Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2703267_0001.png
Life Science-strategi:
Hvordan skaber vi
rammerne for
fremtidig vækst?
Peter Huntley, Direktør Medicoindustrien
Besøg med Erhvervsudvalget
Den 3. maj 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0002.png
Ny Life Science-strategi
Tidsplanen
• Nuværende Life Science-strategi blev lanceret i 2021
og udløber med udgangen af 2023
• Ny Life Science-strategi er en del af SVM-regeringens
regeringsgrundlag med henblik på styrke en af
Danmarks erhvervspolitiske styrkepositioner
• Ny strategi skal gælde fra 2024 til 2030, dvs. væsentligt
længere strategisk sigte end tidligere strategi og
vækstplan
• Kick-off-arrangement blev afholdt d. 21. april 2023 for
Life Science Rådet i selskab med erhvervsministeren,
indenrigs- og sundhedsministeren, uddannelses- og
forskningsministeren samt udenrigsministeren
• Arbejdet med ny strategi forankres i Life Science
Rådet, hvor Medicoindustrien er repræsenteret
• Politiske forhandlinger om strategien forventes i Q1
2024
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0003.png
Life Science er en
god forretning for
Danmark
• Life Science er en af Danmarks styrkepositioner, der
står for mere end 20 pct. af al dansk eksport…
• …men potentialet er til endnu mere:
• Lav vækst: 40 pct. stigning i eksport frem mod
2030
• Høj vækst: Mere end fordobling af eksport
frem mod 2030
• Medico omsætter årligt for 68 mia. kr., mens Life
Science samlet står for 267 mia. kr. årligt
• Tårnhøj produktivitet og meget høj vækst
• Samlet set 50.000 ansatte
Derfor:
Sundhed er blevet en god forretning for
Danmark, der bidrager til milliarder i
skatteindtægter, høj beskæftigelse og innovation
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0004.png
Styrkelse af Life
Science er en
investering i sundhed
• Medico bidrager til et sammenhængende, robust
og fremtidssikret sundhedsvæsen gennem
innovative sundhedsløsninger og moderne
medicinsk udstyr
• Øger kvalitet for borgere og patienter og
mindsker kapacitetsudfordringer i
sundhedsvæsenet
• Tidssvarende og ambitiøse rammevilkår for
medico og den øvrige Life Science-industri er –
med andre ord - en investering i at overkomme
sundhedsvæsenets udfordringer.
• Et stærkt sundhedsvæsen, der investerer i
innovativt udstyr, er også et vigtigt
erhvervspolitisk rammevilkår for dansk Life
Science.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0005.png
Konkrete ønsker til ny
Life Science-strategi
1.
Sundhedsvæsenet skal være
udstillingsvindue for innovation
• Både life science-virksomheder og sundhedsvæsenet
oplever udfordringer ift. optag, implementering og
skalering af innovative sundhedsteknologier
• Udfordringen bunder i bl.a. i, at man ved indkøb til
sundhedsvæsenet ikke måler på dynamiske effekter af
indkøb til sundhedsvæsenet, samtidig med at indkøb af
udstyr konstant er underlagt besparelser.
DERFOR:
Dynamiske effekter skal indtænkes i
beslutninger om større sundhedsindsatser i
sundhedsvæsenet. Det kræver en systematisk
indkøbsmodel, der kombinerer fokus på gevinster på
tværs af siloer i sundhedsvæsenet (som prototype i
FOVIS) og dynamiske effekter (som BIS-model).
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0006.png
Konkrete ønsker til ny
Life Science-strategi
2.
Sundhedsfond skal ikke blot udvikle, men i
stedet skalere innovativ teknologi
• Sundhedsfonden er en del af regeringsgrundlaget og skal
etableres med henblik på at ”sikre til vedligeholdelse og
modernisering af sygehuse samt til teknologi og digitalisering,
som reducerer arbejdskraftsudfordringen og sikrer danskerne
nem og lige adgang til forebyggelse og sygdomsbehandling.”
• Problemet i sundhedsvæsenet er dog ikke, at der mangler
pilotprojekter og udviklingsinitiativer. Dem er der nemlig
masser af. Udfordringen er i stedet, at der mangler en
substantiel skalering af innovativ teknologi.
DERFOR:
Sundhedsfonden bør understøtte en ambitiøs
implementering af allerede eksisterende, innovative
teknologier, der styrker patientbehandlingen allerede i dag og
imødekommer manglen på arbejdskraft i sundhedsvæsenet.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0007.png
Konkrete ønsker til ny
Life Science-strategi
3.
Styrk det offentligt-private
samarbejde
• Offentligt-privat samarbejde skal i væsentlig højere
grad bruges at indføre og skalere innovativt
medicinsk udstyr. Det kræver kompetenceudvikling
af offentlige indkøbere til at understøtte et stærkere
offentligt samspil med private aktører, men også
direkte konsulentbistand til at bistå indkøberne med
at igangsætte og afvikle konkrete værdibaserede
indkøb.
DERFOR:
Der bør oprettes en pulje til at sikre, at
offentlige indkøbere kan indkøbe værdibaserede
indkøb og mestrer innovationspartnerskaber som
udbudsform.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0008.png
Konkrete ønsker til ny
Life Science-strategi
4.
Skab øgede incitamenter til at foretage kliniske
afprøvninger
• Kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr foregår typisk på en noget
anden skala, end kliniske forsøg med lægemidler, idet der typisk indgår
langt færre forsøgspersoner i afprøvninger af medicinsk udstyr. Dette
har traditionelt betydet, at der ikke for sygehusene har været nær
samme økonomi i at gennemføre afprøvninger af medicinsk udstyr. I
stedet har forskningen været drevet at ildsjæle og centers of excellence,
som har indgået partnerskaber med industrien om at afprøve udstyret.
• Der er således behov for, at der skabes økonomiske incitamenter for, at
der kan bliver foretaget flere kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr i
Danmark, hvilket også kommer patienter til gavn, da det bidraget til et
øget optag af ny teknologi.
DERFOR:
Ansøgninger for at foretage kliniske afprøvninger bør
afgiftsfritages, både i regi af Lægemiddelstyrelsen og Etisk Komité.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Præsentationer fra Medico besøget den 3. maj 2023 om Life Science-industri og Medicobranchen
2703267_0009.png
Strategi –
og implementering
5. Afslut Life Science-strategi nr. 2
• Arbejdet frem mod Life Science strategi nr. 3 er i gang,
men vi har ikke implementeret strategi nr. 2 helt
færdigt:
• Partnerskab for Sundhedsdata har udarbejdet en
fuld redegørelse for, hvordan vi kan udnytte vores
sundhedsdata bedre under iagttagelse af fuld
databeskyttelse - det blev lagt i
Sundhedsministeriet til implementering og bør
føres ud i praksis
• FoU-fradraget på 130 pct. blev forlænget og Life
Science Rådet har anbefalet en videreførelse –
det skal effektueres politisk.
• Disse to vigtige initiativer bør være på plads.
DERFOR:
Afslutningen af nuværende strategi (nr. 2) er
vigtig at prioritere før ikrafttrædelsen af næste strategi.