Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2720388_0001.png
Bilag: Resumé af Henvendelse fra kooperative virksomheder om problematiske anbefalinger fra
Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder og alternative forslag 5. juni 2023
I dette resumé gengives de delanbefalinger fra
Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder,
vi fraråder at gennemføre, og vores forslag til andre måder at opnå de ønskede virkninger på.
Medarbejdereje
Jf. vores henvendelse side 2-6.
Ekspertarbejdsgruppens rapport side 19-21:
2. ”For at tydeliggøre, at medarbejdere i eksisterende og nye A.M.B.A.’er og F.M.B.A.’er kan være
medejere, er det nødvendigt at gennemføre en lovændring, der præciserer § 3 i erhvervsvirksomheds-
loven.”
Vi foreslår:
o
At den anbefalede ændring af § 3 i
lov om visse erhvervsdrivende virksomheder,
LEV, ikke gennemføres,
da den kan medføre indskrænkning af medlemskredsen for foreninger med begrænset ansvar (FMBA).
o
At ordet
”medarbejdere”
indføjes i LEV § 4, der omfatter andelsselskaber og andelsforeninger både
med begrænset ansvar (AMBA) og med personlig hæftelse.
o
At der i bemærkningerne til lovforslaget om denne ændring af LEV § 4 henvises til de internationale
regler om kooperativer, der er vedtaget af ICA, ILO, FN og EU, og til praksis efter disse regler i andre
lande, hvor det bl.a. anerkendes, at lønmodtagere samt direktører, fast tilknyttede konsulenter og
lignende, der ikke er omfattet af det almindelige lønmodtagerbegreb, kan være medejere, og at
kooperative virksomheder bl.a. kan have aktiviteter som bestillingskontorer og vikarbureauer.
o
At Erhvervsstyrelsens
Vejledning om virksomheder med begrænset ansvar (A.M.B.A. og F.M.B.A.)
revideres i overensstemmelse med ændringen af LEV § 4 og bemærkningerne til lovforslaget, så
vejledningen beskriver alle virksomhedsformer, der er omfattet af LEV §§ 3-4, og de væsentligste
ligheder og forskelle mellem henholdsvis foreninger med begrænset ansvar (FMBA), andelsselskaber og
andelsforeninger med begrænset ansvar (AMBA) og andelsselskaber og andelsforeninger med personlig
hæftelse, samt eksempler på anvendelsen, herunder som demokratiske og kooperative virksomheder.
Overdragelse af virksomheder til medarbejderne
Jf. vores henvendelse side 7-10.
Ekspertarbejdsgruppens rapport side 25-27:
4.
”Etablering af en ny ejer-model,
der giver mulighed for at overdrage en eksisterende virksomhed til
medarbejderne … på samme skattemæssige vilkår, som … gælder for familieoverdragelse/overdragelse
til nære medarbejdere eller ved overdragelse til en erhvervsdrivende fond …
der stilles krav om aktiv-
sikring … i det medarbejderejede selskab og der indføres et tilsyn med selskabet i lighed med det tilsyn,
som i dag føres med erhvervsdrivende fonde…”
Vi foreslår:
o
At der ikke indføres en ny virksomhedsform, krav om aktivsikring ved henlæggelse af bundne reserver
af en bestemt størrelse eller om et særligt tilsyn for medarbejderejede virksomheder, da der allerede
kan ske henlæggelser af bundne reserver, og de eksisterende kontrol- og reaktionsmuligheder i forhold
til vedtægtsændringer og væsentlige dispositioner, herunder vedrørende bundne reserver, er
tilstrækkeligt effektive for virksomheder med begrænset ansvar, der er omfattet af selskabsloven (Aps,
A/S, P/S) eller LEV §§ 3-4 (AMBA og FMBA).
1
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Henvendelse af 5/6-23 fra Advokatformaet Morten Tarp problematiske anbefalinger fra Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder og alternative forslag
2720388_0002.png
(Overdragelse
af virksomheder til medarbejderne
fortsat)
o
At Erhvervsstyrelsen udarbejder en vejledning om, hvordan vedtægter for virksomheder med
begrænset ansvar, der er omfattet af selskabsloven (Aps, A/S, P/S) eller LEV §§ 3-4 (AMBA og FMBA),
kan formuleres og struktureres, så de giver et klart grundlag for at afvise vedtægtsændringer og
dispositioner i strid med vedtægtsbestemmelser f.eks. om bundne reserver og anvendelse af overskud
ved opløsning, samt om de eksisterende kontrol- og reaktionsmuligheder i forhold til vedtægts-
ændringer og væsentlige dispositioner i disse virksomhedsformer. (- Se også nedenfor om
Aktivsikring).
o
At overdragelse af eksisterende virksomheder til medarbejderne, uden at overdrageren beskattes af
eventuel avance, skal kunne ske til alle virksomhedsformer med begrænset ansvar, også AMBA og
FMBA, og med mulighed for, at alle interesserede medarbejdere kan være medejere uden betingelser
om varigheden, omfanget eller typen af deres beskæftigelse i den overdragede virksomhed.
o
At muligheden for, at medarbejdere ved udbetaling af individuelle kapitalandele kun beskattes af
eventuel avance, skal gælde for alle virksomhedsformer med begrænset ansvar, også AMBA og FMBA.
o
At mulighederne for at anvende etableringskonto-, iværksætter-, investorfradrags- og medarbejder-
aktieordninger skal gælde for alle virksomhedsformer med begrænset ansvar, også AMBA og FMBA.
Finansieringsmuligheder (passive investorer og equity crowdfunding)
Jf. vores henvendelse side 11-14.
Ekspertarbejdsgruppens rapport side 27-29:
1.
”Der gives mulighed for at op til 30 pct. af deltagerne i henholdsvis andelsselskaber med begrænset
ansvar (A.M.B.A.) og foreninger med begrænset ansvar (F.M.B.A.) kan være passive investorer med
stemmerettigheder.”.
Vi foreslår:
o
At den anbefalede ændring efter svensk forbillede ikke gennemføres, da den dels vil indskrænke
anvendelsesmulighederne for foreninger med begrænset ansvar (FMBA), dels er for vidtgående for
andelsselskaber og andelsforeninger (- herunder AMBA) i forhold til de internationale regler for
kooperativer om selvstændighed, uafhængighed og medlemmernes demokratiske kontrol.
o
At der ikke sker ændringer af de eksisterende muligheder for foreninger med begrænset ansvar (FMBA)
for at have passive investorer og andre, der ikke deltager aktivt i virksomhedens drift, som medlemmer
med stemmeret på generalforsamlinger.
o
At der for andelsselskaber og andelsforeninger (- herunder AMBA) indføres regler svarende til, hvad der
gælder for europæiske andelsselskaber (SCE) om, at passive investorer samlet kan have op til 25% af
stemmerettighederne på generalforsamlinger og samlet udgøre op til 25% af medlemmerne af
bestyrelsen eller tilsynsrådet og direktionen samt om, at passive investorer, der ikke har stemmeret på
generalforsamlinger, i vedtægterne kan tillægges ret til økonomiske fordele og til afholdelse af særlige
forsamlinger, der kan afgive indstillinger til og udpege repræsentanter med taleret om indstillingerne
på generalforsamlinger.
o
At de eksisterende muligheder for crowdfunding i aktieselskaber også skal gælde for foreninger, andels-
selskaber og andelsforeninger med begrænset ansvar (AMBA og FMBA).
o
At der ikke åbnes for offentligt udbud af anparter i anpartsselskaber (Aps).
o
At mulighederne for at anvende etableringskonto-, iværksætter-, investorfradrags- og medarbejder-
aktieordningerne skal gælde for alle virksomhedsformer med begrænset ansvar, også FMBA og AMBA.
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Henvendelse af 5/6-23 fra Advokatformaet Morten Tarp problematiske anbefalinger fra Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder og alternative forslag
2720388_0003.png
Aktivsikring
Jf. vores henvendelse side 15-19.
Ekspertarbejdsgruppens rapport side 34-35:
1.
”Der indføres mulighed for at henlægge en bestemt procentdel af virksomhedens overskud og/eller
formue til en bunden reserve i andelsselskaber med begrænset ansvar (A.M.B.A.) og foreninger med
begrænset ansvar (F.M.B.A.)
2.
Der indføres mulighed for at blive underlagt et tilsyn, hvor der føres tilsyn med den bundne reserve og
vedtægtsbestemmelsen om opløsning af virksomheden”.
Vi foreslår (- se også ovenfor om
Overdragelse af virksomheder):
o
At der ikke indføres krav om aktivsikring ved henlæggelse af bundne reserver af en bestemt størrelse
eller om et særligt tilsyn for foreninger med begrænset ansvar (FMBA), andelsselskaber og andels-
foreninger med begrænset ansvar (AMBA), da der allerede kan ske henlæggelser af bundne reserver,
og de eksisterende kontrol- og reaktionsmuligheder i forhold til vedtægtsændringer og væsentlige
dispositioner, herunder vedrørende bundne reserver, er tilstrækkeligt effektive for disse virksomheds-
former.
o
At Erhvervsstyrelsen udarbejder en vejledning om, hvordan vedtægter for virksomheder med
begrænset ansvar, der er omfattet af selskabsloven (Aps, A/S, P/S) eller LEV §§ 3-4 (AMBA og FMBA),
kan formuleres og struktureres, så de giver et klart grundlag for at afvise vedtægtsændringer og
dispositioner i strid med vedtægtsbestemmelser f.eks. om bundne reserver og anvendelse af overskud
ved opløsning, samt om de eksisterende kontrol- og reaktionsmuligheder i forhold til vedtægts-
ændringer og væsentlige dispositioner i disse virksomhedsformer.
Det videre arbejde med anbefalingerne om demokratiske virksomheder
Vi håber, at vores henvendelse kan medvirke til at skabe klarhed over, hvordan Ekspertarbejdsgruppens
intentioner med de fire omtalte delanbefalinger kan opfyldes, så de ønskede virkninger opnås uden at
indebære forringelser og på enkle måder, der ikke medfører administrative byrder og omkostninger.
Vores forslag bygger på de erfaringer, vi selv har gjort os og udvekslet med hinanden som kooperative
iværksættere og virksomheder gennem de seneste ca. 10 år, som nogle af os også har bidraget med i
spørgeskemaundersøgelser og interviews til brug for analyserne fra RUC, ITU og CBS til Erhvervsstyrelsen
og
Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder.
De problematiske anbefalinger og vores forslag har ikke kun betydning for virksomheder som vores,
men for demokratiske virksomheder i alle størrelser og virksomhedsformer og for afklaring af det juridiske
grundlag både for etablering af nye virksomheder og omdannelse eller overdragelse af eksisterende.
Vores forslag handler derfor ikke om særinteresser, men om almene erhvervspolitiske og samfunds-
mæssige hensyn til, at det skal være så nemt som muligt for så mange som muligt at vælge demokratiske
ejer- og ledelsesformer, uanset hvilken virksomhedsform, der foretrækkes som juridisk ramme.
Vi bidrager gerne med flere oplysninger og deltager også gerne i møder for at uddybe vores henvendelse i
forbindelse med udarbejdelsen af oplæg til politisk behandling af Ekspertarbejdsgruppens anbefalinger.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Henvendelse af 5/6-23 fra Advokatformaet Morten Tarp problematiske anbefalinger fra Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder og alternative forslag
2720388_0004.png
Desuden anbefaler vi, at der inddrages eksterne specialister med særlig selskabs- og skatteretlig ekspertise
i forhold til andelsselskaber, andelsforeninger og foreninger med begrænset ansvar, f.eks. professor på
Københavns Universitet, Rasmus Kristian Feldthusen, og partner i Beierholm Statsautoriseret Revisions-
partnerselskab, Anders Oreby Hansen, der begge også har medvirket ved udarbejdelsen af analyserne fra
CBS til Erhvervsstyrelsen og Ekspertarbejdsgruppen.
Med venlig hilsen
Jan Uffe Bech
[email protected]
Tlf. 29 89 69 29
på vegne af:
Center for Vild Analyse AMBA
CVR 33 96 60 75
Small Planet SMBA
CVR 34 72 54 03
Egebjerg Landsbyvirksomhed AMBA
CVR 35 14 16 93
Log Ladies FMBA
CVR 41 15 49 93
Kooperativet Heimdal AMBA
CVR 42 78 36 84
Entropy Labs Coop AMBA
CVR 42 92 57 80
Slowburn Brewing Co-op AMBA
CVR 40 05 67 69
4