Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 175
Offentligt
”ScaleUP
accelerator
Building the Foundations for Scaling“
by DTU Science Park
Resumé
Projektet vil skabe:
Et unikt program udviklet til at løfte dem, som næsten kan selv
Et state of the art accelerationsprogram, hvor to vertikaler er i fokus
som pilot
Et program, hvor etablerede virksomheder og investorer indenfor de to vertikaler bidrager og
deltager aktivt
Et program, hvor målet er at aktiviteten og dermed værdiskabelsen kan fortsætte langt ud over
støtteperioden
Et OPP prrojekt, hvor flere fonde, private virksomheder og det offentlige går sammen om projektet
for i fællesskab at kunne gøre en langsigtet forskel
Et program, hvor ansøger kommer med et betydeligt eget bidrag (i omegnen af DKK 80 mio.)
Et program som på sigt vil skabe flere tusinde arbejdspladser
Baggrund for projektet
DTU Science Park A/S har gennem de seneste 10 år drevet acceleratorprogrammet Danish Tech Challenge.
Danish Tech Challenge er det eneste hardware fokuserede acceleratorprogram i Danmark og det er lykkes
at slå programmet fast som et stærkt tilbud til ambitiøse og vækstfokuserede hardware startups. De
seneste år har vi tillige udviklet og drevet det klimateknologifokuserede acceleratorprogram GreenUp.
Endvidere har vi udviklet og skabt Deep Tech Alliance, en alliance af europæiske acceleratorer, som driver
go to market programmer med henblik på at bringe startups, corporates og investorer sammen indenfor
vertikalerne ”Clean Energy” og ”Industry 4.0”.
Gennem opbygningen og udviklingen af disse acceleratorprogrammer har DTU Science Park opbygget viden
om teknologibaserede startups udfordringer i relation til at skabe den ønskede vækst og skabt tre
anerkendte programmer, som gør en reel forskel for de deltagende startups. Med baggrund i de erfaringer
vi har gjort os, ønsker vi at tage det næste skridt og skabe et nyt og på sigt
finansielt bæredygtigt
accelerationsprogram
med fokus på
skalering af teknologibaserede startups indenfor udvalgte vertikaler.
Der findes adskillige acceleratorprogrammer i Danmark, som alle fokuserer på startups på et tidligt stadie.
Her ydes der primært rådgivning til færdiggørelse af forretningsplan, samt pitch træning, hvorefter
virksomhederne får mulighed for at præsentere for en række investorer. Hovedparten af disse
acceleratorprogrammer drives på kommerciel basis og har fokus på softwarebaserede startups.
”Time
to
market” er
ofte kortere for denne type startups, hvilket er fordelagtigt fra et investeringsperspektiv. Disse
acceleratorer er baseret på en model, hvor der investeres et beløb i den enkelte startup, mod en ejerandel.
En betydelig del af det investerede beløb, udbetales ikke til den enkelte startup, da det indkræves som
betaling for deltagelse i accelerationsprogrammet.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
Dette primære fokus på softwarebaserede startups i de tidlige stadier, skaber et hul i markedet, uden
tilbud rettet mod teknologibaserede startups med et skaleringspotentiale. Dette er en udfordring af flere
årsager. For det første viser vores erfaring at disse startups i langt større grad har brug for specialiseret
viden, et skræddersyet accelerationsforløb og finansielle ressourcer. Ydermere har vi i udpræget grad
behov for at skalere bæredygtige startups, der kommercialiserer ny forskning og teknologi, så vi kan
imødekomme de globale udfordringer vi står overfor.
Vores erfaringer har også vist at teknologibaserede startups, som er tæt på et product-market-fit, oplever
store udfordringer med deres go-to-market strategi, organisationsopbygning, etablering af
forsyningskæder, processer, samt finansiering. Da disse startups arbejder med den nyeste teknologi,
oplever de problemstillinger, som det kræver ekspertviden at rådgive dem om. Problemstillinger, som de
bredere accelerationsprogrammer ikke effektivt kan favne.
Det er derfor nødvendigt at etablere vertikalt baserede accelerationsprogrammer, og skabe et økosystem
bestående af de førende eksperter, mentorer,
corporates, ”service providers” samt
fonde og
investeringsselskaber. Kun på den måde er det muligt at tilbyde den helt rigtige support og rådgivning for
hver enkelt startup.
Danmark har brug for, at flere af denne type startups skalerer og skaber danske arbejdspladser. En så
specialiseret og ambitiøs accelerator lader sig dog næppe etablere på rent kommercielle vilkår, da den
typiske investor vil søge mindre risikofyldte investeringer med kortere tidshorisont og den omfattende
hjælp der er brug for, ikke vil kunne ydes på rent kommercielle vilkår.
Dette understøttes af beregninger på en potentiel investering i de virksomheder, der har deltaget i Danish
Tech Challenge. Beregningerne viser et udmærket afkast, dog ikke tilstrækkeligt til at tilfredsstille
kommercielle investorer. Der er derfor behov for at etablere en finansieringsmodel på ikke-kommercielle
vilkår, hvor en investering i hver enkelt startup bidrager betydeligt til deres chance for succes, samtidig med
at det årlige afkast fra porteføljen af virksomheder sikrer den fremtidige drift af accelerationsprogrammet.
En finansieringsmodel, hvor afkastet fra de succesfulde startups geninvesteres i den næste bølge af lovende
teknologibaserede startups.
DTU Science Park ønsker, i samarbejde med en række partnere og bidragsydere at tilbyde et
accelerationsprogram målrettet teknologitunge og forskningsbaserede startups og foreslår nu dette
projekt, med målsætningen om at skabe et førende accelerationsprogram for teknologbaserede startups,
som ad åre kan hvile i sig selv og være selvfinansierende.
Netop skalering er en udfordring for danske startups, og programmet har til formål at sætte ind i den
afgørende fase, hvor selve fundamentet for skalering etableres:
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0003.png
Samtidig skal accelerationsforløbet være med til at give et løft til de startups, som er mest lovende
men
som ikke kan selv. En stor analyse af investeringer i startups viser, at 40 % af startups fejler, 30 % giver i
realiteten et tab sammenlignet med alternativ placering, 20% returnerer investeringen tre gange igen,
mens kun 10% af alle investeringer i startups vil lykkes og returnere pengene 10X. De startups, som ligger i
de øverste kategorier skaber arbejdspladser, eksport og er til gavn for samfundet.
Vi ønsker at ”løfte” de
20% som næsten kan selv
og hjælpe de startups, som ligger i de ”nedre kategorier” til at blive mere
succesfulde.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
Formål
Formålet er:
1) At skabe et
vertikaliseret acceleratorprogram
med fokus på at lægge fundamentet for international
skalering af startups indenfor indledningsvist to vertikaler
– ”Medtech”
og
”Agro
and Foodtech”.
2) At etablere et lukket
investeringsselskab,
som på sigt skal kunne finansiere et ambitiøst
accelerationsprogram uden behov for yderligere støtte. Med lukket mener vi, at der ikke kan betales
udbytte fra investeringsselskabet.
Formålet er at etablere et nyt
acceleratorprogram
som bygger videre på alle de erfaringer vi har indsamlet
gennem årene fra Danish Tech Challenge, GreenUp og Deep Tech Alliance.
Accelerationsforløbet skal være
vertikaliseret,
så vi kan tiltrække og fastholde førende nationale og
internationale corporates, eksperter, forretningsudviklere, ex-founders,
business angles, VC’s m.m.
Dette så
vi kan tilbyde præcist den rådgivning, erfaring. kompetencer og market access, som de deltagende startups
har brug for på deres vækstrejse.
Accelerationsforløbet vil være forankret i Danmark, vil blive udbudt to gange årligt
én gang årligt per
vertikal - og har til hensigt at tiltrække danske startups. Vi vil dog udvide vores horisont og søge efter
europæiske startups, da alt viden og erfaring peger på at vi skal skabe et internationalt økosystem
bestående af de mest lovende startups indenfor hver vertikal, da den interne sparring og support
virksomhederne imellem er essentiel for deres videre vækst og overlevelse på de internationale markeder.
Danske startups skal simpelthen arbejde side om side med internationale startups fra starten af
skaleringsrejsen for at opbygge viden, netværk, adgang til ressourcer, med videre.
Derudover er formålet at etablere et lukket
investeringsselskab,
der skal sikre at det nyetablerede
acceleratorprogram er selvfinansierende, samt at vi kan tilbyde de udvalgte startups en investering på et
essentielt tidspunkt i deres vækstrejse mod en ejerandel. Vi vil på den måde opbygge en
investeringsportefølje over årene bestående af de mest lovende teknologibaserede startups. Afkastet fra
porteføljen, som primært skabes af de få mest succesfulde startups, vil så blive geninvesteret i
investeringsselskabet for at sikre både driften af acceleratorprogrammet, men også fremtidige
investeringer i nye lovende teknologibaserede startups.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0005.png
Set i en større kontekst, så et det langsigtede formål at skabe flere danske teknologivirksomheder med et
internationalt fokus, og således bidrage positivt til den danske konkurrenceevne og eksport fremadrettet.
Foruden arbejdspladserne skabt af de danske virksomheder, er formålet også at forstærke og
internationalisere det danske økosystem indenfor vertikalerne og øge incitamentet for at udenlandske
teknologivirksomheder etablerer sig i Danmark.
Konceptet
For hver af vertikalerne er det formålet at skabe et univers, hvor startups oplever, at her er de allerbedste
muligheder for at skalere deres startups. Der er adgang til industrispecifik rådgivning fra erfarne rådgivere
og corporates, mentorer, og adgang til dialoger og eventuelle market tests med relevante corporates, samt
interesse fra industrispecifikke investorer, som kender branchen. Vores erfaring er, at startups savner dette
at selv et hardware fokuseret program kan opfattes at være for bredt.
Dette er baseret på de erfaringer, som vi har gjort os i Deep Tech Alliance. Her skaber vi
samarbejdsmuligheder med afsæt i corporates ønsker og udfordringer, matcher dem med startups og
matcher startups med investorer indenfor to snævre vertikaler.
Selve forløbet vil løbe over 12 måneder med en indledende ”fundamentals” boot camp.
Efterfølgende
afholdes tre sprints med fokus på skalering. Der etableres to vertikaler, hver med 20 startups indledningsvis
som efter bootcamp skæres ned til ca. 10.
Overordnet ser forløbet således ud:
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0006.png
”Fundamentals”:
For at kunne sikre den højeste kvalitet af acceleratorprogrammet, vil de 20 godkendte
startups tage del i en bootcamp af 4 ugers varighed. Formålet er at dykke dybt ned i alle aspekter af
virksomheden, for at kunne vurdere hver startups potentiale, modenhed, styrker, svagheder og kritiske
udfordringer. Vi vil hen over forløbet vurdere alt fra team og kompetence sammensætning, modenheden af
teknologien og produktet, markedspotentiale, bæredygtigheden ift. både klima og miljø, deres evne til at
modtage rådgivning, samt indse egne svagheder m.m. Efter de 4 uger vil vi baseret på en samlet vurdering
udvælge op til 10 virksomheder, til deltagelse i acceleratorprogrammet for hver vertikal. Vi udvælger
startups som enten har eller er meget tæt på at et product-market-fit, hvorfor de nu står overfor at skulle
skalere
eller indenfor MedTech har styr på deres
”fundamentals”
i forhold til deres fremtidige rejse.
Indholdet i Bootcamp vil være baseret på en kondenseret indhold af de 12 moduler, som vi har opbygget
stærk erfaring i fra Startup fasen i GreenUP, samt gennem Danish Tech Challenge.
Fundamentale ”grundsten”, som alle succesfulde startups skal have styr på i ”Fundamentals bootcamp”:
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0007.png
”Sprints”:
Acceleratorprogrammet er inddelt i 3 sprints, som hver består af en review, prepare og sprint
proces. Formålet med sprints er at tage udgangspunkt i den enkelte startups udfordringer og sætte alle
kræfterne ind på at lykkes med et overskueligt antal udfordringer indenfor en kort intensiv periode.
Review og prepare processerne tager sammenlagt 1 måned, efterfulgt af 3 måneders sprint. For den første
sprint indgår review og preapareprocessen i bootcamp reviewet.
Review:
I et samarbejde mellem en forretningsudvikler og virksomhedens founders, vil
virksomheden blive gennemgået, med henblik på at identificere de mest værdiskabende
målsætninger og/eller kritiske udfordringer.
Prepare:
Med udgangspunkt i identificerede målsætninger og udfordringer opstilles op til tre
kritiske succesfaktorer i samarbejde med virksomhedens founders. Formålet er at sikre et at der er
enighed og engagement fra alle founders, så de prioriterer, samt dedikerer tid og ressourcer, til at
arbejde henimod indfrielse af succesfaktorerne. Derudover vil forretningsudvikleren identificere
relevante konsulenter og specialister, som kan rådgive og supportere virksomheden i
sprintperioden.
Sprint:
I sprint perioden mødes founders og forretningsudvikleren enten hver eller hver anden uge,
for at supportere, rådgive og fastholde fokus. Derudover mødes founders med konsulenter og
specialister i det omfang det er relevant.
Efter afslutning af hver sprint periode, vurderes resultatet og en ny review process påbegyndes. Efter den
tredje sprint, er acceleratorprogrammet afsluttet.
Eksempel på sprint:
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0008.png
Sprint
Sprint
ey Strategic Focus reas SF
ecember ,
Febuary ,
Vi har arbejdet med sprint konceptet i ScaleUP fasen i vores GreenUP accelerations program, og dette har
været overordentligt positivt modtaget.
Sprints vil være 100% afhængig af behovet for den enkelte startup; samtidig ved vi fra erfaring, hvad der
skal til for at skalere. Vi vil derfor have en række
”sprint content” klar fra hylderne, men også være
tilpasningsdygtige.
Indenfor Med Tech vil vi have følgende indhold klar for at sikre Proof of Concept:
Indenfor Food and Agro Tech har vi også indhold klar i sprint fasen:
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0009.png
Vertikaler:
Vi ønsker at etablere et acceleratorprogram indenfor to vertikaler. Det betyder i praksis, at der årligt
løbende vil deltage 2 x 20 startups på bootcamp, og at vi godkender op til 20 (2 x 10) virksomheder til
deltagelse i selve programmet.
Grundideen er, at de virksomheder som optages i acceleratoren tilbydes en investering på ca. 1 mio kr. ved
optagelse i programmet. Denne investering kommer i form af 500 tkr i kontanter og 500 tkr som betaling
for et omfattende 12 måneders intensivt accelerationsprogram. En million kroner forventes at give en
ejerandel i den enkelte startup på cirka 10%. Vi er stadig ved at undersøge hvilken investeringsform der er
bedst
en fast værdi af alle startups, individuel værdifastsættelse eller konvertibelt gældsbrev. Der er
fordele og ulemper ved hver af disse fremgangsmåder.
Vi forventer at optage 2x10 virksomheder om året i programmet. Når der ikke optages flere, skyldes det
primært to forhold:
For at sikre den helt rigtige kvalitet i de optagne virksomheder, ønsker at være meget selektive
For at sikre, at vi kan levere værdi til de optagne virksomheder på et særdeles højt og internationalt
anerkendt niveau, ønsker vi at arbejde med to vertikaler til at begynde med. Alt rundt om
acceleratoren skal målrettes disse vertikaler.
Scouting:
Det er udfordrende for enhver startup at navigere i den jungle af accelerator tilbud der findes, samt
vurdere hvilke af acceleratorerne der rent faktisk er værdiskabende. Ved at skabe et højt specialiseret og
vertikaliseret program vil vi øge tiltrækningskraften. Dog er det stadig essentielt ikke blot at antage at de
mest lovende startups helt automatisk vil ansøge om deltagelse i programmet. Derfor vil vi løbende søge
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0010.png
efter og kontakte relevante startups med henblik på at få dem til at ansøge om deltagelse. Efterhånden
som acceleratorprogrammet bliver etableret og anerkendt, vil behovet for scouting mindskes, da
kendskabsgraden vil øges. Målsætningen er årligt at godkende omkring 20 lovende startups indenfor hver
vertikal til deltagelse i den forberedende bootcamp. For at indfri den målsætning, skal der i kontaktes +100
startups indenfor hver vertikal, hvorfor det er nødvendigt både at scoute efter danske,samt europæiske
startups. Teamet, som assisterer startups, vil udbygge grundigt kendskab til de to respektive økosystemer,
hvorfor det også er de enkelte core teams, som er ansvarlige for scouting. Det er vores erfaring, at erfarne
forretningsudviklere langt bedre kan føre dialogen med startups end en dedikeret scout.
Selection:
Kriterierne for at udvælge startups varierer indenfor de to vertikaler
MedTech har langt til markedet
mens Food & Agro Techhar kortere vej til markedet. Fælles for dem begge er dog, at det er med fokus på
skalering, at programmet tager sit afsæt.
Organisering:
Acceleration af startups organiseres i to vertikalspecialiserede hold med tre personer i hver: Vertical Lead,
Business developer, samt coordinator.
Vertical Lead skal sikre, at vertikalen er synlig og spiller en rolle i økosystemet. Rollen er overordnet vertikal
ansvarlig (indhold /udvælgelse/udvikling/budgetter), samt dagligt “anker” for 4-6
startups. Profilen har 10-
15 års erfaring fra industrien, erfaring i at arbejde med startups og et solidt netværk i branchen.
Business Developer er kommercielt
“anker” for 4-6
startups, ansvarlig for boot camt, samt aktiv i
økosystemet som scout. Profilen har kommerciel erfaring fra vertikalen og erfaring i at arbejde med
startups.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0011.png
Coordinator er ansvarlig for eksekvering af program, events, investor meetups mv.
For at assisteres startups i deres vigtige funding rejse indgår tillige en investment manager i teamet, samt
en corporate partnership manager, der fokusere på at skabe relationer til relevante corporates. Endvidere
er der på teamet en scout, der varetager den løbende grundlæggende scouting.
Struktur og juridisk set up
Det overordnede koncept er beskrevet i nedenstående figur:
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0012.png
Finansiering
Det foreslåede projekt lader sig ikke finansiere af én bidragyder alene. Der skal flere til. Vores budget er
opdelt i Operations samt Investment.
Det årlige budget for to vertikaler:
Operations:
Drift af accelerationsprogram
Investment:
Investering i startups
Samlet
DKK 12 mio. pr. år
Op til DKK 10 mio. pr. år
+ ”dry powder”
Op til DKK 22 mio. pr. år
+ ”dry powder”
Under den forudsætning, at der efter 10 år vil være et tilbageløb svarende til 8%, vil den samlede
finansiering, der skal tilvejebringes over de 10 år være DKK 275 mio.
DTU Science Park er villig til selv at komme med en betydelig del af finansieringen i omegnen af DKK 80
mio.
Med yderligere DKK 20 mio i bidrag fra private virksomheder samt DKK 120 mio fra de danske fonde, vil et
årligt bidrag fra offentlig side på 12 mio kr om året i fem år
DKK 60 mio i alt - kunne få modellen til at
hænge sammen.
Det kan nævnes, at vi er i tæt dialog med Industriens Fond om finansiering. Set fra Industriens Fonds side vil
der være tale om en fortsat støtte på niveau med den samlede støtte DTU Science Park modtager fra
Fonden i dag. Projektet skal ses som en videreførelse og fremtidssikring af vores to nuværende
accelerationsprogrammer
Danish Tech Challenge og GreenUp. Vi er endvidere i positiv dialog med en
række større virksomheder indenfor de to vertikaler.
Projektet kan anskues som en ”pilot” således, at hvis det efter
en kortere årrække vurderes tilstrækkelig
værdiskabende, vil nye vertikale acceleratorforløb kunne etableres.
Opfølgende investeringer
– ”dry powder”
For at udgå for meget udvanding/dilution i ejerandel i de bedste virksomheder, er det nødvendigt at have
en vis evne til at kunne fastholde sin ejerandel i disse virksomheder. Det betyder, at vi ønsker at reservere
et mindre beløb årligt, til at kunne investere i de bedste virksomheder i forbindelse med deres løbende
kapitalrejsninger.
Hele konceptet er bygget op om ideen om, at de succesfulde startups giver tilbage til ”systemet” når de
laver en exit og vi kan indtægtsføre afkastet fra vores ejerandel. Det etablerede investeringsselskab
som
vil være det selskab der ejer andel i de deltagende virksomheder
vil ikke betale udbytte i nogen form.
Selskabets vedtægter vil således blive formuleret således, at der er en udbyttebegrænsningsklausul
indarbejdet. Samtidig vil de centrale bidragydere få udpegningsret til bestyrelsen, således at det sikres, at
midlerne anvendes i overensstemmelse med fundats og formål.
Der aftales en fast pris mellem investeringsselskabet og DTU Science Park for levering af investment
managerydelserne,
men herudover er investeringsselskabet en ”lukket box” hvor indtægter fra exits vil
blive brugt til investering i nye selskaber. Dermed vil konstruktionen ligne en evergreen fond. Med en
forrentning på 8% og et samlet kapitalindskud på 100-120 mio kr over 10 år til investering, samt DKK 120 til
operations, hviler projektet som skrevet i sig selv. Det skal naturligvis være ambitionen at opnå et årligt
afkast, der er større end de 8%. Hvis det sker, vil der blive mulighed for at igangsætte yderligere initiativer
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
starte acceleration indenfor yderligere en vertikal op. Skulle det
mod forventning
ikke lade sig gøre at
opnå en forrentning på 8% eller skulle projektet af andre årsager blive valgt lukket ned, vil de aktiver, der er
i selskabet, blive realiseret og indtægterne herfra vil i samarbejde med de investerende fonde, blive brugt
på filantropiske erhvervsfremmeaktiviteter. Dette gælder for samtlige midler inklusive dem som måtte
komme fra DTU Science Park. Selskabet skal afvikles så hurtigt som muligt, men dog med hensyntagen til
hvornår det er ansvarligt at realisere de enkelte aktiver. Det kan således godt tage noget tid at få selskabet
helt lukket og opløst. Skulle dette
meget mod forventning
være nødvendigt, vil der dog stadig være
skabt jobs og udvikling for de tilvejebragte midler.
Governance
Bestyrelsen i investeringsselskabet udpeges af de finansierende parter. Der vil ikke være nogen ansatte i
selskabet, men bestyrelsen vil have en tilsynspligt og løbende bidrage til fastlæggelsen af
investeringsstrategi med videre. Sekretariat for bestyrelsen vil være DTU Science Park.
Det er ikke vores forventning at være repræsenteret i bestyrelserne i de selskaber i hvilke der opnås
ejerandele. Det vil imidlertid være nødvendigt løbende at følge med i virksomhedernes udvikling og derfor
planlægges en investment manager at have denne rolle løbende.
Samarbejdspartnere
Hvem er projektpartnere/deltagere, og hvordan bidrager de til projektet?
DTU Science Park vil være leadpartner på hele projekt med en forankring af projektet i vores accelerator
Futurebox. De mange faste samarbejdspartnere i Futurebox vil også blive involveret i projektet, såsom
vores store kompetente mentornetværk, der både kan bidrage med industrispecifik viden, samt dyb
erfaring med at rådgive startups. Derudover har vi et stort netværk af partnere med kompetencer såsom
juridisk hjælp fra Bach Law, IP-rådgivning fra AWA, teknisk rådgivning og specialist viden fra PLM Group,
FORCE Technology, SPT Vilecon, Kapacitet A/S, Odense Robotics og Prototal, samt finansieringsmuligheder
gennem Jyske Bank og Nordic Innovators. Dertil skal også nævnes de ansatte i Futurebox, hvor vi både har
dygtige forretningsudviklere, specialister i startup finansiering og erfarne program managers, som på
kompetent vis kan støtte op om virksomhederne vækstrejse. Slutteligt har vi tilknyttet et fast korps af
dygtige konsulenter, som rådgiver om salg, kommunikation, forsyningskæder, organisationsopbygning,
kultur m.m.
Vi vil også aktivere vores Deep Tech Alliance netværk med henblik på både at søge efter de mest
kompetente europæiske startups, men også for at kunne bidrage til internationalisering af virksomhederne.
Netværket inkluderer universitetsnære acceleratorer såsom UnternehmerTUM og PoliHub, samt mere
corporate innovation orienterede partnere såsom Kongsberg Innovation, Things, Hello Tomorrow, m.m.
En essentiel del af dette acceleratorprogram er også at kunne tilbyde specialiseret viden, rådgivning og
finansieringsmuligheder indenfor de valgte vertikaler. Vi har ikke endeligt fastlagt vertikalerne på
nuværende tidspunkt, men vi arbejder intenst på en MedTech vertikal, hvor vi allerede har opbygget en
betydelig kompetence over årene. Ud af de 180 selskaber, som har deltager i Danish Tech Challenge er XX
selskaber indenfor MedTech. Vi har således etableret kontakt til relevante samarbejdspartnere, såsom
Voisin Consulting, som bidrager med rådgivning omkring FDA-regulativer for medicinsk udstyr. Derudover
har vi gode kontakter ind i det danske life-science miljø, ligesom der bor en række succesfulde MedTech
virksomheder i DTU Science Park.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
2714154_0014.png
Det er vigtigt for os at pointere, at vi på tværs af vertikalerne stiller krav til en minimering af klima- og
miljøaftryk, både i produktudvikling, samt ved skalering af virksomheden. Her har vi mulighed for både at
bringe vores samarbejdspartnere fra ClimateKIC og analyseværktøjet Climate Impact Forecast, som kan
vurdere et fremtidigt aftryk, ligesom at vores mangeårige samarbejdspartner The FootPrint Firm kan bistå
med rådgivning omkring minimering af CO2 aftryk og bæredygtige forretningsmodeller.
Vi planlægger at søge om støtte til projektet fra fonde såsom Industriens Fond, Novo Nordisk Fonden, Velux
Fonden, Færch Fonden, Hempel Fonden m.fl. Industriens Fond og Laurits Andersens Fond har allerede vist
positiv interesse for projektet.
Målgruppe
Den primære målgruppe er bæredygtige startups, der kommercialiserer teknologi indenfor de valgte
vertikaler. Startups som enten har en fungerende prototype eller har bevist teknologiens funktionalitet og
potentiale udenfor et laboratorie. Teknologien eller produktet bør enten være patenteret, eller have et
patenteringspotentiale. Det er samtidig vigtigt at hver startup har et betydeligt nationalt og internationalt
markedspotentiale, samt en unik value proposition. Slutteligt er det helt essentielt at alle founders er fuldt
dedikeret til deres startup, samt ønskeligt at de allerede har fuldtidsansatte.
Udvælgelsen af virksomhederne bliver helt centralt for projektets succes. For at sikre et tilstrækkeligt stort
deal-flow, vil vi søge efter startups i hele Danmark og I Europa gennem vores partnere i DeepTech Alliance.
Al forskning og erfaring viser at jo mere diversificeret og internationalt et startupmiljø er, jo bedre
understøtter det den enkelte startup. Derfor vil vi tillade enkelte startups fra udlandet i programmet, men
det skal det være en forudsætning, at de er fysisk til stede i København under forløbet og helst at de
etablerer et dansk selskab. Det er vores ambition at kunne fastholde en betydelig del af de udenlandske
startups i Danmark efter endt program.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
Succeskriterier og effekt
Projektet har defineret en række succeskriterier og effekter på kort og lang sigt:
Succeskriterier
o
Kontakt til min. 100 relevante startups forud for bootcamp for hver vertikal hvert år.
o
15-20 kompetente deltagende startups på hver bootcamp for hver vertikal hvert år.
o
8-10 udvalgte startups deltager aktivt i og afslutter acceleratorprogrammet for hver
vertikal.
o
Halvdelen af de optagne startups formår at skalere indenfor en 2-årig periode efter endt
deltagelse i acceleratorprogrammet.
o
At vi baseret på evidens kan vise effekten af acceleratorprogrammet på de deltagende
startups.
o
At acceleratorprogrammet opnår national og international anerkendelse som det førende
acceleratorprogram indenfor de valgte vertikaler.
o
At programmet efter 10 kan hvile i sig selv baseret på afkastet fra ejerandele i de
deltagende virksomheder.
Effekt på kort sigt (1-3 år):
o
De startups der har gennemført acceleratorprogrammet, er bedre i stand til at skalere
deres forretning.
o
Mere end halvdelen af de deltagende startups påbegynder en internationaliseringsrejse
senest umiddelbart efter at have deltaget i acceleratorprogrammet.
Effekt på mellemlang sigt (3-5 år):
o
Halvdelen af de deltagende virksomheder, har en årlig omsætning på over 50 mio kr.
o
Der er skabt mere end 800 nye arbejdspladser.
o
Hovedparten af de deltagende virksomheder har påbegyndt internationalisering og
bidrager betydeligt til dansk eksport.
o
Mere end 50% af de deltagende virksomheder er scale-ups
i henhold til OECD’s definition.
Effekt på lang sigt (+6 år):
o
En signifikant forøgelse af dansk eksport indenfor de valgte vertikaler.
o
Flere tusinde nye jobs skabt.
o
Økosystemerne omkring de valgte vertikaler har opnået international anerkendelse og
førende eksperter, investeringsfirmaer m.m. er dybt involveret.
Effekt
Baseret på den øgede globalisering udvikler teknologien sig med større og større hast. En udvikling der i høj
grad er båret frem af internationalt samarbejde og vidensdeling, hvor de nyeste teknologiske vindinger er
globalt kendt nærmest omgående. Denne hastige udvikling, skaber et miljø hvor nystartede virksomheder
er i et konstant globalt kapløb om først at kommercialisere den nyeste teknologi. For en nystartet dansk
virksomhed, som arbejder på at kommercialisere ny teknologi, er sandsynligheden for at der findes flere
nærmest identiske virksomheder betydelig. Da kun en lille andel af det samlede felt af virksomheder kan
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
vokse sig store og da fordelen ved at komme først på markedet er signifikant, er det yderst vigtigt at de
danske startups har de bedste forudsætninger for at vækste og placere sig forrest i kapløbet. Præcist derfor
er det essentielt at vi etablerer et vertikalbaseret acceleratorprogram med fokus på de teknologibaserede
startups, der er klar til at skalere. Ved at tiltrække, samt uddanne førende eksperter, forskere,
forretningsudviklere på området, kan vi øge sandsynligheden betragteligt for at en dansk startup først
opnår markedsmajoriteten på verdensplan og etablere sig i feltet af Danmarks største virksomheder. Dette
vil skabe et stort antal arbejdspladser, en betragteligt årlig indtjening til staten til gavn for den danske
velfærdsmodel, samt en underskov af leverandørvirksomheder, som på lige fod vil bidrage til samfundet.
De seneste år har budt på en betydelig udvikling i det danske startup-økosystem. Antallet af nystartede
virksomheder er steget, antallet af investorer er steget, og universiteterne spinder flere virksomheder ud
en nogensinde før. Dog er antallet af startups, der udvikler sig hurtigt og effektivt og dermed opnår en solid
og længerevarende vækst, lavere i Danmark end i resten af Europa. En del af årsagen hertil og en del af
udfordringen er, at danske startups ikke har noget betydeligt hjemmemarked og dermed oplever et behov
for at opbygge internationalt salg på et meget tidligt stadie. Tidlig internationalisering er således en
forudsætning for skalering af danske startups.
Ifølge OECD defineres skalering som;
All enterprises with average annualised growth greater than 20% per annum, over a three year period should be
considered as high-growth enterprises. Growth can be measured by the number of employees or by turnover.
The company should have
had at least 10 employees at the start of the 3 year period.
I Danmark er udfordringen, at alt for mange startups slet ikke når til 10 ansatte, endsige vokser med 20%
om året derfra.
Skalering internationalt koster mange penge og er en stor investering hvis det skal gøres ordentligt.
Med det foreslåede projekt, er det målsætningen, at flere startups skal nå til skalering og at de med
baggrund i acceleratorforløbet får det afsæt, der gør dem i stand til at skabe varig vækst. Ud fra tesen om,
at godt begyndt er halvt fuldendt, skal effekten være flere danske virksomheder, der når et niveau hvor de
er i stand til at skabe nye arbejdspladser på et mere kontinuert niveau.
Forankring
Hele ideen og konceptet bag det foreslåede projekt, bygger på sikringen af projektets fremtidige forankring
og evne til at fortsætte som selvstændigt projekt efter den 10-årige projektperiode.
Der vil løbende blive opsamlet data som kan bruges til at identificere forbedringer til projektets indhold og
koncept samt en eventuel effektivisering af de udførte aktiviteter, så de ønskede resultater opnås på en
kostoptimeret og mere effektfuld måde. Sådanne forbedringer og effektiviseringer vil kunne føre til, at
projektet hurtigere bliver bæredygtigt og at aktivitetsomfanget vil kunne øges. Det er, som skrevet,
ambitionen, at projektet kan skabe så store og gode effekter, at der kan opnås et finansielt fundament til at
iværksætte acceleration indenfor endnu en vertikal.
Skulle projektet mod forventningen ikke være finansielt bæredygtigt efter projektperioden, så vil det stadig
være realistisk at acceleratorprogrammet kan driftes yderligere end årrække, efter den 10-årige
projektperiode, før midlerne i investeringsselskabet er brugt op. Den store viden, samt de mange
erfaringer, som ville være gjort undervejs i de +10 år hvor programmet har været afholdt, vil være forankret
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Materiale fra DTU Science Park om acceleratorprogram som opfølgning på udvalgets besøg den 3. maj 2023
både i den forskning og de rapporter som vi har bidraget til, men også den samlede kompetenceudvikling af
hele økosystemet, hvor deltagende partnere, ansatte og startups, vil være betydeligt bedre rystet til at
rådgive om skalering af teknologibaserede startups.