Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2733209_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del - Bilag 218
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansæt-
telsesforhold m.v.
(Justering af bødestørrelser for søulykker, digitalisering af anmeldelse af
arbejdsulykker samt ikraftsættelse af alle dele af lov om søfarendes ansæt-
telsesforhold m.v. for Grønland)
§1
I lov om sikkerhed til søs jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 20
indsættes efter stk. 5 som nye stykker:
»Stk. 6.
Søfartsstyrelsen har terminaladgang til oplysninger om arbejds-
ulykker på danske skibe i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Søfarts-
styrelsens fælles system til anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssyg-
domme.
Stk. 7.
Søfartsstyrelsen kan, i det omfang det er nødvendigt i kontroløje-
med og til analyse- og forebyggelsesformål samt statistiske formål samkøre
anmeldelser om arbejdsulykker på danske skibe anmeldt til Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikring med anmeldelser om arbejdsulykker på danske skibe
anmeldt til Søfartsstyrelsen.
2.
I
§ 28
ændres »der« til: »som«.:
3.
I
§ 29, stk. 1, 1. pkt.
ændres »der« til: »som«.:
4.
I
§ 29, stk. 2, 1. pkt.
ændres »der« til: »som«.:
5.
I
§ 29
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Ved rederiets, det sikkerhedsansvarlige selskabs eller arbejdsgi-
verens overtrædelse af § 28 og § 29, stk. 1-2, skal der ved straffens udmåling
lægges vægt på virksomhedens størrelse.
§2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0002.png
UDKAST
I lov om ændring af sømandsloven, lov om skibes besætning og lov om be-
skyttelse af havmiljøet, jf. lov nr. 902 af 16. december 1998, foretages føl-
gende ændring:
1.
§ 5
affattes således:
Ȥ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
Lovens § 3 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske hen-
holdsvis grønlandske forhold tilsiger.«.
§3
I lov om ændring af sømandsloven og lov om sikkerhed til søs, jf. lov nr.
511 af 17. juni 2008, foretages følgende ændring:
1.
§ 4
affattes således:
Ȥ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved konge-
lig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.«.
§4
I lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige
andre love og om ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab, jf. lov
nr. 493 af 12. maj 2010, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9, stk. 3,
ændres »§§ 1, 3, 4 og 5« til: »§§ 1-5«.
§5
I lov om ændring af søloven, lov om sikkerhed til søs og sømandsloven, jf.
lov nr. 251 af 30. marts 2011, foretages følgende ændring:
1.
§ 6, stk. 3,
affattes således:
»§§ 1, 2, 3 og 4, nr. 3, kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.«
§6
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0003.png
UDKAST
I lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om sikkerhedsundersøgelse
af ulykker til søs, lov om ændring af søloven og forskellige andre love og
lov om søfarendes ansættelsesforhold, jf. lov nr. 724 af 25. juni 2014, fore-
tages følgende ændring:
1.
I
§ 6, stk. 2,
ændres »§§ 1-3« til: »§§ 1-4«.
§7
I lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår, jf. lov nr. 501 af 16. maj
2023, foretages følgende ændring:
1.
§ 17
affattes således:
Ȥ 17.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 20 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
«.
§8
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 5, træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af lo-
vens § 1, nr. 1. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte, at dele af loven
træder i kraft på forskellige tidspunkter.
§9
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0004.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forhøjelse af bødestørrelser
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
3.2. Ansættelsesretlige regler for søfarende på grønlandske skibe
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.2.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0005.png
UDKAST
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bringe bødestørrelserne for overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen på niveau med overtrædelser af arbejdsmiljølov-
givningen samt at digitalisere de anmeldelser, som Søfartsstyrelsen modta-
ger om arbejdsulykker om bord på danske skibe og sikre, at de kan anmeldes
digitalt i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings anmeldelsessystem.
Formålet med lovforslagets ændringer til love, som ændrer lov om søfaren-
des ansættelsesforhold m.v. (tidligere sømandsloven) er desuden at tilveje-
bringe hjemmel til, at ansættelsesretlige regler for søfarende og fiskere kan
sættes i kraft for Grønland.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af bødestørrelser
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 28 i lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022 om sik-
kerhed til søs, at den som overtræder §§ 9-13 eller § 19, stk. 2, tilsidesætter
vilkår knyttet til en tilladelse, dispensation eller en godkendelse efter loven
eller ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til loven
eller i henhold til forskrifter udstedt i medfør af loven, herunder påbud eller
forbud udstedt i medfør af § 4, stk. 5, straffes med bøde eller fængsel i indtil
1 år. Bestemmelsen omfatter ikke kun skibsføreren og vagtgående naviga-
tører, men alle personer, der udfører arbejde om bord på et skib. Endvidere
omfatter bestemmelsen det rederi, som er ansvarlig for skibets drift, det sik-
kerhedsansvarlige selskab eller arbejdsgiveren.
Det fremgår af § 29, stk. 1, 1. pkt. i lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar
2022 om sikkerhed til søs, at den, der foranlediger grundstødning, forlis eller
anden søulykke ved grov fejl eller grov forsømmelse i tjenesten, straffes
med bøde eller fængsel i indtil 4 måneder, medmindre højere straf er for-
skyldt efter anden lovgivning.
Af samme bestemmelses stk. 2, 1. pkt. fremgår det, at den skibsfører eller
styrmand, der på grov måde eller gentagne gange navigerer eller behandler
skibet i strid med godt sømandskab, straffes med bøde eller fængsel i indtil
4 måneder.
I praksis er sanktionen for overtrædelse af søsikkerhedslovgivningen bøde.
Det er forudsat i bemærkningerne til lov nr. 493 af 12. maj 2010, jf. Folke-
tingstidende 2009-10, A, L 100, som fremsat, side 41 og lov nr. 724 af 25.
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0006.png
UDKAST
juni 2014, jf. Folketingstidende 2013-14, B, L 176, som fremsat, side 12,
hvilket bødetakster der bør tages udgangspunkt i:
Rederiet/det sikkerhedsansvar-
lige selskab/
arbejdsgiveren
Formelle overtrædelser
10.000 kr.
Skibsføreren/
navigatøren/
lønmodtageren
1
1.000 kr.
Almindelige overtrædelser
20.000 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædel-
sen har medført alvorlige person-
skade eller død.
+ 10.000 kr.,
hvis unge under 18 år
er kommet til skade eller er udsat
for fare herfor.
+ 5.000 kr.
for hver skærpende
omstændighed, dvs. for hvert for-
hold knyttet til overtrædelsen, der
har indebåret potentiel fare eller
personskade.
Skibsfører eller anden officer:
5.000
kr.
Menige:
1.000 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædelsen
har medført alvorlige personskade el-
ler død.
Grove overtrædelser
Grove overtrædelser kan f.eks. være
bevidst negligering af forhold, der in-
debærer åbenlys fare.
Endvidere kan det tillægges betyd-
ning, om flere personer er udsat for
fare.
40.000 kr.
(ved særligt grove over-
trædelser bør bøden dog være på
mindst 75.000 kr.)
Bøden fordobles, hvis overtrædel-
sen har medført alvorlig person-
skade eller død.
+ 5.000 kr.
for hver skærpende
omstændighed, dvs. for hvert for-
hold knyttet til overtrædelsen, der
har indebåret potentiel fare eller
personskade.
+ 10.000 kr.,
hvis unge under 18 år
er kommet til skade eller er udsat
for fare herfor.
10.000 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædelsen
har medført alvorlige personskade el-
ler død.
1
Når der angives bødestørrelser for skibsfører/navigatør/lønmodtager, forudsættes det, at
der konkret er noget at bebrejde den pågældende.
6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0007.png
UDKAST
Forvoldelse af søulykke ved grov
fejl eller forsømmelse eller skibsfø-
rerens navigation i strid med godt
sømandskab
40.000 kr.
(ved særligt grove over-
trædelser bør bøden dog være på
mindst
75.000 kr.)
Bøden fordobles, hvis overtrædel-
sen har medført alvorlige person-
skade eller død eller hvis unge un-
der 18 år er kommet til skade eller
er udsat for fare herfor.
(Hvis overtrædelsen ikke er begået
som led i erhvervsmæssig virk-
somhed, anvendes bødetaksten for
almindelige overtrædelser, jf. LSF
176, 2.2.2.)
10.000 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædelsen
har medført alvorlige personskade el-
ler død.
For samtlige overtrædelser gælder, at den endelige fastsættelse af straffen
beror på domstolenes konkrete vurdering af den enkelte overtrædelse ud fra
samtlige omstændigheder i den konkrete sag. Det ovenfor nævnte strafni-
veau vil således kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger særlige omstændigheder, der taler herfor. Bøde-
angivelserne forudsætter ligeledes, at der ikke er udvist så grove forhold at
frihedsstraf kan komme på tale. Ligesom efter arbejdsmiljøloven er det hen-
sigten, at der skal ske absolut kumulation, således at bøderne for hver over-
trædelse lægges sammen.
Begrebet ”alvorlig personskade” kan omfatte f.eks. amputationer, knogle-
brud eller sårskader. Skader som forstuvninger samt brud på fingre og tæer
vil normalt ikke kunne betragtes som alvorlige personskader. Det tilkommer
i øvrigt domstolene ved en konkret vurdering at fastslå, om en skade er en
”alvorlig personskade”.
3.1.2 Arbejdstilsynets regler
3.1.2.1
Arbejdstilsynets bødestørrelser for arbejdsgivere
En bøde til arbejdsgivere for en materiel overtrædelse af arbejdsmiljølov-
givningen er sammensat af flere elementer. Først fastsættes en grundbøde,
som for materielle overtrædelser er 24.600 eller 44.600 kr. afhængig af, hvor
grov overtrædelsen er. Visse materielle overtrædelser af arbejdsmiljølov-
givningen er karakteriseret ved, at overtrædelsen har en sådan grovhed, at
faren for skade på liv eller helbred eller den mulige skadevirkning generelt
er større end ved almindelige materielle overtrædelser. I disse sager er ud-
gangspunktet en grundbøde på 44.600 kr.
7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0008.png
UDKAST
Grundbøden kan fordobles, hvis overtrædelsen har medført en ulykke med
alvorlig personskade eller døden til følge. Herefter kan bøden forhøjes yder-
ligere, hvis der er skærpende omstændigheder ved overtrædelsen. Bøden
forhøjes normalt med 10.000 kr. for hver skærpende omstændighed.
Bøden kan også forhøjes, hvis der er særligt skærpende omstændigheder
forbundet med overtrædelsen. Bøden forhøjes normalt med 20.000 kr. for
hver særligt skærpende omstændighed.
For arbejdsgivere forhøjes bøden yderligere med 10.000 kr. for hver gang,
arbejdsgiveren inden for en 4 års periode tidligere er straffet flere gange for
en grov overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Hvis der er én tidligere straf,
forhøjes bøden alene med 20.000 kr.
Ved udmåling af bøden skal der også lægges vægt på virksomhedens stør-
relse. Det betyder, at der skal lægges vægt på, hvor mange ansatte der er i
virksomheden på tidspunktet for overtrædelsen. Den samlede bøde, det vil
sige normalbøden med eventuelle forhøjelser på grund af skærpende og/el-
ler særligt skærpende omstændigheder, bliver differentieret på følgende
måde:
På virksomheder med 0-9 ansatte sker der ingen forhøjelse af den
samlede bøde.
På virksomheder med 10-34 ansatte forhøjes den samlede bøde med
50 pct.
På virksomheder med 35-99 ansatte forhøjes den samlede bøde med
75 pct.
På virksomheder med 100 eller flere ansatte forhøjes den samlede
bøde med 100 pct.
Reglerne om differentiering af bøder omfatter ikke de såkaldt formelle over-
trædelser. Det vil sige overtrædelser, der ikke er direkte forbundet med en
sikkerheds- eller sundhedsfare.
Der kan ved særligt grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven idømmes bø-
der, der overstiger det sædvanlige bødeniveau.
Hvis der er begået mere end én overtrædelse, lægger man bøderne sammen.
Det gælder både ved flere selvstændige overtrædelser og ved en række over-
trædelser, der er begået samtidig. Dette gælder også for arbejdsledere og
ansatte.
8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0009.png
UDKAST
En bøde til arbejdsgivere for en formel overtrædelse af arbejdsmiljølovgiv-
ningen er 10.000 kr. En formel overtrædelse er en overtrædelse, der ikke er
direkte forbundet med en sikkerheds- eller sundhedsfare, fx manglende ud-
arbejdelse af en arbejdspladsvurdering (APV).
3.1.2.2
Arbejdstilsynets bødestørrelser for arbejdsledere og ansatte
Grundbøden til arbejdsledere er normalt på 2.000 kr. Hvis overtrædelsen har
medført en ulykke med alvorlig personskade eller døden til følge, forhøjes
bøden til 6.000 kr.
Bøden til ansatte er som udgangspunkt på 1.000 kr. Hvis arbejdsgiveren har
opfyldt alle sine pligter efter arbejdsmiljølovens kapitel 4, og den ansatte
har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, skærpes bøden til 2.500 kr.
3.1.3 Erhvervsministeriets overvejelser
Bødeniveauet for overtrædelser af arbejdsmiljø- og sikkerhedsbestemmel-
ser til søs bør følge bødeniveauet for arbejdsulykker til lands, jf. Folketings-
tidende 1992-1993, Tillæg A, s. 361 ff. (forslag til lov om ændring af lov
om skibes sikkerhed m.v.
forløberen for lov om sikkerhed til søs).
Strafniveauet efter lov om sikkerhed til søs er forhøjet ved lov nr. 493 af 12.
maj 2010, hvor bødeniveauet generelt for overtrædelser af søsikkerhedslov-
givningen blev forhøjet. Bødeniveauet blev senere opdateret ved lov nr. 725
af 25. juni 2014, hvor der blev foretage en mindre justering af straffebestem-
melsen i lov om sikkerhed til søs § 29, som omhandler forvoldelse af sø-
ulykke og sejlads i strid med godt sømandsskab mv. Samtidig med justerin-
gen gennemføres en skærpelse af strafniveauet for forvoldelse af søulykke
og sejlads i strid med godt sømandsskab mv., hvor der er tale om grove fejl
og forsømmelser.
Til sammenligning er strafniveauet for overtrædelse af lov om arbejdsmiljø
ændret flere gange. Loven er således ændret ved lov nr. 597 af 14. juni
2011, hvor virksomhedsstørrelse blev indført som et parameter ift. bødens
størrelse. Loven er tillige ændret ved lov nr. 1869 af 29. december 2015,
hvor § 82, stk. 4 og 5, blev ændret, og hvor det blev præciseret, at en diffe-
rentiering af bødestørrelse sker efter, at normalbøden er blevet forhøjet ved
eventuelle skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder. Senest er
der sket ændringer ved lov nr. 1554 af 27. december 2019, hvor der er ind-
ført en forhøjelse af de såkaldte grundbøder for materielle overtrædelser fra
henholdsvis 20.000 kr. til 24.600 kr. og 40.000 kr. til 44.600 kr.
9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0010.png
UDKAST
Forslaget skal således ses i sammenhæng med ændringerne af arbejdsmiljø-
loven. Det er hensigten, at bødeniveauet generelt for overtrædelser af søsik-
kerhedslovgivningen
bortset fra overtrædelser af bestemmelserne om spi-
ritussejlads
skal bedømmes lige så strengt som overtrædelser af arbejds-
miljølovgivningen. For at skabe overensstemmelse mellem strafniveauet for
overtrædelser af arbejdsmiljø- og sikkerhedsbestemmelser til søs og til land,
er der behov for en justering af lov om sikkerhed til søs.
Forslaget indeholder ikke ændringer af bødeniveauet for skibsførere, navi-
gatører og lønmodtagere, da bødeniveauet for disse allerede er på niveau
med overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
3.1.4 Den foreslåede ordning
Som beskrevet oven i afsnit 3.1.2 forekommer der andre og højere straffe-
rammer for overtrædelser af arbejdsmiljøloven end for overtrædelser af sø-
sikkerhedsloven. Forslaget har til formål at bringe bødeniveauet til søs på
højde med niveauet til lands.
Det foreslås derfor, at § 28 og § 29, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, 1. pkt. ændres
med henblik på at forhøje bødeniveauet for overtrædelser af lov om sikker-
hed til søs, og at der indsættes et nyt stk. 4 i § 29 med henblik på at indføre
en ordning i tråds med Arbejdstilsynets, således at det vil være muligt, at en
bøde kan differentieres efter alt efter rederiets størrelse.
3.1.4.1
Forhøjelse af grundbøden
Det foreslås, at bødeniveauet for materielle overtrædelser begået af rederiet,
det sikkerhedsansvarlige selskab eller arbejdsgiveren forhøjes fra henholds-
vis 20.000 kr. til 24.600 kr. og fra 40.000 til 44.600. Det vil være overtræ-
delsens grovhed, der forudsættes at være afgørende for om grundbøden skal
være 24.600 kr. eller 44.600 kr.
Anvendelsesområdet for en grundbøde på 24.600 kr. forudsættes at omfatte
de overtrædelser, hvor grundbøden i dag udgør 20.000 kr. Anvendelsesom-
rådet for en grundbøde på 44.600 kr. forudsættes at omfatte de overtrædel-
ser, der har en sådan grovhed, at faren for skade på liv eller helbred eller den
mulige skadevirkning generelt er større end ved almindelige materielle
overtrædelser f.eks. bevidst negligering af forhold, der indebærer åbenlys
fare. Dette svarer til de overtrædelsestyper, hvor grundbøden i dag udgør
40.000 kr.
10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0011.png
UDKAST
For overtrædelse af bestemmelserne i § 29, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, 1. pkt.,
om forvoldelse af søulykke og sejlads i strid med godt sømandskab, skal
som udgangspunkt anvendes et bødeniveau svarende til det, som anvendes
ved de såkaldte almindelige overtrædelser. Ved overtrædelser af disse be-
stemmelser, som begås som led i erhvervsmæssig virksomhed, bør tages ud-
gangspunkt i det bødeniveau, som anvendes ved grove overtrædelser, hvil-
ket som udgangspunkt vil medføre en fordobling af det almindelige bødeni-
veau for disse overtrædelser. Det betyder, at udgangspunktet vil være bøder
på 44.600 kr. til rederiet/ det sikkerhedsansvarlige selskab/ arbejdsgiveren
og 10.000 kr. til skibsofficererne. Bøderne fordobles, hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død, eller hvis andre forhold giver anled-
ning til, at der anvendes et højere bødeniveau, f.eks. hvis unge under 18 år
er kommet til skade eller har været i fare herfor.
Den foreslåede ændring vil medføre, at overtrædelser af søsikkerhedslov-
givningen bringes på niveau med overtrædelser af arbejdsmiljølovgivnin-
gen.
3.1.4.2
Forhøjelse af bødestørrelse ved skærpende omstændigheder
Det foreslås, at bøden for skærpende omstændigheder forhøjes med 5.000
kr. til 10.000 kr. pr. skærpende omstændighed. En skærpende omstændighed
forekommer, når forholdet har indebåret potentiel fare eller personskade.
Den foreslåede ændring vil medføre, at overtrædelser af søsikkerhedslov-
givningen bringes på niveau med overtrædelser af arbejdsmiljølovgivnin-
gen.
3.1.4.3
Forhøjelse af bødestørrelser ved særligt skærpende omstændigheder
Det forslås, at bøden for særligt skærpende omstændigheder forhøjes med
10.000 kr. til 20.000 kr. pr. særligt skærpende omstændighed.
En særligt skærpende omstændighed er, når der for unge under 18 år er sket
en ulykke med alvorlig personskade eller døden til følge eller er sket skade
på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor. Området for særligt skær-
pende omstændigheder omfatter ligeledes de tilfælde, hvor der for flere per-
soner er sket skade på liv eller helbred eller opstået fare herfor. Skærpelsen
vil kunne finde anvendelse, såfremt der er sket skade på liv eller helbred
eller opstået fare herfor for to eller flere personer.
Den foreslåede ændring vil medføre, at overtrædelser af søsikkerhedslov-
givningen bringes på niveau med overtrædelser af arbejdsmiljølovgivnin-
gen.
11
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0012.png
UDKAST
3.1.4.4
Skema over nye bødestørrelser
Eksempler på bødeniveau
som afhængig af sagens konkrete omstændig-
heder vil kunne fraviges i såvel skærpende som formildende henseende
er
angivet i nedenstående skema. Angivelserne i skemaet forudsætter således,
at der ikke er udvist så grove forhold, at frihedsstraf kan komme på tale:
Rederiet/det sikkerhedsansvar-
lige selskab/
arbejdsgiveren
Formelle overtrædelser
10.000 kr.
Skibsføreren/
navigatøren/
lønmodtageren
1.000 kr.
Almindelige overtrædelser
24.600 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædel-
sen har medført alvorlige person-
skade eller død.
+ 10.000 for hver skærpende om-
stændighed
+ 20.000 for hver særligt skær-
pende omstændighed
Skibsfører eller anden officer:
5.000
kr.
Menig:
1.000 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædelsen
har medført alvorlige personskade el-
ler død.
Grove overtrædelser
44.600 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædel-
sen har medført alvorlige person-
skade eller død.
+ 10.000 for hver skærpende om-
stændighed
+ 20.000 for hver særligt skær-
pende omstændighed
10.000 kr.
Bøden fordobles, hvis overtrædelsen
har medført alvorlige personskade el-
ler død.
12
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0013.png
UDKAST
Forvoldelse af søulykke ved grov
fejl eller forsømmelse eller skibsfø-
rerens navigation i strid med godt
sømandskab
44.600 kr.
10.000 kr.
3.1.4.5
Differentiering efter virksomhedsstørrelse
Endelig forslås det, at der indføres en ordning lig med Arbejdstilsynets, så-
ledes at bødeniveauet differentieres efter virksomhedsstørrelse.
Ved differentiering af bøden efter virksomhedens størrelse, dvs. antallet af
ansatte, sker der en opdeling af virksomhederne i små, mellemstore, store
og helt store virksomheder. Der lægges vægt på antallet af ansatte i hele
virksomheden på overtrædelsestidspunktet. Det betyder, at selv om en over-
trædelse konstateres på f.eks. et skib, hvor kun enkelte af rederiets eller det
sikkerhedsansvarlige selskabs ansatte arbejder, så er det antallet af ansatte i
hele virksomheden, der lægges vægt på, når bøden skal fastsættes.
Med ”virksomheden” forstås en juridisk enhed som defineret i lov om Det
Centrale Virksomhedsregister (CVR). Der differentieres kun ved rederiets,
det sikkerhedsansvarlige selskab eller arbejdsgiverens overtrædelser af sø-
sikkerhedslovgivningen. Differentieringen af bøden omfatter således ikke
bøder til skibsfører, vagthavende navigatører m.v.
Den samlede bøde, det vil sige normalbøden med eventuelle forhøjelser på
grund af skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder, bliver dif-
ferentieret på følgende måde:
På virksomheder med 0-9 ansatte sker der ingen forhøjelse af den
samlede bøde.
På virksomheder med 10-34 ansatte forhøjes den samlede bøde
med 50 pct.
På virksomheder med 35-99 ansatte forhøjes den samlede bøde
med 75 pct.
På virksomheder med 100 eller flere ansatte forhøjes den samlede
bøde med 100 pct.
Reglerne om differentiering af bøder omfatter ikke de såkaldt formelle over-
trædelser.
13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0014.png
UDKAST
Den foreslåede ændring vil medføre, at overtrædelser af søsikkerhedslov-
givningen bringes på niveau med overtrædelser af arbejdsmiljølovgivnin-
gen.
3.2. Digitalisering af anmeldelse af arbejdsulykker på danske skibe til
Søfartsstyrelsen
3.2.1. Gældende ret
Det følger af § 20, stk. 5, i lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse
nr. 221 af 11. februar 2022, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om
pligt til anmeldelse af arbejdsulykker, forgiftningstilfælde, erhvervssyg-
domme og andre forhold af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning. Kra-
vet om anmeldelse af arbejdsulykker til Søfartsstyrelsen er reguleret i be-
kendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartssty-
relsen A, teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe.
Det følger af bekendtgørelsens kapitel 10, regel 1, punkt 1, at føreren af
ethvert skib, bortset fra fritidsfartøjer uden forhyret besætning, skal anmelde
arbejdsulykker og forgiftningstilfælde, der er sket om bord i skibet, såfremt
ulykken eller forgiftningen har medført uarbejdsdygtighed i 1 dag eller mere
ud over tilskadekomstdagen, eller at tilskadekomne ikke har kunnet varetage
sit sædvanlige arbejde i 1 dag eller mere ud over tilskadekomstdagen.
Anmeldelsen kan efter kapitel 10, regel 2, punkt 1, ske i elektronisk form
eller i papirform på særlige blanketter. Det følger af punkt 3 i samme regel,
at anmeldelsesblanketten sendes til Søfartsstyrelsen på den adresse, som er
anført blanketten.
Søfartsstyrelsen modtager derfor fysiske anmeldelsesblanketter om arbejds-
ulykker. De modtages enten pr. e-mail eller med posten. Søfartsstyrelsen
indtaster herefter oplysningerne manuelt i Søfartsstyrelsens system MAR-
THA 1.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Søfartsstyrelsen modtager anmeldelser om arbejdsulykker på fysiske blan-
ketter. Blanketterne modtages enten pr. e-mail eller pr. post. Når Søfartssty-
relsen har modtaget en anmeldelsesblanket, skal oplysningerne indtastes i
MARTHA 1, og Søfartsstyrelsen opbevarer herefter anmeldelsesblanketten
fysisk i en mappe i Søfartsstyrelsen eller elektronisk i Søfartsstyrelsens jour-
naliseringssystem.
14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0015.png
UDKAST
Arbejdsulykker på danske skibe skal i henhold til § 31 i lov om arbejdsska-
desikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 1186 af 19. august 2022, også anmeldes
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på lige fod med arbejdsskader, der
sker på landjorden. Arbejdsgiveren til personer, der arbejder på danske
skibe, har derfor efter lov om arbejdsskadesikring pligt til at anmelde ar-
bejdsulykker til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Arbejdsulykker anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring via et elek-
tronisk anmeldelsessystem kaldet
EASY.
Systemet blev organisatorisk pla-
ceret i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i forbindelse med, at Arbejdsska-
destyrelsens opgaver blev flyttet til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring 1.
juli 2016.
Efter reglerne skal arbejdsulykker på danske skibe anmeldes to forskellige
steder, og anmeldelsesprocessen er forskellig afhængig af, om det er tale om
anmeldelse til Søfartsstyrelsen eller til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
da anmeldelsen til Søfartsstyrelsen sker via en blanket, mens anmeldelsen
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring sker elektronisk via et system.
Det vil være hensigtsmæssigt, at arbejdsgiveren fremadrettet kun skal fore-
tage anmeldelse et sted, hvorfor det foreslås, at anmeldelser af arbejdsulyk-
ker til Søfartsstyrelsen kobles på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings elek-
troniske anmeldelsessystem. Det er teknisk muligt at koble Søfartsstyrelsen
på systemet, men da systemet administreres af Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring skal Søfartsstyrelsen have en terminaladgang til systemet, som skal
være hjemlet ved lov.
På den baggrund skal der skabes hjemmel i lov om sikkerhed til søs.
3.2.3. Den foreslåede ordning
For at arbejdsskader, der anmeldes til Søfartsstyrelsen kan kobles på Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikrings elektroniske anmeldelsessystem, skal det
sikres, at der ved lov skabes hjemmel til, at Søfartsstyrelsen kan få termi-
naladgang til systemet.
Den foreslåede ændring i lov om sikkerhed til søs om terminaladgang vil
give Søfartsstyrelsen terminaladgang til det elektroniske anmeldelsessystem
”EASY”.
Terminaladgangen er nødvendig, da Søfartsstyrelsen i henhold til bekendt-
gørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen
15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0016.png
UDKAST
A, teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe stiller krav om anmeldelse af de
arbejdsulykker, der anmeldes til det fælles anmeldelsessystem. Søfartssty-
relsen har derfor behov for at kunne tilgå oplysningerne direkte med henblik
på en fleksibel og effektiv behandling af oplysningerne til forebyggelses- og
analyseformål, statistiske formål, både i arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og
i arbejdsskadessammenhæng, og i kontroløjemed i forbindelse med Søfarts-
styrelsens opgavevaretagelse.
Ændringen vil endvidere give Søfartsstyrelsen adgang til, at kunne samkøre
Søfartsstyrelsens anmeldelser af arbejdsulykker på danske skibe med de an-
meldelser af arbejdsulykker på danske skibe, som Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring modtager med henblik på at sikre, at Søfartsstyrelsen faktisk
bliver opmærksom på alle ulykker og på den måde kan indrette tilsynsvirk-
somheden herefter.
3.3. Ansættelsesretlige regler for søfarende på grønlandske skibe
3.3.1. Gældende ret
Sømandsloven blev udstedt på ny i 1973 ved lov nr. 420 af 13. juni 1973. I
den forbindelse blev § 77 indsat i loven. Det fremgår af denne bestemmelse,
at loven ved en kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger. Ved en lovændring
i 2010 blev lovens titel ændret til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Loven er siden 1973 ændret 30 gange, hvoraf 24 af ændringslovene kan sæt-
tes i kraft for Grønland ved en kongelig anordning. Seks af ændringslovene
kan ikke sættes i kraft for Grønland, herunder ændringen fra 2010, som æn-
drer lovens titel og implementerer den Internationale Arbejdsorganisations
(ILO) konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), samt ændringen fra
2011, som implementerer ILO’s konvention nr. 188 om arbejdsforhold i fi-
skerisektoren. Det skyldes, at der er taget forbehold for Grønland i forbin-
delse med Danmarks tiltrædelse af konventionen om søfarendes ansættel-
sesforhold og konventionen om arbejdsforhold i fiskerisektoren.
Lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. kan derfor ikke i sin helhed sæt-
tes i kraft for Grønland.
3.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. er ikke sat i kraft for Grønland.
Det skyldes, at kompetencen til at fastsætte bestemmelser om løn- og ansæt-
telsesforhold på det private arbejdsmarked i Grønland blev hjemtaget i 1985.
16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0017.png
UDKAST
Det har hidtil været rigsmyndighedernes opfattelse, at hjemtagelsen også
vedrørte det ansættelsesretlige forhold for søfarende og fiskere.
Det har ikke været muligt at identificere hjemtagelsessagen fra 1985, hvor-
for det ikke har været muligt at konstatere, hvorvidt det ansættelsesretlige
område inden for søfarten faktisk blev hjemtaget i 1985 sammen med det
ansættelsesretlige område på landjorden. Grønland har fremsat ønske om, at
det ansættelsesretlige område på søfartsområdet ikke betragtes som værende
hjemtaget.
Det er på den baggrund nødvendigt, at der skabes den fornødne hjemmel til,
at lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. i sin helhed skal kunne sættes
i kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
3.3.3. Den foreslåede ordning
For at kunne sætte lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. i kraft for
Grønland ved en kongelig anordning, foreslås det, at der indsættes hjemmel
hertil i de seks ændringslove, som ikke indeholder anordningshjemmel.
De foreslåede ændringer vil give mulighed for at sætte lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. i kraft for Grønland i sin helhed.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke har økonomiske konsekvenser for regio-
ner og kommuner. Lovforslaget vil for den del, der vedrører anordnings-
hjemler have implementeringsomkostninger for staten på 4,1 mio. kr., som
navnlig vedrører skibsinspektion i Grønland. Der vil blive taget stilling til
finansieringen heraf i forbindelse med FFL24.
Det vurderes, at lovforslaget har implementeringskonsekvenser for staten.
Det skyldes, at lovforslaget vil medføre, at lov om søfarendes ansættelses-
forhold m.v. i sin helhed kan sættes i kraft for Grønland, herunder regler,
der implementerer den Internationale Arbejdsorganisations (ILO) konven-
tion om søfarendes arbejdsforhold (MLC), samt regler, der implementerer
ILO’s konvention nr. 188 om arbejdsforhold i fiskerisektoren. Særligt disse
regler vil få konsekvenser for Søfartsstyrelsen, fordi der på baggrund af reg-
lerne skal udføres syn på og udstedes certifikater for skibe med hjemsted i
Grønland. Det har Søfartsstyrelsen ikke tidligere gjort.
17
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0018.png
UDKAST
Lovforslaget forventes for den del, der vedrører digitalisering af anmeldelse
af arbejdsulykker på danske skibe, have beskedne implementeringsomkost-
ninger og vedligeholdelsesomkostninger for staten, som kan finansieres af
Søfartsstyrelsens eksisterende bevilling. Anmeldelser af arbejdsulykker på
danske skibe, som skal anmeldes til Søfartsstyrelsen, skal derefter anmeldes
via det digitale anmeldelsessystem
EASY.
Det vurderes dog, at lovforslaget for den del ikke har negative implemente-
ringskonsekvenser for staten. Derimod vil det have positive implemente-
ringskonsekvenser, fordi Søfartsstyrelsen ikke længere manuelt skal indta-
ste oplysninger om arbejdsulykker i Søfartsstyrelsens system MARTHA 1.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for regioner og kom-
muner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget del om bødestørrelser har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslagets del om digitalisering af anmeldelse af arbejdsulykker på dan-
ske skibe, herunder om Søfartsstyrelsens terminaladgang til det digitale an-
meldelsessystem, har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Arbejdsulykker på danske skibe skal allerede i henhold til
reglerne i lov om arbejdsskadesikring anmeldes til Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring via det digitale system. Det vil derfor blive en administrativ
lettelse for erhvervet, at anmeldelse fremadrettet kun skal ske i et system,
uanset om det er anmeldelse til Søfartsstyrelsen eller anmeldelse til Arbejds-
markedets Erhvervssikring.
Lovforslagets del om ændringer til love, som ændrer i sømandsloven og i
lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. præciserer, at ansættelsesretlige
regler for søfarende og fiskere ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Grønland. Erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger fo-
retages alene for danske virksomheder.
18
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0019.png
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke har administrative konsekvenser for borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt
i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet
Advokatrådet
Arbejdstilsynet
Assuranceforeningen SKULD (Gjensidig)
Beskæftigelsesministeriet
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
By & Havn
CO-Søfart
Danmarks Fiskeriforening
Danmarks Fritidssejler Union
Danmarks Skibskredit A/S
DanPilot
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Rib Charter Brancheforening
Dansk Sejlunion
Dansk Vandski & Wakeboard Forbund
Dansk Yacht Union
Danske Advokater
Danske Havne
Danske Lodser
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
19
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0020.png
UDKAST
Datatilsynet
Departementet for Boliger og Infrastruktur (Grønland)
Duelighedsklubben
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Fagligt Fælles Forbund - 3F Sømændene
Fair Maritim
Finansministeriet
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Fiskernes Forbund
FOA - Fag og Arbejde
Foreningen til Langturssejladsens Fremme
Forsvarsministeriet
Færgesekretariatet
Gorrissen Federspiel
Grønlands Hjemmestyre (Rigsombudmanden)
Gudenåkomitéens Sekretariat
HORESTA
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Kommunernes Landsforening
Lederne Søfart
Maskinmestrenes Forening
Metal Maritime
Offentligt Ansattes Organisationer
Radiotelegrafistforeningen af 1917
Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer
Skibstilsynsrådet
Småøernes Færgeselskaber
Statsministeriet
Transportministeriet
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
Lovforslaget vil have implemente-
ringsomkostninger for staten på 4,1
20
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0021.png
UDKAST
stat, kommuner
og regioner
mio. kr., som navnlig vedrører skibs-
inspektion i Grønland. Der vil blive
taget stilling til finansieringen heraf i
forbindelse med FFL24.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske konsekvenser for regio-
ner og kommuner.
Lovforslaget vil for den del, der ved-
rører digitalisering af anmeldelse af
arbejdsulykker på danske skibe have
beskedne implementeringsomkost-
ninger og vedligeholdelsesomkost-
ninger for staten , som vedrører den
tekniske opkobling til Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikrings digitale an-
meldelsessystem. Anmeldelser af ar-
bejdsulykker på danske skibe, som
skal anmeldes til Søfartsstyrelsen
skal derefter anmeldes via det digi-
tale anmeldelsessystem
EASY.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Det vurderes, at lovforslaget har im-
plementeringskonsekvenser for sta-
ten. Det skyldes, at lovforslaget vil
medføre, at lov om søfarendes ansæt-
telsesforhold m.v. i sin helhed kan
sættes i kraft for Grønland, herunder
regler, der implementerer den Inter-
nationale
Arbejdsorganisations
(ILO) konvention om søfarendes ar-
bejdsforhold (MLC), samt regler, der
implementerer ILO’s konvention nr.
188 om arbejdsforhold i fiskerisekto-
ren. Særligt disse regler vil få konse-
kvenser for Søfartsstyrelsen, fordi
der på baggrund af reglerne skal ud-
føres syn på og udstedes certifikater
for skibe med hjemsted i Grønland.
21
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0022.png
UDKAST
Det har Søfartsstyrelsen ikke tidli-
gere gjort.
Lovforslaget har ikke implemente-
ringskonsekvenser for regioner og
kommuner.
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Ingen
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen
Nej
Nej
22
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0023.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter reglerne i kapitel 10 i bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009
om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om arbejdsmiljø i
skibe modtager Søfartsstyrelsen anmeldelse om arbejdsulykker om bord på
danske skibe, via en blanket, som sendes enten pr. e-mail eller med fysisk
post til Søfartsstyrelsen.
Efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 1186
af 19. august 2022 modtager Arbejdsmarkedets Erhvervssikring også an-
meldelser om arbejdsulykker på danske skibe, via deres elektroniske anmel-
delsessystem
EASY.
Forslaget om, at anmeldelser til Søfartsstyrelsen ikke længere skal foretages
via Søfartsstyrelsens anmeldelsesblanket, men i stedet via anmeldelsessy-
stemet
EASY
skal ses i sammenhæng med, at arbejdsulykker på danske skibe
allerede skal anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, og at arbejds-
giverne derfor allerede skal benytte systemet. Det er derfor hensigten at
skabe en situation for arbejdsgiverne, hvor de faktisk kun skal foretage an-
meldelse i ét system, uanset om det er anmeldelsen til Søfartsstyrelsen eller
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, som de foretager.
Hvis anmeldelser af arbejdsulykker, der sker til Søfartsstyrelsen, skal ske
via
EASY,
skal Søfartsstyrelsen med hjemmel i lov have en terminaladgang
til anmeldelsessystemet.
Terminaladgangen er nødvendig, da Søfartsstyrelsen har behov for at kunne
tilgå oplysningerne direkte med henblik på en fleksibel og effektiv behand-
ling af oplysningerne både i arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og i arbejds-
skadessammenhæng, og i kontroløjemed i forbindelse med Søfartsstyrelsens
opgavevaretagelse. Ydermere har Søfartsstyrelsen også behov for at kunne
tilgå oplysningerne, når Søfartsstyrelsen skal registrere arbejdsulykker i
EMCIP (European Marine Casualty Information Platform).
Forslaget om, at Søfartsstyrelsen kan samkøre de anmeldelser af arbejds-
ulykker på danske skibe, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring modtager,
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0024.png
UDKAST
med de anmeldelser, som Søfartsstyrelsen modtager om de samme arbejds-
ulykker, er nødvendig for at sikre, at Søfartsstyrelsen bliver opmærksom på
samtlige arbejdsulykker på danske skibe og på den måde kan målrette sin
indsats på det arbejdsmiljøfaglige område.
Til nr. 2
Efter
§ 28
i lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022 om sikkerhed til
søs kan den, som overtræder §§ 9-13 eller § 19, stk. 2, tilsidesætter vilkår
knyttet til en tilladelse, dispensation eller en godkendelse efter loven eller
ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til loven eller
i henhold til forskrifter udstedt i medfør af loven, herunder påbud eller for-
bud udstedt i medfør af § 4, stk. 5, straffes med bøde eller fængsel i indtil 1
år.
Forslaget om en forhøjelse af bødeniveauet efter lov om sikkerhed til søs
skal ses i sammenhæng med arbejdsmiljøloven, idet forslaget har til formål
at skabe grundlaget for et tilsvarende bødeniveau for overtrædelser af søsik-
kerhedslovgivningen. Det er således hensigten, at bødeniveauet generelt for
overtrædelser af søsikkerhedslovgivningen
bortset fra overtrædelser af be-
stemmelserne om spiritussejlads
skal bedømmes lige så strengt som over-
trædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Det er ligeledes hensigten, at der fremover skal ske differentiering efter virk-
somhedsstørrelse, dvs. efter antal ansatte. Det betyder, at den samlede bøde
inkl. forhøjelsen med henvisning til gentagelsestilfælde bliver forhøjet yder-
ligere med 50 pct. for mellemstore virksomheder (9-34 ansatte), med 75 pct.
for store virksomheder (35-99 ansatte) og med 100 pct. for meget store virk-
somheder (100 eller flere ansatte).
Som tilfældet er efter arbejdsmiljøloven, vil det være domstolene, der fast-
lægger de endelige straffe ud fra en bedømmelse af samtlige omstændighe-
der i de konkrete sager. Det almindelige bødeniveau
som afhængig af sa-
gens konkrete omstændigheder vil kunne fraviges i såvel skærpende som
formildende henseende
er angivet i ovenstående skema jf. afsnit 3.1.5.4.
Angivelserne i skemaet forudsætter således, at der ikke er udvist så grove
forhold at frihedsstraf kan komme på tale.
Ligesom efter arbejdsmiljøloven er det hensigten, at der skal ske absolut
kumulation, således at bøderne for hver overtrædelse lægges sammen.
Til nr. 3
24
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0025.png
UDKAST
Det fremgår af
§ 29. stk. 1, 1. pkt.
i lov om sikkerhed til søs, at den, der
foranlediger grundstødning, forlis eller anden søulykke ved grov fejl eller
grov forsømmelse i tjenesten, straffes med bøde eller fængsel i indtil 4 må-
neder, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Det er hensigten, at der fremover ved udmåling af bøder i forbindelse med
overtrædelser af § 29, stk. 1, 1. pkt., som begås i forbindelse med erhvervs-
mæssig virksomhed, skal anvendes det højere bødeniveau, som der er omtalt
i pkt. 3.1.5.4 ovenfor. Det er endvidere hensigten, at der som udgangspunkt
altid bør anvendes fængselsstraf ved sejladsmæssige overtrædelser af den
karakter, som er beskrevet i afsnit 2.2.2. Dette gælder såvel i forbindelse
med erhvervs- som fritidssejlads. Det bemærkes, at fængselsstraf for over-
trædelse af § 29, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., efter en konkret bedømmelse også
vil kunne anvendes i andre situationer. I den forbindelse bør de potentielle
skader, som er forbundet med den pågældende adfærd, tillægges særlig
vægt.
Fastsættelsen af straffen vil derudover fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændig-
heder.
Til nr. 4
Det fremgår af
§ 29, stk. 2, 1. pkt.
i lov om sikkerhed til søs, at den skibsfører
eller styrmand, der på grov måde eller gentagne gange navigerer eller be-
handler skibet i strid med godt sømandskab, straffes med bøde eller fængsel
i indtil 4 måneder
Det er hensigten, at der fremover ved udmåling af bøder i forbindelse med
overtrædelser af § 29, stk. 2, 1. pkt., som begås i forbindelse med erhvervs-
mæssig virksomhed, skal anvendes det højere bødeniveau, som der er omtalt
i pkt. 3.1.5.4 ovenfor.
Fastsættelsen af straffen vil derudover fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændig-
heder.
Til nr. 5
Bestemmelsen i § 29, stk. 4, er ny og indebærer, at der ved straffens udmå-
ling lægges vægt på virksomhedens størrelse, dvs. antallet af ansatte. Det
25
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0026.png
UDKAST
tilsigtes, at der lægges vægt på antallet af ansatte i hele virksomheden på
overtrædelsestidspunktet. Det betyder, at selv om en overtrædelse konstate-
res på et skib, hvor kun enkelte af virksomhedens ansatte arbejder, så er det
antallet af ansatte i hele virksomheden, der lægges vægt på, når bøden skal
fastsættes. Ved juridisk enhed forstås juridisk enhed som defineret i lov om
Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Det er hensigten, at bøde for overtrædelse af søsikkerhedslovgivningen sam-
mensættes således: Først fastsættes »grundbøden« ud fra overtrædelsens
grovhed, Herefter foretages en eventuel fordobling af grundbøden, hvis
overtrædelsen har fx medført en ulykke med alvorlig personskade eller
dødsfald til følge.
Dette udgør »normalbøden« for den pågældende overtrædelse, som foreslås
differentieret i forhold til virksomhedens størrelse, dvs. antal ansatte. Der
skal herefter lægges vægt på virksomhedens størrelse - dvs. antal ansatte.
Det foreslås, at differentieringen af bøderne sker på følgende måde:
Ved små virksomheder med 0-9 ansatte fastholdes bøderne på det eksiste-
rende niveau (»normalbøden«).
Ved mellemstore virksomheder med 10-34 ansatte forhøjes »normalbø-
den« med 50 procent.
Ved store virksomheder med 35-99 ansatte forhøjes »normalbøden« med
75 procent
Ved helt store virksomheder med 100 ansatte eller flere forhøjes »normal-
bøden« med 100 procent.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 5 i lov nr. 902 af 16. december 1998 om ændring af sø-
mandsloven, lov om skibes besætning og lov om beskyttelse af havmiljøet,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at lovens § 3, som
vedrører ændringer til lov om beskyttelse af havmiljøet, ved kongelig an-
ordning helt eller delvis kan sættes i kraft for disse landsdele med de afvi-
gelser, der følger af de særlige færøske eller grønlandske forhold.
Lovens § 1, som vedrører ændringer til sømandsloven, kan ikke sættes i
kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
26
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0027.png
UDKAST
Lovens § 5 affattes på ny. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2
vil medføre, at § 1 i lov nr. 902 af 16. december 1998 ved en kongelig an-
ordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte lov om søfarendes ansættelses-
forhold m.v. i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af § 4 i lov nr. 511 af 17. juni 2008 om ændring af sømandslo-
ven og lov om sikkerhed til søs, at loven ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land, men at lovens § 2, som vedrører ændringer til lov om sikkerhed til søs,
ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Lovens § 1, som vedrører ændringer til sømandsloven, kan ikke sættes i
kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Lovens § 4 affattes på ny. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3
vil medføre, at § 1 i lov nr. 511 af 17. juni 2008 ved en kongelig anordning
kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte lov om søfarendes ansættelses-
forhold m.v. i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1
Det fremgår af § 9, stk. 3, i lov nr. 493 af 12. maj 2010 om ændring af lov
om sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige andre love og om ophæ-
velse af lov om forhyring af skibsmandskab, at lovens §§ 1, 3, 4 og 5 ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens § 1 vedrører lov om
27
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0028.png
UDKAST
sikkerhed til søs, § 3 vedrører lov om skibes besætning, § 4 vedrører lov om
skibsmåling og § 5 vedrører søloven.
Lovens § 2, som vedrører ændringer til sømandsloven herunder ændring af
lovens navn til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., kan ikke sættes
i kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Lovens § 9, stk. 3, ændres. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 4
vil medføre, at § 2 i lov nr. 493 af 12. maj 2010 ved en kongelig anordning
kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte lov om søfarendes ansættelses-
forhold m.v. i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 5
Til nr. 1
Det fremgår af § 6, stk. 3, i lov nr. 251 af 30. marts 2011 om ændring af
søloven, lov om sikkerhed til søs og sømandsloven, at lovens §§ 1 og 2 ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens § 1 vedrører søloven
og § 2 vedrører lov om sikkerhed til søs.
Lovens § 3 og § 4, nr. 3, som vedrører ændringer til sømandsloven, kan ikke
sættes i kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Lovens § 6, stk. 3, ændres. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 5
vil medføre, at § 3 og § 4, nr. 3, i lov nr. 251 af 30. marts 2011 ved en
kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte lov om søfarendes ansættelses-
forhold m.v. i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 6
Til nr. 1
28
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0029.png
UDKAST
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov nr. 724 af 25. juni 2014 om ændring af lov
om sikkerhed til søs, lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til søs, lov
om ændring af søloven og forskellige andre love og lov om søfarendes an-
sættelsesforhold, at lovens §§ 1-3 ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger. Lovens § 1 vedrører lov om sikkerhed til søs, § 2 vedrører lov
om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til søs og § 3 vedrører søloven.
Lovens § 4, som vedrører ændringer til lov om søfarendes ansættelsesfor-
hold m.v., kan ikke sættes i kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Lovens § 6, stk. 2, ændres. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 6
vil medføre, at § 4 i lov nr. 724 af 25. juni 2014 ved en kongelig anordning
kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte lov om søfarendes ansættelses-
forhold m.v. i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 7
Til nr. 1
Det fremgår af § 17 i lov nr. 501 af 16. maj 2023 om ansættelsesbeviser og
visse arbejdsvilkår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Lovens § 20, som vedrører ændringer til lov om søfarendes ansættelsesfor-
hold m.v., kan ikke sættes i kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Lovens § 17 affattes på ny. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 7
vil medføre, at § 20 i lov nr. 501 af 16. maj 2023 ved en kongelig anordning
kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte lov om søfarendes ansættelses-
forhold m.v. i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
29
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0030.png
UDKAST
Til § 8
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024 med de undtagel-
ser, der følger af stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at § 1, nr. 5 om virksomhedens størrelse, træder i kraft
den 1. januar 2025 af hensyn til virksomhedernes berettigede forventninger
og mulighed for at indrette sig.
Det foreslås i
stk. 3,
at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-
trædelsen af lovens § 1, nr. 1. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte, at
dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at de foreslåede
ændringer i § 1, nr. 1 først er relevant, når arbejdsulykker på danske skibe,
der skal anmeldes til Søfartsstyrelsen anmeldes via Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikrings digitale anmeldelsessystem, ”EASY”, hvilket
forudsætter
tekniske tilpasninger.
Til § 9
Den foreslåede § 9 angiver lovens territoriale gyldighedsområde. Det fore-
slås i stk. 1, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland., jf. dog stk. 2.
30
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0031.png
UDKAST
Det foreslås i stk. 2, at § 1 ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sikkerhed til søs, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 221 af 11. fe-
bruar 2022, foretages følgende æn-
dringer:
§ 20.
Erhvervsministeren kan fast-
sætte regler om indberetningspligt i
forbindelse med skibes anløb af
danske eller udenlandske havne.
Stk. 2.
Politiet kan standse et fritids-
fartøj og lade det undersøge for fejl
og mangler, herunder fornødent ud-
styr, samt kontrollere, at skibsføre-
ren lovligt kan føre fartøjet. Opfyl-
der fartøjet ikke bestemmelserne i
loven eller de regler, der er udstedt
i medfør af loven, kan politiet for-
byde anvendelse af fartøjet, indtil
forholdene er lovliggjorte.
Stk. 3.
Politi, toldmyndigheder, ar-
bejdstilsyn og havnemyndigheder,
som får kendskab til forhold, der
strider mod denne lov eller regler
fastsat i medfør af loven, skal un-
derrette Søfartsstyrelsen herom.
Vedkommende myndighed kan
fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 4.
En læge, der konstaterer eller
får mistanke om, at en person har
været udsat for skadelige påvirk-
ninger i forbindelse med sit arbejde
1.
I
§ 20
indsættes efter stk. 5 som
nye stykker:
»Stk. 6.
Søfartsstyrelsen har ter-
minaladgang til oplysninger om ar-
bejdsulykker på danske skibe i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikrings
og Søfartsstyrelsens system til an-
meldelse af arbejdsulykker og er-
hvervssygdomme.
Stk. 7.
Søfartsstyrelsen kan, i det
omfang det er nødvendigt i kontrol-
øjemed og til analyse- og forebyg-
gelsesformål samt statistiske for-
mål samkøre anmeldelser om ar-
bejdsulykker på danske skibe an-
meldt til Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring med anmeldelser om
arbejdsulykker på danske skibe an-
meldt til Søfartsstyrelsen.
31
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0032.png
UDKAST
om bord i et skib, skal underrette
Arbejdstilsynet herom. Erhvervs-
ministeren kan fastsætte nærmere
regler herom.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fast-
sætte regler om pligt til anmeldelse
af arbejdsulykker, forgiftningstil-
fælde, erhvervssygdomme og andre
forhold af sikkerheds- og sundheds-
mæssig betydning.
2.
I
§ 28
ændres »der« til: »som«.:
§ 28.
Med bøde eller fængsel i indtil
1 år straffes den, der
1-3) ---
3.
§ 29, stk. 1, 1. pkt.
ændres »der«
§ 29.
Den, der foranlediger grund-
til: »som«.:
stødning, forlis eller anden sø-
ulykke ved grov fejl eller grov for-
sømmelse i tjenesten, straffes med
bøde eller fængsel i indtil 4 måne-
der, medmindre højere straf er for-
skyldt efter anden lovgivning. ---
Stk. 2-3.
---
§ 29. ---
4.
I
§ 29, stk. 2, 1. pkt.
ændres »der«
Stk. 2.
Den skibsfører eller styr- til: »som«.:
mand, der på grov måde eller gen-
tagne gange navigerer eller behand-
ler skibet i strid med godt sømand-
skab, straffes med bøde eller fæng-
sel i indtil 4 måneder. ---
Stk. 3.
---
5.
I
§ 29
indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk. 4. Ved rederiets, det sikker-
hedsansvarlige selskabs eller ar-
bejdsgiverens overtrædelse af § 28
og § 29, stk. 1-2, skal der ved straf-
fens udmåling lægges vægt på virk-
somhedens størrelse«.
32
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0033.png
UDKAST
§2
I lov om ændring af sømandsloven,
lov om skibes besætning og lov om
beskyttelse af havmiljøet, jf. lov nr.
902 af 16. december 1998, foreta-
ges følgende ændring:
§ 5.
Loven gælder ikke for Færø-
1.
§ 5
affattes således:
erne og Grønland, men § 3 kan ved
Ȥ 5.
Loven gælder ikke for Fæ-
kongelig anordning helt eller del-
røerne og Grønland, jf. dog stk. 2
vis sættes i kraft for disse lands-
og 3.
dele med de afvigelser, der følger
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kon-
af de særlige færøske eller grøn-
gelig anordning sættes helt eller
landske forhold.
delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.
Stk. 3.
Lovens § 3 kan ved kon-
gelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne og Grøn-
land med de ændringer, som de fæ-
røske henholdsvis grønlandske for-
hold tilsiger.«.
§3
I lov om ændring af sømandsloven
og lov om sikkerhed til søs, jf. lov
nr. 511 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændring:
1.
§ 4
affattes således:
Ȥ 4.
Loven gælder ikke for Fæ-
røerne og Grønland, men kan ved
kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.«.
§4
I lov om ændring af lov om sikker-
hed til søs, sømandsloven og for-
skellige andre love og om ophæ-
velse af lov om forhyring af skibs-
mandskab, jf. lov nr. 493 af 12. maj
2010, foretages følgende ændring:
33
§ 4.
Loven gælder ikke for Færø-
erne og Grønland, men § 2 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft
for Grønland med de ændringer,
som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0034.png
UDKAST
§ 9.
---
1.
I
§ 9, stk. 3,
ændres »§§ 1, 3, 4 og
Stk. 3.
§§ 1, 3, 4 og 5 kan ved kon- 5« til: »§§ 1-5«.
gelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.
§5
I lov om ændring af søloven, lov
om sikkerhed til søs og sømandslo-
ven, jf. lov nr. 251 af 30. marts
2011, foretages følgende ændring:
§ 6.
---
Stk. 3.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Grønland med de ændrin-
ger, som de grønlandske forhold til-
siger.
1.
§ 6, stk. 3,
affattes således:
»§§ 1, 2, 3 og 4, nr. 3, kan ved
kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.«
§6
I lov om ændring af lov om sikker-
hed til søs, lov om sikkerhedsun-
dersøgelse af ulykker til søs, lov om
ændring af søloven og forskellige
andre love og lov om søfarendes
ansættelsesforhold, jf. lov nr. 724 af
25. juni 2014, foretages følgende
ændring:
§ 6.
---
1.
I
§ 6, stk. 2,
ændres »§§ 1-3« til:
Stk. 2.
§§ 1-3 kan ved kongelig an- »§§ 1-4«.
ordning sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland med de ændrin-
ger, som de grønlandske forhold til-
siger.
§7
I lov om ansættelsesbeviser og
visse arbejdsvilkår, jf. lov nr. 501 af
16. maj 2023, foretages følgende
ændring:
34
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Lovudkast: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2733209_0035.png
UDKAST
§ 17.
Loven gælder ikke for Færø-
1.
§ 17
affattes således:
erne og Grønland.
Ȥ 17.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Lovens § 20 kan ved kon-
gelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger. «.
35