Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2707250_0001.png
15. maj 2023
PEHE
DI-2023-02792
Deres sagsnr.: «CaseContact_EksternReference»
Transportminister Thomas Danielsen
Kopi til
Erhvervsminister Morten Bødskov
Folketingets Transportudvalg
Folketingets Erhvervsudvalg
Henvendelse til Transportminister Thomas Danielsen vedrørende
flyvelederproblemerne
Kære Thomas Danielsen
Dansk luftfart og de danske flypassagerer står potentielt overfor en mareridtssommer.
Konsekvenserne af flyveledernes manglende ønske om at tage ekstravagter har allerede
de seneste måneder påvirket driften i Københavns Lufthavn i voldsomt omfang. Det går
ud over passagererne, erhvervslivet, flyselskaberne og de mange øvrige medarbejdere, der
hver dag skal håndtere de afledte konsekvenser af forsinkelser og aflysninger.
Af 19.200 flyvninger til og fra Københavns Lufthavn i april var 45 procent af alle
ankomster og afgange forsinket mere end et kvarter. Det påvirkede en million rejsende.
Dertil kom 400 aflysninger, der ramte omkring 60.000 rejsende. Den udvikling er helt
uacceptabel og vil kun blive forværret efterhånden, som trafikmængden vokser frem mod
sommeren, medmindre der findes en holdbar løsning meget hurtigt.
Det er klart, at en forhandlingsløsning er nødvendig for at skabe stabilitet om sommerens
bemanding. Det synes, at parterne er langt fra hinanden, og at en reel løsning har meget
lange udsigter. Det betyder, at risikoen for en helt katastrofal sommer for dansk luftfart
rykker tættere på for hver dag, der går. Lige nu oplever vi ikke en bedring, der betrygger
os i, at den nødvendige kapacitet af flyveledere er på plads frem mod sommeren. Vi
oplever tværtimod, at den daglige drift står og falder med, hvor mange flyveledere, der
vælger at møde ind den enkelte dag. Det gør al planlægning helt umulig både for
lufthavnen og flyselskaberne.
Kun en forhandlingsløsning og ikke forskellige midlertidige løsninger
fx nedsættelse af
kapaciteten i lufthavnen - vil være en holdbar løsning. En kapacitetsnedsættelse vil plan-
lægningsmæssigt være endnu et mareridt, og vil betyde aflysninger af allerede solgte rejser
i stort omfang. Desuden giver ingen midlertidige løsninger garanti for, at trafikken afvik-
les uforstyrret, da det under alle omstændigheder afgøres af flyveledernes fremmøde på
dagen.
*SAGDI-2023-02792*
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 160: Henvendelse af 15/5-23 fra DI Transport om flyvelederproblemerne
2707250_0002.png
Mangel på en løsning vil betyde en fortsættelse og en forværring af problemerne over
sommeren med langt flere operationer og passagerer, som bliver berørt. Det vil medføre
strukturel skade for Københavns Lufthavn og de selskaber, der opererer herfra.
Herudover er det klart, at Københavns Lufthavn har en størrelse i europæisk
sammenhæng, der gør, at den nuværende drift skaber udfordringer for hele det
europæiske luftfartsnetværk, hvilket også nødvendiggør hurtig handling.
Hertil kommer selvfølgelig den massive påvirkning, som en fortsat mangel på flyveledere
vil medføre for andre virksomheder i rejseværdikæden. Det gælder hoteller, restauranter,
kulturinstitutioner og oplevelsesindustrien, der alle vil gå glip af turister, ligesom danske
rejsebureauer vil blive hårdt ramt af store forsinkelser og aflysninger. De økonomiske
effekter af et de facto sammenbrud af sommertrafikken i Københavns Lufthavn vil derfor
have store konsekvenser for det danske samfund.
Vi beder derfor om, at du i egenskab af ejer af Naviair sætter dig for bordenden og får
sikret, at der findes en forhandlet løsning mellem parterne - gerne med inddragelse af
arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne i processen. Det er efter vores vurdering
den eneste holdbare løsning. Lykkes det ikke, vil det få store negative konsekvenser for
danskerne, erhvervslivet og dansk luftfart både på kort og langt sigt.
Vi har brug for et møde med dig om sagen så hurtigt som muligt og gerne i indeværende
uge.
Med venlig hilsen på vegne af nedenstående
Karsten Lauritzen
Branchedirektør, DI Transport
Thomas Woldbye
CEO, Københavns Lufthavne
Niels Hemmingsen
CEO, Aalborg Lufthavn
Anko van der Werff
CEO, SAS Group
Geir Karlsen
CEO, Norwegian
Jan Hessellund
CEO, Billund Lufthavn
Jesper Rungholm
CEO, DAT