Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 141
Offentligt
2700698_0001.png
3. maj 2023
Opfylder Danmarks Havplan de internationale principper for en
økosystembaseret tilgang?
Resumé
I dette notat beskriver Tænketanken Hav:
-
At udkastet til Havplan 2021 ikke lever op til en økosystembaseret tilgang. Havplanen lever
heller ikke op til de principper for en økosystembaseret tilgang fra HELCOM VASAB, som
Erhvervsministeriet selv henviser til. Det fremgår af regeringsgrundlaget og diverse EU-
direktiver, at der skal anvendes en økosystembaseret tilgang.
At Symphony-modellen og ØKOMAR-projektet kan anvendes i en dansk havplanlægning,
som er baseret på internationale principper for en økosystembaseret tilgang
fx
principperne fra HELCOM VASAB.
At Havplanen ikke vil bidrage positivt til at opnå en god miljøtilstand i Danmarks
havområde, som forudsat i lov om havplanlægning. Havstrategien er heller ikke inddraget
som grundlag for havplanlægningen, hvilket forudsættes i EU-direktivet om
havplanlægning, den danske havplanlov og SVM- regeringsgrundlaget.
-
-
Notatet er inddelt i tre afsnit:
1. HELCOM VASAB’s retningslinjer for en økosystembaseret tilgang
.......................................................... 2
2. Hvad er Symphony og ØKOMAR? .............................................................................................................. 5
3. Havstrategien som grundlag for Havplanen ............................................................................................... 6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Materiale fra TænkeTanken Hav om Danmarks Havplan, som opfølgning på foretræde for udvalget den 27. april 2023
2700698_0002.png
1. HELCOM VASAB’s
retningslinjer
for en økosystembaseret tilgang
Der er udarbejdet forskellige internationale retningslinjer og principper for en
økosystembaseret tilgang. Blandt andet har landene omkring Østersøen
i regi af Helsinki-
konventionen (HELCOM) og arbejdsgruppen HELCOM VASAB
udarbejdet 9 principper
1
.
2
for
en økosystembaseret tilgang til havplanlægning, som Erhvervsministeriet og regeringen
henholder sig til. Både Danmark og EU er part til HELCOM og har godkendt principperne.
Tænketanken Hav vurderer, at den danske havplanlægning ikke opfylder HELCOM VASAB-
principperne. Nedenfor gennemgås de 9 principper og Tænketanken Havs vurdering af,
hvordan den danske Havplan forholder sig til dem.
Princip 1: Anvende den bedst tilgængelige viden om og praksis til at sikre
økosystemerne:
Arealplanlægningen og udviklingen af aktiviteter skal være baseret på den nyeste viden om
økosystemerne og nyeste viden om, hvordan man i praksis beskytter marine økosystemer bedst
muligt.
Tænketanken Havs vurdering: Danmarks Havplan er ikke udarbejdet på grundlag af nyeste og
bedst tilgængelige viden om de marine økosystemer. Erhvervsministeriet har ikke anvendt
relevant miljødata og viden om marine økosystemer, herunder er der heller ikke anvendt lokal
viden ved udlæg af zonerne i Havplanen. Relevante (eksisterende) metoder og værktøjer til en
økosystembaseret tilgang er heller ikke anvendt
såsom Symphony eller metoderne udviklet i
ØKOMAR-projektet.
Der findes på nuværende tidspunkt modelleringsværktøjer og databaser, der ville kunne
underbygge en økosystembaseret tilgang i Havplanen (Symphony og ØKOMAR). Hvis den
nuværende viden inddrages, vil det være muligt at have den første version klar indenfor et års
tid
(fx vil modellerne udviklet i ØKOMAR-projektet indenfor et år kunne opdateres, og danne
grundlag for den første version). Denne kan derefter løbende udvides med ny data.
For trinvist at kunne implementere en reel økosystembaseret tilgang, så skal der allerede nu
sættes et udviklingsarbejde i gang og dermed allokeres midler, så der opbygges kompetencer i
den statslige forvaltning. Kompetencer, som ikke er til stede i tilstrækkeligt omfang i dag.
Princip 2: Anvende et generelt forsigtighedsprincip
Princip 2 kræver, at man anvender en fremsynet, foregribende og forebyggende planlægning,
som fremmer bæredygtig anvendelse i havområderne og udelukker risici og farer ved aktiviteter
på det marine økosystem. De aktiviteter, der ifølge den nuværende videnskabelige viden kan
føre til væsentlige eller irreversible påvirkninger på det marine økosystem, og hvis påvirkninger
måske ikke er samlet eller delvist tilstrækkeligt forudsigelige på nuværende tidspunkt, kræver en
specifik omhyggelig undersøgelse og vægtning af risici.
Guideline for the implementation of ecosystem-based approach in Maritime Spatial Planning (MSP) in the Baltic Sea
area. HELCOM VASAB, 2016.
https://www.helcom.fi/wp-content/uploads/2019/08/Guideline-for-the-
implementation-of-ecosystem-based-approach-in-MSP-in-the-Baltic-Sea-area_June-2016.pdf
1
2
HELCOM VASAB’s
principper bygger på Malawi-principperne i henhold til
FN’s Biodiversitetskonvention.
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Materiale fra TænkeTanken Hav om Danmarks Havplan, som opfølgning på foretræde for udvalget den 27. april 2023
2700698_0003.png
Tænketanken Havs vurdering: Havplanen inkluderer ikke brug af forsigtighedsprincippet.
Forsigtighedsprincippet skal sikre, at der handles for at forebygge eller eliminere væsentlige
risici for miljøet, selvom man ikke har den fulde viden om alle detaljerede sammenhænge.
Anvendelse af forsigtighedsprincippet forudsætter, at man har identificeret mulige risici for
negative virkninger på miljøet, men at det ikke er muligt at udarbejde en fuldstændig
videnskabelig risikobedømmelse og dermed definere risikoen med tilstrækkelig stor sikkerhed.
Ved anvendelse af forsigtighedsprincippet træffes der politisk beslutning om, at usikkerheden
skal komme miljøet til gode. I forbindelse med Havplanen synes der ikke at være truffet sådanne
beslutninger.
Princip 3: Undersøge alternative løsninger ved væsentlige miljøpåvirkninger
Der skal udvikles rimelige alternativer for at finde løsninger for at undgå eller reducere negative
miljøpåvirkninger og andre påvirkninger samt påvirkninger af økosystemtjenester.
Tænketanken Havs vurdering: Det fremgår af miljøvurderingen af Havplanen 2021, at
”Forslag
til Danmarks første Havplan indeholder ikke alternativer til planlægningen inden for de
arealer og bestemmelser, som miljøvurderes. Det er derfor udelukkende det beskrevne
planforslag, som miljøvurderes, og ikke alternativer eller varianter af planens rammer og
retningslinjer".
Princip 4: Identificere økosystemtjenester som basis for planlægningen
For at sikre en samfundsøkonomisk vurdering af miljøeffekter og potentialer skal havets
økosystemtjenester identificeres.
Tænketanken Havs vurdering: Ifm. med havplanlægningen er der ikke offentliggjort en
identifikation eller opgørelse af havets økosystemtjenester, herunder om naturbaserede
løsninger i relation til håndtering af klimaforandringer.
Princip 5: Minimere negative miljøpåvirkninger, hvor dette er relevant
Foranstaltningernes miljøpåvirkninger skal vurderes og det skal søges at forhindre, reducere og
så fuldt ud som overhovedet muligt opveje eventuelle væsentlige negative virkninger på miljøet
som følge af gennemførelsen af planen.
Tænketanken Havs vurdering: Den tidligere regering har beskrevet i et notat (N1), at er der på
forskellige områder er taget højde for evt. negative miljøeffekter, inden første udkast til Havplan
blev sendt i høring. Tænketanken vil gerne anerkende, hvis dette er forsøgt, men må
understrege, at håndtering af flere negative miljøpåvirkninger er udskudt til den efterfølgende
sagsbehandling af konkrete projekter
og dermed ikke håndteres i Havplanen, hvilket princip 5
ellers forudsætter. I den strategiske miljøvurdering af Havplanen henvises der flere steder til, at
minimering af miljøpåvirkninger først behøver at ske, når myndighederne skal give tilladelse til
et konkret projekt. Der er således ikke taget tilstrækkeligt hensyn til negative miljøpåvirkninger
på planlægningsniveau.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Materiale fra TænkeTanken Hav om Danmarks Havplan, som opfølgning på foretræde for udvalget den 27. april 2023
2700698_0004.png
I N1 henvises til, at der i den strategiske miljøvurdering, udarbejdet af COWI, redegøres for
forventede miljøkonsekvenser for de planlagte aktiviteter. Tænketanken hav bemærker, at den
strategiske miljøvurdering påpeger flere områder, hvor der vurderes en risiko for at modarbejde
miljømål. Søfartsstyrelsen skriver også i sin Havplanredegørelse, at miljøvurderingen peger på,
”hvor
planlagte aktiviteter ville kunne overskride forventede grænser eller tærskelværdier
fastsat i henhold til anden lovgivning og dermed hvor der bør være et særligt fokus i
forbindelse med den konkrete sagsbehandling”.
Tilsyneladende er forventede overskridelser i
henhold til anden lovgivning accepteret og håndteringen af disse udskydes til sagsbehandlingen
af konkrete projekter, hvor kumulative effekter sjældent håndteres. Dette er i modstrid med
princip 5.
Princip 6: Anvende en relationel forståelse af samspillet mellem liv og aktiviteter i
og på havet, herunder kumulative effekter
Princip 6 beskriver, at det er nødvendigt at vurdere effekterne på økosystemet forårsaget af
forskellige aktiviteter. Dette inkluderer direkte/indirekte, kumulative (samlede), kort-
/langsigtede, permanente/midlertidige og positive/negative effekter, såvel som indbyrdes
relationer, herunder interaktion mellem land og hav.
Tænketanken Havs vurdering: Havplanen tager ikke tilstrækkeligt hensyn til samspillet mellem
land og hav. Dette punkt kritiseres kraftigt i mange høringssvar. De kumulative effekter af
Havplanen er heller ikke vurderet tilstrækkeligt, hvilket er helt afgørende for en
økosystembaseret tilgang. Der henvises til Tænketanken Havs anbefalinger.
Princip 7: Inddrage interessenter og borgere i planlægningen
Alle relevante myndigheder og interessenter samt den bredere offentlighed skal inddrages i
planlægningsprocessen på et tidligt tidspunkt. Resultaterne af inddragelsesprocessen skal
offentliggøres. Integreret kystforvaltning (ICM) nævnes som eksempel på et uformelt og
fleksibelt instrument, der kan understøtte processen med deltagelse og kommunikation.
Tænketanken Havs vurdering: Der er ikke foretaget nogen borgerinddragelse i forbindelse med
udarbejdelse af Havplanen. Interessenter er kun blevet inddraget på et overordnet niveau
gennem informationsmøder, og først på et meget sent stadium, hvor planen stort var
udarbejdet. Tænketanken Hav vurderer, at den danske havplanlægning langt fra opfylder
princippet om inddragelse og kommunikation.
Princip 8: Udføre planlægningen på det mest passende niveau og søge
sammenhæng mellem de forskellige niveauer
Havplanlægning med en økosystembaseret tilgang som et overordnet princip skal gennemføres
på det mest passende niveau og skal søge sammenhæng mellem de forskellige niveauer.
Tænketanken Havs vurdering: Havplanlægningen er foretaget på et meget overordnet niveau,
hvilket vanskeliggør en økosystembaseret tilgang. En økosystembaseret tilgang finder altid sted
i et konkret, defineret økosystem.
4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Materiale fra TænkeTanken Hav om Danmarks Havplan, som opfølgning på foretræde for udvalget den 27. april 2023
2700698_0005.png
Princip 9: Anvende en iterativ proces i planlægningen
En bæredygtige brug af havets økosystemer forudsætter, at der anvendes en iterativ proces,
herunder overvågning, gennemgang og evaluering af både processen og resultatet.
Tænketanken Havs vurdering: Tænketanken Hav kan ikke vurdere, hvorvidt der er eller vil blive
anvendt en iterativ (trinvis) proces i planlægningen. Søfartsstyrelsen har dog udtalt på
informationsmøder om Havplanen i 2021, at man har lagt vægt på at starte på et meget
overordnet niveau, og at det forventes, at Havplanen vil blive mere detaljeret med årene
og at
man på den måde forventer at anvende en iterativ proces. Tænketanken Hav understreger i den
forbindelse, at der ikke er afsat midler til havplanlægningen. Der er heller ikke afsat midler til
overvågning og evaluering, hvorfor dette synes vanskeligt fremadrettet at forbedre
havplanlægningen og anvende en iterativ proces i planlægningen.
2. Hvad er Symphony og ØKOMAR?
Det er et krav i EU’s direktiv om havplanlægning, at der skal anvendes en økosystembaseret
tilgang. Det fremgår også af SVM-regeringsgrundlaget, at havplanen skal have en
økosystembaseret tilgang. For at opfylde principperne for en økosystembaseret havplanlægning
(fx principperne fra HELCOM VASAB) skal myndighederne anvende den bedst tilgængelige
viden og data. Symphony
3
og ØKOMAR
4
er henholdsvis et eksempel på et værktøj og et projekt,
der har haft fokus på at udvikle værktøjer, der kan håndtere dette.
Symphony
er et modelbaseret værktøj, som er udviklet til at understøtte implementeringen af
en økosystem-baseret havplanlægning. Det er udviklet til Sverige (Havs- och Vatten-
myndigheten), men kan overføres til andre lande. Sverige understøtter
via sin
udviklingsbistand
at systemet anvendes til havplanlægning i adskillige udviklingslande verden
over. I 2022 blev der lanceret en open-sourceversion af Symphony.
Symphony-modellen skildrer gennem kort og andre grafiske præsentationer, hvordan marine
økosystemer reagerer på forskellige aktiviteter. Symphony kan give information til
myndighederne om grundlæggende miljøforhold, og der kan udarbejdes analyser til brug i
havplanlægningen, herunder overblik over kumulative (samlede) effekter af forskellige
planlægningsmuligheder (scenarier). Symphony kan således på en objektiv og transparent måde
give information til myndigheder og beslutningstagere til brug for en økosystembaseret
havplanlægning. Se en kort informationsvideo om Symphony her:
Link.
I Danmark blev der i 2018-2020 udført et projekt, der også anvender en datadrevet model,
nemlig
ØKOMAR-projektet.
ØKOMAR-projektet har etableret state-of-the-art datasæt for
fordeling af aktiviteter og økosystemer i danske havområder og kortlagt de kombinerede effekter
af flere forskellige aktiviteter, rangeret dem og analyseret de potentielle effekter af nye
aktiviteter. ØKOMAR har også skitseret, hvordan zoneinddeling af havet kan igangsættes i
Symphony:
https://www.havochvatten.se/en/eu-and-international/marine-spatial-planning/swedish-marine-spatial-planning/the-marine-spatial-planning-
process/development-of-plan-proposals/symphony---a-tool-for-ecosystem-based-marine-spatial-planning.html
3
ECOMAR: A data-driven framework for ecosystem-based Maritime Spatial Planning in Danish marine waters. NIVA Report No. 7562-2020.
https://niva.brage.unit.no/niva-xmlui/handle/11250/2725462?locale-attribute=no
4
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Materiale fra TænkeTanken Hav om Danmarks Havplan, som opfølgning på foretræde for udvalget den 27. april 2023
2700698_0006.png
Danmark. De danske myndigheder har endnu ikke taget ØKOMAR projektets resultater i
anvendelse.
Metoderne fra ØKOMAR kan, ligesom Symphony, tilpasses og opdateres med nyeste data for
danske farvande og anvendes til brug for en økosystembaseret havplanlægning i Danmark, som
er baseret på internationale principper for økosystembaseret tilgang. Der bør samtidig ske en
videreudvikling af systemerne, så de løbende forfines på baggrund af nyeste viden.
3. Havstrategien som grundlag for Havplanen
EU’s direktiv om
havplanlægning
og EU’s havstrategidirektiv
kræver begge, at der anvendes en
økosystembaseret tilgang. Det betyder, jf. direktiverne, at:
-
-
-
aktiviteter holdes inden for niveauer, der er forenelige med opnåelsen af en god miljøtilstand
de marine økosystemer er robuste nok til at modstå presset fra menneskeskabte forandringer (såsom
klimaforandringer)
en bæredygtig anvendelse af havets goder og ydelser skal være muligt for nuværende og kommende
generationer
Af bemærkningerne til lovforslaget om maritim fysisk planlægning (den danske havplanlov)
fremgår følgende:
”Havplanlægningen forudsættes at tage udgangspunkt i de eksisterende
sektorinteresser og miljøinteresser med henblik på at sikre, at den fremtidige udvikling sker på
et bæredygtigt grundlag og herunder bidrager til realiseringen af målene i natur- og
miljødirektiverne”.
Det fremgår også af SVM-regeringens regeringsgrundlag fra 2022, at Danmarks Havplan skal
være baseret på havstrategien. Danmarks Havplan skal således bidrage til, at målet om god
miljøtilstand
som er fastsat i havstrategien
kan opnås. God miljøtilstand skulle, jf.
havstrategidirektivet, være nået i 2020, men er endnu ikke opnået i Danmark.
Det fremgår på side 223 i den strategiske miljøvurdering af Havplanen 2021, at
”Udstedelse af
havplanen vurderes ikke
at kunne bidrage positivt til opnåelse af god miljøtilstand i havet”
(side 223)
5
.
Tænketanken Hav vurderer, at Havstrategiens kriterier, tærskelværdier og miljømål ikke guider
indholdet af Havplanen, så den kan bidrage til at realisere målene i natur- og miljødirektiverne.
Havplanen bør fremadrettet udarbejdes, så den bidrager til at realisere målene i de natur- og
miljødirektiver, der gælder for havet, herunder Havstrategien.
Miljøvurdering af Danmarks Havplan. Miljørapport. Marts 2021. Udarbejdet af COWI for Søfartsstyrelsen.
https://havplan.dk/content/api/latest/files/41d05b1e-a6e2-46a4-af79-ed8c2bbcf786/file
5
6