Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 222
Offentligt
2734222_0001.png
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om regeringens svar
på Europa-Kommissionens høring om virtuelle verdener
Europa-Kommissionen har den 5. april 2023 igangsat en offentlig høring om behovet for regu-
lering af virtuelle verdener. Målet med høringen og Kommissionens kommende meddelelse er
at sikre, at EU skaber det bedste miljø for udvikling af virksomhedsmuligheder i virtuelle ver-
dener. Det er også centralt, at sikre en mere koordineret europæisk respons end tilfældet var i
forbindelse med "internettets første bølge", som førte til lukkede økosystemer og store "gate-
keepere" (f.eks. tech-giganterne).
Kommissionen peger indledningsvist på en række ikke-lovgivningsmæssige værktøjer herun-
der:
1) adgang til finansiering for europæiske startups og SMV'er,
2) fremvisning af business cases for og vejledning om ansvarlig udvikling af virtuelle
verdener,
3) governancemodeller, f.eks. gennem standardisering og ved at adressere lovgivnings-
mæssige, økonomiske, samfundsmæssige og etiske aspekter.
4) støtte til udvikling af teknologispecialister i EU og
5) etableringen af en højtydende og modstandsdygtig telesektor, da denne er nødvendige
for at kunne transportere de store datamængder, som kræves for at skabe virtuelle ver-
dener.
Regeringens høringssvar:
Regeringen byder overordnet Kommissionens ambitioner om en fælles vision og tilgang til vir-
tuelle verdener velkomment. Fælles europæiske rammer er et skridt på vejen for at skabe et
velfungerende digitalt indre marked. Regeringen finder, at Kommissionen med fordel kan tage
inspiration fra sin tilgang til kunstig intelligens, hvor Kommissionen med en koordineret hand-
lingsplan skabte en god ramme for drøftelser med medlemsstater og interessenter.
Virtuelle verdener og de relaterede teknologier hertil rummer et stort potentiale, fordi de kan
styrke menneskers muligheder for at interagere på tværs af grænser. Det kan blandt andet
styrke den demokratiske dialog f.eks. gennem øget eksponering for forskellige synspunkter.
Dertil er virtuelle verdener et lovende miljø for virksomheder, fordi der er mulighed for at
skabe innovation inden for kommunikation, underholdning, uddannelse og træning samt af-
prøvning af nye løsninger.
Udviklingen og udrulningen af virtuelle verdener står dog også over for en række velkendte
udfordringer inden for den digitale sfære f.eks. risikoen for at teknologier og data bliver centra-
liseret. Her finder regeringen, at interoperabilitet bliver afgørende, så data let og hurtigt kan
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 222: Regeringens høringssvar til Europa-Kommissionens høring om virtuelle verdener og orienteringsnotat til Folketinget herom
2734222_0002.png
overføres mellem forskellige systemer og virtuelle verdener. Dette bør ideelt føre til, at aktører
fra forskellige virtuelle verdener kan interagere med hinanden, som vi kender det fra mobilnet-
værk i dag.
Digitale færdigheder fremhæves ligeledes som vigtigt for at kunne bane vejen for at udnytte
potentialet i digitale teknologier. Her opfordres Kommissionen til at tænke eventuelle kom-
mende tiltag om digitale færdigheder sammen med Kommissionens nyligt offentliggjorte anbe-
falinger om digital uddannelse og færdigheder. Det understreges, at tiltag skal respektere med-
lemsstaternes kompetence på uddannelsesområdet og de højere uddannelsesanstalters auto-
nomi.
En række eksisterende problematikker såsom beskyttelse af persondata, generel dataanven-
delse, udnyttelse af børn og unge, IP-rettigheder og ophavsret såvel som spredningen af ulov-
ligt eller skadeligt indhold risikerer også at blive aktuelle i virtuelle verdener.
Deltagelse i virtuelle verdener kommer desuden til at involvere hidtil usete mængder og typer
af personoplysninger, da virksomheder får mulighed for at overvåge individers fysiske respons
og bevægelser i virtuelle verdener. Det kan potentielt medføre, at manipulerende online design-
praksisser forekommer oftere og at det bliver sværere at tyde, fordi grænsen mellem autentiske
og kommercielt indhold kan blive sløret. Dette gælder især indhold rettet mod børn.
Mange af disse mulige problemstillinger ved virtuelle verdener er velkendte udfordringer, og
regeringen opfordrer Kommissionen til at have fokus på hvordan eksisterende og kommende
lovgivning kan adressere de mange problemstillinger, der er forbundet med virtuelle verdener.
Regeringen er enig med Kommissionens tilgang om ikke at introducere nye lovgivningsmæs-
sige initiativer for virtuelle verdener på nuværende tidspunkt. Idet teknologien er under kon-
stant udvikling vil der dog være behov for en fælles forståelse af hvordan de eksisterende ram-
mer skal anvendes i den nye kontekst, som virtuelle verdener udgør. Regeringen peger på en
række konkrete tiltag, som bør være reflekteret i et kommende initiativ fra Kommissionen om
virtuelle verdener:
Skabelsen af en "Højniveau
Ekspertgruppe for Virtuelle Verdener"
til at diskutere ud-
fordringer og muligheder
inklusiv den ansvarlige og bæredygtige udvikling og anven-
delse af virtuelle verdener. Baseret på en grundig analyse skal dette arbejde gerne resultere
i anbefalinger, retningslinjer og principper ift. hvordan eksisterende lovgivning, rettighe-
der og principper kan anvendes og sikres i virtuelle verdener og hvordan den grønne om-
stilling kan fremmes i denne sammenhæng.
At fortsætte
Industrikoalitionen
(en platform for dialog mellem europæiske industriøko-
systemer og lovgivere) ift. virtuelle verdener, men med bredere inddragelse af interessen-
ter (f.eks. SMV'er). Dette vil være med henblik på at samle input, udveksle synspunkter og
udvikle fællesinitiativer for at fremme udviklingen, udrulningen og brugen af virtuelle ver-
dener.
At etablere en
koordineret handlingsplan for virtuelle verdener
i samarbejde med med-
lemsstater, som skal give et overblik over initiativer, som kan styrke investeringer og tiltag
ang. forskning, udvikling og anvendelse af virtuelle verdener.
At fortsætte
engagementet i standardiseringsorganer
for at sikre sammenspillet mellem
forskellige dataformater såvel som åbne og interoperable dataudvekslingsløsninger i og
mellem virtuelle verdener.
Systematisk monitorering
fra Kommissionen af udvikling inden for området med fokus
på hvordan eksisterende og lovgivning adresserer problemstillinger inden for virtuelle ver-
dener.
Internationalt engagement:
Da virtuelle verdener vil gå verden rundt er det vigtigt, at EU
engagerer sig med sine internationale partnere for at sikre, at europæiske værdier bliver
den globale norm for virtuelle verdener
2