Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 194
Offentligt
2726424_0001.png
Evaluering af
produktloven
2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Indledning
3
Indhold
INDLEDNING
På baggrund heraf følger evalueringens hovedtemaer: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SAMMENFATNING
Har loven skabt større forbrugersikkerhed?.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Har loven givet virksomhederne større incitament til at følge lovgivningen?
Fungerer loven som rammelovgivning?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Virker den anonyme kontrol?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Giver loven styrket kontrol af privatimporterede pakker fra
tredjelande og udenlandske aktører generelt? . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
3
3
4
4
4
5
6
6
8
8
8
8
10
10
10
10
12
12
14
14
14
17
18
18
18
18
19
19
19
20
Indledning
. . . . . . . . . . . .
PRODUKTLOVEN
Generelt om produktloven
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ændringer af loven.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oversigt over loven
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
EVALUERING AF PRODUKTLOVEN
Har loven skabt større
forbrugersikkerhed?.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Baggrund.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Erfaringer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Konklusion på større forbrugersikkerhed som følge af loven
SIK-anmeldelser til politiet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Har loven givet virksomhederne større incitament til at følge lovgivningen?
Baggrund.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Erfaringer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Konklusion på lovens indvirkning på virksomhedernes regelefterlevelse
. . . . . . . . . . . . .
.
.
.
Lov om produkter og markedsovervågning
(produktloven) trådte i kraft den 1. juli 2020,
vedtaget af et enstemmigt Folketing, og er
gældende for mange af de produkter, som
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer. Efter lovens
ikrafttræden gælder de samme produktkrav
som før, men loven har givet Sikkerhedsstyrel-
sen nye muligheder for kontrol og sanktioner
i forbindelse med markedsovervågningen af
produkter.
Grunden til, at Sikkerhedsstyrelsen evaluerer
produktloven er, at der er tale om en ny hoved-
lov, der samler Sikkerhedsstyrelsens områder.
Det er derfor relevant at belyse, hvorvidt lovens
nye beføjelser og håndhævelsesmuligheder
virker efter hensigten. Tilmed giver det en
lejlighed til at lade de relevante myndigheder,
erhvervs- og forbrugerorganisationer spille ind
med erfaringer om lovens retspraksis, effekt og
virkning.
Siden produktlovens ikrafttræden 1. juli 2020,
er der løbende blevet indsamlet data til brug
for evalueringen. Til trods for dette er der som
sagt tale om en ny hovedlov, der i væsentligt
omfang bygger på flere eksisterende love,
men som samtidig rummer en række nye,
og ikke tidligere afprøvede kontrolbeføjel-
ser. Evalueringen blev igangsat i foråret 2022,
og datagrundlaget bygger derfor på 2–3 års
erfaringsgrundlag.
Det skal bemærkes, at denne evaluering alene
tager udgangspunkt i produktlovens effekt
og virkning, da det overordnede formål er at
vurdere, om loven og anvendelsen af denne
lever op til formålet. I den forbindelse forhol-
der evalueringen af produktloven sig heller
ikke til de øvrige tiltag og ny lovgivning på
produktområdet, som bl.a. relaterer sig til
onlineplatformenes forpligtelser. Det gælder
f.eks. også forordningen om digitale tjenester
(Digital Services Act – DSA), der ligger uden for
Sikkerhedsstyrelsens ressortområde. Tilsva-
rende er der heller ikke tale om en evaluering
af markedsovervågningsforordningen og de
dele af forordningen, som har direkte virkning
i medlemsstaterne, herunder f.eks. forpligtel-
sen for virksomheder til at have en permanent
repræsentant i EU, der samarbejder med de
nationale myndigheder.
Lovens anvendelsesområde er siden ikraft-
trædelsen den 1. juli 2020 blevet udvidet ad to
omgange. Det betyder, at produktloven også
gælder for visse produkter på f.eks. færdsels-
og søfartsområdet.
Hensigten med loven er således at sikre, at
myndighederne kan sætte effektivt ind, når der
udføres kontrol på de omfattede produktom-
råder, og når det konstateres, at reglerne ikke
er overholdt. Nogle af de nye beføjelser og
håndhævelsesmuligheder, som loven har givet
myndighederne, er:
• Anonym kontrol (kontrol under skjult iden-
titet, dvs. hvor myndigheden ikke giver sig
tilkende i forbindelse med kontrollen).
• 
Blokering af adgangen til onlinegrænse-
flader, der ikke efterkommer påbud om at
fjerne ulovlige produkter, eller onlinegræn-
seflader, hvor der gentagne gange er solgt
farlige produkter.
• Skærpelse af de vejledende bødeni-
veauer med særligt fokus på gentagne
overtrædelser.
• 
Kontrol af privatimporterede pakker fra
tredjelande og udenlandske aktører
generelt.
På baggrund heraf følger evalueringens
hovedtemaer:
• Forbrugersikkerheden
• Virksomhedernes incitament til at følge
lovgivningen
• Loven som rammelovgivning
• Anonym kontrol
• Styrket kontrol af privatimporterede pakker
fra tredjelande og udenlandske aktører
generelt
Fungerer loven som rammelovgivning?
Baggrund.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Erfaringer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Konklusion på loven som rammelovgivning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anonym kontrol
Baggrund.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Erfaringer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Konklusion på den anonyme kontrol
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Giver loven styrket kontrol af privatimporterede pakker fra
tredjelande og udenlandske aktører generelt?
Baggrund.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Erfaringer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Konklusion på kontrollen af privatimporterede pakker fra
tredjelande og udenlandske aktører generelt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
AFRUNDING
21
21
21
22
23
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
4
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Sammenfatning
5
Sammenfatning
Har loven skabt større forbrugersikkerhed?
Et af hovedformålene med den nye produktlov
var at styrke beskyttelsen af danske forbru-
gere mod farlige og ulovlige produkter – især
med tanke på den stigende onlinehandel. Den
generelle stramning af sanktionsniveauet har
betydet, at Sikkerhedsstyrelsen, som udgangs-
punkt, anmelder alle erhvervsdrivende, der
ikke har levet op til deres forpligtelser og som
har bragt et produkt på markedet, som ikke
er i overensstemmelse med reglerne. Dette
har resulteret i 396 overtrædelsessager, som
Sikkerhedsstyrelsen har anmeldt til politiet,
i perioden fra lovens ikrafttræden den 1. juli
2020 og frem til 30. april 2023. Der er primært
tale om overtrædelser for så vidt angår fyrvær-
keri, legetøj, elektriske produkter, maskiner,
personlige værnemidler og produkter omfattet
af produktsikkerhedsdirektivet. 260 sager er
pr. 30. april 2023 under behandling hos politiet.
I 105 af tilfældene er sagen endt med enten
bødeforlæg eller dom.
Det indikerer, at der har været den ønskede
effekt i at ensarte markedsovervågningen, her-
under kontrolbeføjelser og sanktionsmulighe-
der, på tværs af Sikkerhedsstyrelsens områder
til gavn for forbrugernes sikkerhed og virksom-
hedernes retssikkerhed.
Fra et forbrugerperspektiv har loven sikret, at
de erhvervsdrivende, der udsætter danske
forbrugere for fare ved at sælge farlige eller
mangelfulde produkter, kan blive pålagt de
skærpede sanktioner. Det gælder især, hvis
produktet har medført alvorlig personskade
eller hvis der er tale om systematisk overtræ-
delse af reglerne fra den erhvervsdrivendes
side. Loven som rammelovgivning gør det des-
uden nemt at omfatte nye og flere produkter
af lovens anvendelsesområde – uden at flere
bestemmelser i loven skal ændres. Det bety-
der en fremtidssikret lov for forbrugerne, hvor
de relevante myndigheder kontinuerligt kan
revurdere nye typer af produkter på det danske
marked, der kan udgøre en potentiel trussel for
forbrugernes sikkerhed og sundhed.
Konklusionen er dog stadig den, at der kun 2 år
efter lovens ikrafttræden stadig er begrænset
erfaring og retspraksis til at bedømme lovens
fulde virkning og effekt. En anden hovedpointe
er, at forbrugersikkerheden ikke er målbar på
samme måde, som antallet af udførte kon-
troller er. Men der vil alt andet lige være en
sammenhæng mellem antallet af kontroller,
som Sikkerhedsstyrelsen udfører, og antallet af
produkter, der konstateres ulovlige. Bl.a. anbe-
faler Forbrugerrådet Tænk og Dansk Industri,
at der afsættes yderligere ressourcer til at føre
mere kontrol med produkter, der kan købes i
Danmark.
Har loven givet virksomhederne større incita-
ment til at følge lovgivningen?
Der er både fra de danske markedsovervåg-
ningsmyndigheder og erhvervslivets side et
særskilt fokus på, at onlinemarkedspladserne
får en fast placering i EU’s produktregulering,
og dermed også et større ansvar. Igennem alle
egnede kanaler afsøges mulighederne for, at
onlinemarkedspladserne får proaktive forplig-
telser, der skal bidrage til, at produkter, der
sælges på deres markedspladser, er sikre. Det
er blandt andet foreslået, at onlinemarkeds-
pladser skal have et ansvar, der svarer til det
ansvar, som en importør har i de eksisterende
produktregler. Dette arbejde er bl.a. kommet til
udtryk under forhandlingerne af den generelle
produktsikkerhedsforordning (GPSR), som er en
revision af det gældende produktsikkerhedsdi-
rektiv (GPSD). Forordningen er færdigforhand-
let i foråret 2022, men det er ikke lykkedes at
pålægge onlinemarkedspladserne ansvaret for
de produkter, de videreformidler salget af.
I forhold til sanktionsniveauet har den gene-
relle stramning betydet, at Sikkerhedsstyrelsen
som udgangspunkt anmelder alle erhvervsdri-
vende, der ikke har levet op til deres forpligtel-
ser, og som har bragt et produkt på markedet,
som ikke er i overensstemmelse med reglerne.
Undtaget herfra er bagatelagtige forhold,
medmindre der er tale om gentagelser. Der-
med lægges der som udgangspunkt op til en
minimumsbøde på ca. 50.000 kr. for en over-
trædelse af produktloven, hvilket er en bety-
delig stigning fra de tidligere bødestørrelser
på 10.000–20.000 kr. Produktloven medfører
også, at det under skærpende omstændighe-
der er muligt at idømme fængselsstraf i op til
to år. Muligheden for at idømme fængselsstraf
er tiltænkt særligt grove overtrædelser, f.eks.
hvor brugere udsættes for livsfare eller alvorlig
personskade. Bestemmelsen om fængselsstraf
har ikke været anvendt siden produktlovens
ikrafttrædelse 1. juli 2020. Interessenterne på
området er delte i spørgsmålet om, hvorvidt
ændringen af sanktionsniveauet er positiv. For-
brugerrådet Tænk anfører således, at bødeni-
veauet kan hæves yderligere, da sikkerheden
ved produkter potentielt kan være afgørende
for forbrugeres liv og førlighed. Dansk Erhverv
og Dansk Industri anfører begge, at minimums-
bøder på 50.000 kr. i nogle tilfælde er proble-
matiske, f.eks. hvis der er tale om overtrædel-
ser, som kan anses for bagatelagtige, eller for
mindre virksomheder med relativt begrænset
omsætning. Alle interessenter har imidlertid
givet udtryk for, at sanktionsniveauet ikke er
for højt, når der er tale om virksomheder, der
bevidst forsøger at omgå reglerne eller gen-
tagne gange overtræder reglerne.
Sikkerhedsstyrelsen er indtil videre lykkedes
med at gennemføre en blokering af en online-
grænseflade i et enkelt tilfælde. Det skete over
for den udenlandske onlineplatform Banggood.
com, hvor Sikkerhedsstyrelsen havde ned-
lagt påstand om DNS-blokering af hjemmesi-
den i medfør af lovens § 18. Sagen omhandler
gentagne salg af bestemte typer af buskryd-
derklinger, som er farlige og ulovlige at sælge
i Danmark. Retten på Frederiksberg afsagde
kendelse den 1. september 2021 om, at Bang-
good.com skulle blokeres. Sagen har gjort det
muligt at identificere visse problemstillinger,
der er forbundet med den praktiske anven-
delse af blokeringsbestemmelsen. Sikkerheds-
styrelsen har således identificeret en uhen-
sigtsmæssig mulighed for brugere til at omgå
blokeringen, såfremt de benytter sig af en
udenlandsk server eller en såkaldt VPN-server.
Tilmed vil det være hensigtsmæssigt med
mere specifikke kriterier for det tidsinterval,
inden for hvilket en onlinemarkedsplads flere
gange skal overtræde reglerne om salg eller
formidling af farlige eller ulovlige produkter.
Med andre ord er det på nuværende tidspunkt
uklart, hvornår der er tale om gentagelses-
tilfælde, som kan medføre blokering. På den
baggrund giver sagen mod Banggood.com
anledning til, at der foretages ændringer i blo-
keringsbestemmelsen med henblik på at sikre,
at bestemmelsen kan anvendes mere effek-
tivt. Samtidig giver sagen anledning til, at der i
fremtiden tages stilling til yderligere effektivi-
seringstiltag, herunder en løbende overvejelse
af, om onlinegrænseflader kan blokeres uden
forudgående domstolsprøvelse og på bag-
grund af administrative påbud.
Det er kontrolmyndighedernes opfattelse, at de
fleste virksomheder ønsker at leve op til loven,
ligesom der i de fleste tilfælde udvises et ønske
om at samarbejde med myndighederne.
Fungerer loven som rammelovgivning?
En grundlæggende ambition med produktlo-
ven var at samle reguleringen af de forskellige
produkttyper i en ny hovedlov på Sikkerheds-
styrelsens område. Herefter med en hensigt
om, at kravene til de enkelte produkttyper
kunne blive fastsat administrativt med hjemmel
i den nye lov.
Siden produktlovens ikrafttrædelse den 1. juli
2020 er lovens anvendelsesområde udvidet to
gange. Produktloven har i den forbindelse vist
sig velegnet til at kunne rumme andre pro-
dukter end dem, som var omfattet ved lovens
ikrafttrædelse. Formuleringen af produktlovens
§ 2 indebærer således, at nye produktområder
kan tilføjes ved at tilføje et nyt nr. i bestemmel-
sen, som henviser til en relevant EU-retsakt
eller et produktområde, der ønskes omfattet af
loven.
Dermed fungerer produktloven som en øvre
ramme for produktoverensstemmelse og
markedsovervågning. For det første ved, at
erhvervsdrivendes generelle pligt om kun at
bringe lovlige produkter i omsætning følger af
lovens § 5, og at kravene til de enkelte pro-
dukter herefter følger af produktspecifikke
bekendtgørelser. For det andet ved, at myn-
dighedernes kontrolbeføjelser er de samme i
relation til alle produkter, der omfattes af loven.
Produktloven synes at have haft en positiv
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2726424_0004.png
6
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Sammenfatning
7
effekt på forenklingen og effektiviseringen af
sager, der behandles i Sikkerhedsstyrelsen. Ud
fra et bredere perspektiv og i relation til andre
myndigheders anvendelse af produktloven,
er erfaringerne begrænsede. Det skyldes, at
tilføjelsen af flere produkter til produktlovens
anvendelsesområde først er sket fra hhv. 1. juli
2021 og 1. januar 2022. Det er derfor endnu
ikke muligt at konkludere, om produktloven
som rammelov har haft en mærkbar effekt for
brugere eller virksomheder. Det er imidlertid
muligt at konkludere, at produktlovens anven-
delsesområde relativt let kan udvides med nye
produktområder for at skabe en ensretning af
kontrolbeføjelserne på tværs af myndigheder.
Virker den anonyme kontrol?
Loven har givet de relevante myndigheder
mulighed for at udtage produkter til kontrol,
herunder ved brug af skjult identitet. Denne
anonyme kontrol muliggør, at kontrolmyndig-
hederne udtager og kommer i kontakt med de
samme produkter, som ville havne i hænderne
hos forbrugeren. I evalueringsprocessen er det
desværre blevet synligt, at Sikkerhedsstyrel-
sen endnu mangler de rette procedurer til at
anvende den anonyme kontrol på den mest
hensigtsmæssige måde ud fra lovens inten-
tioner. For fremtiden vil Sikkerhedsstyrelsen
som kontrolmyndighed i højere grad vurdere,
hvornår anvendelsen af anonym kontrol giver
en større effekt i den samlede kontrol. Som
eksempel kan det give effekt i højere grad
at anvende muligheden som alternativ til at
anmode om at få produktet sendt til styrelsens
adresse, i stedet at få sendt produktet via en
postboks som afhentningssted med en fiktiv
faktureringsadresse tilknyttet.
Dette vil sikre, at man reelt udnytter lovens
fulde potentiale og dermed på bedste vis sik-
rer en troværdig og realistisk kontrol af pro-
dukter til gavn for forbrugerne. Man vil med
fordel også automatisk kunne aktivere anonym
kontrol i de sager, hvor man forgæves forsøger
at udtage et produkt, som virksomheden ikke
indvilliger i at sende til styrelsen.
Slutteligt arbejder Sikkerhedsstyrelsen også på
at indarbejde bedre procedurer, når det gælder
at opgøre og håndtere relevant data omkring
de foretagne anonyme kontroller i relation til
lovens produktområder.
Giver loven styrket kontrol af privatimporte-
rede pakker fra tredjelande og udenlandske
aktører generelt?
Forbrugernes køb af produkter via hjemmesi-
der og onlinemarkedspladser i tredjelande har
resulteret i en markant stigning i den import,
der foretages af almindelige forbrugere. Ifølge
Dansk Erhverv nåede omfanget af privatim-
porterede pakker et foreløbigt højdepunkt i
starten af 2021 på ca. 50.000 pakker dagligt. I
forbindelse med implementering af ny lovgiv-
ning (moms på alle forsendelser uanset beløb
og ophævelse af den nedsatte porto), vurderer
Dansk Erhverv, at den private import er faldet til
ca. 5.000 pakker om dagen.
Når forbrugere køber direkte fra tredjelande
via onlinemarkedspladserne, springes den
traditionelle forsyningskæde over, idet der ikke
længere er en importør eller distributør i EU.
Sikkerhedsstyrelsen har i den forbindelse iden-
tificeret to overordnede problemstillinger, når
udenlandske aktører er involverede i overtræ-
delsessager på produktområdet.
En central problemstilling omhandler Sikker-
hedsstyrelsens mulighed for at træffe afgørelse
over for de udenlandske aktører. Sikkerheds-
styrelsens jurisdiktion gælder alene i Danmark.
Det betyder, at når der f.eks. i en sag om farligt
legetøj træffes afgørelse over for en fabrikant i
et andet land uden for EU, er det ikke praktisk
muligt at forpligte eller sanktionere den pågæl-
dende erhvervsdrivende.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
8
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Produktloven
9
Produktloven
Generelt om produktloven
Produktloven trådte i kraft den 1. juli 2020.
Med loven blev en stor del af de produktområ-
der, som Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol på,
samlet i én hovedlov med det formål at styrke
og ensrette kontrollen på tværs af områderne.
Loven fungerer derfor som en rammelov-
givning, hvilket kommer til udtryk ved, at de
erhvervsdrivendes helt overordnede forplig-
telse til kun at bringe lovlige og sikre produk-
ter på markedet fremgår af loven, og ved at
loven indeholder kontrolbeføjelser, der gælder
på tværs af de omfattede områder. De mere
specifikke krav til produkterne på de enkelte
områder og de erhvervsdrivende, der gør dem
tilgængelige på markedet, fremgår derimod af
bekendtgørelser, der fastsættes med hjemmel
i loven.
Ændringer af loven
Siden lovens ikrafttrædelse den 1. juli 2020 er
der foretaget to ændringer af loven. I begge
tilfælde er der tale om ændringer, som har
haft til formål at tilføje flere områder til lovens
anvendelsesområde.
Lov nr. 782 af 4. maj 2021 trådte i kraft den
1. juli 2021 og medførte, at metrologi, fod-
tøj, tekstiler, krystalglas og akkreditering
blev omfattet af lovens anvendelsesområde.
Fodtøj, tekstiler og krystalglas var områ-
der, hvor ressortansvaret var blevet overført
fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til
Sikkerhedsstyrelsen, hvorimod metrologi og
akkreditering i forvejen var Sikkerhedsstyrel-
sens ressort, men hidtil havde været reguleret
i erhvervsfremmeloven. Med lovændringen
blev flere af de områder, hvor Sikkerheds-
styrelsen foretager markedsovervågningen,
omfattet af loven, ligesom de af områderne,
som er omfattet af markedsovervågningsfor-
ordningen, opfylder kravene i forordningen.
Lov nr. 2396 af 14. december 2021 trådte i kraft
den 1. januar 2022 og medførte, at en række
færdselsrelaterede produkter blev omfattet
af lovens anvendelsesområde. Fælles for de
færdselsrelaterede produkter er, at det er
Færdselsstyrelsen, der er ressortansvarlig
myndighed, mens det er Sikkerhedsstyrel-
sen, der er markedsovervågningsmyndighed.
Ved at lade de færdselsrelaterede produkter
omfatte af produktloven, bliver en stor del af
de produktområder, som Sikkerhedsstyrel-
sen foretager markedsovervågning på, samlet
i produktloven – med det formål at styrke
en samlet og ensrettet kontrol på tværs af
produktområder.
Oversigt over loven
Produktloven ophævede produktsikkerheds-
loven og dele af lov om indretning m.v. af visse
produkter, som Sikkerhedsstyrelsen overtog fra
Arbejdstilsynet. Derudover indeholder pro-
duktloven flere bestemmelser, der er fastsat
med henblik på at gennemføre markedsover-
vågningsforordningen på Sikkerhedsstyrelsens
område. Produktlovens bestemmelser bygger
derfor på et ønske om at samle reguleringen af
de forskellige produkttyper i en ny hovedlov på
Sikkerhedsstyrelsens område. Herefter er der
tilføjet yderligere produktområder til loven, jf.
punkt 3.2 om ændringer af loven.
På den baggrund indeholder produktloven en
generel forpligtelse for de erhvervsdrivende
til at sikre, at kun lovlige produkter bringes i
omsætning. Kravene til de enkelte produkter
findes i produktspecifikke bekendtgørelser.
Derfor indeholder produktloven foruden den
generelle forpligtelse for de erhvervsdrivende
primært bestemmelser, der vedhører myndig-
hedernes kontrol, sanktioneringen af erhvervs-
drivende, der overtræder reglerne, og admini-
strative bestemmelser m.v.
• §§ 1–3 a: Lovens anvendelsesområde
• § 4: Definitioner
• § 5: Generel forpligtelse for de erhvervsdri-
vende til kun at bringe lovlige produkter i
omsætning
• § 6: Formodningsregel – produkter for-
modes at være i overensstemmelse med
reglerne, når de er fremstillet i overens-
stemmelse med harmoniserede standarder.
Endvidere formodning for overensstem-
melse, når forsynet med overensstemmel-
sesmærkning og ledsaget af en overens-
stemmelseserklæring, hvor påkrævet.
• § 7: Regler, der finder anven-
delse, når et produkt indgår i
deleøkonomikonstellationer.
• §§ 8–8 c: Bemyndigelsesbestemmelser til
fastsættelse af diverse regler.
• §§ 9–25: Kontrolbestemmelser
₀ § 10: Kontrolmyndigheden kan kræve
alle nødvendige oplysninger som skøn-
nes nødvendig for dennes virksomhed.
₀ § 11: Mulighed for adgang uden
retskendelse.
₀ § 12: Udtagning af produkter og tekniske
undersøgelser af disse, herunder udtag-
ning ved brug af skjult identitet (anonym
kontrol).
₀ § 13: Forbudsbestemmelse ved risiko-
produkter – midlertidigt forbud.
₀ § 14: Påbudsbestemmelse.
₀ § 15: Kontrol af uretmæssig CE-mærk-
ning, herunder påbud.
₀ § 16: Forbudsbestemmelse.
₀ § 16 a: Påbudsbestemmelse.
₀ § 17: Påbudsbestemmelse om fjernelse
af indhold på onlinegrænseflader.
₀ § 18: Blokeringsbestemmelse – blokering
af onlinegrænseflader.
₀ § 19: Pålægge erhvervsdrivende at
begrænse risici.
₀ § 20: Ikke identificerbar part – myndig-
heden kan træffe foranstaltninger på den
erhvervsdrivendes vegne.
₀ § 21: Myndigheden kan kræve oplys-
ninger fra den erhvervsdrivende om
foranstaltninger.
₀ § 22: Oplysningskrav – myndigheden
skal oplyse offentligheden om ikke-over-
ensstemmende produkter.
₀ § 23: Mulighed for at udstede forbud ved
bekendtgørelse.
₀ § 24: Bestemmelse om
registersamkøring.
₀ § 25: Told- og skatteforvaltningens
bistand til gennemførelse af kontrol.
• 26: Regulering af bemyndigede organer,
herunder bemyndigelse til fastsættelse af
regler for disse.
• §§ 27–30: Øvrige administrative
bestemmelser.
• §§ 31–32: Regler om digital kommunikation
m.v.
• § 33: Etablering af rådgivende organ.
• §§ 34–36: Domstolsprøvelse og afskæring
af administrativ klageadgang.
• §§ 37–41: Straf- og
ikrafttrædelsesbestemmelser.
• §§ 42–46: Ændringer i anden lovgivning og
territorial gyldighed.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2726424_0006.png
10
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Evaluering af produktloven
11
Evaluering af
produktloven
Evalueringen sker på baggrund af lovens nye
kontrolbeføjelser så som kontrol under skjult
identitet, blokering af adgang til onlinegræn-
seflader, hvor der sælges farlige eller ulov-
lige produkter, hævelse af de vejledende
bødeniveauer med særligt fokus på gentagne
overtrædelser og kontrol af privatimporterede
pakker fra tredjelande. Dermed giver nærvæ-
rende evaluering mulighed for at følge op på
de nye kontrolbeføjelser. I forbindelse med
lovens høringsproces blev der endvidere givet
konkret tilsagn om en evaluering, der blev fore-
slået gennemført to år efter lovens ikrafttræ-
den. Tilmed blev det foreslået, at evalueringen
skulle gennemføres af Sikkerhedsstyrelsen
med forankring i det rådgivende organ.
Sikkerhedsstyrelsen påbegyndte i den anled-
ning i foråret 2022 de indledende skridt i
evalueringsprocessen. Styrelsen har afholdt
dialogmøder med en række interessenter for at
drøfte lovens effekt og de eventuelle behov for
ændringer af loven. Der er opsøgt dialog med
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet
TÆNK og TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Formålet med disse dialogmøder var endvidere
at klarlægge hovedtemaerne i evalueringen.
Sideløbende har Sikkerhedsstyrelsen desuden
foretaget en skriftlig høring mellem den 25.
marts og den 19. april 2022 i regi af Markeds-
overvågningsudvalget, som repræsenterer de
danske markedsovervågningsmyndigheder.
Der er i denne proces modtaget input fra
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, Transport-
ministeriet og Toldstyrelsen om de pågæl-
dende markedsovervågningsmyndigheders
erfaringer med loven.
På baggrund heraf følger der i dette hovedaf-
snit fem kapitler omhandlende lovens indvirk-
ning på:
• Forbrugersikkerheden
• 
Virksomhedernes incitament til at følge
lovgivningen
• 
Loven som rammelovgivning
• 
Den anonyme kontrol
• 
Styrket kontrol af privatimporterede pakker
fra tredjelande og udenlandske aktører
generelt
Lov om produkter og markeds-
overvågning gælder for disse
produkter
Har loven skabt større
forbrugersikkerhed?
Baggrund
Et af hovedformålene med den nye lov var
at styrke beskyttelsen af danske forbrugere
og andre slutbrugere mod farlige og ulovlige
produkter, herunder når de handler online og
via globale platforme. Med loven skulle det
derved blive sværere at omgå produktreglerne
på bekostning af danske forbrugeres sikkerhed
og sundhed.
I tabellen til højre ses en oversigt over de pro-
duktområder som loven omfatter.
Erfaringer
Den generelle stramning af sanktionsniveauet
har betydet, at Sikkerhedsstyrelsen, som
udgangspunkt, anmelder alle erhvervsdri-
vende, der ikke har levet op til deres forpligtel-
ser og i den forbindelse har bragt et produkt
på markedet, som ikke er i overensstemmelse
med reglerne eller som er farligt.
Tallene viser, at Sikkerhedsstyrelsen siden
lovens ikrafttræden og frem til 30. april 2023
har anmeldt 396 sager til politiet, hvoraf 68 af
sagerne er endt i bødeforlæg, mens 37 sager
er endt i dom og 26 sager er blevet henlagt af
politiet.
Dette betyder at loven har givet de relevante
myndigheder en styrket mulighed for at hånd-
tere de stigende udfordringer med farlige og
ulovlige produkter, der sælges online. Det viser
ligeledes, at der har været den ønskede effekt
i at ensarte markedsovervågningen, herunder
kontrolbeføjelser og sanktionsmuligheder, på
tværs af Sikkerhedsstyrelsens områder til gavn
for forbrugernes sikkerhed og virksomheder-
nes retssikkerhed.
Konkret har loven sikret forbrugerne, at
erhvervsdrivende, der overtræder loven
gentagne gange og dermed bevidst udsæt-
ter forbrugerne for fare ved at sælge farlige
eller mangelfulde produkter, under disse
skærpende omstændigheder kan blive idømt
fængselsstraf i op til to år. Andre skærpende
• Advarselsanordninger
på færdselsområdet
• Aerosoler
• Cykler
• Elektrisk materiel
• Elektrisk materiel, som omfattes af lovforsla-
gets § 2, stk. 2, nr. 1.
• Elevatorer
• Emballering af visse varer efter vægt eller
volumen i færdigpakninger
• Emissioner fra luftkonditioneringsanlæg i
motorkøretøjer
• Flasker
som målebeholdere
• Fyrværkeri
og andre pyrotekniske artikler
• Færdselsrelaterede
produkter
• Gasapparater
• Gasmateriel, som omfattes af lovforslagets
§ 2, stk. 2, nr. 2.
• Generelle forbrugerprodukter, der ikke er
omfattet af andre regler
• Landbrugs-
og skovbrugstraktorer
• Motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
samt af systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer
• To- og trehjulede køretøjer samt
quadricykler
• Ikke-automatiske vægte
• Krystalglasvarer
• Lattergas
• Legetøj
• Maskiner
• Materiel og sikringssystemer til anvendelse
i en potentielt eksplosiv atmosfære
• Motorkøretøjers og udskiftningslyd-
dæmpningssystemers støjniveau
• Mærkning af dæk for så vidt angår brænd-
stofeffektivitet m.v.
• Mærkning af fodtøj
• Mærkning af tekstilprodukters
fibersammensætning
• Måleinstrumenter, som er omfattet af EU-
regulering og nationale regler
• Nominelle mængder for færdigpakkede
produkter
• Personlige
værnemidler
• Produkter, der på grund af deres ydre frem-
træden kan forveksles med andre produkter
• SI- og andre måleenheder
• Sikkerhedsudstyr til børn i biler m.v.
• Simple
trykbeholdere
• Små motoriserede køretøjer
• Styrthjelme
• Tilladt støjniveau og udstødningssystemer
for motordrevne køretøjer
• Tovbaneanlæg
• Transportabelt trykbærende udstyr
• Trykbærende udstyr
• Typegodkendelse af brintdrevne
motorkøretøjer
• Typegodkendelse af motorkøretøjer med
henblik på beskyttelse af fodgængere og
andre bløde trafikanter
• Typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler
og lette erhvervskøretøjer m.v.
• Typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til genbrugelighed m.v.
• Typegodkendelse af motorkøretøjer og
motorer med hensyn til emissioner fra
tunge erhvervskøretøjer m.v.
• Typegodkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og separate tekniske enheder
til sådanne køretøjer for så vidt angår deres
generelle sikkerhed og beskyttelsen af
køretøjspassagerer og bløde trafikanter
• Typegodkendelse for den generelle sik-
kerhed af motorkøretøjer, påhængskøre-
tøjer dertil samt systemer, komponenter
og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2726424_0007.png
12
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Evaluering af produktloven
13
omstændigheder er f.eks., hvis produktet har
medført alvorlig personskade eller hvis der er
tale om systematisk overtrædelse af reglerne
fra den erhvervsdrivendes side.
Der er med loven også taget højde for, at loven
som rammelovgivning gør det nemt at omfatte
nye og flere produkter af lovens anvendelses-
område – uden at flere bestemmelser i loven
skal ændres. Det gør, at loven er fremtidssik-
ret for forbrugerne, som kan regne med at de
relevante myndigheder kontinuerligt revurderer
nye typer af produkter på det danske marked,
der kan udgøre en potentiel trussel for forbru-
gernes sikkerhed og sundhed.
Loven har derved ikke ændret ved de speci-
fikke produktkrav, som er rammesat i konkrete
bekendtgørelser og standarder, men har i
højere grad givet de relevante myndigheder
bedre betingelser for at føre kontrol og sank-
tionere hårdere i samarbejde med politiet og
retssystemet mod de erhvervsdrivende, der
bryder gældende lovgivning. Dette dækker
alle butikker, fysiske såvel som online, der
markedsfører produkter til det danske marked.
Fra en forbrugervinkel betyder det i praksis
en større sikkerhed ved de produkter, man
får i hænderne – samtidig med, at der sendes
et stærkt signal til de erhvervsdrivende, der
bevidst vælger at bryde loven.
Sikkerhedsstyrelsen og de andre relevante
myndigheder står med loven dermed bedre
rustet til at håndhæve kravene til produkters
sikkerhed og overensstemmelse på tværs af en
række produktområder, herunder legetøj, fyr-
værkeri, el-apparater, maskiner m.v. Med loven
er der skabt et intensiveret fokus på produkt-
sikkerhedsområdet med ønske om en general-
præventiv effekt, hvor en skærpelse af kontrol-
og sanktionsmulighederne både er med til at
øge opdagelsesrisikoen og strafpotentialet.
Forbrugerrådet Tænk har i den forbindelse hilst
myndighedernes nye håndhævelsesmulighe-
der velkommen. Forbrugerrådet Tænk har såle-
des ved flere lejligheder givet udtryk for, at det
er afgørende for forbrugersikkerheden, at myn-
dighederne fører mere kontrol, og at myndig-
hederne rent faktisk har de nødvendige befø-
jelser til at gribe ind og håndhæve reglerne, når
myndighederne finder ulovlige produkter, der
er gjort tilgængelige på det danske marked.
Konklusion på større forbrugersikkerhed som
følge af loven
Et af formålene med produktloven er at redu-
cere risikoen for, at ulovlige produkter kan
købes af forbrugere i Danmark. I den hense-
ende har produktloven givet Sikkerhedsstyrel-
sen mulighed for at foretage en mere effektiv
og ensartet kontrol ved at samle størstedelen
af Sikkerhedsstyrelsens produktområder i en
ny hovedlov. Dermed kan der anvendes en
mere risikobaseret tilgang til kontrollen, hvor
kontrollen rettes derhen, hvor sandsynlighe-
den for overtrædelser af reglerne er størst. Det
bemærkes i den forbindelse, at der selv med
en risikobaseret tilgang fortsat føres stikprøve-
vis kontrol, hvor produkter vilkårligt udtages til
kontrol, ligesom Sikkerhedsstyrelsen følger op
reaktivt på baggrund af anmeldelser fra forbru-
gere og virksomheder.
Det kan ikke umiddelbart konstateres på bag-
grund af data, at produktloven har skabt større
forbrugersikkerhed. Forbrugersikkerhed er
ikke målbar på samme måde som antallet af
udførte kontroller er. I den henseende er der
dog ikke et naturligt sammenligningsgrundlag
for antallet af udførte kontroller og konstate-
rede ulovlige produkter før og efter produkt-
loven. Det skyldes, at produktloven af en ny
hovedlov, som samler reguleringen er flere
forskellige produkter, herunder produkter, som
Sikkerhedsstyrelsen overtog ansvaret for kort
inden produktlovens ikrafttrædelse. Herud-
over er produktlovens anvendelsesområde
udvidet flere gange, hvilket medfører et større
antal af kontroller. Produktloven har dog givet
Sikkerhedsstyrelsen nye beføjelser til at udføre
markedsovervågning, uden at der dog er tilført
yderligere finansiering til at foretage flere kon-
troller end hidtil.
Alt andet lige vil der være en sammenhæng
mellem antallet af kontroller, som Sikkerheds-
styrelsen udfører, og antallet af produkter, der
konstateres ulovlige. Forbrugerrådet Tænk
anfører i den forbindelse, at mange produkter,
som omfattes af produktloven, frit kan gøres
tilgængelige i Danmark, uden at produkterne
nødvendigvis vil blive kontrolleret af en myn-
dighed. Det skyldes, at de erhvervsdrivende
selv er ansvarlige for at vurdere og erklære
produkternes overensstemmelse med reg-
lerne, før produkterne bringes i omsætning.
Henset til markedsovervågningen og antallet af
kontroller, som Sikkerhedsstyrelsen fører med
produkter omfattet af produktloven, er der en
stor risiko for, at ulovlige produkter når frem til
danske forbrugere. Forbrugerrådet Tænk anbe-
faler derfor, at der afsættes yderligere ressour-
cer til at føre mere kontrol med produkter, der
kan købes i Danmark.
Det bemærkes i samme forbindelse, at der
uanset tilførslen af yderligere ressourcer, altid
vil være tale om kontrol af et repræsentativt
udsnit af markedet. Det vil med andre ord
altid være de erhvervsdrivendes eget ansvar
kun at bringe lovlige og sikre produkter i
omsætning. Derfor er præventive tiltag og en
god håndhævelse af reglerne, hvor der bl.a.
sættes målrettet ind mod at finde overtrædel-
serne, fortsat af altafgørende betydning for
forbrugersikkerheden.
8
38
11
SIK-anmeldelser til politiet
Bødeforlæg
Sager endt i dom
Sager henlagt af politiet
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
14
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Evaluering af produktloven
15
Har loven givet virksomhederne større
incitament til at følge lovgivningen?
Baggrund
Produktloven giver Sikkerhedsstyrelsen mulig-
hed for at føre kontrol under skjult identitet og
har udvidet mulighederne for datadeling, så
kontrollen i endnu højere grad kan målrettes de
erhvervsdrivende, der bryder reglerne. Derud-
over er bødesatserne blevet hævet, samtidig
med at loven har gjort det muligt at blokere
adgangen til en onlinegrænseflade, som gen-
tagne gange har solgt eller videreformidlet
farlige produkter. Flere markedsovervågnings-
indsatser og tests har vist, at nogle erhvervs-
drivende uden for EU sælger produkter, som
ikke lever op til de danske og europæiske krav.
Det betyder, at der er erhvervsdrivende, som
bryder reglerne og opnår konkurrencemæssige
fordele på bekostning af danskernes sikkerhed
og sundhed.
Erfaringer
Onlinemarkedspladsernes ansvar
Når det gælder de beføjelser, som Sikker-
hedsstyrelsen har fået til rådighed i forhold
til kontrol og håndhævelse, er der kommet et
markant løft på området med lovens indførelse.
Mest synligt med de nye kontrolbeføjelser,
der griber ind over for onlinemarkedspladser
med blokering af en onlinegrænseflade, som
gentagne gange har solgt eller videreformidlet
farlige produkter. Blokeringen skal beskytte
danske brugere imod adgang til en markeds-
plads eller hjemmeside med farlige produkter
for den gængse forbruger.
Dette tiltag vil dog altid komme til at foregå ”på
bagkant” og kan placeres som reaktiv mar-
kedsovervågning. Der er derfor også både
fra markedsovervågningsmyndigheder og
erhvervslivets side et særskilt fokus på, at onli-
nemarkedspladserne får en form for fast place-
ring i EU’s produktregulering, og dermed også
et mere synligt ansvar. Igennem alle egnede
kanaler afsøger SIK muligheder for, at online-
markedspladserne får et ”importørlignende”
ansvar, der netop stemmer overens med det
ansvar, som importørerne har i de eksisterende
produktregler.
Med Digital Services Act (DSA) fra efteråret
2022 har EU med en række nye tiltag forsøgt
at sikre, at onlinemarkedspladser får mere
ansvar i rollen som formidler af produkter, der
bringes i omsætning via onlinemarkedsplad-
sen og direkte til forbrugeren. DSA erstatter
det gældende e-handelsdirektiv fra 2000, som
bl.a. giver passive formidlere af ulovligt indhold
ansvarsfrihed. Bestemmelserne om ansvars-
frihed er videreført i DSA’en, og der placeres
ikke et egentligt importørlignende ansvar hos
onlinemarkedspladserne. Dog forpligtes onli-
nemarkedspladserne f.eks. til at have tiltag, der
skal gøre det hurtigere at fjerne ulovlige pro-
dukter, til at samarbejde med såkaldte ”trusted
flaggers” og til selv at udføre vilkårlige kontrol-
ler af, om der på onlinemarkedspladsen findes
produkter, der er identificeret som ulovlige.
Forordningen finder i store dele anvendelse fra
17. februar 2024.
Hertil kommer de netop overståede forhand-
linger af den generelle produktsikkerheds-
forordning (GPSR), som er en revision af det
gældende produktsikkerhedsdirektiv. GPSR
skal styrke produktsikkerheden og forbru-
gerbeskyttelsen ved at modernisere pro-
duktsikkerhedsdirektivets bestemmelser om
den generelle sikkerhed for produkter, i det
omfang produkterne ikke er omfattet af anden
harmoniseret EU-regulering. Dette er bl.a.
sket ved, at forpligtelserne for de traditionelle
aktører i forsyningskæden er blevet opdateret,
og at onlinemarkedspladser også forpligtes i
yderligere omfang til bl.a. at samarbejde med
markedsovervågningsmyndighederne, hvis de
opdager farlige produkter på deres platforme.
Som nævnt tidligere har det også under disse
forhandlinger været et fokus for Danmark,
at onlinemarkedspladserne skulle pålæg-
ges yderligere forpligtelser til at sikre sig, at
produkter, der sælges via deres platforme,
lever op til reglerne for produktsikkerhed.
Det er dog ikke lykkedes i det omfang, det
var ønsket, hvorfor mulighederne for at give
onlinemarkedspladser større ansvar for pro-
dukter, der sælges på deres platforme, fortsat
afsøges.
Sanktionsniveauet
Et af de primære formål med produktloven
er en stramning af sanktionsniveauet. Den
generelle stramning har for det første betydet,
at Sikkerhedsstyrelsen som udgangspunkt
anmelder alle erhvervsdrivende, der ikke har
levet op til deres forpligtelser og som har bragt
et produkt på markedet, som ikke er i overens-
stemmelse med reglerne. Undtaget herfra er
bagatelagtige forhold, medmindre der er tale
om gentagelser.
Anmeldelse af overtrædelser sker til politiet
med en bødeindstilling. Stramningen af sank-
tionsniveauet betyder endvidere, at der som
udgangspunkt lægges op til en minimums-
bøde på ca. 50.000 kr., hvilket er en betyde-
lig stigning fra de tidligere bødestørrelser på
10.000–20.000 kr. Størrelsen vil i sidste ende
afhænge af domstolenes konkrete vurdering
i det omfang sagerne indbringes for domsto-
lene. I den forbindelse er det forudsat med
loven, at bødestørrelsen skal være proporti-
onal, og at straffen således står i et passende
forhold til den konkrete overtrædelse. Det vil
med andre ord være muligt at indstille til en
bøde, der er højere eller lavere end 50.000 kr.,
afhængigt af de nærmere omstændigheder
ved en overtrædelse. Bøder skal i overens-
stemmelse hermed have en sådan størrelse,
at de er egnede til effektivt at få de erhvervs-
drivende til at efterleve reglerne, og at det
ikke økonomisk kan betale sig at overtræde
reglerne. Udgangspunktet vil derfor være
en bødeindstilling på 50.000 kr. i overens-
stemmelse med ønsket om en stramning af
sanktionsniveauet.
Produktloven medfører også, at det under
skærpende omstændigheder vil være muligt
at idømme fængselsstraf i op til to år. Mulig-
heden for at idømme fængselsstraf er tiltænkt
særligt grove overtrædelser, f.eks. hvor brugere
udsættes for livsfare eller alvorlig personskade.
Bestemmelsen har ikke været anvendt siden
produktlovens ikrafttrædelse 1. juli 2020. For
så vidt angår overdragelsen af sager til politiet
fordeles og prioriteres sagerne i de enkelte
politikredse. Det er derfor op til politiet at prio-
ritere de nødvendige ressourcer til at behandle
sagerne.
Interessenterne på området er delte i spørgs-
målet om, hvorvidt ændringen af sanktionsni-
veauet er positiv. Forbrugerrådet Tænk anfører
således, at bødeniveauet kan hæves yderli-
gere, da sikkerheden ved produkter potentielt
kan være afgørende for forbrugeres liv og
førlighed.
Dansk Erhverv og Dansk Industri anfører
begge, at minimumsbøder på 50.000 kr. i
nogle tilfælde er problematiske, f.eks. hvor der
er tale om overtrædelser, som kan anses for
bagatelagtige, eller hvis der er tale om min-
dre virksomheder med relativt begrænsede
omsætninger. Dansk Erhverv påpeger i den
forbindelse, at meget lange sagsbehandlingsti-
der hos domstolene og betydelige omkostnin-
ger forbundet med advokatbistand, vil afholde
mange erhvervsdrivende fra at prøve en sag i
retten, selvom de erhvervsdrivende måtte være
uenige i et bødeforlæg vedr. en overtrædelse
af produktloven.
Alle interessenter har imidlertid givet udtryk for,
at sanktionsniveauet ikke er for højt, når der er
tale om virksomheder, der bevidst forsøger at
omgå reglerne eller gentagne gange overtræ-
der reglerne.
Blokeringssager
Sikkerhedsstyrelsen har indtil videre lykke-
des med blokering af en onlinegrænseflade
en enkelt gang. Det skete over for den uden-
landske onlineplatform Banggood.com, hvor
styrelsen havde nedlagt påstand om DNS-blo-
kering (udbyders blokering af domænenavnet)
af hjemmesiden i medfør af produktlovens § 18.
Sagen omhandler gentagne salg af bestemte
typer af buskrydderklinger, som er farlige og
ulovlige at sælge i Danmark. Sikkerhedssty-
relsen har selv købt produkterne under skjult
identitet og derved konstateret, at produkterne
kan købes. Retten på Frederiksberg afsagde
kendelse den 1. september 2021 om, at Bang-
good.com skulle blokeres. Sikkerhedsstyrel-
sen har den 24. april 2022 truffet afgørelse om
at ophæve blokeringen af Banggood.com, da
de har truffet de nødvendige foranstaltninger
for at undgå, at der igen sælges og formidles
salg af produkter, der er farlige eller udgør en
alvorlig risiko for forbrugerne.
Den konkrete sag mod Banggood.com og
andre sammenlignende sager, som dog ikke
er endt med en kendelse om blokering, har
givet anledning til læring og identificering af
uhensigtsmæssigheder i produktloven for så
vidt angår blokeringssager. F.eks. afhænger
Sikkerhedsstyrelsens jurisdiktion i forhold til
blokeringssager af, hvorvidt der er tale om en
udenlandsk eller en dansk hjemmeside, og her
er der opstået en udfordring. Ved tilfælde af
blokering af en dansk hjemmeside, kan man
i praksis lukke hjemmesiden ned og dermed
de facto få hjemmesiden til at ophøre med
at eksistere. Det er dog ikke tilfældet med
udenlandske hjemmesider, hvor man alene
blokerer danske brugeres adgang. Det er der-
med muligt for brugere at omgå blokeringen,
såfremt de benytter sig af en udenlandsk ser-
ver eller en såkaldt VPN-server. I den forbin-
delse har danske medier skrevet artikler, hvori
der stilles spørgsmålstegn ved blokeringens
effektivitet.
I lovens bestemmelser er det heller ikke fast-
lagt, hvorledes blokeringssagerne skal køres
i retten. Derfor føres de som civile sager, som
forlænger sagsbehandlingstiden ved domsto-
lene markant. Der bør løbende foretages en
vurdering af potentielle tiltag, som vil forkorte
sagsbehandlingstiden ned til samme hastig-
hed, som der f.eks. afsiges et fogedforbud
med. Dette ville særligt være hensigtsmæssigt
i de sager, hvor en onlinegrænseflade ikke har
efterkommet et påbud om at fjerne et farligt
produkt. Her er den hastighed, hvormed en
blokering kan ske, afgørende, da forbruger-
nes adgang til et farligt produkt effektivt kan
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2726424_0009.png
16
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Evaluering af produktloven
17
med har landsretten ophævet byrettens dom,
og sagerne er hjemvist til fortsat behandling
ved Retten i Esbjerg. Blokeringsbestemmel-
sen bør præciseres i overensstemmelse med
landsrettens dom.
I forhold til gentagelsestilfælde åbnes der i
bemærkningerne til blokeringsbestemmelsen
op for, at en onlinegrænseflade kan blokeres,
når kontrolmyndigheden har truffet afgørelse
om tre tilfælde af salg eller formidling af farlige
produkter. Dog er der efter lovens ikrafttræden
eksempler på, at der har været tvivlssituationer
om, hvornår noget er en ’gentagelse’. For det
første kan der være tvivl om, hvorvidt de kon-
krete afgørelser om gentagelsestilfælde også
gælder i de situationer, hvor onlinemarkeds-
pladsen ikke er juridisk sælger af produktet.
Dette er tilfældet f.eks. på visse onlinemarkeds-
pladser, hvor konstellationen består i, at andre
er juridiske sælgere på platformen, og ikke
onlinemarkedspladsen selv. Endvidere kan der
rejses tvivl om det interval, som afgørelserne
skal være truffet imellem for at kunne kalde det
et gentagelsestilfælde. I en verserende sag er
domstolene f.eks. ved at tage stilling til, om det
kan betrages som et gentagelsestilfælde, hvis
der er truffet afgørelser over for en onlinemar-
kedsplads vedrørende tre forskellige produkter
på samme dag.
Konklusion på lovens indvirkning på virksom-
hedernes regelefterlevelse
Evalueringen viser, at der ikke kan drages enty-
dige konklusioner på lovens indvirkning, når det
gælder virksomhedernes ageren på produkt-
sikkerhedsområdet. Med andre ord mangler
der stadig retspraksis, da loven er forholdsvis
ny og eksemplerne, der kan tages udgangs-
punkt i, derfor er få.
Det kan dog konstateres, at virksomhederne
generelt ønsker at leve op til loven og udviser
samarbejdsvillighed. Sikkerhedsstyrelsen kan
pr. 30. april 2023 påvise 1987 produktsager i
relation til produktloven, hvor der er konstate-
ret uoverensstemmelser ved produktet. I 1297
af sagerne er der truffet afgørelse om ”OK efter
tiltag”, hvilket i praksis vil sige, at virksomheden
har rettet ind. Med andre ord er det altså tilfæl-
det i ca. 55 % af produktsagerne, at Sikkerheds-
styrelsen i samarbejde med virksomhederne
har rettet op på uoverensstemmelserne ved
produktet og derved gennem dialog har fået
højnet forbrugersikkerheden.
I de øvrige 708 produktsager er der blevet truf-
fet afgørelse om påbud.
Denne grafik viser, at der stadig er produkt-
sager, hvor kontrolmyndigheden er nødt til at
gribe ind over for farlige eller ulovlige produk-
ter. Men selv i disse sager kan det konstate-
res, at der er et klart ønske og en velvilje fra
virksomhedernes side til at samarbejde med
myndighederne om at bremse salget af et
potentielt farligt eller ulovligt produkt, afhjælpe
produktfejl og være behjælpelige med at
sende en advarsel ud til de forbrugere, der har
købt et farligt eller ulovligt produkt.
Der vil altid være brodne kar, som bevidst væl-
ger at bringe forbrugersikkerheden alvorligt i
fare. Overordnet set er det dog Sikkerhedssty-
relsens antagelse, at de fleste virksomheder i
Danmark er samarbejdsvillige over for myndig-
hederne, og derudover også har egen interesse
i at få fejet produktuoverensstemmelser af
vejen i produktsikkerhedens tjeneste.
hindres. På nuværende tidspunkt vurderer
Sikkerhedsstyrelsen, at de rette omstændig-
heder til en sådan løsning ikke er til stede, men
muligheden bør løbende undersøges.
Som alternativ kan det undersøges, hvor-
vidt der i loven kunne indføres hjemmel til at
blokere en online-grænseflade på baggrund
af et påbud fra kontrolmyndigheden. Dette vil
betyde, at de pågældende sager ikke ind-
ledningsvist skal igennem retssystemet. Et
alternativ som dette vil altid være en afvejning
mellem de erhvervsdrivendes retssikkerhed
og hensynet til forbrugernes uønskede adgang
til farlige og ulovlige produkter. Justitsmini-
steriet har i forbindelse med udarbejdelsen af
blokeringsbestemmelsen understreget den
retssikkerhedsmæssige betydning af, at bloke-
ringer sker på baggrund af domstolskendelser.
På nuværende tidspunkt vurderer Sikkerheds-
styrelsen, at de rette omstændigheder til en
sådan løsning ikke er til stede, men mulighe-
den bør løbende undersøges.
Derudover kan det med fordel præciseres i
loven, at rette værneting er teleudbyderens
hjemsted eller Retten i Esbjerg, som er Sikker-
hedsstyrelsens hjemting. For nuværende er det
ikke nævnt i loven, hvor blokeringssagerne skal
anlægges. Det har potentielt betydet, at en sag
har skullet anlægges i f.eks. Kina eller USA, hvis
det er der, onlinegrænsefladen har hovedsæde.
Dette er ikke gavnligt for de danske myndig-
heders muligheder for at følge sagerne til dørs
og få blokeret adgangen til potentielt farlige
produkter. Konkret har spørgsmålet om rette
værneting haft betydning for igangværende
sager mod en udenlandsk erhvervsdrivende,
hvor byretten i første instans afgjorde ved dom,
at der ikke er værneting i Danmark. Vestre
Landsret har efterfølgende afgjort, at sagerne
med rette var indbragt for Retten i Esbjerg. Der-
Tilbagetrækning
Tilbagekaldelse
Salgsstop
Markedsføringsstop
Destruktion
Advarsel til forbrugere
Afhjælpning af fejl
Ukendt
I alt
128
84
266
66
41
12
95
16
708
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2726424_0010.png
18
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Evaluering af produktloven
19
Fungerer loven som
rammelovgivning?
Baggrund
En grundlæggende ambition med produktlo-
ven var at samle reguleringen af de forskellige
produkttyper i en ny hovedlov på Sikkerheds-
styrelsens område. Herefter med en hensigt
om, at kravene til de enkelte produkttyper
kunne blive fastsat administrativt med hjemmel
i den nye lov. Det samme gælder kravene til de
erhvervsdrivende. Markedsovervågningsforord-
ningen overlader til medlemsstaterne at sikre
et system til effektiv markedsovervågning af de
produkter, der er omfattet af forordningen. En
del af forslagets bestemmelser har således til
formål at sikre, at myndighederne har de nød-
vendige beføjelser, som kræves efter markeds-
overvågningsforordningen, til effektivt at føre
en sådan kontrol. Produktloven gælder derfor
for mange af de produkter, der er omfattet af
markedsovervågningsforordningen. Tilsva-
rende gælder produktloven for størstedelen af
produkterne på Sikkerhedsstyrelsens område.
Se oversigt i tabellen på side 11.
Det betyder, at loven både omfatter produkter,
der er produktspecifikke EU-krav til (harmo-
niserede produkter), produkter, der ikke er
produktspecifikke EU-krav til, men som er
omfattet af direktivet om produktsikkerhed i
almindelighed (ikke harmoniserede produkter),
og endelig produkter, der er reguleret i dansk
ret (nationalt regulerede produkter).
På den måde opfylder produktloven et ønske
om at sikre Sikkerhedsstyrelsens mulighed for
at gribe ind over for ulovlige produkter, uanset
om det er et stykke legetøj (EU-harmonise-
ret produkt), en narresut (ikke-harmoniseret
produkt) eller en ukrudtsbrænder (nationalt
reguleret). Ved at samle reguleringen i én
hovedlov er der en større grad af ensartet-
hed i kontrolmyndighedernes håndhævelse
af reglerne, herunder mulighed for løbende
at udbrede produktloven til at omfatte endnu
flere produktområder.
Erfaringer
Siden produktlovens ikrafttrædelse den 1. juli
2020 er lovens anvendelsesområde udvidet to
gange. Produktloven har i den forbindelse vist
sig velegnet til at kunne rumme andre pro-
dukter end dem, som var omfattet ved lovens
ikrafttrædelse. Formuleringen af produktlovens
§ 2 indebærer således, at nye produktområder
kan tilføjes ved at tilføje et nyt nr. i bestemmel-
sen, som henviser til en relevant EU-retsakt
eller et produktområde, der ønskes omfattet af
loven.
Dermed fungerer produktloven som en øvre
ramme for produktoverensstemmelse og
markedsovervågning. For det første ved, at
erhvervsdrivendes generelle pligt om kun at
bringe lovlige produkter i omsætning følger
af § 5, og at kravene til de enkelte produkter
herefter følger af produktspecifikke bekendt-
gørelser. For det andet ved, at myndighedernes
kontrolbeføjelser er de samme i relation til alle
produkter, der omfattes af loven.
Udvidelsen af produktloven betyder, at flere
myndigheder kan anvende produktloven.
Det er således både Sikkerhedsstyrelsen,
Søfartsstyrelsen og Færdselsstyrelsen, der
kan anvende produktloven for så vidt angår
produkter, der er anført i produktlovens § 2.
Derudover kan enhver myndighed, som har
ressortansvar for et produkt, som omfattes af
det generelle direktiv om produktsikkerhed,
anvende bestemmelserne i produktloven. Indtil
videre har tilbagemeldingerne fra andre myn-
digheder om brugen af produktloven været af
begrænset karakter.
Konklusion på loven som rammelovgivning
Produktloven som rammelov på Sikkerhedssty-
relsens område har gjort det muligt at ensrette
en lang række sagsbehandlingsprocedurer i
Sikkerhedsstyrelsen. I den henseende synes
produktloven at have haft en positiv effekt på
forenklingen og effektiviseringen af sager, der
behandles i Sikkerhedsstyrelsen. På trods heraf
er det ikke umiddelbart muligt at foretage en
egentlig sammenligning med anvendelsen af
den tidligere sagsbehandling og reglerne, der
hidtil var gældende. Det skyldes, at produkt-
loven både gennemfører nye bestemmelser i
relation til markedsovervågningsforordningen,
og at produktloven samtidig erstattede regler
på tværs af Sikkerhedsstyrelsens egne produk-
tområder og en række produktområder, hvor
ressortansvaret blev overflyttet til Sikkerheds-
styrelsen i forbindelse med Bedre Balance II i
2018.
Ud fra et bredere perspektiv og i relation til
andre myndigheders anvendelse af produkt-
loven er erfaringerne også begrænsede. Det
skyldes, at tilføjelsen af flere produkter til
produktlovens anvendelsesområde først er
sket fra hhv. 1. juli 2021 og 1. januar 2022. Det
er derfor endnu ikke muligt at konkludere,
om produktloven som rammelov har haft en
mærkbar effekt for brugere eller virksomheder.
Det er imidlertid muligt at konkludere, at pro-
duktlovens anvendelsesområde relativt let kan
udvides med nye produktområder for at skabe
en ensretning af kontrolbeføjelserne på tværs
af myndigheder.
Den anonyme kontrol
er et vigtigt redskab i
værktøjskassen, når
det gælder markeds­
overvågning på
produktsikkerheds­
området.
Anonym kontrol
Baggrund
Loven har givet Sikkerhedsstyrelsen mulighed
for at udtage produkter, herunder ved brug af
en skjult identitet. Det betyder i praksis, at kon-
trolmyndighederne kan føre anonym kontrol
på en mere effektiv måde end hvad tidligere
var muligt. Kontrolarbejdet kunne før i tiden
bære præg af, at enkelte virksomheder kunne
udnytte muligheden for at sende kontrolmyn-
dighederne særligt udvalgte produkter eller
helt at undlade at sende det ønskede produkt.
Den anonyme kontrol sikrer i den forstand, at
kontrolmyndighederne udtager og kommer i
kontakt med de samme produkter, som ville
havne i hænderne hos forbrugeren.
Erfaringer
Den anonyme kontrol er et vigtigt redskab
i værktøjskassen, når det gælder markeds-
overvågning på produktsikkerhedsområdet.
Det giver en troværdig og realistisk kontrol af
produkter, som forbrugerne frit kan købe på
det danske marked. I evalueringsprocessen
er det desværre blevet synligt, at Sikkerheds-
styrelsen endnu mangler de rette procedurer
til at anvende den anonyme kontrol på den
mest hensigtsmæssige måde ud fra lovens
intentioner.
De gange, hvor Sikkerhedsstyrelsen har
anvendt anonym kontrol som del af kontrolar-
bejdet, har det kun været delvist anonymt. Det
er sket ved at bestille produktet i medarbejders
navn hjem til Sikkerhedsstyrelsens adresse.
Dermed kan virksomheden stadig sende kon-
trolmyndigheden særligt udvalgte produkter
eller helt vælge at undlade at sende produktet,
hvis virksomheden er bevidst om, at Sikker-
hedsstyrelsen er kontrolmyndighed og kan
genkende styrelsens adresse.
For fremtiden vil Sikkerhedsstyrelsen som kon-
trolmyndighed i højere grad foretage vurde-
ringer af, om det i de enkelte tilfælde vil have
effekt at anvende fuld anonym kontrol. Erfarin-
gerne på området har som sagt også vist en
utilstrækkelig procedure i forhold til anvendel-
sen af den anonyme kontrol i styrelsen, f.eks.
graden af anonymitet, hvis der fremsendes
produkter til styrelsens adresse uden ”Sikker-
hedsstyrelsen” er angivet som modtager. Sik-
kerhedsstyrelsen arbejder derfor på ensartede
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2726424_0011.png
20
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Evaluering af produktloven
21
det modsatte på hjemmesiden. Her vil man
med fordel automatisk kunne aktivere anonym
kontrol som en mulighed fra kontrolmyndighe-
dens side.
Det kan ud fra Sikkerhedsstyrelsens erfa-
ringer ligeså konkluderes, at den anonyme
kontrol som kontrolmulighed i højere grad
bliver udnyttet på Sikkerhedsstyrelsens andre
ressortområder. På den måde har det vist sig
at skabe synergieffekt til andre områder, at
anonym kontrol er blevet gjort muligt med
produktloven. For eksempel er anonym kontrol
blevet brugt som kontrolværktøj på produkt-
områder som lattergas og tobak.
På trods af manglende anonym kontrol er det
ca. 35 % af alle kontroller, der viser uoverens-
stemmelser ved produkterne. I den forbindelse
bemærkes det, at Sikkerhedsstyrelsens kontrol
sker ud fra en risikobaseret tilgang. Denne
tilgang indebærer, at der både føres stikprøve-
kontroller af vilkårligt udvalgt produkter, men
at kontrollen målrettet sker med henblik på at
identificere de produkter, der ikke er i overens-
stemmelse med reglerne.
Både importører og distributører har en række
forpligtelser, som er ens over hele Europa.
Disse forpligtelser medfører, at alle led i værdi-
kæden har et ansvar for, at det er sikre produk-
ter, som kommer i hænderne på forbrugerne.
Disse led springes over ved forbrugerens
direkte køb via onlinemarkedspladserne. Der-
for er der ingen garantier for, at et produkt er
sikkert, når en forbruger køber direkte fra et
tredjeland via en markedsplads. Det er et krav,
at produkter, som markedsføres over for dan-
ske forbrugere lever op til danske regler, men
som tidligere nævnt kan det være vanskeligt
at håndhæve reglerne over for udenlandske
aktører.
Erfaringer
Kontrol af privatimporterede pakker
fra tredjelande
Med produktloven blev der indført hjemmel
til, at Toldstyrelsen kan bistå Sikkerhedssty-
relsen i kontrollen ved også at kunne udtage
privatimporterede pakker jf. § 25 i loven, hvil-
ket Toldstyrelsen alene kunne i begrænset
omfang inden lovens ikrafttræden. Konkret
betyder det, at Toldstyrensen kan bistå Sik-
kerhedsstyrelsen i opgaven som kontrolmyn-
dighed, idet Toldstyrelsen kan stoppe ulovlige
produkter, der f.eks. købes af forbrugere på
onlinemarkedspladser, hvorefter produkterne
importeres direkte af forbrugerne til Danmark.
I loven er der desuden en bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om, hvordan
kontrollen skal foregå, og hvilken retsstilling
forbrugeren har i situationen. Bemyndigelsen
er endnu ikke udnyttet. Det vil således kræve
yderligere finansiering, hvis Toldstyrelsen skal
kunne tilbageholde produkter, hvor modtage-
ren af produktet ikke er en erhvervsdrivende,
og produktet formodes ikke at være i overens-
stemmelse med produktloven. Det skyldes,
at Toldstyrelsen skal være i stand til at identi-
ficere de pågældende produkter og produk-
ternes formodentlige uoverensstemmelse, før
produkterne kan videresendes til Sikkerheds-
styrelsen med henblik på sagsbehandling.
Der er sideløbende med lovens ikrafttræden
identificeret en række begrænsninger ved
at gennemføre kontrol af produktsikkerhed i
privatimporterede pakker. I en potentiel kontrol
af privatimporterede pakker kan udvælgelsen
ikke gennemføres vha. databaseret kontrol,
da den systemmæssige understøttelse af
privatimport fra tredjelande ikke indeholder
risikoværktøjer, som kan udvælge pakkerne
til kontrol med produktsikkerhed for øje. Det
skyldes, at privatimporterede pakker kun er
angivet i et reduceret datasæt, der følger
Giver loven styrket kontrol af privatim-
porterede pakker fra tredjelande og
udenlandske aktører generelt?
Baggrund
Forbrugernes køb af produkter via hjemmesi-
der og onlinemarkedspladser i tredjelande har
resulteret i en markant stigning i den import,
der foretages af den almindelige forbruger.
Omfanget af disse privatimporterede pakker er
massivt, og i 2018–19 blev der rapporteret om
knap 40.000 pakker fra Kina om dagen eller
godt 10 mio. om året. Disse pakker sendes til
forbrugerne uden om den traditionelle værdi-
kæde, som involverer en importør og en eller
flere distributører.
I starten af 2021 var antallet af privatimporte-
rede pakker steget til ca. 50.000 pakker dag-
ligt. I forbindelse med to tiltag i sommeren 2021
– moms fra første krone og ophævelse af den
nedsatte porto – er dette tal dog faldet dra-
stisk, ifølge Dansk Erhverv er tallet i dag 5.000
pakker om dagen. Der vil formodentlig komme
en lille stigning, når de største onlinemarkeds-
pladser har indgået aftaler om opkrævning af
momsen i forbindelse med salget, men antallet
forventes ikke at nå samme højder som før
sommeren 2021. Der er dog fortsat ikke en fast
hjemmel til at træffe afgørelse over for en for-
bruger, som eksempelvis indfører en farlig gas-
brænder eller brandfarlig elektrisk genstand på
sin flyrejse til Danmark eller via post.
procedurer, der kan give en bedre måde at
opgøre og håndtere relevant data omkring de
anonyme kontroller på.
Konklusion på den anonyme kontrol
Sikkerhedsstyrelsen vil på baggrund af de
udfordringer, som er blevet synlige i evalue-
ringsprocessen, genbesøge arbejdsgangene i
forhold til kontrolarbejdet med brug af anonym
kontrol. Det betyder i praksis, at Sikkerheds-
styrelsens medarbejdere opstiller nye og faste
procedurer på området. I stedet for at sende
produktet hjem til styrelsens adresse kan
man i stedet benytte muligheden for at sende
produktet hjem til kontrolmyndigheden via en
postboks som afhentningssted med en fiktiv
faktureringsadresse tilknyttet. Dette vil sikre,
at man reelt udnytter lovens fulde potentiale
og dermed på bedste vis sikrer en troværdig
og realistisk kontrol af produkter til gavn for
forbrugerne.
For fremtiden vil Sikkerhedsstyrelsen ligeledes
påtænke at benytte sig af anonym kontrol mere
konsekvent ved de sager, hvor der udtages et
produkt – og produktet af ukendte årsager ikke
kommer kontrolmyndigheden i hænde. Der
har været tilfælde, hvor virksomheden melder
tilbage, at det pågældende produkt ikke læn-
gere er på lager – på trods af, at der fremgår
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
22
Sikkerhedsstyrelsen
Evaluering af produktloven
Afrunding
23
af EU-lovgivning, hvor der ikke indgår pro-
duktspecifikke oplysninger som fx varekode,
producent eller produkttype. Det betyder, at
Toldstyrelsens eventuelle kontrol på områ-
det vil skulle foretages manuelt via simple
stikprøver. Dette vil være omkostningstungt og
effekten forventes at være meget begrænset.
Erhvervsministeriet og Skatteministeriet har
derfor for nuværende vurderet, at det hverken
er ressourceeffektivt eller hensigtsmæssigt
at implementere kontrol af privatimporterede
pakker for produktsikkerhed.
Endvidere er der nogle praktiske uhensigts-
mæssigheder forbundet med, at ulovlige
produkter stoppes og tilbageholdes, når de
indføres til Danmark. Forbrugere kan i mange
tilfælde have købt produkterne i uvidenhed
om, at de ikke overholder de relevante krav og
dermed ikke lovligt kan indføres i Danmark. Det
er således udgangspunktet efter dansk ret,
at forbrugeren skal rette et eventuelt erstat-
ningskrav mod den, som har solgt et ulovligt
produkt til forbrugeren. Det gælder også, hvis
produktet ikke er leveret. Det vil med andre ord
ikke være muligt for forbrugeren at kræve til-
bagebetaling fra f.eks. en kortudsteder, hvis et
købt produkt ikke lovligt kan indføres til Dan-
mark. Fra et forbrugerperspektiv er det derfor
uhensigtsmæssigt, at forbrugere i stort omfang
køber produkter online og i god tro, men pro-
dukterne kan ikke lovligt leveres. Henset til de
økonomiske og tidsmæssige ressourcer, det vil
kræve at anlægge en erstatningssag i sådanne
sager, der typisk vil omhandle relativt små
beløb, kan resultatet være, at de pågældende
forbrugere hverken modtager et produkt eller
får pengene retur.
Udenlandske aktører generelt
Sikkerhedsstyrelsen har identificeret to over-
ordnede problemstillinger, når udenlandske
aktører er involverede i overtrædelsessager på
produktområdet.
Den første problemstilling omhandler Sikker-
hedsstyrelsens mulighed for at træffe afgø-
relse over for de udenlandske aktører. Sik-
kerhedsstyrelsens jurisdiktion gælder alene
i Danmark. Det betyder, at når der f.eks. i en
sag om farligt legetøj træffes afgørelse over
for en fabrikant i et andet land uden for EU,
er det ikke praktisk muligt at forpligte eller
sanktionere den pågældende erhvervsdri-
vende. Lande uden for EU har ikke nogen reel
forpligtelse til at håndhæve danske afgørelser
om produkter, og Sikkerhedsstyrelsen har ikke
mulighed for at håndhæve en afgørelse i et
andet land. Sikkerhedsstyrelsen kan således
alene anmode f.eks. kinesiske myndigheder
om at håndhæve et påbud, forbud eller over-
trædelse mod en aktør i Kina.
I henhold til markedsovervågningsforordningen
er der et krav om, at virksomheder uden for
EU, der bringer visse produkter i omsætning i
EU, skal have en permanent repræsentant i EU,
som skal samarbejde med de nationale myn-
digheder. Kravet gælder for en række udvalgte
produkter som f.eks. legetøj, maskiner og per-
sonlige værnemidler. Denne forpligtelse i mar-
kedsovervågningsforordningen gælder direkte
og uafhængigt af produktloven. Indtil videre har
det ikke været muligt at kvalificere effekten af
bestemmelsen for så vidt angår produkter, der
importeres til Danmark.
I regi af EU arbejdes der desuden på at onli-
nemarkedspladserne pålægges et egentligt
ansvar. Der er tale om et importørlignende
ansvar, hvor onlinemarkedspladserne forpligtes
på samme måde som de traditionelle impor-
tører i forsyningskæden, og som eksempelvis
har pligt til at sikre sig, at der er udarbejdet den
nødvendige tekniske dokumentation, at et pro-
dukt opfylder eventuelle mærkningskrav, og at
et produkt er ledsaget af brugsanvisning.
Konklusion på kontrollen af privatimporte-
rede pakker fra tredjelande og udenlandske
aktører generelt
De privatimporterede pakker sendes til forbru-
gerne uden om den traditionelle værdikæde,
og derved også uden om de dertilhørende
kontrolforanstaltninger, som kan sikre mindre
garanti for, at forbrugerne kommer i kontakt
med usikre og farlige produkter, når de handler
via f.eks. onlinemarkedspladser med base i
tredjelande. En eventuel kontrol af privatim-
porterede pakker ville skulle foregå som en
manuel stikprøve uden forudgående risiko-
vurdering, da det ikke er muligt at identifi-
cere indholdet udvendigt på pakken, ligesom
det ikke er muligt at bruge pakkescannere til
at identificere risici ved pakken i henhold til
produktsikkerhedsreglerne. Som beskrevet
ovenfor, har Toldstyrelsen heller ikke adgang
til relevante oplysninger om pakkerne vha.
angivelserne. Kontrol af privatimporterede
pakker ville således være omkostningstung, og
effekten forventes meget begrænset. Erhvervs-
ministeriet og Skatteministeriet har vurderet, at
en eventuel kontrolindsats ift. produktsikker-
hed i privatimporterede pakker ikke ville være
hensigtsmæssigt at gennemføre.
For så vidt angår problemstillingerne med
udenlandske aktører, findes der i EU et sam-
arbejde, hvor en markedsovervågnings-
myndighed som Sikkerhedsstyrelsen via
ICSMS-systemet kan sende en forespørgsel til
markedsovervågningsmyndigheden i det land,
hvor en erhvervsdrivendes er hjemmehørende.
Idéen er, at denne myndighed skal følge op
på afgørelsen over for den erhvervsdrivende.
Historisk set er dette system dog ikke blevet
anvendt fuldt ud i Sikkerhedsstyrelsen, da der
kun har været begrænset respons fra de øvrige
EU-lande. Med markedsovervågningsforord-
ningen er der imidlertid kommet større fokus
på medlemslandenes brug af ICSMS. Det for-
ventes således, at der kommer en øget aktivitet
i systemet i Europa. Også i Sikkerhedsstyrel-
sen er der større fokus på øget anvendelse af
systemet, særligt når den forventede tekniske
løsning på integration mellem journaliserings-
system og ICSMS kommer endeligt på plads.
Politiets prioritering af sager på særlovsom-
rådet, hvor produktloven hører under, er et
anliggende for de forskellige politikredse
og Rigspolitiet. Sikkerhedsstyrelsen vil tage
initiativ til et møde med politiet om de uden-
landske aktører. Disse drøftelser kan føre til, at
det er nødvendigt også at indgå i dialog med
Rigspolitiet.
Afrunding
Sikkerhedsstyrelsen vil gerne kvittere inte-
ressenterne for konstruktive dialogmøder
om lovens effekt og de eventuelle behov for
ændringer af loven. Derudover værdsættes
de indkomne bemærkninger som fremkom af
den skriftlige høring i regi af Markedsovervåg-
ningsudvalget, som repræsenterer de danske
markedsovervågningsmyndigheder.
Selvom processen med evalueringen efter
lovens andet år nu er færdiggjort, fortsætter
den kontinuerlige vurdering af lovens virkning.
Der er efter Sikkerhedsstyrelsens opfattelse
større potentiale til at bedømme loven, når der
i de kommende år kommer yderligere rets-
praksis og flere faktiske eksempler, hvor lovens
bestemmelser om de nye kontrolbeføjelser
og håndhævelsesmuligheder er kommet i
anvendelse.
Her i evalueringens afslutning vil der blive listet
mulige initiativer og potentielle lovændringer
op, som evalueringsprocessen har vist, kunne
være gavnligt at rette et blik mod:
• En lovændring med henblik på en lempelse
af produktlovens sanktionsniveau og Sik-
kerhedsstyrelsens praksis i overtrædelses-
sager. De konkrete tiltag drøftes nærmere
med områdets interessenter.
• 
Drøftelser om og præciseringer af pro-
duktlovens blokeringsbestemmelse med
henblik på at sikre, at bestemmelsen kan
anvendes mere effektivt, herunder:
₀ En mulig lovændring, så rette værne-
ting for fremtiden bliver teleudbyderens
hjemsted eller Retten i Esbjerg, som er
Sikkerhedsstyrelsens hjemting.
₀ En mulig lovændring, der skaber juridisk
klarhed over gentagelsestilfælde.
₀ En mulig lovændring i relation til dan-
ske internetdomæner, hvor der hver-
ken findes en dansk ejer eller en dansk
webhost.
₀ En mulig lovændring, hvorefter termino-
logien i bestemmelsen ensrettes med
den øvrige produktregulering, hvoref-
ter en overtrædelse sker allerede, når
produktet er bragt i omsætning og ikke
først, når produktet er solgt.
₀ 
Opdatering af procedurer i Sikkerheds-
styrelsen, så anvendelsen af anonym
kontrol bliver mere effektiv. Herunder
procedurer for hvornår den anonyme
kontrol anvendes og en konkret juste-
ring, så kontrollen i højere grad bliver
anvendt under fuld anonymitet.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Evaluering af lov om produkter og markedsovervågninger (produktloven), fra erhvervsministeren
2726424_0013.png
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
+45 3373 2000
[email protected]
sik.dk
© Sikkerhedsstyrelsen juni 2023