Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Kort fortalt
Lodsning i danske farvande
Konklusion
Erhvervsministeriet har ikke understøttet indfrielsen af Folketingets overordnede intentioner på lods-
området helt tilfredsstillende. Konsekvensen er, at der er sket et fald i lodsanvendelsen. Det medfører en
risiko for, at sejlads- og miljøsikkerheden i danske farvande forværres.
Statsrevisorerne udtaler
”Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at konkurren-
ceudsættelsen af lodsområdet og etableringen af DanPilot ik-
ke har indfriet de formål, som Folketinget har fastsat. Der er
hverken opnået øget konkurrence, lavere priser på lodsning
eller øget brug af lodsning i danske farvande”.
I 2013 besluttede Folketinget at omdanne det statslige dan-
ske lodsvæsen til den selvstændige offentlige virksomhed
DanPilot. Det overordnede formål var at skabe grundlaget
for en mere effektiv drift af DanPilot.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Erhvervs-
ministeriet har understøttet indfrielsen af Folketingets
overordnede intentioner på lodsområdet tilfredsstillende.
DanPilots omkostninger pr. sømil (indeks 2013=100) – en stig-
ning indebærer et fald i produktiviteten
120
110
100
90
80
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019 2020 2021
100
94
95
101
100
115
105
106
109
Fald i
9 % produk-
tivitet
Væsentligste resultater af undersøgelsen
• Erhvervsministeriet har ikke i helt tilstrækkelig grad
understøttet indfrielsen af hovedformålene med kon-
kurrenceudsættelsen af lodsområdet og etableringen
af DanPilot som selvstændig offentlig virksomhed. Der
er i dag begrænset konkurrence på lodsmarkedet, pri-
serne er ikke faldet for alle typer lodsning, og der er
sket et fald i lodsanvendelsen.
• DanPilot har ikke sikret en produktivitetsforbedring si-
den etableringen som selvstændig offentlig virksom-
hed. DanPilots produktivitet er faldet med 9 % siden
2013. Produktivitetsnedgangen betyder alt andet lige,
at DanPilots mulighed for at sikre lavere priser på lods-
markedet er blevet forringet i perioden.
Note: Tal for omkostning pr. sømil er justeret for den generelle løn- og
prisudvikling i samfundet. Analysen dækker moderselskabet
Baggrund og formål med undersøgelsen
Lodsning handler om sejlads- og miljøsikkerhed. Lodsens
opgave er at rådgive et skibs fører om navigation, sejlads og
manøvrering for at sikre, at skibet ankommer uden uheld.
De danske farvande har tæt trafik, snævre passager og lav
vanddybde. Lodsning medvirker til at undgå ulykker, som
ellers kunne føre til tab af menneskeliv eller forurening af
havmiljøet ved udslip af fx olie, kemikalier og atomaffald.
I Danmark er markedet for lodsning konkurrenceudsat.
Konkurrenceudsættelsen skete gradvist fra 2006 og frem
til 2020. Hovedformålene med konkurrenceudsættelsen
var at skabe mere konkurrence og lavere priser på lodsnin-
ger, så flere skibe tager lods om bord til gavn for sejlads- og
miljøsikkerheden og miljøet i danske farvande.
DanPilot og datterselskaberne Limfjord Pilot, Belt Pilot og SkawPilot.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra DanPilot.
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Gitte Korff på tlf. 33 37 59 85/