Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 205
Offentligt
2729186_0001.png
GRUND-
OG
NÆRHEDSNOTAT
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
TIL
19. juni 2023
2023 - 8155
idvith
Kommissionens meddelelse ”Søfartssikkerhed: Kernen
i ren og mo-
derne skibsfart”,
(KOM (2023) 268)
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 1. juni 2023 præsenteret
meddelelsen
”Søfartssikkerhed: kernen i ren og moderne skibsfart”, (KOM
(2023) 268).
Med meddelelsen rammesætter Kommissionen fremlæggelsen af den
maritime sikkerhedspakke, der indeholder forslag til revision af fem
retsakter:
Direktiv 2009/21/EF om opfyldelse af kravene til flagstater
Direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol
Direktiv 2009/18/EF om undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren
Direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om indførelse af
sanktioner for overtrædelser og
Forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af det europæiske
agentur for søfartssikkerhed (EMSA)
Hensigten er at modernisere og styrke EU-reglerne for maritim sikkerhed
og miljøbeskyttelse. Kommissionen ønsker med forslagene at tilpasse EU-
regelsættet til de internationale bestemmelser,
der er fastsat i bl.a. FN’s
Søfartsorganisation (IMO); at styrke sikkerhed til søs, miljøbeskyttelse og
digitalisering; og at fremme tillid og samarbejde mellem medlemslandene,
Kommissionen og interessenter.
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser.
Regeringen hilser formålet med den maritime sikkerhedspakke velkommen
sammen med Kommissionens ambition om at styrke implementering og
håndhævelse af internationale regler. Regeringen er enig i, at revisionen
skal facilitere digitalisering, reducere administrative byrder og fremme
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-Kommissionens meddelelse om søfartssikkerhed
2729186_0002.png
2/5
grøn skibsfart. Grundet søfartens globale karakter finder regeringen, at
reglerne som udgangspunkt skal følge de internationale forpligtelser, og at
eventuelle supplerende europæiske krav skal være velbegrundede og stå
mål med formålet. Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene beva-
rer muligheden for selv at tilrettelægge arbejdet med sikring af maritim
sikkerhed og miljøbeskyttelse.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 1. juni 2023 præsenteret
meddelelsen
”Søfartssikkerhed: kernen i ren og moderne skibsfart”, (KOM
(2023) 268). I meddelelsen fremlægger Kommissionen sine ambitioner for
søfartssikkerhed i EU, hvor man vil arbejde for at sikre kvalitetsskibsfart
og fremme den grønne og digitale omstilling af sektoren. Meddelelsen blev
modtaget i dansk sprogversion den 5. juni 2023.
Der blev i 2018 foretaget en evaluering (et såkaldt ”fitness-check”) af
flagstatsdirektivet (2009/21/EF), havnestatskontroldirektivet (2009/16/EF)
og direktivet om undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren
(2009/18/EF). Her blev det konkluderet, at direktiverne bidrog til
søfartssikkerheden i EU i kraft af en harmoniseret gennemførelse og
håndhævelse af internationale regler. I forbindelse med kvalitetskontrollen
blev det imidlertid også påpeget, at der var plads til forbedringer og
muligheder for yderligere digitalisering, miljøbeskyttelse og samarbejde
mellem medlemsstaterne, Kommissionen og interessenter, samt øget støtte
fra Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed (EMSA). Den maritime
sikkerhedspakke følger op på disse konklusioner.
3.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår at revidere EU’s ramme for maritim sikkerhed og
miljøbeskyttelse og give EU redskaber til at støtte ren og moderne skibsfart.
Den maritime sikkerhedspakke består af forslag til revision af:
- Direktiv 2009/21/EF om opfyldelse af kravene til flagstater
- Direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol
- Direktiv 2009/18/EF om undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren
- Direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om indførelse af
sanktioner for overtrædelser og
- Forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af det europæiske
agentur for søfartssikkerhed (EMSA).
De tre direktiver om krav til flagstater, havnestatskontrol og undersøgelse
af ulykker er hjørnestenene i søfartssikkerheden og afspejler de
internationale forpligtelser, der påhviler medlemsstaterne som flag-, havne-
og kyststater. Flagstatsdirektivet skal sørge for, at skibe på medlemslandes
eget flag lever op til de givne krav for sikkerhed.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-Kommissionens meddelelse om søfartssikkerhed
2729186_0003.png
3/5
Havnestatskontroldiretivet skal, som anden forsvarslinje bidrage til at
sikre, at flagstatskravene er overholdt på skibe under andre landes flag.
Sker der alligevel ulykker har direktivet for undersøgelse af maritime
ulykker til formål kontinuerligt at forbedre sikkerheden og forhindre
lignende fremtidige ulykker.
Direktivet om forurening fra skibe håndterer forurening ved tilsigtet, uagt-
som eller hændelig udledning af f.eks. olie, kloakspildevand eller kemiske
stoffer.
EMSA-forordningen
udgør EMSA’s mandat til at yde teknisk, operationel
og videnskabelig støtte til Kommissionen og medlemsstaterne til at
efterleve EU’s lovgivning om søfartssikkerhed og i forhold til den grønne
og digitale omstilling.
Kommissionen fremlægger følgende som drivkraft bag revisionen af de
fem retsakter:
Tilpasning til internationale bestemmelser og udvidelse af
anvendelsesområdet
Forslagene skal imødekomme behovet for at opdatere og udvide
retsakternes anvendelsesområder, så de stemmer overens med de
ændringer, der er sket i de internationale konventioner for søsikkerhed og
miljø, siden retsakterne oprindeligt blev vedtaget. Kommissionen foreslår
med revisionen af direktivet om opfyldelse af kravene til flagstater
(2009/21/EF), at medlemslandenes kontrol med egne skibe styrkes. Hvad
angår direktivet om havnestatskontrol (2009/16/EF) og direktivet om
undersøgelse af ulykker (2009/18/EF), så foreslår Kommissionen at udvide
anvendelsesområdet for så vidt angår fiskefartøjer for at styrke sikkerheden
i segmentet.
Øget beskyttelse af miljøet
Kommissionen lægger op til, at EU’s regler skal tilskynde udbredelsen af
rene teknologier og bæredygtighed og afskrække og straffe dem, der omgår
reglerne i forbindelse med udtømning fra skibe.
Digitalisering som katalysator
Kommissionen lægger op til i større omfang at benytte IT-udviklingen og
intelligente teknologier til at facilitere informationsudveksling og
gennemsigtighed og dermed sikre håndhævelse af reglerne. Fordelene ved
digitalisering i form af reducering af administrative byrder og øget
effektivitet skal høstes.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-Kommissionens meddelelse om søfartssikkerhed
2729186_0004.png
4/5
Fremme af tillid og samarbejde
Kommissionen fremhæver, at initiativerne i den maritime sikkerhedspakke
har til formål at styrke samarbejdet mellem medlemslandene,
Kommissionen og interessenter yderligere ved at etablere gode rammer for
udveksling af oplysninger om erfaringer og bedste praksis.
EMSA fremhæves som en central aktør i forhold til vejledning, teknisk bi-
stand, ekspertise og uddannelsestilbud til de europæiske søfartsadministrati-
oner. Siden agenturets oprettelse i 2002 er dets opgaver blevet væsentligt
udvidet med teknisk og operationel bistand fx i forbindelse med den grønne
og den digitale omstilling. Derfor lægges der op til, at agenturet skal tilføres
flere ressourcer til varetagelsen heraf.
Ud over at skabe et robust regelværk fremhæver Kommissionen også
vigtigheden af at fremme EU’s interesser internationalt særligt i forhold til
FN’s søfartsorganisation (IMO). Her vil man arbejde for et højt niveau af
maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse ud fra ovennævnte principper.
Dermed opretholdes lige konkurrencevilkår i det indre marked såvel som
globalt, idet risikoen for udflagning med deraf følgende tab af europæiske
interesser undgås.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet og medfører
ikke i sig selv administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget skibsfartspolitik
med frist for bemærkninger den 19. juni 2023.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-Kommissionens meddelelse om søfartssikkerhed
2729186_0005.png
5/5
CO-Søfart og Danske Havne har afgivet høringssvar, hvor de ikke har haft
bemærkninger.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser formålet med den maritime sikkerhedspakke velkommen
og bakker op om Kommissionens ambition om at styrke implementering og
håndhævelse af internationale regler.
Regeringen støtter arbejdet for at sikre et højt niveau af maritim sikkerhed,
bekæmpelse af forurening og beskyttelse af de søfarende. Regeringen finder,
at kvalitetsskibsfart er essentielt i forhold til at styrke sikkerhed til søs og for
at skabe lige konkurrencevilkår globalt.
Regeringen er enig i, at revisionen skal facilitere digitalisering, reducere ad-
ministrative byrder og fremme grøn skibsfart.
Grundet søfartens globale karakter finder regeringen, at reglerne som ud-
gangspunkt skal følge de internationale forpligtelser, og at eventuelle supple-
rende europæiske krav skal være velbegrundede og stå mål med formålet.
Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene bevarer muligheden for
selv at tilrettelægge arbejdet med sikring af maritim sikkerhed og miljøbe-
skyttelse.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.