvor navnlig patentrettigheder spiller en central rolle for innovation i EU
og et attraktivt investeringsmiljø.
Formålet med forslaget er at skabe en transparent og forudsigelig licens-
ramme i EU for patenter, der er essentielle for en standard (standardes-
sentielle patenter, "SEP’er”). Standarder sikrer produkter og tjenesters
interoperabilitet og bidrager til at fremme innovation. Forslaget har der-
med til hensigt at gøre EU mere attraktivt for innovation og udvikling af
nye standarder, og at gøre det lettere for SEP-indehavere såvel som bru-
gere af standarder at udvikle nye innovative produkter.
Til at understøtte dette, omfatter forslaget etablering af et kompetencecen-
ter ved EU’s
IP-agentur,
EUIPO, med fire hovedopgaver:
1) Offentliggørelse af ajourført og præcis information
om SEP’er
i et
elektronisk register og database.
2) Proces for fastlæggelse af en samlet royalty, dvs. det maksimale
royaltybeløb for alle patenter, der er væsentlige for en standard.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0002.png
3) Væsentlighedskontrol af
SEP’er.
4) Facilitering af en tvistbilæggelsesprocedure for at skabe fair, rime-
lige og ikkediskriminerende vilkår og betingelser (FRAND-fastlæg-
gelse).
Regeringen støtter ambitionen om at skabe et mere gennemsigtigt, forud-
sigeligt og effektivt licenssystem for standardessentielle patenter i EU samt
at gøre det lettere for især små- og mellemstore virksomheder at få adgang
til de nyeste standardiserede teknologier.
Regeringen finder det vigtigt, at der sikres et velafbalanceret system for
IP-rettigheder i EU, der sikrer virksomhederne rimelig og lige adgang til
SEP’er
og samtidigt tager hensyn til rettighedshavernes incitament til fort-
sat at investere i udvikling af nye teknologier, der kan drive innovation og
produktudvikling.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen fremsatte den 27. april forslag til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om standardessentielle patenter og om ændring af
forordning (EU) 2017/1001.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 114.
Patenter, der er essentielle for en standard, kaldes standardessentielle pa-
tenter (SEP’er). Standarder har stor
betydning for EU's økonomi, da de
sikrer produkter og tjenesters interoperabilitet, og er med til at fremme in-
novation. Der findes standarder på en lang række områder, fx inden for
kommunikationsteknologier som 3G, 4G eller Wi-Fi.
Standarder bliver udviklet inden for standardudviklende organisationer
(SDO’er),
som regel ud fra de nyeste, og ofte patenterede, teknologier.
Hvis en virksomhed vil have patenteret teknologi inkluderet i en standard,
kræver mange SDO’er, at rettighedsejeren forpligter sig til at
udstede li-
censer på fair, rimelige og ikkediskriminerende vilkår (FRAND-vilkår og
-betingelser). Dette har til hensigt at gøre teknologien bredt tilgængelig.
Kommissionen påpeger, at
licenssystemet for SEP’er
er ugennemsigtigt,
uforudsigeligt og ineffektivt. Kommissionen angiver, at hensigten med for-
ordningen er at skabe en mere retfærdig og afbalanceret licensramme gen-
nem en kombination af lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige
tiltag.
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0003.png
Kommissionen fremhæver, at forslaget skal ses i lyset af, at Kommissionen
har opdateret EU's Standardiseringsstrategi, som har til formål at styrke
EU's rolle som global standardudsteder, fremme den internationale kon-
kurrenceevne og muliggøre en modstandsdygtig, grøn og digital økonomi.
Der peges på, at nærværende forslag vil supplere målene i EU's Standardi-
seringsstrategi.
Kommissionen peger desuden på, at det er vigtigt at have en transparent og
forudsigelig licensramme i en global kontekst, hvor nye vækstøkonomier
anlægger langt mere aggressive tilgange til at fremme hjemmedyrkede
standarder og til at give deres industrier en konkurrencemæssig fordel med
hensyn til markedsadgang og indførelse af teknologi. Retspraksis fra Stor-
britannien, USA og Kina viser, at de nationale domstolene i de pågældende
lande har jurisdiktion til at sætte globale FRAND-vilkår og -betingelser i
særlige tilfælde, hvilket kan påvirke EU's industri.
3.
Formål og indhold
Forslaget har tre overordnede formål:
1. At sikre, at slutbrugerne, herunder små virksomheder og EU's for-
brugere, drager fordel af produkter, der er baseret på de nyeste stan-
dardiserede teknologier.
2. At gøre EU mere attraktiv for innovation inden for standarder.
3. At tilskynde både SEP-indehavere og brugere til at innovere i EU,
fremstille og sælge produkter i EU og at være konkurrencedygtige
på markeder uden for EU.
Kommissionen vil udarbejde en liste med standarder, hvor der allerede ek-
sisterer velfungerende licenspraksisser. Disse standarder vil derfor ikke
være omfattet af artikel 17 og 18 om samlet royalty og artikel 38 stk. 1 om
FRAND-fastlæggelse.
Kompetencecentret
Med forslaget etableres et kompetencecenter ved EU’s agentur for intel-
lektuel ejendomsret, EUIPO. Kompetencecentret skal varetage fire hoved-
opgaver:
1)
Offentliggørelse af ajourført og præcis information om SEP’er i et
elektronisk register og database.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0004.png
2) Proces for fastlæggelse af en samlet royalty, dvs. det maksimale
royaltybeløb for alle patenter, der er væsentlige for en standard.
3)
Væsentlighedskontrol af SEP’er.
4) Facilitering af tvistbilæggelsesprocedure for FRAND-fastlæggelse.
Etablering af et elektronisk register og database
Kompetencecentret
skal etablere et elektronisk register for SEP’er
i EU.
Registret skal bl.a. indeholde kontaktinformation på SEP-indehavere, be-
skrivelse af standarder, produkter og processer samt beskrivelse af tekniske
specifikationer.
Kompetencecentret skal også etablere en elektronisk database. Databasen
skal bl.a. indeholde information om bibliografiske patentoplysninger, of-
fentlige standardvilkår- og betingelser samt oplysninger om væsentlighed
og samlede royalties.
Registrering af SEP’er
SEP-indehavere
skal registrere deres SEP’er i registret
inden for seks må-
neder efter offentliggørelsen af meddelelsen. Ved rettidig registrering, vil
SEP-indehavere have ret til royalties eller erstatning for overtrædelser af
SEP’er,
der er sket inden for 6 måneders fristen.
Hvis SEP-indehavere ikke registrerer
deres SEP’er
rettidigt, kan SEP-in-
dehavere kun opkræve royalties eller erstatning for overtrædelser af
SEP’er,
der er sket efter, de har registreret deres SEP i registret.
Der indføres samtidigt en forpligtelse om, at domstole i EU skal kontrol-
lere, at et SEP er indført registret, før det træffes afgørelse i ethvert spørgs-
mål vedrørende det pågældende SEP.
SEP-indehavere skal løbende sikre sig, at deres registrering ajourføres. En-
hver tredjepart kan også anmode kompetencecentret om at berigtige en re-
gistrering. Hvis registreringen ikke ajourføres, kan det føre til suspension
af registreringen af SEP'et fra registret. En suspendering sidestilles med
manglende registrering og betyder, at SEP-indehavere ikke kan søge er-
statning eller opkræve royalties.
Et SEP kan alene slettes fra registret efter anmodning fra SEP-indehavere,
og kun hvis patentet enten er udløbet, er blevet erklæret ugyldigt eller fun-
det ikkevæsentligt ved en endelig afgørelse fra en domstol i EU, eller hvis
4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0005.png
det er fundet ikkevæsentligt i henhold til bestemmelser i nærværende for-
ordning. Med en domstol i EU, menes både kompetente domstole i med-
lemslandene samt Den Fælles Patentdomstol.
Proces for fastlæggelse af en samlet royalties
Forslaget introducerer en proces for fastlæggelse af en samlet royalty,
dvs. det maksimale royaltybeløb for alle patenter, der er væsentlige for en
standard.
For det første kan SEP-indehavere i fællesskab meddele kompetencecen-
tret om en samlet royalty
for SEP’er.
Hvis mindst 20 pct. af alle SEP-in-
dehavere anmoder om det, skal kompetencecentret udpege en forligs-
mand til at mægle i drøftelserne mhp. en fælles indgivelse af en samlet
royalty.
For det andet kan en SEP-ejer eller en -bruger anmode kompetencecentret
om at afgive en ikkebindende ekspertudtalelse om samlede royalties. Kom-
petencecentret offentliggør senest efter 8 måneder ekspertudtalelsen og un-
derretter deltagerne om offentliggørelsen.
Væsentlighedskontrol
af SEP’er
Kompetencecentret udvælger årligt en stikprøve af registrerede SEP'er
mhp. at sikre, at SEP’er i
registret er essentielle for en standard. SEP-inde-
havere bliver underrettet om, hvilke
SEP’er
der er blevet udvalgt til væ-
sentlighedskontrol.
Væsentlighedskontrollen foretages af en evalueringsekspert. Hvis en eva-
lueringsekspert har grund til at tro, at et SEP ikke er væsentligt for standar-
den, underretter kompetencecentret SEP-indehavere. Kompetencecentret
vil angive en frist, inden for hvilken SEP-indehavere kan fremsætte be-
mærkninger. Evalueringseksperten skal afgive en begrundet udtalelse til
kompetencecentret senest seks måneder efter udpegelsen.
Hvis SEP-indehavere modtager underretning om, at der er tvivl om væ-
sentligheden af et SEP ifm. væsentlighedskontrollen, kan der anmodes om
peerevaluering.
Hvis der anmodes om en peerevaluering, skal kompetencecentret udpege
en peerevalueringsekspert. Hvis peerevalueringsekspert bekræfter, at et
SEP muligvis ikke er væsentligt for standarden, informeres SEP-indeha-
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0006.png
vere, som får mulighed for at afgive skriftlige bemærkninger. Peerevalue-
ringseksperten skal træffe en endelig afgørelse senest tre måneder efter sin
udpegelse.
FRAND-fastlæggelse
Med forslaget vil der blive etableret en tvistbilæggelsesprocedure for at
beslutte, hvordan der skabes fair, rimelige og ikkediskriminerende vilkår
og betingelser (FRAND-vilkår og -betingelser). Tvistbilæggelsesprocedu-
ren kan initieres af både SEP-indehaveren eller en SEP-bruger.
Medmindre andet er aftalt, må proceduren for FRAND-fastlæggelsen ikke
overstige ni måneder.
Parterne kan vælge, om de ønsker at deltage i FRAND-fastlæggelsen og
forpligte sig til at følge dens resultat. Hvis en part ikke besvarer anmod-
ningen om FRAND-fastlæggelse eller ikke forpligter sig til at efterkomme
resultatet af FRAND-fastlæggelsen, kan den anden part anmode om enten
ophævelse af FRAND-fastlæggelsen eller ensidig fortsættelse. FRAND-
fastlæggelsen vil blive varetaget af en forligsmand.
Forligsmanden kan på eget initiativ eller efter anmodning fra en part an-
mode om fremlæggelse af dokumenter, afhøre vidner og sagkyndige eller
fremsætte forslag til fastlæggelse af FRAND-vilkår og -betingelser.
Forligsmanden skal sende skriftlig anbefaling til fastlæggelse af FRAND-
vilkår og -betingelser til parterne senest fem måneder før tidsfristen for
FRAND-fastlæggelsen. Efter dette vil parterne have mulighed for selv at
forelægge et begrundet forslag til fastlæggelse af FRAND-vilkår og -be-
tingelser, hvilket kan følges op af en mundtlig høring.
Proceduren afsluttes, hvis parterne indgår forlig, hvis forligsmandens be-
grundede forslag bliver accepteret eller afvist, eller hvis en af parterne und-
lader at svare på det begrundede forslag fra forligsmanden. Hvis parterne
ikke indgår forlig eller ikke accepterer forslaget, skal forligsmanden udar-
bejde en rapport om FRAND-fastlæggelsen. Rapporten vil have en fortro-
lig udgave med fortrolig vurdering af FRAND-vilkår- og -betingelser og
en ikke-fortrolig udgave, der offentliggøres i databasen.
Alle parter i FRAND-fastlæggelsen kan anvende rapporten i sager ved en
domstol i EU mod den anden part i forbindelse med en FRAND-fastlæg-
gelse.
6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0007.png
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at nationale og regi-
onale tiltag rettet mod at øge transparens og at skabe en effektiv licens-
ramme ikke vil være effektivt. Hvis medlemslandene handler hver for sig,
er der risiko for, at der etableres et divergerende sæt af nationale regler.
Forslaget vurderes på den baggrund at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Der findes ingen specifikke nationale regler om SEP'er.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En ny forordning om standardessentielle patenter vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Det vil skulle afklares, hvorvidt det kan have lovgivningsmæssige konse-
kvenser,
at SEP’er skal registreres,
før der kan anlægges sag ved en dom-
stol i EU om royalties eller erstatning for overtrædelse af SEP’er.
Det vil også skulle afklares, om det vil have lovgivningsmæssige konse-
kvenser, at der vil være en tvungen proces for FRAND-fastlæggelse, før
der kan indbringes sager om krænkelser af et SEP eller anmodning om
fastlæggelse af FRAND-vilkår ved en domstol i EU.
Samspillet med de nationale regler vil søges afdækket nærmere under for-
handlingerne.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan muligvis få administrative konsekvenser for danske virk-
somheder. Hvorvidt forslaget vil få administrative konsekvenser, og om
7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0008.png
der i givet fald vil være tale om byrder eller lettelser, vil blive nærmere
afklaret. Det fremgår af Kommissionens konsekvensvurdering, at lov-
forslaget vurderes at have en positiv årlig effekt på omkring 61.774 EUR
(ca. 460.000 DKK) over en periode på ti år. Dette er baseret på Kommis-
sionens egne studier og antagelser om de økonomiske fordele og omkost-
ninger for SEP-indehavere og brugere af standarder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Lovforslaget forventes hverken at have andre konsekvenser eller konsekven-
ser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål d. 15. juni, hvor forslaget blev modtaget i
dansk sprogversion, med frist den 30. juni.
Toldstyrelsen
Toldstyrelsen finder det meget vanskeligt at vurdere, hvilken betydning
KOM’s forslag vil have for Toldstyrelsen, idet SEP allerede i dag af Told-
styrelsen vurderes omfattet af anvendelsesområdet af forordning 608/2013.
Det anses dog for at være af afgørende betydning, hvor mange rettigheds-
havere med SEP, der fremover vil benytte sig af muligheden for at indgive
fx en anmodning om indgriben (AFA).
Det er Toldstyrelsens vurdering, at der ikke forudses udfordringer ved at
lade SEP være omfattet af arbejdet omkring håndhævelsen af IP-rettighe-
der, herunder også behandling af AFA’er indenfor SEP.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Enkelte medlemslande har udtrykt reservationer over for forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt,
at EU’s lovgivning på IP-området
er med til
at skabe de bedst mulige rammevilkår for både innovation og udvikling til
gavn for den europæiske økonomi.
Regeringen ser på denne baggrund positivt på ambitionen om at skabe et
mere gennemsigtigt, forudsigeligt og effektivt licenssystem for standard-
essentielle patenter i EU. Regeringen støtter ligeledes ambitionen om at
8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 224: Grund- og nærhedsnotat om standardessentielle patenter, fra erhvervsministeren
2735053_0009.png
gøre det lettere for især små- og mellemstore virksomheder at få adgang til
de nyeste standardiserede teknologier.
Regeringen finder det vigtigt, at der sikres et velafbalanceret system for IP-
rettigheder i EU, der sikrer virksomhederne rimelig og lige adgang til
SEP’er og samtidigt tager hensyn til rettighedshavernes incitament til fort-
sat at investere i udvikling af nye teknologier, der kan drive innovation og
produktudvikling.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9