Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 167
Offentligt
2731799_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om beføjelser i forhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om digitale markeder
1
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
Anvendelsesområde
§ 1.
Loven har til formål at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen be-
føjelser til at understøtte Europa-Kommissionen med at sikre tilstrække-
lig og effektiv håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2022/1925/EU af 14. september 2022 om åbne og fair markeder i den
digitale sektor og om ændring af direktiv 2019/1937/EU og
2020/1828/EU (forordningen om digitale markeder).
Stk. 2.
Loven finder anvendelse på centrale platformstjenester, der udby-
des eller tilbydes af gatekeepere til erhvervsbrugere, der er etableret i
Danmark, eller slutbrugere, som er etableret eller befinder sig i Danmark,
uanset gatekeepernes etableringssted eller hjemsted, og uanset hvilken
lovgivning, der i øvrigt finder anvendelse på leveringen af tjenester.
Definitioner
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Gatekeeper: En virksomhed, der udbyder centrale platformstjene-
ster, og som er udpeget i henhold til forordningen om digitale mar-
keder artikel 3.
2) Central platformstjeneste: Enhver af følgende som defineret i for-
ordningen om digitale markeder artikel 2, nr. 5-13
2
:
1
Som bilag til loven er medtaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2022/1925/EU
af 14. september 2022 om åbne og fair markeder i den digitale sektor og om ændring af
direktiv 2019/1937/EU og 2020/1828/EU (forordningen om digitale markeder). EU-Ti-
dende 2022, nr. L 265, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning
umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af forordningen i lovens bilag og i visse be-
stemmelser er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forord-
ningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2022/1925/EU af 14. september 2022 om åbne
og fair markeder i den digitale sektor og om ændring af direktiv 2019/1937/EU og
2020/1828/EU (forordningen om digitale markeder).
Side 1
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
Onlineformidlingstjenester
Onlinesøgemaskiner
Sociale onlinenetværkstjenester
Videodelingsplatformstjenester
Nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester
Styresystemer
Webbrowsere
Digitale assistenter
Cloudcomputingtjenester
Onlinereklametjenester, herunder reklamenetværk, reklame-
børser og andre reklameformidlingstjenester, der udbydes af
en virksomhed, som udbyder en af de centrale platformstjene-
ster, der er anført i litra a) - i).
Kapitel 2
Beføjelser
§ 3.
Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens administration af denne lov. Medlemmerne af Kon-
kurrencerådet, deres suppleanter og direktøren for og ansatte i Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen administrerer denne lov og regler udstedt i
medfør heraf og varetager de opgaver og beføjelser, de er tillagt i medfør
af denne regulering uafhængigt af politisk eller anden udefrakommende
indblanding og uden at søge eller modtage instrukser fra regeringen eller
nogen offentlig eller privat enhed.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den nationale kompetente
myndighed i forhold til håndhævelse af de i forordningen om digitale
markeder artikel 1, stk. 6, omhandlede regler i Danmark. Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen samarbejder og koordinerer med Europa-Kommis-
sionen i henhold til forordningen om digitale markeder artikel 38.
Stk. 3.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den kompetente myndig-
hed, som kan fremsætte en anmodning om en markedsundersøgelse til
Europa-Kommissionen i henhold til forordningen om digitale markeder
artikel 41.
Side 2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
§ 4.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan foretage en undersøgelse af
en eventuel manglende overholdelse af forordningen om digitale marke-
der artikel 5, 6 og 7 i Danmark.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan foretage en undersøgelse
efter stk. 1 af egen drift eller på baggrund af en klage. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen underretter skriftligt Europa-Kommissionen før sty-
relsen træffer den første formelle undersøgelsesforanstaltning, jf. forord-
ningens artikel 38, stk. 7, 2. pkt.
Stk. 3
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgør, om der er tilstrækkelig
anledning til at foretage en undersøgelse efter stk. 1, herunder om sags-
behandlingen midlertidigt eller endeligt skal indstilles.
§ 5.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve alle oplysninger, her-
under regnskaber, regnskabsmateriale, udskrift af bøger, andre forret-
ningspapirer og elektronisk lagrede data, kræve adgang til algoritmer og
oplysninger om test samt anmode om forklaringer vedrørende disse, som
skønnes nødvendige for udførelsen af de opgaver, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er tillagt efter denne lov. Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen fastsætter en rimelig frist, inden for hvilken styrelsen skal have
modtaget de krævede oplysninger. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
krav om oplysninger skal stå i et rimeligt forhold til formålet.
Stk. 2.
Oplysningspligten efter stk. 1, påhviler en virksomhed, en virk-
somhedssammenslutning og enhver anden juridisk person.
§ 6.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre interviews med
enhver juridisk eller fysisk person, der giver samtykke hertil, når en sådan
juridisk eller fysisk person kan være i besiddelse af oplysninger, der er
relevante for anvendelsen af § 4.
§ 7.
Lov om offentlighed i forvaltningen gælder ikke for sager og under-
søgelser efter denne lov.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan med de begrænsninger,
der følger af stk. 3, offentliggøre:
1) information fra en undersøgelse efter § 4, stk. 1, og
2) dokumenter, der indgår i sager og undersøgelser, og hvortil der er
behov for en tredjemands bemærkninger.
Stk. 3.
Ved offentliggørelse efter stk. 2 kan oplysninger om tekniske for-
hold, herunder forskning, produktionsmåder, produkter samt drifts- og
Side 3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
forretningshemmeligheder ikke offentliggøres, for så vidt det er af væ-
sentlig økonomisk betydning for den person eller den virksomhed, oplys-
ningen angår.
§ 8.
I sager og undersøgelser efter denne lov finder reglerne om oplys-
ningspligt og indsigtsret i artikel 13-15 i databeskyttelsesforordningen
ikke anvendelse.
Kapitel 3
Tvangsbøder
§ 9.
Der kan pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder til virksomhe-
der, virksomhedssammenslutninger eller enhver anden juridisk person,
der undlader at afgive, herunder inden for den fastsatte frist, fuldstændige
og korrekte oplysninger som svar på en anmodning om oplysninger efter
§ 5.
Stk. 2.
Størrelsen af en tvangsbøde til virksomheder, virksomhedssam-
menslutninger eller enhver anden juridisk person kan udgøre op til 5 pct.
af den pågældendes gennemsnitlige samlede daglige omsætning på ver-
densplan i det foregående regnskabsår pr. dag og beregnes fra den dato,
der er angivet i beslutningen om at pålægge tvangsbøder.
Kapitel 4
Ikrafttræden
§ 10.
Loven træder i kraft den [1. januar 2024].
Kapitel 5
Territorialbestemmelser
§ 11.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Bilag 1
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU)
2022/1925
af 14. september 2022
om åbne og fair markeder i den digitale sektor og om ændring af di-
rektiv (EU) 2019/1937 og (EU) 2020/1828
(forordningen om digitale markeder)
(EØS-relevant tekst)
[Forordningsteksten udelades i dette dokument]
Side 5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Anvendelsesområde og definitioner
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Beføjelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Side 6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
1.
Indledning
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/1925 af 14. septem-
ber 2022 om åbne og fair markeder i den digitale sektor og om ændring af
direktiv (EU) 2019/1937 og (EU) 2020/1828 (forordningen om digitale mar-
keder) trådte i kraft den 1. november 2022.
Forordningen har til formål at bidrage til et velfungerende indre marked ved
at fastsætte regler, der sikrer åbenhed og retfærdighed for markederne i den
digitale sektor i almindelighed og for erhvervsbrugere og slutbrugere af cen-
trale platformstjenester, som udbydes af gatekeepere i særdeleshed. En ga-
tekeeper er en virksomhed, der udbyder centrale platformstjenester, og som
er udpeget af Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) i henhold til
artikel 3 i forordningen. Dette indebærer, at en virksomhed udpeges som
gatekeeper, hvis den har en betydelig indvirkning på det indre marked, den
udbyder en central platformstjeneste, der er en vigtig gateway for erhvervs-
brugere til at nå ud til slutbrugerne, og den har en grundfæstet og varig stil-
ling i sine aktiviteter, eller det kan forventes, at den vil få en sådan stilling i
nær fremtid.
Digitale platforme spiller en vigtig rolle i dansk økonomi, idet de skaber
mulighed for, at et stort antal af erhvervsbrugere kan nå ud til slutbrugere i
Danmark og internationalt på forskellige markeder. Det gør de blandt andet
via digitale teknologier og løsninger, som platformsudbydere stiller til rå-
dighed for erhvervs- og slutbrugere på forskellige måder.
Flere af gatekeeperne udøver desuden kontrol over hele platformsøkosyste-
mer med forskellige tjenester og produkter i den digitale økonomi. Dette
indebærer, at disse virksomheder og de centrale platformstjenester, de ud-
byder, strukturelt er vanskelige at udfordre eller konkurrere med for eksiste-
rende eller nye markedsaktører. Erhvervs- og slutbrugere af disse tjenester
stilles dermed i en svag position i forhold til at kunne lægge pres på udby-
derne af disse tjenester, hvis for eksempel priser, vilkår og betingelser for at
benytte tjenesterne er urimelige eller uretfærdige.
Forordningen fastsætter dermed en række forpligtelser, som de udpegede
gatekeepere skal overholde i forhold til de af deres centrale platformstjene-
ster, der bliver anført af Kommissionen i forbindelse med udpegelsen, for at
sikre, at disse ikke udnytter deres stærke markedsposition over for erhvervs-
og slutbrugere samt eksisterende og potentielle konkurrenter. Forordningen
Side 7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
forfølger dermed et mål, som er et supplement til, men forskelligt fra kon-
kurrencereglernes mål om at sikre virksom konkurrence på ethvert givent
marked. Det følger deraf, at forordningen ikke berører anvendelsen af artikel
101 og 102 TEUF eller konkurrenceloven.
Formålet med lovforslaget er dels at sikre, at Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen har kompetence og beføjelser til at foretage undersøgelser af gate-
keeperes eventuelle manglende overholdelse af forpligtelserne i forordnin-
gens artikel 5, 6 og 7 i Danmark, dels at fastslå, at Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen er den kompetente myndighed i Danmark, evt. sammen med
andre medlemsstater, kan anmode Kommissionen om at indlede en mar-
kedsundersøgelse i henhold til forordningens artikel 41.
Lovforslaget går videre end forordningens minimumskrav, idet artikel 38,
stk. 7, ikke direkte forpligtiger medlemsstaterne til at indføre den pågæl-
dende kompetence og undersøgelsesbeføjelser til de nationale konkurrence-
myndigheder. Årsagen hertil er, at lovforslaget styrker Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens muligheder for at bidrage aktivt til at varetage danske
erhvervs- og slutbrugeres interesser, når de benytter gatekeepernes plat-
formstjenester. Styrelsen kan således foretage undersøgelser og oversende
rapporter til Kommissionen på basis af styrelsens indgående kendskab til
dels forordningen, dels det danske marked og danske forhold. Disse under-
søgelser kan fx foretages på styrelsens eget initiativ eller på baggrund af en
klage fra danske erhvervs- og/eller slutbrugere af gatekeeperes centrale plat-
formstjenester.
Dertil styrkes Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens muligheder for effektivt
at støtte Kommissionens håndhævelse af forordningen samt bidrage til, at
Danmark som medlemsstat opfylder princippet om loyalt samarbejde med
Unionen ifølge Traktaten om Den Europæiske Union
(herefter ”EU-Trakta-
ten”),
jf. artikel 4.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
Forordningen om digitale markeder gælder umiddelbart i Danmark og må
som udgangspunkt ikke gennemføres i national ret, jf. Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde
(herefter ”EUF-Traktaten”)
artikel 288.
Kommissionen er den eneste myndighed, der har beføjelse til at håndhæve
forordningen om digitale markeder. Det følger dog af forordningens artikel
Side 8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
38, stk. 7, at hvis en national kompetent myndighed, der håndhæver konkur-
rencereglerne, har kompetence og undersøgelsesbeføjelser hertil i henhold
til national ret, kan myndigheden på eget initiativ foretage en undersøgelse
af en gatekeepers eventuelle manglende overholdelse af forordningens arti-
kel 5, 6 og 7 på sit område. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den na-
tionale kompetente myndighed, der håndhæver konkurrencereglerne i Dan-
mark, men har ikke kompetence eller undersøgelsesbeføjelser til at foretage
sådanne undersøgelser i henhold til national ret.
Det følger endvidere af forordningens artikel 41, at en eller flere medlems-
stater kan anmode Kommissionen om at indlede en markedsundersøgelse i
henhold til forordningens artikel 17 (udpegelse af gatekeepere), artikel 18
(gatekeeperes systematisk manglende overholdelse) og artikel 19 (nye tje-
nester og ny praksis). I relation til forordningens artikel 41 foreslås det at
udpege Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som den kompetente myndig-
hed. Gengivelsen af forordningen i lovens bilag og i visse bestemmelser er
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens
umiddelbare gyldighed og virkning i Danmark.
3.
Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Anvendelsesområde og definitioner
3.1.1. Gældende ret
Der er på nuværende tidspunkt ikke fastsat regler for Konkurrence- og For-
brugerstyrelsens beføjelser til at foretage undersøgelser af gatekeeperes
eventuelle manglende overholdelse af forordningen om digitale markeder
artikel 5, 6 og 7.
3.1.2. Forordningen om digitale markeder
Det følger af forordningen om digitale markeder, at Kommissionen er den
eneste myndighed, der har bemyndigelse til at håndhæve forordningen, men
at det for at understøtte Kommissionen i deres håndhævelse er muligt for
medlemsstaterne at bemyndige de kompetente myndigheder, der håndhæver
konkurrencereglerne, til at foretage undersøgelser vedrørende gatekeeperes
Side 9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
mulige manglende overholdelse af visse forpligtelser i henhold til forord-
ningen.
Forordningen regulerer centrale platformstjenester, der udbydes eller tilby-
des af gatekeepere til erhvervsbrugere, som er etableret i Unionen, eller slut-
brugere, der er etableret eller befinder sig i Unionen, uanset gatekeeperens
etableringssted eller hjemsted, og uanset hvilken lovgivning der i øvrigt fin-
der anvendelse på leveringen af tjenester.
En gatekeeper er en virksomhed, som er udpeget som sådan af Kommissio-
nen i henhold til forordningens artikel 3, når den har en betydelig indvirk-
ning på EU’s indre marked,
den udbyder en eller flere centrale platformstje-
nester, og den har en grundfæstet og varig stilling i sine aktiviteter, eller det
kan forventes, at den vil få en sådan stilling i nær fremtid.
Forordningens artikel 5, 6 og 7 fastsætter en lang række forpligtelser, som
de udpegede gatekeepere skal overholde. Forpligtelserne skal bidrage til at
sikre, at de markeder, hvor gatekeepere er til stede, er åbne og fair ved at
pålægge gatekeepere en række krav, fx vedrørende behandling af adgang til
samt portabilitet af data, forbud mod fastlåsningspraksisser, krav til trans-
parens i forhold til annoncerende virksomheder og krav til interoperabilitet
mellem digitale tjenester.
3.1.3. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Som anført spiller digitale platforme en vigtig rolle i dansk økonomi, idet
de skaber muligheder for, at et stort antal erhvervsbrugere kan nå ud til slut-
brugere i Danmark og internationalt på forskellige markeder.
Et mindre antal store virksomheder forbinder mange erhvervsbrugere med
mange slutbrugere via deres digitale platforme, herunder især via centrale
platformstjenester som defineret i forordningen om digitale markeder artikel
2, nr. 2. Disse platformstjenesters størrelse i forhold til især antal brugere,
interaktioner, transaktioner og omsætning gør de virksomheder, der udbyder
disse tjenester, i stand til at udnytte konkurrencefordele såsom netværksef-
fekter, stordriftsfordele og adgang til store mængder data. Nogle af disse
virksomheder udøver derudover kontrol med hele platformsøkosystemer
med forskellige tjenester og produkter i den digitale økonomi.
Side 10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Samlet set indebærer det, at disse virksomheder og de centrale platformstje-
nester, de udbyder, strukturelt er vanskelige at udfordre eller konkurrere
med for eksisterende eller nye markedsaktører. Den frie markedsadgang kan
navnlig indskrænkes som følge af høje adgangsbarrierer, fx høje investe-
ringsomkostninger, adgang til data eller manglende interoperabilitet og/eller
exitbarrierer, fx ved at høje investeringsomkostninger ikke eller vanskeligt
kan genindtjenes i tilfælde af exit fra markedet.
Resultatet heraf er, at risikoen øges for, at de underliggende markeder, hvor
centrale platformstjenester er vigtige gateways for virksomheder og forbru-
gere, ikke fungerer effektivt. Forordningen om digitale markeder fastsætter
derfor en række fuldt harmoniserede forpligtelser for gatekeepere for at
sikre åbne og fair markeder i EU, hvor gatekeeperes centrale platformstje-
nester er vigtige gateways for virksomheder og forbrugere. Når Kommissi-
onen udpeger en gatekeeper efter forordningens artikel 3, anfører den også
den eller de af gatekeeperens centrale platformstjenester, for hvilken eller
hvilke gatekeeperen skal overholde forpligtelserne i forordningens artikel 5,
6 og 7.
Med henblik på at sikre en effektiv håndhævelse af forordningen ved at un-
derstøtte Kommissionen i dens rolle som enehåndhæver af forordningen,
foreslås det at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen følgende kompe-
tencer.
For det første gives styrelsen kompetence til at foretage undersøgelser af en
eventuel manglende overholdelse af forordningens artikel 5, 6 og 7 for så
vidt angår centrale platformstjenester, der udbydes eller tilbydes af gatekee-
pere til erhvervsbrugere, som er etableret i Danmark, eller slutbrugere, som
er etableret eller befinder sig i Danmark, uanset gatekeepernes etablerings-
sted eller hjemsted, og uanset hvilken lovgivning der i øvrigt finder anven-
delse på leveringen af tjenester. Dette svarer til anvendelsesområdet for for-
ordningen om digitale markeder, jf. artikel 1, stk. 2, i forordningen.
For det andet udpeges styrelsen som den kompetente myndighed i Danmark,
som kan anmode Kommissionen om at indlede en markedsundersøgelse,
herunder fremlægge dokumentation til støtte for en sådan anmodning even-
tuelt i samarbejde med andre medlemsstater. Dette præciserer anvendelses-
området af forordningen om digitale markeder artikel 41.
Side 11
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
3.2. Beføjelser
3.2.1. Gældende ret
Som nævnt i afsnit 2.1.1. er der på nuværende tidspunkt ikke fastsat regler
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beføjelser til at foretage undersø-
gelser af eventuel manglende overholdelse af forordningen om digitale mar-
keder artikel 5, 6 og 7. Derudover er der ikke udpeget en kompetent myn-
dighed i forhold til anmodninger til Kommissionen om at indlede en mar-
kedsundersøgelse i henhold til forordningens artikel 17, 18 og 19.
3.2.2. Forordningen om digitale markeder
Det følger af forordningen om digitale markeder artikel 38, stk. 7, at hvis en
national kompetent myndighed, der håndhæver konkurrenceregler som nær-
mere defineret i forordningens artikel 1, stk. 6, har kompetence og undersø-
gelsesbeføjelser hertil i henhold til national ret, kan myndigheden på eget
initiativ foretage en undersøgelse af en eventuel manglende overholdelse af
forordningen om digitale markeder artikel 5, 6 og 7 på sit område.
Det følger derudover af forordningens artikel 41, stk. 1-3, at en eller flere
medlemsstater kan anmode Kommissionen om at indlede en markedsunder-
søgelse i henhold til forordningens artikel 17, 18 og 19. Medlemsstaterne
skal fremlægge dokumentation til støtte for sådanne anmodninger, jf. for-
ordningens artikel 41, stk. 4.
3.2.3. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Når Kommissionen udpeger en virksomhed som gatekeeper, anfører den,
hvilken eller hvilke af virksomhedens centrale platformstjenester der er om-
fattet. Gatekeeperen skal løbende opfylde forpligtelserne i forordningens ar-
tikel 5, 6 og 7 for så vidt angår de udpegede centrale platformstjenester.
Forpligtelserne skal opfyldes senest seks måneder efter, at en central plat-
formstjeneste er blevet anført i udpegelsesafgørelsen. Kommissionen of-
fentliggør og ajourfører en liste over udpegede gatekeepere og de anførte
centrale platformstjenester, jf. forordningens artikel 4, nr. 3.
Side 12
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
3.2.3.1. Undersøgelser af gatekeeperes eventuelle manglende
overholdelse af forordningen om digitale markeder artikel
5, 6 og 7 (jf. forordningens artikel 38, stk. 7)
Kommissionen håndhæver forordningen, men med forslaget vil Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen på eget initiativ kunne foretage undersøgelser
af gatekeeperes eventuelle manglende overholdelse af forpligtelserne i for-
ordningens artikel 5, 6 og 7, ifølge forordningens artikel 38, stk. 7.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en sådan undersøgelsesbeføjelse
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil styrke overholdelsen af forord-
ningen om digitale markeder, samt understøtte Kommissionens håndhæ-
velse af forordningen i forhold til erhvervsbrugeres og slutbrugeres proble-
mer på det danske marked, som stammer fra gatekeepers manglende over-
holdelse af forordningens artikel 5, 6 og 7.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indgående kendskab til forordningens
forpligtelser samt erfaring fra lignende typer af undersøgelser i henhold til
konkurrencereglerne vil blive involveret i undersøgelserne. Oversendelse af
styrelsens undersøgelser vil give Kommissionen indgående viden om effek-
ten af en evt. manglende overholdelse af de pågældende forpligtelser i for-
ordningen for erhvervsbrugere og slutbrugere på det danske marked. Dette
er især relevant i situationer, hvor gatekeepere har forskellige forretnings-
betingelser og praksisser i forskellige medlemsstater, jf. forordningens præ-
ambelbetragtning (7).
Endvidere vil lovforslaget tydeliggøre, at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har hjemmel til at videresende information til Kommissionen, herunder
i situationer hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget en ind-
ledende undersøgelse af en eventuel overtrædelse af konkurrenceloven, men
hvor der viser sig at være tale om en eventuel overtrædelse af forordningen
om digitale markeder. Yderligere vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
med forslaget få indblik i, hvordan gatekeepere og deres centrale platforms-
tjenester påvirker forskellige markeder i Danmark. Ydermere kan lovforsla-
get have en præventiv effekt over for gatekeepere, som i henhold til forord-
ningen kan ifalde bøde for overtrædelser af forordningen.
Den foreslåede ordning vil medføre, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
får mulighed for at foretage undersøgelser af en gatekeepers eventuelle
manglende overholdelse af forordningen om digitale markeder artikel 5, 6
Side 13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
og 7, jf. forordningens artikel 38, stk. 7, herunder ved at kunne kræve op-
lysninger af en virksomhed, virksomhedssammenslutning eller enhver an-
den juridisk person, samt ved at kunne gennemføre interviews med enhver
fysisk og juridisk person, der samtykker hertil.
3.2.3.2. Anmodning om markedsundersøgelse til Kommissionen
(jf. forordningens artikel 41)
Det følger af forordningen om digitale markeder artikel 41, at medlemssta-
terne kan anmode Kommissionen om at indlede en markedsundersøgelse i
en række tilfælde, fx hvorvidt en virksomhed skal udpeges som gatekeeper
eller at en digital tjeneste bør tilføjes listen over centrale platformstjenester
i forordningens artikel 2. Medlemsstaterne skal fremlægge dokumentation
til støtte for deres anmodninger.
Det foreslås, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, udpeges som den kom-
petente myndighed i Danmark i forhold til, efter godkendelse fra Konkur-
rencerådet, at anmode Kommissionen om, at den indleder en markedsunder-
søgelse efter forordningens artikel 41.
Erhvervsministeriets vurderer, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er
bedst egnet til at fremsætte disse anmodninger til Kommissionen, herunder
til at fremlægge støttende dokumentation for anmodningerne og samarbejde
med kompetente myndigheder i andre medlemsstater. Da forordningens ek-
splicitte formål er, at supplere konkurrencereglerne vil Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen være den rette myndighed til at understøtte Kommissio-
nens håndhævelse af forordningen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
erfaring med lignende undersøgelser af ensidig adfærd, markedspositioner,
markedsadgang, mv., i forbindelse med håndhævelse af konkurrenceloven
og forordning (EU) 2019/1150 (Platform to business-forordningen).
Andre danske myndigheder kan rette henvendelse til Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen, hvis de finder, at Kommissionen bør anmodes om at ind-
lede en markedsundersøgelse efter forordningens artikel 41. Det er Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, der efter godkendelse af Konkurrencerådet af-
gør, hvorvidt Kommissionen skal anmodes om at indlede en markedsunder-
søgelse på basis af sådanne oplysninger.
Side 14
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Endelig foreslås det med lovforslaget, at offentlighedslovens regler samt da-
tabeskyttelsesforordningens bestemmelser om oplysningspligt og indsigts-
ret, jf. artikel 13-15, ikke skal finde anvendelse i sager og undersøgelser
efter loven.
Konkurrencelovens § 13 indeholder en bestemmelse om, at offentlighedslo-
ven som udgangspunkt ikke finder anvendelse på sager og undersøgelser
efter loven. Af bemærkningerne til konkurrenceloven fremgår, at hensynet
bag bestemmelsen er, at Konkurrencerådet i sager efter konkurrenceloven i
betydeligt omfang kommer i besiddelse af en lang række oplysninger, her-
under fortrolige, om markedsaktører. Såfremt disse oplysninger var under-
lagt offentlighedslovens regler, ville der herved blive offentlighed omkring
flere oplysninger end nødvendigt og gavnligt med henblik på fremme af den
effektive konkurrence.
Konkurrencelovens § 13 a indeholder en bestemmelse, som undtager retten
til oplysningspligt og indsigtsret efter databeskyttelsesforordningens artikel
13
15. Det kan være skadeligt i forhold til fortrolige oplysninger om mar-
kedsaktører, hvis fx medarbejdere fra én virksomhed i medfør af databe-
skyttelsesforordningen kan få ret til oplysning om eller indsigt i, hvorvidt
der er registreret oplysninger om den pågældende medarbejder i materiale
indhentet fra en anden virksomhed.
Hensynet bag konkurrencelovens § 13 gælder ligeledes for information ind-
hentet eller modtaget i medfør af denne lov, hvorfor en lignende undtagelse
fra offentlighedsloven bør finde anvendelse for at undgå offentlighed om-
kring flere oplysninger end nødvendigt og gavnligt med henblik på at un-
derstøtte Kommissionens håndhævelse af forordningen om digitale marke-
der.
Det vil ikke nødvendigvis fra begyndelsen af en ny undersøgelsessag kunne
fastslås, om en gatekeepers adfærd kan være i strid med forordningen om
digitale markeder, konkurrencereglerne eller begge dele. Det vil derfor
kunne forekomme, at oplysninger fra en sag på konkurrenceområdet vil
kunne være af relevans for sagsbehandling efter denne lov, ligesom det vil
kunne forekomme, at oplysninger modtaget eller indhentet i medfør af
denne lov kan være af relevans for sagsbehandlingen efter konkurrencelo-
ven. Et forskelligartet regelsæt mellem denne lov og konkurrenceloven i re-
Side 15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
lation til offentlighedsloven vil føre til en udhuling af hensynet bag konkur-
rencelovens § 13. Det bør således ikke være muligt at få indsigt i oplysnin-
ger, når de samme oplysninger er undtaget efter konkurrenceloven.
På samme vis vil et forskelligartet regelsæt mellem denne lov og konkur-
renceloven i relation til undtagelse fra oplysningspligten efter artikel 13-14
eller indsigtsretten efter artikel 15 i databeskyttelsesforordningen føre til en
udhuling af hensynet bag konkurrencelovens § 13 a.
Af hensyn til formålet med denne lov er det derfor vigtigt, at hverken of-
fentlighedsloven eller databeskyttelsesforordningen artikel 13-15 fører til en
udhuling af, at sager og undersøgelser efter konkurrenceloven netop er und-
taget fra indsigt.
Registrerede fysiske personer har endvidere ikke indsigtsret i medfør af da-
tabeskyttelsesforordningen artikel 15 i sager eller undersøgelser efter denne
lov.
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører begrænsede økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige. Lovforslaget skønnes at kræve gennemsnitligt 1 årsværk, hvilket
afholdes inden for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens eksisterende
ramme. Det er ligeledes Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at
varetagelsen af forordningen om digitale markeder og loven kan ske inden
for rammerne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens eksisterende IT-sy-
stemer.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at lovforslaget over-
holder de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
I forhold til princip #3 om automatiseret behandling vurderer Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, at undersøgelser af gatekeeperes eventuelle mang-
lende overholdelse af forordningens forpligtelser altid i høj grad vil kræve
skøn eller vurderinger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens side. Der-
udover skal ethvert krav om oplysninger stå i rimeligt forhold til formålet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer dermed ikke, at håndhævel-
sen af loven er velegnet til automatiseret behandling, herunder fx ved at på-
lægge en virksomhed løbende at indsende oplysninger til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
Side 16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Princip #5 om tryg og sikker datahåndtering er særligt relevant, idet Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen i medfør af loven vil kunne indsamle data
fra virksomheder i forbindelse med undersøgelser af gatekeeperes eventu-
elle manglende overholdelse af en række af forordningens forpligtelser. Det
er vurderingen, at lovforslaget efterlever princippet. Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen har erfaring med og etablerede processer for opbevaring og
behandling af data, herunder fortrolige og følsomme data, i forbindelse med
håndhævelsen af fx konkurrenceloven. Disse erfaringer og processer vil
blive anvendt ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indhentelse af op-
lysninger efter denne lov. Behandling af eventuelle persondata vil altid ske
under iagttagelse af gældende lovgivning, herunder Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesforordningen) og databe-
skyttelsesloven. I denne forbindelse bemærkes, at i sager og undersøgelser
efter dette lovforslag, finder reglerne om oplysningspligt og indsigtsret i ar-
tikel 13-15 i databeskyttelsesforordningen ikke anvendelse, jf. bemærknin-
ger til lovforslagets § 8.
I forhold til princip #7 om at forebygge snyd og fejl giver lovforslaget Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at indhente og behandle op-
lysninger fra offentlige registre og andre offentligt tilgængelige datakilder,
for at forebygge snyd og fejl. Eventuelle proceskrav stiller sig ikke hin-
drende i vejen for effektiv it-anvendelse i forbindelse med håndhævelsen af
loven.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil medføre meget begrænsede administrative omkostninger
for erhvervslivet som helhed. For de virksomheder, der skal udlevere oplys-
ninger, vil omkostningerne primært bestå i interne omkostninger til fx at
svare på spørgsmål og dataanmodninger fra Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen. Der vil i så fald være tale om oplysninger, som virksomheden alle-
rede ligger inde med, og de administrative byrder antages derfor at være
begrænsede.
For så vidt angår den del af lovforslaget, som omhandler, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen vil kunne anmode Kommissionen om at indlede en
markedsundersøgelse i efter forordningens artikel 17, 18 og 19, har forslaget
ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Side 17
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Lovforslaget har ikke innovations- og iværksættermæssige konsekvenser.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen de kompetencer og
beføjelser, som er omhandlet i forordningen om digitale markeder artikel
38, stk. 7, for at styrke overholdelsen af forpligtelsen til at støtte Kommis-
sionen i sin rolle som enehåndhæver af forordningen, samt udpeger Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen som den kompetente myndighed i Dan-
mark til at anmode Kommissionen om at indlede markedsundersøgelser
ifølge forordningens artikel 41.
Med de foreslåede beføjelser er der i vidt omfang tale om, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen får samme beføjelser til at indhente oplysninger som
på P2B- (platform to business) og betalingsområdet.
Lovforslaget går videre end forordningens minimumskrav, idet forordnin-
gens artikel 38, stk. 7, ikke forpligter medlemsstaterne til at tillægge natio-
nale konkurrencemyndigheder de pågældende kompetencer og undersøgel-
sesbeføjelser, men alene giver mulighed herfor. Der er dog ikke tale om im-
plementering af EU-regulering, da forordningen gælder direkte i alle med-
lemsstater.
Medlemsstaterne, herunder især de nationale konkurrencemyndigheder, er
derimod forpligtet til at understøtte Kommissionens håndhævelse af forord-
ningen, jf. forordningens artikel 38, stk. 6-7, præambelbetragtning 90 og 91,
samt den generelle loyalitetsprincip i EUF-Traktaten, artikel 4. Mulighe-
derne for at understøtte Kommissionens håndhævelse af forordningen styr-
kes med lovforslaget for så vidt angår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
som national konkurrencemyndighed og Danmark som medlemsstat.
Side 18
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Dertil styrker lovforslaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens muligheder
for aktivt at bidrage til at varetage danske erhvervs- og slutbrugeres interes-
ser, når de benytter gatekeepernes platformstjenester, ved, at styrelsen kan
gennemføre undersøgelser og oversende rapporter til Kommissionen på
baggrund af styrelsens indgående kendskab til dels forordningen, dels det
danske marked og andre relevante danske forhold. Undersøgelserne kan fo-
retages af egen drift eller på baggrund af en klage fra danske erhvervs- eller
slutbrugere af gatekeeperes centrale platformstjenester. Hvis forordningens
muligheder til sådanne nationale undersøgelser ikke udnyttes, vil Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen alene have mulighed for at videresende klagen
til Kommissionen, som vurderer, hvorvidt klagen skal prioriteres eller ej.
Lovforslaget øger sandsynligheden for, at danske virksomheder vil blive på-
lagt at udlevere oplysninger i forbindelse med gatekeeperes eventuelle over-
trædelser af forordningens forpligtelser. Det forventes dog, at ganske få
virksomheder vil blive pålagt at udlevere oplysninger til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. I disse ganske få tilfælde vil de pågældende virksomhe-
ders omkostninger forbundet med at udlevere oplysninger desuden være
meget begrænsede, da det kun vil omhandle oplysninger, som den pågæl-
dende virksomhed allerede ligger inde med. Konkurrence- og Forbrugersty-
relsens krav om oplysninger skal i ethvert tilfælde stå i rimeligt forhold til
formålet med kravet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indgående kendskab til forordningen
om digitale markeder og erfaringer med at gennemføre markedsanalyser i
henhold til konkurrenceloven medfører, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen er bedst egnet til at anmode Kommissionen om at indlede markeds-
undersøgelser i henhold til forordningens artikel 41.
Det vurderes, at lovforslagets bestemmelser ikke udgør en forskrift for in-
formationssamfundets tjenester, og at lovforslaget indfører bestemmelser,
der er omfattet af forordningen, og som dermed ikke skal notificeres ifølge
Direktiv (EU) 2015/1535 eller øvrige notifikationsprocedurer.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. maj 2023 til den 27. juni
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Side 19
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
2731799_0020.png
UDKAST
Advokatrådet, AirBnB, Akademikerne, AliBaba, Amazon, Apple,
Booking.com, Boozt Group, Danmarks Nationalbank, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Transport og
Logistik, Danske Advokater, Danske Annoncører og Markedsføring, Dan-
ske Forlag, Danske Medier, Danske Rederier, Danske Regioner, Den Dan-
ske Dommerforening, DI Byggeri, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fi-
nans Danmark, Forbrugerrådet TÆNK, Google, Green Power Denmark,
Horesta, Ingeniørforeningen, ITD, Kommunernes Landsforening (KL), Ko-
operationen, Landbrug & Fødevarer, Lederne, Lokale Pengeinstitutter,
Meta Platforms, Microsoft, Oracle, Salesforce, SAP, Schibsted Denmark,
SMV Danmark, Snap Inc., TikTok, Twitter, Vivendi og Zalando.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen.
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Begrænset.
Meget begrænset.
Meget begrænset.
Meget begrænset.
Ingen.
Side 20
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
2731799_0021.png
UDKAST
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Ingen.
Forholdet til EU- Lovforslaget giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen de kompetencer og
retten
beføjelser, som omhandlet i artikel 38, stk. 7, for at støtte Europa-Kommis-
sionen i sin rolle som enehåndhæver af forordningen samt udpeger Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen som den kompetente myndighed i Danmark til
at anmode Kommissionen om at indlede markedsundersøgelser ifølge arti-
kel 41, af forordning (EU) 2022/1925. Lovforslaget går videre end forord-
ningens minimumskrav, idet artikel 38, stk. 7, ikke forpligtiger medlemssta-
terne til at give nationale konkurrencemyndigheder de pågældende kompe-
tencer og beføjelser.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (sæt X)
[X] Ja
Nej
Side 21
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 1,
at loven har til formål at
give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beføjelser til at assistere Kommis-
sionen med at sikre tilstrækkelig og effektiv håndhævelse af Europa- Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2022/1925 af 14. september 2022 om
åbne og fair markeder i den digitale sektor og om ændring af direktiv (EU)
2019/1937 og (EU) 2020/1828 (forordningen om digitale markeder). For-
ordningen er optrykt som bilag 1 til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at loven finder anvendelse
på centrale platformstjenester, der udbydes eller tilbydes af gatekeepere, ud-
peget af Kommissionen i henhold til forordningen om digitale markeder ar-
tikel 3 til erhvervsbrugere, der er etableret i Danmark, eller slutbrugere, som
er etableret eller befinder sig i Danmark, uanset gatekeepernes etablerings-
sted eller hjemsted, og uanset hvilken lovgivning, der i øvrigt finder anven-
delse på leveringen af tjenester.
Dette er i overensstemmelse med forordningen om digitale markeders an-
vendelsesområde, jf. forordningens artikel 1, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at de beføjelser, der tillægges
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i medfør af forslaget, alene kan anven-
des i forhold til undersøgelser af gatekeeperes eventuelle overtrædelser af
forordningens artikel 5, 6 og 7.
Til § 2
Af bestemmelsen i § 2 fremgår definitionen på en gatekeeper og en central
platformstjeneste, som anvendes i lovforslaget. Disse definitioner svarer til
definitionerne i forordningens artikel 2.
I lovforslaget er medtaget definitioner, som vil bidrage til forståelsen af for-
slaget. Der henvises i øvrigt til forordningens artikel 2.
Det foreslås i
nr. 1
at
”gatekeeper”
defineres som en virksomhed, der udby-
der centrale platformstjenester, og som er udpeget i henhold til artikel 3 i
forordningen om digitale markeder.
Side 22
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse svarer til artikel 2, nr. 1, i forordningen om
digitale markeder.
Det foreslås i
nr. 2
at en
”central platformstjeneste”
defineres som en række
forskellige platformstjenester. De centrale platformstjenester, der er omfat-
tet, er onlineformidlingstjenester, onlinesøgemaskiner, sociale onlinenet-
værkstjenester, videodelingsplatformstjenester, nummeruafhængige inter-
personelle kommunikationstjenester, styresystemer, webbrowsere, digitale
assistenter, cloudcomputingtjenester og onlinereklametjenester, som udby-
der en af de førnævnte typer af centrale platformstjenester.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 2 i forordningen om digitale markeder.
For definitionen af de enkelte typer af centrale platformstjenester henvises
til forordningens artikel 2, nr. 5-13.
Til § 3
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 1, 1. pkt.,
at Konkurrencerå-
det har det overordnede ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ad-
ministration af denne lov.
Bestemmelsen svarer til konkurrencelovens § 15, stk. 3, 1. pkt., hvoraf det
fremgår, at ”Konkurrencerådet
har det overordnede ansvar for styrelsens
administration af loven og regler udstedt i medfør heraf”.
Konkurrencerådet er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og sam-
men udgør de en samlet uafhængig myndighed. Når der i lovforslaget hen-
vises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen omfatter det såvel styrelsen
som rådet.
Det foreslås i
stk. 1, 2. pkt.,
at medlemmerne af Konkurrencerådet, deres
suppleanter og direktøren for og ansatte i Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen administrerer denne lov, og regler udstedt i medfør heraf, og varetager
de opgaver og beføjelser, de er tillagt i medfør af denne regulering uaf-
hængigt af politisk eller anden udefrakommende indblanding og uden at
søge eller modtage instrukser fra regeringen eller nogen offentlig eller privat
enhed.
Side 23
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at uafhængigheden og uvildighe-
den for medlemmerne af Konkurrencerådet, deres suppleanter samt direktø-
ren for og ansatte i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ved den daglige
administration af loven, herunder ved udførelsen af de beføjelser, som sty-
relsen er tillagt i medfør af loven, lovfæstes. Den foreslåede bestemmelse
vil endvidere medføre, at ministeren ikke har instruktionsbeføjelser over for
hverken rådet eller styrelsen vedrørende konkrete sager efter denne lov. Det
samme gør sig gældende i forhold til konkurrenceloven. Der henvises til
forarbejderne til konkurrencelovens § 14 a (Folketingstidende 2020-21, A,
L 116 som fremsat s. 74).
Det foreslås i
stk. 2,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den kompe-
tente myndighed i Danmark til at samarbejde og koordinere med Europa-
Kommissionen i henhold til forordningen om digitale markeder artikel 38.
I henhold til forordningens artikel 38, stk. 1, 1. og 2. pkt., samarbejder Kom-
missionen og de nationale kompetente myndigheder i de medlemsstater,
som håndhæver de i forordningens artikel 1, stk. 6, omhandlede regler, ind-
byrdes og underretter hinanden om deres respektive håndhævelsesforan-
staltninger gennem det Europæiske Konkurrencenetværk. De har beføjelse
til at give hinanden alle oplysninger vedrørende faktiske eller retlige forhol-
der, herunder fortrolige oplysninger.
De i artikel 1, stk. 6, omhandlede regler omfatter overordnet TEUF artikel
101 og 102 TEUF, nationale konkurrenceregler samt de EU-retlige og nati-
onale regler om fusionskontrol. De nævnte regler håndhæves i Danmark af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det præciseres i denne lov, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den danske myndighed, der har
kompetence til at samarbejde og koordinere med Kommissionen i henhold
til forordningens artikel 38. Dette vil være i overensstemmelse med forord-
ningen, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver TEUF artikel
101 og 102 samt de nationale konkurrenceregler og de EU-retlige og natio-
nale regler om fusionskontrol i Danmark.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er endvidere i medfør af forordningens
artikel 38 forpligtet til at meddele Kommissionen, hvis styrelsen har til hen-
Side 24
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
sigt at iværksætte en undersøgelse af eller pålægge en gatekeeper forpligtel-
ser på grundlag af de danske konkurrence- eller fusionsregler. Der henvises
til forordningen om digitale markeder artikel 38, stk. 2 og 3.
Det foreslås i
stk. 3,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den kompe-
tente myndighed i forhold til at fremsætte en anmodning om en markedsun-
dersøgelse i henhold til forordningen om digitale markeder artikel 41 til
Kommissionen.
Efter forordningens artikel 41, stk. 1-3, kan medlemsstater anmode Kom-
missionen om at indlede markedsundersøgelser med henblik på at under-
søge, om:
en virksomhed skal udpeges som gatekeeper, jf. artikel 41, stk. 1, jf.
artikel 17,
en gatekeeper systematisk har tilsidesat en eller flere af forordnin-
gens forpligtelser og har fastholdt, styrket eller udvidet sin gatekee-
perposition jf. artikel 41, stk. 2, jf. artikel 18,
en eller flere digitale tjenester bør tilføjes listen over centrale plat-
formstjenester i forordningens artikel 2, stk. 2, jf. artikel 41, stk. 3,
litra a, jf. artikel 19, eller
en eller flere praksisser ikke imødegås effektivt af forordningen og
kan begrænse den frie markedsadgang for så vidt angår centrale plat-
formstjenester eller være urimelige, jf. artikel 41, stk. 3, litra b, jf.
artikel 19.
Medlemsstaterne skal fremlægge dokumentation til støtte for deres anmod-
ninger, jf. artikel 41, stk. 4. For så vidt angår anmodninger i forhold til de i
artikel 41, stk. 3, nævnte praksisser kan en sådan dokumentation omhandle
oplysninger om nyligt indførte tilbud vedrørende produkter, tjenester, soft-
ware eller funktioner, der giver anledning til betænkeligheder med hensyn
til den frie markedsadgang eller rimelighed, uanset om de indføres i forbin-
delse med eksisterende centrale platformstjenester eller på anden vis.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det er Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, der i Danmark er den kompetente myndighed til at anmode
Kommissionen om at indlede eller foretage en markedsundersøgelse i hen-
Side 25
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
hold til forordningens artikel 41. Konkurrencerådet skal godkende, at sty-
relsen sender en anmodning efter forordningens artikel 41 til Kommissio-
nen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 4
Det følger af forordningen om digitale markeder artikel 38, stk. 7, at hvis en
national kompetent myndighed, der håndhæver konkurrenceregler som nær-
mere defineret i artikel 1, stk. 6, har kompetence og undersøgelsesbeføjelser
hertil i henhold til national ret, kan myndigheden på eget initiativ foretage
en undersøgelse af en eventuel manglende overholdelse af forordningen om
digitale markeder artikel 5, 6 og 7 på sit område.
Det følger endvidere af præamblen til forordningen om digitale markeder
betragtning (91), at Kommissionen er den eneste myndighed, der har be-
myndigelse til at håndhæve forordningen, men at det for at understøtte Kom-
missionen bør være muligt for medlemsstaterne at bemyndige de myndig-
heder, der håndhæver konkurrencereglerne, til at foretage undersøgelser
vedrørende gatekeeperes mulige manglende overholdelse af visse forplig-
telser i henhold til forordningen.
Herudover følger det af præambelbetragtning (91), at en undersøgelse af
eventuel manglende overholdelse af forordningen navnlig kan være gavnlig
i tilfælde, hvor det ikke fra begyndelsen kan fastslås, om en gatekeepers
adfærd kan være i strid med forordningen om digitale markeder, konkurren-
cereglerne eller begge dele.
Det foreslås derfor i
stk. 1,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fore-
tage en undersøgelse af en eventuel manglende overholdelse af forordnin-
gen om digitale markeder artikel 5, 6 og 7 i Danmark.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen kan foretage en undersøgelse af en gatekeepers eventuelle manglende
overholdelse af de forpligtelser, som denne er underlagt i medfør af forord-
ningens artikel 5, 6 og 7 i Danmark. En sådan undersøgelse vil have karakter
af de indledende undersøgelser som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i
Side 26
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
dag foretager på konkurrence-, P2B-, og betalingsområdet, men med den
forskel at styrelsen ikke håndhæver forordningen om digitale markeder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan efter en gennemført undersøgelse
i henhold til den foreslåede bestemmelse underrette Kommissionen om sine
konklusioner, således at Kommissionen, som den eneste håndhævelsesmyn-
dighed, kan indlede en procedure med henblik på at undersøge en eventuel
manglende overholdelse af reglerne i forordningen om digitale markeder.
Konkurrencerådet godkender konklusionerne i styrelsens undersøgelse, in-
den styrelsen oversender konklusionerne til Kommissionen.
Da det udelukkende er Kommissionen, der håndhæver forordningen om di-
gitale markeder, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke på baggrund
af en undersøgelse efter det foreslåede stk. 1, træffe afgørelse om, at en ga-
tekeeper har overtrådt forordningens artikel 5, 6 eller 7.
Hvis Kommissionen indleder en procedure i henhold til forordningens arti-
kel 20, fritages de nationale kompetente myndigheder fra muligheden for at
foretage en undersøgelse efter den foreslåede bestemmelse, eller afslutter
den, hvis den allerede er i gang, jf. forordningens artikel 38, stk. 7, 3. pkt.
Styrelsen vil i et sådant tilfælde skulle aflægge rapport til Kommissionen
om resultaterne af styrelsens undersøgelse for at støtte Kommissionen i dens
rolle som den eneste myndighed, der har beføjelse til at håndhæve forord-
ningen om digitale markeder.
Det foreslås i
stk. 2, 1. pkt.,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fo-
retage en undersøgelse efter stk. 1, af egen drift eller på baggrund af en
klage.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en undersøgelse efter den fore-
slåede bestemmelses stk. 1 for det første kan indledes på styrelsens eget ini-
tiativ og for det andet kan styrelsen indlede en undersøgelse på baggrund af
en klage over en gatekeepers adfærd i Danmark.
Den foreslåede bestemmelse svarer til P2B-lovens § 3, stk. 3, der er inspi-
reret af konkurrencelovens § 15, stk. 1, 2. pkt.
Det følger af forordningen om digitale markeder artikel 27, stk. 1 og 2, at
enhver tredjepart, herunder erhvervsbrugere, konkurrenter eller slutbrugere
af en central platformstjeneste, der udbydes af en gatekeeper, samt deres
Side 27
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
repræsentanter kan underrette den nationale kompetente myndighed eller
Kommissionen direkte om enhver praksis eller adfærd fra gatekeeperens
side, der falder ind under forordningens anvendelsesområde, samt at den
nationale kompetente myndighed og Kommissionen har fuld skønsbeføjelse
med hensyn til, hvilke foranstaltninger der er passende, og at de ikke er for-
pligtet til at følge op på de modtagne oplysninger.
Det følger imidlertid af artikel 27, stk. 3, at hvis den nationale kompetente
myndighed på grundlag af de oplysninger, der er modtaget fra tredjemand,
jf. bestemmelsens stk. 1, fastslår, at der kan være tale om manglende over-
holdelse af forordningens regler, skal den nationale kompetente myndighed
overføre de pågældende oplysninger til Kommissionen.
Såfremt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af en modtaget
klage fastslår, at der kan være tale om manglende overholdelse af forord-
ningens regler, herunder reglerne i artikel 5, 6 og 7, skal styrelsen overføre
de pågældende oplysninger til Kommissionen. Styrelsen er imidlertid også
forpligtet til at underrette Kommissionen, inden styrelsen iværksætter en un-
dersøgelse enten af egen drift eller på baggrund af en klage. Der henvises til
bemærkningerne til stk. 2, 2. pkt. nedenfor.
Det følger derudover af forordningen om digitale markeder artikel 38, stk.
6, at Kommissionen kan anmode de nationale kompetente myndigheder om
at støtte enhver af dens markedsundersøgelser i henhold til forordningen.
Det foreslås i
stk. 2, 2. pkt.,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriftligt
skal underrette Kommissionen, inden styrelsen træffer den første formelle
undersøgelsesforanstaltning, jf. forordningens artikel 38, stk. 7, 2. pkt. For-
målet hermed vil være at undgå overlappende undersøgelser i henhold til
forordningen, jf. præamblens betragtning (91).
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at styrelsen skal underrette Kom-
missionen, inden styrelsen indleder en undersøgelse efter § 4, stk. 1. Styrel-
sen skal underrette Kommissionen, inden styrelsen træffer en første formel
undersøgelsesforanstaltning. En formel undersøgelsesforanstaltning kan fx
Side 28
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
være en anmodning om oplysninger efter den foreslåede § 5, eller en an-
modning om at gennemføre et interview efter den foreslåede § 6.
Det foreslås i
stk. 3,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgør, om der er
tilstrækkelig anledning til at foretage en undersøgelse efter stk. 1, herunder
om sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt skal indstilles.
Den foreslåede bestemmelse er inspireret af konkurrencelovens § 15, stk. 1,
3. pkt., og vil indebære, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vide be-
føjelser til at behandle en sag af egen drift og til at afvise at behandle en
klage. Styrelsen kan således på et hvilket som helst tidspunkt i sagsbehand-
lingen afvise at behandle alle eller nogle af de klagepunkter, som en klager
har rejst. Styrelsen vil endvidere kunne beslutte, at den ikke vil foretage en
undersøgelse i en sag. Det vil fx kunne være tilfældet, hvor styrelsen mod-
tager en klage, og hvor det viser sig, at en undersøgelse vil kræve betydelige
ressourcer. Det er vigtigt af hensyn til en så effektiv anvendelse og en så
hensigtsmæssig prioritering af styrelsens ressourcer som muligt, at styrelsen
tillægges en sådan prioriteringsadgang. Dette svarer til, hvad der gælder på
både konkurrence-, P2B- og betalingsområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 5
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 1,
at Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen kan kræve alle oplysninger, herunder regnskaber, regn-
skabsmateriale, udskrift af bøger, andre forretningspapirer og elektronisk
lagrede data, kræve adgang til algoritmer og oplysninger om test samt an-
mode om forklaringer vedrørende disse, som skønnes nødvendige for udfø-
relsen af de opgaver, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er tillagt ef-
ter denne lov.
Den foreslåede bestemmelse er inspireret af P2B-lovens § 4, stk. 1, samt
konkurrencelovens § 17, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at styrelsen kan kræve alle oplys-
ninger, herunder at virksomheder giver adgang til algoritmer og oplysninger
om test samt forklaringer vedrørende disse. Årsagen hertil er, at disse for-
hold nævnes tilsvarende eksplicit i Kommissionens adgang til at indhente
Side 29
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
oplysninger i henhold til forordningen om digitale markeder artikel 21, stk.
1.
Efter den foreslåede bestemmelse, vil det være Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen selv, der skønner, hvilke oplysninger der anses for nødvendige til
styrelsens gennemførelse af undersøgelser efter loven. Ved fremsættelsen af
krav om oplysninger er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som forvalt-
ningsmyndighed underlagt proportionalitetsprincippet, ligesom styrelsen
skal iagttage selvinkrimineringsforbuddet, jf. § 10 i retssikkerhedsloven, jf.
nærmere nedenfor.
En undladelse af at efterkomme et krav om oplysninger i forbindelse med
en undersøgelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, vil kunne indebære, at virk-
somheden eller virksomhedssammenslutningen pålægges daglige eller
ugentlige tvangsbøder, jf. bestemmelsen i lovforslagets § 9.
Reglerne i kapitel 4 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven) finder anvendelse
i tilfælde, hvor der i lovgivningen m.v. er fastsat pligt til at meddele oplys-
ninger til den offentlige forvaltning. § 10 i kapitel 4 omhandler retten til ikke
at inkriminere sig selv. Bestemmelsen indebærer bl.a., at hvis der er konkret
mistanke om, at en enkeltperson eller juridisk person har begået en lovover-
trædelse, der kan medføre straf, gælder bestemmelser i lovgivningen m.v.
om pligt til at meddele oplysninger til myndigheden ikke i forhold til den
mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges til-
vejebragt kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lovover-
trædelse.
Det foreslås endvidere, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens krav om
oplysninger skal stå i rimeligt forhold til formålet. Virkningen er, at der
kan stilles krav om oplysninger fra en virksomhed, en virksomhedssam-
menslutning eller enhver anden juridisk person, der står i rimeligt forhold
til undersøgelsens behov. Det er yderligere specificeret, at de krævede op-
lysninger skal stå i overensstemmelse med det almindelige proportionali-
tetsprincip, hvilket ikke er tilfældet, hvis modtageren af kravet pålægges
Side 30
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
uforholdsmæssigt store omkostninger eller urimeligt besvær med at frem-
skaffe de krævede oplysninger.
Det foreslås i
stk. 2,
at oplysningspligten efter stk. 1, påhviler en virksom-
hed, en virksomhedssammenslutning og enhver anden juridisk person. Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
kan kræve oplysninger fra en virksomhed, en virksomhedssammenslutning
og enhver anden juridisk person. Begrebet enhver anden juridisk person om-
fatter fx kommunale og statslige myndigheder.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 6
Det foreslås i
§ 6,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre
interviews med enhver juridisk eller fysisk person, der giver samtykke her-
til, når en sådan juridisk eller fysisk person kan være i besiddelse af oplys-
ninger, der er relevante for anvendelsen af lovforslagets § 4.
Den foreslåede bestemmelse er inspireret af forordningen om digitale mar-
keder artikel 22, stk. 1, som giver Kommissionen beføjelse til at foretage
interviews, og
hvoraf det fremgår, at ”Med
henblik på at udføre sine opgaver
i henhold til denne forordning kan Kommissionen gennemføre interview
med alle fysiske eller juridiske personer, der giver samtykke hertil, med hen-
blik på indsamling af oplysninger vedrørende genstanden for en undersø-
gelse. Kommissionen har ret til at optage sådanne interview med et hvilket
som helst teknisk middel.”
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen kan gennemføre interviews med enhver juridisk eller fysisk person,
der giver samtykke hertil, når en sådan juridisk eller fysisk person kan være
i besiddelse af oplysninger, der er relevante for anvendelsen af lovforslagets
§ 4. Der stilles ikke krav om, at en fysisk person repræsenterer eller er ansat
i en virksomhed. Dette svarer til Kommissionens beføjelser efter forordnin-
gen om digitale markeder artikel 22, stk. 1. Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen kan dermed ikke kræve, at en juridisk eller fysisk person skal give
Side 31
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
fremmøde til et interview i styrelsen, medmindre den pågældende samtyk-
ker hertil.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 7
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 7, stk. 1,
at lov om offentlighed
i forvaltningen ikke gælder for sager og undersøgelser efter denne lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at lov om offentlighed i forvalt-
ningen ikke vil finde anvendelse for sager og undersøgelser efter denne lov.
Årsagen hertil er, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ved udøvelsen af
styrelsens beføjelser efter loven vil komme i besiddelse af en lang række
oplysninger, herunder fortrolige oplysninger, om virksomhedernes interne
og kommercielle forhold, jf. særligt den foreslåede § 5, hvorefter styrelsen
kan kræve alle oplysninger, som skønnes nødvendige for udførelsen af de
opgaver, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er tillagt efter denne lov.
Der er tale om oplysninger, som det ikke er hensigtsmæssigt, at andre virk-
somheder, herunder særligt konkurrenter og offentligheden i øvrigt får ad-
gang til alene som følge af, at der er en undersøgelsessag. Det er endvidere
hensigtsmæssigt, at virksomheder ikke gennem indsigt efter reglerne i lov
om offentlighed i forvaltningen kan følge, om fx virksomhedens konkurren-
ter er genstand for en undersøgelse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Det er endvidere af hensyn til de omfattede virksomheder fundet hensigts-
mæssigt, at lov om offentlighed i forvaltningen ikke skal gælde for sager og
undersøgelser efter denne lov. Virksomheder skal således kunne agere i til-
lid til, at oplysninger udleveret til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
fortroligholdes. Undtagelsen fra lov om offentlighed i forvaltningen skal så-
ledes sikre, at oplysninger, som i øvrigt er givet til styrelsen efter andre reg-
ler, herunder konkurrencelovens § 17, ikke utilsigtet kan blive genstand for
aktindsigt gennem reglerne i lovforslaget som følge af manglende overens-
stemmelse mellem reglerne. Det kan give anledning til, at virksomhederne
ikke længere kan agere i tillid til, at oplysninger udleveret til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen efter andre regelsæt kan fortroligholdes. For at undgå
usikkerhed i forhold til, om offentlighedslovens regler finder anvendelse, er
Side 32
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
det tillige af denne årsag fundet hensigtsmæssigt, at offentlighedsloven ikke
gælder for sager eller undersøgelser efter denne lov.
Hensynet til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens mulighed for effektivt at
kunne foretage undersøgelser taler endvidere mere generelt for, at lov om
offentlighed i forvaltningen ikke skal gælde for sager og undersøgelser efter
denne lov.
Det foreslås i
§ 7, stk. 2,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med de
begrænsninger, der følger af den foreslåede stk. 3, kan offentliggøre 1) in-
formation fra en undersøgelse efter § 4, stk. 1 og 2) dokumenter, der indgår
i sager og undersøgelser, og hvortil der er behov for tredjemands bemærk-
ninger.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen kan offentliggøre information fra en undersøgelse af en gatekeepers
eventuelle manglende overholdelse af forordningen om digitale markeder
artikel 5, 6 og 7 samt dokumenter, der indgår i en sådan undersøgelsessag,
og hvortil der er behov for tredjemands bemærkninger.
Formålet hermed er, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal gives mu-
lighed for at oplyse markedet og den øvrige offentlighed om de undersøgel-
ser, styrelsen har foretaget i forhold til forordningen om digitale markeder,
under hensyntagen til fortrolige oplysninger og Kommissionens effektive
håndhævelse. Derudover skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen have
mulighed til at indhente bemærkninger, når det kan bidrage til at give Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen et forbedret indblik i og forståelse af de
relevante markedsforhold, der skal ligge til grund for undersøgelsen. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen underretter Kommissionen før en eventuel
offentliggørelse.
Det foreslås i §
7, stk. 3,
at ved offentliggørelse efter stk. 2 kan oplysninger
om tekniske forhold, herunder forskning, produktionsmåder, produkter samt
drift- og forretningshemmeligheder, ikke offentliggøres, for så vidt offent-
liggørelsen er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller den
virksomhed, oplysningen angår. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal
Side 33
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
endvidere tage hensyn til gatekeeperes eller tredjeparters legitime interesse
i beskyttelse af deres fortrolige oplysninger.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at styrelsen ikke kan offentliggøre
oplysninger om tekniske forhold, herunder forskning, produktionsmåder,
produkter samt drifts- og forretningshemmeligheder, for så vidt offentliggø-
relsen er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller den virk-
somhed, oplysningen angår. Bestemmelsen vil endvidere medføre, at styrel-
sen skal tage hensyn til gatekeeperes eller tredjeparters legitime interesse i
beskyttelse af deres fortrolige oplysninger.
Formuleringen i den foreslåede bestemmelses 1. pkt. tilsigter at skabe over-
ensstemmelse med lov om offentlighed i forvaltningen § 30, stk. 2, der und-
tager oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om
drifts- og forretningsforhold fra aktindsigt. Drifts- og forretningshemmelig-
heder skal dog i denne lov betragtes som et mere snævert begreb end drifts-
og forretningsforhold i offentlighedsloven. Det skyldes, at det vil gøre for-
målet med offentliggørelse illusorisk, hvis forretningsforhold som sådan
kan undtages fra offentlighed. Det er af væsentlig betydning for forståelsen
og anvendelsen af oplysninger offentliggjort efter stk. 2, at det er muligt i et
vist omfang at referere faktuelle oplysninger vedrørende drifts- og forret-
ningsforhold.
Hvorvidt noget har
væsentlig økonomisk betydning
eller anses for at være
drifts- eller forretningshemmeligheder
beror i sidste ende på en konkret vur-
dering af den pågældende virksomheds forhold, oplysningernes karakter og
den øvrige kontekst.
Til § 8
Databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14 pålægger en dataansvarlig
myndighed en oplysningspligt i forbindelse med indsamling af oplysninger.
Den dataansvarlige har som udgangspunkt pligt til at oplyse en fysisk person
(den registrerede) herom, når der registreres oplysninger om vedkommende.
Hvis oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede fysiske person
selv, indebærer oplysningspligten desuden, at der skal gives underretning til
den registrerede om bl.a. identiteten på den dataansvarlige eller dennes re-
Side 34
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
præsentant, formålene med behandlingen, kategorierne af personoplysnin-
gerne, hvilken kilde personoplysningerne hidrører fra og retten til at anmode
om indsigt, jf. artikel 14, stk. 1 og stk. 2.
Forordningens artikel 15 giver den registrerede ret til indsigt, når der be-
handles oplysninger om vedkommende.
Den registreredes indsigtsret omfatter en ret til en kopi af de personoplys-
ninger, der behandles, jf. artikel 15, stk. 3. Herudover har den registrerede
krav på en række oplysninger, herunder bl.a. oplysning om kategorierne af
personoplysningerne, hvorfra de stammer, og med hvilket formål de be-
handles, jf. artikel 15, stk. 1.
Forordningens artikel 23 giver mulighed for, at medlemsstaterne kan be-
grænse forordningens bestemmelser om oplysningspligt og indsigtsret, bl.a.
når det er nødvendigt og forholdsmæssigt af hensyn til efterforskning (arti-
kel 23, stk. 1, litra d), vigtige samfundsmæssige målsætninger (artikel 23,
stk. 1, litra e), kontrol- og tilsynsfunktioner (artikel 23, stk. 1, litra h) og
hensynet til fortrolige forretningsforhold (artikel 23, stk. 1, litra i).
I medfør af forordningens artikel 23, stk. 1, foreslås det i
§ 8,
at oplysnings-
pligten i artikel 13, 14 og 15 ikke finder anvendelse på sager og undersøgel-
ser efter denne lov.
I relation til forordningens artikel 23, stk. 2, bemærkes det, at forslaget ved-
rører alle typer af personoplysninger i sager og undersøgelser efter denne
lov, jf. artikel 23, stk. 2, litra a-c, og at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
i relation til disse oplysninger er dataansvarlig, jf. artikel 23, stk. 2, litra e.
Endvidere er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forpligtet til at journali-
sere og arkivere alle oplysninger i sager og undersøgelser efter loven i over-
ensstemmelse med de almindelige regler for statslige myndigheder i offent-
lighedsloven og arkivloven. Hertil kommer, at alle oplysninger i sager og
undersøgelser efter loven vil være undtaget fra reglerne om aktindsigt i med-
før af offentlighedsloven, ligesom reglerne om tavshedspligt også finder an-
vendelse, jf. artikel 23, stk. 2, litra d og f.
Baggrunden for forslaget er, at det er vigtigt af hensyn til formålet med lo-
ven, at hverken oplysningspligten eller indsigtsretten i medfør af databe-
skyttelsesforordningen fører til en udhuling af, at sager og undersøgelser
efter denne lov er undtaget fra indsigt i medfør af offentlighedsloven, jf. de
Side 35
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
principielle overvejelser, der netop ligger bag denne undtagelse. Samtidig
giver forordningens artikel 14 og 15 ikke tilstrækkelig mulighed for at be-
grænse adgangen til indsigt i sager og undersøgelser efter denne lov.
Det er karakteristisk for sager og undersøgelser efter konkurrenceloven og
denne lov, at en vurdering forudsætter et kendskab til markedet. Derfor in-
deholder sagerne ikke alene oplysninger fra den eller de virksomheder, som
en undersøgelse vedrører, men også fra den øvrige del af markedet, herunder
virksomheder og slutbrugere. Undersøgelser vil derfor som oftest indeholde
et særdeles stort antal oplysninger.
I undersøgelser efter denne lov kan databeskyttelsesforordningens oplys-
ningspligt over for fysiske personer samt ret for registrerede fysiske perso-
ner til indsigt føre til en udhuling af formålet med, at disse sager netop skal
være undtaget fra indsigt i medfør af offentlighedsloven.
For det første drejer undersøgelser efter denne lov sig om virksomheders
adfærd, og formålet med at offentlighedsloven ikke finder anvendelse er
netop, at disse oplysninger i vidt omfang er fortrolige. Det kan derfor være
skadeligt, hvis fx medarbejder fra én virksomhed i medfør af databeskyttel-
sesforordningen kan få ret til oplysning om eller indsigt i, hvorvidt der er
registreret oplysninger om den pågældende medarbejder i materiale indhen-
tet fra en anden virksomhed.
For det andet har fysiske personer ikke på samme måde som virksomheder
en interesse i at få oplysninger om eller indsigt i oplysninger om dem selv i
undersøgelser efter denne lov. Dette skyldes, at undersøgelser vil dreje sig
om virksomheder. Derfor vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens behand-
ling som udgangspunkt ikke have konsekvenser for hovedparten af de regi-
strerede fysiske personer, der måtte være nævnt heri. I de tilfælde, hvor sty-
relsen skulle komme i besiddelse af personoplysninger, vil det derfor for-
mentlig være almindelige personoplysninger og ikke følsomme personop-
lysninger.
I forbindelse med oversendelse af en undersøgelse til Kommissionen efter
forordning om digitale markeder artikel 38 fremsendes udelukkende de op-
lysninger, som er relevante for Kommissionens eventuelle håndhævelse. Så-
danne relevante oplysninger vil typisk ikke omhandle personoplysninger,
men relatere sig til virksomheder. Eventuelle personoplysninger forventes
Side 36
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
ikke at være følsomme oplysninger i databeskyttelsesforordningens for-
stand.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at registrerede fysiske personer
ikke skal have tilsendt en underretning i medfør af forordningens artikel 13
og 14, hvis der måtte blive registreret personoplysninger om dem i en sag
eller undersøgelse efter denne lov.
Forslaget indebærer endvidere, at registrerede fysiske personer ikke har ind-
sigtsret i medfør af forordningens artikel 15 i sager og undersøgelser efter
denne lov. Forslaget indebærer, at der hverken er adgang til indsigt efter
offentlighedsloven eller databeskyttelsesforordningen i sager og undersø-
gelser efter denne lov.
Til § 9
Det foreslås i
§ 9, stk. 1, nr. 1,
at der kan pålægges daglige eller ugentlige
tvangsbøder til virksomheder, virksomhedssammenslutninger, eller enhver
anden juridisk person, der undlader at afgive, herunder inden for den fast-
satte frist, fuldstændige eller og korrekte oplysninger som svar på en an-
modning om oplysninger efter § 5. Det vil sige, at både den situation, hvor
oplysninger afgives senere end den fastsatte frist, og den situation, hvor af-
givne oplysninger er ufuldstændige eller ukorrekte, selvom de måtte være
afgivet inden for den fastsatte frist, kan medføre, at der pålægges tvangsbø-
der.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen vil få hjemmel til at pålægge daglige eller ugentlige tvangsbøder til
den virksomhed, virksomhedssammenslutning eller enhver anden juridisk
person, der undlader at give de oplysninger, som styrelsen kan kræve efter
§ 5.
Daglige tvangsbøder er tiltænkt situationer af hastende karakter. Dette kan
bl.a. være nødvendigt i en situation, hvor en virksomhed eller virksomheds-
sammenslutning undlader at fremsende oplysninger, som er centrale for sty-
Side 37
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
relsens undersøgelse af en konkret sag, og hvor styrelsen skønner det nød-
vendigt at sikre, at virksomheden m.v. hurtigt efterlever anmodning om op-
lysninger med henblik på at sikre fremdriften i sagen.
Bestemmelsen er inspireret af konkurrencelovens § 22, hvoraf det blandt
andet følger, at der kan pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder til
virksomheder, virksomhedssammenslutninger eller enhver anden juridisk
person, der undlader at give de oplysninger, som Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen kan kræve efter loven. Bestemmelsen er tillige inspireret af be-
stemmelserne i betalingslovens § 146 og P2B-lovens § 11.
Virksomhedens handlepligt skal være klart beskrevet for at være omfattet af
den foreslåede bestemmelse. Dermed bør de forhold, der udløser tvangsbø-
derne, være let konstaterbare for virksomhederne. Når styrelsen indhenter
oplysninger efter konkurrencelovens § 5 vil det således klart skulle fremgå,
hvilke oplysninger virksomheden m.v. skal afgive.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør har kompetence til at be-
slutte, om en virksomhed, virksomhedssammenslutning, eller enhver anden
juridisk person skal pålægges tvangsbøder.
Det foreslås i
stk. 2,
at størrelsen af en tvangsbøde til virksomheder, virk-
somhedssammenslutninger eller enhver anden juridisk person kan udgøre
op til 5 pct. af den pågældendes gennemsnitlige samlede daglige omsætning
på verdensplan i det foregående regnskabsår pr. dag og beregnes fra den
dato, der er angivet i beslutningen om at pålægge tvangsbøder.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at størrelsen af en daglig tvangs-
bøde vil tage udgangspunkt i en virksomheds m.v. gennemsnitlige samlede
daglige omsætning på verdensplan i det foregående regnskabsår. Størrelsen
af en tvangsbøde vil kunne udgøre op til 5 pct. heraf. Hvis tvangsbøder i
stedet pålægges ugentligt, vil det således skulle svare til, at der udstedes syv
daglige tvangsbøder, idet beregningen stadig tager udgangspunkt i den dag-
lige omsætning. Hvis en virksomhed m.v. indgår i en koncern vil det være
Side 38
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Lovudkast - Høring vedrørende DMA-loven, fra erhvervsministeren
UDKAST
koncernens daglige gennemsnitlige samlede omsætning på verdensplan, der
skal lægges til grund for beregningen af en tvangsbøde.
Den foreslåede størrelse svarer til Kommissionens muligheder for at på-
lægge virksomheder tvangsbøder efter forordningen om digitale markeder
artikel 31, stk. 1.
En beslutning om at pålægge en tvangsbøde efter stk. 1, kan efterprøves af
domstolene i medfør af den almindelige prøvelsesadgang efter grundlovens
§ 63, stk. 1, 1. pkt. En sådan indbringelse har som hovedregel ikke opsæt-
tende virkning, jf. grundlovens § 63, stk. 1, 2. pkt.
En tvangsbøde pålægges fra den dato, der er angivet i beslutningen om at
pålægge tvangsbøden. Tvangsbøder vil kunne pålægges dagligt eller ugent-
ligt.
Hvis en virksomhed m.v. ikke betaler tvangsbøderne, vil Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kunne anmode restanceinddrivelsesmyndigheden om at
inddrive tvangsbøderne.
Hvis en virksomhed eller virksomhedssammenslutning opfylder den for-
pligtelse, som tvangsbøderne vedrører, før restanceinddrivelsesmyndighe-
den helt eller delvist har inddrevet dem, vil styrelsen kunne træffe beslut-
ning, om tvangsbødens endelige størrelse til et lavere beløb end det, der ville
følge af den oprindelige beslutning.
Til § 10
Det foreslås i
§ 10,
at loven skal træde i kraft den [1. januar 2024].
Til § 11
Den foreslåede bestemmelse angiver lovens territoriale gyldighedsområde.
Det foreslås i
§ 11,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, da
der er tale om en lov om beføjelser i henhold til EU-lovgivning.
Side 39