Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 220
Offentligt
2733750_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en indefrysningsordning for høje energiregnin-
ger, lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., og lov om
Forsyningstilsynet (ændring af administrationsmodel for indefrysningsord-
ningen).
§1
I lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1387 af 5. oktober 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3, stk. 3,
indsættes efter »energiregningen«: »i indefrysningsperio-
den«.
2.
I
§ 4, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »kan«: »i indefrysningsperioden«.
3.
§ 4, stk. 8,
affattes således:
»Staten
afkøber fordringerne på de indefrosne beløb fra energivirksomhe-
derne efter udløbet af indefrysningsperioden i overensstemmelse med lov
om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje ener-
giregninger og til energiintensive virksomheder m.v.«.
4.
I
§ 10, stk. 3,
indsættes efter »energiregningen«: »i indefrysningsperio-
den«.
5.
I
§ 11, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »kan«: »i indefrysningsperioden«.
6.
§ 11, stk. 7,
affattes således:
»Staten
afkøber fordringerne på de indefrosne beløb fra energivirksomhe-
derne i overensstemmelse med lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virk-
somheder m.v.«.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0002.png
7.
I
§ 18,
ændres »energivirksomheden« til: »Staten«
§2
I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virk-
somheder m.v., som ændret ved lov nr. 713 af 13. juni 2023, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes som
§ 4 a:
»4
a.
Efter udløbet af indefrysningsperioden overtager staten indefrosne
krav inklusive tilskrevne renter, der er omfattet af lov om en indefrysnings-
ordning for høje energiregninger, i det omfang energivirksomhederne har
optaget likviditetslån efter nærværende lovs kapitel 2.
Stk. 2. Ved overtagelsen, jf. stk. 1, modregnes fordringernes værdi i det
samlede likviditetslån, energivirksomheden har optaget, inklusive renter på
overtagelsestidspunktet.
Stk. 3. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om statens overta-
gelse af indefrosne beløb ved indefrysningsperiodens udløb, herunder regler
om, hvornår og på hvilke vilkår overtagelsen skal finde sted.«
2.
§ 9, stk. 2 affattes således:
»Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om energivirksomhe-
ders og energiintensive virksomheders slutafregning ved likviditetslåneord-
ningens ophør, ved indefrysningsperiodens udløb og ved en energivirksom-
heds eventuelle ophør eller opløsning. Der kan i den forbindelse fastsættes
regler om, at visse energivirksomheders og energiintensive virksomheders
slutafregningsopgørelser skal påtegnes af en uafhængig, godkendt revisor.«
§3
I lov nr. 690 af 6. august 2018 om Forsyningstilsynet, som ændret ved § 7 i
lov nr. 923 af 18. maj 2021 og § 2 i lov nr. 898 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændringer:
1.
I
3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres », hvorved der menes kapitel 6 i lov om miljø-
beskyttelse, lov om elforsyning, lov om gasforsyning, lov om varmeforsy-
ning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om fremme af besparelser
i energiforbruget eller i regler fastsat i medfør heraf«: til »på forsyningsom-
rådet for el, gas, varme og affald.«
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0003.png
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0004.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3.1. Omlægning af indefrysningsordningen
3.1.1. Lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger
3.1.1.1. Gældende ret
3.1.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.1.1.3. Den foreslåede ordning
3.2.1. Lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
3.2.1.1. Gældende ret
3.2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
3.2.1.3. Den foreslåede ordning
3.2. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
3.3.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er at understøtte Statens afkøb af inde-
frosne beløb fra energivirksomhederne, når indefrysningsperioden udløber
den 31. oktober 2023 for el og gas samt den 31. december 2023 for fjern-
varme.
Indefrysningsordningen for husholdningers og virksomheders udgifter til el,
gas og fjernvarme er en del af Aftale om Vinterhjælp mellem den daværende
regering (Socialdemokratiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokra-
terne, Alternativet og Moderaterne af den 23. september 2022.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0005.png
Indefrysningsordningen blev etableret med henblik på at give husholdninger
og virksomheder et pusterum og en sikkerhed i forhold til markante prisstig-
ninger på energi.
Siden Aftale om Vinterhjælp er prisen på energi faldet betydeligt. Aftale-
partierne bag aftalen af 29. marts 2023 om ”Serviceeftersyn og omlægning
af indefrysningsordningen” er derfor enige om, at der er behov for at lave
en omlægning af ordningen.
Med lovforslaget følges der op på aftalen om ”Serviceeftersyn og omlæg-
ning af indefrysningsordningen”.
Lovforslaget indebærer for det første, at Staten afkøber de indefrosne beløb
fra energivirksomhederne, når indefrysningsperioden udløber den 31. okto-
ber 2023 for el og gas samt den 31. december 2023 for fjernvarme. Herefter
vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb fra hus-
holdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen.
Lovforslaget indebærer for det andet, at energivirksomhedernes forpligtel-
ser tilpasses ift., at Staten afkøber de indefrosne beløb fra energivirksomhe-
derne, når indefrysningsperioden udløber.
Lovforslaget indebærer for det tredje, at det præciseres, at der ikke gælder
et dobbelt hjemmelskrav ift. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse med de
forsyningsformer, der allerede følger af lov om Forsyningstilsynet. Det vil
sige el, gas, varme og affald.
2. Lovforslagets baggrund
Aftalen af 29. marts 2023 om ”Serviceeftersyn og omlægning af indefrys-
ningsordningen” er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Siden Aftale om Vinterhjælp er energipriserne faldet betydeligt. Derfor har
forholdsvis få husholdninger og virksomheder benyttet sig af indefrysnings-
ordningen. Med få tilmeldte kunder er der en risiko for, at de tilmeldte kun-
der står over for, at energiselskaberne er nødsaget til at hæve deres admini-
strationsgebyrer betydeligt.
Aftalepartierne er derfor enige om at lave en omlægning af ordningen, så
administrationen af ordningen, der i dag varetages af ca. 50 energivirksom-
heder, overgår til Erhvervsstyrelsen.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0006.png
Konkret indebærer omlægningen, at Erhvervsstyrelsen afkøber de inde-
frosne beløb fra energivirksomhederne til kurs 100, når indefrysningsperio-
den udløber den 31. oktober 2023 for el og gas samt den 31. december 2023
for fjernvarme. Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de
indefrosne beløb fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordnin-
gen. Husholdninger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte
til Erhvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrys-
ningsordning – blot med den forskel, at de ikke pålægges gebyrer i afdrags-
perioden. Det sikrer, at ingen af de tilmeldte husholdninger og virksomheder
påføres større omkostninger som følge af, at Erhvervsstyrelsen overtager
administrationen af ordningen. Husholdninger og virksomheder, der er til-
meldt ordningen, vil således fortsat have et afdragsfrit år indledningsvist,
hvorefter de skal afdrage det indefrosne beløb over de efterfølgende op til 4
år. Det vil fortsat være muligt for husholdninger og virksomheder at tilmelde
sig ordningen direkte hos energivirksomhederne frem til indefrysningsperi-
odens ophør, og både husstande og virksomheder kan til enhver tid afmelde
sig ordningen.
3.1. Omlægning af indefrysningsordningen
3.1.1. Lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger
3.1.1.1. Gældende ret
Den gældende indefrysningsordning blev indført ved lov nr. 1387 af 5. ok-
tober 2022 om en indefrysningsordning for høje energiregninger, der imple-
menterer den politiske ”aftale om vinterhjælp” af 23. september 2022 ind-
gået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det konservative Folkeparti, Danmarksdemokra-
terne, Alternativet og Moderaterne.
Loven medfører en pligt for energivirksomhederne til at yde indefrysning af
betaling for energiregningen for de aftagere, der er i et direkte kundeforhold
med energivirksomheden. Ordningen giver mulighed for indefrysning i 12
måneder, en afdragspause på et år med en efterfølgende afdragsperiode på
4 år.
Energivirksomhederne er ansvarlige for at opgøre og opkræve det inde-
frosne beløb efter udløbet af indefrysningsperioden og det afdragsfrie år.
Reagerer husstanden eller virksomheden ikke på energivirksomhedens ryk-
kerskrivelser og dermed ikke opfylder sin betalingsforpligtelse, udgør det
væsentlig misligholdelse, og Erhvervsstyrelsen afkøber samlet de fordrin-
ger, som ikke er blevet betalt.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0007.png
Energivirksomhederne har ret til at opkræve et gebyr for administration af
indefrysningen både for husstande og virksomheder. Energivirksomheden
kan kun opkræve gebyrer, der modsvarer omkostninger for administration
af ordningen.
3.1.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Enheds-
listen, Radikale Venstre og Alternativet har den 29. marts 2023 indgået en
aftale om ”Serviceeftersyn og omlægning af indefrysningsordningen”.
Aftalepartierne bemærker, at indefrysningsordningen blev etableret med
henblik på at give husholdninger og virksomheder et pusterum og en sikker-
hed i forhold til markante prisstigninger på energi. Siden den politiske aftale
om Vinterhjælp, er energipriserne faldet betydeligt. Derfor har forholdsvis
få husholdninger og virksomheder benyttet sig af indefrysningsordningen.
Med få tilmeldte kunder er der en risiko for, at de tilmeldte kunder står over
for, at energiselskaberne er nødsaget til at hæve deres administrationsgeby-
rer betydeligt. Aftalepartierne er derfor enige om at lave en omlægning af
ordningen, så administrationen af ordningen, der i dag varetages af ca. 50
energivirksomheder, overgår til Erhvervsstyrelsen.
3.1.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at justere lov om en indefrysningsordning for høje energireg-
ninger, således at energivirksomhedernes rettigheder og forpligtelser tilpas-
ses ift. lovforslagets § 1 om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbin-
delse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiinten-
sive virksomheder m.v.
Med lovforslagets § 2 muliggøres, at Staten afkøber de indefrosne beløb fra
energivirksomhederne til kurs 100, når indefrysningsperioden udløber den
31. oktober 2023 for el og gas samt den 31. december 2023 for fjernvarme.
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning
– blot med den forskel, at de ikke pålægges gebyrer i afdragsperioden. Det
sikrer, at ingen af de tilmeldte husholdninger og virksomheder påføres større
omkostninger som følge af, at Erhvervsstyrelsen overtager administrationen
af ordningen. Husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen, vil
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0008.png
således fortsat have et afdragsfrit år indledningsvist, hvorefter de skal af-
drage det indefrosne beløb over de efterfølgende op til 4 år. Det vil fortsat
være muligt for husholdninger og virksomheder at tilmelde sig ordningen
direkte hos energivirksomhederne frem til indefrysningsperiodens ophør, og
både husstande og virksomheder kan til enhver tid afmelde sig ordningen.
3.1.2. Lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
3.1.2.1. Gældende ret
Den gældende likviditetslåneordning blev indført ved lov nr. 1400 af 31.
oktober 2022 om m likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., der
ligeledes implementerer en del af den politiske ”aftale om vinterhjælp” af
23. september 2022 indgået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det konservative Folkeparti,
Danmarks-demokraterne, Alternativet og Moderaterne.
Loven hjemler bl.a. energivirksomhederne adgang til at optage statslige
likviditetslån som gør det muligt at yde deres kunder henstand i form af
indefrysning af betaling for energiregningen. Lige som selve indefrysnings-
ordningen består likviditetslåneordningen af en periode, hvor energivirk-
somheden kan optage lån, samt et afdragsfrit år efterfulgt af en afdragsperi-
ode på 4 år.
3.1.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Som anført ovenfor under pkt. 3.1.1.2 indebærer den begrænsede kundetil-
slutning til indefrysningsordningen for høje energiregninger en risiko for, at
energiselskaberne bliver nødsaget til at hæve deres administrationsgebyrer
over for de kunder, som er tilmeldt indefrysningsordningen. For at fore-
bygge sådanne gebyrstigninger er aftalepartierne enige om at lave en om-
lægning af ordningen, så administrationen af ordningen, overgår til Er-
hvervsstyrelsen.
3.1.2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslagets § 2 fastslås det, at Staten afkøber de indefrosne beløb fra
energivirksomhederne til kurs 100, når indefrysningsperioden udløber den
31. oktober 2023 for el og gas samt den 31. december 2023 for fjernvarme.
Afkøbet sker ved modregning i det likviditetslån, energivirksomheden har
optaget hos Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen vil herefter forestå admi-
nistrationen af indefrysningsordningen, herunder opkrævningen af de inde-
frosne beløb fra de tilmeldte husholdninger og virksomheder. De tilmeldte
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0009.png
husholdninger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Er-
hvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrys-
ningsordning – blot med den forskel, at de ikke pålægges gebyrer i afdrags-
perioden. Det sikrer, at ingen af de tilmeldte husholdninger og virksomheder
påføres større omkostninger som følge af, at Erhvervsstyrelsen overtager
administrationen af ordningen. Husholdninger og virksomheder, der er til-
meldt ordningen, vil således fortsat have et afdragsfrit år indledningsvist,
hvorefter de skal afdrage det indefrosne beløb over de efterfølgende op til 4
år
3.2. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse
3.2.1. Gældende ret
Efter gældende regler varetager Forsyningstilsynet en række opgaver på
energiområdet i henhold til bestemmelser herom i lov om Forsyningstilsynet
og sektorlovgivningen.
Det følger af den gældende § 3, stk. 1, i lov om Forsyningstilsynet, at For-
syningstilsynet varetager opgaver og beføjelser i medfør af denne lov og
sektorlovgivningen, hvorved der menes kapitel 6 i lov om miljøbeskyt-
telse, lov om elforsyning, lov om gasforsyning, lov om varmeforsy-
ning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om fremme af besparelser
i energiforbruget eller i regler fastsat i medfør heraf. Forsyningstilsynet va-
retager endvidere opgaver og beføjelser i medfør af EU-regulering.
Bestemmelsen har karakter af en henvisning, og Forsyningstilsynet vil med
den foreslåede formulering til enhver tid skulle varetage de opgaver og be-
føjelser, som er fastsat i sektorlovgivningen. Dette omfatter både national
lovgivning og EU-retsakter, der tillægger de nationale regulerende myndig-
heder beføjelser.
3.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den gældende bestemmelse i § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om Forsyningstilsynet,
har alene karakter af en henvisning, der har til hensigt at afgrænse Forsy-
ningstilsynets opgaver til bestemte forsyningsområder. Bestemmelsen er
ikke udtryk for, at der generelt gælder et dobbelt hjemmelskrav ift. Forsy-
ningstilsynets opgavevaretagelse med de forsyningsformer, der allerede føl-
ger af lov om Forsyningstilsynet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at Forsyningstilsynet i
henhold til den gældende bestemmelse kan behandle sager i henhold til lov-
givning, der ligger inden for anvendelsesområdet af de nævnte sektorlove.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0010.png
Dette gælder fx lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger og
lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., der vedrører for-
syningsområderne for el, gas og opvarmet vand.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer derfor, at der er behov
for at præcisere den nuværende ordlyd af bestemmelsen i § 3, stk. 1, 1. pkt.,
således, at der ift. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse og beføjelser hen-
vises generelt til forsyningsformerne inden for el, gas, varme og affald.
En udvidelse af Forsyningstilsynets opgaver og beføjelser til at omfatte an-
dre forsyningsformer end de omfattede forsyningssektorer, jf. § 3, stk. 1, 1.
pkt., vil dog skulle gennemføres ved lovændring, dels af den relevante sek-
torlovgivning, dels af lov om Forsyningstilsynet.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at præcisere, at Forsyningstilsynet varetager opgaver og befø-
jelser i medfør sektorlovgivningen på konkrete forsyningsområder.
Formålet med den foreslåede præcisering er at tydeliggøre, at der ikke gæl-
der et dobbelt hjemmelskrav ift. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse med
de forsyningsformer, der allerede følger af lov om Forsyningstilsynet. Det
vil sige el, gas, varme og affald.
Den foreslåede præcisering indebærer, at der ift. Forsyningstilsynets opga-
vevaretagelse henvises generelt til de omfattede forsyningsområder frem for
konkrete love på forsyningsområdet, herunder fx lov om en indefrysnings-
ordning for høje energiregninger og lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive
virksomheder m.v. Den foreslåede præcisering medfører således ikke en
ændring af gældende ret.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes ikke at medføre øvrige økonomiske konsekvenser
for Staten.
En centralisering af administrationen af indefrysningsordningen, hvor Er-
hvervsstyrelsen afkøber alle fordringer efter indefrysningsperioden – og
dermed overtager den samlede administration i tilbagebetalingsperioden vil
kunne sikre ensartet håndtering af kundernes indefrosne beløb og ensartede
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0011.png
gebyrer på tværs af alle kunder. Det vil samtidig kunne reducere omkost-
ningerne til myndighedernes løbende håndhævelse og tilsyn samt håndte-
ring af eventuelle forbrugerklagesager.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
I forbindelse med overdragelsen af de indefrosne beløb skal energivirksom-
hederne foretage en opgørelse og indberetning af deres samlede indefrys-
ning til slutbrugerne inklusive renter. Det bemærkes dog, at energivirksom-
hederne allerede efter gældende ret har pligt til løbende og mindst en gang
om året afstemme deres likviditetslån med den faktisk ydede indefrysning
til kunderne. Lovforslaget vurderes derfor ikke at have væsentlige økono-
miske eller administrative konsekvenser for energivirksomhederne.
Med statens overtagelse af de indefrosne beløb overgår administrationen af
indefrysningsordningen til Erhvervsstyrelsen. De virksomheder, som er til-
meldt ordningen, skal herefter afdrage på det indefrosne beløb til Erhvervs-
styrelsen på samme betingelser som efter gældende ret. Erhvervsstyrelsen
opkræver ikke administrationsgebyr fra de virksomheder, som har benyttet
sig af indefrysningsordningen.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Med statens overtagelse af de indefrosne beløb overgår administrationen af
indefrysningsordningen til Erhvervsstyrelsen. De husstande, som er tilmeldt
ordningen, skal herefter afdrage på det indefrosne beløb til Erhvervsstyrel-
sen på samme betingelser som efter gældende ret. Erhvervsstyrelsen opkræ-
ver dog ikke administrationsgebyr fra energikunderne, som har benyttet sig
af indefrysningsordningen.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen direkte klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen direkte miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har EU-retlige konsekvenser, idet Statens indtræden som kre-
ditor for energikunderne ved indefrysningsordningens afslutning skal god-
kendes i overensstemmelse med statsstøttereglerne i de midlertidige krise-
og omstillingsrammebestemmelser for statsstøtteforanstaltninger til støtte
for økonomien efter Ruslands aggression mod Ukraine” (2023/C 101/03).
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0012.png
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den XX 2023 til den XX 2023
været sendt i høring hos nedenstående myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
Ja
Nej
X
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0013.png
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0014.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af den gældende § 3, stk. 3, at energivirksomheden i forbindelse
med udsendelse af energiregningen skal oplyse om betaling og indefrysning
for den angivne periode og om den akkumulerede indefrysning. Energivirk-
somheden er således omfattet af denne oplysningsforpligtelse i indefrys-
ningsperioden, det afdragsfrie år og i den efterfølgende afdragsperiode på 4
år.
Det foreslås at, i
§ 3, stk. 3,
indsættes efter »energiregningen«: »i indefrys-
ningsperioden«.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en omlægning af indefrysnings-
ordningen i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
hvorefter Staten afkøber alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne.
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at energivirksomhedens forplig-
telse til at oplyse om betaling og indefrysning for den angivne periode og
om den akkumulerede indefrysning i forbindelse udsendelse af energireg-
ningen ophører ved indefrysningsperiodens udløb.
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 3, stk. 6, at en energivirksomhed kan opkræve
et gebyr af en husstand, der anvender indfrysningsordningen. Gebyret må
kun opkræves til dækning af energivirksomhedens administrationsomkost-
ninger som følge af indefrysningsordningen. Bestemmelsen indebærer, at en
energivirksomhed kan opkræve et gebyr til dækning af virksomhedens ad-
ministrationsomkostninger som følge af indefrysningsordningen i hele ord-
ningens levetid.
Det foreslås at, i
§ 4, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »kan«: »i indefrysnings-
perioden«.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0015.png
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en omlægning af indefrysnings-
ordningen i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
hvorefter Staten afkøber alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne.
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at energivirksomhederne ikke kan
opkræve gebyrer hos brugerne som følge af administration af indefrysnings-
ordningen efter udløbet af indefrysningsperioden. Den foreslåede bestem-
melse skal ses i sammenhæng med, at lovforslaget om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til ener-
giintensive virksomheder m.v., indeholder en hjemmel til en tilskudsord-
ning til energivirksomheders gebyrer som følge af henstand ydet i henhold
til lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger.
Til nr. 3
Det følger af den gældende § 4, stk. 8, at misligholder en husstand forplig-
telsen til rettidigt at betale et afdrag, jf. stk. 5, og har energivirksomheden
gennemført sin almindelige rykkerprocedure, forfalder restgælden til beta-
ling. Energivirksomheden opgør restgælden og kontakter Erhvervsstyrelsen
med henblik på afkøb af fordringen, jf. lov om likviditetslån m.v. i forbin-
delse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiinten-
sive virksomheder m.v.
Det foreslåede ændring til
§ 4, stk. 8,
indebærer, at Staten afkøber fordrin-
gerne på de indefrosne beløb fra energivirksomhederne i overensstemmelse
med lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en omlægning af indefrysnings-
ordningen i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
hvorefter Staten afkøber alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne.
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0016.png
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det ikke kun er i tilfælde af en
husstands eller virksomheds misligholdelse af betalingsforpligtelsen af af-
drag på indefrysningsordningen, at Erhvervsstyrelsen afkøber fordringen.
Staten afkøber derimod alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne i
overensstemmelse med lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med inde-
frysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomhe-
der m.v.
Til nr. 4
Det følger af den gældende § 10, stk. 3, at energivirksomheden i forbindelse
med udsendelse af energiregningen skal oplyse om betaling og indefrysning
for den angivne periode og om den akkumulerede indefrysning. Energivirk-
somheden er således omfattet af denne oplysningsforpligtelse i indefrys-
ningsperioden, det afdragsfrie år og i den efterfølgende afdragsperiode på 4
år.
Det foreslås at, i
§ 10, stk. 3,
indsættes efter »energiregningen«: »i indefrys-
ningsperioden«.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en omlægning af indefrysnings-
ordningen i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
hvorefter Staten afkøber alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne.
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at energivirksomhedens forplig-
telse til at oplyse om betaling og indefrysning for den angivne periode og
om den akkumulerede indefrysning i forbindelse udsendelse af energireg-
ningen ophører ved udløb af indefrysningsperioden.
Til nr. 5
Det følger af den gældende § 11, stk. 6, at en energivirksomhed kan opkræve
et gebyr af en virksomhed, der anvender indfrysningsordningen. Gebyret må
kun opkræves til dækning af energivirksomhedens administrationsomkost-
ninger som følge af indefrysningsordningen. Bestemmelsen indebærer, at en
energivirksomhed kan opkræve et gebyr til dækning af virksomhedens ad-
ministrationsomkostninger som følge af indefrysningsordningen i hele ord-
ningens levetid.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0017.png
Den foreslås at, i
§ 11, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »kan«: »i indefrysnings-
perioden«.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en omlægning af indefrysnings-
ordningen i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
hvorefter Staten afkøber alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne.
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at energivirksomhederne ikke kan
opkræve gebyrer hos brugerne som følge af administration af indefrysnings-
ordningen, når Staten har afkøbt de indefrosne beløb fra energivirksomhe-
derne. Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at lov-
forslaget om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., indeholder
en hjemmel til en tilskudsordning til energivirksomheders gebyrer som
følge af henstand ydet i henhold til lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.
Til nr. 6
Det følger af den gældende § 11, stk. 7, at misligholder en virksomhed for-
pligtelsen til rettidigt at betale et afdrag, jf. stk. 5, og har energivirksomhe-
den gennemført sin almindelige rykkerprocedure, forfalder restgælden til
betaling. Energivirksomheden opgør restgælden og kontakter Erhvervssty-
relsen med henblik på afkøb af fordringen, jf. lov om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til ener-
giintensive virksomheder m.v.
Den foreslåede ændring til
§ 11, nr. 7,
indebærer, at Staten afkøber fordrin-
gerne på de indefrosne beløb fra energivirksomhederne i overensstemmelse
med lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en omlægning af indefrysnings-
ordningen i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
hvorefter Staten afkøber alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0018.png
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det ikke kun er i tilfælde af en
husstands eller virksomheds misligholdelse af betalingsforpligtelsen af af-
drag på indefrysningsordningen, at Erhvervsstyrelsen afkøber fordringen.
Staten afkøber derimod alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne i
overensstemmelse med lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med inde-
frysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomhe-
der m.v.
Til nr. 7
Det følger af den gældende § 18, at en fordring bestående af et indefrosset
beløb ikke forældes, så længe den er under opkrævning hos energivirksom-
heden. Forældelse indtræder dog, senest når der er gået 10 år fra indefrys-
ningsperiodens udløb.
Den foreslås at, i
§ 18,
ændres »energivirksomheden« til: »Staten«
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en omlægning af indefrysnings-
ordningen i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsord-
ning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
hvorefter Staten afkøber alle de indefrosne beløb fra energivirksomhederne.
Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne beløb
fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdnin-
ger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til Erhvervssty-
relsen på tilsvarende vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det ikke er energivirksomhe-
dens opkrævning af det indefrosne beløb, der har betydning for forældelsen.
Bestemmelsen afspejler således, at det er Erhvervsstyrelsen, der vil forestå
opkrævningen af de indefrosne beløb fra dem, der er tilmeldt ordningen.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0019.png
Til § 2
Til nr. 1
Indefrysningsordningen for høje energiregninger administreres af energi-
virksomhederne, som derved agerer formidler af den statslige henstandsord-
ning. Energivirksomhedernes administration af indefrysningsordningen er
reguleret ved lov nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning
for høje energiregninger samt ved bekendtgørelse nr. 1428 af 31. oktober
2022 om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og
virksomheder, som er udstedt med hjemmel i loven.
Efter bekendtgørelsens § 22, stk. 1, løber indefrysningsperioden for el og
gas fra den 1. november 2022 til og med den 31. oktober 2023. Efter be-
kendtgørelsens § 22 stk. 2 løber indefrysningsperioden for opvarmet vand
fra den 1. januar 2023 til og med den 31. december. Efter indefrysningspe-
rioden følger en afdragsfri periode af op til et års varighed, hvorefter kun-
derne har mulighed for at afdrage det indefrosne beløb over en periode på
op til fire år.
For at muliggøre indefrysningsordningen for høje energiregninger, blev der
med lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likviditetslån mv. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive
virksomheder mv. etableret en likviditetsstøtteordning. Ordningen giver
energivirksomhederne mulighed for at optage statslige likviditetslån sva-
rende til den henstand, som energivirksomhederne yder deres kunder i form
af indefrysning af høje energiregninger. Af statsstøtteretlige hensyn er ener-
givirksomhederne i medfør af lov om en indefrysningsordning for høje ener-
giregninger pålagt at optage likviditetslån svarende til den faktisk ydede in-
defrysning til kunderne efter lov om en indefrysningsordning for høje ener-
giregninger, jf. § 4, stk. 7 i bekendtgørelse nr. 1428 af 31. oktober 2022 om
en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksom-
heder.
Efter bekendtgørelse nr. 1427 af 31. oktober 2022 om likviditetslån mv. til
energivirksomheder ved indefrysning af høje energiregninger for husstande,
virksomheder mv. har energivirksomhederne pligt til at afstemme likvidi-
tetslånet med den faktisk ydede indefrysning mindst en gang om året. Ener-
givirksomhederne forudsættes således løbende at nedbringe deres samlede
likviditetslån i takt med kundernes afdrag på de indefrosne beløb.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0020.png
Det foreslås, at der efter § 4 i lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likvidi-
tetslån mv. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger
og til energiintensive virksomheder mv. indsættes en ny bestemmelse som
§ 4 a.
Det foreslås i
stk. 1,
at staten efter udløbet af indefrysningsperioden overta-
ger indefrosne krav inklusive tilskrevne renter, der er omfattet af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger, i det omfang energivirksom-
hederne har optaget likviditetslån efter kapitel 2 i lov om likviditetslån m.v.
i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til ener-
giintensive virksomheder m.v.
Efter indefrysningsperiodernes udløb, den 31. oktober 2023 for el og gas
samt den 31. december 2023 for fjernvarme, afkøber Erhvervsstyrelsen de
indefrosne beløb inklusive renter heraf fra energivirksomhederne til kurs
100. Energivirksomhedens eventuelle krav mod kunderne i anledning af
ubetalte tilmeldings- og administrationsgebyrer i forbindelse med brugen af
indefrysningsordningen kan også indgå i den fordring, som overtages af sta-
ten.
Det vil fortsat være muligt for husholdninger og virksomheder at tilmelde
sig ordningen direkte hos energivirksomhederne frem til indefrysningsperi-
odens ophør, ligesom både husstande og virksomheder til enhver tid kan
afmelde sig ordningen. De Husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt
ordningen, vil fortsat have et afdragsfrit år efter indefrysningsperiodens ud-
løb, hvorefter de skal afdrage det indefrosne beløb over de følgende 4 år.
Efter lovens § 8, administrerer Erhvervsstyrelsen overtagelses-, låne og til-
skudsordningerne efter lovens kapitel 2-4 a. Erhvervsstyrelsen vil derfor
komme til at forestå opkrævningen af de indefrosne beløb fra de hushold-
ninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. De tilmeldte husholdnin-
ger og virksomheder skal dermed afdrage de indefrosne beløb inklusive ren-
ter heraf direkte til Erhvervsstyrelsen, når den afdragsfri periode efter inde-
frysningsperioden udløber. De tilmeldte husstande og virksomheder skal
dog ikke længere betale administrationsgebyrer efter Erhvervsstyrelsens
overtagelse af de indefrosne beløb.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke ved den pligt, energivirksomhe-
derne efter gældende ret har til at optage likviditetslån svarende til den fak-
tisk ydede indefrysning til kunderne. Bestemmelsen pålægger derfor staten
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0021.png
at afkøbe de pågældende fordringer i det samme omfang, som energivirk-
somheden har optaget statslige likviditetslån for. Staten kan således ikke af-
købe fordringer på indefrysning for et større beløb, end den enkelte energi-
virksomhed konkret har optaget likviditetslån for på overtagelsestidspunk-
tet.
Det bemærkes i den forbindelse, at energivirksomheder, som tilbyder deres
kunder henstand med betalingen af energiregninger uden at optage likvidi-
tetslån, ikke opfylder kriterierne for indefrysningsordningen. Den ydede
henstand vil i givet fald være omfattet af reglerne i bl.a. lov om finansiel
virksomhed, og energivirksomheden vil skulle leve op til reglerne heri. En
sådan henstand vil heller ikke være omfattet af § 3 a i lov om likviditetslån
m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v., som midlertidigt undtager energivirk-
somhederne fra den kvartalsvise indberetningspligt efter skatteindberet-
ningslovens § 15 for så vidt angår indefrysning ydet til kunderne i medfør
af lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger.
Det foreslås i
stk. 2,
at fordringernes værdi ved overtagelsen efter stk. 1
modregnes i det samlede likviditetslån, energivirksomheden har optaget ef-
ter lovens kapitel 2. Energivirksomhedens likviditetslån inklusive renter
heraf fra staten nedbringes således med det beløb, som energivirksomhedens
samlede henstand til sine kunder i form af indefrysning og renter heraf an-
drager.
Der kan, jf. det ovenfor anførte til det foreslåede stk. 1, ikke afkøbes for-
dringer på indefrosne beløb for et større beløb end energivirksomheden har
optaget likviditetslån for.
Endelig foreslås det i
stk. 3,
at Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler
om statens overtagelse af indefrosne beløb ved indefrysningsperiodens ud-
løb, herunder regler om, hvornår og på hvilke vilkår overtagelsen skal finde
sted. Erhvervsministeren forudsættes efter den foreslåede bestemmelse at
fastsætte nærmere regler om vilkårene og proceduren for statens overtagelse
af de indefrosne beløb, herunder om renter og afdrag på energivirksomhe-
dens likviditetslån i forbindelse med overtagelsen.
Til nr. 2
Efter den gældende
§ 9 stk. 2,
fastsætter erhvervsministeren nærmere regler
om energivirksomheders og energiintensive virksomheders slutafregning
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0022.png
ved likviditetslåneordningens ophør, ved udløb af en samlet indefrysnings-
periode samt ved et energivirksomheds eventuelle ophør eller opløsning.
Der kan i den forbindelse fastsættes regler om, at visse energivirksomheder
og energiintensive virksomheders slutafregningsopgørelser skal påtegnes af
en godkendt revisor.
Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen således, at erhvervsministeren fast-
sætter nærmere regler om energivirksomheders og energiintensive virksom-
heders slutafregning ved likviditetslåneordningens ophør, ved indefrys-
ningsperiodens udløb og ved en energivirksomheds eventuelle ophør eller
opløsning. Der kan i den forbindelse fastsættes regler om, at visse energi-
virksomheders og energiintensive virksomheders slutafregningsopgørelser
skal påtegnes af en godkendt revisor. Den foreslåede nyaffattelse af bemyn-
digelsesbestemmelse svarer i det væsentligste til den gældende bestem-
melse, dog med den forskel, bemyndigelsen til at fastsætte regler om slutaf-
regning udvides til også at omfatte situationen, hvor staten, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 1, overtager de indefrosne fordringer fra energivirksomheden inden
likviditetslåneordningens ophør.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af den gældende § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om Forsyningstilsynet,
at Forsyningstilsynet varetager opgaver og beføjelser i medfør af
denne lov og sektorlovgivningen, hvorved der menes kapitel 6 i lov om mil-
jøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov om gasforsyning, lov om varmefor-
syning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om fremme af bespa-
relser i energiforbruget eller i regler fastsat i medfør heraf. Forsyningstilsy-
net varetager endvidere opgaver og beføjelser i medfør af EU-regulering.
Bestemmelsen har karakter af en henvisning, og Forsyningstilsynet vil med
den foreslåede formulering til enhver tid skulle varetage de opgaver og be-
føjelser, som er fastsat i sektorlovgivningen. Dette omfatter både national
lovgivning og EU-retsakter, der tillægger de nationale regulerende myndig-
heder beføjelser.
Det foreslås at, i
3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres », hvorved der menes kapitel 6 i
lov om miljøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov om gasforsyning, lov om
varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om fremme af
besparelser i energiforbruget eller i regler fastsat i medfør heraf«: til »på
forsyningsområdet for el, gas, varme og affald.«
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0023.png
Den foreslåede ændring er begrundet i et behov for at præcisere, at der ikke
gælder et dobbelt hjemmelskrav ift. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse
med de forsyningsformer, der allerede følger af lov om Forsyningstilsynet.
Det tydeliggøres, at bestemmelsen alene har karakter af en henvisning, der
afgrænser Forsyningstilsynets varetagelse af opgaver og beføjelser i medfør
sektorlovgivningen til konkrete forsyningsområder.
Den foreslåede bestemmelse er en præcisering af gældende ret og forventes
derfor ikke at have nogen konsekvenser.
Til § 4
Det foreslås i
§ 4,
at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi hovedlovene ikke gæl-
der eller kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Kopi til orientering af høring af ændring af lov om indefrysningsordning
2733750_0024.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget