Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2692780_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2023
Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr.
7/2022 om lodsning i danske farvande
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande
har givet anledning til.
1. Rammerne for lodsning i danske farvande
Det er indledningsvist relevant at opridse rammerne for lodsning i danske
farvande.
De danske stræder er blandt verdens mest befærdede. Der passerer således
årligt cirka 70.000 skibe gennem Storebælt, Øresund og Lillebælt, og af
disse var cirka 16.000 ren transit mellem Bornholm og Skagen i 2022
1
.
Danmark er efter internationale aftaler forpligtet til at stille lods til rådighed
i de danske stræder. Derudover er der lodspligt for skibe med visse laster,
f.eks. olie, visse typer kemikalier samt højradioaktivt materiale, når skibet
sejler i det indre og ydre territorialfarvand. Der kræves desuden brug af
lods i specifikke områder, f.eks. fjorde og havne, hvis skibet har en vis
størrelse (længde, bredde eller dybgang), eller hvis skibe af en vis størrelse
benytter slæbebåd i gravede render eller afmærkede sejlløb
2
. Der foretages
cirka 14.000 havnelodsninger og 10.000 gennemsejlingslodsninger
3
årligt.
Lodsmarkedet har de sidste mange år været præget af gennemgribende for-
andringer. Fra en de facto monopolsituation præget af dårlig økonomi og
stort underskud i det statslige lodsvæsen i 00’erne. Til i dag hvor der er
kommet flere aktører ind på markedet, og der er en høj forsyningssikkerhed
1
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Opgjort som skibe med AIS (Automatic
Identification System),
hvilket er lovpligtigt for alle større
skibe.
2
Lodsloven (LBK
nr 352 af 12/04/2016)
og Bekendtgørelse om anvendelse af lods (BEK
nr 1848
af 08/12/2020)
3
Gennemsejlingssegmentet er lodsning af skibe gennem danske farvande uden at anløbe havn. Hav-
nesegmentet er lodsning af skibe til eller fra dansk havn.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
2/13
leveret af en velkapitaliseret selvstændig offentlig virksomhed i form af
DanPilot.
Lodsning handler i høj grad om forsyningssikkerhed og kan betragtes som
kritisk infrastruktur, der understøtter sikker sejlads i farvandet omkring
Danmark. På den baggrund er der ved lov fastsat en forsyningspligt, som
forpligter DanPilot til at stille lods til rådighed for skibe, som ønsker det,
eller som er omfattet af lodspligt. Forsyningspligten er dermed både en for-
udsætning for, at Danmark kan leve op til sine internationale forpligtelser,
samt for at skibe, der har pligt til at tage lods, kan overholde deres lodspligt.
Der er gennemført tre store revisioner af lovgivningen på lodsområdet i
henholdsvis 2006, 2013 og 2014, som gradvist har liberaliseret lodsmarke-
det i Danmark.
Hovedformålet bag ændringen af lodsloven i 2006 var at skabe mulighed
for at effektivisere lodsvæsenet til gavn for sejladssikkerheden, herunder
konkurrenceudsætte dele af lodsvæsenet og de daværende havnelodserier
samt at åbne mulighed for yderligere liberalisering. Det var forventningen,
at moderniseringen generelt set ville medføre lavere lodstakster, men det
var ikke et decideret formål.
I 2013 blev det statslige lodsvæsen, DanPilot, omdannet til en selvstændig
offentlig virksomhed (SOV) ledet af en bestyrelse med erhvervsøkonomi-
ske og administrative kompetencer. Hovedformålet var at skabe grundlaget
for en effektiv drift af DanPilot for herigennem at fremme sejladssikkerhe-
den og beskyttelsen af miljøet i danske farvande.
Forud for stiftelsen af DanPilot som SOV i 2013 var lodsvæsenet præget af
væsentlige økonomiske udfordringer med underskud på lodsvæsenets drift
og oparbejdning af en stor gæld. Det var særligt havnelodsningssegmentet,
der var stærkt underskudsgivende og blev delvist finansieret af gennemsej-
lingssegmentet. Derfor blev taksterne for lodsning sat op og en genopret-
ningsplan iværksat for at nedbringe gælden. Det løste dog ikke problemet,
da der frem mod 2012 fortsat var underskud og negativ egenkapital. Det
var derfor et væsentligt formål med stiftelsen af DanPilot som SOV, at sel-
skabet skulle drives rentabelt og effektivt.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
3/13
Hovedformålet bag ændringen af lodsloven i 2014 var at modernisere lods-
systemet med henblik på mere konkurrence, lavere priser på gennemsej-
lingslodsning samt kundetilpassede lodsningsydelser. Det var endvidere et
formål at bevare DanPilot som central markedsaktør, have fokus på forret-
ningsmæssige parametre, samt at åbne for mulighed for markedspris på
ikke-lodspligtige havnelodsninger.
2. Overordnede konklusioner i statsrevisorernes beretning
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at:
”Erhvervsministeriet
ikke
i tilfredsstillende grad har understøttet Folketingets intentioner med kon-
kurrenceudsættelsen af lodsområdet og etableringen af DanPilot som selv-
stændig offentlig virksomhed.”
Statsrevisorerne finder det endvidere utilfredsstillende, at:
”ingen
af ho-
vedformålene
[med konkurrenceudsættelsen]
er opnået. Konkurrencen på
lodsmarkedet er begrænset, gennemsnitsprisen er ikke faldet for alle typer
lodsninger, og der er sket et fald i lodsanvendelsen. Det medfører en risiko
for, at sejlads- og miljøsikkerheden i danske farvande forværres. Hertil
kommer, at DanPilot ikke har indfriet Erhvervsministeriets produktivitets-
mål. DanPilots produktivitet er faldet med 9 % siden 2013. Det har forrin-
get mulighederne for lavere priser på lodsning.”
3. Erhvervsministeriets generelle svar på statsrevisorernes konklusi-
oner
Jeg tager Statsrevisorernes konklusioner til efterretning.
Jeg er enig i, at konkurrencen på lodsmarkedet er begrænset. Den er dog
større end i 2014, da der er etableret tre nye gennemsejlingslodserier og et
nyt havnelodseri i perioden. Gennemsnitspriserne er faldet 4 procent på
gennemsejlingssegmentet, men steget 42 procent for havnelodsninger.
Begge dele var imidlertid forudsat ved lovændringen i 2014 for at afvikle
gennemsejlingssegmentets finansiering af havnesegmentet. I 2013 havde
DanPilot eksempelvis et underskud på havnesegmentet på 34 mio. kr. og et
overskud på gennemsejlingssegmentet på 52 mio. kr.
Det er endvidere korrekt, at der er sket et mindre fald i lodsanvendelsen for
skibe, som IMO anbefaler at tage lods på den lange strækning gennem Sto-
rebælt. Faldet er dog mindre, end det fremstilles af Rigsrevisionen, da
IMO-anbefalingen blev justeret i 2014, så flere skibe blev omfattet. Når
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
4/13
sammenligningsgrundlaget korrigeres, er der tale om et fald på 4,6 procent-
point fra 2015-2021 og ikke 13,3 procentpoint, som Rigsrevisionen lægger
til grund.
Man kan ikke ud fra de forhold, der fremgår af Rigsrevisionens beretning,
konkludere, at sejlads- og miljøsikkerheden er faldet. Der er en lang række
faktorer, der påvirker antallet af ulykker, herunder eksempelvis vejrforhold
og skibstrafik. Det er derfor ikke kun lodsanvendelsen, som har betydning
for sejlads- og miljøsikkerheden. På samme vis er det heller ikke alene pri-
sen på lodsydelser, der har betydning for lodsanvendelsen. Eksempelvis
kan den teknologiske udvikling på navigationsområdet bevirke, at flere
skibe end tidligere er tilbøjelige til ikke at tage lods, hvis de ikke er omfattet
af lodspligt. Lodsning er derfor blot én af flere faktorer, der påvirker sej-
lads- og miljøsikkerheden.
Jeg vil også fremhæve, at der har været en lang række formål med lovæn-
dringerne i 2006, 2013 og 2014 som beskrevet ovenfor. Rigsrevisionen har
alene valgt at undersøge en delmængde af disse formål og har derfor kun
fokus på, om Erhvervsministeriet har understøttet mere konkurrence på
lodsmarkedet, lavere priser på lodsning og øget lodsanvendelse i dansk far-
vand, samt om DanPilot har opnået en positiv udvikling i produktiviteten
siden etableringen som SOV i 2013. Rigsrevisionen kunne også have un-
dersøgt forsyningssikkerheden, DanPilots økonomi og kundetilpassede
lodsningsydelser, som var blandt de væsentlige formål, for at tegne et mere
dækkende billede af lovens formål. Det betyder, at Rigsrevisionens beret-
ning kun tegner et delvist billede af lodsmarkedet og dermed ikke afdækker
kompleksiteten i de mange formål, der er med reguleringen, og hvordan
mekanismerne i markedet påvirker hinanden.
Et nærmere blik på formålene med lovændringerne og øvrige hensyn på
området viser, at flere af de forskellige hensyn er vanskelige at balancere i
praksis.
DanPilot er som nævnt pålagt forsyningspligt ved lov. Det er derfor vigtigt
for forsyningssikkerheden, at virksomheden har en størrelse og kapacitet,
der gør det muligt at løfte denne opgave. Så længe DanPilot har forsynings-
pligten, er det således nødvendigt, at selskabet er en central markedsaktør,
jf. hensynene bag lovændringen i 2014. Det vil formentlig være svært for
DanPilot at fastholde konkurrencedygtige priser i en konkurrencesituation,
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
5/13
hvor andre aktører har overtaget de rentable lodsninger, hvis DanPilot alene
står tilbage med de mindre rentable strækninger, som man er forpligtet til
at lodse.
Heroverfor står et væsentligt hensyn til fri konkurrence, som Folketinget
også besluttede at indføre med lovændringen i 2014. Liberaliseringen af
markedet blev bl.a. besluttet som følge af, at DanPilot før 2013 havde en
dårlig økonomi med store underskud og gæld til følge. Hensigten var, at
konkurrence på lodsmarkedet ville afhjælpe de indbyggede økonomiske
ulemper i en de facto monopoltilstand. Derudover var der et ønske om at
afvikle den daværende praksis, hvor overskuddet på gennemsejlingsseg-
mentet finansierede underskuddet på havnesegmentet. Hensynet var, at
man via lavere priser på gennemsejlingslodsninger ønskede at få flere af de
store skibe i de danske stræder til at tage lods, da der særligt her er risiko
for alvorlige ulykker.
Hensynet til, at DanPilot skal tilbyde lodsning til lave priser, udfordrer end-
videre ønsket om, at der kommer flere aktører ind på lodsmarkedet. Det må
antages, at nye aktører alene vil træde ind på markedet, hvis der er mulig-
hed for at drive en rentabel forretning. Der er endvidere mærkbare investe-
ringer forbundet med at etablere lodsvirksomhed i form af fx køb af lods-
både, hvilket yderligere medfører behov for, at nye aktører på markedet
skal kunne generere profit til dækning af den initiale investering.
Der er således flere hensyn, og opgaven er at balancere dem bedst muligt
mhp. at sikre miljø- og sejladssikkerheden.
Det er muligt at liberalisere markedet yderligere, idet man teoretisk kan
fjerne forsyningspligten. Det vil dog med stor sandsynlighed påvirke for-
syningssikkerheden i en negativ retning, da mindre rentable strækninger
formentlig ikke vil have lodsdækning. Uden en garanti for at skibe kan få
stillet lods til rådighed i stræderne, vil Danmark ikke længere kunne over-
holde sine internationale forpligtelser, som har rødder helt tilbage til 1857
med afskaffelsen af Øresundstolden. Tilsvarende vil der være en risiko for,
at der ikke kan anvendes lods ved lodspligtige havneanløb, hvilket i praksis
vil betyde, at en række mindre havne ikke vil kunne anløbes af skibe med
lodspligt.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
6/13
Tilsvarende er der ulemper forbundet med at vende tilbage til en monopol-
løsning uden konkurrence, hvor et statsligt monopol ikke vil være underlagt
et konkurrencepres, der driver løbende effektiviseringer, innovation og
kvalitet samt understøtter rentabel økonomisk drift.
De to ”ydermodeller” for mulig markedsindretning –
hhv. monopol og fri
konkurrence uden forsyningspligt
har således svært ved at favne væsent-
lige hensyn på markedet.
Det er derfor min vurdering, at den nuværende model
et konkurrenceud-
sat marked med en stærk statslig aktør
generelt set er den bedst egnede
til at understøtte et sundt lodsmarked, fordi den indeholder både et konkur-
renceelement, som driver innovation og omkostningseffektivitet, men sam-
tidig sikrer en meget høj grad af forsyningssikkerhed.
Det er endvidere vigtigt at pointere, at der er usikkerhed forbundet med den
fremtidige udvikling af lodsmarkedet. DanPilot har iværksat en række di-
gitale initiativer, som forventes at kunne øge effektiviteten væsentligt og er
derudover i gang med at udvikle droner som et støtteværktøj til lodser. Li-
geledes arbejdes der intensivt med at teste landbaseret lodsning, som for-
ventes at give et markant bidrag til at reducere omkostningerne til lodsbåde,
transport og lønninger i fremtiden. Den teknologiske udvikling, der pågår
på området, betyder, at man skal være varsom med at ændre væsentligt i
reguleringen på nuværende tidspunkt.
Jeg er dog åben for, at se på justeringer af reguleringen af lodsmarkedet,
blandt andet på baggrund af input fra Rigsrevisionens beretning.
4. Gennemgang af de enkelte kritikpunkter
Jeg vil nu gennemgå de konkrete kritikpunkter og Erhvervsministeriets
overvejelser og tiltag i forlængelse heraf.
4.1. Manglende konkurrence
Rigsrevisionen finder, at Erhvervsministeriet ikke har udnyttet sine mulig-
heder for at understøtte konkurrencen fuldt ud, fx ved at opsætte rammer
for DanPilots opkøb. DanPilot har købt ejerandele i tre lodserier i perioden
og har løbende orienteret Erhvervsministeriet herom. Som Rigsrevisionen
også bemærker, har der været gode forklaringer på, hvorfor det har været
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
7/13
fornuftigt at agere på denne vis. Hvis DanPilot ikke havde købt disse ejer-
andele, ville der være stor risiko for, at lodserierne var gået konkurs, hvor-
med konkurrencen ville have lidt større skade. Derudover er armslængde
et centralt princip i den statslige ejerskabsvaretagelse af selskaber.
DanPilot har ifølge selskabets lov ret til at købe ejerandele i andre virksom-
heder. Erhvervsministeriet vil dog i den kommende revision af det strate-
giske styringsdokument bl.a. tilføje, at DanPilots opkøb skal være velbe-
grundede og under hensyntagen til en balancering af de overordnede formål
om dels sikring af konkurrence og dels bevarelse af forsyningssikkerhed.
De enkelte opkøb vil altid skulle foretages pba. en konkret vurdering.
4.2. Priser
Rigsrevisionen finder endvidere, at Erhvervsministeriet ikke tilstrækkeligt
har understøttet lavere priser, fx ved at udarbejde en prispolitik, så DanPilot
kunne have brugt sit overskud til at sænke priserne i stedet for at øge sin
soliditet og opkøbe ejerandele i andre lodserier.
Hertil vil jeg understrege, at Erhvervsministeriet ikke deler Rigsrevisionens
opfattelse af, at DanPilots priser generelt skulle falde. Det fremgår af den
seneste lovændring i 2014, at de politisk bestemte maksimaltakster frem-
over alene skulle gælde for de lodspligtige havnelodsninger, og at DanPilot
ville få mulighed for at tage markedspris for de ikke-lodspligtige havne-
lodsninger. Idet maksimaltaksterne var fastsat under et omkostningsdæk-
kende niveau
bl.a. af hensyn til den regionale udvikling
er det ikke
korrekt, at DanPilots priser generelt skulle være faldet i undersøgelsesperi-
oden. Det følger derfor af lovændringen i 2014, at DanPilots priser for ikke-
lodspligtige havnelodsninger kunne stige, idet de fik mulighed for at tage
markedspris for ydelsen.
Erhvervsministeriet er endvidere ikke enig med Rigsrevisionen i, at det kan
kritiseres, at faldet i priserne på gennemsejlingslodsninger alene er sket på
lodsninger med rabataftaler. Erhvervsministeriet finder det ikke relevant at
skelne mellem priser på gennemsejlingslodsninger med og uden rabatafta-
ler. Indgåelsen af sådanne aftaler var netop et værktøj, DanPilot fik tildelt
med lovændringen i 2014 for at kunne sænke priserne på gennemsejlings-
lodsninger generelt. Det er derfor naturligt, at dette har medvirket til et gen-
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
8/13
nemsnitligt fald i priserne. Jeg vil derudover bemærke, at DanPilot har op-
lyst, at de pr. 1. januar 2023 har nedsat taksterne på gennemsejlingsområdet
med yderligere 3 pct.
For så vidt angår manglende prispolitik, er ministeriet ikke enig i nødven-
digheden af en sådan. Der kan ikke udledes et krav om udarbejdelse af en
prispolitik af statens ejerskabspolitik eller af lovgivningen på lodsområdet.
Erhvervsministeriet har tillagt det vægt at have et velkapitaliseret og bære-
dygtigt lodseri, som kan løfte forsyningspligten i fremtiden og samtidig kan
sættes til at løfte svære opgaver som eksempelvis lodsning i Grønland, som
blev nødvendigt i 2016. Dette er i tråd med formålet i loven om, at DanPilot
skal være en central markedsaktør til gavn for sejlads- og miljøsikkerheden.
Det har derfor været aftalt, at DanPilot måtte bruge sit overskud til at øge
soliditeten. Samtidig har der dog været fastsat en øvre grænse for DanPilots
overskud samt mål for soliditet for at undgå en for stor opsparing. Over-
skudsmålet er ikke overskredet, og soliditetsmålet er kun blevet overskre-
det i undersøgelsens sidste år (2021). Det har altså været en væsentlig pri-
oritering at have et solidt selskab, så situationen med stort underskud og
gæld som før omdannelsen af DanPilot til SOV ikke gentager sig.
4.3. DanPilots produktivitet
Statsrevisorerne noterer sig, at DanPilot har gennemført initiativer for at
mindske sine omkostninger og forbedre sin produktivitet. Rigsrevisionen
finder dog, at DanPilots produktivitet målt som omkostninger pr. lodset sø-
mil er faldet med 9 pct. siden etableringen som SOV i 2013.
Jeg noterer mig dog også, at Statsrevisorerne hæfter sig ved, at DanPilot
havde samme produktivitetsniveau i 2021 som i 2016 i modsætning til de
øvrige nordiske statslodserier, som havde en produktivitetsnedgang i peri-
oden.
Produktivitetsudviklingen har flere årsager, hvoraf den væsentligste er en
stigning i lønudgifter pga. ansættelse af flere lodser uden tilsvarende stig-
ning i lodsede sømil. Det er dog væsentligt at påpege, at antallet af lodsede
sømil er konjunkturafhængige og påvirkes af mange faktorer, som ikke
nødvendigvis kan afspejles i omkostningerne.
Før etableringen af DanPilot som SOV i 2013 havde DanPilot en struktur
med meget overtid og færre lodser. DanPilot har
på baggrund af løbende
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
2692780_0009.png
9/13
kritik fra Rigsrevisionen vedrørende omfanget af overarbejde
arbejdet in-
tensivt med at ændre denne struktur. Dette er lykkedes, således at overtids-
betaling i 2021 er nedbragt. For at nedbringe overarbejdet har det været
nødvendigt at ansætte flere lodser til at lodse samme antal sømil. Dette har
haft positiv indvirkning på produktiviteten, da dyre overarbejdstimer er ble-
vet konverteret til almindelige arbejdstimer. Der er dog mange andre fak-
torer, som har gjort det nødvendigt at ansætte flere lodser, uden at dette har
medført en stigning i antallet af lodsede sømil, herunder primært nye over-
enskomster, nye hvile- og arbejdstidsbestemmelser, kundernes reduktion af
skibenes fart samt varetagelse af lodsningsindsatsen i Grønland siden 2016.
Antallet af lodser er afgørende for DanPilots produktivitet. Det er svært at
ansætte lodser, da det kræver megen uddannelse og oplæring i de specifikke
områder, de skal lodse i. Selvom antallet af lodser hurtigt kan nedbringes,
vil det derfor ikke være muligt hurtigt at opjustere antallet igen. Forsy-
ningspligten medfører et behov for et relativt stort minimumsantal af lod-
ser, da DanPilot inden for kort tid skal kunne tilbyde lods i hele landet.
Under covid-19-pandemien valgte DanPilot at beholde alle lodserne på
trods af en stor nedgang i skibstrafikken. Det har vist sig at være en rigtig
god beslutning, da krigen i Ukraine har medført en stor stigning i skibstra-
fikken, så der i dag er mangel på lodser.
DanPilots aktiviteter i Grønland har også medført et behov for ansættelse
af flere lodser. På baggrund af lovbemærkninger fra 2013
4
besluttede er-
hvervsministeren i 2016 at indføre lodspligt for skibe med mere end 250
passagerer i grønlandsk farvand. Som følge heraf valgte Erhvervsministe-
riet at anmode DanPilot om at tilbyde lodsning i Grønland for at afhjælpe
manglen på lokale lodser. Denne opgave påvirker DanPilots produktivitet,
idet mange af DanPilots lodser udlånes til Grønland i krydstogtsæsonen.
Udgiften til lodser i Grønland er inkluderet i opgørelsen af DanPilots pro-
duktivitet, men de lodsede sømil i Grønland medregnes ikke. Derfor har
udstationeringen af lodser i Grønland haft en væsentlig negativ indvirkning
på DanPilots produktivitet.
Der er også andre forhold, som påvirker produktiviteten. Det gælder fx de
konjunkturafhængige antal lodsede sømil, energipriser samt omkostninger
til at opretholde forsyningspligten. Når antallet af sømil stiger eller falder,
har det en direkte effekt på produktiviteten opgjort efter den valgte metode,
4
Forslag til Lov om ændring af søloven og forskellige andre love (2012/1
LSF 154)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
10/13
uden at DanPilot har mulighed for at påvirke det. DanPilot har også store
investeringer i bl.a. miljørigtige lodsbåde
og dermed afskrivninger
som
er helt upåvirkede af antal lodsede sømil, men som er nødvendige for at
opretholde forsyningspligten og miljø- og sejladssikkerheden.
DanPilot har hele tiden haft som mål at blive mere effektiv og har derfor
sat gang i flere tiltag:
DanPilot forventer at reducere omkostningerne på indkøbsområdet
og dermed forbedre produktiviteten
via udbud, markedsafdækning
og organisering.
DanPilot har igangsat et projekt, der skal øge effektiviteten og forbedre
arbejdsforholdene for disponenterne, som er den medarbejdergruppe,
der står for planlægningen og fordelingen af lodser og bådførere. Dette
har en påvirkning på omkostninger til overtid for lodserne.
DanPilot har iværksat en række initiativer med henblik på øget digita-
lisering af lodsområdet, hvilket ligeledes forventes at øge effektivite-
ten.
4.4. Øvrige kritikpunkter
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker, at Erhvervsministeriet og
DanPilots bestyrelse har opstillet et produktivitetsmål baseret på en stan-
dard frem for en egentlig analyse af potentialet for øget produktivitet.
Erhvervsministeriet og DanPilot har i den forbindelse igangsat en proces
med revision af det strategiske styringsdokument. Det er hensigten at fast-
sætte nye målsætninger, herunder finansielle målsætninger, som er baseret
på et mere analytisk grundlag end de nuværende. [DanPilot har indgået af-
tale med en ekstern leverandør, som skal levere det analytiske grundlag.]
Det er planen, at arbejdet skal være afsluttet inden udgangen af 2023.
Rigsrevisionen påpeger, at Erhvervsministeriet ikke har udviklet en model
for forsyningsbidraget, da den manglende model kan have ført til usikker-
hed om markedet for andre lodserier. Der blev givet hjemmel til at indføre
et forsyningsbidrag på alle lodsninger med ændringen af lodsloven i 2014,
som skulle fungere som kompensation for DanPilots varetagelse af forsy-
ningspligten.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
11/13
Hertil vil jeg bemærke, at forsyningsbidraget er tiltænkt som en meka-
nisme, der kan indføres som kompensation til dækning af DanPilots udgif-
ter til opretholdelse af forsyningspligten, hvis DanPilot ikke selv kan hånd-
tere det økonomisk. Forsyningsbidraget skal indrettes, så alle lodserier
(inkl. DanPilot) skal betale et beløb pr. gennemført lodsning på dansk sø-
territorium.
Indtil videre har Erhvervsministeriet ikke fundet det relevant at fremlægge
en model, da DanPilots økonomi har været god, og det i forvejen har været
svært at få nye aktører ind på markedet. Forsyningsbidraget kan opfattes
som en adgangsbarriere, da det vil gøre private lodseriers lodsninger dy-
rere, da der skal betales forsyningsbidrag. Som det er nu, ville DanPilot
selv skulle betale ca. 85 pct. af bidraget, som derefter ville blive udbetalt
som kompensation til dem selv. Det er derfor vurderingen, at det ikke er
aktuelt at indføre forsyningsbidraget under de nuværende omstændigheder,
hvor DanPilot har så stor en markedsandel. Man må desuden formode, at
omkostningerne for bidraget vil blive overvæltet på kunderne. Samlet set
har ministeriet derfor været tilbageholdende med at fremlægge en model
for bidraget, da ministeriet har afventet markedsudviklingen.
Jeg anerkender dog, at Rigsrevisionen har en anden vurdering, da de finder,
at det kan have skabt usikkerhed i markedet. Erhvervsministeriet er i gang
med at udarbejde et koncept for forsyningsbidraget med fastlæggelse af ak-
tiveringskriterier. Der arbejdes herfra videre på en konkret model, som kan
implementeres, hvis det bliver aktuelt. Modellen forventes at være færdig-
udviklet i 2023.
Rigsrevisionen finder endvidere, at Erhvervsministeriet ikke har anvendt
tilgængelig data til at følge lodsanvendelsen i Øresund. Søfartsstyrelsen har
adgang til data om skibstrafikken i Øresund, men har ikke adgang til alle
de data, der er relevante i forhold til at konstatere, om IMO-anbefalingen
om anvendelse af lods ved gennemsejling via Øresund overholdes.
IMO-anbefalingen for Øresund er blandt andet afhængig af, om skibet er
lastet med olie, gas, kemikalier eller højradioaktive stoffer. De data, som
Søfartsstyrelsen råder over i forhold til skibets last omfatter alene skibe,
der sejler til/fra havne i EU, hvorfor der er en stor mængde skibe, som sty-
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
12/13
relsen ikke har data for. Søfartsstyrelsen kan få adgang til data om lodsbe-
stillinger i Øresund. En kobling mellem data om skibstrafik og lodsbestil-
ling vil dog ikke give et fuldstændigt og dermed heller ikke et retvisende
billede af lodsanvendelsen i Øresund målt op mod IMO-anbefalingen om
anvendelse af lods, fordi der vil mangle data om lasten på skibe, der ikke
sejler til/fra havne i EU.
For at få de relevante data fra skibe, der ikke sejler til/fra havne i EU samt
for at kvalitetssikre data, kan der etableres et anråbsregime, hvor skibe, der
nærmer sig Øresund, kan kaldes op mhp. at afklare, om de er omfattet af
IMO’s anbefaling, og hvorvidt
de har taget lods, ligesom det foregår i Sto-
rebælt i dag. Anråbet kan endvidere foranledige skibe, der er omfattet af
IMO-anbefaling, men som ikke har taget en lods, til at tage en sådan. Anråb
er en opgave, der døgnet rundt varetages af Forsvaret.
Anråb er således en forudsætning for, at Søfartsstyrelsen har tilstrækkeligt
med oplysninger til at vurdere, om der skal sendes flagstatsskrivelser om
manglende efterlevelse af IMO-anbefalingen for Øresund til den relevante
udenlandske søfartsmyndighed. På den baggrund har Erhvervsministeriets
bedt Søfartsstyrelsen om at gå i dialog med Forsvaret for at se på mulighe-
derne for at etablere et anråbsregime.
Rigsrevisionen påpeger, at Erhvervsministeriet i 2018 igangsatte et service-
tjek af hele lodsområdet, som blandt andet skulle højne overholdelsen af
IMO-anbefalingen. Det fremgår også af beretningen, at arbejdet med ser-
vicetjekket fortsat pågår og forventes afsluttet i 2023. Jeg kan oplyse, at det
fortsat er forventningen.
5. Afsluttende bemærkninger
Afslutningsvis vil jeg gentage, at jeg tager beretningens konklusioner og
Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning, og de vil indgå i det videre
arbejde med at se på, om der er behov for at justere i den gældende lovgiv-
ning på lodsområdet.
Med ovenstående redegørelse håber jeg, der er givet fyldestgørende svar på
Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning om lodsning
i danske farvande.
Ministeriet har sendt en kopi af ovenstående redegørelse til Rigsrevisionen.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande, fra erhvervsministeren
2692780_0013.png
13/13
Med venlig hilsen
Erhvervsministeren