Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 186
Offentligt
Bilag: Resumé af Henvendelse fra kooperative virksomheder om problematiske anbefalinger fra
Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder og alternative forslag 5. juni 2023
I dette resumé gengives de delanbefalinger fra
Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder,
vi fraråder at gennemføre, og vores forslag til andre måder at opnå de ønskede virkninger på.
Medarbejdereje
Jf. vores henvendelse side 2-6.
Ekspertarbejdsgruppens rapport side 19-21:
2. ”For at tydeliggøre, at medarbejdere i eksisterende og nye A.M.B.A.’er og F.M.B.A.’er kan være
medejere, er det nødvendigt at gennemføre en lovændring, der præciserer § 3 i erhvervsvirksomheds-
loven.”
Vi foreslår:
o
At den anbefalede ændring af § 3 i
lov om visse erhvervsdrivende virksomheder,
LEV, ikke gennemføres,
da den kan medføre indskrænkning af medlemskredsen for foreninger med begrænset ansvar (FMBA).
o
At ordet
”medarbejdere”
indføjes i LEV § 4, der omfatter andelsselskaber og andelsforeninger både
med begrænset ansvar (AMBA) og med personlig hæftelse.
o
At der i bemærkningerne til lovforslaget om denne ændring af LEV § 4 henvises til de internationale
regler om kooperativer, der er vedtaget af ICA, ILO, FN og EU, og til praksis efter disse regler i andre
lande, hvor det bl.a. anerkendes, at lønmodtagere samt direktører, fast tilknyttede konsulenter og
lignende, der ikke er omfattet af det almindelige lønmodtagerbegreb, kan være medejere, og at
kooperative virksomheder bl.a. kan have aktiviteter som bestillingskontorer og vikarbureauer.
o
At Erhvervsstyrelsens
Vejledning om virksomheder med begrænset ansvar (A.M.B.A. og F.M.B.A.)
revideres i overensstemmelse med ændringen af LEV § 4 og bemærkningerne til lovforslaget, så
vejledningen beskriver alle virksomhedsformer, der er omfattet af LEV §§ 3-4, og de væsentligste
ligheder og forskelle mellem henholdsvis foreninger med begrænset ansvar (FMBA), andelsselskaber og
andelsforeninger med begrænset ansvar (AMBA) og andelsselskaber og andelsforeninger med personlig
hæftelse, samt eksempler på anvendelsen, herunder som demokratiske og kooperative virksomheder.
Overdragelse af virksomheder til medarbejderne
Jf. vores henvendelse side 7-10.
Ekspertarbejdsgruppens rapport side 25-27:
4.
”Etablering af en ny ejer-model,
der giver mulighed for at overdrage en eksisterende virksomhed til
medarbejderne … på samme skattemæssige vilkår, som … gælder for familieoverdragelse/overdragelse
til nære medarbejdere eller ved overdragelse til en erhvervsdrivende fond …
der stilles krav om aktiv-
sikring … i det medarbejderejede selskab og der indføres et tilsyn med selskabet i lighed med det tilsyn,
som i dag føres med erhvervsdrivende fonde…”
Vi foreslår:
o
At der ikke indføres en ny virksomhedsform, krav om aktivsikring ved henlæggelse af bundne reserver
af en bestemt størrelse eller om et særligt tilsyn for medarbejderejede virksomheder, da der allerede
kan ske henlæggelser af bundne reserver, og de eksisterende kontrol- og reaktionsmuligheder i forhold
til vedtægtsændringer og væsentlige dispositioner, herunder vedrørende bundne reserver, er
tilstrækkeligt effektive for virksomheder med begrænset ansvar, der er omfattet af selskabsloven (Aps,
A/S, P/S) eller LEV §§ 3-4 (AMBA og FMBA).
1