Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 186
Offentligt
Til
Partierne i Folketinget, erhvervsordførerne,
Erhvervsudvalget (ERU), Erhvervsministeren
Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen
5. juni 2023
Henvendelse fra kooperative virksomheder om problematiske anbefalinger fra
Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder og alternative forslag
Det er glædeligt, at der nu er afsat midler til og sat en frist for udarbejdelse af oplæg til politisk behandling
af anbefalingerne fra
Ekspertarbejdsgruppen om demokratiske virksomheder,
der blev offentliggjort 21. juni
sidste år.
1
Vi støtter langt de fleste anbefalinger i Ekspertarbejdsgruppens rapport.
Men desværre indeholder rapporten også enkelte delanbefalinger, som vi må fraråde, fordi de vil forringe
de nuværende vilkår for kooperative og demokratiske virksomheder, hvis de gennemføres som beskrevet i
rapporten. Samtidig foreslår vi andre måder at opnå de ønskede virkninger på, der også er enklere.
Vores forslag handler om følgende delanbefalinger i Ekspertarbejdsgruppens rapport:
o
(Mulighed
for medarbejdereje,
side 19-21 i Ekspertarbejdsgruppens rapport):
2.
”For at tydeliggøre, at medarbejdere i eksisterende og nye A.M.B.A.’er og F.M.B.A.’er kan være
medejere, er det nødvendigt at gennemføre en lovændring, der præciserer § 3 i erhvervsvirksomheds-
loven.”
(Mulighed
for generationsskifte til medarbejdere,
side 25-26 i Ekspertarbejdsgruppens rapport):
4. ”Etablering af en ny ejer-model,
der giver mulighed for at overdrage en eksisterende virksomhed til
medarbejderne …
på samme skattemæssige vilkår, som
…
gælder for familieoverdragelse/overdragelse
til nære medarbejdere eller ved overdragelse til en erhvervsdrivende fond …
der stilles krav om aktiv-
sikring … i det medarbejderejede selskab
og der indføres et tilsyn med selskabet i lighed med det tilsyn,
som i dag føres med erhvervsdrivende fonde…”
(Demokratisk
virksomheders finansieringsmuligheder,
side 27-29 i Ekspertarbejdsgruppens rapport):
1.
”Der gives mulighed for at op til 30 pct. af deltagerne i henholdsvis andelsselskaber med begrænset
ansvar (A.M.B.A.) og foreninger med begrænset ansvar (F.M.B.A.) kan være passive investorer med
stemmerettigheder.”
(Aktivsikring, side 34-35 i Ekspertarbejdsgruppens rapport):
1. ”Der indføres mulighed for at henlægge en bestemt procentdel af virksomhedens
overskud og/eller
formue til en bunden reserve i andelsselskaber med begrænset ansvar (A.M.B.A.) og foreninger med
begrænset ansvar (F.M.B.A.)”
2. ”Der indføres mulighed for at blive underlagt et tilsyn, hvor der føres tilsyn med den bundne reserve
og vedtægtsbestemmelsen
om opløsning af virksomheden”.
o
o
o
I det følgende begrunder vi, hvorfor vi fraråder disse delanbefalinger og beskriver andre måder at opnå
de ønskede virkninger på, som vi kan anbefale på grundlag af vores egne erfaringer som kooperative
iværksættere og virksomheder.
Se også:
Resumé af vores henvendelse, der er medsendt som bilag.
1
Ekspertarbejdsgruppens rapport findes sammen med senere offentliggjorte analyser fra RUC, ITU og CBS og surveys
udført for Erhvervsstyrelsen på
https://em.dk/nyhedsarkiv/2022/juni/her-er-anbefalingerne-som-skal-forbedre-
forholdene-for-demokratiske-virksomheder/
1